Jos polttomoottoreita vielä vuosikymmenien päästä on autojen tai muiden liikkumisvälineiden voimanlähteinä, niin ne ovat takuuvarmasti nykyisten dieselmoottorien kehittyneempiä versioita.
Näin siksi, että dieseltekniikka mahdollistaa helposti jo nykyisinkin vielä monipuolisempia polttoaineita ja selvästi tehokkaampaa resurssien käyttöä, joka taasen merkitsee hyötyyn nähden huomattavasti vähäisempiä päästöjä. Onhan uusien dieselmoottorien päästöt jo nykyisinkin huomattavasti vähäisempiä kuin bensamoottorien päästöt.
Liikennepäästöt ovat yksi merkittävimpiä päästölähteitä kasvihuonekaasujen osalta. Nämä päästöt ovat kohtalokkaita maapallon ilmastolle kuten jokainen tietää. Jo nyt valtaosa maalinkenteen ja meriliikenteen moottoreistä on dieseleitä, onneksi, mutta vielä on liikaa bensamoottoreita, jotta edes nykyiset päästötavoitteet voitaisiin saavuttaa liikenteen osalta.
Tämä ongelma on lähinnä ei-ammattimainen henkilöautoliikenne, jota siis bensa-autoilu on käytännössä lähes kokonaan. Siis se, jonka vähentäminen on kaikkein helpointa ja tuo nopeimmin helpotusta päästöongelmiin. Osa koko tästä liikenteestä on helposti korvattavissa joukkoliikenteellä, osa korvattavissa vaihtamalla dieselautoihin ja jokin vähäisempi osa mahdollisesti lopettaa kokonaan tai rajoittaa liikkumista.
Uskon kuitenkin, että polttomoottoriautot, lopulta siis myös dieselit, korvautuvat joillain muilla voimanlähteillä. Seuraavina ehkä useinakin vuosikymmeninä kuitenkin polttomoottorit ja niisä juuri dieselit ovat vielä keskeisin voimanlähde käytännössä. Polttoaineet voivat ja ehkäpä ovatkin monipuolisempia kuin nykyiset raakaöljyyn pohjautuvia.
Dieselit tulevaisuuden polttomoottori
20
150
Vastaukset
- Ei_epäilystäkään
Noinhan se on.
Tällä hetkellä dieselien suurin ongelma on nimenomaan nuo suuremmat typpipäästöt, jotka ovat haitallisia nimenomaan kaupunkioloissa. Ne ovat paikallisia päästöjä eli eivät leviä koko maapallon ongelmiksi eikä siten ole uhkana koko maapallolle. Muutenhan päästöt ovat bensamoottoripäästöjä selvästi vähäisemmät.
Tähän typpiongelmaanhan on jo ratkaisuja kehitetty, mutta kuten aina, ne ovat vain muutamien ja hieman kalliimpien autojen varusteina ensin. ja uusiakin varmasti tulee ja kehitys on nopeaa tälläkin saralla, sitä en epäile.- saukkiuu
Hyvä, että uskoa dieseliin riittää, koko muu maailma tuntuu olevan toista mieltä.
- wunterbaumi
Vettähän noi sakumannet on diisselin joukkoon ruiskuttaneet jo ajat sitte, tehot nousee kulutus pienenee ja päästöt vähenee huomattavasti. Jostain syystä ei vaan tekniikkaa oteta käyttöön, ei kuulemma ole iso investointi.
- Ei_epäilystäkään
saukkiuu kirjoitti:
Hyvä, että uskoa dieseliin riittää, koko muu maailma tuntuu olevan toista mieltä.
Ei muuten muu maailmakaan ole toista mieltä. Dieselautojen osuushan ei ole pienentynyt eikö bensamoottori ole käytännössä edes realistinen vaihtoehto kuin lähinnä ajoittaiseen pikku- ja huviajeluun tarkoitettuhin autoihin.
En tosiankaan ole kuullut muuta kuin vanhojen dieselmoottorien kielto puuhista samassa yhteydessä kuin vanhojen bensamoottorienkin kieltoa puuhataan.
Oletko sinä kuullut bensamoottoreita suunnitellun rekkoihin, busseihin, laivoihin yms yms.... tai ylipäänsä mihinkään ammattiliikenteen autoihin?
Uuden tekniikan käyttöönotto on hidasta myös tässä asiassa. Nimenomaan hidasta niihin halvempiin ja meidän tavisten suosiossa oleviin autoihin. Eiköhän parin vuoden sisään ole jo kaikissa uusissa autoissa. - Lng
Ei_epäilystäkään kirjoitti:
Ei muuten muu maailmakaan ole toista mieltä. Dieselautojen osuushan ei ole pienentynyt eikö bensamoottori ole käytännössä edes realistinen vaihtoehto kuin lähinnä ajoittaiseen pikku- ja huviajeluun tarkoitettuhin autoihin.
En tosiankaan ole kuullut muuta kuin vanhojen dieselmoottorien kielto puuhista samassa yhteydessä kuin vanhojen bensamoottorienkin kieltoa puuhataan.
Oletko sinä kuullut bensamoottoreita suunnitellun rekkoihin, busseihin, laivoihin yms yms.... tai ylipäänsä mihinkään ammattiliikenteen autoihin?
Uuden tekniikan käyttöönotto on hidasta myös tässä asiassa. Nimenomaan hidasta niihin halvempiin ja meidän tavisten suosiossa oleviin autoihin. Eiköhän parin vuoden sisään ole jo kaikissa uusissa autoissa.Laivoissa taitaa olla suunta pois dieselmoottoreista kohti ottomoottoria muistuttavia moottoreita. Maakaasulla dieselistä on vaikea saada mielekästä hyötysuhdetta, joten laivojen maakaasumoottorit muistuttavat bensiinimoottoreita.
- Voittaako_tosiasiat
Jos faktat, järki ja ilmaston puhtaus pysyy edelleen tärkeinpinä kriteereinä näissä polttomoottoritarinoissa, niin diesel on ja pysyy edelleen tärkeinpänä polttomoottorivaihtoehtona ja niitä pitää suosia ja pyrkiä edistämään dieselmoottorin edelleen kehittämistä ja käyttöä. Eihän dieselkään nykyisin mikään 'puhdas pulmunen' ole, vaikka onkin bensamoottoria selvästikin parempi tässäkin asiassa.
Se toki voi olla joillekin moottorivalmistajalle ylivoimaista, koska dieselien kehitystyö on varmasti kallista ja vaatii merkittävästi parempaa osaamista kuin bensamoottorien. Näin siksi, että dieselit ovat jo huomattavan kehittyneempiä kuin bensamoottorit ja näin ollen edelleen parantaminen on selvästi haastavampaa. Jokunen hieman kehityksessä jälkeenjäänyt moottorivalmistaja onkin jo ilmaissut luopumissuunnitelmiaan.
Tuo faktoihin ja järkevyyteen perustuva päätöksenteko tosin ei nykyään enää ole itsestäänselvyys, kuten politiikassa olemme saaneet huomata. Valitettavan monta kertaa kaikenlainen disinformaatio, populistiset heitot, ääriajattelu, yms ovatkin ohittaneet eritasoisessa päätöksenteossa faktat. Pelkäänpä, ettei taida näissä ilmastoasioissakaan olla poikkeusta eli varmuutta päätösten aina perustuvan tosiasioihin. Erittäin mielenkiintoinen keskusteluaihe.
Keskustelussa näyttää pyörivän vaikka minkälaista,esim kohta kaikki suomen kaupungit kieltää dieselit. Kuitenkin kaupungin asukkaat nykymaailman systeemillä jossa kaikki on pyörien päällä eikä kukaan varastoi mitään kuolee nälkään kahdessa viikossa ellei dieselkäyttöiset ajoneuvot tuo joka päivä evästä.Erittäin mielenkiintoinen keskusteluaihe.
Keskustelussa näyttää pyörivän vaikka minkälaista,esim kohta kaikki suomen kaupungit kieltää dieselit. Kuitenkin kaupungin asukkaat nykymaailman systeemillä jossa kaikki on pyörien päällä eikä kukaan varastoi mitään kuolee nälkään kahdessa viikossa ellei dieselkäyttöiset ajoneuvot tuo joka päivä evästä.- Sattuuhan_sitä
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Jostain syystä tuli kaksi peräkkäin??????????
No ei se mitään.
Onhan noita samoja trollikirjoituksiakin, joissa väitetään dieselkieltojen tulemista, vaikka kuinka monta kopiota ja vielä monessa muussakin osiossa.
Ja niitä tulee varmasti vielä lisääkin, onhan tuo sama tyyppi käynyt tuota dieselvastaista henkilökohtaista kampanjaansa jo vuosikausia.
Veikkaanpa, että vielä tämän vuoden puolella tulee taas uusia avauksia tästä samasta asiasta. - 20plus10
Sattuuhan_sitä kirjoitti:
No ei se mitään.
Onhan noita samoja trollikirjoituksiakin, joissa väitetään dieselkieltojen tulemista, vaikka kuinka monta kopiota ja vielä monessa muussakin osiossa.
Ja niitä tulee varmasti vielä lisääkin, onhan tuo sama tyyppi käynyt tuota dieselvastaista henkilökohtaista kampanjaansa jo vuosikausia.
Veikkaanpa, että vielä tämän vuoden puolella tulee taas uusia avauksia tästä samasta asiasta.No ei mennyt kauaa tuohon veikkaamaasi uuteen avaukseen. Seuraavana päivänä klo 11.32 sankarimme jo suolsikin uuden avauksen tästä samasta asiasta.
Nyt onkin mielenkiintoista seuraavan avauksen ajankohta tästä. Edelliseen meni siis noin 13 tuntia. Pystyyköhän parempaan....
- dghkö
Jo nyt nykydieselien huoltokustannukset ovat karanneet nimenomaan päästöjen vähentämiseksi .
Uutta bensa-hybridi autoa odotellessa.- Ja_miten_onkaan
Päinvastoinhan. Bensoilla on vielä tekemistä päästäkseen yhtä alhaisiin kokonaispäästöihin. Dieselit vain ovat päästöjen vähentämiskehityksessä edellä, joka tietysti tarkoittaa myös useampia huoltokohteita. Bensat tulee perässä, mutta tulevat varmasti, esim hiukkasloukutkin tulee vasta nyt bensoihin. Dieseleissä nämä ovat olleet jo kymmenkunta vuotta.
Hybrideissä vasta huoltokustannuksia riittääkin. Onhan siinä kahta eri moottoritekniikkaakin. - Hdi_on_pop
Mihin ne huoltokustannukset on karanneet ? Normihuolto 20tkm. välein öljyt 10tkm. välein. Yhteensä n. 170.
- Bensa
Mitä niillä päästöillä on väliä? Ei maailma miksikään muutu, ajoivat suomalaiset autolla tahi ei. Aivan sama onko "eko-diesel" vai bensakone.
- Jotain_väliä_sentään
No ei suomalaisten ajoilla ole vaikutusta, totta. Niinkuin ei kenenkään muunkaan yksittäisten ihmisten.
Toisaalta maapallon lämpötila nousee koko ajan ja yksi merkittävä syy siihen on bensamoottorit nimenomaan suurine kasvihuonepäästöineen. Siitäkään ei suomalaisille ole heti välittömiä vahinkoja, mutta jossain vaiheessa varmasti. Ja mahdollisesti jopa katastrofaalisia. - NiinTottaJokaSana
Jotain_väliä_sentään kirjoitti:
No ei suomalaisten ajoilla ole vaikutusta, totta. Niinkuin ei kenenkään muunkaan yksittäisten ihmisten.
Toisaalta maapallon lämpötila nousee koko ajan ja yksi merkittävä syy siihen on bensamoottorit nimenomaan suurine kasvihuonepäästöineen. Siitäkään ei suomalaisille ole heti välittömiä vahinkoja, mutta jossain vaiheessa varmasti. Ja mahdollisesti jopa katastrofaalisia.Jep jep
- sadatmiljoonatkuolevat
Näin väärässä oleva keskustelun aloittaja ei voi olla järkevä ihminen. Kuten tiedämme, että polttomoottoreiden aika on ollut ohi jo kotvan ja erityisesti dieselmoottorit terveydelle vaarallisuutensa vuoksi poistuvat nyt nopeasti myynnistä ja käytöstä, koska sadat miljoonat ihmiset kuolevat ennenaikaisesti maailmassa!
- NiinKuoleekin
Oletkohan nyt ihan ajantasalla tai tosissasi.
Polttomoottoreitahan kielletään nyt urakalla useissa maissa, siis joskus tulevaisuudessa. Ensimmäiset mast jo 2025 ja muut sen jälkeen. Olikos se Ranska ja Englanti v 2040. Eroa ei tehdä dieseleiden ja bensamoottorien välillä.
Sadat miljoonat ihmiset varmaan kuolevat ennenaikaisesti maailmassa, mutta ei sentään dieseleiden takia.
Taitaa suurimpia kuolemansyitä olla tietysti sodat ja köyhyys, sairaudet, mutta myös luonnon aiheuttamat myrskyt ja tulvat, ilman lämpenemisestä johtuva kuivuus ja maan autioituminen, jne. Niiden syy kyllä on enemmänkin bensamoottoreissa kuin dieselmoottoreissa.
Jos päästöjä syytetään, niin kyllä bensamoottorin päästöt tappavat enemmän kuin dieselmoottorien päästöt. Tosin ei nämä autojen päästöt taida suurin päästölähde olla maailmassa, vaikka ajoittaisia suuria ongelmia niistä seuraakin esim Kiinan suurimmissa kaupungeissa. Siellä muuten ei ole dieselautoja juuri laisinkaan.
- monacox
auto teollisuudella tuli hätä käteen kun afrikka ei halua enään 1990 uudempia autoja maahansa kun eivät mene rikki millään ja osaavat korjata jos tulee vika euroopan juntit haluu 200 ajetusta uuden hinnan vaihdossa ja noita vaihdokkeja ei meinaa huolia kukaan ( paitzi velka uunot) joille jää lopuksi velka kun auto on poissa. , lisäksi tehtaan on paljon halvempi valmistaa käämikone kuparista ilman vaihteistoa kuin , polttomoottori/ vaihteisto , eli syyt on ihan kaupallisia , ei ketään eliitin vaikuttajaa nämä saasteet jossain entisessä sotakorvaus suolla kiinnosta , mites muuten päästöt monacossa, portugalissa, rivieeralla , superjahdeissa , huvijeteissä ym himpanpimpoissa....nämä hölynpöly asiat pyörii vain taas kerran maailman sota tantereitten ( ex ) kansalaisten keskuudessa , monaco kuittaa v12 lamborginista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397840Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412019Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251950- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822