Huom Yhteiskunta-/valtiotieteistä valmistuneet

Samulin_saappaat

Pohjalla olisi nuoriso ja kansalaistoiminnan amk -tutkinto (yhteisöpedagogi) tältä alalta noin 6 vuotta työkokemusta enimmäkseen ohjaustehtävistä. Jatko-opinnot jo pidemmän aikaa kiinnostaneet ja olen miettinyt yhteishakua yhteiskunta-/valtiotieteelliseen, mahd. esim. sosiologiaa pääaineena. Myös viestintä ja esim. sosiaalipsykologia voisi kiinnostaa, ehkäpä myös talousaineet.

Jonkunmoiseen kritiikkiin olen mm. sosiologiaa kohtaan täällä nettimaailmassa törmännyt. Toki mielipiteitä on moneen junaan ja monet asiat (kuten sivuaineet ja omat mielenkiinnon kohteet) vaikuttavat asiaan, mutta miltä näyttää työllistyminen alalla ja oletteko saanut opintojen kautta millaisia valmiuksia eri töihin?

Itsellä pohjalla oleva amk-paperi työkokemus tietty jonkun verran turvaa pohjaa, mutta ihan uuden oppimisen ja kehittymisen kannalta olisin kiinnostunut jatko-opinnoista. Ajattelen myös, että yhteiskunnallinen tietämys/osaaminen ylempi korkeakoulututkinto voisi auttaa työmarkkinoilla ja ensisijaisesti laajentaa työnkuvaa (työskentely erilaisten yhteiskunnallisten ilmiöiden parissa kiinnostaisi).

Millaisia ajatuksia opinnoista ja työkentästä, kiitos jo etukäteen vinkeistä!

7

234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinona

      Miltäkö näyttää työllistyminen sosiologiasta? Sosiologia on yleinen yhteiskuntatiede eikä se varsinaisesti mihinkään työhön valmista paitsi tutkijaksi ja opetustehtäviin yliopistoon.

      Mitä konkreettista olit itse ajatellut siitä saavasi työelämää ajatellen? Älä ainakaan heti irtisanoudu työstäsi, jos sinulla on työ.

      Valtio-/yhteiskuntatieteellisestä taitavat helpoiten sijoittua työelämään sosiaalityötä opiskelleet oikein koulutustaan vastaaviin tehtäviin.

      Sosiologia on toki hyvin mielenkiintoista, mutta kuka maksaisi palkkaa sosiologille. Ehkä aloitat opinnot avoimessa yliopistossa, näet mitä se on ja mihin siitä olisi. Näin minä tekisin.

      • Samulin_saappaat

        Kiitoksia ajatusten jaosta. Tuota teoristisuutta oon vähän pohtinut juurikin tuon kannalta, että miten se palvelis työelämän haasteisiin.

        Ymmärrän että esim. sosiologiasta ei varsinaisesti suoraan mihinkään ammattiin toki valmistu. Mikä itseä yhteiskuntatieteissä kiinnostaa olisi yhteiskunnallisen tietotaidon/ymmärryksen parantaminen, mitä voisi ehkäpä järjestömaailmassa, projektityössä, sosiaalialan projekteissa hyödyntää. Tai jos esim. kiinnostuisikin toimittajan/viestinnällisistä tehtävistä. Viestinnän lukemista oon myös pohtinut (tiedotus viestintätehtävät) ja tavallaan myös talouteen liittyvät opinnot voisi kiinnostaa (en tiedä voisiko sitä kautta saada osaamista esim. projektimaailman rahoituspuoleen tai ylipäätään lisäymmärrystä valtiontaloudesta).

        Oon yrittänyt juurikin konkretian kautta asiaa pohtia. Sosiaaliala itselle tuttu kyllä jo, mutta sosiaalityön opiskelu ei tällä hetkellä pidemmälle kiinnostaisi, vaikka esim. yleisesti sosiaalitieteiden alla varteenotettavia oppiaineita on.

        Haluaisin ajatella että oma käytännönläheisempi amk-paperi työkokemuksineen voisi olla ihan toimiva pari yhteiskuntaopintojen kanssa ja samalla saisi pätevyyden hakea työtehtäviä missä vaatimuksena ylempi korkeakoulututkinto. Sosiologia olis siis yksi pääainevaihtoehto mitä pohdin. Mietin vaa et mitkä yhteiskunnalliset aineet olis kiinnostus/hyötysuhteeltaan parhaimpia. Avoimen opinnot on harkinnassa.


    • Acateeminen

      Yliopisto opiskelu kannattaa aina. Se laajentaa ajattelua ja rikastaa elämää mukavasti - varsikin yhteiskuntatieteet auttavat ymmärtämään ympäröivää maailmaa ja julkista keskustelua. Lisäksi maisterin tutkinto on vaatimuksena monissa viroissa.

      • Samulin-saappaat

        Niimpä näin tahtoisin itsekin ajatella ja eihän se opiskelu mikään vankila, voihan sitä pyrkiä takaisin työelämään jos ei maistukkaan. Pitääpä varmaan ainakin kepillä jäätä tökkiä :)


      • Eisuljetoisiaan

        Mistä lähtien opiskelu ja työn tekeminen on kaksi toisiaan sulkevaa asiaa?

        Tietääkseni voi opiskella ja käydä töissä samaan aikaan. Näin on aina ollut. Opiskelun ohessa voi käydä joko osa-aikaisesti töissä tai kokoaikaisesti (jos aikataulut sopivat toisiinsa). Työssäkäyminen ei välttämättä pidennä tai hidastuta opiskelua tai valmistumista laisinkaan jos vain itse osaa sommitella opiskelut ja työt toistensa kanssa hyvin yhteen.


    • harkitsemikäkantsii

      Aika harva pääsee sosiaalityönjohtajiksi tai sosiaaliministeriöön töihin.. mutta lastensuojelutyöhön liittyviä töitä tietty löytyy usein tosin jos ulkonäkö ei miellytä sellaiseen paikkaan haastattelussa haastattelijoita voidaan toisaalta alkaa vaatia että sinun olisi pitänyt olla päiväkodissa töissä ynnä muuta outoa.. Sosiaali alalla on melko vaikeitakin ihmisiä töissä että
      suosittelisin ennemmin vaikka tiedotusopin alan opiskelua tai tähtäämistä tutkimusalalle sosiologian puolelle tai vaikka sosiaalipsykogian tutkijan uraa. Tai mikset sitten suuntaisi kauppatieteisiin tai oikeustieteisiin?. En oikein tiedä mikä sosiaali alalla ihmisiä kiehtoo, kunnallispäättäjät ja muut rinnakkaistöissä toimivat ammatit pyrkivät muokkaamaan uskomattoman alas sosiaalityöntekijöiden työntekoa että jos olisin tiennyt sen valehtelun ja mollaamisen määrää mitä minun työskentelyynkin joku on viitsinyt keksiä ja valehtelemalla mollata ja nollata niin en olis opiskellut sosiaalityöntekijäksi. No ei sinua kohtaan ehkä tehdä moista
      valehteluseinämää mutta
      harkitse jotain toista alaa kuin sosiaaliala (etkö ole huomannut sodionomina asiaa jo). Joku
      venäläislähtöinen lakimies oli kauan toiminut ihan rauhassa ilman koulutusta lakimiehenä. Minulla on varmaan joka työntekopaikassa joku tärähtänyt esimies soittanut yliopistolle onko se tosiaan oikea
      todistus yliopistolta (no varmasti tiedän että ainakin tuossa kolmannessa työpaikassa oli oltu yo:oon yhteydessä, ja jo se tieto ketutti muun paikassa tapahtuneen ihan turhan paskan
      lisäksi). No eihän sitä mahda että joka paikassa on erilaisesti seonneita (yleensä yli pikkutarkkoja esimiehiä)töissä joten siksikin tuollainen lakimies työ esim missä työllistää itseään esim puolustuslakimiehenä kannattaa harkita. Ja jos nykytyö on kerran ihan mukavaa niin miksi pakolla vaihtaa johonkin huonoon työhön kun ei rahalla saa aina kaikkea kuitenkaan eikä rahallisesti parempi työ ehkä muuten toimi.

      • Näinsemenee---

        Epäilenpä hyvin vahvasti, että siellä on muitakin rikollisia, epäpäteviä ja lahjottuja lakimiehiä, uo-miehiä ja sitä rataa, eivät tule vain julkisuuteen tai hissun kissun saatu siirrettyä tai rahalla muut lahjottu. Itse nimittäin olen uo-velkainen ja selkeästi törmännyt laittomuuksiin mitä tulee uo-miehiin, käräjäoikeuden päätöksiin, tietojen käsittelyyn jne. Sama pätee myös muihin virkamiehiin jne.

        Itseltäni myös miljoonaan kertaan tarkastettu eri tutkintotodistukset, kaikki suosittelut, työsuhteet, niiden päivämäärät, esimiehet, pankkitilit, yksityiselämä juurta jaksain, kauppakuitit jne. ja silti eivät osa ole uskovinaan, että ovatko nämä oikeasti oikeita todistuksia ja jos joku entinen esimies on kehunut ja suositellut niin ei meinata millään uskoa vaan epäillään, että todistus on väärennetty, sellaista ei oikeasti ole olemassa tai suosittelijalla ja minulla on pitänyt pakosti olla jonkinlainen suhde enhän minä naisena millään voi olla oikeasti pätevä ja hyvä työssäni!

        Sosiaaliala kerää varmasti sen takia vaikeita ihmisiä, että osa on itse lähtöisin vaikeista kotioloista, traumatisoituneet tms. ja päättäneet sitten, että juuri tämä ala on lähellä itseä ja näin he voivat "auttaa" (tai kostaa omaa pahaa oloaan) muita tai eivät oikein tiedä mitään muutakaan alaa mikä sopisi heille.

        Kaupungin työpaikat ovat kuitenkin aika kieroja, huonommin palkattuja kuin valtiolla, suhteilla ja korruptiolla mennään useasti, osa voi yrittää kalastella seksiä ja jos ei anna niin työpaikkaakaan ei heru. Useimmiten naamasta kiinni, vaikka kuinka pätevä ja kokenut olisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3517
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2129
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1825
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1746
    5. 80
      1165
    6. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      310
      1112
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      131
      1019
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      949
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      905
    Aihe