Yksinäisen joulu

1lesken

Somessa oli juttu, missä kahden lapsen äiti tarjosi ilmaiseksi yksinäiselle ihmiselle jouluiloa heidän luonaan. Äidin mielestä ketään ei saisi jättää jouluna yksin. Hän kirjoittaa myös, että ehkä lasten isäkin saattaa tulla paikalle. Aika rohkea veto kutsua täysin ventovieras omaan kotiinsa. Asiassa on myös toinen puoli. Jotkut perheelliset luulevat automaattisesti, että se yksinolija siellä jouluna riutuu ahdistuksesta, kun ei ole ketään häsläämässä ympärillä. Tunnen itseni lisäksi muitakin yksinasuvia, jotka suorastaan nauttivat yksinolosta, joulunakin. Ei tarvitse stressata ruuista, hautausmailla käynneistä, sukulaisissa ravaamisesta. Saa olla kuinka haluaa ja syödä vaikka lakaseeta tai pizzaa. Ja muuten, mitenkä nämä hyväntahdonlähettiläät ajattelevat sen yksinäisen ihmisen selviävän seuraavaan jouluun. Lesken

44

684

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan.rauhallinen

Ilkeää tuppautua yksinäisen reviirille.

• 1lesken

Ihan.rauhallinen
        Ilkeät kielet väittävät, että tällainen ilmoitus on yh-äidin treffiseurailmoitus. Lesken

• Ihan.rauhallinen
        1lesken kirjoitti:

Ihan.rauhallinen
        Ilkeät kielet väittävät, että tällainen ilmoitus on yh-äidin treffiseurailmoitus. Lesken

Jouluna on mieli antelias, kun antaa on saajakin tyydytetty.

• 1lesken
        Ihan.rauhallinen kirjoitti:

Jouluna on mieli antelias, kun antaa on saajakin tyydytetty.

Ihan.rauhallinen
        Kumpi on tyytyväisempi antaja vai saaja? Lesken

• reppuriika

Kyllä se niin on. Joskus tuntuu että se yksinäisyys onkin monesti toisen ahdistus. Olin tänään joulujuhlassa ja eräs ystäväni kysyi, että miten vietät aattoa. Kun sanoin, että vielä se on täysin auki. No hän alkoi ehdottamaan, että tule aattoiltapäivänä hoivakodille ja hänkin on siellä äidinsä seurana ja voisin vaikka laulaa siellä vanhuksille. Ilmeisesti se oli kädenosoitus, ettei minun tarvitsisi olla ihan yksin. No sanoin että en voi tulla koska olen saunavastaava ja jos totta puhun, niin ei oikein huvita sinne mennä dementikkojen seuraan.

Yksi nainen soitti ja oli alustavasti puhunut, että järjestettäisiin erään yhteisen ystävämme kanssa jälleen sinkkunaisten nyyttikestijoulu. Tarkoitus olisi kutsua yksinasuva erittäin hiljainen naapurin rouva mukaan. Ja jos vielä saataisiin eräs iäkäs mummo tulemaan. Hän liikkuu vanhusten mopolla ja tarvitsisi ainakin kotimatkalle saattajan pimeään aikaan.

Ei siis se yksin suunniteltu aattoilta taida onnistua, mutta menee kai sen jälleen perinteemme mukaan. Viime jouluna tämä kokkiemäntämme matkusti lastensa luo ja aatto meni toisessa paikassa.
      Hankin karjalanpaistilihat, laatikot. Emäntä hankkii kahvileivät ja ystävä voi tuoda kalaa. Ei se syöminen ole tärkeintä vaan että touhutaan yhdessä.
      Jos käydessä haudoilla saattaisimme vanhuksen kotiin.
      No on sitten kaksi päivää aikaa viettää aikaa ja kokea joulurauhaa.

