Mannaa Jumalan lapsille: Martti Luther
"Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa
Tämä on se oikea rauha. Se tyyntää sydämen, ei silloin kun onnettomuutta ei ole, vaan keskellä onnettomuutta, jolloin ulkonaisesti kaikki on rauhatonta.
Maailman ja Kristuksen rauhan välillä on ero. Maailman rauha on sitä että rauhattomuuden aiheuttava paha poistuu. Kristuksen rauha sitä vastoin on sitä, että ulkonaisesti on jatkuvaa onnettomuutta, kuten vihollisia, tautia, köyhyyttä, syntiä, kuolemaa ja perkele, sillä nämä ovat aina lähellä saartaen joka taholta. Kuitenkin sisäisesti sydämessä on lohdutus ja rauha. Sydän ei välitä onnettomuudesta jopa se vain yltyy rohkeammaksi ja iloisemmaksi kuin silloin, kun onnettomuutta ei ole. Siksi sitä sanotaan rauhaksi, joka on ylempi kaikkea ymmärrystä.
Järki voi käsittää vain maailman rauhan. Se ei voi ymmärtää, että rauha saattaisi olla siellä, missä paha on vielä jäljellä. Se ei tiedä kuinka sydän rauhoitetaan, sillä se luulee, että rauhaa ei voi olla niin kauan kuin paha on olemassa. Tosin Kristus tullessaan jättää jäljelle ulkonaisen kurjuuden , muta hän vahvistaa ihmisen ja tekee arasta pelottoman ja levottomasta omastatunnosta turvallisen. Sellainen ihminen on iloine ja hyvässä turvassa siinä, missä koko maailma kauhistuu."
Kristuksen rauha
14
50
Vastaukset
Tämä tyylisi tehdä koko ajan uusia avauksia, jotka ovat pelkkiä lainauksia, ärsyttää lukijoita yli uskontokuntien rajojen ja jopa muuten niin rauhallisia ja lempeitä ateistejakin.
Voisitko laittaa ne edes samaan ketjuun, niin et sotke koko keskustelualuetta?- Yksi-usko
Tämä käsittelee Kristuksen rauhaa. Missä sen ketju täällä on?
Miten me koemme Kristuksen rauhan. Luther kirjoitti hyvin siitä, miten Kristuksen rauha eroaa maailman rauhasta. Miten Kristus antaa sisäisen rauhan, vaikka maailma ympärillä olisi kuinka rauhaton. Monet nykyajan ihmiset hakevat rauhaa joogasta ym. Olisi kiva tietää, mistä ihmiset saavat rauhansa ja miten se eroaa Kristuksen rauhasta.- kerettiläinen-
Minä saan rauhani juuri siitä, että luotan Jumalaan ja Kristukseen.
Maailman asiat tulevat menemään, niin kuin niiden on tarkoitettu mennäkin, mutta kaikki on kuitenkin viime kädessä Jumalan kädessä.
Ja luotan siihen, että Jumala lupauksensa mukaan itse rakentaa seurakuntansa eli kansansa.
Se ei ole mikään kirkko tai lahko, vaan kaikki sen lapset ovat Herran opetuslapsia eli he oppivat suoraan Herralta, ei miltään "ainoita oikeaoppisilta" kirkoilta ja lahkoilta.
Jes.54
1 RIEMUITSE, SINÄ HEDELMÄTÖN, JOKA ET OLE SYNNYTTÄNYT, huuda ilosta ja riemahda, sinä, joka et ole synnytyskivuissa ollut. Sillä hyljätyllä on lapsia enemmän kuin aviovaimolla, sanoo Herra.
2 Tee avaraksi telttasi sija, levennettäköön sinun majojesi seinien kangas. Älä säästele! Pidennä telttaköytesi ja vahvista vaarnasi.
