Kuuluin 45 vuotta elämästäni kirkkoon josta erosin muutama vuosi sitten. Uskoin siihen mitä minulle oli lapsena ja nuorena opetettu enkä juuri kyseenalaistanut sitä vaikkei usko koskaan mitään isompaa osaa elämässäni näytellyt. Kirkossa kävin säännöllisen epäsäännöllisesti.
Kun uskonnollinen terrorismi ja entistä jyrkempi uskonnollinen suvaitsemattomuus alkoi nostaa päätään aloin miettimään omaa uskonnollisuuttani ja sen perusteita. Aloin ottamaan asioista enemmän selvää ja pari vuotta asioita selvitettyäni ja mietittyäni totesin että kuulumiselleni kirkkoon ei ole mitään perusteita.
Uskoni perustui vain ja ainoastaan perusteettomiin väitteisiin jotka minulle oli lapsena opetettu ja jotka olin asiaa sen enempää miettimättä hyväksynyt. Uskontoa vastaan taas alkoi kerääntymään materiaalia enemmän kuin riittävästi:
- uskonnollisten väitteiden ja yliluonnollisten jumaluuksien tueksi ei löydy mitään todellista todistetta
- Raamattu on niin täynnä vakavia ristiriitaisuuksia että sieltä voi oikean kohdan poimimalla perustella aivan mitä vaan uskonnon nimissä. Samoin monet Raamatun kertomukset ovat täysin sepitteellisiä todennettuun historiaan verrattaessa. Niillä on opetuksellinen arvo mutta historiallisesti ne ovat mitättömiä ja ovat verrattavissa lähinnä esim. Aisopoksen eläinsatuihin.
- uskonnollisten fundamentalistien tulkinnat uskostaan ja sen vaikutuksesta elämiseen perustuvat barbaariajan arvo- ja moraalikäsityksiin. Ihmiskunta on niistä ajoista kehittynyt ja niin täytyy myös arvomaailman kehittyä ihmiskunnan kehityksen mukana. Fundamentalistien perustelut uskonsa oikeutukseen eivät kestä päivänvaloa sillä ne perustuvat puhtaasti denialismiin ja jopa suoranaiseen valehteluun
- uskonnollinen väkivalta, niin henkinen kuin fyysinenkin, on osoitus siitä että uskovaiset ajavat kaksilla valoilla. Oman uskonnon moraaliopetuksia ei noudateta omassa elämässä vaikka niiden noudattamista muilta vaaditaankin oman uskonnon nimissä
Minulle on periaatteessa aivan ykshailee mihin muut uskovat mutta äärimmilleen viety uskovaisuus on niin suvaitsematonta eriuskoisia kohtaan että sen hyväksyminen on vaikeaa. En halua rajoittaa uskonnonvapautta mutta vihapuhe on vihapuhetta vaikka se naamioitaisiin uskonnolliseksi paatokseksi.
Suomessa on uskonvapaus joka tarkoittaa että _jokainen_ saa uskoa ja harjoittaa uskoaan niinkuin parhaimmaksi näkee ilman häirintää. Ääriuskovaiset vetoavat juuri omassa uskossaan uskonvapauteen. Mutta heti seuraavaksi he ovat jo taas julistamassa helvettiä kaikille muille käsittämättä juuri se on toisen uskonrauhan rikkomista.
Uskovaisuus tai ateismi on aina loppujen lopuksi oma henkilökohtainen valinta. Toisilla valinta perustuu harkintaan, toisilla tapaan tai perinteisiin. Yhtä kaikki, näitä valintoja tulee kunnioittaa. Myös silloin kun omat katsomukset eivät ole yhteneväisiä niiden kanssa.
Minulle kysymys jumalan olemassa olosta on nykyään merkityksetön. On ihan sama onko jumaluuksia joskus ollut olemassa vai ei sillä ne eivät ainakaan minun nähdäkseni enää vaikuta ihmisten elämään millään tavalla. Jos niitä jumalia on koskaan edes ollut olemassa. Uskonnot kyllä vaikuttavat mutta se on jo toinen juttu. Itse en voi rakentaa elämänkatsomustani sellaisten asioiden varaan joihin en enää usko enkä tule koskaan enää uskomaankaan. Nykyisen elämänkatsomukseni olen rakentanut toisten ihmisten kunnioittamisen ja oman rehellisyyden varaan ja niistä arvoista aion pitää kiinni kuolemaani saakka.