• yksin-on-paras-

Ihanaa olla aivan yksin,
      kukaan ei meikäläistä enää kiinosta,
      jos joku tulee niin tulkoon,
      en kutsu ketään,
      joulu ruokia en tarjoa kellekkää,
      vesilasin voi antaa että kieli luistaa paremmin,
      voin käydä jossakin ravinteelissa syömässä jos siltä tuntuu,

• 1lesken

yksin-on-paras:lle
        Viime jouluaattona menin vielä vanhanaikaiseen, kun se peltopelle kutsui minut aatoksi kotiinsa. Puitteet olivat ok. Upea talo joen rannalla, savusauna, takkavalkea ja jouluruoat. Mutta kun ukko roikkui koko illan netissä. Oli palannut Espanjasta ja kait se jonkun etelän hoidon kanssa sättäili. Minä pyörin joulumuorina, yksin. Piti niinkuin viettää aattoa yhdessä, tai niin minä luulin. Pieleen meni ja rankasti. Lähdin meneen sieltä ja päätin, että tämä likka viettää tästä lähin yksin joulunsa ja muutkin pyhät. Lesken

• hjhjhjhjhjhjkhjhjh

Eihän sinne pakko ole mennä. Tosiasiahan on, että jouluisin yksinäiset hyvin usein ja hyvin monet tuntevat olonsa vielä tavanomaista yksinäisemmäksi.

• Seurallinen.sielu

Minä en haluaisi olla joulua yksin kokonaan (ison osan kyllä). Jos kaikki häviäisivät läheltäni, tykkäisin että joku kutsuisi minut. Menisin mieluusti esim. savukalapaketin tai juustojen kera.

• Sitäsaamitäjne

Seurallinen sielu,miksi odotat ,että joku kutsuisi sinut?Mikset itse kutsu ?

• Siilimuorikka3

Kyllä joulu on perhejuhla ja en vierasta tuikituntematonta kotiini jouluksi päästäisi. Onhan niitä yksinäisten aattoillanviettoja ym, jonne voi turvallisesti mennä sellaiset jotka eivät halua joulua viettää yksin

• 1eero

Jossain vaiheessa se tulee eteen, luulisin miten hyvin tulee itsensä kanssa toimeen tarkoitain toi yksin olo.

• Kuka_saa_kuka_ei

Jospa toimisit vaan ihan itse niin kuin haluat ja antaisit toisten tehdä samoin. - Ovathan monet ihmiset päästäneet täysin vieraan ihmisen joskus vuoteeseensakin ja jotkut ovat jääneet pysyvästi asumaan ensi vierailun jatkoksi.

Mielestäni omiin vaistoihin ja intuitioon voi luottaa ihan hyvin. Kun voi tehdä itsensä ja toisen tai toisia onnellisiksi, miksei saisi tehdä niin?

Saivathan kulkurit entivanhaan useinkin yösijan ja ruokaa maatilalta, jonka kohdalle pysähtyivät matkallaan.
        Nykyisin matkustellaan välillä soffasurffaillen ja asutaan vieraitten ihmisten kodeissa.

Ottaisivatko rouvat Janne Katajan kuvausryhmineen jouluaterialle?

Hyvää joulua ja iloisia herkutteluhetkiä kaikille!!!

• 1lesken
        Kuka_saa_kuka_ei kirjoitti:

Jospa toimisit vaan ihan itse niin kuin haluat ja antaisit toisten tehdä samoin. - Ovathan monet ihmiset päästäneet täysin vieraan ihmisen joskus vuoteeseensakin ja jotkut ovat jääneet pysyvästi asumaan ensi vierailun jatkoksi.

Mielestäni omiin vaistoihin ja intuitioon voi luottaa ihan hyvin. Kun voi tehdä itsensä ja toisen tai toisia onnellisiksi, miksei saisi tehdä niin?

Saivathan kulkurit entivanhaan useinkin yösijan ja ruokaa maatilalta, jonka kohdalle pysähtyivät matkallaan.
        Nykyisin matkustellaan välillä soffasurffaillen ja asutaan vieraitten ihmisten kodeissa.

