2017 tulee olemaan karenssien vuosi!

Tässä_Faktaa

Vuodesta 2017 tulee melkoisella varmuudella ennätysvuosi karenssien suhteen. Alkaa työttömien kolmen kuukauden välein tapahtuvat haastattelut ym. toimet joilla kortistot siivotaan ja kymmeniä tuhansia siirretään työttömyysturvan varasta toimeentulotuelle jota leikataan 20%

Kumpi on työttömän kannalta järkevämpi ja vähemmän stressaava tilanne ? Roikkua löysässä hirressä Typpien ja kuntouttavien ilmaistöiden ym paskan suhteen vai karenssi ja olo alennetulla toimeentulotuella?

39

732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KELAjaköyhätkyykkyyn

      Riippuu onko realisoitavaa omaisuutta ym. jonka vuoksi toimeentulotuelle tippuminen voi tarkoittaa melkoista ruljanssia ja tuettomia kuukausia valitusten lomassa. Kunnat nimittäin eivät ole olleet kiinnostuneita antamaan käskyä realisoida vaikeasti realisoitavia omaisuuksia, mikäli ne eivät ole olleet mittavan arvokkaita. Tämmöisiä ovat esimerkiksi osaomistukset tonteista. KELA voi kuitenkin olla eri mieltä. Olenkin siinä uskossa että toimeentulotuen myöntäminen jätettiin KELA:n hommaksi, jotta ihmisten omaisuuden realisointi olisi entistä helpompaa ja valtio pääsisi käsiksi köyhän ei-rahalliseen omaisuuteen entistä hanakammin. KELA:han on tunnettu siitä, että se kyllä perii kaiken mahdollisen takaisin vaikka korkojen kera jos vain suinkin mahdollista, näin varmaan myös sama linja omaisuusasioissa. Kuntia ei vaikeasti realisoitava omaisuus ole kiinnostanut.

      • Että_näin.se.menee

        Mutta jos ei omista mitään tai omaisuus koostuu jostakin autonromusta ja koti-irtaimesta , niin Kelalle siirretty toimeentulotuki on vain hyvä asia.


    • Passimisti

      Niin. Ei tarvita kuin yksi henkilö lähettämään työtarjouksia nollatuntisopimuksella kaikille työttömille, niin kukaan ei saa työttömyyskorvausta.

    • työtönmies

      Minä ainakin aion sanoa että en tiedä mistä hakea töitä kuin ei pääse edes haastatteluihin.

    • EiKarenssia

      Mikä ennätysvuosi karensseissa?

      99,9 prosenttia työttömistä haluaa päästä töihin, ja yksi polku on osallistua työkkärin tarjoamiin asioihin. Ja heillä ei ole pelkoa karenssista.

      Aloittaja taasen, joka haluaa vain ilmaista rahaa tekemättä mitään, niin hänelle karenssi on ihan oikein.

      • ajantuhlaaja

        Minä kuulun tuohon % mikäei halua töitä.

        Suomessa on työttömiä yli 300.000 ja avoimia työpaikkoja alle 40.000 kpl joten ainahan sitä voi haluta, mutta valtaosa ei tule saamaan työpaikkaa millään ilveellä.


      • Lorvikatarriko

        Olet siis työhaluton / syjäytynyt työmarkkinoilta, etkä kuulu työttömyysturvalle. Työmarkkinatuella voidaan avuksesi kuntouttavaa työtoimintaa ja työpaja työoppia myös järjestää.


      • Onhan tässä kuntsareihin tullut käytyä, mutta jos en tykkää kyseisestä paikasta, niin pidän huolen ettei minua siellä kauaa katsella.


      • kuoleva.maa
        ajantuhlaaja kirjoitti:

        Minä kuulun tuohon % mikäei halua töitä.

        Suomessa on työttömiä yli 300.000 ja avoimia työpaikkoja alle 40.000 kpl joten ainahan sitä voi haluta, mutta valtaosa ei tule saamaan työpaikkaa millään ilveellä.

        300.000?
        500.000 on oikeampi luku.
        ja piilotyöttömiä on 166.000 ...


    • Stasikyttäys

      Varautukaa siihen, että Kela/sossu kyttää teitä, pistää etsivät/poliisit seuraamaan missä kaupoissa käyt, mitä ostit, paljonko ostit, millä ostit (käteinen, kortti vai lahjakortti, lahjakortti=pimeää tuloa), käytätkö liikaa käteistä/liian suuria seteleitä, missä käyt, moneltako lähdet ja tulet, kenen kanssa olet ja miksi.

