Yhteydenpito ystäviin

Joulukortit on lähetetty ja saatu. Moni on saanut kortin tutulta, jota ei itse ole muistanut, tai on lähettänyt kortin tutulle, joka ei ole vastannut.
Mikähän mahtaa olla syy siihen, että usein ystävyyssuhteissa vain toinen osapuoli on aktiivinen? Soitat ystävällesi, ja hän ensi töikseen huudahtaa: "Eläthän sinä sentään, olen ihmetellyt pitkät ajat, mitä sulle on tapahtunut." Siis hän ei ole itse ottanut yhteyttä, ihmetellyt vain.
Saat kortin kaukaiselta sukulaiselta, jonka kanssa olit aikaisemmin yhteyksissä useinkin, mutta sitten sinulta jäi yhteydenotto hoitamatta ja läheisyys katkesi. Nyt sinun pitää olla vähän huonolla omallatunnolla, kun huomaat, että se toinen nyt vuosien takaa lähetti kortin. "Eipä ole sinusta kuulunut mitään!" Noloa. Et huomaa, että ei siitä toisestakaan ole mitään kuulunut.
Sukulaiset eivät soittele, mutta kertovat kesällä, että käytiin jouluna siinä sun naapurissasi, Virtasilla, ne on kesämökkituttuja. Mutta ei tultu käymään, kun ei ollut sinusta kuulunut mitään, ajateltiin, että olet matkoilla. - Syy on sinun, mikset ole pitänyt yhteyttä!

Johtuukohan se kasvatuksesta? Moni lapsi sai aina syyt niskoilleen, kun ei muistanut, tai ei uskonut, ei kuullut, ei tiennyt. Syyllisyys osoitettiin kätevästi. Toimii vieläkin?

20

226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se-on-loppu-nyt

      Surukseni ilmoitan,
      en lähetä joulukorttia enään kenellekkää,
      viimme vuonna jo vähensin joulukortin laittamista,
      lähetin vain niille jotka oli ensin minulle lähettäneeet kortin,
      tänä vuonna en lähetä ainuttakaan korttia,
      muutama on tullu lapsuuden ystäviltä edelleen,
      mutta en lähetä vastapalvelukseksi korttia,
      ehkä soitan puhelimelle tai laitan tekstiviestin joulun mustamisesta,
      kortit on nykyisin kalliita
      vähintään 1 euro kpl ja postimerkki taitaa olla myös 1 euron luokkaa,
      olen aikasemmin lähettäny säännöllisesti kymmeniä vuosia keskimäärin noin kolmekymmentä korttia hieman vaihdellen,
      joten 30 x 2 ruroa olisi 60 euroa,
      huh huh,
      eipä enään pienellä eläkkeellä kannata lähettää joulukortteja ,
      miten ne ennenvanhaan tuntui ettei kortit olleet kalliita niitä lähetti mielellään, nyt on asia toisin,
      kauppuaat ja posti kynii ihmisiltä rahat pois,
      se aiheuttaa pahaa mieltä kun ei enään raha riitä entisiin rituaalien harrastamiseen,

      • Rauhallista.joulua

        En lähetä minäkään yhtään korttia. Viimeinenkin edellisen sukupolven sukulaiseni kannettiin loppusijoituspaikkaan jo 9 vuotta sitten.
        Kaksi korttia sain, vaikka olen ilmoittanut, etten niitä kaipaa. Ja yhden vanhahkosta valokuvasta hienosti tehdyn. Yksi tekstiviesti ja yksi puhelutoivotus tuli, yksi vielä saattaa tulla ulkomaasta.
        Pelkkää rahastusta tyhjällä nuo kortit on maailman kalleimpine postikuluineen. Kauppiaitten bisnes ja Postin johtajien bonukset niissä vain on tarkoituksena.


      • Rauhallista.joulua

        Ei tullut sitä yllämainitsemaani toivotusta ulkomaasta.


      • Rauhallista.joulua kirjoitti:

        Ei tullut sitä yllämainitsemaani toivotusta ulkomaasta.

        Kannattaisiko itse soittaa siihen suuntaan?


      • Rauhallista.joulua

        Tiedän, että siellä ulkomaassa on hirveä kilpavarustelu siitä, kenellä suurimmat joulupippalot ja parhaat tarjoilut. Siksipä en viitsi häiritä heitä kiiltokuvaonnessaan.


    • Yhteydenpito on vähäistä. Pidän kirjoittamisesta ja kirjeenkin kirjoittamisesta.
      Kun joulukortteja saan niin epäkohteliaalta tuntuu käytökseni.

      Puhelin on väline, jolla tervehdin joulun ulkopuolellakin. Prepaid littymän otin vartavasten kun sillä välttyy kokonaan laskuilta ja on edullinen.

      Tänään juoksi ventovieras, kaunis nainen, kadulla syliini ja kertoi, että näytän ystävälliseltä. Mukavin joulutervehdys tänään. Entäs teillä?

    • Vähiin olen jättänyt minäkin joulukortit, sillä rajansa kaikella hinnoittelullakin. Ennen oli postikortit 20 penniä/kpl, nyt joutuu maksamaan euron samanlaisesta pahvinpalasta, ja kalliin postimerkin päälle. R-kioskin kundi sanoi, että ensi vuonna ei ole sitten kuin yksi postimaksu, tämä joulukorttialennus on sitten taaksejäänyttä vastaisuudessa.
      Että silleen. Katsotaan, oliko oikeassa.
      Ja nyt sitten joutuu kantamaan huonoa omaatuntoa, kun Marttamuori lähetti kortin Kainuusta ja Hemmosetä Lohjanharjulta, enkä minä muistanut heidän olevan olemassakaan. Noloa, etten ole muistanut pitää yhteyttä läheisiinkään sukulaisiin, vaikka sitten ajattelin, että onhan heidänkin puhelimessaan mahdollisuus soittaa minulle päin. Eipä ole soittoja kuulunut.
      Ei ole varmaan asiaa.

      • Lähetänkin tässä samalla Hyvän Joulun toivotukset palstalaisille, ja Onnellista Uutta Vuotta.
        Joulupuu on rakennettu, joulu on jo ovella....


    • natiaisen.poika

      Sain joulukortin sukulaisnaiselta, jolle en ikinä ole korttia lähettänyt. Utsin veljeltään osoitteen ja lähetän ensi jouluna kortin, jos olen vielä siinä kunnossa.

    • reppuriika

      Tämä oli ensimmäinen joulu sitten 30 vuoteen etten lähettänyt yhtään joulukorttia postitse ja en myöskään saanut yhtään. Muutama kortti on tullut annettua käynnillä tai ajattelen vielä antaa tai pistää postilaatikkoon.
      Siunattua Vapahtajamme syntymäpäivä juhlaa teille kaikille ja ilman kortteja.

      • Kortitta

        Onnittelen! Panit paremmaksi. Minä sain kaksi kaupasta ostettua korttia ja yhden valokuvasta photoshopatun. Itse en ole vuosiin lähetellyt kortteja kauppiaitten ja Postin pomojen kiusaksi.


    • Aattotervehdys nyt teille läheisille, jotka jaksatte olla mukavassa mukana.

      Toivotaan, että palsta löytää oikeat uomansa.

    • Kokki3

      Postinjakelu ollut niin sekasin, en luota postiin en laittanut yhtään korttia.

      • captcöpenick

        Joulukortin postin huomaan jättämisessä ei ole kummoistakaan riskiä. Olikohan Savonlinnassa päin tapaus, jossa postia availtiin ja rahat vietiin.
        Lähetin 6 korttia. Sama verran sain itekin.

        Luuriliikenne on jämähtänyt hiljaiseksi. Vika tähän kuitenkin täällä päässä luuria. Ei ole oikein syytä höpöttelyyn.

        Näin aamun lehdestä että valoisuus oli jo minuutilla pidentynyt. Vein kynttilän läheiseni haudalle. Siellä tuulessa ja sateessa moni kynttilä oli sammunut.


    • ei.hyvät.neuvot.auta

      Tuntuu pahalta todeta ettei voimia riitä omaisen terveydentilan tukemiseen. Yli 80v. veljen työssä ruhjoutuneen jalan hoitoon määrätään kovia kipulääkkeitä.

      Toinen asiavyyhti on siinä ettei hän pysty muuttamaan ruokailutottumuksiaan. Rankka ylipaino rasittaa juuri raajojen kuntoa.
      Ei hän siitä omaisiaan juuri rasita, mutta kyllähän tuo viittaa velimiehen finaaliin pääsyä jo ensi vuonna.

    • reppuriika

      Onhan veljellä jo kunnioitettavan paljon ikää ja kun on vielä miespuolinen. Miehet kuolevat keskimäärin kai seitsemän vuotta aikaisemmin kuin naiset.
      Voihan olla että velimies ajattelee että onhan tässä jo leivän maku muistissa ja haluaa elää ja syödä niin kuin huvittaa. Ei halua enää tuossa iässä paastoamaan.
      Kun ikää tulee niin ihminen haluaa jo luovuttaa - ei tietenkään kaikki.

    • meten

      Ei kortteja kannata postitella , kiirettä on, siivoamiset, lahjat, ruuat y.m. samaan aikaan. Ei kai joulua ole tarkoitettu kovan stressin aiheuttajaksi, luulisin.

      Kyllä suku tietää, että heitä rakastan muutenkin, ettei joka vuosi noita toivotusten vyöryä ja vakuutteluja.
      Hyvää bisnestä kaupoille ja postille, ei muuta. Joku bisnesmies sen on varmaan keksinytkin!
      Ruotsissa suhtaudutaan jouluun paljon kevyemmin!

    • pakkasherr

      Tykkää tästä hän.

    • onneksi-joulu-on-ohi

      Päätin etten tressaa nyt joulua mitenkää,
      kuikas kävikään,
      siitä huolimatta kova tressi tuli ,

      ekakerran en laittanu ainuttakaa joulukorttia kenellekkää,

      päätin myös etten laita minkäänlaisia lahjoja läheisille,

      mutta,
      se lupaus petti
      viimetingassa laitoin pienet kääröt kaikille jotain,
      osan tein itse omilla kätösilläni,
      ne olevanki kaikkein mileisimpiä saajilleen,
      se oli pieni yllätys ,

      ensi vuonna en laita lahjakääröjäkää kellekkää,
      toivottavasti sitten lupaus pitää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      138
      1628
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      101
      1200
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1182
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      85
      1083
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      188
      892
    6. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      819
    7. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      82
      802
    8. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      89
      788
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      73
      714
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      137
      682
    Aihe