Kuka_saa_kuka_ei:lle
        Tässä some-kutsussa äiti lapsineen on melkein yksinhuoltaja. Tai antaa niin ymmärtää. Miehet ovat jo kovasti olleet menossa kyläilemään. Askarruttaa vain, kun on lapset ja täysin tuntematon tyyppi paukkaa jouluna oleilemaan heille. Vai etsiikö äiti lastenhoitajaa itselleen tai ruoanlaittajaa. Olen niin monessa liemessä keitetty, että en tahdo uskoa ihmisten vilpittömyyteen. Hyväksikäyttö monella tavalla on liian yleistä. Toivotaan silti, että äiti lapsineen saa mukavaa jouluseuraa ja äiti saa tuntea itsensä hyväntekijäksi. Lesken

• Siilimuorikka3
        1eero kirjoitti:

Jossain vaiheessa se tulee eteen, luulisin miten hyvin tulee itsensä kanssa toimeen tarkoitain toi yksin olo.

Aivan. Toiset nauttii yksinolosta joulunakin, toiset ahdistuvat kun on paljon pyhiä ja miltei koko Suomi kiinni. Toiset viettää joulua töissä.

• Siilimuorikka3
        Kuka_saa_kuka_ei kirjoitti:

Ei taida minun vallassani olla antaminen tässäkään asiassa mutta mielipiteeni kai saan ilmaista omalta kohdaltani. Joulu on niin henkilökohtainen ja arvokas juhla etten kotoani lähde mihinkään tai korkeintaan ihan lähimpiä tulee meille. Minusta joulun tunnelma häiriintyy tuikituntemattoman läsnäolosta.

Kuvausryhmä ei tulis meille vaatimattoman joulun kuvaajaksi.

• Siilimuorikka3
        1lesken kirjoitti:

Kuka_saa_kuka_ei:lle
        Tässä some-kutsussa äiti lapsineen on melkein yksinhuoltaja. Tai antaa niin ymmärtää. Miehet ovat jo kovasti olleet menossa kyläilemään. Askarruttaa vain, kun on lapset ja täysin tuntematon tyyppi paukkaa jouluna oleilemaan heille. Vai etsiikö äiti lastenhoitajaa itselleen tai ruoanlaittajaa. Olen niin monessa liemessä keitetty, että en tahdo uskoa ihmisten vilpittömyyteen. Hyväksikäyttö monella tavalla on liian yleistä. Toivotaan silti, että äiti lapsineen saa mukavaa jouluseuraa ja äiti saa tuntea itsensä hyväntekijäksi. Lesken

Aivan. Jos näi on molempien osapuolten toive, viettää mukava joulu, toivottavasti kaikki menee hyvin ja turvallisestikin, läsnä on myös lapset.

• LakasenLattioita

Mitä se lakasee on? Maistuuko hyvälle?

• 1lesken

Lakasenlattioita:lle
        Lakasee on viralliselta nimeltään Lasagne. Kasvislasagne on erinomaista. Lesken

• siinä.kaikki

Monen monta joulua olen viettänyt yksin, tai pikemminkin kissan kanssa. Aina on hyvin mennyt. Teen mitä lystään kaikessa rauhassa.

Tänä vuonna olen kutsunut pari sukulaista pariksi päiväksi. Mutta ventovieraita en kutsuisi, enkä itse menisi vieraiden luokse. Vierailut tuttujen ystävien luona teen ennen joulua.

Yksin tai muiden kanssa, niin aina jouluun kuuluu joulumusiikki, kukat, koristeet, ruoka ja juoma. Joulutervehdykset on lähetetty ja saatu, pienet lahjat toimitettu perille. Joulurauha alkaa joulurauhan julistuksesta.

