Mitä on se odotettu joulu?

reppuriika

Olen joskus kristittynä miettinyt, että mikä se joulu sitten on ihmiselle, joka ei usko. Mikä on sen juhlan ja pointti sitten on. Uskon että monelle joulu on sen vuoksi pettymys: jotain odotetaan, valmistellaan, pyynätään, siivotaan, matkustetaan ... Tulee vaikutelma että ihmiset ovat kuin jossain juhlasalin aulassa, odottavat milloin portti avataan ja pian h-hetki koittaa ja juhlat alkavat. Mutta se odotus on kuin hyvä uni. Siitä herätään ja ollaan tylsässä arjessa " kaikki oli vain unta". Ei sitä joulua ja juhlaa tullutkaan vaan tunnelma lässähtää ja hajoaa ... no moni yrittää ottaa kiinni tunnelman rippeitä pian vaihtuvasta vuodesta.
Onko mitään järkeä odottaa jotain epämääräistä, josta ei ole mitään todellista kuvaa, jota ei ole tai sitä ei voi määrittää.

Kun kysytään ihmisiltä, mitä joulu merkitsee: vastaus on yhdessä oloa suvun ja ystävien kanssa, hyvää mieltä, lahjoja, hyvää ruokaa, vapaata, rauhaa luonnossa... Mutta hyvät ihmiset, ei tuohon tarvita mitään määrittämätöntä termiä joulu. Tuota kaikkea voi jokainen kokea ja toteuttaa ihan vuoden jokaisena päivänä.
Jos vietän joulua, niin minulle se tuo mieleen Kristuksen tulon ja Hänen merkityksensä. Sitten tuota kaikkea edellä luettelemaani voi toteuttaa ja kokea ihan milloin vain. En tarvitse siihen jouluja, ym. ilmasta temmattuja juttuja. No lapsuutta ja siihen liittyvää aikaa tulee mietittyä joulunaikaan.

59

386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aikaisenpien Joulu-aloitusten säälittävän pashamainen kopio.

      H.

      • erakkonakin

        Näin o.


      • Sanan.rajoittaminen

        Sipiläkin ojensi yleä.


      • reppuriika

        No eikös se joulu ole sitä samojen asioiden kopiointia: samat lanttulaatikot, tortut, odotukset, juoksut marketeissa kymmenine suklaakonfehteineen, laukkaamisineen... valittelua yksinäisyydestä, tai äitien stresseistä niin sitä se juuri on, jospa siihen sisältyisi edes jotain yllätyksellistä ja kivaa, mutta saattaa kohdallasi niin tapahtuakkin. Kuitenkin olen varma, että tuota vuodesta toiseen toistuvaa lässähtävää kopiointia se useimman kohdalla kyllä on. No ihminen tarvitsee toistuvia rituaaleja, tapoja ja ne luovat turvallisuutta lienee joku viisas keksinyt. Olkoon se sitten vaikka sitä tämä jokavuotinen jouluhössötys ja kauppa käy, isi syö ja juo ... pian loppuu vyö.
        Mutta nyt minä lähden kaupunkikierrokselle tapamaan ystäviä ja on toimitettava muutama juttukin.


    • Just vastasin tällaiselle kyselylle pari päiviää (eilen?) sitten.

      Valtio on järkännyt meille uskonnon varjolla näin hienot puitteet kuin pidempi vapaa. Joten miksei? Ihminen tarvitsee juhlaa arjen vastapainoksi. Ja lisäksi perinteitä juuriensa takia. Itse pidän arjesta, juhlat ovat vain pieni osa siitä, en halua että menettävät hohtonsa. Mutta että jättäisin tilaisuuden käyttämättä? Ei tulisi mieleenkään.

      Enpä edes jaksaisi järjestää juhlia ihan joka viikonloppu. Tällainen, muutama kertaa vuodessa, teeman ympäri rakennetut jutut ovat oikein mainiot.

      Olet oikeassa siinä, että tyhjä fiilis saattaa jäädä, varsinkin jos käyttää kaikki voimansa ja odottaa liikaa. Itteäni rupee tympimään tekemättömyys, mutta yleensä sekin järjestyy ihan itsestään.

      • eppu2

        Maanantaina vissiinkin tätä Sinulta utelin, sen jälkeen en täällä ole ollut, ennenkuin nyt.
        Monet viettävät joulua ihan tavan vuoksi. Eli on kai kertynyt noita perinteitä.
        Niitä lienee kansallisten lisäksi jokaisella myös omiaan.


    • Tee-elämästä-jännä

      Joulunodotus, sehän on yhtä jännittävää kuin odottaa veromätkyjä ja laskuja. Oikein kihelmöi, mitä mukavaa kirjekuorta nyt pukkaa, ai ai ai onko tämä pehmeä vai kova kirjekuori, mitä tarkoittaa ulosotto eikös niiden pitäisi antaa, mikäs tämä on tämä rahoitusyhtiö Lindeforssi ja Invest Justiinsa niin.....

    • Hieno kirjoitus, reppuriika. Vähän samalla tavalla olen itse tulkinnut maallistuneet joulunvietot. Ihminen on keskiössä, ei mikään häntä suurempi. Ja kaikkivaltiaan ihmisen paisutteluun on valjastettu koko kaupallinen maailma.
      Kristillinen traditio on henkitoreissaan, lähinnä vähättelyn ja pilkan kohde. Pidän sitä valitettavana, koska mitään yhtä väkevää ja kantavaa ideaa ei ole saatu tilalle.
      Ihminen on omillaan ja eksyksissä - tai sitten kylmän tiedeuskon tai hapuilevan humanisimin varassa. Ehkä näin kuuluu ollakin. Jokin tie on kuljettava loppuun ennenkuin nähdään, että "Good is one, ways are many", Jumalan luokse tullaan eri polkuja (vapaa suomennos)...

      • Ei_ap

        Ilmiannoin kommenttisi syynä toisen kirjoittajan ivaaminen ja pilkkaaminen.


      • Ei_ap kirjoitti:

        Ilmiannoin kommenttisi syynä toisen kirjoittajan ivaaminen ja pilkkaaminen.

        "Ei_ap"

        Kyllä sinä ap olet.
        Ilmi-anto ei haittaa.
        Ei ole ennenkään haitannut.
        Jatka vaan.
        Kertoohan se sinustakin aina jotain.

        H.


      • Kiitos puolenpidosta, Ei-ap, se lämmittää aina mieltä.

        Iva ja pilkka käyvät aina lopulta ivaajan omaan nilkkaan. Jospa hunksikin vielä alkaa nilkuttamaan, vaikka pahaa pelkään..))


    • Isäntä saa joululahjaksi sirkkelisahan.
      Jospa testaa sitä vasta joulum jälkeen, desibelit voivat viedä joulurauhan.

      • Po. joulun.


      • rauhanologia

        Yleensäkin on näin, että siltä joulu rauhalta odotetaan liikaa ja se muuttuu joulu rauhattomuudeksi, kun sitä ns Joulurauhaa ei ala tulla. Ei tämä tälläinen rauha tule yhdessä eikä kahdessakaan vuorokaudessa se on pitempi aikainen prosessi ihmisen ja Jumalan välillä. Sanoisin tämän asian kokeneena käsitykseni esm maailman rauhasta. Sitä rauhaa ei tule muuten kuin, että ihmisillä on rauha omassa sydämmessään yksilötasolla


      • rauhanologia kirjoitti:

        Yleensäkin on näin, että siltä joulu rauhalta odotetaan liikaa ja se muuttuu joulu rauhattomuudeksi, kun sitä ns Joulurauhaa ei ala tulla. Ei tämä tälläinen rauha tule yhdessä eikä kahdessakaan vuorokaudessa se on pitempi aikainen prosessi ihmisen ja Jumalan välillä. Sanoisin tämän asian kokeneena käsitykseni esm maailman rauhasta. Sitä rauhaa ei tule muuten kuin, että ihmisillä on rauha omassa sydämmessään yksilötasolla

        Sydämessä voi olla oikein kiva yksilötason joulurauha, mutta olisi mukavaa, kun se ulottuisi myös ympäristön äänimaailmaan.
        Enkä nyt tarkoita sirkkelisahan ääntä, ei sitä jouluna käytetä.

        Eikä taida jumala tässä jeesata.


      • rauhanologia
        Ancelina kirjoitti:

        Sydämessä voi olla oikein kiva yksilötason joulurauha, mutta olisi mukavaa, kun se ulottuisi myös ympäristön äänimaailmaan.
        Enkä nyt tarkoita sirkkelisahan ääntä, ei sitä jouluna käytetä.

        Eikä taida jumala tässä jeesata.

        En nyt oikein käsittänyt, miten rauha voi ulottua ympäristön äänimaailmaan. Vai tarkoititko sitä, että itse ilmaisisimme rauhamme omalla äänellämme ja tavallamme puhua.


      • rauhanologia kirjoitti:

        En nyt oikein käsittänyt, miten rauha voi ulottua ympäristön äänimaailmaan. Vai tarkoititko sitä, että itse ilmaisisimme rauhamme omalla äänellämme ja tavallamme puhua.

        Kunhan edes tuo hoidettavani olisi joskus hetken aikaa hiljaa.


      • eppu2

        Kai huomasit ostaa kuulosuojaimet.


      • eppu2 kirjoitti:

        Kai huomasit ostaa kuulosuojaimet.

        Toivon joululahjaksi kuulokkeita, pitäisikö vaihtaa toive Peltorin radiokuulosuojaimiin.


      • eppu2
        Ancelina kirjoitti:

        Toivon joululahjaksi kuulokkeita, pitäisikö vaihtaa toive Peltorin radiokuulosuojaimiin.

        Sirkkeli pitää niin kauheen äänen, että osta kunnolliset vaan.
        En mä kyllä tiedä mitkä on radiokuulosuojaimet, mulla on sellaiset isot motikat, jossa pään yli menee sanka.


      • eppu2 kirjoitti:

        Sirkkeli pitää niin kauheen äänen, että osta kunnolliset vaan.
        En mä kyllä tiedä mitkä on radiokuulosuojaimet, mulla on sellaiset isot motikat, jossa pään yli menee sanka.

        Sisällä minä niitä kuulosuojaimia pitäisin, Peltoreista voi kuunnella radiota.
        Ei pojan mekkalointi niin kuuluisi.
        Taviskuulokkeilla kuuntelisin kännystä musiikkia.
        Sanka pään yli molemmissa.


    • RealistiN

      Uskovaiset kaappasivat joulullaan ja kristuksen syntymisellään talvipäivänseisauksen ja kekrin.
      Perheessämme vietetään joulua kekrin merkeissä, syödään ja levätään hyvin, jaetaan lahjoja lähimmäisille, nautitaan toistemme seurasta jaksaaksemme vastata taas uuden vuoden haasteisiin. Ihanilla kynttilöillä ja koristevaloilla karkoitamme kaamoksen pimeyttä.
      Joulua on helppo juhlia ilman kristillisyyttä.

      • Joululögi

        Minäpä tuon esiin sen joulun joka hyvin monessa perheessä toteutuu. On ensin pikkujouluja Firmojen ja työpaikkojen laskuun joissa sekoillaan seksuaalisesti työ kavereitten kanssa. Juodaan ja vietetään irstasta elämää ja kotona riidellään ja tapellaan, moni ero tilanne on alkanut pikku jouluista jo enne joulua on monessa kodissa tämä edellä mainittu "Joulu tunnelma" valmiissa paketissa kun varsinainen joulun vietto huipentuu varsinaiseen jouluun.
        Siinä sitten ensin vietetään aattoa ja kuusikin on koristeltu yllä mainitussa "Joulu tunnelmassa" Pahaa enteilevä synkkä hiljaisuus ja sähköinen ilmapiiri vallitsee. Tälläisessä perheessä on ihan turha yrittää miehen ostaa muijjalleen joulu lahjaa tai toisin päin muijja miehelleen ,yleensä ne lahjat on sopimattomia ja ne yritetään vaihtaa liikkeessä johonkin muuhun tavaraan. Näistä lahjoista viimeistään alkaa ensimmäinen joulu riita. " Etkö sinä sopimattomampaa takkia löytäny kun ostit mulle tälläisen" sanoo muijja, tavoitellen pilkallisuutta ääneensä. Noo mies vastaa samalla mitalla muijjan hänelle ostamasta lahjasta.
        Muijja: Eiks sulla ny joulunakaa oo muuta tekemistä kuin tuo kaljan juonti jne.. Riita jatkuu ja yleensä muijja siitä sitten kakaroitten kanssa lähtee johonkin turva kotiin. Jotkin muijjat soittaa poliisit ja mies viedään poseen, tässä vaiheessa on jo jonkin perheen joltakin jäseneltä päästetty ilmat ulos.
        Mainittakoon, että juuri joulun pyhinä on maassamme enimmän koti hälyytyksiä, Niin että meillä on kodeissamme monenlaista "Joulurauhaa".


      • RealistiN
        Joululögi kirjoitti:

        Minäpä tuon esiin sen joulun joka hyvin monessa perheessä toteutuu. On ensin pikkujouluja Firmojen ja työpaikkojen laskuun joissa sekoillaan seksuaalisesti työ kavereitten kanssa. Juodaan ja vietetään irstasta elämää ja kotona riidellään ja tapellaan, moni ero tilanne on alkanut pikku jouluista jo enne joulua on monessa kodissa tämä edellä mainittu "Joulu tunnelma" valmiissa paketissa kun varsinainen joulun vietto huipentuu varsinaiseen jouluun.
        Siinä sitten ensin vietetään aattoa ja kuusikin on koristeltu yllä mainitussa "Joulu tunnelmassa" Pahaa enteilevä synkkä hiljaisuus ja sähköinen ilmapiiri vallitsee. Tälläisessä perheessä on ihan turha yrittää miehen ostaa muijjalleen joulu lahjaa tai toisin päin muijja miehelleen ,yleensä ne lahjat on sopimattomia ja ne yritetään vaihtaa liikkeessä johonkin muuhun tavaraan. Näistä lahjoista viimeistään alkaa ensimmäinen joulu riita. " Etkö sinä sopimattomampaa takkia löytäny kun ostit mulle tälläisen" sanoo muijja, tavoitellen pilkallisuutta ääneensä. Noo mies vastaa samalla mitalla muijjan hänelle ostamasta lahjasta.
        Muijja: Eiks sulla ny joulunakaa oo muuta tekemistä kuin tuo kaljan juonti jne.. Riita jatkuu ja yleensä muijja siitä sitten kakaroitten kanssa lähtee johonkin turva kotiin. Jotkin muijjat soittaa poliisit ja mies viedään poseen, tässä vaiheessa on jo jonkin perheen joltakin jäseneltä päästetty ilmat ulos.
        Mainittakoon, että juuri joulun pyhinä on maassamme enimmän koti hälyytyksiä, Niin että meillä on kodeissamme monenlaista "Joulurauhaa".

        Eiköhän kyseisten perheiden elämä ole aikalailla samanlaista ympäri vuoden, ihan ilman jouluakin.
        Kovasti ovat vähentyneet pikkujoulut näinä tiukan euron aikoina, ennen tuli läjäpäin kutsuja, nyt voin ne laskea yhden käden sormilla, eikä yksikään sisällä alkoholitarjoilua glögiä ja ruokajuomia lukuunottamatta.

        Ei ne riidat joulusta aiheudu, niiden siemenet ovat riitelevissiä ihmisissä itsessään, aina vaan pitää etsiä syyllinen itsensä ulkopuolelta.


      • vai.mitä
        Joululögi kirjoitti:

        Minäpä tuon esiin sen joulun joka hyvin monessa perheessä toteutuu. On ensin pikkujouluja Firmojen ja työpaikkojen laskuun joissa sekoillaan seksuaalisesti työ kavereitten kanssa. Juodaan ja vietetään irstasta elämää ja kotona riidellään ja tapellaan, moni ero tilanne on alkanut pikku jouluista jo enne joulua on monessa kodissa tämä edellä mainittu "Joulu tunnelma" valmiissa paketissa kun varsinainen joulun vietto huipentuu varsinaiseen jouluun.
        Siinä sitten ensin vietetään aattoa ja kuusikin on koristeltu yllä mainitussa "Joulu tunnelmassa" Pahaa enteilevä synkkä hiljaisuus ja sähköinen ilmapiiri vallitsee. Tälläisessä perheessä on ihan turha yrittää miehen ostaa muijjalleen joulu lahjaa tai toisin päin muijja miehelleen ,yleensä ne lahjat on sopimattomia ja ne yritetään vaihtaa liikkeessä johonkin muuhun tavaraan. Näistä lahjoista viimeistään alkaa ensimmäinen joulu riita. " Etkö sinä sopimattomampaa takkia löytäny kun ostit mulle tälläisen" sanoo muijja, tavoitellen pilkallisuutta ääneensä. Noo mies vastaa samalla mitalla muijjan hänelle ostamasta lahjasta.
        Muijja: Eiks sulla ny joulunakaa oo muuta tekemistä kuin tuo kaljan juonti jne.. Riita jatkuu ja yleensä muijja siitä sitten kakaroitten kanssa lähtee johonkin turva kotiin. Jotkin muijjat soittaa poliisit ja mies viedään poseen, tässä vaiheessa on jo jonkin perheen joltakin jäseneltä päästetty ilmat ulos.
        Mainittakoon, että juuri joulun pyhinä on maassamme enimmän koti hälyytyksiä, Niin että meillä on kodeissamme monenlaista "Joulurauhaa".

        Voisit pyytää joululahjaksi kurssia jossa opetetaan yhdyssanojen kirjoittamista.


      • Joululögi
        vai.mitä kirjoitti:

        Voisit pyytää joululahjaksi kurssia jossa opetetaan yhdyssanojen kirjoittamista.

        vai. mitä Sinun ensimmäinen virheesi kirjoituksessasi on jo nimimerkissäsi en ole ennemmin nähnyt kirjoitettavan sanaa (vai. mitä) sanat pisteellä toisistaan erotettuna. Joten kurssituksen tarpeessa olisit sinäkin. Yhdys sana virheet ainakin minun tietokone ilmaisee punaisella viivalla. Joten uskon kirjoittaneeni ymmärrettävää tekstiä. Epäilen sinun omaa sisäluku taitoasi. Tai sitten sinulla on ns lukihäiriö. Pyytäisin sinua nyt ystävällisesti vastaamaan missä kohtaa tekstissäni olet huomannut yhdys sana virheen. Ei pidä lähtemään halkomaan pilkkuja. Joskus jätän joitakin punaisella alle viivattuja sanoja korjaamatta, koska normaali järjellä ja lukutaidolla varustettu saa kyllä selvän tekstistäni ilma korjaustakin. Olin koko peruskoulu aikani luokkani paras lukija. Olen kirjoittanut ainakin sata lehti juttua ja hyvin ovat kelvanneet. Haluan kuitenkin kehittyä tässä kirjoittamisessa siten, että sinä opastaisit minua jo tämän tekstini kautta jonka olen joulun vietosta kirjoittanut. "Joululögi"


      • Joululögi

        Lisänä pyydän huomauttaa miten suhtaudut sitten näillä palstoilla esiintyviin murteellisiin kirjoituksiin, joita minäkin saan joskus lukea kaksi kertaa selkeyttääkseni tekstin ymmärtämistä. Siis minä joka uskon osaavani nämä asiat paremmin kuin sinä.


      • yhteen-erikseen
        Joululögi kirjoitti:

        vai. mitä Sinun ensimmäinen virheesi kirjoituksessasi on jo nimimerkissäsi en ole ennemmin nähnyt kirjoitettavan sanaa (vai. mitä) sanat pisteellä toisistaan erotettuna. Joten kurssituksen tarpeessa olisit sinäkin. Yhdys sana virheet ainakin minun tietokone ilmaisee punaisella viivalla. Joten uskon kirjoittaneeni ymmärrettävää tekstiä. Epäilen sinun omaa sisäluku taitoasi. Tai sitten sinulla on ns lukihäiriö. Pyytäisin sinua nyt ystävällisesti vastaamaan missä kohtaa tekstissäni olet huomannut yhdys sana virheen. Ei pidä lähtemään halkomaan pilkkuja. Joskus jätän joitakin punaisella alle viivattuja sanoja korjaamatta, koska normaali järjellä ja lukutaidolla varustettu saa kyllä selvän tekstistäni ilma korjaustakin. Olin koko peruskoulu aikani luokkani paras lukija. Olen kirjoittanut ainakin sata lehti juttua ja hyvin ovat kelvanneet. Haluan kuitenkin kehittyä tässä kirjoittamisessa siten, että sinä opastaisit minua jo tämän tekstini kautta jonka olen joulun vietosta kirjoittanut. "Joululögi"

        Yhdyssanoista kirjoituksessasi

        Pikku joulu vai pikkujoulu? (kumpaakin käytät)
        Ero tilanne vai erotilanne?
        Joulu tunnelma vai joulutunnelma?
        Joulu lahja vai joululahja?
        Turva kotiin vai turvakotiin?

        En viitsi pidemmälle kahlata. Kas kas aika monta kämmiä.


      • Joululögi

        Pyysin sinua kirjoittamaan ja neuvomaan mikä kirjoitus tapa on oikea. Mikä on kirjakielellä "Kämmiä" ja mitä tarkoittaa "vai. mitä" kuten olet nimi merkkiisi kirjoittanut. Kirjoita lisää niin pääsemme halkomaan pilkkuja toistemme teksteistä, kun sitä kerran haluat.


      • yhteen-erikseen
        Joululögi kirjoitti:

        Pyysin sinua kirjoittamaan ja neuvomaan mikä kirjoitus tapa on oikea. Mikä on kirjakielellä "Kämmiä" ja mitä tarkoittaa "vai. mitä" kuten olet nimi merkkiisi kirjoittanut. Kirjoita lisää niin pääsemme halkomaan pilkkuja toistemme teksteistä, kun sitä kerran haluat.

        Ei hemmetti sinähän olet ihan sivistymätön pässi.

        Siis kirjoitus tapa vai kirjoitustapa?

        Siis nimi merkkiisi vai nimimerkkiisi?

        Oletko käynyt jonkun kiertokoulun ja jäänyt siinäkin luokallesi?

        Ei helv.... tollasta apukoululaista!


      • nojjooo
        yhteen-erikseen kirjoitti:

        Ei hemmetti sinähän olet ihan sivistymätön pässi.

        Siis kirjoitus tapa vai kirjoitustapa?

        Siis nimi merkkiisi vai nimimerkkiisi?

        Oletko käynyt jonkun kiertokoulun ja jäänyt siinäkin luokallesi?

        Ei helv.... tollasta apukoululaista!

        Ei kannata välittää. Täällä liikkuu paljon näitä apinoita jotka on olevinaan niin tosi sivistyneitä, mutta edes oikeinkirjoitus on ylivoimaista.


      • jotjot
        nojjooo kirjoitti:

        Ei kannata välittää. Täällä liikkuu paljon näitä apinoita jotka on olevinaan niin tosi sivistyneitä, mutta edes oikeinkirjoitus on ylivoimaista.

        Siis voiko toi sivistynyttä näyttelevä nuija olla tosissaan. Eihän vähänkään lukenut tyyppi tee tollasia alkeellisia virheitä. Toi on ihan sivistymätön.


      • Joululögi

        Noo minä nyt oon vaikkasivitymätönjosniinhaluatte


    • enmilläänkeksi

      @reppuriika
      "Olen joskus kristittynä miettinyt, että mikä se joulu sitten on ihmiselle, joka ei usko."

      Ajatusmaailmasi on hyvin kaukana omastani. Kysymyksesi kuulostaa minusta ufolta. En tuollaiseen kykene vastaamaan. Jos selittäisin omaa ajatuskantaani, niin loukkaisin sinua, näin arvelen. Enkä tahdo sitä tehdä.

      Mihin ei usko?
      Sokeasti en usko mihinkään enkä keneenkään.
      Raamattukin neuvoo - 1 Tess. 5:21 mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;

      Minua uskovaiset pitää pakanana ja pakanat uskovaisena. Kuulemma tuo on hyvä yhtälö.

    • Joulunvietto on monta tuhatta vuotta kristinuskoa vanhempi perinne. Minä tosin henkilökohtaisesti liitän joulunviettooni paljon kristillisiä perinteitä, sekä suomalaisia että hiukkasen roomalaiskatolista hapatusta. Mystikkona ja esteetikkona ne lisäävät joulun tunnelmaan jotain oleellista.

      • Rauha_maan_päälle

        No niin, Paloma iski naulan kantaan.
        Ihmiset viettävät JOULUA. Joulunvietto =joulun viettoa ilman mitään erityistä perustetta/syytä/pohjaa. Pimeä vuodenaika katkaistaan tämmöisellä juhlalla, jossa sentään on hyviäkin piirteitä, mm. lähimmäisten muistaminen ja lahjojen antaminen.

        Olen uskova kristitty, aikuisena kastettu. En minä vietä joulua, kun en koe tarvitsevani sellaista. Jeesus elää ja "voi hyvin" tänäpäivänä, Hänen Pyhä Henkensä vaikuttaa minussa ja elämässäni. Miksi muistella vauva-Jeesusta?
        Juutalaisessa perinteessä syntymäpäiviä ei juhlita, ei Jeesuskaan.


      • Joululögi

        Niin ja kristittynä eläminen on pitkälle sitä millaisia olemme kanssa ihmisillemme. Jeesus piti tärkeimpänä sanomanaan rakkautta. Me olemme tehneet uskosta turhan monimutkaisen asian. Mooseksesta Jeesukseen asti usko oli lain kirjaimen noudattamista. Usko käsitettiin sääntöinä joitten rikkomisesta useasti rangaistiin. Jeesus tuli kuitenkin poistamaan lain kirouksen ihmisten päältä ja opetti lain tilalle rakkauden. Jossakin raamatun kohdassa onkin kuvattu tämä asia yhdellä lauseella: "Rakkaus on lain täyttymys".
        Laki henkisyyttä tapaamme vielä tänäkin päivänä yksilö ihmisissä ja kokonaisissa seurakunnissakin. Mutta niin yksilö ihmiset kuin lakihenkiset seurakunnatkin tekevät lakihenkisyydestä itselleen taakan. He pitävät uskona uskoville kuuluvien asioitten pilkun tarkkaa noudattamista, mutta usko ei ole sitä.
        Niin kuin Rauha-maan-päälle, kirjoitti usko ja rakkaus on uskovalle jokapäiväinen asia.


    • Joulu ja pääsiäinen vuoden suurimmat juhlapyhät. Pieni tauko raadantaan. Elämässä pitää olla näitä pysäyttäviä päiviä jotta vuosi jaksottuisi. Pääsiäisestä juhannukseen, vappukarnevaalit siinä välissä. Joulu sopivasti pimeimpään aikaan, valonjuhla. Uusivuosi uudet aatteet, lupaukset alkaa paremmaksi ihmiseksi on sekin ansainnut muutaman papatin tai tykinlaukauksen.
      Itsenäisyyspäivä viikonpäästä. Linnoissa herrojen taas tanssitaan ei.. 😬

    • Kaikkivoiollatoisinkin

      Joulu on minulle, sitä odotellessa ---lämpimiä jouluvaloja,lahjapakettien tekoa,joulutorttujen ja pullien leipomista,kuusen ostoa ja sen koristelua,kinkun paistoa ja korttien kirjoitusta.Kaikki tuo tekee joulun tunnelman,se odotus ja valmistelu.
      Aatto on joulupöydän kattamista,juhlallisesti ateriointia,joululaulujen laulua yhdessä joulumusiikkia hiljaa taustalla.Torkkuja.Joulupukin odotusta.Jännitystä,lasten riemua ( viel on 10 ja 13v).loppuilta saunoen ja kukin mieluisaa tehden ,torttukahvit kera konjakin.Yhdessä hommat hoidetaan.
      Joulupäivä vietetään lepposasti lekotellen ,jouluruokia napostellen ,pieni ulkolenkki ja samaa Tapanina, mutta ukon kanssa kahden.
      Aatto perheen kesken 7-8 henkeä----ei mitään kiirettä kenelläkään eikä monessa paikassa kulkien.
      Näin on ollut monia kymmeniä jouluja ja niistä olen KIITOLLINEN joka joulu.

    • tööttt

      Toiset taivaita tavoittelee
      - ja loppuporukka yrittää maan päällä, alla ja vesistöillä pärjätä
      oottako koskaan aatellu että samoilla avaimilla aukee niin helvetin kuin taivaankin portit - kuka se on mestari pohtimaan että minkälainen on just oikiansorttinen usko
      kenenkään kohdalla - maassa pitäisi olla uskonvapaus jokaisella silleen lailla määritelty. Useimmille ikääntyneille vuorotyöläisille joulutkin aina olleet työvuoroja
      - yötä ja päivää töissäoloa. Raatajan ikeenalaista orjuutta.

      • Joululögi

        On kai sanottava, että oikea joulu on ihmisille se joulu jonka hän vapaa ehtoisesti viettää. Tarkoitan siis sitä, ettei hän vietä esm köyhyyden tähden jouluaan köyhällä tavalla. Omiin joulun vietto tapoihini kuuluu viettää joulu mahdollisimman köyhästi. Melko köyhästi Jeesuskin aloitti maan päällisen aikansa.


    • reppuriika

      Useimmissa kielissä joulun merkitsevä sana viittaa selvästi kristinuskoon englanniksi Christmas Kristukseen ja venäjäksi рождество syntymä. Suomessa ja ruotsissa ei termi viittaa Jeesukseen vaan on vain joulu.
      Jos joulua halutaan juhlia talvipäivän seisauksena ja saturnuksen tunnustuksin, niin voisi kai niin tehdä. Silloin juhlijalle olisi jotain konkreettista mielikuvaa, miksi juhlitaan.
      Minun puolesta itsekukin saa juhlistaa vaikka jonkin pölävästikustaan merkkipäivää missä ja milloin haluaa.

    • Totisesti riikka ,mä kerron sulle mitä merkittee.
      En osaa sanoa olenko ollenkaan malliesimerkki hyvästä uskovasta ,tuskin .
      Ainakin töissä olles laivanpäällä se joulu merkitti vuoden ainoota paussia jatkuvaan ajamiseen .
      Et usko miten mahtavalle tuntui kun se ainainen jatkuva kannentärinä ,flektien ulvonta ja lastin kolina hiljeni.
      laiva ei heilunut ,oli järkyttävän hiljaista , ihan kuin porukka olis konkillakin kulkenut varoen ,ainoostaan jostain hytistä kantautui toivorikkaita naurahruksia.
      Siihen hiljaisuuten sekoittui tieto hyvästä ruuasta ja juomasta jonka saisi rauhassa syörä paremmissa vaatteissa ,valkoisen liinan äärellä , sen jälkeen lapsenomainen orotus merimieskirkon pakettien suhteen.
      Uskottomat karvanaamaset känsäkouratkin osas olla ku kirkon penkissä kahvin ja konjakin äärellä ,lahjojaan vartoen .
      Kaiken kruununa tieto pitkästä rauhallisesta yöunesta ,semmosia esimerkiks voi muutkin kun uskovat joululta orottaa.
      Ainakin uskon et mun ikäluokka on selkärankaansa saanut määrätyt unohtumattomat asiat ja tunnetilat jotka jouluna nousee pintaan sen suuremmin uskoa kuuluttamatta.

      • reppuriika

        Kyllähän minulle uskomattoman kodin tyttärenä joululla on se merkitys. että silloin sai radiosta kuulla kristillistä ohjelmaa, koulussa oli esillä jouluaikaan liittyvä evankeliumi. Sitten sain vuonna 1980 uudistua uskossa jouluaamuna saarnaa kuunnellessa. Siitäkään huolimatta en välttämättä kaipaa joulun juhlintaa uskoni vahvistukseksi. Se on vain vuosittainen rituaali joka toistetaan.
        Tiedä sitten jos kaikki vuoteen liittyvät juhlat: joulut, pääsiäiset, juhannukset, itsenäisyyspäivät, vaput, ... poistettaisiin, niin saattaisi huomata niiden merkityksen. Saattaisi viikot ja kuukaudet olla tylsempiä. Ihminen kaivanneen elämään jotain jaksottavaa, toistavaa rytmiä.
        Kyllähän kai melkein kaikilla kansoilla on omat vuosijuhlansa.


