Olen viettänyt useita viikonloppuja nälässä

hyhyyhyyyh

Köyhät kertovat karusta arjestaan Hesarissa: ”Olen viettänyt useita viikonloppuja nälässä”

Noin 12 prosenttia suomalaisista elää suhteellisessa köyhyydessä.
Se tarkoittaa, että heidän tulonsa alittavat EU:n suhteellisen köyhyysrajan. Minimitulojen alle jäävät ovat useimmiten yksineläviä, työttömiä ja opiskelijoita.

Tilastot kertovat omaa tarinaansa, mutta vain ihmiset itse tietävät, miten karulla tavalla krooninen rahapula näkyy jokapäiväisessä elämässä.

Köyhät kertovat Helsingin Sanomissa, että rahattomana joutuu valitsemaan, täyttääkö omat vai lapsensa välttämättömät tarpeet.

”Kun lapsi kasvoi toppatakistaan, en koko talvena voinut ostaa uusia rintaliivejä. Minulla oli vain yhdet liian suuret liivit olemassa. Ratkaisin ongelman tunkemalla sukkia liiveihin. Kun sitten toppatakki oli maksettu osissa, niin eikös siinä kohtaa lapsen sisäliikuntakengät olleet jääneet pieneksi.”

Ruokavalio voi muuttua pakon edessä todella yksipuoliseksi.

”Joka päivä ruokana kaupan halvinta lihapullakastiketta ja makaronia, 30 prosentin ale-leipää ja pelkkää haaveilua normaalin ihmisen normaalielämästä.”

Tai sitten ihminen joutuu näkemään suoranaista nälkää.

”Olen viettänyt useita viikonloppuja oikeasti nälässä, siis tuntien nälkää niin paljon, etten pysty ajattelemaan mitään muuta. Yhä joudun säännöstelemään syömistäni, enkä saa oikeastaan minään päivänä ruokaa kylläisyyteen asti. Onneksi siihen tottuu.”

Jutun pääkuvana olevalla videolla on kuvattu, miten pitkä leipäjono on ollut Myllypurossa Helsingissä.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001942633.html

77

716

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mb_76

Itse olen tehnyt kodin hankintoja siten, että olen vaan raakasti ostanut ja muutama euro jäänyt rahapussiin. Sitten elänyt leipäjonoilla ja pulloja keräämällä kolmekin viikkoa, tein tätä aikoinaan säännöllisesti. Tässä joutuu sitten paneutumaan niihin ravintosuosituksiin, mutta lihomaan ei kyllä pääse. Olen muuten armeijamitoissa vieläkin. Samoiten ei pääse ostamaan päihteitä, eikä tupakkia, kun tilillä oikeasti on nolla euroa. Aika kyllä käy pitkäksi, kun ainoa mahdollisuus on vain kävellä, tai ajella polkupyörällä kaupungilla ja etsiä tyhjiä tölkkejä. Perhelliselle tämä malli ei käy, mutta sinkulle kyllä, joka keksii keinoja pärjäämiseen. Itse jopa tykkäsin hirveästi tästä ja sain tyydytystä, kun ostin Vepsäläisen tuotteita köyhä, joka on mielletty hyvin toimeentulevan kaupaksi! ja siitä sitten leipäjonoon seuraavana päivänä, tai dyykkaamaan! Monia tuotteita ostin näin vaan kylmästi ja sitten vain pärjäillään "pyhällä hengellä" Se kyllä naurattaa! Velkaa en kuitenkaan ole tehnyt, koska liikkumavaraa on aina ennemmän, kun mitään laskuja ei tule.

Tarkkana saa olla, ettei tule sitten todella nälkä, tai sitten on keljua! Sinkkuna vähänsyövänä näitä pystyy hallitsemaan aika hyvin.

Nyt jo vähän tilanne rauhoittunut ja ei niin aktiivisesti tarvitse näin toimia. Töihin menin ja tällaisia ongelmia ei nyt samassa mittakaavassa ole ja samalla tulee se kyllästymispiste, eli mitään tarpeita ei enää kovin paljoa ole, jonkun varran kuitenkin, että mielenkiinto työntekoon säilyy.

• aina.saa.pihistää

Koita nyt kumminkin pitää mielenkiintoa työssäkäymiseen ja säästä eläkettä varten. Sitten huomaat, kun joudut tulemaan tosi vähällä toimeen, että olisi kiva kun olisi jotain edes säästänyt. Itse ainakin harmittelen etten älynnyt ostaa vaatteita ja kenkiä valmiiksi viimeisinä työvuosina.
        Nyt saa sinnitellä kuluneilla vaatteilla.
        Rahasäästöt ei aina auta, inflaatio vie, varsinkin jos on vielä pitkä matka eläkkeeseen. Itsellä on tulossa tilille muutaman vuoden päästä säästöhenkivakuutus, joten sitten on taas helpompaa.

• MB_76

Itsellä on juurikin tuo ajatusmaailma, että kannattaa ostaa ne kengät ja vaatteet kaikenvaralta, kun ei tiedä mitä huominen tuo tullessaan. Työttömyyttä ja Sipilä vielä "Ankeuttaa", niin sitten sanotaan, ettei ole mahdollistakaan ostaa mitään. Kohta muuten alkaa vaate-alet! Myöskin retkeilyvarusteisiin tulee joka keväiset alet! Mihinkään ylivarusteluun ei kuitenkaan kannata alkaa. Järkevästi miettii, että onko järkeä käyttää kuitenkin pieniä rahoja, vaikka töissä käykin.

Jos ei sairauksia tule, niin todella vähällä tulen toimeen kaupunkiolosuhteissa, täällä on niin paljon edullista ruokaakin. Jatkossa säätän ilman muuta, kun kuitenkin pitää osa rahoista jonnekin kohdentaa.

