Siellä oli menossa piispanvihkimys kun kirkon katto romahti. Ainakin 60 kuoli, lisää uhreja saattaa vielä löytyä rojun alta.
Muutama vuosi sitten Nigeriassa oli saman kaltainen tapaus.
Mitäs tämä kertoo jumalasta joka päättää kaikesta säät ja ilmatkin säätää?
Joko hän on tahallaan julma, tai avuton tumpelo ja poropeukalo, tai kenties jumalalla itsellään ei ole vapaata tahtoa, kukaan ei jumalalle sellaista antanut, niin kuin jumala ihmiselle, omalle kuvalleen, luomukselleen antoi.
Siitäkin huolimatta että kaikkitietävänä tiesi, että ihminen käyttää vapaata tahtoaan rakennusmääräysten rikkomiseen, kiertämiseen. Tätähän tapahtuu monessa mussakin maassa, kuten mm. Italian maanjäristysten yhteydessä olemme saaneet kuulla.
Nigeria: Kirkon katto romahti - ainakin 60 kuoli
32
124
Vastaukset
- fda
Eipä ollut rukouksista iloa näillekään.
- ateismionnollaja
Nigeriassa vainottaan kristittyjä. Varmaan moni perhekunta pääsi Taivaan kotiin samanaikaisesti. Ei tuo siinä mielessä ollut hirveä asia, mutta inhimillisesti meistä tuntuu pahalta ja ei tuollaista toivottaisi.
- bad.boy
Uskovilla täytyy olla kieroutunut huumorin taju, kun kokee tämänkin tapahtuman ei-niin-hirveänä asiana.
- Ympärimennään
bad.boy kirjoitti:
Uskovilla täytyy olla kieroutunut huumorin taju, kun kokee tämänkin tapahtuman ei-niin-hirveänä asiana.
Entäs mitä mieltä olet jos ostelet Kiinassa halvalla tehtyjä tuotteita ja siellä on huonokuntoisia tehtaita romahtanut sinun vuoksesi, niin miten ajattelit kantaa vastuun, jatkossa kenties selvität, ettei kukaan loukkaa itseään vuoksesi?
Jos saastutat paljon ajelet paljon autolla ja joku saa vuoksesi keuhkosyövän, kun huoletta pakokaasuja tuprutat, kannatko vastuun vai laitatko vain linkin nettiin, että näin kävi? Ja etsit jonkun muun syylliseksi.
Asioita tapahtuu, ehkä niiden tarkoitus onkin herättää ajattelemaan. Ehkä joku alkaa muuttamaan tapojaan, ei enää mahdollista kiinan typaikkojen romahtamista, saastuttaa vähemmän. Ehkä ostaakin suomalaisia tuotteita luodakseen työpaikkoja tänne.
Mitä vain usko parempaan pistääkin asioita muuttamaan, jokainen voi muuttua itse. Yksinkertaista eikö totta, ei välttämättä lauman sanelemana vaan omalla uskolla muuttaa maailmaa. Niissä asioissa jotka tärkeäksi kokee. - bad.boy
Ympärimennään kirjoitti:
Entäs mitä mieltä olet jos ostelet Kiinassa halvalla tehtyjä tuotteita ja siellä on huonokuntoisia tehtaita romahtanut sinun vuoksesi, niin miten ajattelit kantaa vastuun, jatkossa kenties selvität, ettei kukaan loukkaa itseään vuoksesi?
Jos saastutat paljon ajelet paljon autolla ja joku saa vuoksesi keuhkosyövän, kun huoletta pakokaasuja tuprutat, kannatko vastuun vai laitatko vain linkin nettiin, että näin kävi? Ja etsit jonkun muun syylliseksi.
Asioita tapahtuu, ehkä niiden tarkoitus onkin herättää ajattelemaan. Ehkä joku alkaa muuttamaan tapojaan, ei enää mahdollista kiinan typaikkojen romahtamista, saastuttaa vähemmän. Ehkä ostaakin suomalaisia tuotteita luodakseen työpaikkoja tänne.