Taloudellisesti minä en ole kirkosta eroamisesta hyötynyt, muut kylläkin. Käytän vähintään ennen maksamani kirkollisveron verran rahaa hyväntekeväisyyteen. Kohdistan tukeni haluamilleni hyväntekeväisyys- ja ihmisoikeusjärjestöille. Suosittelen samaa muillekin ateisteille mutta jokainen tehköön itse omat päätöksensä.
Miksi erosin kirkosta ja ryhdyin ateistiksi
40
354
Vastaukset
"Suosittelen samaa muillekin ateisteille mutta jokainen tehköön itse omat päätöksensä."
Joillakin ei vaan satu olemaan ylimääräistä rahaa antaa ja ne joilla on rahaa antaa hyväntekeväisyyteen niin kyseenalaistavat sen, meneekö se lopulta sinne johon sen rahan on tarkoitus mennä vai ottaako sen välikäsi.
Kuten sanoit olet alkanut ajattelemaan kyseenalaistamista, joten otathan tästä asiasta itsellesi selvää.- eXev.lut
Se mitä ehdotin oli suositus, ei velvoite. Enkä ala esittelemään tai tarjoamaan mihin sitä pitäisi kohdistaa. Jokainen etsiköön omaa aatemaailmaansa vastaavan tarkoituksen. Tai olkoon etsimättä jos siltä tuntuu.
Olen omasta mielestäni tarkka siitä mihin tarkoitukseen rahani laitan. Ja auttaa voi monella tapaa. Ilman rahaakin. Soitto sille yksin elävälle tädille muulloinkin kuin Jouluna saattaa parantaa hänen päiväänsä. eXev.lut kirjoitti:
Se mitä ehdotin oli suositus, ei velvoite. Enkä ala esittelemään tai tarjoamaan mihin sitä pitäisi kohdistaa. Jokainen etsiköön omaa aatemaailmaansa vastaavan tarkoituksen. Tai olkoon etsimättä jos siltä tuntuu.
Olen omasta mielestäni tarkka siitä mihin tarkoitukseen rahani laitan. Ja auttaa voi monella tapaa. Ilman rahaakin. Soitto sille yksin elävälle tädille muulloinkin kuin Jouluna saattaa parantaa hänen päiväänsä."Soitto sille yksin elävälle tädille muulloinkin kuin Jouluna saattaa parantaa hänen päiväänsä. "
Samaa mieltä olen minäkin. Ihminen muistaa lähipiiriään liian harvoin. Se mua kummastuttaa että monet tapaavat sukulaisiaan ja muita tuttaviaan vain jouluisin ja kesäsin ei niistä ei taas mitään kuulu tai pahemmin vaihdeta kuulumisia. Joillekin on kova pettymys, jollei kykene tulemaan sukulaisten luokse viettää joulua. Haluan viettää tosin jouluni lapsuudesta kasvatettujen perinteiden mukaan, johon ei ole koskaan kuulunut siis joulukirkko tai evankeliumin luku. Jään pois kirkosta tai sitten menen jonnekin toisaalle, kun moista evankeliumia pitää "pakanajuhlassa" väkisin lausua.
- wind-
Jumala kyllä vaikuttaa ihmisiin. Vaikka oletkin ollut tutkaimella, kuitenkin pitkän aikaa siellä missä ei ole kohtaamista muuten kuin etätyössä. Jumalan kohtaaminen on elävä prosessi..rukous antaa vahvistuksen ja siihen on jokaisella mahdollisuus. Hienoja ominaisuuksia ihmisenä olet saavuttanut ilman uskoakin...siksi pitää aina korostaa ihmisyyttä...
Desiderata
Mene tyynesti hälyn ja kiireen keskelle
ja muista, mikä rauha kätkeytyy hiljaisuuteen.
Niin pitkälle kuin itsestäsi luopumatta on mahdollista,
pysy hyvissä väleissä kaikkien ihmisten kanssa.
Puhu oma totuutesi rauhallisesti ja selkeästi
ja kuuntele muita, myös tyhmiä ja tietämättömiä,
heilläkin on tarinansa kerrottavana.
Vältä äänekkäitä ja hyökkääviä henkilöitä.
He ovat piina sielulle.
Jos vertailet itseäsi muihin,
voit tulla turhamaiseksi ja katkeraksi,
sillä aina on olemassa suurempia ja mitättömämpiä
ihmisiä kuin sinä itse.
Iloitse saavutuksistasi yhtä lailla kuin suunnitelmistasi.
Säilytä kiinnostus elämäntyöhösi,
olipa se kuinka vaatimaton tahansa;
se on todellista kiinteää omaisuutta ajan ja onnen vaihteluissa.
Harrasta varovaisuutta liiketoimissasi,
sillä maailma on petkutusta täynnä.
Älköön se kuitenkaan tehkö sinua sokeaksi sille,
mitä hyvyyttä on olemassa.
Monet ihmiset tavoittelevat korkeita ihanteita,
ja kaikkialla elämä on täynnä sankaruutta.
Ole oma itsesi.
Varsinkaan älä teeskentele kiintymystä.
Älä ole ivallinen rakkauden suhteen,
sillä kaiken kuivuuden ja hurmattomuuden keskellä
se on ikuista kuin ruoho.
Ota lempeästi vastaan vuosien antama neuvo
luopumalla tuskattomasti nuoruuteen kuuluvista asioista.
Kasvata ja vahvista henkeäsi suojaamaan sinua
äkillisen epäonnen kohdatessa,
mutta älä masenna itseäsi kuvitelmilla.
Monet pelot ovat uupumuksen ja yksinäisyyden synnyttämiä.
Terveellistä itsekuria unohtamatta ole lempeä itseäsi kohtaan.
Olet maailmankaikkeuden lapsi, et puita ja tähtiä vähäisempi,
sinulla on oikeus olla täällä, ja vaikka sitä joskus epäilisitkin,
maailmankaikkeus joka tapauksessa kehittyy
niin kuin sen tulee.
Sen vuoksi ole sovussa Jumalan kanssa,
olkoonpa kuvasi hänestä mikä tahansa ja
mitkä lienevätkin toimesi ja rientosi
elämän hälisevän sekasorron keskellä,
säilytä rauha sielusi kanssa.
Kaikesta teeskentelystä, raatamisesta
ja särkyneistä unelmista huolimatta
tämä on sittenkin kaunis maailma.
Pysy valppaana - pyri olemaan onnellinen.
Löydetty St. Paulin kirkosta Baltimoresta v. 1692"Jumala kyllä vaikuttaa ihmisiin. "
Tuntuu tekevät ihmisistä, joihin vaikuttaa, erityisellä tavalla tyhmiä.http://www.kysy.fi/kysymys/kysyn-seuraavasta-tekstista-mene-tyynesti-halyn-ja-kiireen-keskelle
"Löydetty St. Paulin kirkosta Baltimoresta v. 1692"
Ymmärräthän sinä wind-, kaunis runo, mutta kirjoitettu vasta tuhat yhdeksänsataa luvulla, eli taas tuli levitettyä taas vähän niinkuin palturia.
Kokeiles wind- sillai vaikka kuukauden, et kun joku seurakuntas jäsen sulle jotain väittää, niin etti sille tiedolle vahvistus jostain muualta, mielummin monesta eri lähteestä. Tai vaikka vaan yksi viikko.
"- uskonnollisten väitteiden ja yliluonnollisten jumaluuksien tueksi ei löydy mitään todellista todistetta"
Selitä siis kuinka maailmankaikkeus ja luonnonlait ovat voineet luoda itse itsensä tyhjyydestä ja olemattomuudesta ilman Jumalaa?- selittyvät.helposti
Olemattomasta Jumalasta sinä puhut.....
- Mark.kukkuu.kukkuu
"Selitä siis kuinka maailmankaikkeus ja luonnonlait ovat voineet luoda itse itsensä tyhjyydestä ja olemattomuudesta ilman Jumalaa?"
Yritätkö väittää, että Mooseksen keksimä Jumala loi kaiken? - Frans_2
"Selitä siis kuinka maailmankaikkeus ja luonnonlait ovat voineet luoda itse itsensä tyhjyydestä ja olemattomuudesta ilman Jumalaa?"
Ihan hyvin ja varsinkin ilman kristittyjen jumalaa suorastaan erinomaisesti. Miten se teidän jumalanne on voinut tulla ja syntyä mitenkään jostakin tyhjyydestä, jos kiven kovaan väität ettei maailma ole voinut syntyä tyhjyydessä. Eikö silloin uskovien logiikassa ole selvää ristiriitaa?! Selvittäisitkö sitä nyt hieman?! Ei riitä, että perustelet että jumala on ollut aina, kun sitä ei ole olemassa nytkään!!
Jotenkin.- VoiMoosesSentään
Mark.kukkuu.kukkuu kirjoitti:
Yritätkö väittää, että Mooseksen keksimä Jumala loi kaiken?# Yritätkö väittää, että Mooseksen keksimä Jumala loi kaiken? #
Mooseskin on fiktiivinen hahmo joten hän ei voinut jumalaa keksiä. Jumalan lienee keksinyt sama kuka keksi Mooseksen.
"Taloudellisesti minä en ole kirkosta eroamisesta hyötynyt, muut kylläkin. Käytän vähintään ennen maksamani kirkollisveron verran rahaa hyväntekeväisyyteen. Kohdistan tukeni haluamilleni hyväntekeväisyys- ja ihmisoikeusjärjestöille. Suosittelen samaa muillekin ateisteille mutta jokainen tehköön itse omat päätöksensä.2
Jos ei ole Jumalaa, ei ole perusteluja millekään hyväntekeväisyydelle, eikä ihmisillä olisi edes tietoisuutta hyvästä ja pahasta.- mitenmuka
Ateistit tekevät paljon hyväntekeväisyystyötä hyvyyttään.
- kirkkoTekeePahaa
Mitkä ne perustelut nyt on?
Meillähän ei ole tietoa onko jotakin yliluonnolliseksi nyt ymmärtämäämme olemassa. Silti kai perusteet hyväntekeväisyydelle ovat olemassa... mitenmuka kirjoitti:
Ateistit tekevät paljon hyväntekeväisyystyötä hyvyyttään.
"Ateistit tekevät paljon hyväntekeväisyystyötä hyvyyttään."
Varmasti tekevätkin. Se todistaa, että Jumala on olemassa ja kumoaa ateismin.Mark5 kirjoitti:
Varmasti tekevätkin. Se todistaa, että Jumala on olemassa ja kumoaa ateismin.Kun olet tehnyt tällä palstalla hyvin merkittävää ja pyyteetöntä käännytystyötä, niin ei voi välttyä kysymykseltä.
Kuinka monta sielua olet pelastanut tai onko Sinulla arvoisa Mark5 oma pieni seurakunta ja opetuslapsia.- näinsevaanmenee
Mark5 kirjoitti:
Varmasti tekevätkin. Se todistaa, että Jumala on olemassa ja kumoaa ateismin.Jumalastasi ei ole muuta todistettu kuin se että sinä uskot siihen.
Ihmiset ovat tunteneet empatiaa jo ennen juutalaisuuden Jumalia (huomaa monikko) ja ovat siten tehneet hyviä tekoja toisilleen.
Tämä hyvien tekojen ja empatian kyky on ollut niin kauan kuin olemme lajina laumassa liikkuneet. Koska ne yksilöt, joille empatia kehittyi ja jotka ovat tehneet yhteistyötä, menestyivät. Siten he ovat olleet menestyneimmät jatkamaan sukuaan.
Tätä empatiaa, yhteistyötä ja hyvän tekemistä on periytynyt muillekin kädellisille apinoille kuten simpansseille.
Luulen, etteivät simpanssit tiedä hittoakaan Jahvesta ja Jeesuksesta.
Jos jäsen Mark5 ajattelee etteivät ihmiset voi olla hyviä toisilleen ilman Jumalaa niin suosittelen tutustumaan sekulaariin humanismiin.
"Näkemykseni tästä asiasta on selkeä ja ehdoton. Pidän vanhanaikaisina Koraania, Vedoja, Raamattua ja kaikkia uskonnollisia tekstejä, jotka määräävät niiden seuraajien elämää. Olemme ohittaneet sen sosiohistoriallisen ympäristön, jossa nämä kirjoitettiin ja siksi niiden näkemysten ei tule ohjata meitä. Kysymys tarkistuksesta, perinpohjaisesta tai muunlaisesta ei ole asiaan kuuluva. Meidän on ylitettävä nämä muinaiset kirjoitukset, mikäli haluamme edistyä. Vastataksemme henkisiin tarpeisiimme, tulkoon humanismista uusi elämänkatsomuksemme"
-Taslima Nasrinin- jumalaton.juttu
Empatia on ihmisille luonnollista, se todistaa evoluution voiman.
Voithan sä milloin hyvänsä tukea vaikkapa uskonnottomien joulua tai osallistua tukemaan vapaa-ajattelijoita. Eihän siihen hyväntekeväisyyteen silloin mitään jumalia tarvita?!
Se, että kirkko auttaa jotakin niin siinä on todella suuresti välikäsiä ennen kuin se menee avun tarkoitettuun paikkaan, minkä hyväksi se on tehty ja siihen retkuun menee monet oli sitten kyse pelastusarmeijasta tai kirkon avusta.
Se ei ole hyväntekeväisyyttä, että raamattuja tulee saada jokaiseen Suomen hotellihuoneeseen joka oli viime keväänä eräs kohde kirkon kolehtiin eräässä Varsinais-Suomen pikkukaupungin kirkossa, jossa konfirmoitiin eräs avopuolisoni sukulainen.
- kirkkoTekeePahaa
Hieno kirjoitus. Kiitos siitä.
Itsellä kirkosta eroaminen ja uskonnottomuuden herääminen olivat omat prosessinsa. Kirkosta erosin ihan sen vuoksi kun huomasin miten pahasti seurakunnat kohtelevat työntekijöitään, erityisesti johtavat papit. Piispakaan ei tähän puuttunut vaikka työsuojelulaki niin edellyttää. Sitä ei piispan moraali sisältänyt. Siitä sitten johtopäätös etten tietenkään maksa jäsenmaksu tuollaiseen järjestöön.
Asia jäi vaivaamaan, miksi oppiaan saarnaavat itse käyttäytyvät miten sattuu. Sitten huomasin huijauksen. Sehän oli valtapeliä jossa hankittiin uusia jäsenmaksuja. Ei juuri muuta. Huvätekeväisyyttäkin tehtiin vain 2% liikevaihdosta. SPR taitaa tehdä 80% liikevaihdostaa vai enemmänkin. Melkoinen ero. Se kertoi minulle toiminnan ja tarkoituksen petollisuuden. Vihdoin huomasin ettei edes tämä uskonto ole sen todempi kuin mitkään muutkaan uskonnot. Spagettimonsteri kirkon kautta ymmärsin uskonnollisten lakien mielettömyyden. Kirkon rakentama kupla puhkesi. Ja niin minusta tuli agnostikko. - ateistin.moraali
En usko aloittajaa. Elettyään vanhempiensa vahtimana umpiuskonnollista elämää, hän halusi alkaa kiusaamaan ihmisiä ja kirjoittelemaan pallihikifantasioitaan. Siksi hän erosi kirkosta ja hylkäsi uskonnon.
- epäuskoinen
Sillä mihin uskot tai olet uskomatta ei ole muille ihmisille mitään merkitystä.
- ateismionmitäon
On varmasti paljon ns. uskonnollisia joille usko on vain tapa ja jotain kodin perintönä tullutta. Joku isänmaallinen on kirkon jäsen, koska luterilaisuus on heille osa suomalaisuutta. Varsinkin Venäjän Karjalassa inkerinsuomalaiset ovat luterilaisia, koska se suomalisuus on ja elää vielä noissa kirkollisissa kokoontumisissa.
Olet rehellinen aloittaja. Eipä ihmisen tarvitse kuulua seuraan tai järjestöön, jos ei koe sen arvoja omaksi ja siitä ei ole hänelle hyötyä.
Ja ihminen voi tulla uskoon ja olla uskossa ilman kirkon jäsenyyttäkin.
Rukoilen että Jumala antaa myös sinulle hengellisen heräämisen, joka tulee Pyhän Hengen kautta. Se ei ole uskonnollisuutta ja opittua vaan todella elämää ja yhteyttä Jumalan kanssa. Silloin vasta ymmärtää todella mistä uskomissa on kysymys.
Siunausta elämääsi.- ateismionmitäon
Kun Nuuskaiset Pallihiekä ja tunnet Siunauksen Jumalalta.
- urtrtetwrtre
Kuuluin toistakymmentä vuotta kirkkoon ateistina. Sitten riitti.
- ateismionmitä
Kun sydän pysähtyy ei ihminen välttämättä ole silloin vielä kuollut ja ei aina sielu poistu kehosta. Yksi kaksi vuotta sitten kuollut uskovainen mies kertoi, että hänellä on ollut kaksi sydänpysähdystä ja toisesta on jotain kokemusta että oli käynyt pois kehosta. Vuosia sitten vieraileva saarnaaja sai seurakunnassamme sydänpysähdyksen ja tehokas (tekohengitys)ensiapu pelasti hänen aivonsa kunnes ambulanssi tuli. Jälkeenpäin mies kertoi että oli jo leijailut seurakuntasalissa ja hänen vierellään oli seisonut enkeli. Enkeli oli sanonut että tehtäväsi on vielä kesken ja palaat vielä takaisin. Miehellä oli myös sanoma enkelin kautta seurakunnalle. Kohtauksen jälkeen saarnaaja eli vielä neljännes vuotta.
Ei kaikille välttämättä anneta kokemusta ja ei sydänpysähdyskään ole sama kuin kuolema (ruumiista poistuminen) vaan voi olla vain tajunnan lakkaaminen kun aivot eivät saa happea, jos elvytys aloitetaan välittömästi.
Sinä alittaja et ole kokenut Pyhän Hengen kautta tapahtuvaa uudestisyntymää ja uskosi on ollut vain asioiden totena pitämistä ja pään tietoa.
Usko Jeesukseen on aivan eri asia kuin maailman kaikki uskonnot ja uskonnollisuus. - PerttiMra
Uskovien suhteen ei ole vielä toivoa kokonaan menetetty kun heidän joukostaan joku pystyy tulemaan järkiinsä ja ryhtymään omilla aivoillaan ajatteluun.
Uskonnot eivät ole muuta kuin kuolemanpelkoisten turvatutti jota lutkuttaa kun pelottaa. Vasta uskonnosta vapauduttuaan ihminen pystyy näkemään ympärillään olevan maailman kauneuden.
Hyvää joulua kaikille. Uskovaisillekin. Olipa pitkästä aikaa sitte tosi hyvä kirjoitus. Hyvää tätä päivää ja onnellista tulevaisuutta myös aloittajalle. ;)
- sinä.se.vaan.uskot
Niin, trollin kirjoittama ja täyttä sontaa.
sinä.se.vaan.uskot kirjoitti:
Olkoonkin, mutta kirjoitus oli siltikin hyvä, kumpa kaikki trollit olisivat tuota tasoa, niin kaikilla olis kivempaa.
- minä.se.vaan.kysyn
sinä.se.vaan.uskot kirjoitti:
Ovatko kaikki kanssasi eri mieltä olevat trolleja?
- kuutamolla2347
Se on sinun asiasi, miksi kirjoitit tänne?
- ateismi
Kylläpä olet kuutamolla kun et tiedä missä olet.
- uskomaton-
Uskonnot on syntyneet tietämättömyydestä, miten maailma toimii. Aikoinaan luultiin maapallon olevan litteä, ja sen reunalta voi pudota. Noista ajoista tieto on karttunut, ja uskominen yliluonnolliin vähentynyt. Emme vieläkään tiedä oikeastaan kuin pienen osan maailmankaikkeudesta. Mutta kaikki tieto mikä vaikuttaa maapalloon, vähentää uskomista yliluonnollisiin.
Uskoa saa jokainen mihin haluaa, mutta pitäisi jättää uskomattomat rauhaan, eikä yrittää tuputtaa omia uskomuksiaan toisille.- sen.kun.kuulis
"Uskonnot on syntyneet tietämättömyydestä, miten maailma toimii. Aikoinaan luultiin maapallon olevan litteä, ja sen reunalta voi pudota. Noista ajoista tieto on karttunut, ja uskominen yliluonnolliin vähentynyt. "
Eikä ole. Nyt uskotaan, että maailmankaikkeuden kokonaisenergia on nolla ja että maailmankaikkeuden perusta on stokastinen. Sitä tolkutetaan nyt kaikille, jotka vain jaksavat kuunnella. Kun rahvaan tahvoimmat nämä höpöjutut lopulta oppivat, ne todetaan vääriksi ja kansaa haukutaan taas kerran niin helvetin tyhmäksi.
Eipä mitään uutta auringon alla, taaskaan.
"Uskoa saa jokainen mihin haluaa, mutta pitäisi jättää uskomattomat rauhaan, eikä yrittää tuputtaa omia uskomuksiaan toisille."
Milloin sivistyneistö ja skepot sun muut sen oppivat? sen.kun.kuulis kirjoitti:
"Uskonnot on syntyneet tietämättömyydestä, miten maailma toimii. Aikoinaan luultiin maapallon olevan litteä, ja sen reunalta voi pudota. Noista ajoista tieto on karttunut, ja uskominen yliluonnolliin vähentynyt. "
Eikä ole. Nyt uskotaan, että maailmankaikkeuden kokonaisenergia on nolla ja että maailmankaikkeuden perusta on stokastinen. Sitä tolkutetaan nyt kaikille, jotka vain jaksavat kuunnella. Kun rahvaan tahvoimmat nämä höpöjutut lopulta oppivat, ne todetaan vääriksi ja kansaa haukutaan taas kerran niin helvetin tyhmäksi.
Eipä mitään uutta auringon alla, taaskaan.
"Uskoa saa jokainen mihin haluaa, mutta pitäisi jättää uskomattomat rauhaan, eikä yrittää tuputtaa omia uskomuksiaan toisille."
Milloin sivistyneistö ja skepot sun muut sen oppivat?En minäkään noita avaruusjuttuja ymmärrä, mutta maailmassa on helkkaristi sellaisia ihmisiä jotka ymmärtävät, ja ovat ilmeisesti todisteiden perusteella sitä mieltä mitä ovat, ja tulokset ovat käsittääkseni myös toistettavissa, eikä siinä sitten muuta, minä en tiedä, kun en ole mikään tiedehenkilö.
Mutta sitten kun pistetään vastapuolelle näkymätön henkiolento, jota ei pysty todentamaan millään, niin kyllä minä ihan tämän havaittavan maailman puolelle kallistun. En tiedä kuinka kaikki on saanut alkunsa, en tiedä kuinka elämä on tullut maapallolle, mutta täällä ollaan.
- alfa123om22
Tosi tieto käy loppua kohden yhä enenevämmäksi sanotaan Profeetta Danielin kirjassa. Uskonnoista luopuminen on sekin uskontoa ja totuutta. Vilpittömyyttä ja rakkautta. Mutta se ei vie Uutta Jerusalemia pitemmälle, joka on totuuden kaupunki. Uusi Jerusalem on pinta-alaltaan luultavasti useita maapalloja suurempi. Se on suurin päämäärä, johon juutalaisuus ja kristinusko kykenevät. Totuus on IN siellä.
Sen sijaan islam ei salli uskosta luopumista ja islamin päämäärä on paratiisi, joka on koko Aurinkokunnan laajuinen. Islamin löytänyt on löytänyt täyden totuuden.
Ehkä on vielä suurempiakin päämääriä kuten koko Galaksin kokoisia. Niistä kertoo Intian Hare Krishna liike, joka luultavasti on Serafi enkeleistä lähtöisin niin kuin muutkin uskonnot ovat enkeleistä lähtöisin. Vaikka ei enkeleitä tunnusta tai usko niihin niin Jehova on laittanut maailman pelastuksen edestä myös OMAN ITSENSÄ PELIIN etenkin tämä ilmenee Kristuksen lähettämisessä maailmaan.
Juutalaisuus ja kristinusko ovat Kerubista ja profeetoista lähtöisin ja sallivat mielestäni osittain luopumuksen. Aina voi palata takaisin.
Islam on Arkkienkelistä lähtöisin eikä salli luopumusta.
Hare Krishna lienee Serafimista lähtöisin eikä tykkää luopumuksesta hyvää myöskään.
Itse olen sitä mieltä, että ateismin arvo totuuden vaatijana on enemmän kuin sadan tekopyhän kristityn arvo. Mutta islam on pienessä sodassa ateismia vastaan, koska islamin päämäärä on jalompi kuin juutalaisuuden eikä se voi sallia luopumusta varsinkaan kun AURINKOKUNTA on paikka, jonka ulkopuolella ei tavallaan ole mitään. AURINKOKUNTA on itse sulkeutuva systeemi.
Myös Hare Krishna liike, joka on Galaksin suuruinen päämärältään ei salline luopumusta sillä Galaksikin on itse sulkeutuva systeemi, jonka ulkopuolella on vaikea olla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi734665Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D1074151- 633730
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul382911Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa692670Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!282663- 552637
- 391977
- 471948
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun161916