Mobilismi tulevaisuudessa?

mahdottomuusko

Oletetaan, että on vuosi 2060 ja löydät pellolta siellä makaavan harvinaisen vm.-15 edustusluokan auton, jonka haluat entisöidä.

Miten sellaisen voi entisöidä tai elvyttää edes liikenteeseen, jos siitä on anturit, tunnistimet, mukavuusboksit/ohjaysyksiköt hapettuneet umpisolmuun ja korjaamattomaksi? Jos sen hapettuneesta can-väylästä onnistuu saamaan jotain vikakoodia pihalle, niin sieltä tulee listaa varmaan pari sivua. Mitään näistä antureista tai bokseista et luonnollisesti saa enää edes merkkiliikkeen tiskiltä, ja jos saatkin, hinta on sen mukainen.

Nyt ei ole mitään ongelmaa pitää hengissä kasariautoa, mutta miten nykyautoa voidaan pitää tulevaisuudessa edes harrasteautona?

12

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hommatloppuu

      Oikeassa olet. Ei mitenkään. Homma ei koske edes mitään edustusautoja pelkästään. Et saa 2060 edes yleisempiinkään automerkkeihin ja malleihin niiden elektronisia komponentteja. Nehän ovat malli- ja versiokohtaisia juttuja. Ei mitään standardia. ja jos satut vaikka jostain saamaan esim Volvon V60 D2 ohjainboksin tms niin ei se käy samanvuotiseen V60 D4 malliin niin että se myös säilyisi D4sena....

    • ohjelmointia

      Yleismallisilla ohjausyksiköillä, ja uudelleen johdottamalla. Olisihan nytkin mahdollista ottaa joku tavallinen 2015 auto, ja asentaa siihen alkuperäisen moottorinohjausyksikön tilalle joku yleismallinen, tämä yleismallin yksikkö saadaan sitten toimimaan ehjien alkuperäisten anturien kanssa. Jos antureita tarvitsee vaihtaa, voidaan ohjelmakoodia muuttaa niin että se saadaan toimimaan tilalle asennettavan erillaisen anturin kanssa.

      • uytraa

        Ei se ole sitten museokelpoinen auto jos siihen tuollaisia virityksiä tekee.


    • VaikeeksMenee

      Voi olla, että 2060 on tarjolla hiukan hankalampiakin haasteita. Veikkaisin, ettei mene kovin pitkään niin uudet autot ovat kaikki sähkökäyttöisiä (ym). Polttoainetta varmaan saa jatkossakin "jostain", mutta innostus harrastukseen hiipuu. Bensa-/dieselkäyttöisistä museoautoista tulee taas kirjaimellisesti museoautoja. Mikäli nillä ei voida ajella yhtä huolettomasti ja vaivattomasti kuten nyt, luultavasti museoautojen arvo laskee.

    • santtu-1975

      Vuonna 2060 varaosakaupan tiskillä skannataan tarvittava viallinen osa läpi ja viereisellä tiskillä oleva 3D tulostin tulostaa odottaessa uuden toimivan osan.

    • Retrotykki

      Uskoisin että museoautot kulkevat sähköllä tulevaisuudessa, kun polttoaineita ei ole tarjolla...

      Luin nimittäin siitä jo juttua SAHK:n mobilisti lehdestä...

      Tutulla olisi aihio Datsun 100A, sen voisi joskus rekisteröidä museo-autoksi sähkökäyttöisenä...

      Saas nähdä miten laki muuttuu museoinnin osalta käyttövoimaan riippuen?

      Pikku Datsun olisi nimittäin näppärä sähköautona, tosin sen joutuisi muuttamaan 2 paikkaiseksi korin rajallisen kantokyvyn takia?

      • Jutaani

        Mikäs museoauto se sitten enää olis? Mutta sinänsä, mikäpä sitä estää tekemästä riisikupista sähkökäyttöistä? Taka-ajatus tietty saattaa olla, että sille saisi vastaavan tyyppisen vakuutus- ja katsastuskäytännön kuin museoautoille, eikö vaan. Sehän se vasta oliskin edullinen ja mainio käyttöauto.

        Onhan sitä toki arvosteltu, ettei selkeästi harrasteajoneuvoille saa vs. helpotusta kuten museoiduille ajoneuvoille. Rajoja on vaikea vetää ja luultavasti ko. käytäntö lisäisi veronkiertoa.


    • jsdlfjsjfslkddk

      Ehkäpä autonvalmistajat kunnostavat itse jossain määrin vanhoja mallejaan tai tarjoavat varaosia vanhoihin klassikkomalleihinkin.
      Eikös esim. Mercedes-Benzillä ole jonkinlainen klassikko-osasto jo nyt?
      http://alltime-stars.com/en/

    • esfdsgfd

      Mersu on poikkeus, mutta muilla valmistajilla ei yleisesti ole osia vanhoihin malleihin.

      Kiva homma jos autonvalmistaja kunnostaa museoonsa jonkun näyteyksilön, mutta miten tämä helpottaa tavan harrastajaa. Ei monen merkkiliikkeen tiskiltä saa 30-vuotiaisiin juuri mitään osaa. Miksi tilanne tulevaisuudessa olisi erilainen.

      Museoautoista tulee kirjaimellisesti museautoja, jotka voivat seisoa ajokelvottomana museoissa.

    • Tulevaisuudenautoilu

      Mahdottomuus on.

      Kas kun kaupalliset voimat ovat tuolloin lopettaneet omistamiseen pohjautuvan yksityisautoilun.
      Autoja ei nimittäin vuonna 2060 enää saa lainkaan ostaa omaksi. Autoon sensijaan voi ostaa kuukausihinnoitellun käyttöoikeuden, vähän niinkuin puhelinliittymän.
      Näin auton sinulle toimittanut yritys on varmistanut sen, että olet ikuinen maksaja ja tuotat yhtiölle tasaisen kassavirran. Kun sopimuskausi on ohi, auto haetaan sinulta pois ja romutetaan. Kaikki ovat tyytyväisiä: autonvalmistaja saa tuotteitaan tasaisesti kaupaksi, autoliittymän myyjä saa tasaisen rahavirran ja sinä aina uusinta mallia olevan puhelimen...eikun auton, piti sanomani.

      Tosin joudut ikuisesti maksamaan, etkä voi koskaan ajaa halvalla omalla autolla.

      • Time.Traveler

        työpaikat, sosiaalituet ja työttömyyskorvaukset ovat oppuneet jo 2060 mennessä joten kenelläkään ei ole tuloja millä maksaa niitä autoliittymiä. Jäljellä tosin on enää muutama New World Order järjestön hyväksymä, perinnön saanut rikas, köyhät tapettiin sukupuuttoon jo 2030-luvulla keskitysleireillä Adolf Schitlerin toimesta, köyhien loputtua myös aatu itse heitettiin uuniin, kuului kuulemma mutinaa että häntä on petetty ja huijattu ennenkuin liekit vaiensivat ukon.
        Osa populasta teurastettiin säidenhallintakoneiden aikaansaamilla "luonnon" katastrofeilla tai niin todellisesta tiedosta pimitetylle väestölle uskoteltiin median välityksellä. Jotkut lähetettiin Marsiin mukamas perustamaan uusi siirtokunta ihmiskunnalle, alus räjäytettiin tahallaan matkan puolivälissä ihan noin niinkuin huvikseen. Netissä on livelähetystä kun ennen aluksen räjäytystä aluksesta laukaistiin nettikamera seuraamaan räjäytystä ja avaruudessa ajelehtivia ruumiita NWO:n huviksi.


    • Motonomi

      Kaikissa vuoden 2000 jälkeen valmistetuissa autoissa on se viimeinen käyttöpäivä. Jos ei tuolloin ole auto jo paalissa, niin kyllä se Bernerin rouva hoitaa homman niin, että kaikki yksityisautot takavarikoidaan ja paalataan. Sitten saat sillä pakolliseksi määryllä väylämaksulla (vrt. TV-lupa muutos) lainata jonkun kinnerin, että pääset edes kauppaan.
      Kaikenlainen autoharrastus määrätään lailla kielletyksi, josta minimi rangaistuksena on 10 vuotta vankeutta.

      Johan siellä on suunnitelmissa, että vuoden 2020 jälkeen ei myydä mitään polttoaineita millä yksikään nykyinen auto kulkisi multi fuel vehkeitä lukuunottamatta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 460
      6630
    2. Kun katsoin häntä

      Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      26
      2491
    3. Mitä sanoisit kolmella sanalla

      kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      217
      2437
    4. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

      On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      141
      1724
    5. Haluisin niin

      Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      114
      1688
    6. Nyt mielipiteitä kehiin?

      Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      60
      1103
    7. Minkälainen koti

      kaivatullasi on?
      Ikävä
      74
      1103
    8. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

      Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      4
      1085
    9. Martina miehensä kanssa Malediiveilla.

      Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      1005
    10. Ei lumous lopu koskaan

      Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu
      Ikävä
      62
      887
    Aihe