Taannoin palstan jättäessäni sanoin tulevani taas käymään, kun sille aihetta on. Nyt on, huominen itsenäisyyspäivä. Isänmaamme täyttää 99 vuotta - eli on siis jopa minuakin vähän vanhempi!
Keille meidän tulisi antaa suurin kiitos itsenäisyydestämme? Itsenäisyyssenaatiksi kutsutulle Svinhufvudin hallitukselle, joka teki esityksen Suomen julistautumisesta itsenäiseksi? Vai silloiselle eduskunnalle, joka 6.12.1917 hyväksyi esityksen? Vai vapaussodaksi kutsutun kansalaissodan valkoisille, joita lahtareiksikin nimiteltiin? Vai valkoisten taistelujen johdossa olleille Saksassa koulutetuille JP 27:n jääkäreille, tai kenraali von der Goltzin johtamalle Saksan Itämeren divisioonalle, joka Etelä-Suomen nopeasti valloittaessaan säästi sen sodan tuhoilta? Vai Väinö Tannerille, joka sai työväestön suurimman osan pidättymään lähtemästä vallankumouksen tielle puheellaan ”siinä te häpäisisitte Suomen työväenluokan ja taittaisitte niskanne”?
Vai ansaitsisiko suurimman kiitoksen Vladimir Iljitš Lenin? Urho Kekkonen näyttäisi olleen hieman sitä mieltä (hieno puhe, muuten):
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/11/26/ukk-varvasi-leninin-suomen-itsenaisyyden-takuumieheksi
Niin tai näin, mutta maan itsenäisyys ei ole itseisarvo. Se voi olla melko arvoton, jos kansa on kovin eriarvoisiksi jakautunut ja suuri osa kansalaisista ei koe saavansa maaltaan mitään hyvää. Sellaisia maita on maailmassa paljon. Varmaan tiedätte niitä. Sellainen saattoi olla Suomikin v. 1918.
Maamme itsenäisyyden kohottivat arvoonsa myöhemmät viisaat johtajamme. Heidän työnsä tuloksina yhä useammat kansalaiset kokivat saavansa maaltaan hyvää. Kiitoksemme ansaitsevia johtajiamme oli moniakin, mutta tällä palstalla oltaessa otan esille vain kaksi maalaisliittolaista presidenttiämme:
Presidentti Relander nimitti jo v. 1926 Väinö Tannerin sosialidemokraattisen vähemmistöhallituksen, josta tuli pitkäaikaisin siihenastisista hallituksista. Relander teki sen kai pakosta, kun hallitusta ei muuten syntynyt, mutta rohkeutta se häneltä vaati. Kyösti Kallio jo 1920-luvun alkupuolelta alkaen pyrki määrätietoiseen yhteistyöhön sosialidemokraattien kanssa. Hän sitten presidenttinä v. 1937 nimitti ensimmäisen ”punamultahallituksemme”. Sen pääministeri tosin oli edistyspuolueen A.K. Cajander.
Vuoteen 1939 mennessä kansamme oli eheytynyt kansalaissodan jäljiltä niin, että yhdessä torjuimme maahamme hyökännyttä vihollista. Kansalaissodan valkoisten johtaja Mannerheim ilmoitti tuolloin, että meillä ei ole enää valkoisia ja punikkeja, on vain suomalaisia. Päiväkäskyssään 14.3.1940 hän sanoi: ”olen yhtä ylpeä uhrista, jonka tarjoaa köyhän majan poika siinä kuin rikaskin”.
Suuret kiitoksemme ansaitsevat nuo marskin tarkoittamat miehet, jotka tuon jälkeen vielä neljä vuotta antoivat uhrejaan, joiden tuloksena maamme itsenäisyys säilyi, vaikka raskain menetyksin. ”On hyvä yhä tiedostaa ja muistaa, että Suomi selviytyi sodasta, koska kansakunta oli yhtenäinen”, sanoo Paavo Lipponen HS:n Vieraskynä-kirjoituksessa 30.11. Oikeassa hän on.
”Tshekkoslovakian tie on myös Suomen tie”, uhosi SKDL:n Hertta Kuusinen v. 1948 eduskunnan puhujapöntössä. Toista mieltä olivat ns. asevelisosialistit, joiden masinoiman ”jo riittää” - kampanjan tulos oli ratkaiseva este sille, että Kuusisen tavoite ei toteutunut. Kiitoksemme ansaitsevat siis myös nuo asevelisosialistit. Kiitokset ansaitsevia vaikuttajia on ollut myöhemminkin. Heidän toimintansa tuloksena suuri enemmistö suomalaisista voi nyt arvostaa isänmaamme itsenäisyyttä.
Isänmaamme parhaaseen olen ymmärtänyt pyrkivän myös nykyisen poliittisen johtajamme pitkää pinnaa vaatineella ”vatuloinnilla”, jossa kovanahkaisuuttakin on tarvittu. Viime päivinä hän on kuitenkin vaikuttanut kovin lyhytpinnaiselta ja herkkähipiäiseltä. ”Hikeentymisensä” on sanottu näyttävän, että hänellä on suurempiakin arvoja kuin isänmaan paras. Höpö, höpö - tuo vakavamieliseksi luultu mies halusi näin pikkujouluaikana vain hauskuttaa suomalaisia! Kaikki eivät näy sitä ymmärtäneen, eivätkä nuo ymmärtämättömät kaikki ole edes vasemmistolaisia:
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/209519-juha-sipila-kayttaytyy-kuin-hiekkalaatikkoikainen-ma-en-leiki-enaa-teidan-kanssa
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/209546-apunen-varoitus-ruben-stillerille-oli-kauhalla-annosteltua-holmoytta-yle-johdon
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/209535-politiikasta-juha-sipilaa-verrataan-jo-trumpiin-ja-berlusconiin-uskonnosta-kumpuava
Ei näy täälläkään kaikilla olleen huumorintajua. Vakavoidun nyt minäkin: Uskon, että me kaikki haluamme ja olemme aina halunneet isänmaamme parasta ja olemme omilla saroillamme mahdollisuuksiemme mukaan antaneet panoksemme sen hyväksi. Toivottavasti me kaikki koemme saaneemme myös ansaitsemamme vastineen isänmaaltamme, jotta voimme iloisin mielin juhlia huomista itsenäisyyspäivää.
Hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille täällä!
Hyvää itsenäisyyspäivää!
91
243
Vastaukset
Ps.
Itse juhlin itsenäisyyspäivää jo hieman ennakkoon. Olin naisystäväni kanssa kutsuttuna Santahaminan maanpuolustuskerholla perjantaina 2.12. Pääkaupungin Päällystö ry:n juhlassa, jossa tänä vuonna eläkkeelle siirtyneet opistoupseerit ”kepitettiin” eli he saivat hopeapäiset keppinsä. Sellainen on minullakin, jo 36 vuotta sitten saatuna, mutta korkeasta iästäni huolimatta en vielä toistaiseksi ole sitä tarvinnut.
Huomenna en enää erityisemmin juhli, vaan Siniristin hulmutessa salossani vietän itsenäisyyspäivän kotioloissani, mm. Kajaanissa pidettävää itsenäisyyspäivän paraatia kuten Linnan juhliakin tv:sta seuraten. Läheisiäni luonani käy, ja heidän kanssansa varmaan nostamme maljat Isänmaalle!- Totuutta.kehiin
Et sinä missään maanpuolustus kerholla ollut, aliupseerikerholle aliupseerit menee. Tuskin sinnekkään menit kutsuttuna, änkesit vain plommitakissasi.
Et ole ollut täältä poissa. Puskasta olet jokapäivä paskaa tänne roiskinut. - KempeleenUkki
Nyt taas valehtelet, olet käyttänyt keppiäsi vuosikymmenet anustappina. Häpeä äpärä???
Hyvää Itsenäisyyspäivää!
Virallinen Suomi voisi vuonna 2017 antaa tunnustuksen Asevelisosialisteille heidän palveluksistaan isänmaan hyväksi. Erityisesti Unto Varjoselle.
Kekkonen muuten vehtasi Zhdanovin ja Kommunistien kanssa K.A. Fagerholmin sankarillisen vähemmistöhallituksen kaatamiseksi 1948.- SiinäTaas
kumikulliperse kiittelee itseään kullin survomisesta perseeseensä.
- minne.koira.karvoistaan
Kekkos kaunaansa piti näyttää. Kekkonen oli siinä enemmän isänmaan asialla kuin kehumasi. Virheetön ei ollut Kekkonenkaan. Kun sinut kapteeniksi ylenti.
Jatka vain Sipilän herjaamista. Keskustan vaalivoiton herjoillanne varmistatte.Ei tuo heittoni ollut mitään Kekkos-kaunaa. Kai Kekkonen koki olevansa myös isänmaan asialla tuossa Leniniä ylistäessään - kuten Staliniakin tämän kuoleman jälkeen ylistäessään - kun tilanne oli sellainen kuin oli. Mutta omalla asiallaan hän oli ollut syksyllä 1944, kun oli laittanut Kustaa Vilkunan asiamiehekseen valvontakomission neuvostoliittolaisen johtajan Zdanovin luokse suosittelemaan itseään. Kekkosessa minua huvittaa hänen täydellinen käännöksensä siitä Kekkosesta, jollainen hän oli vielä 1942. Olen ihmetellyt, kuinka neukut saattoivat luottaa mieheen, joka oli ollut hetki sitten niin kovin toisenlainen. Vai näkivätkö he niin, että sellaisen käännöksen tehnyttä miestä on helppo pitää omissa puikoissa.
Onneksi nyt ei enää kuitenkaan tarvita Kekkosen keinoja isänmaan asialla olemiseen. No, Paavo Väyrynen on tästä varmaan toista mieltä.
Joo, Kekkonen minut kapteeniksi ylensi, kun upseeriarvoihin ylentäminen kuuluu presidentille. Mutta tuskin Kekkonen minun saavutuksiani tunsi, vaan esimieheni ne tunsivat ja he sen ylennysesityksen tekivät, ensin korkeammalle sotilasjohdolle ja nämä esittelivät sen presidentille. Tuosta nyt on kuitenkin aikaa jo lähes 40 vuotta, ja kun elämässäni on sen jälkeen ollut niin kovin paljon muuta ja merkittävämpääkin, ei sillä ”kapteeniudellani” ole enää itselleni läheskään sellaista merkitystä kuin näkyy olevan eräille täällä.
Enkä suinkaan herjannut Sipilää, minähän kiittelin häntä siitä, että hän järjesti sellaista hupia meille. Aivan varmasti suurinta osaa suomalaisista hän on sillä hauskuttanut, mutta tuskinpa niin paljon, että he kiitokseksi siitä kepua äänestäisivät.kapi_ kirjoitti:
Ei tuo heittoni ollut mitään Kekkos-kaunaa. Kai Kekkonen koki olevansa myös isänmaan asialla tuossa Leniniä ylistäessään - kuten Staliniakin tämän kuoleman jälkeen ylistäessään - kun tilanne oli sellainen kuin oli. Mutta omalla asiallaan hän oli ollut syksyllä 1944, kun oli laittanut Kustaa Vilkunan asiamiehekseen valvontakomission neuvostoliittolaisen johtajan Zdanovin luokse suosittelemaan itseään. Kekkosessa minua huvittaa hänen täydellinen käännöksensä siitä Kekkosesta, jollainen hän oli vielä 1942. Olen ihmetellyt, kuinka neukut saattoivat luottaa mieheen, joka oli ollut hetki sitten niin kovin toisenlainen. Vai näkivätkö he niin, että sellaisen käännöksen tehnyttä miestä on helppo pitää omissa puikoissa.
