Ilmeisin Jumalan olemassaolon todistus

Alun perin avasin tämän katolilaisuus-palstalle, mutta koska katolilaisia ei näytä kiinnostavan , niin siirretään tämä aihe tänne, johon se paremmin kuuluukin.

Prima via: ”ilmeisin” tapa todistaa Jumalan olemassaolo

http://www.areiopagi.fi/2016/11/prima-via-ilmeisin-tapa-todistaa-jumalan-olemassaolo/

Varmaan tuttua katolilaisille, mutta jos on jollekulle tuntematon, niin laitan tälle palstalle. Mielestäni kannattaa lukea ihan yleissivistyksenkin vuoksi. Siis aineen määrittävä tekijä on potentiaalisuus, mutta Jumala on puhdas aktuaalisuus ja vain aktuaalisuudet tekevät potentiaalisuuksista aktuaalisuuksia.

3

190

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puhutaansuomeajossopii

Jumala on puhdas aktuaalisuus ja vain aktuaalisuudet tekevät potentiaalisuuksista aktuaalisuuksia

Mitä haluat sanoa, Osaat latinaa, tai mitä kieltä nämä ovat.
      En kummastele jos ei kiinnosta

• Kannattaa lukea tuo areiopagin kirjoitus. Se on suomen kielellä kirjoitettu. Mielestäni hyvin kirjoitettu. Itse asiasta voi toki olla eri mieltä.

• Tuossa kirjoituksessa kiinnittyy huomio essentiaalisesti järjestäytyneeseen ketjuun. Ketju ei yleensâ ole ajallinen vaan syyt ja seuraukset ovat välttämättömässä yhteydessä toisiinsa kuten veden kiehuminen kattilassa kun tuli kuumentaa kattilaa.

"Vain tuli omaa tässä vertikaalisessa tai hierarkkisessa ketjussa ensisijaista lämpenemisen voimaa, kattilan ja sen sisältöjen omatessa ainoastaan välineellistä (instrumentaalista) lämpenemisen voimaa."

Käsittääkseni eräs essentiaalinen ketju on myös ...kvarkit-atomit-molekyylit...

Ketjun jäsenet voivat siis olla olemassa samaan aikaan.

Akvinolainen ei siis etsinyt perimmäistä syytä kaukaa menneisyydestä (deismi?) vaan juuri tästä hetkestä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      110
      5762
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4271
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      47
      2587
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2428
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1845
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1514
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      33
      1362
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1230
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      25
      1131
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1081
    Aihe