      • Tavuviiva

        Mietiskelin tässä, että ikävöimmekö tiedostamattamme lapsuuden jouluja. Uskoimme kaiken; joulupukin, tontut jne. Ne kuusijuhlat. Evankeliumin, jonka kansakoulussa luin koko koululle ja jännitti. Joulupussit, joissa oli pipari ja laku. Todistusten jako. Ne vähän juhlavammat vaatteet. Vaatimattomiahan joulut olivat 50-luvulla.
        Vain äidin tekemä jouluruoka tuntui oikealta. Pitkään ainoat joulukukat olivat hyasintti ja tuohiseen astiaan jäkälän kanssa survottu tulppaani.
        Nyt hyllyt notkuvat kaikkea. Kaikkialla näkyy ja kuuluu sana joulu.
        Se sanan kuluminenko aiheuttaa krampin, että jarruttelee nykyisin melkrin viime hetkeen asti. Sitten herää horroksesta. Ja siinähän se aatto väjäämättä on....
        Kuitenkin onneksi on esimerkki jaloudenkin jäämästä on hyvämielikeräykset, antaminen pyyteettömästi.


      • Tavuviiva kirjoitti:

        Mietiskelin tässä, että ikävöimmekö tiedostamattamme lapsuuden jouluja. Uskoimme kaiken; joulupukin, tontut jne. Ne kuusijuhlat. Evankeliumin, jonka kansakoulussa luin koko koululle ja jännitti. Joulupussit, joissa oli pipari ja laku. Todistusten jako. Ne vähän juhlavammat vaatteet. Vaatimattomiahan joulut olivat 50-luvulla.
        Vain äidin tekemä jouluruoka tuntui oikealta. Pitkään ainoat joulukukat olivat hyasintti ja tuohiseen astiaan jäkälän kanssa survottu tulppaani.
        Nyt hyllyt notkuvat kaikkea. Kaikkialla näkyy ja kuuluu sana joulu.
        Se sanan kuluminenko aiheuttaa krampin, että jarruttelee nykyisin melkrin viime hetkeen asti. Sitten herää horroksesta. Ja siinähän se aatto väjäämättä on....
        Kuitenkin onneksi on esimerkki jaloudenkin jäämästä on hyvämielikeräykset, antaminen pyyteettömästi.

        Se on totta että joulut ovat muuttuneet. Mietin sitä just eilen kun juttelin isäni kanssa, ja hän sanoi että enää eivät vietä samalla tavalla lahjojen jakoa kuin joskus muinoin. Nykyisin kaiken saa halvemmalla joulu-alennuksessa. Nyky-lapsillakin on leluja yllinkyllin.

        Meillä on monen kanssa periaate, että lahjoja ei jaeta. Ja lapsillekin lähinnä hommaan sellaista mitä he tarvitsevat. Mihinkään sadan euron lahjoihin mulla ei ole koskaan ollut varaa, kännykköihin ym.

        Se olisi ihan oikea suunta, jos lahjavuorista siirryttäisiin viettämään laatuaikaa. Ja lahjoja vain jos on jotain kotitekoista. Vaikkei mummon villapusero miellyttäisikään, voisi ajatella että on työllistänyt jotakuta, antanut vähän tekemisen terapiaa :)

        Että nykyihminen alkaisi taas arvostaa itsetehtyä, alkaisi arvostaa enemmän sitä että itsekin saa jotain aikaiseksi, mitähän se vaatisi... mun mielestä ollaan vieroitettu itseämme sellaisesta, ja se on just se mikä puuttuu, mikä nostaa serotoniini- ja mielihyvätason. Vähentää stressiä.

        Verenpaineen alentajat: kaura, becel, villalanka, vasara :))


      • Tavuviiva
        hmp.f kirjoitti:

        Se on totta että joulut ovat muuttuneet. Mietin sitä just eilen kun juttelin isäni kanssa, ja hän sanoi että enää eivät vietä samalla tavalla lahjojen jakoa kuin joskus muinoin. Nykyisin kaiken saa halvemmalla joulu-alennuksessa. Nyky-lapsillakin on leluja yllinkyllin.

        Meillä on monen kanssa periaate, että lahjoja ei jaeta. Ja lapsillekin lähinnä hommaan sellaista mitä he tarvitsevat. Mihinkään sadan euron lahjoihin mulla ei ole koskaan ollut varaa, kännykköihin ym.

        Se olisi ihan oikea suunta, jos lahjavuorista siirryttäisiin viettämään laatuaikaa. Ja lahjoja vain jos on jotain kotitekoista. Vaikkei mummon villapusero miellyttäisikään, voisi ajatella että on työllistänyt jotakuta, antanut vähän tekemisen terapiaa :)

        Että nykyihminen alkaisi taas arvostaa itsetehtyä, alkaisi arvostaa enemmän sitä että itsekin saa jotain aikaiseksi, mitähän se vaatisi... mun mielestä ollaan vieroitettu itseämme sellaisesta, ja se on just se mikä puuttuu, mikä nostaa serotoniini- ja mielihyvätason. Vähentää stressiä.

        Verenpaineen alentajat: kaura, becel, villalanka, vasara :))

        Näinpä niin.
        Verenpaineenalentajat.... täytyy pitää mielessä.


      • Joululögi
        hmp.f kirjoitti:

        Se on totta että joulut ovat muuttuneet. Mietin sitä just eilen kun juttelin isäni kanssa, ja hän sanoi että enää eivät vietä samalla tavalla lahjojen jakoa kuin joskus muinoin. Nykyisin kaiken saa halvemmalla joulu-alennuksessa. Nyky-lapsillakin on leluja yllinkyllin.

        Meillä on monen kanssa periaate, että lahjoja ei jaeta. Ja lapsillekin lähinnä hommaan sellaista mitä he tarvitsevat. Mihinkään sadan euron lahjoihin mulla ei ole koskaan ollut varaa, kännykköihin ym.

        Se olisi ihan oikea suunta, jos lahjavuorista siirryttäisiin viettämään laatuaikaa. Ja lahjoja vain jos on jotain kotitekoista. Vaikkei mummon villapusero miellyttäisikään, voisi ajatella että on työllistänyt jotakuta, antanut vähän tekemisen terapiaa :)

        Että nykyihminen alkaisi taas arvostaa itsetehtyä, alkaisi arvostaa enemmän sitä että itsekin saa jotain aikaiseksi, mitähän se vaatisi... mun mielestä ollaan vieroitettu itseämme sellaisesta, ja se on just se mikä puuttuu, mikä nostaa serotoniini- ja mielihyvätason. Vähentää stressiä.