Onneksi nyt ei enää kuitenkaan tarvita Kekkosen keinoja isänmaan asialla olemiseen. No, Paavo Väyrynen on tästä varmaan toista mieltä.
Joo, Kekkonen minut kapteeniksi ylensi, kun upseeriarvoihin ylentäminen kuuluu presidentille. Mutta tuskin Kekkonen minun saavutuksiani tunsi, vaan esimieheni ne tunsivat ja he sen ylennysesityksen tekivät, ensin korkeammalle sotilasjohdolle ja nämä esittelivät sen presidentille. Tuosta nyt on kuitenkin aikaa jo lähes 40 vuotta, ja kun elämässäni on sen jälkeen ollut niin kovin paljon muuta ja merkittävämpääkin, ei sillä ”kapteeniudellani” ole enää itselleni läheskään sellaista merkitystä kuin näkyy olevan eräille täällä.
Enkä suinkaan herjannut Sipilää, minähän kiittelin häntä siitä, että hän järjesti sellaista hupia meille. Aivan varmasti suurinta osaa suomalaisista hän on sillä hauskuttanut, mutta tuskinpa niin paljon, että he kiitokseksi siitä kepua äänestäisivät.Kolme asiaa varjostaa Kekkosen kautta.
1) "Sotasyyllisyysoikeudenkäynti" jossa Kekkonen toimi aivan tarpeettoman innokkaasti.
2) "Yöpakkaset" jolloin Kekkonen ei puolustanut eduskunnan enemmistön tukea nauttivaa ja nimittämäänsä hallitusta.
3) "Noottikriisi" jolloin Honkaliitto pääsi yllättämään Kekkosen ja tämä tarvitsi vetoapua Moskovasta.- Kehutte.itseänne.liikaa
kapi_ kirjoitti:
Ei tuo heittoni ollut mitään Kekkos-kaunaa. Kai Kekkonen koki olevansa myös isänmaan asialla tuossa Leniniä ylistäessään - kuten Staliniakin tämän kuoleman jälkeen ylistäessään - kun tilanne oli sellainen kuin oli. Mutta omalla asiallaan hän oli ollut syksyllä 1944, kun oli laittanut Kustaa Vilkunan asiamiehekseen valvontakomission neuvostoliittolaisen johtajan Zdanovin luokse suosittelemaan itseään. Kekkosessa minua huvittaa hänen täydellinen käännöksensä siitä Kekkosesta, jollainen hän oli vielä 1942. Olen ihmetellyt, kuinka neukut saattoivat luottaa mieheen, joka oli ollut hetki sitten niin kovin toisenlainen. Vai näkivätkö he niin, että sellaisen käännöksen tehnyttä miestä on helppo pitää omissa puikoissa.
Enkä suinkaan herjannut Sipilää, minähän kiittelin häntä siitä, että hän järjesti sellaista hupia meille. Aivan varmasti suurinta osaa suomalaisista hän on sillä hauskuttanut, mutta tuskinpa niin paljon, että he kiitokseksi siitä kepua äänestäisivät.Et vain ole Kapi oikea upseeri, turha siihen itseä tyrkätä.
SDP mantralla kapteeniksi, ilman sotakouluja, kurssien kautta vain.
OikeistoSosDem ei ole käynyt armeijaa lainkaan, se jo varmistettu.
Ei kelvannut kuntonsa takia armeijaan.
Vaikka leveitä juttujaan kirjoittaa 50 000 € kuukausipalkoistaan ym.
180 cm missivaimostaan, joka oli jo 185 cm pitkä sanojensa mukaan.
Jos todellista tykinkuulalla lentäjää haetaan olette te "varjoslaiset". OikeistoSosDem kirjoitti:
Kolme asiaa varjostaa Kekkosen kautta.
1) "Sotasyyllisyysoikeudenkäynti" jossa Kekkonen toimi aivan tarpeettoman innokkaasti.
2) "Yöpakkaset" jolloin Kekkonen ei puolustanut eduskunnan enemmistön tukea nauttivaa ja nimittämäänsä hallitusta.
3) "Noottikriisi" jolloin Honkaliitto pääsi yllättämään Kekkosen ja tämä tarvitsi vetoapua Moskovasta.Kyllä nuo mainitsemasi asiat ovat minunkin mielestäni sellaisia, että ne luovat varjon Kekkosen niihinkin tekoihin, joilla hän arvoakin ansaitsisi.
Teki hän paljon muutakin sellaista, josta ei puhuttu enää koskaan hänen presidentiksi tultuaan, mutta ennen sitä olivat paljonkin julkisuudessa. Minä ne hyvin muistan, kun olen jo näin vanha mies. Nekin varmaan vaikuttivat minussa niin, että selvisin Kekkosta koskaan äänestämättä, vaikka hän oli presidenttinä jo silloin, kun minun sotilasurani alkoi, ja jatkoi presidenttinä vielä jonkin aikaa sotilasurani päättymisen jälkeenkin.
No, v. 1972 kenenkään ei tarvinnut äänestää Kekkosta presidentiksi, kun hänet valittiin tehtävään poikkeuslailla. Poikkeuslakihan on laista poikkeamista, jota toisella nimellä kutsutaan rikollisuudeksi.
Virallinen Suomi tuskin antaa asevelisosialisteille tunnustusta, jonka he hyvin ansaitsisivat, mutta ainakin nuo ajat muistavissa on paljon, jotka sitä tunnustusta heille hengessään antavat.
Zhdanoviin viittasin jo minäkin tuossa vastineessani sille, joka minua Kekkos-kaunaajaksi nimittelee.
Hyvää Itsenäisyyspäivää Sinullekin!kapi_ kirjoitti:
Kyllä nuo mainitsemasi asiat ovat minunkin mielestäni sellaisia, että ne luovat varjon Kekkosen niihinkin tekoihin, joilla hän arvoakin ansaitsisi.
Teki hän paljon muutakin sellaista, josta ei puhuttu enää koskaan hänen presidentiksi tultuaan, mutta ennen sitä olivat paljonkin julkisuudessa. Minä ne hyvin muistan, kun olen jo näin vanha mies. Nekin varmaan vaikuttivat minussa niin, että selvisin Kekkosta koskaan äänestämättä, vaikka hän oli presidenttinä jo silloin, kun minun sotilasurani alkoi, ja jatkoi presidenttinä vielä jonkin aikaa sotilasurani päättymisen jälkeenkin.
No, v. 1972 kenenkään ei tarvinnut äänestää Kekkosta presidentiksi, kun hänet valittiin tehtävään poikkeuslailla. Poikkeuslakihan on laista poikkeamista, jota toisella nimellä kutsutaan rikollisuudeksi.
Virallinen Suomi tuskin antaa asevelisosialisteille tunnustusta, jonka he hyvin ansaitsisivat, mutta ainakin nuo ajat muistavissa on paljon, jotka sitä tunnustusta heille hengessään antavat.
Zhdanoviin viittasin jo minäkin tuossa vastineessani sille, joka minua Kekkos-kaunaajaksi nimittelee.
Hyvää Itsenäisyyspäivää Sinullekin!Noista "Yöpakkasista" vielä. Kekkonen toimi siis aivan toisin kuin J.K. Paasikivi puolustaessaan K.A. Fagerholmin ensimmäistä hallitusta 1948-1950 Neuvostoliiton painostusta vastaan.
Kehutte.itseänne.liikaa kirjoitti:
Et vain ole Kapi oikea upseeri, turha siihen itseä tyrkätä.
Jos todellista tykinkuulalla lentäjää haetaan olette te "varjoslaiset".Oo poju hiljaa.
- Myönnetään
kapi_ kirjoitti:
Enkä suinkaan herjannut Sipilää, minähän kiittelin häntä siitä, että hän järjesti sellaista hupia meille. Aivan varmasti suurinta osaa suomalaisista hän on sillä hauskuttanut, mutta tuskinpa niin paljon, että he kiitokseksi siitä kepua äänestäisivät.Ei ollut Kekkonenkaan ihan virheetön. Ison virheen teki kun sinut kapteeniksi ylenti.
Myönnetään kirjoitti:
Ei ollut Kekkonenkaan ihan virheetön. Ison virheen teki kun sinut kapteeniksi ylenti.
Joo, kyllä Kekkonen minut kapteeniksi ylensi, kun upseeriarvoihin ylentäminen on presidentin tehtävä. Tuskin hän kuitenkaan ansioitani tunsi. Sotilasesimieheni ne tunsivat ja he ylennysesityksen tekivät ylemmälle sotilasjohdolle ja he edelleen presidentille.
Ihan mukavalta se tunnustus silloin tuntui, ja on sillä edelleenkin merkitystä mm. siten, että se avaa minulle ovia sellaisiin kivoihin tilaisuuksiin, jollaisessa nyt perjantainakin olin. Mutta tuosta ylennyksestä on aikaa jo lähes 40 vuotta ja sotilasuranikin on jo kaukaista menneisyyttäni. Ja kun elämässäni on sen jälkeen tapahtunut niin kovin paljon muuta ja merkittävämpääkin, ei sillä ”kapteeniudellani” ole itselleni sittenkään lainkaan sellaista merkitystä kuin sillä näkyy olevan täällä eräille.- KempeleenUkki
Jos todellista tykinkuulalla lentäjää haetaan olette te "varjoslaiset".Juurikin näin kansakoulu rottakoulu=aliupseeri=kapi.
Upseerit ovat kadettikoulun käyneitä. Näin on näreet??? - Menestystarina-Majuri
Jos todellista tykinkuulalla lentäjää haetaan olette te "varjoslaiset".Tykinkuulasta puheen olleen missä viipyvät diy-majuri uudet ja lennokkaat mielikuvitusjutut? Olisiko ehkä jääneet samaan jumiin kuin diy-majurin EU:lle lähettämä pyyntö selvittää Halosen verot?
Jos tämän luet, arvoisa diy-majuri, ja sinähän luet, niin laitapa jatkokertomusta vaikkapa siitä kuinka olit neuvomassa Ruotsin armeijaa. Tiettävästi yksikään suomalainen leikkimajuri ei aiemmin moista tekoa ole tehnyt, joten näin itsenäisyyspäivän kynnyksellä olisi tilaisuus korostaa suomalaisen sotilaan ja upseerin hienoutta. - glx
kapi_ kirjoitti:
Kyllä nuo mainitsemasi asiat ovat minunkin mielestäni sellaisia, että ne luovat varjon Kekkosen niihinkin tekoihin, joilla hän arvoakin ansaitsisi.