• Lähimmäisyyttä

Kun ei ole enää mitä toisille antaa on parempi olla yksin. yleensä kun ihmiset odottaa jotakin itselleen aina saavansa. Jos joku pyytää yksinäistä tupaansa jouluna yksinäisyyttä torjumaan onhan se hieno ele. Itse sen toki voi päättää meneekö vai onko mieluummin yksin. Tuntematonta on vaikeampaa kotiinsa ottaa juuri jouluna. Köyhälle yksinäiselle se voi olla kuitenkin suuri lahja.

• Vielä.vähän.aikaa

TÄYSIN samaa mieltä tuosta ensimmäisestä lauseesta.
        Ehdottomasti EN halua mitään joulukortteja, muistamisia, muutakaan jouluna. Kun en osaa ja pysty "kostamaan" sitä millään tavalla. Ja tynnyrissä kasvatettuna ja tapin reiästä ruokittuna sosiaaliset taitoni jäivät kehittymättä. Ruuaksikin kelpaa jouluna se sama mikä arkenakin.

• Rakastan yli kaiken jälkikasvuani ja olen viettänyt kaikki Joulut yhtä lukuun ottamatta heidän kanssaan.
      Aatto Jouluaamuun asti menee heidän kanssaan, käyvät välillä toisessa mummolassa. Yleensä viimeistään Tapanina vetäydyn mökille ja pistäydyn välillä heidän luonaan.
      Tykkäisin myös viettää Joulua ihan yksin, polttaisin kynttilöitä, söisin hyvin ja voisin ottaa vähän viiniäkin. Muistelisin elämässäni olleita Jouluja.
      Minulle on ylellisyyttä joka hetki jonka saan viettää yksin, ikinä en tunne oloani "yksinäiseksi".
      Jos ei viihdy yksin eikä yksin olo ole vapaaehtoista ymmärrän että voi ahdistaa kovastikin.

• erilainen.mummi

Olen varmaan "erilainen " mummo, kun pidän omanlaisesta joulusta ( aattopäivästä ) ilman lapsia ja lastenlapsia. He käyvät joulun tienoolla, ja viettävät aaton oman perheensä kanssa. Toki muutama joulu on vietetty kaikki yhdessä, mutta siitä ei ole onneksi tullut pysyvä tapa. Olen kuullut monien suusta, että heillä käy kateeksi, kun haluaisi myös rauhallisen jouluaaton ilman " kiirettä ja jatkuvaa passaamista siivoamista ja ruualaittoa. Nuorten lapsiperheiden pitäisi luoda omalle perheelle omanlainen perinne, ilman muuta sukua , sellainen jota lapset muistelevat aikuisina.

• erilainen.mummi kirjoitti:

Olen varmaan "erilainen " mummo, kun pidän omanlaisesta joulusta ( aattopäivästä ) ilman lapsia ja lastenlapsia. He käyvät joulun tienoolla, ja viettävät aaton oman perheensä kanssa. Toki muutama joulu on vietetty kaikki yhdessä, mutta siitä ei ole onneksi tullut pysyvä tapa. Olen kuullut monien suusta, että heillä käy kateeksi, kun haluaisi myös rauhallisen jouluaaton ilman " kiirettä ja jatkuvaa passaamista siivoamista ja ruualaittoa. Nuorten lapsiperheiden pitäisi luoda omalle perheelle omanlainen perinne, ilman muuta sukua , sellainen jota lapset muistelevat aikuisina.

Olen kanssasi samaa mieltä. Näin minäkin haluaisin, mutta on tullut perineeksi viettää joulua koko perheen voimin. En ole saanut kerrottua mielipidettäni. Aika väsyttävää kieltämättä on.

• On tapahtunut joskus että kutsuimme juuri eronneen ystävättären viettämään joulua kanssamme, kun hänellä oli mieli matala ja perhekin kaukana. Lämmin ja hyvä muisto ja tiesin että hän tuli mielellään, mutta tietenkään tätä ei voi verrata kotinsa ovien avaamista ventovieraalle jouluiltana.
      Joulu on minulle mitä suurimmassa määrässä aktiivinen perhe-ja sukujuhla ja ystävät ja heidän osallistumisensa joulunviettooni on aina tervetullutta. Pöytä notkuu kolmen kulttuurin jouluherkuista, snapsitkin otetaan tai pikku muki glögiä, katsellaan disneyfilmiä, kuunnellaan joululauluja, seurustellaan ja vaihdetaan kuulumisia. Tänä vuonna porukkaa on vähän: ainoastaan yhdeksän henkeä ja niistä kaksi lapsia joiden osuus joulun ilosta on tosi suuri. Lahjoja annetaan ja saadaan.
      Voisin ajatella joulunviettoa muullakin tavalla, kahdestaan lutusen kaa jossain risteilyllä tai lomahotellissa tuntureilla...lumen saartamana ja vain nettiyhteyden päässä. Mutta vain poikkeustapauksena.
      Yksinäisyyttä en kaipaa.

• Yksinäisellä minulla on kaksi kitaraa.
      Toinen sähköinen lankku, toinen ei.
      Jospa antaisin Jouluksi niille nimet.
      Sähköisenpi, terävänpi-kielinen voisi olla Ancelina.
      Ja se pehmeänpi Paloma, vaikka?
      -
      Tuntisin sitten itseni lahjakkaaksi soittajaksi. :)
      Viettäisin Jouluni korviani myöten rakastuneena.

H.

• Ny rosaliiiiin ja mimmi..mummi.....loukkaantuuvat 😠

• Ancelina kirjoitti:

Ny rosaliiiiin ja mimmi..mummi.....loukkaantuuvat 😠

hunksz unohtui.

• Ancelina kirjoitti:

"Ancelina"

Hän huomioikoon sanan: vaikka
        Ja saattaahan olla niinkin että minulla ei ole tarpeeksi pehmeitä, helliä kieliä.
        Silloin soitan ilma-kitaraa pelkällä Peukalolla.

H.

• hunksz kirjoitti:

"Ancelina"

Hän huomioikoon sanan: vaikka
        Ja saattaahan olla niinkin että minulla ei ole tarpeeksi pehmeitä, helliä kieliä.
        Silloin soitan ilma-kitaraa pelkällä Peukalolla.

H.

hunksz

Niin ja voithan vaihtaa nimet vaikka viisi kertaa päivässä.
        Vaihteluahan sekin on.

Ajattelin vain, että vuoden uskollisuus pitäisin jouluna palkita.

• Ancelina kirjoitti:

puhumattakaan kaikista muista ...
        mutta sinä saat olla ihan mielellään ykkös-ja kakkosviulukin
        minä juhlin tänään Lutusen synttäreitä luulen että voitais mennä vaikka elokuviin katsomaan tähtien sota uusimman 3D-laseilla :)

• Paloma.se.co kirjoitti:

puhumattakaan kaikista muista ...
        mutta sinä saat olla ihan mielellään ykkös-ja kakkosviulukin
        minä juhlin tänään Lutusen synttäreitä luulen että voitais mennä vaikka elokuviin katsomaan tähtien sota uusimman 3D-laseilla :)

Kerro onnitteluni Lutuselle!
        Halit mukaan.

En välitä olla minkäänlaisena soittimena, on niitä halukkaampiakin.
        .

• ent.siivoojaparka
        Ancelina kirjoitti:

Kerro onnitteluni Lutuselle!
        Halit mukaan.

En välitä olla minkäänlaisena soittimena, on niitä halukkaampiakin.
        .

Nii just.
        Haluaisiko kukaan nainen, että häntä pidetään kurkusta kiinni ja raavitaan navan kohtaan saadakseen hänet toimimaan miehen mielen mukaan kunnes heitetään nurkkaan ja otetaan käsiteltäväksi vaihteeksi toinen alistettava?

