Matematiikka ei huvita nuorisoa - seuraukset?

Suomi.tuhoutuu

Ei hyvältä näytä, Suomi. Meille on kehittymässä kaikkien aikojen veltoin ja surkein nuori polvi. Koko kulttuurimme laatu on näet juuri matemaattisen osaamisen ja matemaattisen ajattelun ansiosta. Nyt on näkyvillä kauhistuttava tulevaisuudenkuva.

26

107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vcxzxcv

      Matikka vaatii vaivannäköä ja viitseliäisyyttä mutta juuri nuo asiat eivät nuoria kiehdo, koska kaikesta täytyy saada välitön palaute ja palkkio.

      • Pisa-romahdusJyrkkenee

        Paha se on oppia, kun luokassa joudutaan menemään pitkälle hitaimpien ehdoilla ilman tasoryhmiä - varsinkin nyt kun on tarkkailuhäiriköt ja matut samassa luokassa...


    • G.M.Gallup

      Länsimainen kulttuuri on tuhoutumassa. Tätä katastrofia ei pelasta enää mikään.

      • 14-8

        Niin, synnyttämällä islam valtaa maan toisensa jälkeen. Kun länsimaisessa perheessä on 0-2 lasta on islamilaisessa 6-10.


    • kuuttakieltä

      Nyt opiskellaan kieliä, eletään monikulttuurisessa maassa.

      • h.einämies

        Joo. "Eurolla ostaa ja kahdella myy. Saa rosentin voittoa".

        Monikulttuurisessa kaupanteossa tuo riittää.


    • suomi.nousuun

      Järkevämpi on opetella kieliä ja sosiaalisia taitoja somessa.

    • jk67ue

      Demarit osaa kyllä jakolaskun. Se on geeneissä niillä.

    • hjhjhjc

      Matikkaa kannattaa opettaa nuorille niin, että he saavat keskittyä yksinomaan siihen vaikka kuukauden kerralla.

      En osaa arvioida, mitkä laskuaiheet ovat pahimpia karikkoja, mutta omia kokemuksia on monista hankalista oppiaineista. Kun saa tehdä jonkun kurssin lukukausien ulkopuolella, ennen oli ehtolais- ja preppauskursseja, joissa oli paljon harjoitustöitä. Asiassa on sekin hyvä puoli, etteivät oman luokan hyvät oppilaat ole siellä mukana, eikä tarvitse hävetä omaa tyhmyyttään.

      Kesällä käyty ruotsin preppauskurssi esim. muutama tunti päivittäin 2-4 viikkoa, jossa on tentit. Abiturienttien matematiikan kertaus- ja pitkän matematiikan kurssit ennen ylioppilaskirjoituksia, kesäyliopistoilla, eri kaupungeissa. Nyt on eri firmoilla myynnissä preppausmateriaalia.

      USA:ssa ollaan osaavia, niillä on lähes jokaisesta yliopiston peruskursseista alan "käsikirjat", joihin on saatavissa erikseen tehtäväkirjat, nykyään myös nettiliittymillä. Sitten on erikssen kertauskirjat, joihin saa vastauksia, vaikkapa luonnontietiestä, historiasta, psykologiasta. Jotkut firmat opettavat myös näin ammattikoulutuksia.

      Nämä aineet vaatii lisäpanostusta opiskelijoilta. Ehkä valtio voisi tukea jotain materiaalia tai jotain muuta kautta kannattaisi vähän lapsia laittaa preppauskursseilla, eikä selitellä, että koulu tarjoaa kaiken. Ei siellä kilpaillussa luokassa voi opiskella, pitää olla vaan ruodussa ja käydä läpi ne kuviot, tms. Toisia auttaa oma erillinen opiskelu ihan muualla, se on erilaista, rennompaa ja vapaaehtoista.

      Virtuaalikurssit ovat liian kalliita, kirjat pitää saada itselle, mutta näissä ei saa sillä hinnalla. Kuitenkin ihan kaikkea pitäisi voida melkein opettaa teorian osalta verkossa, vaikka hiusten leikkuuta. Kenenkään ei pitäisi kuluttaa jouten nuoruuttaan, vaan hankkia itselle se ns. "kalastamisen taito", sananlaskusta:"Älä opeta miestä syömään kalaa vaan opeta se kalastamaan" tai "Auta miestä mäessä, älä mäen alla" ja hän on aina valinnastaan tyytyväinen.