Hyvää Itsenäisyyspäivää Sinullekin!Täytyy muistaa, että Kekkonen ei sitä poikkeuslakia tehnyt, eikä olisi voinutkaan. Sen teki Suomen eduskunta tarkemmin, Sdp, Skdl, Kokoomus, Keskusta, Rkp, Lkp . Lisäksi Smp hajotettiin , niin että 13 kansanedustajaa perusti oman Skyp ryhmänsä ja Smp:n ryhmään jäi vain 5 edustajaa. Nämä 13 tukivat tietenkin poikkeuslakia koska sitä varten Smp juuri hajotettiin että saatiin riittävä enemmistö poikkeuslain taakse. Ei Skyppiä sen jälkeen tarvittu ja se kuihtuikin heti sen jälkeen pois. Tietenkin Kekkonen olisi voinut kieltäytyä , että ei hyväksy valintaansa poikkeuslailla, toisaalta vaikka olisi ollut vaalitkin, niin samat puolueet olisi ollut vaalissa Kekkosen takana niin kuin oli neljä vuotta myöhemminkin, eli lopputulos olisi ollut sama, mutta valinta olisi kuitenkin ollut perustuslain mukainen. Poikkeuslakihan tulee kyseeseen vain poikkeus tilanteessa, eli kun maassa on sotatila tai vastaava. Poikkeuslaki on Suomen eduskunnan ja poikkeuslakia kannattaneiden puolueiden häpeätahra Suomen historiassa.
glx kirjoitti:
Täytyy muistaa, että Kekkonen ei sitä poikkeuslakia tehnyt, eikä olisi voinutkaan. Sen teki Suomen eduskunta tarkemmin, Sdp, Skdl, Kokoomus, Keskusta, Rkp, Lkp . Lisäksi Smp hajotettiin , niin että 13 kansanedustajaa perusti oman Skyp ryhmänsä ja Smp:n ryhmään jäi vain 5 edustajaa. Nämä 13 tukivat tietenkin poikkeuslakia koska sitä varten Smp juuri hajotettiin että saatiin riittävä enemmistö poikkeuslain taakse. Ei Skyppiä sen jälkeen tarvittu ja se kuihtuikin heti sen jälkeen pois. Tietenkin Kekkonen olisi voinut kieltäytyä , että ei hyväksy valintaansa poikkeuslailla, toisaalta vaikka olisi ollut vaalitkin, niin samat puolueet olisi ollut vaalissa Kekkosen takana niin kuin oli neljä vuotta myöhemminkin, eli lopputulos olisi ollut sama, mutta valinta olisi kuitenkin ollut perustuslain mukainen. Poikkeuslakihan tulee kyseeseen vain poikkeus tilanteessa, eli kun maassa on sotatila tai vastaava. Poikkeuslaki on Suomen eduskunnan ja poikkeuslakia kannattaneiden puolueiden häpeätahra Suomen historiassa.
SMP:n hajotti puolueen puheenjohtaja Veikko Vennamo.
"SMP:n hajoamisen keskeinen hahmo oli puheenjohtaja Veikko Vennamo, jota SMP:n eduskuntaryhmän enemmistö syytti diktatorisista otteista ja kohtuuttomien taloudellisten sitoumusten asettamisesta. Erimielisyydet kärjistyivät ilmiriidaksi kesällä 1972.[1] Tuolloin puolueen 12 kansanedustajaa julkaisi Vennamoa jyrkästi arvostelevan kirjeen. SMP:llä oli tuolloin yhteensä 18 kansanedustajaa.[2]
SMP:n eduskuntaryhmä hajosi 8. syyskuuta 1972, kun kaksitoista edustajaa poistui eduskuntaryhmän kokouksesta Veikko Vennamon ilmoitettua Mauno Kurpan ja Heikki Kainulaisen erotetuksi puoluehallituksen päätöksellä eduskuntaryhmästä sekä Lauri Linnan ja Artturi Niemelän pidätetyksi ryhmän työskentelystä määräajaksi. Uusi eduskuntaryhmä järjestäytyi eduskunnan istuntosalissa omaksi ryhmäkseen 24. lokakuuta 1972. Syksyn aikana Vennamo erotutti nämä henkilöt puolueesta joko puoluehallituksen päätöksellä tai erottamalla sen puolueosaston, johon kyseiset henkilöt kuuluivat. Kun tämä menettely ei onnistunut Artturi Niemelän kohdalla, Vennamo erotti koko Lapin piirin puolueesta.
Erotetut 12 kansanedustajaa ilmoittivat 5.12.1972 perustaneensa uuden puolueen, joka sai pian nimekseen Suomen kansan yhtenäisyyden puolue (SKYP).[3]"
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_Kansan_Yhtenäisyyden_Puolue
SMP:n eduskuntaryhmä hajosi siis Veikko Vennamon mahdottomuuden vuoksi. Kokonaan eri asia on, palkittiinko SKYP puoluetukilain muutoksella siitä, että asettui poikkeuslain taakse. Tämä kuitenkin tapahtui vasta sitten, kun ryhmä oli jo hajonnut.
- NäinOnJombet
SDP:n tulisi tänä itsenäisyyspäivänä, näin vuotta ennen itsenäisyytemme 100-vuotisjuhlaa, pyytää anteeksi niin itsenäistymistämme vastaan äänestämistä, kuin itsenäisyyttämme vastaan suunnatun kapinan, sisällissodaksi eskaloituneen konfliktin, aloitamista.
Anteeksipyynnöllä SDP osoittaisi historian ymmärrystä, ja voisi esiintyä muiden rinnalla ensi vuoden juhlallisuuksissa.
Erityisanteeksipyynnön SDP voisi myös osoittaa Talvisodan veteraaneille, jotka joutuivat puolustamaan maatamme heikosti aseisettuna ja varustettuna eritoten valtionvarainministerinä toimineen Väinö Tannerin evättyä lähes kaikki armeijamme vahvistamiseen tarkoitetut rahoitusaloitteet.Maalaisliitto-Keskustan tulisi pyytää Suomen kansalta anteeksi vuosien 1956-1981 rähmälläänoloa. Lisäksi kyseinen Neuvostoliiton/Venäjän etäispääte tulisi epäisänmaallisena kieltää.
OikeistoSosDem kirjoitti:
Maalaisliitto-Keskustan tulisi pyytää Suomen kansalta anteeksi vuosien 1956-1981 rähmälläänoloa. Lisäksi kyseinen Neuvostoliiton/Venäjän etäispääte tulisi epäisänmaallisena kieltää.
PS. Onpa Maalaisliitto-Keskustalla ihan oma itsenäisyyspäivä. 19.9.
- TotuusTuostakin
Maalaisliitto-Keskustan tulisi pyytää Suomen kansalta anteeksi vuosien 1956-1981 rähmälläänoloa. Lisäksi kyseinen Neuvostoliiton/Venäjän etäispääte tulisi epäisänmaallisena kieltää.
Jos joku Suomessa on Toisen Maailmansodan jälkeen ollut rähmällään Neuvostoliittoon ja sen satelliitteihin Euroopassa, niin se on SDP. Vuodesta 1966 demarit suorastaan röymivät Kremlin edustalla.
Katso vaikka ei-EEC julistuksen allekirjoittajia, tai DDR:n tunnustuskomitean jäseniä.
Mauno Koivisto häpäisi Suomen lopullisesti kun ei uskaltanut ilman Moskovan lupaa tunnustaa Baltian maiden itsenäistymistä, vasta Esko Ahon oivallus vanhan tunnustuksen saattamisesta uudelleen voimaan pelasti Koiviston totaaliselta naurunalaiseksi joutumiselta. TotuusTuostakin kirjoitti:
Jos joku Suomessa on Toisen Maailmansodan jälkeen ollut rähmällään Neuvostoliittoon ja sen satelliitteihin Euroopassa, niin se on SDP. Vuodesta 1966 demarit suorastaan röymivät Kremlin edustalla.
Katso vaikka ei-EEC julistuksen allekirjoittajia, tai DDR:n tunnustuskomitean jäseniä.
Mauno Koivisto häpäisi Suomen lopullisesti kun ei uskaltanut ilman Moskovan lupaa tunnustaa Baltian maiden itsenäistymistä, vasta Esko Ahon oivallus vanhan tunnustuksen saattamisesta uudelleen voimaan pelasti Koiviston totaaliselta naurunalaiseksi joutumiselta.Maalaisliitto-Keskusta meni rähmälleen jo 1945. Siinä on pieni ero. Honkaliittolaiset pitivät Suomen lännen tiellä vuosina 1945-1966 estäen Suomen luisumisen kansandemokratiaksi. Tämä on totuus vaikka te Kepulaiset kuinka muuta väitätte.
- TotuusTuostakin
Maalaisliitto-Keskusta meni rähmälleen jo 1945. Siinä on pieni ero. Honkaliittolaiset pitivät Suomen lännen tiellä vuosina 1945-1966 estäen Suomen luisumisen kansandemokratiaksi. Tämä on totuus vaikka te Kepulaiset kuinka muuta väitätte.
Maalaisliitto ei ole koskaan ollut rähmällään, siis puolueena.
Puolueessa on ollut joitakin toimijoita joiden voidaan sanoa olleen rähmällään, mutta esim. puolueen johto on aina ollut pidättäväisyyslinjalla. Virolaisella ei ollut edes kotiryssää, eikä ollut Sukselaisellakaan.
Opettele poika historiaa muualtakin kuin viihdekirjailija Lehtisen sepostuksista. Tai älä opettele, olet paljon hauskempi tuollaisena satukirjoista tietosi ammentavana TotuusTuostakin kirjoitti:
Maalaisliitto ei ole koskaan ollut rähmällään, siis puolueena.
Puolueessa on ollut joitakin toimijoita joiden voidaan sanoa olleen rähmällään, mutta esim. puolueen johto on aina ollut pidättäväisyyslinjalla. Virolaisella ei ollut edes kotiryssää, eikä ollut Sukselaisellakaan.
Opettele poika historiaa muualtakin kuin viihdekirjailija Lehtisen sepostuksista. Tai älä opettele, olet paljon hauskempi tuollaisena satukirjoista tietosi ammentavanaJaa että K-linja ei ollut Maalaisliiton virallinen linja. Älä poika itse satuile. Johannes Virolaista olenkin pitänyt aina isänmaan miehenä.
Entäs 6.4.1981 K-linjan vallankaappausyritys jolloin Koivisto opetti parlamentarismin perusteita K-linjalle ja Kekkoselle?- jottatotuuseiunohdu
Mitä sinä paskaläjä taas höpiset. Porvaristo äänesti valtalakia vastaan ja junttipaskat seurasi perässä.
- NäinOnNärreet
Jaa että K-linja ei ollut Maalaisliiton virallinen linja. Älä poika itse satuile. Johannes Virolaista olenkin pitänyt aina isänmaan miehenä.
Entäs 6.4.1981 K-linjan vallankaappausyritys jolloin Koivisto opetti parlamentarismin perusteita K-linjalle ja Kekkoselle?K-linja ei todellakaan ollut Maalaisliiton puoluelinja.
Täytyy olla todellakin historiasta totaalisen tietämätön jos tuollaista väittää.
