Hyvin kirjoitettu Vieraskynä Hesarissa:
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005010307.html?ref=rss&utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Neutraliteetti on illuusio, kulttuurien ja vakaumus rinnakkaiselo aitoa monikulttuurisuutta.
Uskonto julkisessa tilassa
7
170
Vastaukset
- huonosti.kirjoitettu
No tämähän selittääkin suurelta osin miksi evl. kirkko suhtautuu niin positiivisesti islamin tuloon Suomeen. Se luottaa siihen että äärimuslimit ovat tarpeeksi hulluja vaatimaan ja menemään pitkälle sen toteuttaakseen, että uskontoa saisi tuputaa joka paikassa ja kaikkina aikoina ilman rajoitusta.
Esim. Israelissa tätä ei sallita vaan siellä on vireillä laki joka kieltää minareettien ämyreillä vahvistetut kutsuhuudot ennen "sian pierua",- aikaismmillaan niitä kailotetaan Israelissa kuulemma jo klo 4 aamulla. HS:n vieraskynäkirjoitaja ei ole ihan puolueeton taho uskontoasioissa, vaan hänellä on oma agendassa tässä mielipidekirjoituksessaan mukana.
Täysin epäselväski myös jää, mitä kirjoitta tarkoittaa julkisella tilalla: onko se koti, kodin ulkopuolinen tila (kadut, torit jne), yksityisten yritysten työpaikat vai julkisen vallan ylläpitämät tilat kuten koulut, virastot, kirjastot jne?
Kodeissaanhan jokainen saa harjoittaa niin paljon tai vähän uskontoa kuin kokee tarpeelliseksi. Kaduilla, toreilla ja puistuoissa saa myös tuoda uskontoaan esiin kunhan ei aiheita haittaa muille. Työpaikoillaankin jokaisella on varmasti oikeus ja mahdollisuus uskontoonsa, kunhan ei vaaranna turvallisuutta tai työtehtävien asianmukaista suorittamista. Julkisen vallan toimintaan sen sijaan uskonto ja yksittäisten uskontojen tukeminen ei kuulu.
Huomattavaa on myös se, että Suomessa ei uskonnollisten tunnusten tai vaatteiden käyttöä juurikaan rajoiteta eikä kielletä.HS:n vieraskynäkirjoitaja ei ole ihan puolueeton taho uskontoasioissa, vaan hänellä on oma agendassa tässä mielipidekirjoituksessaan mukana.
Täysin epäselväski myös jää, mitä kirjoitta tarkoittaa julkisella tilalla: onko se koti, kodin ulkopuolinen tila (kadut, torit jne), yksityisten yritysten työpaikat vai julkisen vallan ylläpitämät tilat kuten koulut, virastot, kirjastot jne?
Kodeissaanhan jokainen saa harjoittaa niin paljon tai vähän uskontoa kuin kokee tarpeelliseksi. Kaduilla, toreilla ja puistuoissa saa myös tuoda uskontoaan esiin kunhan ei aiheita haittaa muille. Työpaikoillaankin jokaisella on varmasti oikeus ja mahdollisuus uskontoonsa, kunhan ei vaaranna turvallisuutta tai työtehtävien asianmukaista suorittamista. Julkisen vallan toimintaan sen sijaan uskonto ja yksittäisten uskontojen tukeminen ei kuulu.
Huomattavaa on myös se, että Suomessa ei uskonnollisten tunnusten tai vaatteiden käyttöä juurikaan rajoiteta eikä kielletä.- asdcvf
Tuohon tarjoaa ratkaisun
http://eroakirkosta.fi/- mämmiin.uskon
memma - amen!
- Nassen
Nasse ei jaksanut aivopierua kokonaan lukea mutta aika hyvin tuo heijasteli sitä peruskysymystä miksi väkivaltauskontoja ja niiden asemaa tulee kyseenalaistaa ja miksi niitä tulee vastustaa.
Se että yhden kamelikuskiuskonnon puolestapuhuja käyttää oman taikauskonsa pahanteon verukkeena ja oikeutuksena sitä että kun naapurin Ibrahim huntupäisen Jonnamariansa kanssa saa (muka) tehdä (pahaa) taikauskonsa nimissä niin miksen minköin, ei oikein kanna. - Tunnustaaa
Uskovaiset puolustaa vaikka toista uskovaa, väärin uskovaa ja väärää uskontoa kannattavaa, ennenkuin antaa uskonnottomalle ja sekulaarille ajattelulle ja puheelle näkyvyyttä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1821800
- 108997
- 94884
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa19703- 52674
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42578Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m172534Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45518Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä26511Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;193466