Auton väri merkitsee paljon

2012klo2221

Auton väri merkitsee paljon enemmän kuin voisi kuvitella – se vaikuttaa esimerkiksi jälleenmyyntiarvoon
Jos haluat antaa vaikutelman luksuksesta, valitse esimerkiksi metallinsävyinen auto.

http://www.hs.fi/autot/art-2000005014346.html

AUTON värillä on useita funktioita ja yllättävän suuri merkitys niin mielikuvien kuin hinnankin kannalta.

Tietysti kysymys on ensisijaisesti ostajan mieltymyksistä ja tarpeista: monien mielestä perusharmaa auto vain on tyylikäs ja hillitty. Ja onhan se myös helppohoitoinen, kun lika ei näy erityisen selvästi.

Joku taas haluaa ehdottomasti erottautua ja hommaa kirkkaan keltaisen auton – pitäähän autossa näkyä individualismi ja raikas asenne.

Suomalaisten mieleen ovat edelleen etenkin valkoiset, harmaat ja mustat autot.

Tulevaisuudessa meilläkin saatetaan nähdä entistä enemmän sinisiä tai erilaisia pastellinsävyisiä autoja, sillä ne ovat todennäköisesti seuraavien vuosien muotivärejä autoissa.

AUTON VÄRIN suhteen kannattaa kuitenkin olla ainakin Suomessa jossain määrin konservatiivinen, mikäli haluaa autolleen mahdollisimman varman jälleenmyyntiarvon: vaikka myrkynvihreä auto olisi jossain vaiheessa muotia, voi olla, että viiden vuoden päästä sellaista ei halua enää kukaan. Silloin arvo alenee silkan värin takia huomattavasti.

Sen sijaan musta on aina musta, eikä harmaallakaan autolla voi mennä kovin pahasti pieleen.

Esimerkiksi brittilehti Telegraphin mukaan tumman sävyinen auto saattaa usein olla arvokkaamman oloinen kuin vaikkapa kirkkaan värinen auto.

Tämän vuoksi niin sanotut edustusautot – isot ja kalliit nelioviset autot ja vaikkapa isot katumaasturit – ovat usein hillityn ja tumman värisiä.

TELEGRAPHIN haastatteleman Land Rover -merkin johtavan muotoilijan Amy Frascellan mukaan tämä täytyy pitää suunnittelussa tiukasti mielessä.

Land Rover on siinä mielessä hankala tapaus värien suhteen, että sen kohdalla täytyy tasapainoilla kahden ääripään välillä.

Toisaalta täytyisi miellyttää uutta ja alati kasvavaa urbaanien ihmisten asiakaskuntaa entistä pirteämmällä meiningillä. Toisaalta taas täytyisi pitää vanhan liiton konservatiiviset maalaiskartanonherrat tyytyväisinä ja panostaa hillittyyn arvokkuuteen.

Asiaa helpottaa se, että Land Roverilla on erilaisille ostajille räätälöityjä autoja, joilla on kullakin myös oma värimaailmansa.

Esimerkiksi yhtiön suurin ja kallein Range Rover auto saa Frascellan mukaan yleensä ”sensuellin, rikkaan ja syvän” värin, kun taas pienempi ja enemmän maastoon miellettävä Discovery-malli maalataan mieluusti ”enemmän luonnollisen tuntuisilla” väreillä.

AUTOJEN värit seuraavat osaltaan muiden alojen trendejä. Se, mikä on nyt kova juttu esimerkiksi huonekaluissa, arkkitehtuurissa tai vaatemuodissa, näkyy siis jollain tavalla myös autojen väreissä.

Esimerkiksi 1970-luvulla sisustettiin ihan muilla väreillä kuin nykyään: vaikkapa ruskealla, oranssilla ja beigellä. Ei ole sattumaa, että tämäntyyppiset värit olivat poikkeuksellisen suosittuja silloin myös autoissa.

Jos tällä hetkellä haluaa antaa esimerkiksi vaikutelman luksuksesta, Land Roverin Frascellan mukaan kannattaa panostaa neutraaleihin väreihin ja erilaisiin metallinsävyihin.

VÄREILLÄ on suuri merkitys auton ulkopinnan lisäksi myös sen sisustassa.

Nykyään autonvalmistajat nimittäin pyrkivät Telegraphin mukaan valmistamaan pelkän auton sijasta kokemuksen: etenkin kalliin auton tulee olla liikkumisfunktionsa lisäksi yhä enemmän kokemus esimerkiksi rentoutumisesta ja mukavuudesta.

Autoilun pitäisi olla nykyajan kiireiselle ihmiselle omaa laatuaikaa, ja mikä sen mukavampaa, kuin tuntea nahka takamuksensa alla ja katsella jalopuuta kojelaudassa. Automatka kun saattaa olla monelle kiireiselle perheelliselle ainoa hetki, kun saa olla omassa rauhassaan.

VÄRIMAAILMAN suhteen funktionaalisuus tulee mukaan myös sisustuksessa, mutta ovelasti rivien välistä:

Auton sisustan alaosissa – siellä, mihin ne kengät osuvat – käytetään usein tummempaa väritystä ja halvempaa materiaalia, jotta esimerkiksi muta ei näy ja haittaa niin paljon. Mitä ylemmäs sisustuksessa mennään, sitä vaaleampaan ja arvokkaampaan materiaaliin voidaan edetä.

11

1620

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Musta_tuntuu

      Hopeinen metalliväri tuntuu kuin se ei kiiltäisi lainkaan.

      • kokemustauseasta

        Sehän se vasta kiiltää, kunhan on puhdas ja näyttää uudelta vielä 20-vuotta vanhanakin, aurinko muuttaa tuot väriä todella vähän vuosien kuluessa


    • musta_mersu

      Ei värillä väliä, kunhan se on musta. Hätätapauksessa valkoinenkin menettelee.

      Autoiluko laatuaikaa? Auto on välttämätön paha ja jokainen autossa (liikenteessä ja huonokuntoisilla teillä) vietetty minuutti on liikaa ja siksi auton pitää olla mahdollisimman mukava jotta autoilu olisi edes jotenkin siedettävää..

      • Ei.ikinä.valkoista

        Valkoinen on kamalin värivaihtoehto.


    • aerhsrh

      Tummanpunainen/viininpunainen on metalliväri kaikista hienoin ja sopii lähes joka autoon. Esim Mazdan uusi metallinpunainen on ehkä tyylikkäimpiä saatavilla olevia värejä. Tummansininen metalliväri on myös tosi hieno kunhan ei ole liian lähellä violetin sävyä. Tummansininen/punainen eivät myöskään koskaan ole menneet muodista.

      Valkoinen on uusissa autoissa tyylikäs mutta vanhemmissä ei näytä enää kovin hienolta.

      Harmaa/hopea/musta on tylsä mutta menettelee. Tällä hetkellä itsellä hopea mutta en valinnut värin perusteella vaan ihan muista syistä. Hyvä puoli harmaassa/hopeassa/mustassa on ettei ainakaan karkoita ostajia (=tuulipukukansaa). Musta tosin ei sovi yhtä moneen autoon kuin harmaa tai hopea.

      Rumimpia ovat beigen/kerman-metalliväriset kuten esim 2000-luvun alun Avensikset, myös uudet ruskeat metallivärit ovat kauheita.

      90-luvun vihreä trendikin on aika nolon näköinen tänä päivänä.

      • PataKattilaaSoimaan

        Pidät muita tuulipukukansana ja silti itse tiedät Mazdan värit.
        Kuka on tuulipukukansaa?


      • individuell

        Sanos muuta. Vaikka on se Mazda siinä suhteessa parempi kuin Toyota, Volkkari tai Skoda. Se on ainakin enempi "itse valittu".


      • srhsrysr
        PataKattilaaSoimaan kirjoitti:

        Pidät muita tuulipukukansana ja silti itse tiedät Mazdan värit.
        Kuka on tuulipukukansaa?

        Mazda on voittanut vuoden 2016 world car design palkinnon uudella "KODO" muotoilutyylillään missä uusi metallinpunainren "soul red" on oleellinen osa. Eli kyllä sun saksalaiset ja italialaiset ovat nykypäivänä enemmän tuulipukuautoja kuin mazda.

        Mazda on aina ollut muotoilun edelläkävijä, jo ekassa kutosessa kirkkaat valot kun muut fiilistelivät vielä 90-luvun tyylillä. Nykypäivänä uudet mazdat, erituisesti soul red väriset kääntävät katseita enemmän kuin joku bmw tai alfa romeo.

        Ei mazda ole koksaa ollut tuulipukukansan suosikkinan toisin kuin toyotat ja volkkarit joten mazdan on enemmän tyyli ja laatutietoisen valinta.


      • Eikö_melkein
        individuell kirjoitti:

        Sanos muuta. Vaikka on se Mazda siinä suhteessa parempi kuin Toyota, Volkkari tai Skoda. Se on ainakin enempi "itse valittu".

        kaikkiin autoihin saa valittua värin jo tilausvaiheessa.


    • tylsä-harmaa

      Kunhan olisi joku väri, eikä aina tylsä harmaa. Musta ja valkoinenkin on kyllä huonoja, nekään eivät oikeasti ole värejä, vaan harmaasävyjä.

      Mutta harmaa auto se itsellänikin on. Neljäästä koeajamastani (samanlaisesta) autosta oli 3kpl harmaita, kaksi vaaleanharmaata, ja yksi tummanharmaa, yksi oli sitten punainen. Toinen vaaleanharmaa oli paras kunnoltaan. Niinpä tässä itsekkin ajelen (vaalean)harmaalla autolla.

    • Autoilija_Antti

      Itse karsastan noita metallivärejä, perusvärinen on helpompi paikkamaalata kolhujen ja ruostekorjausten jäljiltä. paras olisi kokonaan mattapintainen auto, mutta niitä ei juuri löydä. toisaalta näillä yli 20v autoilla kun ajelee, niin on aivan sama minkä värisellä maalaa, kunhan vähän ruostumista hidastaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      2004
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      101
      1762
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      83
      1591
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      61
      1434
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1132
    6. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      109
      1063
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      1043
    8. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1036
    9. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      73
      1026
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      983
    Aihe