Lehtisen Lassen viihdekirjoissa niin saatetaan sanoa, mutta nehän ovatkin viihdettä, ei vakavasti otettavaa tietokirjallisuutta. NäinOnNärreet kirjoitti:
K-linja ei todellakaan ollut Maalaisliiton puoluelinja.
Täytyy olla todellakin historiasta totaalisen tietämätön jos tuollaista väittää.
Lehtisen Lassen viihdekirjoissa niin saatetaan sanoa, mutta nehän ovatkin viihdettä, ei vakavasti otettavaa tietokirjallisuutta.Ja todellakin oli Maalaisliitto-Keskustan virallinen linja Miten se muka olisi voinut poiketa presidentin linjasta? Ei tarvitse ihan paskaa puhua. K-linja muuten puuhasi punaisten vuorineuvosten ja vähemmistökommunistien kanssa alkoholisoitunutta miestä "mustaksi hevoseksi". Samaan aikaan satraapit pelottelivat Ryssän panssareilla mikäli Koivisto valitaan.
Ja olisi joskus mukava saada jotain perusteluja noille heitoille "viihdekirjailijasta". Viihdekirjailija kylläkin on virallinen Kekkoshistorioitsija. Viralliselle Kekkoshistorioitsijalle annnettiin mahdollisuus Moskovan arkistojen käyttöön. Jostain syystä ei kelvannut.- glx
Jaa että K-linja ei ollut Maalaisliiton virallinen linja. Älä poika itse satuile. Johannes Virolaista olenkin pitänyt aina isänmaan miehenä.
Entäs 6.4.1981 K-linjan vallankaappausyritys jolloin Koivisto opetti parlamentarismin perusteita K-linjalle ja Kekkoselle?Se K linja ei todellakaan ollut Keskustan virallinen linja, korkeintaan vuodesta 1980 kun Väyrysestä tuli Keskustan puheenjohtaja. Johannes Virolainen enempää kuin VJ Sukselainenkaan eivät olleet mitään K linjalaisia ja puheenjohtaja määrittää kulloisenkin puolueen linjan, kumpikaan edellä mainituista puheenjohtajista ei ollut Kekkosen suosiossa, ei ollut kyllä Neuvostoliitonkaan. K linjalaiset oli oma kuppikuntansa Keskustan sisällä niin kuin toisen laidan musta tusinakin,mutta kumpikaan ei edustanut puolueen virallista linjaa.
- NäinSeMeneee
Ja todellakin oli Maalaisliitto-Keskustan virallinen linja Miten se muka olisi voinut poiketa presidentin linjasta? Ei tarvitse ihan paskaa puhua. K-linja muuten puuhasi punaisten vuorineuvosten ja vähemmistökommunistien kanssa alkoholisoitunutta miestä "mustaksi hevoseksi". Samaan aikaan satraapit pelottelivat Ryssän panssareilla mikäli Koivisto valitaan.
Ja olisi joskus mukava saada jotain perusteluja noille heitoille "viihdekirjailijasta". Viihdekirjailija kylläkin on virallinen Kekkoshistorioitsija. Viralliselle Kekkoshistorioitsijalle annnettiin mahdollisuus Moskovan arkistojen käyttöön. Jostain syystä ei kelvannut.Ei muuten todellakaan ollut. Siitä kyllä löytyy dokumettia ihan riittämiin.
K-linja oli Kekkosen ympärille syntynyt hännystelijöiden linja. Puolueella olli Sukselaisen, Virolaisen ym. johdolla ihan itsenäinen linja jota Kekkonenkaan ei saanut käännettyä, ja siitä hyvin usein puoluetta moittikin. Lueppa todellakin joskus ihan oikeaa historiantutkimusta, ja jätä nuo viihdekirjat niille kuuluvaan arvoon.
Mitä Lehtisen viihdekirjailija uraan tulee, niin suurin osa hänen teoksistaan on pelkkää mielikuvitusta. Jokusen, jossa faktaa on siteeksi, hän nimeää tutkimukseksi. Useimmiten varsinaisen tutkimuksen on tehnyt joku muu ja Lehtinen kirjoittaa sen sujuvaan asuun. Väitöskirjaansakaan ei saanut hyväksytettäväksi Helsinkiin, Turkuun tai mihinkään muuhunkaan oikeaan yliopistoon, vasta sopivalla tavalla Oulun yliopistoa "voideltuaan", sai siellä väitöskirjansa tarkastettua. Otappa sellainen sepostus sitten vakavasti. - lopetajauhaminen
glx kirjoitti:
Se K linja ei todellakaan ollut Keskustan virallinen linja, korkeintaan vuodesta 1980 kun Väyrysestä tuli Keskustan puheenjohtaja. Johannes Virolainen enempää kuin VJ Sukselainenkaan eivät olleet mitään K linjalaisia ja puheenjohtaja määrittää kulloisenkin puolueen linjan, kumpikaan edellä mainituista puheenjohtajista ei ollut Kekkosen suosiossa, ei ollut kyllä Neuvostoliitonkaan. K linjalaiset oli oma kuppikuntansa Keskustan sisällä niin kuin toisen laidan musta tusinakin,mutta kumpikaan ei edustanut puolueen virallista linjaa.
Kaikki kannattivat maataloustukia joilla sinua paskaläjää ylläpidetttiin vaippahoususta räkänokaksi.
glx kirjoitti:
Se K linja ei todellakaan ollut Keskustan virallinen linja, korkeintaan vuodesta 1980 kun Väyrysestä tuli Keskustan puheenjohtaja. Johannes Virolainen enempää kuin VJ Sukselainenkaan eivät olleet mitään K linjalaisia ja puheenjohtaja määrittää kulloisenkin puolueen linjan, kumpikaan edellä mainituista puheenjohtajista ei ollut Kekkosen suosiossa, ei ollut kyllä Neuvostoliitonkaan. K linjalaiset oli oma kuppikuntansa Keskustan sisällä niin kuin toisen laidan musta tusinakin,mutta kumpikaan ei edustanut puolueen virallista linjaa.
Sitä paitsi K-linja alkoi olla sisällöltään vanhentunut 1980-luvulla, kun Kekkonen oli jo sivussa. Oikeastaan jo aiemminkin, kun Kekkosen ulkopoliittinen linja oli uponnut koko kansaan.
Ja K-linjalaisiahan ei yhdistänyt muu kuin äärimmäinen myötäsukaisuus kaikille Kekkosen näkemyksille ja häntä pitemmällekin menevä herkkyys suhteessa Neuvostoliittoon. Muista asioista Keskustapuolueen sisällä oli erilaisia näkemyksiä, jotka osin pohjautuivat Maalaisliiton alkuvaiheisiin asti. Muun muassa siitä, missä määrin puolueen tulee keskittyä ajamaan maaseutuväestön asioita, missä määrin toimimaan yleispuolueena joskus maalaisväestön eduista tinkienkin. Sama jako oli myös toisella puolella. Esimerkiksi Johannes Virolainen ryhtyi voimakkaasti ajamaan yleispuoluelinjausta, mihin havaintoon Veikko Vennamo iski.NäinSeMeneee kirjoitti:
Ei muuten todellakaan ollut. Siitä kyllä löytyy dokumettia ihan riittämiin.
K-linja oli Kekkosen ympärille syntynyt hännystelijöiden linja. Puolueella olli Sukselaisen, Virolaisen ym. johdolla ihan itsenäinen linja jota Kekkonenkaan ei saanut käännettyä, ja siitä hyvin usein puoluetta moittikin. Lueppa todellakin joskus ihan oikeaa historiantutkimusta, ja jätä nuo viihdekirjat niille kuuluvaan arvoon.
Mitä Lehtisen viihdekirjailija uraan tulee, niin suurin osa hänen teoksistaan on pelkkää mielikuvitusta. Jokusen, jossa faktaa on siteeksi, hän nimeää tutkimukseksi. Useimmiten varsinaisen tutkimuksen on tehnyt joku muu ja Lehtinen kirjoittaa sen sujuvaan asuun. Väitöskirjaansakaan ei saanut hyväksytettäväksi Helsinkiin, Turkuun tai mihinkään muuhunkaan oikeaan yliopistoon, vasta sopivalla tavalla Oulun yliopistoa "voideltuaan", sai siellä väitöskirjansa tarkastettua. Otappa sellainen sepostus sitten vakavasti.Jos se ei ollut niin miksi Maalaisliitto-Keskusta sitten oli kontallaan Ryssän Edessä!
- SuomenVapaussota1918
Jumalan tahto näkyy erittäin selvästi Kirjojen Kirjassa Pyhässä Raamatussa.
Saatanan valtakunta murhaaja teurastaja Lenin/Putin/Stalin loppuu häviää,
Vaikka siellä puhutaan 140 eri kieltä pahuudessa saatanan valtakunta russia.
Kenelläkään ei ole yhtään edustajaa pahuudessa, jossa miljoonat katulapset
raiskataan, tapetaan ja pidetään piikkilankojen takana keskitysleireissä putin.
Putin allekirjoitti rikoksen ja määräsi Jumalan lapset katoamaan katukuvasta!
Juutalaisia vainoa on vain kauhistuksessa saatanan valtakunnassa rikos Lenin.
Mitäpä siellä ei vainoittaisi. Vain jäävuoren huippu näkyy. Putinin oma duuma.
Rakkaan taivaallisen Isämme tahtona on hävittää tyystin saatanan valtakunta.
Murhaaja teurastaja Lenin on ajat sitten lopettanut Venäjän. Ei ole Venäjää siis.
Se on vain rikollinen julma miehitys. Saatanan valtakunta, joka uhkaa hyvyyttä.
Olemme kaikki maailman maat yhdistyneet hävittämään rikoksen täydellisesti.
Donald Trump Mitt Romney Airo Patton Mattis Mannerheim Ei mitään virheitä.
Piiritetään saatanan valtakuntaa putinin kirottua duumaa vain pelkkä julmuutta
jossa kaikki paikat ovat kaatopaikkoja. Meillä on pahuudessa vielä jopa tehtaita.
Länsimielinen Kansallisvaltio Kiina on täynnä pyhyyttä leppymätöntä on kaikilla
pyhä viha saatanan valtakuntaa russiaa kohtaan, joka on vain putin oma duuma.
Maailman vapauttaminen on lähellä. Kirottu keskitysleiri russia täytyy lopettaa!
" Donald Trump puhuu asiaa"
Murhaaja teurastaja tollo Lenin/Putin/Stalin pommittaa vapauden kaihoa.
Murhaaja teurastaja tollo Lenin/Putin/Stalin pommittaa kymmeniä sairaaloita.
Murhaaja teurastaja tollo Lenin/Putin/Stalin pommittaa monia kouluja.
Murhaaja teurastaja tollo Lenin/Putin/Stalin on niskalaukaus vaalitapa.
Murhaaja teurastaja tollo Lenin/Putin/Stalin pommittaa avustussaattueet.
Ryssä on kautta historian satoja vuosia tehnyt MYÖS Ukrainan kansanmurhaa.
Ryssä on kautta historian tehnyt Suomen suvun kansanmurhaa.
