Jeesus käski meidän ottamaan vastuu teoista, välittämään lähimmäisitä, rakastamaan vihamiehiä, sekä lopettamaan rahan ahnettiminen, uskonnollinen fundamentalismi, ja itsetuhoinen käytös. Muutoin meidät perii tuho ja kuolemme sodissa. Alunperin Jeesus tarkoitti sanoman vain juutalaisille ja asetti opetuslapsensa vaalimaan sitä, mutta silti sen sanoma on yleismaailmallinen. Ei siis ole ihme että Jeesus-liikkeen seurakunnissa vallitsi jakamistalous ja elettiin kommuuneissa. Nykyään Jeesus vastustaisi vielä lisäksi kerskakulutusta.
Evankeliumin poliittinen sävy
23
82
Vastaukset
- orjuusoliyleistä
Jeesus myös kannatti orjuutta. Ainakaan hän ei sanoutunut siitä irti eikä puolustanut heitä, jotka olivat kaikkein huonoimmassa asemassa. Eli orjia. Miksi?
- PoliittinenJeesus
Jeesus ei sanonut mitään orjuudesta, mutta ei se tarkoita sitä että Jeesus olisi kannattanut orjuutta. Emme voi myöskään tietää vastustiko Jeesus orjuutta joten tilanne on fifty-fifty eli emme voi tehdä kantaa. Sensijaan seurakuntien kirjeissä käsitellään orjuutta. Esimerkiksi:
Vapaa ei ole orjaa ylempi, eikä orja ole vapaata ylempi. Ei tässä ole vapaata eikä orjaa. Vapautettu orja pysyköön palveluksessa ja älköön kukaan vapaa tulko orjaksi. - huijaustakokohomma
Orjuutta ei ainakaan instituutiona kielletty. Orjuus on ehkä pahinta mitä ihminen voi toiselle ihmiselle tehdä. Miksi Jeesus ei puuttunut orjuuteen?
Jos pidät Jeesusta Jumalallisena olentona niin kuinka absoluuttinen ja virheetön olento ei puutu tämmöiseen pahuuteen? - PoliittinenJeesus
huijaustakokohomma kirjoitti:
Orjuutta ei ainakaan instituutiona kielletty. Orjuus on ehkä pahinta mitä ihminen voi toiselle ihmiselle tehdä. Miksi Jeesus ei puuttunut orjuuteen?
Jos pidät Jeesusta Jumalallisena olentona niin kuinka absoluuttinen ja virheetön olento ei puutu tämmöiseen pahuuteen?No kirkko kutsuu kaappi-juutalaisiksi meitä jotka painottaa jeesuksen inhimillistä puolta. Inhimillinen Jeesus on myös erehtyvä ja epätäydellinen.
- fda
Mikä Jeesuksista? Se, joka Rooman valikoimien kirjojen sivuilta on luettavissa, Rooman hävittämissä kristillisissä kirjoissa oleva Jeesus (joita jotkut munkit piilottivat pienen kirjastollisen verran ja joita nyt voidaan lukea), vai jokin muu?
- PoliittinenJeesus
Klementin (95 jaa), Justinos Marttyrin (100 jaa) ja Polycarpoksen (110 jaa) kaanonin Jeesus. Tähän kaanoniin ei kuulunut evakeliumi Johanneksen mukasn, mutta kaikki synoptiset evankeliumit, apostolien teot ja Paavalin kirjeet olivat mukana.
- fda
Omituisia väitteitä. Ensinnäkin, heititkö vuosilukuja hatustasi vai mitä oikein yrität?
- fda
PJ, oletko edes aloittaja, vai onko aloittajakin valehtelija tai historian muuttelija?
- PoliittinenJeesus
fda kirjoitti:
Omituisia väitteitä. Ensinnäkin, heititkö vuosilukuja hatustasi vai mitä oikein yrität?
Vuosiluvut on listasta (lehtileike vuodelta nakki ja makkara) jossa mainitaan eri kaanoneita ja mitä kirjoja kuhunkin kaanoniin kuului. Luullakseni ne on laskettu sen perusteella milloin kukin eli esim:
Seurakunnan vanhin Klement Roomalainen syntyi 1 jaa ja kuoli 99-101 jaa
Filosofi-teologi Justinos Marttyyri syntyi 70-100 jaa välillä ja kuoli 165 jaa
Rooman piispa Polycarpos Smyrnalainen syntyi 69 jaa ja kuoli 155 jaa - fda
Vanhaan lehtileikkeeseen perustat uskomuksesi? Paavi Klementiltä(jonka kuolinvuosi osuu haarukkaan) ei jäänyt kaanonia, hänen kirjettään vain luettiin seurakunnissa samalla arvostuksella kuin myöhemmin Rooman valitsemia kirjoja.
Usein mainitaan Aleksandriasta kotoisin oleva Klement UT:n kaanonin kehityksessä, joka kirjoitti joskus 200-luvun alkupuolella ja hänellähän on aikalailla eri kirjat joita hän arvosti... pidätkö Hermaan paimenesta, Pietarin ilmestyksestä jne? Tuolloinhan Pietarin toinen kirje ei ollut vielä arvossa, kirjoitettu kun oli noin 50 vuotta ennen.
Pietarin ilmestys ja evankeliumi:
http://www.apokryfikirjat.com/pietari.htm
Hermaan paimen (eng):
http://www.earlychristianwritings.com/text/shepherd-lightfoot.html
Barnabaksen kirje (eng):
http://www.earlychristianwritings.com/text/barnabas-lightfoot.html - PoliittinenJeesus
fda kirjoitti:
Vanhaan lehtileikkeeseen perustat uskomuksesi? Paavi Klementiltä(jonka kuolinvuosi osuu haarukkaan) ei jäänyt kaanonia, hänen kirjettään vain luettiin seurakunnissa samalla arvostuksella kuin myöhemmin Rooman valitsemia kirjoja.
Usein mainitaan Aleksandriasta kotoisin oleva Klement UT:n kaanonin kehityksessä, joka kirjoitti joskus 200-luvun alkupuolella ja hänellähän on aikalailla eri kirjat joita hän arvosti... pidätkö Hermaan paimenesta, Pietarin ilmestyksestä jne? Tuolloinhan Pietarin toinen kirje ei ollut vielä arvossa, kirjoitettu kun oli noin 50 vuotta ennen.
Pietarin ilmestys ja evankeliumi:
http://www.apokryfikirjat.com/pietari.htm
Hermaan paimen (eng):
http://www.earlychristianwritings.com/text/shepherd-lightfoot.html
Barnabaksen kirje (eng):
http://www.earlychristianwritings.com/text/barnabas-lightfoot.htmlKlement Roomalaisen kuolinvuosi on kiistelty, kaikissa lähteissä joissa siitä puhutaan kerrotaan sen tapahtuneen vuonna 101 ja mutta historioitsijat kannattavat ennemmin vuotta 99 jaa. Historian tutkijoiden kannalle en tiedä syytä.
Onhan toki myös falskia uskoa lehtileikkeeseen, mutta ajattelin nyt mainita nuo kaanonit, alunperin kaanonilla tarkoitettiin vain listaa kirjoista ja kyseinen menetelmä kehitettiin alunperin Alexandrian kirjaston käyttöön. Kirjojahan muutoin ei nipussa niin varhoin vielä ole ollukkaan vaan erillisinä kääröinä. Vaikka vain muutamia vuosisatoja myöhemmin kristityt oli ensimmäisiä jotka ottivat niteet eli koodeksit käyttöönsä.
Pietari evankeliumi ja ilmestys puolestaan on niitä kirjoja jotka oli ja on "hyvä lukea" mutta kuten tuon suomennoksen sivullakin kerrotaan, niitä luettiin kyllä joissain seurakunnissa, lukeminen ei ollut mitenkään yleistä eikä harvinaistakaan, eivätkä kaikki halunneet että niitä luettaisiin. Hermaan paimen taas puolestaan on puolesttan hyväkin teos, mutta en ole sitä päässyt lukemaan, se kuitenkin luetaan aikansa katekismukseksi ja toimi pitkään lisäniteenä. - fda
Kuten sanottu Klemens I Pyhällä(suomalainen kirjoitusasu), joka on siis tämä lehtileikkeesi hlö, ei ole mitään tekemistä kaanonin kehittymisen kanssa. Klemens Aleksandrialaisella sitävastoin ajatellaan olleen siihen vaikutusta ja hän eli tosiaankin kirjoitti 200-luvun alkupuolella. Klemens I Pyhän aikaan UT:n kirjoista kaikkia ei ollut edes kirjoitettu, eikä ne kirjat joita oli olemassa olleet ne versiot jotka säilyivät siihen asti että Rooman keisarin käskystä ne standardoitiin ja hävitettiin se kristillinen kirjallisuus joka ei tämän standardin näkemyksiin sopinut. Kuten voit lukea Nag Hammadin kirjastosta, josta löytyy niitä kirjoja jotka kirkko halusi hävittää ja joita munkit kätkivät...
Hyvä että tiedät kirjojen olleen kääröissä, mutta tiedätkö millaisia kopiointivirheitä niissä kulki...? esim. se marginaalista leipätekstiin kopioitu juttu aviorikoksesta tavatusta naisesta. Niin hyvä stoori siis oli, että sitä ei uskossa osattu huomata ettei se kuulunut siihen alunperin.
Viimeiseen kappaleeseesi, apokryfikirjojen asema Roomasta polveutuvilla kirkoilla on yleistä tietoa sekin.
Justinos Martyyrin oletettu kuolinpäivä osuu lehtileikkeesi aikaan, joskaan häneltä ei ole mitään kaanonia vaikka monet yli-innokkaat lähtevät tällaista tulkitsemaan olemattomalla saatavalla tiedolla tämän teologisten näkemysten pohjalta.
Polykarpokselta säilyi lista kirjoja joita piti arvossa, joka on paljon suppeampi kuin UT. Sieltä puuttuu mm. se tunnettu väärennös Pietarin 2. kirje ja Johanneksen evankeliumi. Ne kirjat joita piti arvossa, eivät kuitenkaan pääosin ole niitä variantteja joita on säilynyt nykypäivään.
Uskot siis kuitenkin pääosin Rooman päättämään kirjavalikoimaan ja sen asetuksiin Jeesuksesta teologisessa mielessä, ja olet sitä mieltä että tämä Rooman valitsema Jeesus(ilman esim. Tuomaksen evankeliumia ja muita hävitettyjä kirjoja) olisi tätä mieltä kuin avauksessasi esität. Olen toista mieltä.
Kun Jeesus käski kähveltää sen jonkun tuntemattoman aasin, tässä hän oli ilmiselvä kommunisti: mikä on sinun, on minun!
- PoliittinenJeesus
Juutalaislla rabbeilla eli opettajilla oli arvovaltaa eli etuoikeuksia. Yksi etuoikeus oli luottamus, esimerkiksi jos opetuslapset menivät hakemaan aasin ja sanoivat "Rabbi tarvitsee sitä." He saivat luva viedä aasin opettajalleen. Toki tälläisiä kulttuurieroja on tavallisen suomalaisen vaikea ymmärtää.
PoliittinenJeesus kirjoitti:
Juutalaislla rabbeilla eli opettajilla oli arvovaltaa eli etuoikeuksia. Yksi etuoikeus oli luottamus, esimerkiksi jos opetuslapset menivät hakemaan aasin ja sanoivat "Rabbi tarvitsee sitä." He saivat luva viedä aasin opettajalleen. Toki tälläisiä kulttuurieroja on tavallisen suomalaisen vaikea ymmärtää.
Jospa aasin haltija luuli, että aasin halusi esim. Jerusalemin temppelin ylipappi.
- PoliittinenJeesus
kekek-kekek kirjoitti:
Jospa aasin haltija luuli, että aasin halusi esim. Jerusalemin temppelin ylipappi.
Juutalaiset rabbit olivat kansanparissa toimivia lainopettajia ja saarnamiehiä, jotkut harjoittivat henkienmanaamista eli eksorkismia. Useimmat rabbit olivat farisealaisia. Ei siihen ylipappeja tarvittu, rabbina Jeesuksella oli etuoikeus ja valtuutus lainata aasi jos niin tahtoi.
Mistä tuonkaan tietää, ties vaikka itse olisi ollut kateellinen kaikelle sille mitä ahneet kirkot ja seurakunnat olisivat aikaansaaneet.
- Fiksu_Kreationisti2
Jeesus ei kuulu palstan aihepiiriin.
Ilmoitettu poistoon.- veilinköössssssssss
Jeesusta ei ole olemassa, et voi poistaa
- PoliittinenJeesus
Vaikkei aloitukseni liity aiheeseen "ateismi" niin tulin keskustelemaan siitä palstan ateistien kanssa koska se on mehukasta ja rakentavaa. Rakastan keskustella ja jakaa mielipiteitä. Lisäksi aloitusta on turha poistaa/poistattaa kosia se ei ole sääntöjen vastainen ellei sitten palstan keskustelut tule olla uskonto neutraaleja.
- PyhäViha
Paitsi että Jeesus palstan uskovien todistuksen mukaan käski vihata ankarasti homoja, käski Jeesus myöskin vihata kaikkea muutakin:
"Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni."
Minä kun en millään jaksa vihata kaikkia homoja, enkä myöskään halua vihata isääni enkä äitiäni enkä siskoani, enkä varsinkaan vihaa vaimoani enkä lapsiani, niin eipä kiinnosta seurata moisen vihanlietsojan vihasanomaa.- PoliittinenJeesus
On eriasia vihata ja kieltää, mutta homoja Jeesus ei koskaan käskenyt vihata.
"Jos joku tulee minun tyköni eikä KIELLÄ isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni."
Mutta peri kristillistä olisi rakastaa kaikkia syntisiä, sen moninfundamentalisti unohtaa. Kuten sanotaan; Jeesus ratsasti aasilla, mutta aasit ratsastaa Jeesuksella.
- Rockandjahve
Jeesus käski meidän ottamaan kilpailukykyloikan. Vasta vanhoillis lessu Sipilän Jussi tajusi mezizcin ja pani levitykseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1286978Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631624284Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen523426Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4903054Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2892038Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361703Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201601- 911543
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1751451Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151406