      Jostain kuatta sisäänajo näihin opiskelutapohin. Sitä voi työkkäri tukea
      lyhytkursseilla. Sisäänajo itseopiskeluun.

      http://skills2learn.cengage.co.uk/
      http://edu.cengage.co.uk/catalogue/search_by_discipline.aspx?showSubject=1&category=Mathematics&categoryID=77
      http://edu.cengage.co.uk/catalogue/search_by_discipline.aspx?showSubject=0&category=Hair & Beauty&categoryID=143
      http://edu.cengage.co.uk/catalogue/search_by_discipline.aspx?category=Travel & Tourism&categoryID=193

      • Hkvbvb

        Usan koululaitos on rappiolla, huippuyliopistoja lukuunottamatta.


    • 346364

      Ei ihmetytä. Tapa millä matematiikkaa koetetaan opettaa, eli lähinnä ulkoa oppimalla ja hirveällä kiireellä - ilman mitään konsepteja tai matemaattisten saavutusten historiaa - on kerrassaan vastenmielisen vaatelias.

    • matut.veks

      Matut häiritsee muiden oppimista!

      • vaktaatiskiin

        Maahanmuuttajista valtaosa asuu pääkaupunkiseudulla.
        Siellä myös parhaat tulokset pisatutkimuksessa ja vielä reilusti.
        Siitä voi päätellä häirinnän asteen.


    • 100.työtuntia

      Opetus, joka perustuu harjoituksiin vaatii myös hyvän rutiinitaidon, että tietää, millä työkaluilla lähtee rakentelmaan omaa tehtävänsä tekemistä. Jotkut opet osaat tuon homman hyvin, heillä on mallityöskentelyyn vaikka taulukko tai tekstinkäsittelypohja, näihin kun oppii alussa vastaamaan ja miettimään, miten ratkaisu syntyy.

      Matikassa auttaa, jos hakee käsiin samoista asioista eri kirjojen ratkaisutapoja. Opettajien taito on usein siinä, että osaa ohjata tekemään rutiinin omaisesti ne harjoitukset. Matikka ja vastaavat niissä tulee sisäinen vastarinta heti eteen, kun ei tiedä mistä päästä alkaa purkaa kotitehtäviä. Ruotsi ja vieraskieliset ym. raportit ja selvitykset ihan sama ongelma, ei tiedä miten lähteä liikkeelle. Niihin voi rakentaa myös lomakepohjia. Jos teorian luku ei tuota mitään, sitten voi katsoa kertauskirjasta tai aloittaa kysymyksillä, vastaa ja hakee niihin ratkaisuja ohjeilla.

      • pitäisi.lisätä

        Matematiikkaan tulisi pitää lisäksi laskuharjoitus tunteja joissa käytäisiin yhdessä läpi opettajan johdolla ratkaisuja tehtäviin. Liian nopea tahti teorian opetuksessa jättää osan oppilaista kokonaan jälkeen etenkin jos eivät saa tai osaa kotitehtäviään ratkaista.


      • 8yg7t6re

        Ennen ajattelin, että pitäisi ymmärtää matikan tehtävästä alussa jo mikä siinä ratkaistaan. Mutta joskus pääsee homma vireille, kun muistaa, mitä kaavaa tämän tapaiseen on joskus tunneilla sovellettu. Alkaa tehdä sitä ja vähitellen syntyy vastauksia ja samalla hoksaa homman.

        Erilaiset raportit, ei millään pääse alkuun, miettii, mikä sisältö pitäisi ottaa. No, aloittaa vaikka vain siitä, että tietää yhden osan ja kirjoittaa siitä, jonkun otsikon alle mitä tietää ja tarkentaa myöhemmin. Viitteitä hakiessa käsitys asiasta laajentuu ja keksii, miten jatkaa sisällön muita kysymyksiä. Matikasskin tämä voi olla hyödyllistä.

        Rutiinin oppiminen, millä ohjelmilla ja miten pitkälle on kuvio oltava edes selvänä ennen aloittamista. Ei tarvitse tietää heti kaikkea, laittaa ylös sen osan, jonka heti tietää ja sitä se lähtee. Tulee katkoja, joutuu haeskelemaan lisää jne.


      • BCXZrrw

        Sitten sellainen toimii, jos vaan ehtii kaiken tehdä. Yleensä muiden aineiden vuoksi ei ehdi, kesäopiskelu puoltaa paikkaansa. Joillakin opeilla on käytössä moodle-oppimisympäristönä, jonne hän teemoittain voi lisätä tehtävät ja teoriat ym. Sinne kun laittaa tyyppilaskuista sen tuntiopetuksen tai erillisen videon, josta voi ajan kanssa kotoa pysäytellen katsoa, miten ope ratkaisee tuo ja tuon vaikka Excelillä.

        Tuntiopetus, harjoituksien ratkaisut tunnella, videotuki moodlessa, harjoitukset, joihikin voi olla etu tehdä niitä vaikka siellä moodlen ohjelmilla.


      • paskiaiset_vaihtoon
        pitäisi.lisätä kirjoitti:

        Matematiikkaan tulisi pitää lisäksi laskuharjoitus tunteja joissa käytäisiin yhdessä läpi opettajan johdolla ratkaisuja tehtäviin. Liian nopea tahti teorian opetuksessa jättää osan oppilaista kokonaan jälkeen etenkin jos eivät saa tai osaa kotitehtäviään ratkaista.

        Juuri näin, aluksi opettaja laskisi tehtävät oppilaille ja oppilaat tajuaisivat. Sain monta vuotta huonoa opetusta matikasta. Vasta juuri eläkkeelle jäämässä ollut minulle uusi opettaja sai päässäni kaiken naksahtamaan kohdalleen. Kyse opettajien tasosta.


      • jk67uy
        paskiaiset_vaihtoon kirjoitti:

        Juuri näin, aluksi opettaja laskisi tehtävät oppilaille ja oppilaat tajuaisivat. Sain monta vuotta huonoa opetusta matikasta. Vasta juuri eläkkeelle jäämässä ollut minulle uusi opettaja sai päässäni kaiken naksahtamaan kohdalleen. Kyse opettajien tasosta.

        Opettajalla on ratkaiseva merkitys alussa. Sitten kun homma lähtee oikeille jengoille, nin fiksut pärjäävät jo omillaan ja pystyvät kasvattamaan osaamistaan omatoimisesti - korkoa korolle tyyliin.


    • rahaa_liikaa

      Matematiikasta riitää että osaa plus, miinus, kerto, jako ja prosenttilaskut.

      Tienaan 100 000 euroa vuodessa IT-hommista, enkä osaa muita laskuja.

      Nuoret, alkaa antako luusereiden aivopestä teitä sineillä ja cosineilla, ne on anaalista.

    • mission_impossible

      Matematiikan osaajat ja soveltamiseen kykenevät pärjäävät nykymaailmassa hyvin. Tuon luulisi toimivan jonkinlaisena motivaattorina.
      Matematiikka on lähes kaikilla aloilla se universaali kehitystyökalu, jonka avulla asiat kehittyvät. Oli tuote mikä tahansa niin sen kehittäminen sisältää nykyään ison annoksen matematiikkaa.
      Kehittäjiä tarvitaan ja kehittäjät tarvitsevat matematiikkaa. Kaikkia ei tietysti voi kouluttaa kehittäjiksi mutta jonkinlaiset perustiedot kuuluvat kyllä kaikkien selviytymispakkaukseen.
      Opiskelumotivaation herättäminen ja herääminen on kyllä varsin haasteellinen juttu, ikäväkyllä.

    • Rosenttiostaja

      Mihin perustuu väite että matematiikka ei kiinnosta nuorisoa? Peruskouluikäisellä matematiikan tarve arjessa millainen? Ammattiopinnoissa osalla matematiikkaa toki enemmän. Onko näiden oppimistulosten laskusta millaista näyttöä?

    • TeinijonneTietääKaiken

      Matematiikka on just siistii! Ja liikunta!!!

    • PakolaisetMatemaatikkoja

      Ei haittaa, koska pakolaiset osaamisellaan suorittavat ne korkeamman tason työt, mihin kantasuomalaiset pullamössöjuntit eivät kykene. Suurimmat matemaatikot ovat kautta aikain olleet itämaisia.

      • Jkhkvnb

        Kuten beduiinirosvo Muhammed?


    • Ajan.kulu

      Kivahan se tietysti olisi osata derivoida ja integroida, siinä se pitkäaikaistyöttömän aika kuulisi niillä välein kun ei ole missään te-toimistokonsultin haastattelussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      53
      2434
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      29
      1817
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      73
      1511
    4. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      266
      1420
    5. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

      Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      138
      1230
    6. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      13
      990
    7. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      11
      983
    8. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      978
    9. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      65
      965
    10. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      953
    Aihe