        Verenpaineen alentajat: kaura, becel, villalanka, vasara :))

        On kyllä niin, että minua on alkanut jo lähes Yrjöttää tämä Joulun kaupallisuus, olen jo monta joulua viettänyt niukkuudessa juuri sen takia kun sitäkin ruokaa lähes pakko syöttetään, jonkun joulun olen viettänyt jopa paastossa. Se kai on minun puolelta kuin protesti sitä vastaan, että Jouluna on pakko syödä
        Juise: "Kyllä isi syö isiltä loppuu vyö! Sika paistetaan sen perää maistetaan ja lapset laulaa joulun tähti on ehdoton". Eipä juuri kukaan kuin Juise ole ilmaissut suomalaista joulua paremmin ja lähes oksettavammin. Juise: "Ihminen on sitä mitä hän syö SIKA".
        Ymmärrän niitä perinteitä mistä joulun ylensyöminen on peräisin. Se on siltä ajalta kun ihminen eli suomessakin lähes luontais taloudessa ja tavaksi tuli säästellä jo pitkin syksyä niitä taloudessa tuotettuja elin tarvikkeitä joita omasta takaa oli, eli sianlihaa ja muuta kotona teurasteun eläimien lihaa talvisäilössä kellarissa olleet lantut porkkanat ja muut juurikasvit muodostuivat jo tuolloin jouluruuiksi. Ihmiset halusivat muutamina päivinä joulun aikoihin syödä kyllikseen vaikka sitten olisi lopputalvi vietetty, härkäviikkoja ja reikäleipiä syöden.
        Me nyky kansa olemme jo useimat ennen jouluja yliruokittuja ja jotkin jopa ns "läskejä" Mutta syökää hyvät ihmiset, niin että kinkun rasva korvista tirsuilee. Minun elimistö on kapinassa joulusyöntiä vastaan. Olen Kristitty ja muuten vietän joulun sille kuuluvalla arvokkuudella. Muistaakseni oli näin, että Kreikkalaiskatolliset ovat lyhyellä paastolla vähän ennen jouluaattoa. Viini kuuluu heillä perinteiseen Joulupöytään. Meillä EVLUT kansalla on vasta ihan äskettäin se viinipullo noussut sieltä pöydän alta pöydälle.


      • Joululögi kirjoitti:

        On kyllä niin, että minua on alkanut jo lähes Yrjöttää tämä Joulun kaupallisuus, olen jo monta joulua viettänyt niukkuudessa juuri sen takia kun sitäkin ruokaa lähes pakko syöttetään, jonkun joulun olen viettänyt jopa paastossa. Se kai on minun puolelta kuin protesti sitä vastaan, että Jouluna on pakko syödä
        Juise: "Kyllä isi syö isiltä loppuu vyö! Sika paistetaan sen perää maistetaan ja lapset laulaa joulun tähti on ehdoton". Eipä juuri kukaan kuin Juise ole ilmaissut suomalaista joulua paremmin ja lähes oksettavammin. Juise: "Ihminen on sitä mitä hän syö SIKA".
        Ymmärrän niitä perinteitä mistä joulun ylensyöminen on peräisin. Se on siltä ajalta kun ihminen eli suomessakin lähes luontais taloudessa ja tavaksi tuli säästellä jo pitkin syksyä niitä taloudessa tuotettuja elin tarvikkeitä joita omasta takaa oli, eli sianlihaa ja muuta kotona teurasteun eläimien lihaa talvisäilössä kellarissa olleet lantut porkkanat ja muut juurikasvit muodostuivat jo tuolloin jouluruuiksi. Ihmiset halusivat muutamina päivinä joulun aikoihin syödä kyllikseen vaikka sitten olisi lopputalvi vietetty, härkäviikkoja ja reikäleipiä syöden.
        Me nyky kansa olemme jo useimat ennen jouluja yliruokittuja ja jotkin jopa ns "läskejä" Mutta syökää hyvät ihmiset, niin että kinkun rasva korvista tirsuilee. Minun elimistö on kapinassa joulusyöntiä vastaan. Olen Kristitty ja muuten vietän joulun sille kuuluvalla arvokkuudella. Muistaakseni oli näin, että Kreikkalaiskatolliset ovat lyhyellä paastolla vähän ennen jouluaattoa. Viini kuuluu heillä perinteiseen Joulupöytään. Meillä EVLUT kansalla on vasta ihan äskettäin se viinipullo noussut sieltä pöydän alta pöydälle.

        Perinteissä on se hyvä puoli, että voi tehdä itselleen sopivan. Mun on vähän vaikea niellä sitä, että kytätään miten muut mukamas viettää Joulua, ja sitten paheksutaan kauhean suurella äänellä.

        Joulun tunnelmaan kuuluu ilo ja suopeus, rauha ja rakkaus.


    • Öylätti.Öö

      Jos vaikka saisi hillua pinkata niin olisipa siinä Joulujen Joulu!
      Vaan mistäpä sen joulumuorin nappaisin...
      Taitaa käydä taas niinkuin ennenkin. Yksin saan itseni viereen iltasella öyvähtää...

    • Henkilökohtaisesti ja tässä elämäni vaiheessa olisin valmis lähtemään vaikka reissuun joulunajaksi; mutta niin kauan kuin pienet pojat ovat vielä siinä iässä että perhejoulu heidän kotonaan on vuoden kohokohta niin yritän roikkua mukana.
      Olen samaa mieltä Tavuviivan kanssa että joulunviettoon liittyy erittäin paljon nostalgiaa: me kaipaamme jollain tapaa aina takaisin sinne lapsuuden jouluun, jolloin sekä perinteet että sanoma olivat itsestäänselvyyksiä. melkein kaikki oli kotonatehtyä, autenttista ja aitoa, köyhyydenkin keskellä, jouluruuat olivat herkkuja, koska niitä ei muulloin saanut . (Tuli mieleen punakuorinen joulujuusto: monissa perheissä ei ostettu juustoa kuin juuri jouluksi), lahjat saivat olla käytännöllisiä ja itsetehdyt sukat ja villapaidat olivat tervetulleita. Talvetkin olivat lumisia ja Pakkanen paukkui nurkissa. Me olimme pieniä ja joulu tuntui tosi suurelta.
      ***
      Nyt joulu on vieläkin suurempi, mutta ei samalla tavalla: se valtaa ihmisten mielet ja sydämet mutta tuo tullessaan myös Dickensin joulukertomuksen mukaan menneiden joulujen haamut. Lapsenuskomme on poissa ja odotuksemme joululta ovat kasvaneet sellaisiin mittasuhteisiin ettei mikään niitä enää voi tyydyttää.

      • Tavuviiva

        Katsoin eilen ja mielenkiintoisesti kuvattu siis tarkoitan kameran käyttöä, ikäänkuin olisi mukana jonkin talon kulmalla.


    • henrjii
    • Löytyysyrämestäjoslöytyy

      Vastaus aloittajan otsikon kysymykseen löytyy Katri-Helenan laulamasta Joulumaa-kappaleesta aika tarkkaan tasan täydellisesti.

    • talou

      60 ja joulu, onko järki pois . Vai onko lapsen järki kuin suomalaisilla aina usein esillä.

      Paluu elämään on vain tosi ei muuta.

    • Siilimuorikka3

      Kyse on perinteestä joka jatkuu sukupolvelta toiselle kuten pääsiäinen, vappu ja juhannuskin.

    • Joululögi

      Kirjoitanpa vaikka tähän mikä oli työväen ja työväen liikkeen suhde jouluun ja uskontoon Suomessa maamme itsenäisyyden alku vuosina. Kirkko edusti tuolloin pitkälti myöskin esivaltaa. Varsin lähellä oli se aika jolloin istutettiin vielä jalkapuussa ja maallinen esivalta toimi kirkon myötävaikutuksella maassamme. Uskon, että kansa käsitti Jumalan ankarana tuomarina joka vakoili heitä miten kukin elää ja kuinka pitkä syntiluettelo kullakin on. Kirkossa käytiin siis paljon siksikin, että pysyttiin väleissä esivaltaan ja kirkkoon. Kirkko teki kyllä vielä itsenäisyytemme alku vuosina esm talonpoikien maiden pakko luovutuksi kirkolle siis se esivalta ryösti jonkin köyhän maat. Kaikesta mitä oli tapahtunut kirkon ja kansan välillä muodostui olojen vapauduttua, eräänlainen juopa Suomen luterilaisen kirkon ja kansan ja työväen ja työväen liikkeen välille. Vielä 80 luvulla jossakin työväen yhdistyksen kokouksessa kuuli kommentteja kirkosta: "Kirkko on herrojen juttu antaa niitten olla siellä se ei kuulu meille". Tämä toteamus on oikea koska EVLUT kirkko oli oikeistolainen kuten oli Suomen esivaltakin ja se osallistui yhdessä kansan sortamiseen ihan itsenäisyytemme alku ajoista asti ja jo vuosisadan ennen itsenäisyyttämme, noita rovioineen kirkollisine kidutuksineen ym..
      Joulua on kuitenkin vietetty maassamme jo kauan aikaa ja näiltä ajoilta on peräisi ne joulun vietto tavat, joita meillä tänäkin päivänä on.
      Takkuinen on ollut tämän kansan suhde kirkkoon ja uskontoon. Tämä tie on ollut estämässä uskon ja rakkauden merkitystä tässä asiassa. Vasta näinä päivinä ollaan pääsemässä siitä laki henkisyydestä mitä kirkkomme on edustanut, aina sen perustamisesta näihin päiviin asti. Tämän meihin kylvetyn laki henkisyyden tähden me emme osaa suhtautua uskoon ja uskontoon sen tarkoittamalla tavalla. Nämä asiat muuttuvat ajassa vasta sukupolvia olevissa ajan jaksoissa. Ehkä EVLUT kirkko maksaa vasta nyky sukupolvissa virheistään ja niistä pahoista teoistaan joita se on kansalle tehnyt. Siitä on osoituksena suuret kirkosta eronneitten määrät.
      Vasemmistolaisuudessa, siis työväen ääri vasemmistossa on ideologiaan perustuvaa uskonnon vastaisuutta. Ääri vasemmisto pitää sitä lähinnä mielisairautena, tai mytologiana. Nykyisessä Vasemmistoliitossa hyväksytään uskonto, mutta kunnon kommunisti siitä ei edes puhu. SKDL oli myöskin ennen puolue joka ei tunnustanut mitään uskontoa. Mutta voimmeko tuomita edes koko puolueitten tasolla ketään uskonnottomuudesta. Joskus kuulee sanottavan, että Jeesus oli maailman ensimmäinen kommunisti.
      Oho pitkä juttu!! Kiitän jos jaksoit lukea sen kokonaan!!

    • bessie-

      Kaikenlaisia sinä kristittynä ollessasi mietitkin... Älä sure, eivät ihmiset ihan noin hukassa ole kuin sinä kuvittelet.

      "Onko mitään järkeä odottaa jotain epämääräistä, josta ei ole mitään todellista kuvaa, jota ei ole tai sitä ei voi määrittää."
      Niin, onko?

      "Kun kysytään ihmisiltä, mitä joulu merkitsee: vastaus on yhdessä oloa suvun ja ystävien kanssa, hyvää mieltä, lahjoja, hyvää ruokaa, vapaata, rauhaa luonnossa... Mutta hyvät ihmiset, ei tuohon tarvita mitään määrittämätöntä termiä joulu. Tuota kaikkea voi jokainen kokea ja toteuttaa ihan vuoden jokaisena päivänä."
      ???
      Kenelle joulu on "määrittämätön termi"?! Joulu on joulu, se on merkitty kalenteriin, ja sitä, toisin kuin esim. pääsiäistä vietetään aina samoina päivinäkin.
      Hyvin harvassa taitavat olla ne, joille joulu merkitsee vain yhtä asiaa ja harvassa taitavat olla nekin, jotka eivät pysty luopumaan niistä jouluun liittyvistä tavoista, perinteistä ja kaavamaisuuksista joista eivät itse piittaa.
      Kirjoitat, että yhdessä oloa suvun ja ystävien kanssa ym. ym. voi kokea ja toteuttaa ihan vuoden jokaisena päivänä. Sehän on itsestäänselvyys ja niin tehdäänkin, mutta silti, joulua voi viettää vain jouluna (kirjoitan meistä tylsistä taviksista joiden joulu on merkitty kalenteriin), siinä tulee mukaan jo ihan käytännön syytkin.
      Voithan sinäkin ajatella Kristuksen tuloa ja hänen merkitystään sinulle vuoden jokaisena päivänä, mutta eikö esim. kirkoissa ole ihan omat, jouluaiheiset ohjelmansa jouluaikaan?

      Joulu kuuluu kaikille.

    • Peesaan tässä vain sen verran että meillä kaikilla on oikeus viettää omannäköistämme joulua vaikka siihen ei kuuluisikaan virsien veisuuta.
      Sitä paitsi, vaikka tänä vuonna ei olekkaan montaa vapaapäivää merkitty kalenteriin niin joulu on erinomainen tilaisuus perheen kokoamiseen, joskus matkankin päästä, ylimääräisine vapaapäivineen ja lomineen. Ei siihen ole työtätekevällä perheellä aina mahdollisuuksia, ympäri vuoden.
      Elikkä juhlitaan joulua omalla tavallamme, perinteellisesti tai oman kaavan mukaisesti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      188
      6092
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2352
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      24
      1739
    4. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1718
    5. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1631
    6. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1624
    7. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      326
      1622
    8. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      137
      1417
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1399
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      336
      1242
    Aihe