Rituaalit helluntalaisuudessa

Uskonnollisuus

Onko papin "rituaalioppaassa" määritelty kuinka kauan "kokous" kestää?
Mitä muita rituaaleja?
Miksi ehtoollisesta on tehty maksullinen ja onko se kaikille avoin ja raamatullinen?

15

226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä ihmettä tarkoitat "maksullisella ehtoollisella"?

      • Uskonnollisuus

        Asettiko Jeesus ehtooliselle rahankeräyksen?
        Mitä lukee helluntalaisten Raamatussa?


      • Uskonnollisuus kirjoitti:

        Asettiko Jeesus ehtooliselle rahankeräyksen?
        Mitä lukee helluntalaisten Raamatussa?

        Kolehdistako tässä "maksullisuudessa" siis on kysymys? Sitä ei siis ehtoolliskokouksessa saisi mielestäsi olla, sitäkö tarkoitat? Onko sinulla ideaa, miten seurakunnan tulisi kerätä varat juokseviin menoihinsa, jos kolehti ei mielestäsi ole hyvä järjestely? Pitäisikö olla mieluummin joku pakollinen "kirkollisvero" kuin vapaaehtoinen lahjoitus?


      • YksinRaamatulla

        Raamatussa ehtoollisen yhteydessä ei kerätty rahaa. Helluntaissa on ehtoollinen 1 kerran 30 pv:ssä joten juokseviin srk:n menoihin voi kerätä 29 päivänä kuukaudessa. Temppelivero ei kuulu ehtoolliseen. Rahoituksen voi maksaa myös netissä 24/8.


      • Kolehtia
        YksinRaamatulla kirjoitti:

        Raamatussa ehtoollisen yhteydessä ei kerätty rahaa. Helluntaissa on ehtoollinen 1 kerran 30 pv:ssä joten juokseviin srk:n menoihin voi kerätä 29 päivänä kuukaudessa. Temppelivero ei kuulu ehtoolliseen. Rahoituksen voi maksaa myös netissä 24/8.

        Kolehti ei liity ehtoolliseen. Ehtollisella voi käydä ja kolehtia ei kerätä samalla. Sitten kun on kolehdin aika, niin silloinkaan ei tarvi siihen ossllistua jos ei halua.


      • PysytäänRaamatussa

        Pappi puhuu "uhrista" tarkoittaen rahaa eikä Jeesusta, ehtoollisella Raamatussa Jeesus on uhri. Myös mitään "kolehtia" ei kerätty alkuseurakunnan ehtoollisella. Helluntalaiset puhuvat uhrilahjasta.
        Raha on suurin epäjumala ja sitäkin palvotaan ja pidetään tärkeänä.
        Kun toimitan jonkun kotona ehtoollisen niin ei tule mieleeniinkään kerätä rahaa.


      • Pergamon

        Hell. srk:issa puhutaan "€htoolliskokouksesta".
        Ehtoolliskokouksissa pyörii suurin liikevaihto rahalla mitattuna.


    • Helluntaiseurakunnilla ei ole kirkkokäsikirjaa tai vastaavaa. Ainoat seurakunnissa toistettavat asiat ovat ehtoollisen asettamissanat ja kastettaessa lausutut sanat. Tosin näissäkään ei ole pakkoa käyttää juuri niitä sanoja. Niin ja sitten on tietysti Herran siunaus.

      Kokouksissa ei ole periaatteessa mitään kaavaa. Käytännössä kokouksissa on kuitenkin laulua, rukousta ja opetuspuhe.

      Ehtoollinen on useimmissa seurakunnissa alkuseurakunnan mallin mukaisesti avoin kaikille uudestisyntyneille ja kastetuille (=upotetuille) uskoville. Vauvakastetta ei siis tunnusteta kasteeksi, kuten ei tietenkään ei-kristillisten seurakuntien kasteita. Käytännössä ehtoollinen tarjotaan siis eri helluntaiseurakuntien, vapaakirkon, baptistien ja cityseurakuntien ja erilaisten uuskarismaattisten seurakuntien jäsenille.

      • Meingott

        "Käytännössä ehtoollinen tarjotaan siis eri helluntaiseurakuntien, vapaakirkon, baptistien ja cityseurakuntien ja erilaisten uuskarismaattisten seurakuntien jäsenille."

        Totta, esim. luterilaisilla ei ole asiaa vapaitten suuntien ehtoollispöytään.


      • Meingott kirjoitti:

        "Käytännössä ehtoollinen tarjotaan siis eri helluntaiseurakuntien, vapaakirkon, baptistien ja cityseurakuntien ja erilaisten uuskarismaattisten seurakuntien jäsenille."

        Totta, esim. luterilaisilla ei ole asiaa vapaitten suuntien ehtoollispöytään.

        Vapaakirkon ehtoollinen on avoin kaikille uskonsa tunnustaville, niille, jotka ovat ottaneet Jeesuksen vastaan pelastajanaan, kuuluivatpa mihin seurakuntaan tahansa tai vaikkeivat kuulu mihinkään. http://www.svk.fi/?sid=257


      • unohtuiko.jotain

        Ja kolehti eli helluntailaisittain "uhri". Se on hyvin tärkeä osa jokaista kokousta. Ennen uhrin kantoa pidetään uhripuhe, joka saattaa olla hyvin kaunopuheinen, vetoava ja taivutteleva. Usein siinä todetaan, että iloista antajaa Jumala rakastaa, luetaan raamatunpaikkoja kymmenysten antamisesta, ja luvataan, että kunhan vain uhraa, niin se on tae sille, että uhraajan raha-asiat paranevat ja että uhraamansa saa moninkertaisesti takaisin.


      • Meingott

        "Vapaakirkon ehtoollinen on avoin kaikille uskonsa tunnustaville, niille, jotka ovat ottaneet Jeesuksen vastaan pelastajanaan, kuuluivatpa mihin seurakuntaan tahansa tai vaikkeivat kuulu mihinkään."

        Totta, kerrot, mitä vapaakirkon opetus asiasta on. Mutta luterilaisille ei ole luterilainen kirkko antanut lupaa osallistua vapaitten suuntien ehtoollispöytään. Tässä asiassa avoin ehtoollispöytä on vain yhdensuuntainen päätös, ei kahden erillisen kirkkokunnan yhteinen sopimus ja päätös. Kukin kristitty on velvollinen pysymään oman seurakuntansa/kirkkonsa linjassa. Yhtälailla vapaitten suuntien kristityt eivät voi osallistua luterilaisen kirkon ehtoolliselle - se on heiltä suljettu pöytä.


    • sukulainenOnJehova27

      Jehovan todistajat eivät kerää kolehtia lainkaan
      Heillä on salin sivuseinällä lipas, johon saa lahjoittaa mitä haluaa ja milloin haluaa. Uhripuheita ei pidetä. Ja joka srk on tyytyväinen, muttei kumminkaan rikas. Ihailen sitä yhteyttä ja yhteisöllisyyttä. Oppia en ihaile, ihmettelen miten he pitävät niin yhtä, ovat sydämellisiä jne...eivätkä tee hengellisiä rokki ym räp, tanssimusiikkia, vaan kauniita kuorolauluja. Heistä voisi helluntailaiset ottaa oppia, siis noin muuten, ei opillisesti. Ja hei, jehovilla ei ole pastoreita lainkaan, vanhimmat hoitavat opetuksen,palkatta! mikä säästö!

    • KokousKokous

      Meneekö helluntaikokoukset tarkalleen käsikirjoituksen mukaan vai onko kokoukset villiä touhua? Muuten löytyykö Raamatusta kokouskäsitettä?
      Kokousmalli on otettu bisnesmaailmasta eikä Raamatusta. Kokoukset menevät aikataulun mukaan helluntaissa.

    • PasiToivonen

      >> Yhtälailla vapaitten suuntien kristityt eivät voi osallistua luterilaisen kirkon ehtoolliselle - se on heiltä suljettu pöytä.>>

      Katolinen kirkko ei ole kieltänyt ainakaan minulta osallistumista Helluntaiseurakunnan ehtoollispöytään. Eikä toisinpäin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe