Minä aion viettää hanukkaa. Hanukka alkaa tänä vuonna 25.12.
Vastaukset 6
- Yksi-usko
Koska Jeesus syntyi Lehtimajanjuhlan aikaan, niin miksi viettää joulua? Joulu ei ole Raamatullinen juhla. Sen sijaan Hanukka on. Enkeli ilmestyi Marialle ja kertoi, että Maria tulisi raskaaksi Pyhästä Hengestä. Hanukka on pyhän sikiämisen juhla.
- Yksi-usko
Laitan Lehtimajan juhlaan esille seimi-aiheiset koristeet ja Hanukkaan enkelikoristeet ja tietenkin paljon kynttilöitä - onhan Hanukka valon juhla. Muuten itämailla laskettiin syntyminen jo sikiämisestä.
- envietä
En vietä.
- Yksi-usko
Kiitos vastauksestasi.
Vietän alkuperäistä joulua, joka on ikivanha pohjoisten kansojen juhla. Siinä juhlistetaan vuoden pimeintä aikaa ja valon voittoa pimeydestä, taas kerran.
Joulu on alkujaan ollut talvipäivän seisauksen kohdalla. Siirryttäessä juliaanisesta gregoriaaniseen kalenteriin pidettiin kiinni 25. päivästä joulukuuta ja siksi joulun ajankohta on noin neljä vuorokautta pimeimmän hetken jälkeen. Ja sehän on sinänsä mainio paikka, kun voi tehdä ensimmäiset havainnot siitä, että päivä alkaa jälleen pidentyä.
Kaikki elämä tällä pallolla on riippuvaista auringon säteilystä. On ihan paikallaan juhlia sitä, että uusi kierros lähtee taas käyntiin. Se muistuttaa samalla myös sukupolvien vaihtumisesta ja vastuun siirtymisestä seuraavalle polvelle.
Meille tulee käymään lapsia eli siis aikuisia, mutta lapsina he minulle pysyvät niin kauan kuin minussa henki pihisee. Nuorin porukasta halusi, että hankitaan kuusi ja leikitään perinteinen joulupukin vierailu ja jaetaan lahjoja. Ja mikäpä ettei.
Olen hankkinut kasan tietokirjallisuutta paketoitavaksi. Pitäisi vielä päättää, kenelle laitan minkäkin kirjan. Se on aika vaikeaa ja aionkin usuttaa nuorisoa tarvittaessa vaihtamaan ja muutenkin kierrättämään kirjoja. Sillä toivottavasti saan heidät pitämään paremmin yhteyksiä toisiinsa.- Yksi-usko
Minäkin olen ollut aiemmin niin innokas Joulu-ihminen, että kuusi on laitettu joskus jo lokakuulla. Nyt kuitenkin, kun selvisi tuo tosiasia, että Jeesus onkin syntynyt Lehtimajanjuhlan aikaan, en enää voi viettää joulua Jeesuksen syntymäjuhlana. Se olisi mielestäni valehtelua. Jeesuskin vastusti perinteisiä tapoja.
Lapset haluavat meilläkin laittaa joulukuusen ja näytellä pukkia ja tonttuja (joku lapsista on joulupukki jotkut tonttuja) ja jakaa lahjoja. He saavat tietenkin niin tehdä. Lapsetkin kuitenkin tietävät, ettei Jeesus syntynyt jouluna. Mutta joulupäivänä alkaakin sitten Hanukka, jota vietän nyt ihan ihka eka kertaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1661745
- 761233
- 114923
- 94817
Olen osastolla
Henkisesti olen aivan rikki siitä mitä olen tehnyt. Lisäksi olen vakavasti sairas. Verikokeet kertoo sen.65664Oletkohan tajunnut mitä olen päättänyt
En tule koskaan, ikinä, sanomaan sinulle mitään, ei tervehtimistä, ei aloitetta, ei katsetta, ei mitään, koska et ole si41619- 59617
Sinulle nainen
Koitan vihdoin jättäytyä täältä pois. Taas koko illan tänne tullut vain jotain pilkkaus viestejä, ei jaksa tuollaista. M74520- 42514
- 29492