Mitä vain usko parempaan pistääkin asioita muuttamaan, jokainen voi muuttua itse. Yksinkertaista eikö totta, ei välttämättä lauman sanelemana vaan omalla uskolla muuttaa maailmaa. Niissä asioissa jotka tärkeäksi kokee.Ei tässä ollut kysymys Kiinassa valmistetuista tuotteista ( en tosin osta mitään kiinalaista) tai autolla ajosta ( en ajele autolla, kun en omista sellaista vaan käytän joukkoliikennettä) vaan uskovan asenteesta. Kulutan jo nyt mahdollisimman vähän, kasvatan osan ruoastani, liikun polkupyörällä ( on suomalainen) autan naapureitani ja elän hyvin vaatimattomasti. Nämä asiat minä koen tärkeäksi. Miten on sinun laitasi? Niin, olen ateisti, mutta myös vihervasemmistolainen, ympäristöaktivisti ym.ym. Se lauman sanelema usko löytyy kyllä uskovien leiristä ja se usko ei todellakaan muuta maailmaa vaan on homehtunutta dogmaa.
- Ympärimennään
bad.boy kirjoitti:
Ei tässä ollut kysymys Kiinassa valmistetuista tuotteista ( en tosin osta mitään kiinalaista) tai autolla ajosta ( en ajele autolla, kun en omista sellaista vaan käytän joukkoliikennettä) vaan uskovan asenteesta. Kulutan jo nyt mahdollisimman vähän, kasvatan osan ruoastani, liikun polkupyörällä ( on suomalainen) autan naapureitani ja elän hyvin vaatimattomasti. Nämä asiat minä koen tärkeäksi. Miten on sinun laitasi? Niin, olen ateisti, mutta myös vihervasemmistolainen, ympäristöaktivisti ym.ym. Se lauman sanelema usko löytyy kyllä uskovien leiristä ja se usko ei todellakaan muuta maailmaa vaan on homehtunutta dogmaa.
Hieno juttu, tai siis jokainen valitsee jotain mihin uskoa ja sulla oli hyvät valinnat.
Ööh ei lauma energia välttämättä huono ole parhaimmillaan sitä voi kutsua yhteistyöksi jonkin asian eteen. Mut ehkä aattelin, et yhteistyöstä riippumatta on hyvä omaksua itse joitain asioita kokemuksen kautta.
Mut sit tähän missä nyt ollaan on aiheuttanut ihmismassa joukolla tuhoamassa maapalloa rahanhimoissaan. Mut toivottavasti tulee joku järki tähän. Valitettavasti politiikka on just pyörittämässä tätä Sampoa joka pyörii aatteesta riippumatta lopulta rahaa takoen mistä vain. Kinkkinen juttu. No elämä on.
Muakin lähestyi nigerialais pappi facen kautta lupasi mulle ihmeitä tapahtuvan,, sitten Alko kauheasti lähestyä ulkomaalaisia miehiä joidenka perässä naisia jotka lähettivät linkkejä varastetuista valkoisen miehen valokuvista, sitkeitä pappeja ihmeineen. Joku lista heillä on kohteistaan. Pitkään jatkavat aina uusilla profiileilla.
Mä kyllä uskon yliluonnolliseen, me ajatuksillamme teemme kaiken aikaa. Luomistyötä. Ja se juttu joka oikealla uskovaisella on on rakkaus, tosin voi olla, et sen löytäneiden määrä on hyvin pieni. Monet keikkuu janalla jossain saatanan ja rakkauden välillä. Ainoa erhe siellä huonommassa päässä on, et ei syntejä saa anteeksi jos ei aidosti pyydä anteeksi ja mielipaha jää uhriin. Et hyvin tarkkaa on uskonjutut. Mut en oo lukenu raamatui jotkut jutut on jäänyt mieleen. Kuin se tarina rikkaasta miehestä jolta se Lasarus pyysi apua ja oli sairastunut, tämä oli niin ylpeä ettei auttanut ja sitten ne kuoli ja rikas mies pyysi saada varoittaa veljiään etteivät tekisi samaa virhettä. Mut ei tainnut saada lupaa siihen. Mutta tää on just tämän päivän touhuu ahneutta. Ihmiset eivät tajua mitä tekevät toisilleen. Jostain syystä ei tajuta. Ollaan kauheen tietäväisii vaik ei tajuta mitään.
Joo no sä oot sit parempi nois jutuissa, mä saattaisin lähtee puolustamaan vaikka susia, sillä ne on puhutellut mua, tai siis yksi tuli moikkaamaan. Mut en mä riitelis mä haluan että sitäkin osaa luonnosta kuunnellaan ja huomioidaan. Mä rakastan niitäkin. Rikas mies kuunteli vain itseään. - ihmetyttää.tuo
bad.boy kirjoitti:
Ei tässä ollut kysymys Kiinassa valmistetuista tuotteista ( en tosin osta mitään kiinalaista) tai autolla ajosta ( en ajele autolla, kun en omista sellaista vaan käytän joukkoliikennettä) vaan uskovan asenteesta. Kulutan jo nyt mahdollisimman vähän, kasvatan osan ruoastani, liikun polkupyörällä ( on suomalainen) autan naapureitani ja elän hyvin vaatimattomasti. Nämä asiat minä koen tärkeäksi. Miten on sinun laitasi? Niin, olen ateisti, mutta myös vihervasemmistolainen, ympäristöaktivisti ym.ym. Se lauman sanelema usko löytyy kyllä uskovien leiristä ja se usko ei todellakaan muuta maailmaa vaan on homehtunutta dogmaa.
Vihervasemmistolaisuuden ymmärrän oikein hyvin, mutta kuinka ihmeessä ihminen voi olla ateisti?
Se on muuten auto se bussiautokin ja niistä monet ovat dieseleitä. joiden saasteet ovat haitallisempia kuin bensa-autojen. Tietysti joukkoliikenteessä tulee päästöjä per nuppi vähemmän kuin että kaikki ajaisivat omallaan.
Kiinassa tai Intiassa valmistettua on nykyisin todella vaikeaa onnistua välttämään vaikka olisi rahaakin. Virolaisen tuotannon välttäminen on jo mahdotonta, koska nin suuri osa kotimaisista tavaroista tehdään oikeasti siellä.
Miksi muuten nimimerkkisi on bad.boy, kun kuitenkin olet tuollainen luonnonsuojelija-siloposki? - bad.boy
Ei ole mitään mieltä keskustella persoonastani, mutta ateismista voin keskustella. Jos katsoo maailmaa avoimin silmin ja omaa joltisenkin ajattelukyvyn, ateismi jää jäljelle ainoana realistisena vaihtoehtona. Henkiolennot ja jumaluudet ovat samaa sakkia kuin enkelit,, menninkäiset ja joulupukki. Eivät siis ole olemassa muuta kuin omassa päänupissa. Maailmassa on ja tapahtuu paljon selittämätöntä, mutta aukkoja tuskin kannattaa paikata jumaliin uskomalla.
- Taikauskonnoton
Intiassa ihmiset olivat aina aidosti kiinnostuneita minun ja kaverini uskonnosta, tai siis lähinnä siitä mihin jumalaan/jumaliin uskomme.
Kaveri oli ihan peruskristitty, tapasellainen, ja heille se passasi oikein hyvin. Eivät tavalliset kadunmiehet halunneet tuomita muita uskonnon mukaan, vaikka moniuskontoisessa maassa se tietysti aina ihmisiä kiinnostikin.
Se meni ihmisille yli hilseen kun kerroin ettei minulla ole uskontoa ollenkaan, olen siis täysin uskonnoton.
Se on kuulemma jotain käsittämätöntä. Jokaisella pitää kuulemma olla jokin uskonto.
Mulle tuo ajattelutapa menee yli hilseen. - Ympärimennään
bad.boy kirjoitti:
Ei ole mitään mieltä keskustella persoonastani, mutta ateismista voin keskustella. Jos katsoo maailmaa avoimin silmin ja omaa joltisenkin ajattelukyvyn, ateismi jää jäljelle ainoana realistisena vaihtoehtona. Henkiolennot ja jumaluudet ovat samaa sakkia kuin enkelit,, menninkäiset ja joulupukki. Eivät siis ole olemassa muuta kuin omassa päänupissa. Maailmassa on ja tapahtuu paljon selittämätöntä, mutta aukkoja tuskin kannattaa paikata jumaliin uskomalla.
Sori oon laiska katsomaan tänne, haluan sanoa, et kyllä ateismikin on yksi tapa uskoa, asia ei tietenkään minulle kuulu, miksi joku ei halua uskoa omaan sisäiseen informaatioon eli intuitioonsa. Uskoa siihen mitä "minä" oikeasti olen. Jos ihminen siis ei usko itseensä, niin mielestäni hän ei tunne itseään jollakin muotoa.
Ja tämä siis pohdintana ateismista josta kaipasit keskustelua vaikka en voi itseäni kirkkouskovaksikaan sanoa. Sillä minun seurakuntaani voi kuulua vain omat ihmiset, esim sukulaiset ja muut merkitykselliset kohtaamiset. Niiden muiden teot ovat siis omallaan vastuulla. Pahat tekonsa omia saatanoitaan tahi taivaitaan. Ei niitä tekojaan kukaan muu kanna kuin he itse. Joidenka he itse vastuunsa kantavat omassa seurakunnassaan.
Ja valitettavasti on niin, että uskovaisten pahantekijä. Pistää siis muitakin ryhmässään vastuuseen omista teoistaan. Sillä olemme syntyneet tänne tietynlaisissa sielujen ryhmässä. Joissakin teksteissä kuvataan niitä, mutta en ole vielä täysin sitä hahmottanut, enkä ole ihan varma onko jollain täysi tieto tästä olemassa. Ja sen verran olen skeptikko, jotta kyseenalaistan kaiken kunnes varma tieto vahvistuu.
Se maallinen egomme tavallaan estää meitä ymmärtämästä joitain asioita, kun on yhteydessä omaan yhteyteen taivaaseen, siinä tilassa ego on poissa ja pääsee osalliseksi totuuksiin jotka tavallaan on jokaisen saatavilla. Arkistossa on paljon tietoa. Einstein esim pääsi arkistoon.
- uskova-urpo
Jumala ilahtui hienosta tilaisuudesta niin, että halusi nuo ihmiset luokseen taivaaseen nopeammin kuin he osasivat odottaa. Myöskään vihittävänä olleiden piispojen ei tarvinnut puhua elannokseen enää pätkääkään paskaa. Jumala siis pelasti heidät paljolta. Halleluja tämä on ihme!!!
- jokainenpäiväarmoa
Paavalikin olisi ollut valmis kuolemaan, mutta iloitsi että sai julistaa evankeliumia ja saamme olla tänä päivänä iloisia hänen uskollisuudesta. Meillä on paljon Jumalan sanaa hänen kutsumuksen kautta.
- Brahman
Siis noihan oli vääräuskoisia.
- Brahman
वे काफिरों थे।
- wind-
No, missäs ovat piste.teisti.hiennuusijat nyt torisemassa puollustuspuheitaan?
- sä.et.vaan.tajua
Jumala ei tarvitse puolustajia, Hän pesee sinunlaisten nikkivarkaiden munat ihan mennen tullen pelkällä haaroväliin ulottuvalla tsunamilla, jos vain haluaa.
- wind-
Ikävää, että nimerkkiäni käytetään noin alhaisesti.
Väärä todistus lähimmäisestä. ...wind- aito.
- JumalanRakkaus
Jumala rakasti heitä niin paljon että otti heidät luokseen jo nyt.
- JumalaTappaa
Niin, Jumala rakastaa tappamalla. Hän on niin hyvä. Hyvä siis tappamaan.
- eygh9
Pitäisiköhän muuten Nigerian ja Nigerin nimet muuttaa kun niistä tulee mieleen se kielletty N-sana.
- niin.totta
Juu. Eikä ole sopivaa sanoa lunta valkoiseksi koska valkoisesta tulee mieleen se mitä en tässä kehtaa edes kirjoittaa.
- jotain.etuakin
niin.totta kirjoitti:
Juu. Eikä ole sopivaa sanoa lunta valkoiseksi koska valkoisesta tulee mieleen se mitä en tässä kehtaa edes kirjoittaa.
Onneksi punikki ei viittaa ihonväriin. Sitä voi siis käyttää ihan estoitta.
- fghfg
Tuohon aloituksessa mainitsemaani, sinä vaiheessa uutisoituun, 60 kuolonuhriin taisi tulla ykkönen eteen - eli 160 kerrottiin uhrien määräksi jossain myöhemmässä vaiheessa. Saattaa löytyä vielä lisääkin uhreja rojun keskeltä, kunhan ehditään aivata lisää.
France24:n mukaan kirkon edustajat yrittivät estää toimittajia raportoimasta onnettomuudesta ja sen uhrimäärästä. Liekö kirkkokin maan tavan mukaan lahjonut viranomaisia, jotta voisi rakentaa määräyksistä piittaamatta halvemmalla ja nyt nähdyin tuloksin? Ehkä luottivat, että kyllä jumala kirkon pystyssä pitää ja katon paikallaan. - julmaluontoaitoluonto
Voi kun minua harmittaa niin vietävästi.. Itken kun mietin että tämä on sitä luonnon omaa valintaa tänä päivänä.
- antimennävaan
Kuka noiden uskovaisten tapaturmaisista kuolemista viitsii lukua pitää. Jumalansa luokse he ovat omasta mielestään menossa. Ja äkkiäkös ne on nussinut lisää porukkaa jumalansa mielitekojen mukaan tapettavaksi.
- Kirjakääröt
Luuk.13:4. Biblia (1776). Taikka luuletteko, että ne kahdeksantoistakymmentä, joiden päälle Siloan torni lankesi ja tappoi heidät, olivat vialliset kaikkein ihmisten suhteen, jotka Jerusalemissa asuvat?
- bad.boy
Miksi hesssitten kuolivat? Voitko selittää ihan omin sanoin, ei raamatun lauseilla? Tutkimattomattomat ovat herran tiet, niinkö?
On paljon kristinuskon nimellä kulkevia liikkeitä, jotka ei todellisuudessa ole Jumalasta, eikä heillä ole pelastava oppi, koska se ei pitäydy Jumalan sanaan, van on väärää evankeliumia ja sitä on paljon suomessakin. https://www.youtube.com/watch?v=PSmyc6hwAyE
- Frans_2
Ja sinun oppisiko on sitten se ainoa oikea?
- 1suomalainen
Palavatko nigerialaisen kirkon kuolleet nyt helvetissä?
- Ympärimennään
1suomalainen kirjoitti:
Palavatko nigerialaisen kirkon kuolleet nyt helvetissä?
Mä uskon, että moni hyvä uskova on rukoillut näidenkin kuolleiden sielujen puolesta, sekä loukkaantuneille apua. Sekä heidän omaisilleen lohtua.
Tosin uutisointi on pienen piirin käsissä ja paljon jää kertomatta ja joskus saattaa olla myös tarkoituksellista manipulaatiota niiden avulla, kuten viime aikoina ollaan maalailtu terroristeiksi, uusnatseiksi ja muilla nimityksillä vahvasti suomalaisia ikään kuin lietsoen ihmisiä toisiaan vastaan. Joku taho haluaa nyt lietsoa sotatilaa,vahvoilla ilmaisuillaan tänne ja sillä on oma lehmä kenties ojassa.
- UskoMinuunTaivasOnSinun
Uskonnolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Kiina on ylihinnoitellut globaalien yhtiöiden kannalta oman työvoimansa hinnan ja nyt etsitään uutta runsaslukuista porukkaa mihin sijoittaa halvan työvoiman tarvitsemat investoinnit. Nigeria on lupaava paikka mutta se vaatii lisää sisäistä sekaannusta jotta työtä saadaan teetettyä tarpeeksi halvalla.