3 Sillä sinä olet leviävä oikealle ja vasemmalle, sinun jälkeläisesi ottavat omiksensa kansat ja tekevät autiot kaupungit asutuiksi.
4 Älä pelkää, sillä et sinä häpeään joudu; älä ole häpeissäsi, sillä et sinä ole pettyvä. Nuoruutesi häpeän sinä olet unhottava, LESKEYTESI PILKKAA ET OLE ENÄÄ MUISTAVA
5 Sillä hän, joka sinut teki, on SINUN AVIOMIEHESI, Herra Sebaot on hänen nimensä, sinun lunastajasi on Israelin Pyhä, hän joka kaiken maan Jumalaksi kutsutaan.
6 Sillä NIINKUIN HYLJÄTYN, SYVÄSTI MURHEELLISEN VAIMON on Herra sinut kutsunut - nuoruuden vaimon, joka on ollut halveksittu, sanoo sinun Jumalasi.
7 Vähäksi silmänräpäykseksi minä hylkäsin sinut, mutta MINÄ KOKOAN SINUT JÄLLEEN suurella laupeudella.
8 Ylitsevuotavassa vihassani minä peitin sinulta kasvoni silmänräpäykseksi, mutta minä armahdan sinut iankaikkisella armolla, sanoo Herra, sinun lunastajasi.
9 Sillä tämä on minulle, niinkuin olivat Nooan vedet: niinkuin minä vannoin, etteivät Nooan vedet enää tulvi maan ylitse, niin minä vannon, etten enää vihastu sinuun enkä sinua nuhtele.
10 Sillä vuoret väistykööt ja kukkulat horjukoot, mutta minun armoni ei sinusta väisty, eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun armahtajasi.
11 Sinä kurja, myrskyn raastama, sinä lohduton! KATSO, MINÄ MUURAAN SINUN KIVESI kiiltokivellä, PANEN SINUN PERUSTUKSESI safiireista,
12 MINÄ TEEN sinun harjasi rubiineista ja sinun porttisi kristalleista ja koko sinun ympärysmuurisi jalokivistä.
13 SINUN LAPSESI OVAT KAIKKI HERRAN OPETUSLAPSIA, ja suuri rauha on sinun lapsillasi oleva.
Room. 9
8 se on: eivät ne, jotka lihan puolesta ovat lapsia, ole Jumalan lapsia, vaan LUPAUKSEN LAPSET, ne luetaan siemeneksi
9 Sillä LUPAUKSEN SANA oli tämä: "Minä palaan tulevana vuonna tähän aikaan, ja silloin Saaralla on oleva poika"
Gal. 3:29
Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä LUPAUKSEN MUKAAN.
Gal. 4
26 Mutta se JERUSALEM, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on MEIDÄN ÄITIMME
27 Sillä kirjoitettu on: "ILOITSE, SINÄ HEDELMÄTÖN, JOKA ET SYNNYTÄ, riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja. Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies."
28 Ja te, veljet, olette LUPAUKSEN LAPSIA, niinkuin Iisak oli. kerettiläinen- kirjoitti:
Maailman asiat tulevat menemään, niin kuin niiden on tarkoitettu mennäkin, mutta kaikki on kuitenkin viime kädessä Jumalan kädessä.
Ja luotan siihen, että Jumala lupauksensa mukaan itse rakentaa seurakuntansa eli kansansa.
Se ei ole mikään kirkko tai lahko, vaan kaikki sen lapset ovat Herran opetuslapsia eli he oppivat suoraan Herralta, ei miltään "ainoita oikeaoppisilta" kirkoilta ja lahkoilta.
Jes.54
1 RIEMUITSE, SINÄ HEDELMÄTÖN, JOKA ET OLE SYNNYTTÄNYT, huuda ilosta ja riemahda, sinä, joka et ole synnytyskivuissa ollut. Sillä hyljätyllä on lapsia enemmän kuin aviovaimolla, sanoo Herra.