• kitarasoihiljaa
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Nii just.
        Haluaisiko kukaan nainen, että häntä pidetään kurkusta kiinni ja raavitaan navan kohtaan saadakseen hänet toimimaan miehen mielen mukaan kunnes heitetään nurkkaan ja otetaan käsiteltäväksi vaihteeksi toinen alistettava?

Sitähän se on:
        Kaulasta kiinni ja reiän kohdalta lirkutellaan.
        Taitaa vaan Hunksilta se peukalo mennä pikemminkin omaan suuhun.
        Niin kuin näillä Tutti-Ritareilla yleensä on tapana.

• ent.siivoojaparka kirjoitti:

Nii just.

Ei ole sanottu, joku saattaa hyvinkin haluta.

Että häntä soitetaan kuin kitaraa, kunnes soinnut oikeat irti saa.
        Sitten alkaakin jo soittajaa tympimään, kuka sätkynuken kanssa kauan jaksaakaan.
        Uuden nuken soittimekseen haluaa ja taas rämpytys ilmoille puhkeaa.

• nuoskakeli

Joulusuunnitelmat elävät ja liikahtelevat
      Ihan miltei levällään on. Olkoot, kudonnat enää höyrytystä paitsi.

• ent.siivoojaparka

On meillä monenakin jouluna ollut joku yksinasuva joulunvietossa.
      Ei minulla mitään sitä vastaan ole. Tulkoon jos kelpaa tulla. Hyvä vain jos ilmoittaa tulostaan päivää paria ennen.

Ihan sellaista ennestään mistään kautta tuntematonta, hänen taustaansa tietämättä, en kuitenkaan tuolta kadulta mielelläni kutsuisi kotiini jouluksi enkä muutenkaan.

Miksi se muuten niinpäin on, että pitäisi joku yksinäinen säälistä kutsua joulunviettoon ollakseen hyvä ja laupias ihminen?
      Eikö se yksinäinen voisi (jos tuntee itsensä niin kovin yksinäiseksi) kun hänellä aikaa on, kutsua kotiinsa vaikkapa jonkun köyhän, väsyneen ja kiireisen yksinhuoltajaäidin lapsineen ja valmistaa heille ilmaisen joulun?

• Tai nyyttikestiperiaatteella useampi yksinäisyydestä kärsivä voisivat kokoontua joulunviettoon.
        Ja heillä kaikilla olis niin mukavaa, jos tykkäävät tuollaisesta porukkajoulusta.

Just soittelin isosiskolle ja sovittiin, että mennään jouluaattona äippää ilahduttamaan.
        .

• Jaa tämä meni tällaiseksi.
      Minä kyllä vähän pelkäsinkin.
      Harvinaisen raakaa tekstiä naisilta, sanoisin.
      Minä kun yksinäisenä kirjoitin vain hellän-mukavan Joulu-ajatelman.

H.

• hunksz

Taisit mainita väärät nimimerkit, kun hempeilemään aloit.
        Kannattaisiko miettiä ensteks ja suunnata hempeytensä otollisempiin kohteisiin.
        .

• Ancelina kirjoitti:

hunksz

Taisit mainita väärät nimimerkit, kun hempeilemään aloit.
        Kannattaisiko miettiä ensteks ja suunnata hempeytensä otollisempiin kohteisiin.
        .

"Ancelina"

Ei minusta noissa kahdessa mitään vikaa ole.

H.

• hunksz kirjoitti:

"Ancelina"

Ei minusta noissa kahdessa mitään vikaa ole.

H.

hunksz

Siitä olen täysin samaa mieltä.

• Ancelina kirjoitti:

hunksz

Siitä olen täysin samaa mieltä.

Minä myös :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      171
      1111
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      857
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      793
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      539
    6. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      295
      533
    7. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      531
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      489
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      49
      477
    10. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      472
    Aihe