      Viaton kävelyreissu tai roskisten vieminen saattaa muuttua heidän päässään työssäkäymiseksi, koiran ulkoilutus pimeäksi työksi, sukulaisten luona käyminen asunnoksi toisella paikkakunnalla, kavereiden tapaaminen avo/avioliitoksi, yhden viinapullon ostaminen syväksi alkoholiongelmaksi, normaali parisuhderiita vaaralliseksi luonteeksi, terve kritiikki ahdistushäiriöksi, pullojen palautus harmaaksi taloudeksi, vanhat, mutta hyväkuntoiset vaatteet juuri ostetuiksi, rihkamakorut arvokkaaksi omaisuudeksi, henkilö, joka ei koskaan ikinä osta/myy tavaroita/vaatteita kirppareilla tms. pimeäksi myyjäksi Huutonetissä/kirppareilla, velallinen tyhmäksi ja elämänhallinnan menettäneeksi resuiseksi päihdeongelmaiseksi, jolla ei ole mitään laskutaitoa/päättelykykyä jne.

      • Stasikyttäys

        Ai niin, unodin mainita vielä netissä tapahtuvan tiedustelun. Kirjoittavat asioitasi nettiin ja yrittävät udella kaikkea sinusta, missä käyt, oletko jossain töissä ja jos olet niin missä ja miten paljon, oletko ilmoittanut siitä Kelaan, sossuun ja mitä olet ilmoittanut, opiskeletko jotain tai aiotko opiskella jotain, mitä mieltä olet mistäkin asioista jne. Parhaimmillaan käyvät joka ikisen työpaikkasi/opiskelut netissä lävitse keskustelupalstoilla ja yrittävät udella sinusta jne. Sinusta tehdään julkkis tahtomattasi. Sossu muka anomuumina vuotaa tietojasi lehdille ja luulevat nyt saavansa käräytettyä "rikollisen" tukien väärinkäyttäjän, vaikka todellisuudessa et ole tehnyt mitään väärää tai rikollista. Kela/sossu/te-toimisto vuotaa tietojasi, työnantajat, valtio myyvät/varastavat tietojasi jne. Isoveli valvoo ja yrittää ohjailla käyttäytymistäsi mitä ja missä opiskelet, missä teet töitä ja kenelle, mitä kauppoja käytät, kenen kanssa olet kavereita, keneen ihastut, kenen kanssa seurustelet, asut jne. Lähes kaikki on jo päätetty puolestasi, sinulla ei ole valtaa päättää omasta ammattialastasi, puolisostasi, kavereistasi jne.


    • näinsemeneeeee

      Pakkohan sekin on kai haastattelussa sanoa sitten että on kaksi lasta ketkä ovat mullan 50/50 joka kuukausi. Silloin kun lapset mulla niin päiväkotiin voin viedä 6.30 ja hakeakkin pitää tiettyyn aikaan mennessä eli tuo rajoittaa töihin menemistä silloin kun lapset mulla ovat. Siis jos esim. 7.00 alkaa työt ja työpaikka 80km päässä niin olen siellä 8.00 aikaan sekä aikasemmin pitää lapset hakeakkin päiväkodista. Asun maalla. Sama asia jos lapsi sairastuu kun ovat mulla niin mun on lähdettävä hakemaan ja jäötävä hoitamaan jos vaikka päiväkodista kesken päivän soittavat.

      Ei ole ketään muuta joka lapsia veisi ja hakisi ja vaikka olisi niin ei sitä voi kukasn olettaa tai edellyttää että joku muu lasta hoitaisi ym.

      • Eks_tiä

        Lastenhoito ei vain ole virkalijoista syy olla ottamatta tarjottua työtä vastaan, karenssi paukantaa jos kieltäytyy. Työnhakijan on järjestettävä lasten haut ja hoidot.


      • nokunkatsos

        Niin mitenkä järjestän ? Kun ei ole muuta hoitajaa ja hakijaa kuin minä? Tuletko sinä viemään ja haet ja tuot sit mulle?🙂


      • jasenlisäksi
        nokunkatsos kirjoitti:

        Niin mitenkä järjestän ? Kun ei ole muuta hoitajaa ja hakijaa kuin minä? Tuletko sinä viemään ja haet ja tuot sit mulle?🙂

        Enkä kieltäydy töistä vaan jos haastatteluun pääsen niiin kerron tilanteen että niinä päivinä kun lapset minulla niin työajan pitää mennä sen mukaan että voin viedä ja hakea. Se on sit työnantajan päätös palkkaako mut. Aina vastaan työtarjouksiin laittamalla hakemuksen tai soittamalla.