Suomalaiset on muurattuna metron seiniin ja jyrätty maantien pintaan.- MerkillinenTiedoitustapa
Taitaa olla sulla hoitojakso jäänyt hiukan vajaaksi.
- DonaldTrumpPuhuuAsiaa
Amerikan Yhdysvallat ja Euroopan Yhdysvallat on halutuin maa.
Tänne meille kotiin Länteen jonotetaan. Ihmiset tietää hullu rus.
Yhdysvalloissa yli 25 miljoonaa laitonta saavat vielä Obama Care.
Suomessakin on herätty. TERVETULOA KAIKKI tulee jo liian kalliksi.
Obama katsoo kun Putin tappaa ja niskalaukaukset on vaalitapana.
Koko maailma vahvistaa yhdessä puolustusta ja tietää miehityksen
russia. Oma yksityinen duuma mielisairaalla koomikolla putinilla on.
Vain jäävuoren huippu näkyy kauhistuksesta russia!- MerkillistäMongerrusta
No, eipä ole sulla ketään kotona.
- TervePää
Kill The Putin
- MerkillinenTiedoitustapa
No terve terve, hoitojakso sullakin hiukan vajaaksi jäänyt?
- totuuttatämäkin
Ukko-Pekkahan sen koko jutun hommasi. Jos oltaisi menty pohojalaiseloa junttiuholla, niin huonosti olisi käynyt. Sianpää osasi sitä 'ryssää' jota sen aikaiset tukijussit olivat kyvyttömiä oppimaan. Ei taineet junttipaskat paljoa meteliä pitää valtalain puolesta. Onneksi oli Sianpäitä, Enkeleitä ja muita 'ryssööö ossoovia'. Sipilähän meinasi laittaa Ukko-Pekan Kotkanniemen myyntiin rysdille, onneksi eteläkarjalaiset kaupunkilaiset torppasivat hankkeen.
- vladimirov
Osasiko Urkki ryssää, vai oliko kieli liikaa syvällä ryssän perseessä. Kekkosella oli koulussa venäjä armoviitonen.
- kyrkkatotuus
vladimirov kirjoitti:
Osasiko Urkki ryssää, vai oliko kieli liikaa syvällä ryssän perseessä. Kekkosella oli koulussa venäjä armoviitonen.
Ukko-Pekka osasi saksooki toisi ku myö tukijullit terrafaames. Meinaa nääs eikai se Wurimasn sälli niit puheit tulkannut goltzeille jimelöreille.
Kylläpä avaukseni sai taas nopeasti vipinää täällä! Mutta varmaan se oli aivan liian ylevä tälle palstalle. Sen ymmärrän nyt, noita vastauksia saatuani. Onneksi laitoin tuon post scriptumin, jonka johdosta nuo eräätkin pääsivät asiaan;))
Miksihän tuo kapteenin sotilasarvoni on niin kipeä eräille, että siitä kahteenkin kertaan on täytynyt mieltään purkaa? Lienee tyytyväinen, kun kummallakin kerralla sai myös vastineeni.
Palstaa nyt taaksepäinkin selattuani näin, että päivittäin moneen kertaan on minua täällä muistettu, varsinkin tuo eräs kaipuun tuskassaan. Ikivanhoja avauksiani hän on nostellut palstalle. Mikähän intressi hänellä on ollut niitä tallettaa? Herää epäilys, että onko Cittari sittenkään kuollut? Vai onko hän noussut haudastaan, kuten Kempeleen ukkikin näyttää tehneen. Samapa tuo, mutta täytyy antaa selkoa noihin eräiden päitä niin suuresti vaivaaviin asioihin:
Kyllä minut ja avec kutsuttiin maanpuolustuskerholle täällä kutsulla:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/15369024_10154820184984182_5745055272962106223_o.jpg
Santahaminan maanpuolustuskerho on kadettiupseerien ja opistoupseerien yhteinen kerho, toimii entisen upseerikerhon tiloissa. Minähän olen Pääkaupungin Päällystö ry:n kunniajäsen ja saan aina kutsun heidän juhlatilaisuuksiinsa. Hyvänä meitä siellä taas pidettiin, mainio illallinen tarjottiin, ja mukavaa oli taas tavata vanhoja tuttuja ja saada uusiakin tuttavuuksia.
Entinen aliupseeri-, myöhempi toimiupseerikerho on tyhjillään. Se rakennettiin 1920-luvun alussa Santahaminassa silloin olleille ilmavoimille, ja historiansa vuoksi se on suojeltu rakennus. Hieno rakennus rappeutuu, jos uutta käyttöä sille ei tule.
Kyllä minä todellakin olen ollut nyt lähes kuukauden täältä poissa. Minulla on ollut muuta ja mukavampaa. Olen kyläillyt ja minulla on ollut vieraita, olen käynyt hiihtelemässä, kun täällä oli pari viikkoa talvea. Valioeläkeläisten kuukausilounas oli ravintola Kiilassa, jonka jälkeen tutustuimme Ateneumissa Modigliani -näyttelyyn. Olen tehnyt pikkumatkan kotimaassa ja kävin Tallinnassa. Sydänyhdistyksemme jumppa - salijumppaa, vesijumppaa ja kuntosalia vaihdellen - on aina näin maanantaisin ja torstaisin. Yhdistyksemme perinteinen joulukonsertti upealla ohjelmallaan oli viime tiistaina Temppeliaukion kirkossa - järjestyksessä jo 46. - mutta minähän olen ollut mukana toiminnoissa vasta 18 vuotta.
Muuta ja mukavampaa on jatkossakin, joten tuskinpa täällä paljon visitoin. Ensi torstaina on Helsingin Rauhanturvaajien ilta ravintola Zetorissa. Totta kai minun täytyy sinne mennä, kun juuri sain kriisinhallintaveteraanikortinkin. Lauantaina on Helsingin Sydänkuntoutuksen joululounas - aivan mahtavalla ”menyyllä” - ravintola Nyyrikissä Käpylässä. Joululahjaostoksia olen jo tehnyt ja lisää on tehtävä, kun on melko paljon niitä, joita on vielä ennen joulua käytävä ”lahjomassa”. On alettava suunnitella omaakin joulua, vaikka onneksi ei tarvitse suunnitella jouluruokia, joiden hankintaohjeistaminen ja valmistaminen jäävät huoleksi naisystävälleni, joka tulee kanssani joulua viettämään.
Tällaista täällä. Millaista lienee siellä? No, sehän on nähty ja nähdään varmasti jatkossakin tällä palstalta;))- SoppiiTuotaEppäellä
Soppii.eppäillä
Et kuulunut päällystöön. Mistä hyvästä sinusta muka tuli kunnia jäsen niille? Puhutkohan omiasi. - KempeleenUkki
Sinulla karjakon äpärällä ei lie nyrkkikyllkiä kummempaa naisystävää.
Et toki sellaista impotenttina tarvitsekkaan, jopa mustalaisakka heitti sinut pellolle nysäkulli??? Näin on näreet??? - ilmarikapiainen
SoppiiTuotaEppäellä kirjoitti:
Soppii.eppäillä
Et kuulunut päällystöön. Mistä hyvästä sinusta muka tuli kunnia jäsen niille? Puhutkohan omiasi.Opettele laukkuryssä kirjoittamaan.
On täällä todellakin ollut eräillä hirmuinen ikävä minua, kun he tuolla tavalla heti pelmahtivat avaukselleni. Kaikki nuo OikeistoSosDemia lukuun ottamatta lienevät niitä, joiden elämän ainoa sisältö olen.
Joku noista näkyy ihmettelevän sitä, miten ja miksi minä olen tuon Pääkaupungin Päällystö ry:n kunniajäsen. Täytyy poistaa edes tuo yksi päänvaiva häneltä:
Olen siellä kunniajäsen jatkumona Santahaminan Toimiupseerit ry:n kunniajäsenyydelle. Sen sain kai siksi, että olin lähes 20 vuotta mukana toiminnoissa, kerhomme hallituksessa sihteerinä, varainhoitajana ja kahteen otteeseen puheenjohtajana. Jo 1960 luvulla olin myös silloisen Aliupseeriliiton hallituksessa ja liittomme edustajana Virkamiesliiton liittovaltuustossa. Niinpä minut eläkkeelle jäätyäni kutsuttiin Santahaminan Toimiupseerit ry:n kunniajäseneksi. Tuliko selväksi?
Tuossa perjantain tilaisuudessa sain pitää kutsuvieraiden puolesta kiitospuheen isännillemme. Siinä muistelin kehitysvaiheita, joissa aliupseeristosta tuli toimiupseeristo myös upseeriarvoineen. En ollut aivan osaton siinä. Tässä ei ole tarpeen kertoa noista vaiheista, mutta jos haluatte niistä tietää, hankkikaa ali-, toimi- ja opistoupseeriston historiankirja ”Sama kaiku on askelten”. Kirjan on toimittanut toimiupseerikapteeni, filosofian tohtori Keijo Koivisto, ja kyllä minunkin toimistani tuossa yli 500-sivuisessa kirjassa on muutama maininta.
Myöhemmin illalla käyn vielä avaustani katsomassa, ja jos sille on tullut asiallisia viestejä, niihin voin vastailla. Mutta nuo alussa tarkoittamani jätän vaille huomiotani. Hei saavat puolestani aivan vapaasti näyttää niin sivistyksensä kuin tietojensakin tasoa koko tyhjän päänsä edestä.- JohtajaMajuri
Voit muuten olla varma, ettei kukaan ole niin pöljä, että tuota kirjaa ostaisi. Hohohohooohoooooooo
On se vaan kumma, että sinun on tuota vähäpätöistä ja halveksittavaan avustavaan esikunnan hallintotyöhön päätynyttä sotilasuraasi jatkuvasti tuputettava tänne palstalle. Tai onhan se ymmärrettävääkin tavallaan, jos on noin heikoilla lahjoilla liikkeellä, niin jonkunhan se on kehuttavakin, ja siihen ei muilla kuin itselläsi ole pokkaa. JohtajaMajuri kirjoitti:
Voit muuten olla varma, ettei kukaan ole niin pöljä, että tuota kirjaa ostaisi. Hohohohooohoooooooo
On se vaan kumma, että sinun on tuota vähäpätöistä ja halveksittavaan avustavaan esikunnan hallintotyöhön päätynyttä sotilasuraasi jatkuvasti tuputettava tänne palstalle. Tai onhan se ymmärrettävääkin tavallaan, jos on noin heikoilla lahjoilla liikkeellä, niin jonkunhan se on kehuttavakin, ja siihen ei muilla kuin itselläsi ole pokkaa.En ollut ”tuputtanut” noita asioita tänne, en ollut maininnut niistä sanaakaan, kun te ne esille otitte. Silloin totesin näin:
>>Miksihän tuo kapteenin sotilasarvoni on niin kipeä eräille, että siitä kahteenkin kertaan on täytynyt mieltään purkaa?<<
Ja jatkoin vielä näin:
>>Kekkonen minut kapteeniksi ylensi, kun upseeriarvoihin ylentäminen on presidentin tehtävä. Tuskin hän kuitenkaan ansioitani tunsi. Sotilasesimieheni ne tunsivat ja he ylennysesityksen tekivät ylemmälle sotilasjohdolle ja he edelleen presidentille.
Tuosta ylennyksestä on aikaa jo lähes 40 vuotta ja sotilasuranikin on jo kaukaista menneisyyttäni. Ja kun elämässäni on sen jälkeen tapahtunut niin kovin paljon muuta ja merkittävämpääkin, ei sillä ”kapteeniudellani” ole itselleni sittenkään lainkaan sellaista merkitystä kuin sillä näkyy olevan täällä eräille.<<
Kovin näkyy sinuakin hiertävän se sotilasurani, jossa mielestäsi olin vähäisessä ja halveksittavassa asemassa. Onnekseni esimiesteni näkemys oli toisenlainen. Mutta jos he tekivät virheen suhteeni, ei se mitään, kun vielä teki virheen myös taustoiltaan keskustaa lähellä oleva suuri firma. Siellä olin kai merkittävämmässäkin asemassa kuin sotaväessä, koskapa suurempaa palkkaa sain.
Lupasin vastailla vielä tänä iltana mahdollisesti tulleisiin asiallisiin viesteihin. Vastasin yhteen, joka varmaan lähettäjänsä mielestä oli asiallinen;))
Tätä kauemmin en seuraa avaukseni tuottamaa, joten mahdollisesti tulevat asiallisetkin jäävät vastaustani vaille. Kun nyt palstan suljen, en ole ainakaan muutamaan viikkoon täällä kenenkään häiriönä enkä ilona ja elämänsisältönä noille nytkin avaukselleni rientäneiden enemmistölle.
Kai minä kuitenkin tulen vielä joulun alla tuomaan tänne Hyvän Joulun ja Onnellisen Uuden Vuoden toivotukseni. Onhan täällä niitäkin, jotka varmaan viettävät ihan hyvää joulua ja juhlivat uutta vuottakin. Toivotukseni silloin tarkoitan tietysti myös niille, jotka viettävät nuo pyhät kuten muutkin päivänsä vain tällä palstalla. Nyt ei muuta kuin
näkemiin!- 4-äänen.demari
Kapi ressukka, et sinä ole oikea upseeri.
Aliupseerista toimiupseeriksi, taisi silloin muuttua.
Ei toimiupseeri ole upseeri.
Upseeri on vain kadettikoulun käynyt.
Jos te SDP:ssä kuvittelitte, että samalla tulee kadettikoulukin käytyä kun nimitetään kapteeniksi. Ei se tule.- ResLtn
"Upseeri on vain kadettikoulun käynyt" Haista pitkä pska! Upseereita olemme myös me, reservin upseerit. Meitä on paljon enemmän kuin kadettiupseereita. Jotka eivät muuten enää aikoihin ole valmistuneet Kadettikoulusta vaan Maanpuolustuskorkeakoulusta.
Ei olisi armeijallamme paljon mahiksia sodassa, jos se olisi vain kadettiupseerien varassa. Niitä on silloin vain komentajatasossa ja esikunnissa. Me taisteluja johdetaan. - Kuunnellaan-
ResLtn kirjoitti:
"Upseeri on vain kadettikoulun käynyt" Haista pitkä pska! Upseereita olemme myös me, reservin upseerit. Meitä on paljon enemmän kuin kadettiupseereita. Jotka eivät muuten enää aikoihin ole valmistuneet Kadettikoulusta vaan Maanpuolustuskorkeakoulusta.
Ei olisi armeijallamme paljon mahiksia sodassa, jos se olisi vain kadettiupseerien varassa. Niitä on silloin vain komentajatasossa ja esikunnissa. Me taisteluja johdetaan.Minkä numeroisen Rukin kävit, kerro siitä jotain.
Kerro kirkkojärven marssista.
Kuka oli koulunjohtaja ?
Mikä oli vahvuutenne, ja miten se oli jakautunut ? - Res.ltn
Kuunnellaan- kirjoitti:
Minkä numeroisen Rukin kävit, kerro siitä jotain.
Kerro kirkkojärven marssista.
Kuka oli koulunjohtaja ?
Mikä oli vahvuutenne, ja miten se oli jakautunut ?Kurssini numero oli 211. Kirkkojärven (ei kirkkojärven) marssista vain sen verran, että rankka se oli. Piti taapertaa jalan sohjossa, kun ei ollut lunta tarpeeksi, jotta olisi voitu hiihtää.
RUK:n (ei Rukin) johtaja oli eversti Pentti Airio.
Koko kurssin vahvuus oli kai vähän vajaa tuhat. Jakautui komppanioihin ja pattereihin aselajeittain, itse olin kt-patterissa.
Vastaa nyt itsestäsi samoihin kysymyksiin, jotka minulle esitit. Varmaan jään vastausta vaille. - EiOikeinVakuuta
ResLtn kirjoitti:
Ei olisi armeijallamme paljon mahiksia sodassa, jos se olisi vain kadettiupseerien varassa. Niitä on silloin vain komentajatasossa ja esikunnissa. Me taisteluja johdetaan.Ihan hienoa, ja myöskin huolestuttavaa. Johdatte tasiteluja, ja kuitenkin täällä tyhjäpäiden kanssa kinaamassa.
- Jotain.sentään
Res.ltn kirjoitti:
Kurssini numero oli 211. Kirkkojärven (ei kirkkojärven) marssista vain sen verran, että rankka se oli. Piti taapertaa jalan sohjossa, kun ei ollut lunta tarpeeksi, jotta olisi voitu hiihtää.
RUK:n (ei Rukin) johtaja oli eversti Pentti Airio.
Koko kurssin vahvuus oli kai vähän vajaa tuhat. Jakautui komppanioihin ja pattereihin aselajeittain, itse olin kt-patterissa.
Vastaa nyt itsestäsi samoihin kysymyksiin, jotka minulle esitit. Varmaan jään vastausta vaille.Niin jäät vastausta vaille, tietystä syystä. Mutta jotain.
Itse olin kurssi nr:o 145, oli "Rautakourat" -74 kevät/kesää. Koulunjohtajana oli P Lehtonen. Voisi kertoa paljonkin kurssista, ja myös jälkijutuista siihen liittyen... . Everstiä nähnyt monesti myöhemminkin eri tilaisuuksissa.mm Hennalassa useampikin kerta aikanaan, myös Parolassa oli jotain tilaisuutta jossa olimme mukana. Lehtonen oli aiemmin panssarijoukoissa komentajana ennen RUKkia, muunmuassa.
Kirkkojärvenmarssista olisi kerrottavaa paljonkin, parikymmentäkilometriä oli pituus reitillä...ryhmänä mentiin, pidettiin se kasassa. Heikompia autettiin mm aseitten kannossa ym varusteitten. Kuumamehu maistui jota oli tarjolla, kuin se oli tarpeen hikisille miehille. Kun aika oli kevätkesä, ei ollut hiihtimiä.
Myös sellainen oli kuin "Varvaran leivitys" -sillekkin omansa selitys.
- Aina.sama.liturgia
hehehe
kapi on mainio itsensä toistaja.- Virikepallo
Tekee vain työtä pyydettyä, eli kertoo teille palstakepulaisille sen minkä jo usein on kertonut. Teidän, palstakepulien olisi syytä kehittää muistianne paremmaksi, ettei aina tarvitsisi kysyä samoja asioita uudestaan.
Kokeilkaa Sirkka-Liisan virikepalloa. Heittäkää se jonnekin ja yrittäkää sitten muistaa minne se lensi.
Sorry vaan, että söin sanani ja poissaoloni jäi näin lyhyeksi. Mutta kun aliupseerit ja aliupseerikerhotkin tuossa tulivat esille, mielenkiintoni asiaan heräsi niin, että täytyi selvittää asiaa. Wikipediaan minäkin jouduin turvautumaan:
En tiedä, onko nykyisillä aliupseereilla kerhoja, mutta ihan toimiva liitto heillä on. Ammattikunnan edunvalvonta päätehtävänä, kuten oli myös aikoinaan meillä. Paljon muutakin tietoa aukeaa tästä linkistä:
https://www.aliupseeriliitto.fi/
Nykyisten aliupseerien koulutus on vähäisempi kuin oli aikoinani. Enempään ei liene tarvetta, kun useimmilla heistä on teknistä tai muuta tehtäviinsä sopivaa koulutusta. Annetaan heille myös sotilasammatillista koulutusta:
Perustason opinnot aloitetaan pian virkaan nimittämisen jälkeen, ja perustason opinnot suorittanut toimii kouluttaja- tai järjestelmäaliupseerina. Yleistason opinnot suoritetaan noin 10 vuoden palveluksen jälkeen, ja niiden jälkeen aliupseeri toimii joukkueenjohtajana, yksikön vääpelinä tai vartiopäällikkönä. Mestaritason opinnot suoritetaan noin 20 vuoden palveluksen jälkeen ja mestaritason opinnot suorittanut voi toimia esimerkiksi järjestelmämestarina, valvontamestarina tai ESIKUNTAMESTARINA. Lisää tietoa tästä:
http://maavoimat.fi/maasotakoulu/koulutus/aliupseerit
Perustason koulutus ilmeisesti antaa sotilasarvoissa mahdollisuuden yletä ylikersantiksi, yleistason opinnot vääpeliksi ja ylivääpeliksi ja mestaritason opinnot sotilasmestariksi. Nykyisten aliupseerien palkka ei kai ole kytketty sotilasarvoihin, vaan tehtävät on jaettu eri vaativuusluokkiin, jotka palkkauksen määräävät. Suuren suuria ne eivät näy olevan heidän palkkansa, jotka näette tästä linkistä:
https://www.aliupseeriliitto.fi/files/842/AU_1.2.2016.pdf
Nykyistä aliupseeristoa on vain vähän yli 3000 henkeä - miestä ja naista - kun entistä ali- ja toimiupseeristoa oli yli 5000. Nykyinen määrä riittänee, kun varusmiestemme ja reserviläisten määrä on nyt paljon pienempi kuin aikoinaan.
Tässäpä tämä niille, joiden kiinnostus tuohonkin asiaan näkyy olevan suurempi kuin heidän tietonsa. Ja kun tuo res.ltn näkyy ihan oikein sanoneen, että upseereita ovat myös reservin upseerit, niin sellainenhan olin toki minäkin. Hyvin kauan sitten sellainen minusta tuli, kurssilta 114, jopa kiväärilinjan priimuksena. Joo, joo, vasta ylikessuna, 7 vuotta ikäluokkaani myöhemmin sen RUK:n suoritin, mutta suorittamatta se varmaan on edelleen noilta, jotka tuostakin asiasta näkyvät olevan eniten kiinnostuneita;))
Nyt ei todellakaan enää enempää, joten vain näkemiin taas joskus!- Ajat.muuttuu
Pitäisi korjata paljokin Kapin tietämystä. Koitan lyhennettynä.
Toimiupseerit lakkautettiin, heistä tehtiin opistoupseereja.
Värvätty henkilöstöstä tuli aliupseereja, he nykyisin olleet aliupseereja mm aliupseeriliitto heidän asioillaan.
Otin minäkin Wikistä:
"Sotilasammattihenkilöiden (entisten värvättyjen) ammattiryhmä muutettiin aliupseeristoksi 1.1.2007, jolloin heidän ammattinimikkeensä muuttui aliupseereiksi. Aliupseerit palvelevat virkamiehinä tavallisesti ensin määräaikaisessa ja myöhemmin vakituisessa sotilasvirassa. Aliupseerien palvelusarvot ovat: kersantti, ylikersantti, vääpeli/pursimies, ylivääpeli/ylipursimies, ja sotilasmestari. "
-TUO EI VAIN PIDÄ PAIKKKAANSA, KUN JOKU SEN KIRJOITTANUT EI OLE HUOMANNUT, ETTÄ MYÖS RESERVIN UPSEEREITA VOI OLLA ALIUPSEERIN vakansilla. Nimittäin ollut joitain värvättyinäkin (sotilasammattihenkilö) rukin suorittaneita, ja sotilas-arvot senmukaisia. Itsekkin tunsin yliluutnantin tälläisen.
Mutta sitten mukava toteamus, sikäli, että harvat tietää:
Mannerheimille myönnettiin sotamarsalkan ja Suomen marsalkan arvot. Nämä olivat tasavallan presidentin myöntämiä arvonimiä, joista maksettiin leimavero, eivätkä varsinaisia sotilasarvoja.
Niin mikä oli Mannerheimin sotilas-arvo ?
- SEKSI-ALIUPS-JombenJohto
Etkös mulkku yhtään häpeä touhujasi täällä? Psykopaatin lailla toimit, välittämättä muista.
- hihihhihhiiihiiii
No niinhän siinä kävi, että kaposemme ei voinut taaskaan mitään narsismilleen, kun se ajoi palstalle aivan pakosta.
No eipä kukaan tervepäinen olisi edes uskonutkaan, että kapi joskus sanansa pystyisi pitämään, mekkomarsalkka kun on.
Trump valittiin, ja kaposemme petti itsensäkin jälleen kerran.
Tuollainen vielä tulee muka jotain itsenäisyys/veteraani sanomaa palstalle julistamaan. Demarihan valehtelee aina, joten se siitä....kaposestamme- Missä.nyt.oltaisiin
Aika hassua kun demari tulee toivottamaan hyvää itsenäisyyspäivää, kun muistaa vuodet 1917 ja 1918.
Jos heidän pilliensä mukaan oltaisiin menty, oltaisiin jossain siperiassa poron palleissa. - Ei.tapoja
Missä.nyt.oltaisiin kirjoitti:
Aika hassua kun demari tulee toivottamaan hyvää itsenäisyyspäivää, kun muistaa vuodet 1917 ja 1918.
Jos heidän pilliensä mukaan oltaisiin menty, oltaisiin jossain siperiassa poron palleissa.Sulle kyllä tekisikin hyvää siellä asustella. Moukka.
- Herätys.haloo
Missä.nyt.oltaisiin kirjoitti:
Jos heidän pilliensä mukaan oltaisiin menty, oltaisiin jossain siperiassa poron palleissa.Lainaus avauksesta:
”On hyvä yhä tiedostaa ja muistaa, että Suomi selviytyi sodasta, koska kansakunta oli yhtenäinen”, sanoo Paavo Lipponen HS:n Vieraskynä-kirjoituksessa 30.11.
Sellaisia ne demarit. Kannattaa lukea myös Mannerheimin lausuma sitä ennen.
- AsiallinenArvioitsija
Hyvää itsenäisyyspäivää myös sinulle. Kuten huomaat on ketju heti täynnä vastineita sinulle kun teet avauksen. Se vain osoittaa kuinka suosittu olet ja kuinka sinua kaivataan piristämään tätä palstaa.
Älä välitä näistä trolleista. He ovat kuin maalaiskylän pahaisia rakkikoiria jotka ärisevät ohikulkijoille mutta joista ei mitään vaaraa ole. Jos tuppaavat liki niin yksi kunnon potku niin lähtevät uikuttaen karkuun.
Voit olla varma, että kaikki palstan asialliset kirjoittajat arvostavat sinua ja sitä mitä olet elämäsi aikana tehnyt.- Aika.hyvä..heheh
Itse kapi arvioitsijana..
- pienviljelijän_poika
niinhän se kuitenkin oli ilman Ruotsin ilmavoimia olisimme tulleet kolmanneksi
- pienviljelijän_poika
hyvä kerro mitä
- NäinOnNäreetSanoUkki
Faktat kapista: Karjakon äpäräpoika rautavaaran korvesta. Kouluttamaton tollisko, lusinut vaatimattomassa aliupseerin toimessa.
Nykyisin mielisairas vanhus, joka kuvittele itsestään liikoja, saanut lempinimen "Kellokosken kenraali."- Osmium2
Hyvä Ukki! Tuota tulee kaponen iltakusella käydessään vielä kommentoimaan...:)
Itsenäisyyspäivän paraati Kajaanissa ihan herkisti minut niin, että täytyy pistäytyä tunnelmistaan kertomaan. Harvinaisen komea oli paraati. Hienot puitteet sille tarjosi Kajaanin talvinen luonto, jota kadehtien täällä lumettomassa Helsingissä sai katsella.
Toki upeaa oli kaikki muukin paraatissa nähty. Varsin kattava esittely maavoimistamme, niin sen sotilaista kuin varsin monipuolisesta kalustostakin. Marssirivistöt olivat suoria ja pysyivät tahdissa. Myös rauhanturvaajat olivat saaneet paraatiin varsin suuren osaston, joukossaan muutamia naisiakin kuten myös Nato-johtoisissa operaatioissa palvelleita vihreäbarettisia - meitä sinibaretteja oli toki selvästi suurin osa. Ihmeen paljon kansaakin oli reitin varrella paraatia seuraamassa, varmaan sitä oli tullut maakunnastakin Kajaanin ulkopuolelta.
Paraatin vastaanottanut maavoimien komentaja kenraaliluutnantti Seppo Toivonen on ollut vv. 1977-80 64.kadettikurssilla, tarkistin matrikkelista. Minä olin Esikuntakoulussa henkilöstöhallinnon opettajana vv. 1974 - 1977, ja tuntiopettajana opetin ainetta myös Kadettikoulussa (kuten Merisotakoulussakin), mutta kun aine ei kuulunut vielä ensimmäisen kurssivuoden ohjelmaa, Toivonen ei ole ehtinyt olla oppilaanani. Toivonen on valmistunut Kadettikoulusta vasta samana vuonna, jolloin minä lähdin Pääesikunnasta eläkkeelle puolustusvoimista. Joten kyllä minun siis täytyy olla jo hyvin vanha! Täällä sitä en onneksi aina muista, kun eräille olen edelleen niin nuori sotilas, että he minulle vielä kertausharjoituksia tyrkyttävät;))
Päivällä minulla kävi vieraita, joille tarjosin vain kahvit, joilla me nostimme myös maljat isänmaalle. Iltani jatkuu nyt yksin täällä kotona Linnan juhlia seuraten, ja varmaan vielä muutaman maljan isänmaalle nostaen. Näin vanha mies voi viettää juhlapäivää niinkin.
Hyvää itsenäisyyspäivän jatkoa vielä kaikille täällä!- VanhaKessu
Mukava oli olla paikalla paraatia katsomassa. Meidät, ensimmäiset Kainuun Prikaatissa varusmiespalveluksen 1966 suorittaneet, oli kutsuttu kunniavieraiksi.
Aamupäivällä tutustuimme prikaatin tiloihin. Kovasti oli Hoikankankaalle uutta rakennettu, silloin n. 40 vuotta sitten oli vasta ensimmäiset kasarmit valmiina. Oli kaikinpuolin parasta mitä silloin puolustusvoimissa oli, niin kasarmit, varusteet kuin kouluttajatkin. Kaikissa puolustusvoimain sotilastaitokisoissa olimme aina ykkösiä. Niin ovat nykyäänkin, hyviä poikia palveluksessa, ei mitään etelän vetelyksiä, niitä viherpipertäjiä, vaan kunnon ainesta. Mukavia olivat ne kouluttajatkin jotka meille tiloja esittelivät. Ruokailtiin siellä kasarmin ruokalassa, maittavaa oli sekin.
Missä lienee ensi vuoden paraati. Silloin 100 vuotta täynnä itsenäisyyttä. Pitää olla tarkkana ketä kutsuu, ettei maanpettureita vaan mukaan tule. - JoTokkiisa
VanhaKessu kirjoitti:
Mukava oli olla paikalla paraatia katsomassa. Meidät, ensimmäiset Kainuun Prikaatissa varusmiespalveluksen 1966 suorittaneet, oli kutsuttu kunniavieraiksi.
Aamupäivällä tutustuimme prikaatin tiloihin. Kovasti oli Hoikankankaalle uutta rakennettu, silloin n. 40 vuotta sitten oli vasta ensimmäiset kasarmit valmiina. Oli kaikinpuolin parasta mitä silloin puolustusvoimissa oli, niin kasarmit, varusteet kuin kouluttajatkin. Kaikissa puolustusvoimain sotilastaitokisoissa olimme aina ykkösiä. Niin ovat nykyäänkin, hyviä poikia palveluksessa, ei mitään etelän vetelyksiä, niitä viherpipertäjiä, vaan kunnon ainesta. Mukavia olivat ne kouluttajatkin jotka meille tiloja esittelivät. Ruokailtiin siellä kasarmin ruokalassa, maittavaa oli sekin.
Missä lienee ensi vuoden paraati. Silloin 100 vuotta täynnä itsenäisyyttä. Pitää olla tarkkana ketä kutsuu, ettei maanpettureita vaan mukaan tule."Pitää olla tarkkana ketä kutsuu, ettei maanpettureita vaan mukaan tule".
Olehan tarkkana, ketä kutsut.
Missäs luulisit maan 100-vuotisparaatin olevan? Tietenkin se on Helsingissä, pääkaupungissa. JoTokkiisa kirjoitti:
"Pitää olla tarkkana ketä kutsuu, ettei maanpettureita vaan mukaan tule".
Olehan tarkkana, ketä kutsut.
Missäs luulisit maan 100-vuotisparaatin olevan? Tietenkin se on Helsingissä, pääkaupungissa."Tietenkin", hah-hah. Pieleen meni arvauksesi, vaikka varmana olitkin. Kepu-Suomessa ensi vuoden itsenäisyyspäivän paraati järjestetään.
http://yle.fi/uutiset/3-8514300- HyväJuttuTuo
Kuopio onkin mitä oivallisin paikka juhlaparaatille.
Järvi-Suomi on kauneinta osaa maastamme, siellä ihmiset ovat vielä aitoja, eikä siellä ole näitä veteliä sivarianarkisteja tai muita hihhuleita sotkemassa tapahtumaa kuin tapahtumaa.
Hyvää itsenäisyyspäivää myös täältä etelä-euroopasta. Tässä malttamattomana odotellaan linnanjuhlien lähetyksen alkua joka joko näkyy tai ei näy täällä suomi-yhdistyksemme tiloissa.
Ja kyllä. Sinibaretti on päässä kuten on muutamalla muullakin täällä.Etelän lämmössä barettiveli siis viettää itsenäisyyspäiväämme. Kyllä sitä voi juhlia sielläkin, juhlimmehan aikoinamme sitä vielä kauempanakin etelässä. Ne sinibaretit päissämme. Nyt en kuitenkaan taida ottaa päähäni barettia, joka tietysti on hyllyssäni ja monta kertaa se on viime vuosikymmeninäkin ollut päässäni eri tilaisuuksissa.
Hyvää Itsenäisyyspäivää Sinulle siellä etelässä, jossa varmaan on tarjolla myös sopiva juoma juhlamaljaan!
Luulenpa, että enempään minulla ei ole aihetta tänä iltana, vaan minäkin alan keskittyä Linnan juhlien katsomiseen.
Pakko on vielä pistäytyä. Illansuussa heitin tuota Kajaanin paraatia koskevan viestin, jossa mm. totesin:
>>Paraatin vastaanottanut maavoimien komentaja kenraaliluutnantti Seppo Toivonen on ollut vv. 1977-80 64.kadettikurssilla, tarkistin matrikkelista … Toivonen on valmistunut Kadettikoulusta vasta samana vuonna, jolloin minä lähdin Pääesikunnasta eläkkeelle puolustusvoimista. Joten kyllä minun siis täytyy olla jo hyvin vanha<<
Tuossa sanomalleni sain vielä vahvistusta noita Linnan juhlia tv:sta katsellessani. Kirkollisten johtajiemme jonossa presidenttiparia kättelemään tuli myös kenttäpiispamme, Pekka Särkiö. Asuimme aikoinaan talossa n:o Santahamina C 33 - sokeripalataloiksi kutsutuissa pienissä kerrostaloissa - ja naapuritalossa Santahamina C 34 asui perheineen silloinen kapteeni Hannu Särkiö. Heillä oli Pekka-poika, poikiani muutamia vuosia nuorempi, mutta ehtivät he samanaikaisesti olla Santahaminan peruskoulussa (olikohan silloin vielä nimeltään kansakoulu) ja samassa poikajoukossa ja samoissa harrastuksissaan he touhusivat.
Nyt tuo Pekka-poika on kenttäpiispa! No, eiväthän minunkaan poikani ihan poikasia enää ole, isoisiä jo ovat kumpikin. Joten kyllä minun täytyy todella olla jo hyvin, hyvin vanha! Mutta kuten edellisessä viestissäni sanon: ”Täällä sitä en onneksi aina muista, kun eräille olen edelleen niin nuori sotilas, että he minulle vielä kertausharjoituksia tyrkyttävät;))” No, ehkä minulla on mukavampiakin muistutuksia siitä, että en sittenkään ole vielä ihan fossiili, mutta nyt ei siitä.
Mieltäni lämmitti, kun myös me rauhanturvaajat saimme tuollaisen huomion tuossa juhlatilaisuudessa. Omasta kolminkertaisesta, yhteensä 3.5 -vuotisesta kokemuksestani voin täysin yhtyä siihen, mitä nuo kaksi haastateltua sanoivat paikallisten suhtautumisesta ja luottamuksesta meihin suomalaisiin. Hyvä. me!
On meillä nyt hieno presidentti! Tietenkin, en kai muuten olisi häntä presidentinvaaleissa äänestänytkään. Toivottavasti jatkaa vielä toiselle kaudelle. Jos niin haluaa, tietenkin pääsee.
Tanssithan siellä vielä jatkuvat, mutta tuollainen tungoksessa heiluminen minua tanssimisen ystävää lähinnä vain huvittaa. Ja vaikka tv 2:lta tulee mestarien liigan futismatsi Benfica-Napoli, sekään ei minua futiksen ystävää nyt kiinnosta. Illan kuluessa tuli otetuksi useampikin malja Isänmaan Itsenäisyyden kunniaksi, joten nyt lähden vain iltapesuille ja sitten vuoteeseen - ihan ilman kirjaa tällä kertaa. Tämän jälkeen tulen tänne aikaisintaan joulun alla joulutoivotukseni esittämään. Hyvää yötä tämän myötä:
https://www.youtube.com/watch?v=56sQuPgjXls
(Laivaston soittokunta siinä esiintyy, mutta en ole siitä vanhana jääkärinäkään katkera, kun kumpikin poikani, poikapuoleni ja myös pojanpoikani ovat palvelleet tuossa ”puolisotilaallisessa pursiseurassa” - joka oikeasti on oikein hieno ja vaativa ja maanpuolustuksellemme hyvin tärkeä aselaji)- Upseeri.muistelee
Voisin lisätä kapin muisteloihin, että itsekkin tapasin Hannu Särkiön Jaakäripataljoonan ajaltaan oli komentajana siellä, ei ollut Eversti aikaansa vielä, Everstiluutnanttina. Myös Pohjois-Suomen sotilasläänin esikuntapäällikkönä oli Eversti aikanaan. Näissä paikoissa olen tavannut. Ja varmaan oli kiertolaisena hänkin, kuten ylemmät upseerit yleensä. Varmaan näit matrikkelista palveluspaikkojaan.
Satuin mm sattumalta paikalle, jossa Everti Särkiö oli pysähtyneenä autollaan (lapin aluetta), musta mersu joka oli virka-autona, ja ei ollut huomannut ottaa käsijarrua pois päältä, niissä oli jalalla painaen toimiva, ja nappulasta vetäen poistettiin päältä. Takapyörien muovikapselit oli ihan sulanneet, oli niin kuumana käynyt. Saattoi kuitenkin jatkaa matkaansa. Mutta varmaan remonttiin meni sitten.
Tuli puheeksi, tämä mersu oli Tullilta tullut Puolustustusvoimille.
Ainakin siihen aikaan näin tehtiin, kun oli sopivaa takavarikko autoa Tullilla. PSSLE komentaja oli silloin Alatalo, sekin jäi mieleen, kun hänen virka-autonaan oli Oulunläänin maaherran entinen amerikanrauta.
Sillä kulki kuskin kuskaamana lapin alueellakin. Mutta nämä hopat jäi nopeasti pois, tuli pääosin Saabia tilalle, uutta.
Ihan lapin muisteloita.
Kun he liikkuivat paljon siellä, ja kohdalle näin sattui.
Olihan Pohjois-Suomen solilaslääni silloin oulun ja lapinläänien kattava.
Melkein puolet suomea. Oulusta kun ajaa maantietä pitkin Helsinkiin, niin lyhyempi matka kuin Utsjoelle juuri ja juuri, se joskus mitattu ihan mittaristakin. - PyyntöKapille
Tule nyt vielä tekeen poistumis ilmoitus. Vasta kolme kertaa sen tässä ketjussa olet tehnyt.
- PersKarvaJomdenJohto
Tästä vain. "On meillä nyt hieno presidentti!". Väyrynen olisi vielä hienompi sillä paikalla. HO HOO HO HOO
Tervetuloa takaisin Kapi. On aina mukava lukea sinun asiallisia ja hyvin perusteltuja kirjoituksiasi. Mukava on myös aina havaita, että se saavat palstan KEPUlit raivon valtaan.
- PornoALIUPSJomppenJohto
No tulihan se Capo toisellakin nikillä itseään kehumaan. HO HOO, HO HOO!
Ei täällä kukaan muu ole raivoissaan kuin Sinä Tuhatnikki-Capi. HO HOO, HO HOO! - VasemmistolainenArmeijas
Miten olet kiinnostunut armeijan miehestä punikkina ?
Hengenheimolaisesi vissiin ! Olihan hän SDP, 4-äänen ehdokkaanakin.
Näitä vasemmistolaisia vähemmän ollut armeijan palkkalistoilla.
Aina jokunen pääsee seulan läpi. Nämä niitä joilla ei paljoa armeijan kannalta ole ollut etua, kun osaamistasonsa toimistoluokkaa.
Näitä aina pyrki Yk tehtäviin, heillä ei ollut sellaisia vakituisia vakansseja.
Heikompi osaajina menivät Yk tehtävissä.
Kun armeija pääsi näistä eroon, näitä ei koskaan kutsuttu kertausharjoituksiin, kun ei yksinkertaisesti olisi ollut mitään annettavaa reserviläisille kouluttajien apulaisina.
Aikanaan sanottiin, että armeija tarvitsee vasemmistolaisia, kun Suomi tehdään sosialistiseksi.
Kommunistit tarvitsee itselleen hyviä upseereja.
Kuitenkin ne kommunisti haaveet johtajina kuoli heidän eripuraansa, ja osaamattomuuteen yhteiskuntaan, ei aina voi olla vastaan kaikkea joka liikkuu.
- rouvaTappinen
Uusi tuttavuus minulle Kapi. Kiitos että sain tutustua.
Uusi tuttavuus minulle on myös nimimerkki OikeistoSos Dem joskin jo viikon vanha koska silloin minutkin tänne kutsui ongelma nimeltä Iikolli/iikolli.
Ja se vie tähän päivään ja trollien ihmemaahan. Mitähän trolleja alkaa vähitellen paljastumaan Imatran kolmoissurman jäljiltä?
Niin, täytyy myöntää että huumorintaju on ollut koetuksella. En ole kovin hyvin osannut Ylessä puhjennutta pikkujoulukeppostelua asettaa sille kuuluvaan arvoonsa.- Valitettava.tosiasia
Sai Ylen toimittajat laukaisi ampujan motiivin.
Yle toimittajat huusi yhteiskunta vastaisuuttaan pääministerille.
Kiihottaen, jotka kiihotettavissa oli.
Lopputulos siinä.
Aina jokin laukaisee tällaiset hirmuteot, se oli nyt Yle kovassa kiihokkeessa olleet naistoimittajat. Valitettava.tosiasia kirjoitti:
Sai Ylen toimittajat laukaisi ampujan motiivin.
Yle toimittajat huusi yhteiskunta vastaisuuttaan pääministerille.
Kiihottaen, jotka kiihotettavissa oli.
Lopputulos siinä.
Aina jokin laukaisee tällaiset hirmuteot, se oli nyt Yle kovassa kiihokkeessa olleet naistoimittajat.Mitäpä tällaiseen hullunkommenttiin on lisättävää. Traaginen tapahtuma oli YLE:n naistoimittajien syytä? Toivon hartaasti että SUPO ryhtyy hieman tarkkailemaan myös tätä palstaa.
- 3.meni.ja.turhaan
Mitäpä tällaiseen hullunkommenttiin on lisättävää. Traaginen tapahtuma oli YLE:n naistoimittajien syytä? Toivon hartaasti että SUPO ryhtyy hieman tarkkailemaan myös tätä palstaa.
Näin siinä kävi.
Villaisella painetaan tämä osuus.
Ilmaisija ilmeisesti sitten syyllinen ?
Kuten sossu väittää.
- KapiTakaisinOitis
Tuleppa takaisin kapi. Tuo munakarvajohtaja sekoaa muuten lopullisesti. Nytkin näkee sinut kymmeniä kertoja joka päivä ja viimeksi näki sinut ikkunansa takana FN-pistoolin kanssa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2332172Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101808Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse601436Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801215- 611075
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171068Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89994TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15990Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42834- 70832