2 Tee avaraksi telttasi sija, levennettäköön sinun majojesi seinien kangas. Älä säästele! Pidennä telttaköytesi ja vahvista vaarnasi.
3 Sillä sinä olet leviävä oikealle ja vasemmalle, sinun jälkeläisesi ottavat omiksensa kansat ja tekevät autiot kaupungit asutuiksi.
4 Älä pelkää, sillä et sinä häpeään joudu; älä ole häpeissäsi, sillä et sinä ole pettyvä. Nuoruutesi häpeän sinä olet unhottava, LESKEYTESI PILKKAA ET OLE ENÄÄ MUISTAVA
5 Sillä hän, joka sinut teki, on SINUN AVIOMIEHESI, Herra Sebaot on hänen nimensä, sinun lunastajasi on Israelin Pyhä, hän joka kaiken maan Jumalaksi kutsutaan.
6 Sillä NIINKUIN HYLJÄTYN, SYVÄSTI MURHEELLISEN VAIMON on Herra sinut kutsunut - nuoruuden vaimon, joka on ollut halveksittu, sanoo sinun Jumalasi.
7 Vähäksi silmänräpäykseksi minä hylkäsin sinut, mutta MINÄ KOKOAN SINUT JÄLLEEN suurella laupeudella.
8 Ylitsevuotavassa vihassani minä peitin sinulta kasvoni silmänräpäykseksi, mutta minä armahdan sinut iankaikkisella armolla, sanoo Herra, sinun lunastajasi.
9 Sillä tämä on minulle, niinkuin olivat Nooan vedet: niinkuin minä vannoin, etteivät Nooan vedet enää tulvi maan ylitse, niin minä vannon, etten enää vihastu sinuun enkä sinua nuhtele.
10 Sillä vuoret väistykööt ja kukkulat horjukoot, mutta minun armoni ei sinusta väisty, eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun armahtajasi.
11 Sinä kurja, myrskyn raastama, sinä lohduton! KATSO, MINÄ MUURAAN SINUN KIVESI kiiltokivellä, PANEN SINUN PERUSTUKSESI safiireista,
12 MINÄ TEEN sinun harjasi rubiineista ja sinun porttisi kristalleista ja koko sinun ympärysmuurisi jalokivistä.
13 SINUN LAPSESI OVAT KAIKKI HERRAN OPETUSLAPSIA, ja suuri rauha on sinun lapsillasi oleva.
Room. 9
8 se on: eivät ne, jotka lihan puolesta ovat lapsia, ole Jumalan lapsia, vaan LUPAUKSEN LAPSET, ne luetaan siemeneksi
9 Sillä LUPAUKSEN SANA oli tämä: "Minä palaan tulevana vuonna tähän aikaan, ja silloin Saaralla on oleva poika"
Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä LUPAUKSEN MUKAAN.
Gal. 4
27 Sillä kirjoitettu on: "ILOITSE, SINÄ HEDELMÄTÖN, JOKA ET SYNNYTÄ, riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja. Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies."
28 Ja te, veljet, olette LUPAUKSEN LAPSIA, niinkuin Iisak oli.>>> Maailman asiat tulevat menemään, niin kuin niiden on tarkoitettu mennäkin, mutta kaikki on kuitenkin viime kädessä Jumalan kädessä. >>>
Pohdipa tätä nyt hetki itseksesi aivot päällä, niin voisit ehkäpä valaistua siitä, että miten vastenmielinen tämä uskonnosta kumpuava ajattelusi on.
Kun kirkko romahti uskovien päälle hetki sitten, niin sekö oli todellakin tarkoitus tapahtua? Kaikki oli jumalasi kädessä ja viime kädessä hän sitten päätti, että no menköön perkele, kun kerran näin piti tapahtua?
Kun Kuopiossa paloi rivitalo toissa yönä, niin niin pitikin tapahtua ja jumalasi kädessä oli sekin tapahtuma? Oliko sen talon todellakin tarkoitus palaa?
Se valmistui vain siksi, että se palaa joulukuussa 2016 tuottaen suurta kärsimystä muutamille ihmisille?
Oliko sen palon todellakin tarkoitettu saattaa yksi ihminen kuolleeksi ja kolme perhettä kodittomaksi?
Millainen sadistinen hirviö se yliluonnollinen taho on, jonka kädessä tämäkin asia viime kädessä oli?
Niin sinä kuitenkin täsmälleen kirjoitit, eli asiat menevät KUTEN NIIDEN ON TARKOITETTU MENNÄKIN, mutta KAIKKI ON kuitenkin viime kädessä JUMALAN KÄDESSÄ. Tekikös muuten asian nyt painokkaammaksi kun lisäsin viestiin hieman ISOJA kirjaimia?
>>> Ja luotan siihen, että Jumala lupauksensa mukaan >>>
No jos sinä tutustut historiaan ja siihen, että miten asioilla on "tarkoitus mennä", niin sinun pitäisi tuohon ikään päästyäsi jo ymmärtää, että ainoa mihin voi luottaa on se, että jumalat pettävät aina.- aloittajalle.nimenkorotu
Lutteri sitä, ja lutteri tätä.
Ei kannata ihmisen helmoista kirjoittaa, vaan itse Sanasta.
http://www.inri.fi/kaste/luther.htm
Henkilökohtaisesti en tuon nimen äärellä ylistele hengellisyyttä. - kokelija
Joogasta en tiedä mutta länsimaisiin uskontoihin perustuvasta mindfullnessista tiedän. Sitä tuputetaan stressin ja masennuksen hoitoon. Se kyllä tyhjentää päästä turhat ajatukset ja atressin pois ja olo on levollinen ja rauhaisa. Sitä rauhaa tosin kestää vai joitakin tunteja mindfullness-suorituksen jälkeen mutta niinhän se on masentuneella Jumalan kanssakin kun usko ei meinaa masentuneella riittää viemään pois maailman murheita ja stressiä, että stressaahan sitä uskosta huolimatta.
Sellainen pieni mahdollisuus tuossa mindfullnessissä on, että se voi olla johdettu esim Thai chistä tai vastaavista, joiden alkuperä on Saatanallinen. Eli ei välttämättä voi suositella kaikille uskoville. - Yksi-usko
aloittajalle.nimenkorotu kirjoitti:
Lutteri sitä, ja lutteri tätä.
Ei kannata ihmisen helmoista kirjoittaa, vaan itse Sanasta.
http://www.inri.fi/kaste/luther.htm
Henkilökohtaisesti en tuon nimen äärellä ylistele hengellisyyttä.Sana on tietenkin tärkeintä. Luther ei ollut suinkaan täydellinen ja hänen jälkeensä on löytynyt uusia totuuksia Raamatusta. Hän kuitenkin teki pesäeron Paaviin. Ymmärsi, että ihminen pelastuu yksin armosta, korosti Raamattua jne...Yksi ihminen tuskin olisi voinut tehdä enempää kuin hän. Lutherilla oli valitettavasti vielä Paavinkirkon monia, Raamatulle vieraita, oppeja.
- hapatetta.sanottakoon
Ei tehnty ei lutteri pesäeroa Paavikirkkoon.
http://www.sacrum.fi/tuote/9789522885258/reformaation-tarina
Hepa yksi-usko tuo uusi kirjalehtinen. Siitä selviää, että luterilaisuus on katolilaisuutta, hieman muunnellen ja entä tänään.
Kirja kertoo, kuinka Katoliset ovat omaksuneet omaksi opikseen tämän Martin ajatuksen, eli Martin juttu onkin heidän juttunsa ja tavallaan "terve_oloa_äitikirkkoon, olettehan yhtä, opin ja ajatusten myötä.
Siis hae ja lukaise pieni läpileikkaus. Todella, olette yksi sellainen usko. - kerettiläinen-
bushmanni kirjoitti:
>>> Maailman asiat tulevat menemään, niin kuin niiden on tarkoitettu mennäkin, mutta kaikki on kuitenkin viime kädessä Jumalan kädessä. >>>
Pohdipa tätä nyt hetki itseksesi aivot päällä, niin voisit ehkäpä valaistua siitä, että miten vastenmielinen tämä uskonnosta kumpuava ajattelusi on.
Kun kirkko romahti uskovien päälle hetki sitten, niin sekö oli todellakin tarkoitus tapahtua? Kaikki oli jumalasi kädessä ja viime kädessä hän sitten päätti, että no menköön perkele, kun kerran näin piti tapahtua?
Kun Kuopiossa paloi rivitalo toissa yönä, niin niin pitikin tapahtua ja jumalasi kädessä oli sekin tapahtuma? Oliko sen talon todellakin tarkoitus palaa?
Se valmistui vain siksi, että se palaa joulukuussa 2016 tuottaen suurta kärsimystä muutamille ihmisille?
Oliko sen palon todellakin tarkoitettu saattaa yksi ihminen kuolleeksi ja kolme perhettä kodittomaksi?
Millainen sadistinen hirviö se yliluonnollinen taho on, jonka kädessä tämäkin asia viime kädessä oli?
Niin sinä kuitenkin täsmälleen kirjoitit, eli asiat menevät KUTEN NIIDEN ON TARKOITETTU MENNÄKIN, mutta KAIKKI ON kuitenkin viime kädessä JUMALAN KÄDESSÄ. Tekikös muuten asian nyt painokkaammaksi kun lisäsin viestiin hieman ISOJA kirjaimia?
>>> Ja luotan siihen, että Jumala lupauksensa mukaan >>>
No jos sinä tutustut historiaan ja siihen, että miten asioilla on "tarkoitus mennä", niin sinun pitäisi tuohon ikään päästyäsi jo ymmärtää, että ainoa mihin voi luottaa on se, että jumalat pettävät aina.>> No jos sinä tutustut historiaan ja siihen, että miten asioilla on "tarkoitus mennä", niin sinun pitäisi tuohon ikään päästyäsi jo ymmärtää, että ainoa mihin voi luottaa on se, että jumalat pettävät aina. <<
Toisaalta toivoisin, että olet oikeassa, mutta toisaalta taas en näe mitään muutakaan ratkaisua pahan ongelmaan kuin sen, että ihminen saa näyttää, mihin pystyy ilman Jumalaa.
Valitettavasti uskon, että nämä kuvaamasi tapahtumat ovat vain jäävuoren huippu, sillä pahempaa on luvassa ja se tulee kohtaamaan koko ihmiskuntaa.
Eivätkä myöskään uskovat välty näiltä ikäviltä asioilta, sillä ei uskoville ole luvattu mitään erityiskohtelua muihin nähden.
Matt.24
21 Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.
22 Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään. - itkijä_närhi
kerettiläinen- kirjoitti:
>> No jos sinä tutustut historiaan ja siihen, että miten asioilla on "tarkoitus mennä", niin sinun pitäisi tuohon ikään päästyäsi jo ymmärtää, että ainoa mihin voi luottaa on se, että jumalat pettävät aina. <<
Toisaalta toivoisin, että olet oikeassa, mutta toisaalta taas en näe mitään muutakaan ratkaisua pahan ongelmaan kuin sen, että ihminen saa näyttää, mihin pystyy ilman Jumalaa.
Valitettavasti uskon, että nämä kuvaamasi tapahtumat ovat vain jäävuoren huippu, sillä pahempaa on luvassa ja se tulee kohtaamaan koko ihmiskuntaa.