      • hösöntöö
        nokunkatsos kirjoitti:

        Niin mitenkä järjestän ? Kun ei ole muuta hoitajaa ja hakijaa kuin minä? Tuletko sinä viemään ja haet ja tuot sit mulle?🙂

        Pidä kakrat vaikka työmaalla jalossas, se ei kuulu virkaketkulle. Potkut jos saa taas omasta toimesta, seuraa tietysti karenssia.


      • nokuneitajua

        Miten saa potkut? Työnantajahan tietää jo mut palkatessaan että jos lapsi sairastuu niin mun on jäätävä hoitamaan tai hakea kesken päivän hoidosta jos siellä sairastuvat ja että silloin kun mulla ovat niin töihin pääsen tiettyyn aikaan ja pois on lähdettävä tiettyyn aikaan mennessä. Palkatessaan hyväksyy nuo asiat. Siksi kerronkin nuo asiat etukäteen ettei tule yllätyksenä.


      • tervemuijaeisaatöitää

        Työnantaja ei ota töihin, jos ja kun löytää paremman vaihtoehdon kuin pienen lapsen vanhempi. Ja hyvä niin. Se on järkevää, että vanhemmat saa hoitaa lapsiaan ainakin nykyisenä työttömyysaikana.
        Esimerkiksi meitä keski-ikäisiä, jo lapset aikuiseksi kasvattaneita löytyisi, mutt eipä vaan kelvata työnantajille!


    • arddee

      Työvoimatoimistojen virkailijanaiset pääsevät nyt todella nauttimaan työttömien kyykyttämisestä!

      • Haakija

        Eivät pääse kun tehdään niin, että ei kieltäydytä kiusallaankaan hakemasta töitä. Näytetään pitkää nenää.


    • Karenssiavaan

      Mulle on aina kelvannut paskatyökin enkä ole karenssia saanut.

      Onhan se omien kakaroiden tekeminen ja hoitaminen myös paskatyötä niin että jos sen osaa niin osaa tehdä paskatyötäkin.

      Jos on työhaluton eikä osaa/kykene edes paskatöitä tehdä niin ei kuulu kortistoon. Ihme sakkia sellaiset työttömät jotka pelkää joutuvansa töihin, pelkää että tarvii kellonaikoihin nousta aamulla, voi kamalaa. On niin totuttu saamaan loisimisesta rahaa.

      Jos omat harrastukset estää työnteon niin silloin ei ole työtön. Miksi yhteiskunnan pitää jonkun omista harrastuksista maksaa työttömyyskorvausta. Miettikää sitä jos alatte työnhaun/vastaanottamisen esteistä latelemaan työkkärissä.

      • TäyttäAsiaa

        Nyt puhut "Karenssiavaan" täyttä asiaa.

        Jos työt/harjoittelut/koulutukset kiinnosta, ja pitäisi vain saada rahaa makoilemalla, niin ikikarenssi päälle. Turha maksaa makoilusta.

        Lapsenhoidot sun muut ovat vain järjestelykysymyksiä, jos vain haluja riittää. Niinhän muidenkin on ollut nuo asiat järjestettävä. Pelkkiä tekosyitä, ettei vain joutuisi jotain tekemään sen rahan eteen.


      • Täyttäpaskaa

        Jos palkkatyöt ei kiinnosta...
        Jos työt ei kiinnosta...
        Jos työt/harjoittelut ei kiinnosta...
        Jos työt/harjoittelut/koulutukset ei kiinnosta...
        Jos työt/harjoittelut/koulutukset/työnäytteet ei kiinnosta...
        Jos työt/harjoittelut/koulutukset/työnäytteet/kuntouttava työtoiminta ei kiinnosta...