Aktiivisella seurannalla ja kiertämisellä onneksi kuitenkin vaatteet saa edullisesti, vaikka ei niin rahaa olekkaan. Kirppareiltakin löytää satunnaisesti hyvää. Myös laatua myydään välillä -50%, jopa yli.

• tyytyväinenköyhä

Kyllä näin perheellisenäkin pystyy elämään aika vähällä tai siis koko perhe pärjää. Me ostetaan lähes tulkoon kaikki tarjouksista, ollaan todella hyvin saatukin hankittua koko perheelle tarjouksista kenkiä ja vaatteita. Jotain on ostettu kierrätyksistä ja kirppareilta, sekä mm. huuto.net ja tori.fi palstoilta netin kautta.
        Erilaisia harrastusvälineitä on löydetty lahjoitetaan osastoilta tai saatu tuttavilta, mm. kaksi vähän käytettyä maastopyörää saatiin eräältä naapurilta, joka oli ne hankkinut hetken innostuksen vallassa ja ne olivat jäänneet varastoon pölyttymään. Lasten polkupyörät on hankittu vähän käytettyinä, osa saatu tuttavilta ilmaiseksi.
        Retkeilyynkin on hankittu tarvikkeet halvalla, teltta maksoi Lidlissä 11,90€ ja se on riittänyt moporetkille hyvin. Vanhin lapsistamme matkasi kansainvälisille partioleireille myös Lidlistä hankitulla teltalla ja Tokmannilta ostetulla makuupussilla, sekä sadesuojaksi 2 x 3m kevytpressu, joka maksoi 1€. Itse partioleirin kustannuksiin saatiin stipendi.
        Sipilää tai muitakaan hallituksen ministereitä en syytä, osataan kyllä varautua muutenkin, pidetään pieniä varastoja huonojen aikojen varalle, kun perheemme tulot eivät aina ole säännölliset. Vaimoni tulot valtion palveluksessa vaihtelevat työtehtävien mukaan ja minulla työt ovat kokonaan freelancer pohjalla, joten joskus voi olla hyvinkin pitkä aika, että emme näe rahaa juuri lainkaan. Olemme oppineet tulemaan vähällä toimeen!
        Juuri nyt perhe askartelee joulukortteja tuttaville ja paistettiin joulutorttuja, radiosta tulee sopivasti taustalle musiikkia. Lämmitin leivinuunin ja keskuslämmityskattilassa palaa puut iloisesti, että illalla on lämmintä suihkuvettä koko perheelle ja muutenkin lämmintä. Kaikilla tuntuu olevan hyvä mieli tässä joulun odotuksessa!

• yyyhy6iik

jestaan Hesarissa: ”Olen viettänyt useita viikonloppuja nälässä”

Se tarkoittaa, että heidän tulonsa alittavat EU:n suhteellisen köyhyysrajan. Minimitulojen alle jäävät ovat useimmiten yksineläviä, työttömiä ja opiskelijoita.

Tilastot kertovat omaa tarinaansa, mutta vain ihmiset itse tietävät, miten karulla tavalla krooninen rahapula näkyy jokapäiväi

• SAK-SDP-VVO-Halonen

Vuonna 2013 Halosen kausien päätteeksi Suomi sai Euroopan neuvostolta huomautuksen heikosta sosiaaliturvasta ja vanhusten kaltoinkohtelusta. Muualla huomattu, Suomessa ei.

• lookmjn

Köyhät kertovat karusta arjestaan Hesarissa: ”Olen viettänyt useita viikonloppuja nälässä”

• Anonyymi

Kuulostaa tutulta. Tällä hetkellä tili miinuksella ,kun bussilippuvaraus meni. Kaapit täynnä kuivatuotteita. Nälkä ei tule. Ens viikon tiistaina tulee rahaa.

• Anonyymi
        aina.saa.pihistää kirjoitti:

Koita nyt kumminkin pitää mielenkiintoa työssäkäymiseen ja säästä eläkettä varten. Sitten huomaat, kun joudut tulemaan tosi vähällä toimeen, että olisi kiva kun olisi jotain edes säästänyt. Itse ainakin harmittelen etten älynnyt ostaa vaatteita ja kenkiä valmiiksi viimeisinä työvuosina.
        Rahasäästöt ei aina auta, inflaatio vie, varsinkin jos on vielä pitkä matka eläkkeeseen. Itsellä on tulossa tilille muutaman vuoden päästä säästöhenkivakuutus, joten sitten on taas helpompaa.

Temusta olen tilannut tavaraa, vaatteet,kengät jemmaan jo ensi talveksi.

• Anonyymi
        tyytyväinenköyhä kirjoitti:

Kyllä näin perheellisenäkin pystyy elämään aika vähällä tai siis koko perhe pärjää. Me ostetaan lähes tulkoon kaikki tarjouksista, ollaan todella hyvin saatukin hankittua koko perheelle tarjouksista kenkiä ja vaatteita. Jotain on ostettu kierrätyksistä ja kirppareilta, sekä mm. huuto.net ja tori.fi palstoilta netin kautta.
        Erilaisia harrastusvälineitä on löydetty lahjoitetaan osastoilta tai saatu tuttavilta, mm. kaksi vähän käytettyä maastopyörää saatiin eräältä naapurilta, joka oli ne hankkinut hetken innostuksen vallassa ja ne olivat jäänneet varastoon pölyttymään. Lasten polkupyörät on hankittu vähän käytettyinä, osa saatu tuttavilta ilmaiseksi.
        Retkeilyynkin on hankittu tarvikkeet halvalla, teltta maksoi Lidlissä 11,90€ ja se on riittänyt moporetkille hyvin. Vanhin lapsistamme matkasi kansainvälisille partioleireille myös Lidlistä hankitulla teltalla ja Tokmannilta ostetulla makuupussilla, sekä sadesuojaksi 2 x 3m kevytpressu, joka maksoi 1€. Itse partioleirin kustannuksiin saatiin stipendi.
        Sipilää tai muitakaan hallituksen ministereitä en syytä, osataan kyllä varautua muutenkin, pidetään pieniä varastoja huonojen aikojen varalle, kun perheemme tulot eivät aina ole säännölliset. Vaimoni tulot valtion palveluksessa vaihtelevat työtehtävien mukaan ja minulla työt ovat kokonaan freelancer pohjalla, joten joskus voi olla hyvinkin pitkä aika, että emme näe rahaa juuri lainkaan. Olemme oppineet tulemaan vähällä toimeen!
        Juuri nyt perhe askartelee joulukortteja tuttaville ja paistettiin joulutorttuja, radiosta tulee sopivasti taustalle musiikkia. Lämmitin leivinuunin ja keskuslämmityskattilassa palaa puut iloisesti, että illalla on lämmintä suihkuvettä koko perheelle ja muutenkin lämmintä. Kaikilla tuntuu olevan hyvä mieli tässä joulun odotuksessa!

Hankitteko lapsetkin tarjouksesta vai saitteko ne omiinsa kyllästyneiltä naapureilta?

• Anonyymi
        aina.saa.pihistää kirjoitti:

Jännä lukea vanhoja postauksia. Itse aikanaan todellakin tein niin, että ostin rohkeasti Vepsäläseltä Artekin tuotteita ja samalta seisomalta menin leipäjonoon. Asunto on tosiaan viihtyisämpi näin. Tuohon aikaan minulla ei ollut säästöjä ollenkaan. Mutta eläkkeen ja pikku puuhastelun myötä tilanne on muuttunut.

Mb_76

• köyhäilyä

Jos tarkoitetaan säilykelihapullia, yhden hinnalla teen kaksi annosta palapaistia.

• Onnellisestiomavarainen

Kiinnitin samaan asiaan huomiota! Pidän valmiita lihapulla purkkeja todellakin KALLIINA, enkä ikinä raskisi ostaa sellaisia. Itse olen mieheni kanssa todella köyhistä perheistä (niin köyhästä, että revimme siitä edelleen mustaahuumoria), joten pyöreät pennit ja sentit poistuvat käsistämme soikeina.

Emme suinkaan enää ole köyhiä, vaikka tulomme ovatkin usein tuon "köyhyysrajan" alapuolella, mutta olemme oppineet käyttämään rahaa järkevästi. Emme elä kädestä suuhun, vaan aina on reilusti puskuri varaa ja säästökuuri päällä. Ostamme enemmän silloin, kun on hyviä tarjouksia ja laitan ruokia jotka ovat terveellisiä ja edullisia.

Itselleni köyhyys on opettanut taitoja, joita en olisi rikkaana oppinut. Pidänkin haasteista, joihin voi satsata koko mielikuvituksensa ja vähän ylikin. Narisemalla ei voita mitään!

Parasta aikaakin naapurissa asuva "köyhä perhe" räiskii yhteiskunnan varoja ilotulitteina taivaantuuliin ja mikäpä on räiskiessä, kun kaikki tulee valmiina käteen ja heille itselleen jää vain valittamisen vaiva. Ihmetyttää, kun opettavat samalla lapsensakkin huonoille tavoilleen.

Oma mottoni on aina ollut ja tulee edelleen olemaan, että "niin pientä tuloa ei saa ollakkaan, etteikö siitä puolet jäisi säästöön". On hauska olla taloustaituri! Kaikki eivät edes halua säästää.

• iygfhj
        Onnellisestiomavarainen kirjoitti:

Kiinnitin samaan asiaan huomiota! Pidän valmiita lihapulla purkkeja todellakin KALLIINA, enkä ikinä raskisi ostaa sellaisia. Itse olen mieheni kanssa todella köyhistä perheistä (niin köyhästä, että revimme siitä edelleen mustaahuumoria), joten pyöreät pennit ja sentit poistuvat käsistämme soikeina.

Emme suinkaan enää ole köyhiä, vaikka tulomme ovatkin usein tuon "köyhyysrajan" alapuolella, mutta olemme oppineet käyttämään rahaa järkevästi. Emme elä kädestä suuhun, vaan aina on reilusti puskuri varaa ja säästökuuri päällä. Ostamme enemmän silloin, kun on hyviä tarjouksia ja laitan ruokia jotka ovat terveellisiä ja edullisia.

Itselleni köyhyys on opettanut taitoja, joita en olisi rikkaana oppinut. Pidänkin haasteista, joihin voi satsata koko mielikuvituksensa ja vähän ylikin. Narisemalla ei voita mitään!

Parasta aikaakin naapurissa asuva "köyhä perhe" räiskii yhteiskunnan varoja ilotulitteina taivaantuuliin ja mikäpä on räiskiessä, kun kaikki tulee valmiina käteen ja heille itselleen jää vain valittamisen vaiva. Ihmetyttää, kun opettavat samalla lapsensakkin huonoille tavoilleen.

Oma mottoni on aina ollut ja tulee edelleen olemaan, että "niin pientä tuloa ei saa ollakkaan, etteikö siitä puolet jäisi säästöön". On hauska olla taloustaituri! Kaikki eivät edes halua säästää.

Hatunnosto!

• Anonyymi
        UUSI
        Onnellisestiomavarainen kirjoitti:

Köyhyys on vain psyykkinen ja ideologinen ilmiö.

Muuttamalla elämänfilosofiaasi ja vaihtamalla ideologiaasi köyhyys väistyy. Ainoa mitä tarvitaan on köyhän oma asennemuutos.

Aamen.

Sanoo Riku Rikas.

• hallitussyyssä

Meillä jokaipäivinen ruoka on makarooni. Muuta emme pysty syömään sipilä on vienyt ruuat lapsetn ja vanhusksten ja palkansajien suusta.
      Jouluksi meillä on tupla annos makaroonia. Lapset itkee kun ei saa karkkia eikä lahjoja mutta olen sanonut että vika on sipilässä ja hallituksessa joten älkää ikinä menkö politiikkaan tai äänestäkö.

• Mb_76

Onpas kumma ruokavalio. Minulla on aina runkona peruna, porkkana, lanttu ja kaali. Näitä jemmaan aina alesta ja ikinä ei tule nälkä. Sitten rahatilanteen mukaan lihat, joskus lidlistä sitä halvinta 0.7e kartanon 400g makkaraa ja lihapullat. Myös punajuuret ja suolakurkut ostan lidistä. Kausittain voi syödä huonosti ja nyt taas kausi, että panostan ruokaan, kun paino on jo alhainen. Viitisen kiloa voisi lihoakin.

Nälkään tosiaan jotenkin tottuu ja enemmän tuntuu, että pitää muistaa syödä. Tämä kuitenkin terveydellisesti tärkeää, että tankkailee pitkin päivää.

• Mb_76

Tässä olisi vielä hyvänä lisänä pilkkisaalis. Kalaa saa suurin osa liian vähän, joten viikottainen ahventensyönti olisi hyvästä. Pilkkivehkeisiin kannattaa panostaa, jos ei vielä ole. Sipulin syöntiä kannattaa myös aina lisätä, monesti tämä unohtuu. Nälkäkurkiainenhan on tästä kertonutkin. Nämä on tällaisia edullisia jatkeita ruokavalioon.

• melutaanvaan

ouluksi meillä on tupla annos makaroonia. Lapset itkee kun ei saa karkkia eikä lahjoja mutta olen sanonut että vika on sipilässä ja hallituksessa joten älkää ikinä menkö politiikkaan tai äänestäkö." hoho... ihan väärä neuvo. Yllytä lapsesi politiikkaan, jos pääsevät puolueen kirjoihin ja edustamaan, niin saavat ainakin itselleen ilmaset eväät ja kelpo tulot. äänestääkin kannattaa, sillä äänestämättä jättäminen ei auta yhtään mitään.

• vätys666

tarttee myös muistaa että aina voi ostaa ns. bulkkina. ja riisikään ei kovin kallista ole.

• jokutolkkuu

tautisen ahneita sijoittajia vuokra-asunto markkinoilla, ainakin helsingissä päin, eikä hallitus tee mitään (kohtuullinen vuokra katto) että asunnoilla keinottelu loppuisi. palkat menee , näille ¤ veren imijöille.

• Asuipaikkansasaavalita

Onko siellä Helsingissä pakko asua, jos ei ole varaa siihen.

• nuukuuskunniaan

Päivän varastointivinkki: C-marketissa sai eurolla kaksi hienosokeripussia, kilohinta siis 50 senttiä. Edullista ainesta joulupullaan ja kakkuihin, marjapuuroihin ja kiisseleihin! Sokeri säilyy erittäin pitkään, joten toinen pussi varastoon.

• nuukuuskunniaan

Päivän varastointivinkki: Tokmannilla 2 puolen kilon kuivahernepussia eurolla. Jo yhdestä saa valtavan kattilallisen hernesoppaa. Joukkoon voi heittää kinkunluun ja -tähteet, jos niitä on, mutta porkkanan- ja lantunpalat riittävät myös lisukkeeksi pienen suolamäärän ohella. Toinen pussi varastoon pahan päivän varalle.

• nuukuuskunniaan

Jatkan vielä, että herneiden viimeinen käyttöpäivä on marraskuussa 2019, joten pahoja päiviä ehtii varmaankin siihen mennessä tulla, ja herneet pääsevät käyttöön. Mainittakoon, että kymmenen munan kartonki maksoi samaisessa liikkeessä 59 senttiä, eli yhdellä palautustölkillä pystyt hankkimaan pari kananmunaa.

• ihanomavalinta

Kyllä se on ihan oma valinta, jos on nälässä. Pitää olla joko fanaattinen askeetikko taikka muuten täysin tyhmä, että tuhlaa rahansa johonkin muuhun, että ei siitä riitä ruokaan. Lisäksi ei viitsi vaivautua hakemaan ilmaista ruokaa, jota jaetaan EU-ruoka-apuna jokaisella paikkakunnalla. Ei Suomessa kukaan oikeasti joudu nälässä olemaan!

http://www.mavi.fi/fi/tuet-ja-palvelut/jarjesto-seurakunta/Ruoka-apu/Sivut/default.aspx
      https://www.kirkkopalvelut.fi/eu-elintarviketuki

tuossa esim. Turun suunnalla;
      http://www.operaatioruokakassi.com/ruoka-apua

http://www.tvy.fi/eun-ruoka-apu/

http://www.viadia.fi/ruoka-aputyo/

Lisäksi on mahdollista saada ilmaista ruokaa monista muista paikoista, joissa annetaan erilaisia ylijäämäeriä tai virheellisellä paiantuksella. http://aijaa.com/cyCm60

Osasta jopa maksetaan, että joku vie ko. ruokaerän pois!

• söydään.hyvin

Käytiin Prismassa äsken:

2kg lanttua 0,98euroa
      2kg porkkanaa 0,98euroa
      750g Snelmannin sikanautaa 3,75euroa

Kylläpäs olikin "kallista" tuo perusruoka!

• fdfdfdfdfdfdfd

Siinäkin hinta noussut 30prossaa, oli aikaisemmin kolmen kilon pusseja nuo.

• köyhyysontodellinen

on tuota nälkäleipää tullut maistettua jo aiempina vuosina kun ei asiasta edes puhuttu yltäkylläisyyden Suomessa.

Vaikka olin töissä eivät rahat riittäneet mitenkään. Kun viikonloppu lähestyi oli käytössä 5 mk. Vuokra ja muut pakolliset menot veivät kaiken muun. Polkupyörällä töihin, yhteensä 30 km, satoi tai paistoi. Täytyy sanoa että tilanne tuntui erittäin tukalalta. Kesti pitkän aikaa, useita vuosia siis ennenkuin tilanne alkoi vähän kerrallaan kohentua. Sossu oli haluton auttamaan koska olin töissä. Ulkopuolista apua ei saanut keltään eikä mistään.

• veikkaanettei

Veikkaan ettei ihan joka aamu hymyilyttänyt kun lähdit pyörällä aamusta töihin.

• sipiläosaa

Ollaan me vaan onnellisia, että pakolaiset asuvat ilmaiseksi hotelleissa, syövät kolme kertaa päivässä lihapataruokia, saavat ilmaiseksi vaatteita, huonekaluja, urehiluvälineitä. vivät suomlaiseten työpaikat koska ottavat alepalkalla niitä joka taas aiheiuttaa suomessa palkkattoman ja pojetut palkkatyöt.

Ollaan onnellisia ett' me sairaat, vanhat, vanhukset lapset ja käyhät työttömät olemme leipäjonosa ja me maksamme veroilla pakolaiten elämän itse kärsien siitä, ettei ole lapsille ruokaa ja sairaille j a vanhuksille hoitoa ja ruokaa.

• tuetvoihyvinpuolittaa

Turha syyttää Sipilää, kyllä se on aiempien hallitusten aikaansaannoksia jakopolitiikalla nämä ongelmat. Seuraava hallitus leikkaa vielä lujemmin, kun Sipilän hallitus ei siihen pysty.
        Seuraavien vaalien jälkeen näette kuinka vassarienkin takki kääntyy, kun ovat hallitusvastuussa, VM sanelee listan, että mistä lähdetään leikkaamaan tai ollaan konkurssissa ja vassareita viedään. Olivat he luvanneet sitten ennen vaaleja mitä hyvänsä!

• hädänalaisia

Vanhuksilta ja vammaisilta/sairailta ei saisi viedä senttiäkään!

• Anonyymi
        tuetvoihyvinpuolittaa kirjoitti:

Turha syyttää Sipilää, kyllä se on aiempien hallitusten aikaansaannoksia jakopolitiikalla nämä ongelmat. Seuraava hallitus leikkaa vielä lujemmin, kun Sipilän hallitus ei siihen pysty.
        Seuraavien vaalien jälkeen näette kuinka vassarienkin takki kääntyy, kun ovat hallitusvastuussa, VM sanelee listan, että mistä lähdetään leikkaamaan tai ollaan konkurssissa ja vassareita viedään. Olivat he luvanneet sitten ennen vaaleja mitä hyvänsä!

Nykyinenkin hallitus syyttää edellistä hallitusta. Hyvä ettei syyttele seuraavaa.

• Anonyymi
        hädänalaisia kirjoitti:

Vanhuksilta ja vammaisilta/sairailta ei saisi viedä senttiäkään!

Vanhoilta rikkailta vammaisilta pitäisi periä suurempi maksu hoidoistaan. Me köyhät elätämme nyt heitä!

• Anonyymi
        UUSI
        tuetvoihyvinpuolittaa kirjoitti:

Sipilääkin pitäisi vetää turpaan oikein kunnolla ja isän kädestä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Nykyinenkin hallitus syyttää edellistä hallitusta. Hyvä ettei syyttele seuraavaa.

Hallitukset ovat syyttelevinään toisiaan.

Ei ne oikeasti toisiaan mistään syyttele. Pelkkää teatteria.

Puolueiden teatraalinen toistensa syyttely on äänestäjille luotua pantomiimiesitystä jotta kansalaiset eivät herää unestaan tajuamaan että koko hela poliittinen järjestelmä on silmänlumetta.

Se on työtä tekeväisten ja raskautettujen siivellä loisivien ammattipoliittikkojen elinkeino. Ei muuta.

• oyuicö

Harmi te jotka olette viettäneet viikonloppuja nälässä, itse olen aina varustautunut siten että jauhokaapissa / jääkaapissa on ruokaa jota joudun sitten heittämään pois. Voisin luetella pitkän listan tästäkin joulusta mitä " kaikki syövät ja juovat " mutta en minä, tiedän olevan muitakin joilla on ostettuna riittävästi mutta mikään ei oikeasti maistu eikä tee mieli kuin jotain vaatimatonta ja sitäkin vähäisesti jotta hengissä pysyy.

• eikukaanjoudu

No, täyttä trollaustahan tuo on, että joku muka joutuu olemaan nälässä. Ja jos on nälässä, niin ihan oma valinta. Ruokaa jaetaan ilmaiseksi jokaisella paikkakunnalla EU-ruoka-apuna, joten ei voi olla nälkä. Lisäksi ihan ostamallakin saa ruokaa niin halvalla, että ei voi olla nälkä, usein esitetty täällä tuo 200€ saa yhdelle henkilölle vuodeksi ruokaa niin paljon, että ei tule nälkä. Lisäksi jos hakee ilmaista ruokaa jakelusta, on jo liikaakin kaloreita.
        Monet eläkeläiset pelaavat markettien aulassa "mummorullaan" (peliautomaatteihin) eläkerahansa, sitten sinnitellään nälässä, kun ei kehdata/viitsitä mennä hakemaan ilmaista ruokaa.
        Toiset taasen juovat alkoholin muodossa ja tupakoivat rahansa, että ei riitä enään ruokaan rahat. Pelkästään aski tupakkaa päivässä polttava polttaa n. 1800€ vuodessa rahaa, silläkin rahalla ruokkisi 9 henkilöä vuoden ajan!!

• höpöhöpöhöpöhöpöööööö

Höpö höpö millään 200 eurolla vuoden ruokia saa,realistinen 1200eur elikä 100eur kuukaudessa.
      Ei ruoka-avustuksia tuosta vaan saa tai ei pääse hakeen.Ei tupakkiin vuodessa mene 1800eur jos polttaa sätkää.Miksi kirjoitatte PASKAA.

• omia_valintoja

Eu ruoka-apua saa jokaiselta Suomen paikkakunnalta.

Sätkätupakkakin maksaa ja kaikki se raha on pois jostain muusta, myös ruuasta.

• aarniokin-ties.tämän

Sivistys maassa ei tarvi nälissään olla soitat poliisit paikalle ja ne kuskaa sut lämpimään ja tarjoo lämmintä syötävää.
      (joskus ne hidastelee)
      Niiden toiminta nopeutuu kun rupeet pistään "yhteistä" omaisuutta "pskaks" jos pistät tarpeeks kerralla niin tarjoovat monenkin (jopa kymmenien vuosien) lämpimät lounaat ilmaseks

• jämpt.näin

Ny sanot pahastti joten ilmiannan kirjoittelusi suomi24 ylläpitoon ja kävelen poliisiasemalle tekemään rikosilmoituksen ja tulen vaatimaan henkisisistä kärsimymyksistä 100 000€ .

• Vastaaneikukaan

Ja kuka voi maalta lähteä leipäjonoihin lähikaupunkiin jos välimatkaa on kilometri tolkulla?

• Samallakuntokohenee

Muutama kilometri menee jo pelkkänä kuntolenkkinä.

• Anonyymi
        Samallakuntokohenee kirjoitti:

Muutama kilometri menee jo pelkkänä kuntolenkkinä.

Ja alkumatkasta voi käydä kotona lepäämässä.

• eiautomaattisestiii

Niin eipä automaattisesti joka paikassa noita ruokajakeluja ole tai pitkät matkat mennä hakeen.

• iguhsdfjbczx

Miltä paikkakunnalta ei saa EU ruokakasseja?

Kerro heti, niin ilmiannetaan Suomen Maatalousvirasto, sillä se on vastuussa EU ruokajakelusta joka paikkakunnalla.

• jokaperähikiä

Joka perähiä paikkakunnalla puutteellinen eu kassi,nam nam jauhoja,makaronia yms.-mitä noilla tekee.

• Itselaittamallahyvää

Isot perunat Lidl:ssä 0,4€/kg, halpaa perunamuusia! Kartanon nakit 900g alle 2€, monelle hengelle ruuaksi nakit ja muusi, joiden lisukkeeksi paistettuja sipulurenkaita, salaatiksi voi raastaa vaikka porkkanoita. Ei ole hinnalla pilattu ja on hyvää!

Tokmanilla jauhettu naudanmaksa pakasteena, 500g/ 1€. Siitä saa terveelliset jauhemaksapihvit: Raasta 2 porkkanaa, 1 iso peruna, silppua 1 sipuli , 4 kananmunaa, 3 tl suolaa, 1tl jauh.valkopippuria, 500g jauh.maksaa. Sekoita ja paista pihveiksi!
      Perunamuusin kanssa hyvää ja salaatiksi vaikkapa kaali/pulukka salaatti!

Mikä siinä itse laitetussa ruuassa on niin vaikeaa! Helppoa kun käyttää mielikuvitusta!

• jotainrajaaoltava

Vittu me mitään kokkeja olla maksakoon koulutksen jo ruuvat pitää itse valmistaa.

• nuukuuskunniaan

Kyllä itse laitettu ruoka on huomattavan edullista. Useimmiten myös hyvänmakuista ja terveellistä. Nuo sinun reseptisi ovat siitä hyvä esimerkki.
        Makaronit voisi jättää muutamaksi päiväksi varastoon ja laitella vaihteeksi perunaruokia. Minusta perunamuusi on juhlaruokaa.

• Anonyymi
        nuukuuskunniaan kirjoitti:

Kyllä itse laitettu ruoka on huomattavan edullista. Useimmiten myös hyvänmakuista ja terveellistä. Nuo sinun reseptisi ovat siitä hyvä esimerkki.
        Makaronit voisi jättää muutamaksi päiväksi varastoon ja laitella vaihteeksi perunaruokia. Minusta perunamuusi on juhlaruokaa.

Halpoja, helppoja ja maukkaita lättysiä saa myös kaalista. Tee pieniä litteitä läpysköjä kaalisilpusta, johon laitat hiukan suolaa, pippuria ja kananmunan. Sekoittaessasi lisää siihen hiukan jauhoja. Paista paistinpannulla kullanruskeiksi.

• saa.syödä

Parempi ilmeisestti tilata pitzza ja jättää se maksamatta ?

• sensinäosaat

Hyvä...sen sinä osaat tehdä ja keittää makaronia hurraa hurraa

• hehhehhehh

Tuleva vuosi opettaa monelle mitä nälkä on
      (jokainen voi sitten itse päätellä onko opitusta hyötyy)

• käyttäsivätaivojaajatel

Ite tein leivät, ja ruuat suurissa määrissä. Kun ei rahaa ollut. Kaveri kertoi karenssin aikana soijarouheella itsensä elättäneen. Pulloja löytyy jos viitsii kerätä. Eikä muuten rintsikoita tarvita.
      Minen ymmärrä miten toiset eivät tule toimeen lastensa kanssa minimituloilla, ellei ole allergioita tai muita sairauksia jotka nostavat kuluja.
      Vaikka itse käyn nyt osa-aika töissä ja tienaan paremin, kuin lapset olivat pieniä. Muutin silti halvempaan kämppään. Pois vvo kummallisten kororusten alta.
      Säästän joka kuu vuokrassa 170 euroa pienemmällä ja paremmalla kämpällä. Jos en ole töissä säästö on vain 50. Mutta vuodessa tuo summa on jo 600-2000.
      Mihin se köuhän raha menee. VVo veen vammasiin osinkoihin. Ja hukkaan.

Älä osta eineksiä,vertaile hintoja. Tee itse ja pakasta jos pystyt. Puuro on hyvä aamupala ja marjoja on metsässä, eikä sinne eksy jos tietää, ettei 20 kmpyörällä ole pitkä matka ja kartasta voi valita paikan maamerkeillä.
      Ja nykysin saa ruoka-apua ja keitot on halpoja. Kasvissosesoppa,makkarasoppa,hernerokka,jauheliharokka,tonnikalasoppa,makaronivelli yms...

Ei rinsikoita etes tarvitse ellei koko ole yli d

• jokin.idea

"... Minen ymmärrä miten toiset eivät tule toimeen lastensa kanssa minimituloilla, ellei ..."

Niin. Jotkut eivät ymmärrä, miten ylipäätään sinne minimitulolle edes päätyy. Ehkäpä sinun ja tällaisen ihmettelijän kohtaamisesta syntyisi jokin idea?

• töihin.halukas
        jokin.idea kirjoitti:

"... Minen ymmärrä miten toiset eivät tule toimeen lastensa kanssa minimituloilla, ellei ..."

Niin. Jotkut eivät ymmärrä, miten ylipäätään sinne minimitulolle edes päätyy. Ehkäpä sinun ja tällaisen ihmettelijän kohtaamisesta syntyisi jokin idea?

Mää luulen et syntys peruuttamaton ristiriita? erimielisyys) ja jos ne jatkais keskusteluu niin .... (ruumis?) toisaalta .... ei kai se yhteiskunnan asia ole mitä ihmiset haluu toisillen tehdä? (mistä sitä tietää onko henkilö A: pyytänyt henkilöltä B: Eutanasiaa (voisko muuten tulevaisuudessa saada rahallisen korvauksen jos "toteuttaa" eutan-asian)?

• Anonyymi

Nälkiintyminen on ravinnon puutteesta riutumista. Nälkiintynyt ihminen laihtuu ja saa erilaisia oireita, ja hänen vastustuskykynsä tartuntataudeille heikkenee. Jatkuessaan syömättömyys johtaa kuolemaan tyypillisesti 45–60 vuorokauden kuluttua

• Anonyymi

Ostaa temusta rintsikkatopit ja ruuat Xtra tai Lidlin merkkejä.

• Anonyymi

Makaronia ja Xtra tai k menu tai Lidl margariinia,ei oo nälkä!! Teetä Xtra merkiltä ja näkkileipää.

• Anonyymi

Persut aiheuttaneet suurnälänhädän Suomeen. Kurjuus ja köyhyys räjähtänyt käsiin. Suuret nälkävuodet jälleen totta.

• Anonyymi

EU:n SUHTEELLINEN köyhyysraja 60%.
      Sillä ei ole mitään yhteyttä TODELLISEN puutteen kanssa.

• Anonyymi

Pitääkin pääsiäisen kunniaksi ottaa pakkasesta kinkku sulamaan. Miestissit eivät edes liivejä kaipaa.

• Anonyymi

Nyt on myös korkea aika napostella pois ne ylimääräiset joululaatikot.
        Niin ja löytyihän sieltä pakkasesta ne muutamat tarjouksesta ostetut
        Wieninleikkeetkin, mitkä voi nautiskella perunamuusin kera.

• Anonyymi

Yllätävän moni elää kuukauden kaksi viimeistä viikkoa nälässä taustalta löytyy monenlaisia syitä siihenkin joista useimmat aiheuttaa jopa sen alkoholi ongelman

• Anonyymi

Itse olen jaotellut käyttörahat, että 120€ jää käytettäväksi per viikko. Näin ei tule nälkäpäiviä ollenkaan ja nytkin sain vielä 50€ kuluttamatonta rahaa. Valmiita ruokia on viikon tarpeiksi ja maanantaina tulee seuraava 120€ käytettäväksi.

Mb_76

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse olen jaotellut käyttörahat, että 120€ jää käytettäväksi per viikko. Näin ei tule nälkäpäiviä ollenkaan ja nytkin sain vielä 50€ kuluttamatonta rahaa. Valmiita ruokia on viikon tarpeiksi ja maanantaina tulee seuraava 120€ käytettäväksi.

Mb_76

Sinä olet kyllä innokas laskemaan noita köyhän pennejä! Oletko ajatellut sijoittajan ammattia rahoitusalalta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä olet kyllä innokas laskemaan noita köyhän pennejä! Oletko ajatellut sijoittajan ammattia rahoitusalalta?

Tässä maailmantilanteessa, juuri ennen viimeistä romahdusta, on järkevämpää sijoittaa isompaan ruokakomeroon ja sinne makaroonia ja muuta säilyvää kuin osakkeisiin. Vielä järkevämpi sijoitus on uskoa Jeesukseen ja päästä taivaan yltäkylläisyyteen pian. Hämmästyn kovasti, jos uskovien ylöstempaus ei tapahdu tänä vuonna. Joko nyt pääsiäisen aikaan tai kesäkuun alussa ovat todennäköisimmät ajankohdat.

Tosin nälänhädän tullessa, ja Raamatun mukaan se tulee, päiväpalkalla saa päiväannoksen ruokaa, naapureistakin tulee mahdollisia ryöstäjiä. Kukaan ei halua kuolla nälkään. Loppupeleissä naapuri näyttää enempi maukkaalta paistilta kuin ystävältä. Kiitos Jeesuksen, uskovan ei tarvitse jäädä siihen aikaan.

• Anonyymi
        UUSI

Moni elää nälässä puolet kuukaudesta ja siihen on taas yksi syy: rahan puute.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä maailmantilanteessa, juuri ennen viimeistä romahdusta, on järkevämpää sijoittaa isompaan ruokakomeroon ja sinne makaroonia ja muuta säilyvää kuin osakkeisiin. Vielä järkevämpi sijoitus on uskoa Jeesukseen ja päästä taivaan yltäkylläisyyteen pian. Hämmästyn kovasti, jos uskovien ylöstempaus ei tapahdu tänä vuonna. Joko nyt pääsiäisen aikaan tai kesäkuun alussa ovat todennäköisimmät ajankohdat.

Tosin nälänhädän tullessa, ja Raamatun mukaan se tulee, päiväpalkalla saa päiväannoksen ruokaa, naapureistakin tulee mahdollisia ryöstäjiä. Kukaan ei halua kuolla nälkään. Loppupeleissä naapuri näyttää enempi maukkaalta paistilta kuin ystävältä. Kiitos Jeesuksen, uskovan ei tarvitse jäädä siihen aikaan.

Kun sota tulee niin toivotaan että ensimmäinen pommi osuu tähän dementoituneeseen raha- asiamaanikkoon. Saisimme kokea edes hetken rauhaa ennen omaa niskalaukausta.

• Anonyymi

Jos olet viettänyt viikonloppuja nälässä, niin se on oikein.

• Anonyymi

On se merkillistä että ei osata jakaa käytettävissä olevaa rahaa tasaisesti eli
        kuukauden jokaiselle viikolle. Näin se riittää kyllä vaikka sitten joutuisikin
        napostelemaan niitä makarooneja koko kuukauden.
        Mutta nälässä ei kuitenkaan tarvitse olla eli halpaa laardia ja makaroonia.

• Anonyymi

Kansaneläkelaitoksen tulee antaa tehdä se työnsä Orpon mukaan. OPpankin vuoro pitää lakkoa.

• Anonyymi

Hyvätuloiset suurissa ongelmissa

Bluestep Bank tarjoaa asuntolainoja ja asuntovakuudellisia kuluttajaluottoja henkilöille, jotka eivät saa lainaa perinteisestä pankista esimerkiksi maksuhäiriömerkinnän takia.
      Noin 40 prosentilla lainanhakijoista on maksuhäiriömerkintä. Ylivelkaantuneisuus on toinen iso taustatekijä kasvaneiden korkojen ja kulujen lisäksi.
      8 prosenttia Bluestep Bankin asiakkaista kuuluu Matikaisen mukaan suurituloisimpaan kymmenykseen. Joukossa on myös kuusinumeroisen summan vuodessa tienaavia ihmisiä.
      Miksi?
      – Syyt ovat oikeastaan ihan samat kuin kaikilla muillakin: tulee ero, jää työttömäksi, tulee tilapäistä sairautta tai muuta, Matikainen kertoo.
      Eron jälkeen asiakas on saattanut jäädä kalliiseen omistusasuntoon, jota ei ole saanut myytyä.

Hyvätuloisten rahaongelmat voivat kasvaa suuriksi, siinä missä pienituloisilla raja tulee nopeammin vastaan.

– Ehkä se häpeän tunne ongelmista on vielä isompi kuin heillä, jotka ovat lähtökohtaisesti pienituloisia. Maksuvaikeuksien peittäminen ottamalla kalliita vakuudettomia lainoja on helpompaa, ja henkilöllä on näennäisesti maksukykyä. Ongelmia paikataan vakuudettomilla lainoilla ja luottokorteilla, hän pohtii.
      Ongelmat voivat kertyä vuosien ajan. Samalla tietty elintaso halutaan säilyttää.
      – Kun meiltä kysytään, miksi on 80 000 euroa vakuudettomia lainoja, sitä ei osata aina edes sanoa. Vähän tehtiin kattoremonttia, mutta mihin muuhun ne ovat menneet? Ensin otin lainan autoon, sitten lapsiin. Potti vain kertyy ja kertyy, Matikainen kuvailee esimerkein.

• Anonyymi
      UUSI

On se ylevää jonottaa leipäjonossa kun ympärillä pörrää leipäjonolaisia videokuvaavia aivoimbesillejä pällistelijöitä harva se päivä. Dronet alkaneet pörräämään ruokakassijakeluiden yläpuolella kun ei jumalauta saada tarpeekseen ruokajonoissa jonottavien tavallisten ihmisten ihmettelystä.

Samanlainen olo kuin Korkeasaaren paviaanilla pällistelevän yleisön edessä kun joudut hakemaan biojätteitä syödäksesi.

Nyt sinne on ilmaantunut sellaisia tautisia kahden kolmen emo- naisen ryhmiä joiden rintapieluksissa lukee "etsivä sosiaalityö". Niillekin lehmille maksetaan varmasti ihan oikeaa palkkaa tästä tärkeästä yhteiskunnallisesta työstä jota he tekevät. 🤔 Kyttäävät jonon liepeillä silmät kiiluen kuin hyeenat ketä pääsisivät jollain tekosyyllä AUTTTTTAMAAN.

Suomalaisen yhteiskunnan itsetunto- ongelma on niin patogeenista luokkaa ettei sosiaaliporno- Suomi tule todennäköisesti koskaan tätä jo geeneihin asti pesiytynyttä kompleksiaan korjaamaan.

Normaali yhteiskunta tarvitsee leipäjonolaiset tunteakseen itsensä normaaliksi. Niin OLEMATON on suomalaisen normaalin yhteiskunnan itsetunto. Voi voi. Suomi....kyllä on noloa. 🙄

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      82
      1399
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      68
      1197
    3. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      205
      1192
    4. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      214
      1184
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1039
    6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      103
      993
    7. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      913
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      129
      894
    9. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      788
    10. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      765
    Aihe