Eivätkä myöskään uskovat välty näiltä ikäviltä asioilta, sillä ei uskoville ole luvattu mitään erityiskohtelua muihin nähden.
Matt.24
21 Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.
22 Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään.Joo kyllä tuo maailman paheneminen ja syntistyminen rupeaa näkymään selvemmin ja selvemmin koko ajan. Sosiaalisen median (ja median ylipäänsä) ansioista kaikki paha pääsee leviämään ja tarttuu ihmisiin. Ei säily Suomikaan lintukotona enää. Raha siirtyy pörssiyritysten kautta pois yhteisestä hyvästä ja ahneiden rikkaiden taskuun. Pikkuhiljaa yritykset myydä pois isommille yrityksille kun rahanteko on yritysten tärkein asia. Ihmiset näkee paljon pahaa ympärillään ja turtuu syntiin. Pieni paha muuttuu tavalliseksi eikä kohta olekaan pahaa lainkaan vaan normaalia. Kauankohan vielä kestää ennen kuin pahuus on samaa luokkaa kuin Nooan päivinä...
- Yksi-usko
kerettiläinen- kirjoitti:
Jes.54
Room. 9
Gal. 4
28 Ja te, veljet, olette LUPAUKSEN LAPSIA, niinkuin Iisak oli.Aamen. Kristuksen rauha on sellaista, mitä maailma ei voi antaa eikä tunne.
- Cycl0ne
Tee vaikka aloitus nimellä 'Tätä kaikkea Jeesus sinulle tarjoaa'. Siihen laita pitkä lista Jeesuksen uudenvuodenlupauksista, jotka lukija voi lukea läpi. Fiksu lukija saattaa myös kysyä että voisiko hän tavata tälläisiä kristittyjä joilla on tuo Jeesuksen lupaama jatkuva rauha. Minä en ainakaan ole sellaisia tavannut. Voisi olla melkoinen nähtävyys.
- mene_ja_tiedä
Se on tuon rauhan kanssa niin, ertä silloin kun ei ole ahdistusta eikä masennusta, niin usko tuntuu suuremmalta ja olo paremmalta ja on helpompi uskoa Jumalan huolenpitoon ja suojelukseen. Se todella hävittää jos ei nyt aivan kaikkea niin ainakin suurimman osan tressistä, epävarmuudesta ja levottomasta olosta pois. Mutta kun masennus iskee ja kasvaa riittävän suureksi, siitä on rauha kaukana. Silloin on kenenkään ihan turha vakuutella mistään rauhasta yhtään mitään. Voi olla, että kokonaan ilman Jumalaa siellä mielen sopukoissa olisi vielä pahempi olo. Mene ja tiedä....
Mainio näkökulma pohtia Lutherin suhdetta rauhaan on tietenkin hänen kirjallinen tuotantonsa, jonka kristityt haluaisivat unohtaa, eli Martin äärettömän väkivaltaiset fantasiat juutalaisia kohtaan, eli Lutherin pohjaton antisemitismi, jota myöhemmin eräät käyttivät Saksassa hyväkseen noin 1930-40-luvulla:
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/26563/Luther.pdf
https://fi.wikipedia.org/wiki/Juutalaisista_ja_heidän_valheistaan
Jos Martti Luther eläisi tänään ja kirjoittaisi samaa vastenmielistä moskaa, hän istuisi hiljaisena miehenä vankilassa kansanryhmää vastaan kiihottamisesta, eli sellaista sankaria luterilaiset palvovat suurena viisaana miehenä ja älykkönä.
Joten tällaisia nämä suuret hurskaat kristityt ovat, eli istuisivat vankilassa vuonna 2016, jos heidän ajatuksensa olisivat samat kuin heidän eläessään.
Herättääkö ajatuksia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.845057Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.173416Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j242720Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.581780- 471576
- 941352
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441346Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.2351253Hiljaisuus
Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.721042IS Viikonloppu 29.-30.11.2025
Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra54922