Pari vuotta lisää ja Afrikasta tulee uusi Kiina Nigerian johdolla. Mikä parasta sieltä tullaan saamaan halvalla kasattua huippuelektroniikkaa ja paikallisen lainsäädännön puitteissa käytetty elektroniikka saadaan vielä dumpattua sinne takaisin. Sekä Nigerian hallitus että Apple, Samsung ja Microsoft päätyvät Win-Win-tilanteeseen. Ja mikä parasta, demokratia on siellä sillä tasolla että kansalta asiasta ei tarvitse kysyä, eihän ne muutenkaan siitä mitään tiedä.
Eniten itseä syljettää asiassa se että jopa kretuparkoja käytetään tässä asiassa hyväksi. Niille esitetään että tuolla on 100 miljoonaa musulmaania jotka haluavat krisseiksi. Menkää sinne ja tehkää hyvin. Toisaalta valtaapitävien hyväksikäyttö kretuista on ollut valtaapitävien huvia jo viimeiset 8000 vuotta joten ei mitään uutta maan päällä sitten oletetun luomisen.
Toisaalta jos kretut olisivat jälkeenjääneitä jo syntyään niinkuin talidomidilapset niin saattaisin tuntea sääliä heitä kohtaan. Mutta heidät on omien vanhempiensa toimesta koulutettu uskonnollisiksi fanaatikoiksi joten säälipisteet jäävät väkisinkin suht'koht' alhaisiksi.
Anyway. Amerikkalaiset sen ovat osoittaneet kuinka suurpääoma edistää asiaansa tukemalla kretuja ja muita yhden aatteen liikkeitä. Autoteollisuuskin lähti Trumpin taakse jos hekin kohta ovat alkaneet miettimään että mitä tuli tehtyä kun Mr. Donald on uhkaillut että enää ei tuoda halpatuotantoa Meksikosta.
Minua myös ihmetyttää sekä suomalaisen että amerikkalaisen kiihkokrissejen ryntäämistä julkiateistin Trumpin taakse. Ok. Kaveri kävi krissekoulua mutta on sen jälkeen suoraan sanoutunut irti krissejuuristaan, mitä alkoi palaamaan niille presidenttikampanjan myötä.
Mutta ehkä krisset rakastavat donaldia juuri siksi että se puhuu mitä he haluavat kuulla siitä huolimatta että sillä ei ole edes etäisiä kiinnekohtia reaalitodellisuuteen. Ihan ymmärettävää kun muistaa että krisseuskolla ei muutenkaan ole mitään tekemistä tämän maailman kanssa niissäkään kohdissa missä krisset kuvittelevat että reaalimaailma kohtaa tämän maailman. Ainoastaan Einsteinin teoriat tulevat krisseuskolla todistetuksi. Heidän todisteensa jumalastaan ja luomisesta katoavat aina Einsteinin luomaan mustaan aukkoon ennen kuin he ehtivät niitä todisteitaan muille esittelemään. Krisseille tilanne on ikävä. He eivät missään tapauksessa halua käyttään Einsteinia ja hänen teorioitaan todisteena mutta heidän jumalan luoma musta aukko mihin nämä todisteet ovat kadonneet ei myöskään nykytieteen valossa oiken kelpaa todisteeksi. Niinpä kretut ovat kuin niitä harakoita tervatulla sillalla. Jos ei ole nokka kiinni sillan kannessa niin sitten on pyrstöparka kiinni siellä.
Krissekretuilla on tietysti suojanaan oman uskonsa tuoma luottamus omaan oikeassa oloonsa. Itsesuojeluvaiston ja järjenpuutteessa nämä tykinruuaksi päätyvät kretuparat eivät ehdi edes tajuamaan että heidät heitetään miinanpolkijoiksi Jahven ja Allahin väliseen riitaan. Toisaalta uskonnot tarvitsevat aina Jumalan Karitsoja jotka voi heittää tiukanpaikan tullen etulinjaan ja toivoa parempaa lopputuloista kuin pelkistä palkkasotureista jotka yrittävät kuolemanpelossaan tyytyä pelkkään rahapalkkaan ikuisen taivaspaikan sijasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1162058Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1591545Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551374- 551158
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1641131Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75966Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62872Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36867- 52864
- 56811