        Huomaatko kuinka ajautumme lause kerrallaan entistä etäämmäksi palkkatyöstä josta maksetaan palkkaa? Enää edes "työ" ei ole sitä, mikä lähtökohtaisesti tarkoittaa palkkatyötä, työtä josta maksetaan palkkaa, kun siitä puhutaan politiikassa (mm. lupaamme "työtä", kaikkea muuta kuin palkkatyötä, siis); mutta näköjään saa jo kaikenmaailman keskustelufoorumeillakin alkaa selventämään mitä "työllä" tarkoitetaan, kaikista muista hassunhauskoista lisänimikkeistä puhumattakaan, jotka eivät ole työtä, tai joista ei ole porrasta työelämään (selvennykseksi, palkkatyöhön).


      • höpsnokka

        Työttömyysluvut kaunistuu, eihän SOS porukka Sipilä, Orpo, Soini tai Jari Lindström välitä yhtään siitä onko ne palkkatöitä vai jotain työvoimapoliittisia toimenpiteitä.


    • Kolmas_vaihtoehto

      On myös kolmas vaihtoehto, joka on tarttua aseeseen.

    • Linttiläntti

      Nyt on palkattomassa työssä 45 tuhatta ja vuoden 2017 lopulla 100 tuhatta
      orjaa.

    • Tyhjällätankilla

      Auton omistajat voidaan ensivuoden alusta määrätä ottamaan työpaikka kauempaakin kuin nyt, 80.km. etäisyydeltä. Kuinka valtio voi vaatia yksityisomaisuuden käyttöä työnantajien hyväksi ? Tämähän muistuttaa LIIKEKANNALLEPANOA (mikäli hallussanne on...)

      • MYYKÄÄAUTOT

        Siitä pääsee sillä että MYY autonsa.

        Nimittäin vielä EI sentään vaadita oman auton OSTOA!

        "Oman auton käyttämistä työmatkoihin edellytettäisiin myös työssäkäyntialueen ulkopuolella. Nykyisin edellytetään vain joukkoliikenteen käyttämistä. Oman auton hankkimista ei edellytettäisi."


      • lol277772

        Joo jos luulet että tuo tulee toimimaan käytännössä niin huutikset sulle. Kuinkahan monta tapausta sitä on ollut, jossa työnhakija on koittanut änkyttää ettei omista autoa työhönosoituksen rapsahtaessa jonnekin minne käytännössä tarvitsisi auton, huomaten vain että tämä on johtanut kaikesta huolimatta karenssiin.


    • KAIKILLEKARENSSIA

      >Vuodesta 2017 tulee melkoisella varmuudella ennätysvuosi karenssien suhteen. Alkaa työttömien kolmen kuukauden välein tapahtuvat haastattelut <

      Totta!

      Nimittäin työttömällä ei enää ole kolmen kuukauden ammattitaitosuoja-ajan jälkeen pätevää syytä kieltäytyä tarjotusta kokoaikaisesta työstä, vaikka työstä maksettava PALKKA jäisi PIENEMMÄKSI kuin työttömänä ollessa maksettu työttömyysetuus.

      Puhelinmyyjien paikkoja on vaikka kuinka paljon vapaana, joissa palkkaus on täysin provisio perusteista.

      Eli jollet myy mitään et myöskään saa palkkaa.

      Mutta koska työ on kokopäiväistä, et ole oikeutettu soviteltuun työttömyyspäivärahaan!

      Eli joudut tekemään töitä 8 tuntia päivässä, 40 tuntia viikossa, 172 tuntia kuukaudessa, yli 2000 tuntia vuodessa, ILMAN RAHAA!

      Et saa edes sitä mitä kuntouttavassa orjatyöpajassa, koska siellä saa sentään työttömyystuen 9 e/pv.

      Puhelinmyyntityössä EI saa välttämättä yhtään mitään, jollet saa myydyksi mitään, muttet silti saa mistään muualtakaan yhtään mitään ja silti on pakko löytyä rahaa jostain jotta pääset töihin, tai muuten saat karenssia etkä silloinkaan saa rahaa!

      Eikö olekin kieroa ja ovelaa SoS-hallitukselta laatia tälläisiä lakeja?

      • Siinäpä_sitä

        Minulla on kyllä pätevät syyt, ja ihan oikein ylilääkärin lausunnotkin vielä, niiden yli ei kävele sipilä, ei liioin kuulapää lindström, eikä yksikään te-toimistossa istuva merkantti. Jälleen nähdään, että pitkäaikaissairaudesta, sekä rajuista työrajoitteista on hyötyä, kun ei kertakaikkiaan tahdo löytää sellaista työtä, mitä minäö saan ja kykenen tekemään. Jo olosuhde rajoitukset ovat merkittävät, unohtamatta tietysti edellisen työpaikan aiheuttamaa alaselän nikaman kääntymistä, joka entisestään jalkasärkyineen aiheuttaa ongelmia seisomatyön, tai jopa istumatyön tekemiseen. Toki palkallista töitä tekisi, mutta kun tilanne on tämä, ja sairastelut on muutenkin tehty laittomaksi, niin tässäpä sitten ihmetellään. Palkattomia töitä en tässä maassa tee, se on selviö, ja pitäisi olla selviö kaikille, ilmankos jopa syntyvyys on romahtanut, kun ketään ei tulkevaisuuttaan pysty nykyisin päivää pidemmälle suunnittelemaan.


      • enuskotuota

    • Kyllähän ne paljon tarjoaa töitä kauempaakin mutta todella harva työnantaja on kiinnostunut työntekijästä jolla menee monta tuntia työmatkoihin.Minulle tarjottu muutamia 70-80km päästä ja olen ollut yhteydessä työn tarjoajaan, heti keskustelun alussa tullut selväksi että en tule paikkaa saamaan pitkän etäisyyden vuoksi.

    • näin.homma.etenee

      Mut jättivät rauhaan kun sanoin että ensimmäisestä karenssista ja sen päätöksen allekirjoittajasta lähtee ilmat. Kas kummaa ei yhtään yhteydenottoa sen jälkeen.

    • kjfksljfkslkjfksl

      Pahaa pelkään että vuodesta 2017 tulee ennätyksellisen väkivaltainen ja verinen.

      Mythbusters:
      "Every action has equal and opposite reaction".

      • 5645654

        Tähän suuntaanhan sitä ollaan menossa. Hyvähän se on ihmisten netissä huudella tukien poistoa ja hurrata köyhien ruoskintaa, mutta kun tarpeeksi ihmisten oloja kurjistetaan niin se tulee johtamaan pikkurikollisuuden ja muun häiriökäyttäytymisen lisääntymiseen.

        Joku nero varmaan tarjoaa tähän ratkaisuksi lisää poliiseja ja linnaan kaikki köyhät, mutta sehän vasta verovaroja vaatiikiin.


      • asssss
        5645654 kirjoitti:

        Tähän suuntaanhan sitä ollaan menossa. Hyvähän se on ihmisten netissä huudella tukien poistoa ja hurrata köyhien ruoskintaa, mutta kun tarpeeksi ihmisten oloja kurjistetaan niin se tulee johtamaan pikkurikollisuuden ja muun häiriökäyttäytymisen lisääntymiseen.

        Joku nero varmaan tarjoaa tähän ratkaisuksi lisää poliiseja ja linnaan kaikki köyhät, mutta sehän vasta verovaroja vaatiikiin.

        Sitten vaaditaan kuolemantuomioita pikkurikollisillekin, joiden poisto ei ole kallista, ehkä yksi luoti päähän riittää!
        Seuraavaksi halutaan tuoda maahan halpatyövoimaa, mutta ongelma on se, että ei silläkään konstilla uusia työpaikkoja tule, lukuunottamatta ehkä muutamaa pimeää pizzaravintolaa.


    • asssss

      Oikea vaihtoehto puuttui: Rikollisuus lisääntyy, jos yritetään ottaa elämiseen tarvittavia rahoja pois työttömiltä.
      Jostain on rahaa saatava. Kokeilkoot viranomaiset puolittaa vaikka sossumenot, niin sitten selviäisi, mitä alkaa tapahtumaan.
      Ei työtön voi olla taikuri joka loihtii työpaikkoja tyhjästä. Sen ovat kyllä tehneet ennen erilaiset yritykset, toivotaan lisää yksityisen sektorin työpaikkoja.

      • skjfdssfjklfd

        Niitä työpaikkoja on toivottu jo 90-luvun lamasta lähtien, ei ole toteutunut.
        Tänne pitäisi saada edullisia asuntoja reilusti lisää joissa pystyisi elämään pienilläkin tuloilla. Nyt kun asumisesta on tehty superkallista niin siitä kärsii myös valtio tarpeettoman korkeina asumistukina jotka valuvat asuntosijoittajien taskuun!
        Valitettavasti kun köyhien ääntä ei kuunnella niin mikään ei muutu ainakaan paremmaksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      8069
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4572
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2220
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2109
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1935
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1795
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1736
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1699
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe