Plotteri hankinnassa

Ijijijiiiijji

Olen hankkimassa pienehköä, noin 7:n tuuman näytöllä olevaa plotteria navigointikäyttöön. Nettikahlailu tuottaa monenlaisia tuloksia mutta vain ns. monitoiminäyttöjä (kalakaikuja tms.). Ovatko tuollaisten laitteiden navigointiominaisuudet reittipisteineen ym. kattavat vai onko ominaisuuksista tingitty kaikuresurssien hyväksi? Onko markkinoilla pelkkiä plottereita tuossa kokoluokassa?

69

10481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 36ft

      Ekassa veneessä oli Raymarine E7 ja nyt on A77 http://www.marinea.fi/raymarine_a77_wifi_monitoiminaytto_kaiulla_ja_sisaisella_gpslla. Karttana Navionics Itämeri Gold tasoisena. Perus silver -karttakin minusta riittää koska noita yli 10 metrin syvyystietoja harvoin tarvitsee. Vuokraveneessä oli viime syksynä välimerellä B&G plotteri ja voi olla että tulevaisuudessa kun jos tulee tarve voisi olla vaihtoehto. Nyt ainakin tuntui että saa näytölle monipuolisemmin dataa kartan lisäksi. Tosin Raymarin päivittelee softaa tämän tuosta (ja nyt päivitykset suoraan Wifillä laitteeseen).

    • Perskeless

      Mulla on seiskatuumainen Lowrance, sitä nyt ei ainakaan kannata plotteriksi ostaa mutta kaiku on hyvä. Tuosta vaan se että plotterille kuvasuhde on väärä. Käytänkin nykyään ipadia joka on pysstyssä. Miksi kummassa plotterinäyttöjä ei tehdä pystykuvalla kun kaikki missä on mahdollisuus valita ovat pystyssä?

      • Anonyymi

        7tuumaa riittää hyvin plotteriksi näkee 10km eteenpäin ja enemmänkin jos pienentää kuvaa ei iso näyttö paranna mitään


    • Plootteri

      SVB:llä simradin seiskatuumainen aika halvalla. Tosi laadukas laite

      • Jfjfjfg

        Vanhentunutta ja epäluotettavaa tekniikkaa. Jos haluat toimivan, ostat ipadillessi suojakuoren ja telineen. Säästyt monelta vaivalta ja voit ostaa vaikka vaimolle jotain kivaa säästyneellä tonnilla.


      • Jfjfjfg kirjoitti:

        Vanhentunutta ja epäluotettavaa tekniikkaa. Jos haluat toimivan, ostat ipadillessi suojakuoren ja telineen. Säästyt monelta vaivalta ja voit ostaa vaikka vaimolle jotain kivaa säästyneellä tonnilla.

        Ne suojakuoret on eilisen tekniikkaa, osta halvemmalla suoraan vedenkestävä tabletti.


      • Anonyymi
        Jfjfjfg kirjoitti:

        Vanhentunutta ja epäluotettavaa tekniikkaa. Jos haluat toimivan, ostat ipadillessi suojakuoren ja telineen. Säästyt monelta vaivalta ja voit ostaa vaikka vaimolle jotain kivaa säästyneellä tonnilla.

        I padin voit heittää mereen plotteri paljon parempi ja enemmän tekniikkaa navigointiin


    • sdfghjklfghjkl

      Tabletit ja kännykät on leikkikaluja veneellä navigoitiin, jokin epämääräinen teline vie lopunkin käyttövarmuuden. Kalliiksi tulee leikkiminen, siinä päätyy nopeahkolla veneellä helposti kiville. Ainakin vuosi sitten oli myynnissä Lowrancen 7 Elite, jossa ei ole kaikua, ihan toimiva kampe, kaiku on monesti selkeyttä sotkeva lisäke alle 1000€ plotterissa, varsinkin jos veneessä on muutenkin kaiku, joka kertoo veden syvyyden.

      • edellinen

        .... niin, alkoi itsekin kiinnostaa, saako plotteria enää ilman kalakaikua yms, huonosti on tarjontaa, tuo Lowrance Elite vielä löytyi, taitaa sekin poistua markkinoilta. En väitä että on paras, voin vain kertoa omat kokemukseni, toiminut on hyvin.
        http://www.motonet.fi/fi/tuote/386259/Lowrance-Elite-7M-GPS-karttaplotteri

        Sellainen näkemys on monista laitteista, mitä enemmän ominaisuuksia, sen hankalampi käyttää ja virhemahdollisuus navigoinnissa, eikä kestävyyskään kasva, jos samoihin kuoriin laitetaan kaikenlaista tarpeetonta ominaisuutta lisää. Kosketusnäyttö ei myöskään herätä innostusta.


    • Voisipakiinnosta

      Mites noin muuten, onko veneilytekniikka täysin iMaailmassa (iPohjaiset lisähärpäkkeet), vai voiko myös Windows tai android pohjalle rakennella (helposti) systeemit veneeseen?

      Kotioloissa kun mennään puhtaasti windowsilla toistaiseksi. Kännykkä pitäisi päivittää, ja Android mielessä, mutta kun venehankinta on mielessä, niin huomasin, että iTuotteita on paljon...

      • Nykyisin taitaa olla iOhjelmien etumatka veneilyohjelmissa enää hiuksenhieno. Joitakin ohjelmia saa vielä pelkästään iPhoneOS:lle, mutta joitain ohjelmia myös vain Androidille. Takavuosina oli toisin. Kaipa Windowsillekin jotain saa, mutta takamatka on mobiililaitteissa kova.


    • 36ft

      Padeissä ja puhelimissa kyllä suuri ongelma kuvan näkyvyydessä auringon paisteessa. Meillä iPad ja iSailor reittisuunnittelussa ja varaplotterina josta käytännössä näkee vain sprayhoodin alla kunnolla jos auringonpaiste.

      • 211047830

        Ei mitään ongelmia kuvan näkyvyydessä eikä muussakaan vedenkestävällä Sonyn Xperialla ja Navionicsilla.


    • agasdg

      Omat kokemukset Navicon laitteista: mm. Simrad, Northstar ovat olleet huonoja. Bluescreenia ja muuta ongelmaa on riittänyt joka kesälle. Nyt ostaisin varmaan Reiskan vehkeen. Jos päädyt Navicon laitteisiin, kannattaa varata padi hyvällä telineellä ja kuorella mukaan kesälomareissulle. Sieltä Itämerenportista on turha lähteä viemään laitetta Maritimille bootattavaksi.

    • Pilssirotta

      Annan ääneni myös tablet tietokoneelle. Monta vuotta olen Itämerellä pyörinyt käyttäen Android kännykkää plotterin korvikkeena. Hyvin on riittänyt. Vedenpitävää tablettia olenkin pohtinut jo pidemmän aikaa.

      Kokemuksia on myös ihan oikeista plottereista, mutta mielestäni tapletti/kännykkä on hinnan ja ominaisuuksien vuoksi ylivoimainen. Lisäksi kyseiseen vehkeeseen saa ajantasalla olevat koko maailman kartat lähes ilmaiseksi.

      Veneestä löytyy myös paristoilla toimiva gps-laite, suuntimakompassi ja paperikartat. Käytännössä navigointi tapahtuu kännykällä.

      • seppomartti

        Mikä koko maailman karttaohjelma tablettiin on ilmainen, onko Open Cpn vi muu?


      • Pilssirotta

        "Lähes ilmaiseksi". Esimerkiksi Navionicsin koko euroopan kartat kännyyn tai tablettiin maksavat 39€, kun taas esim. C-map kartta oikeaan plotteriin, joka kattaa pelkän Itämeren maksaa n. 250€.

        Esimerkiksi juurikin Open CPN on ilmainen sovellus, mutta kartat pitää hankkia muualta. Skannattattuja paperikarttoja ja koko maailman kattava cm93 kartta-aineisto on kiertänyt veneilijöiden keskuudessa jo vuosia. Nämä löytyvät melko helposti Googlea käyttämällä.

        Navionics on erittäin hyvä sovellus ja ainakin Itämeren kartat ovat luotettavia. Suosittelenkin sijottamaaan tämän 40€ kyseiseen sovellukseen. Softan ja kartat voi ladata useampaan laitteeseen yhdellä ostolla. Tämäkin sovellus ja kartat löytyvät ilmaiseksi piraatteina, mutta näin edullisena ei kannata nähdä warettamisen vaivaa.


    • oma-valinta

      Nykyään varmaan jo mallit uudistuneet, mutta joku Garmin 720:n päivitetty versio olisi tänäänkin luultavasti oma valinta. Laitteesta oli kaksi versiota, kun omani ostin, pelkkä plotteri ja plotteri/kaiku -combo. Sähköä kuluu plottereissa suurimmilta osin näyttöön, joten suurempi näyttö tarkoitaa aina suurempaa virrantarvetta. Ison laitteen vaatima iso tila ja iso kulutus ovat itselle ne syyt, miksi 7-tuumainen on optimiratkaisu.

      Kiinteästi käsillä ja näkökentässä oleva pienempikin näyttö peittoaa mielestäni mennen tullen kannettavat viritelmät. Ja plottereista tuskin nykyään muuta löytyy kuin tranreflektiivisiä näyttöjä, joille auringonpaiste ei ole ollenkaan ongelma. Akkukapasiteettiakin on takan ilman viritelmiä koko veneen akuston verran. Purjehdusalueen tuttuudesta riippuen pieni plotteri ehkä tarvitsee paperikarttaa kerran päivässä tuekseen reitinsuunnitteluun. Yli 20-tuumainen näyttö ehkä olisi jo riittävän iso reittisuunnitteluunkin.

      • fdhbasfhb

        ipadilla myös reittisuunnittelu käy hyvin. Käytän siihen Sailmate-appia. Tällä pystyy hyödyntämämään padin korkeaa resoluutiota. Kesälomalla kartat voi jättää kotiin ja tilaa säästyy veneessä esim. Helly Hanseenin eri värisille pikeèpaidoille. Plottereiden onnettoman pienen resoluution vuoksi esillä voi pitää vain pientä aluetta kerralla. Pinnaveneessä padi on paras ratkaisu. Teline työntöluukun päälle, jossa laite on sprayhoodin alla suojassa auringolta ja sateelta. Plotterin viritteleminen pinnaveneeseen on aina huono kompromissi.


      • laitteita.kokeillut
        fdhbasfhb kirjoitti:

        ipadilla myös reittisuunnittelu käy hyvin. Käytän siihen Sailmate-appia. Tällä pystyy hyödyntämämään padin korkeaa resoluutiota. Kesälomalla kartat voi jättää kotiin ja tilaa säästyy veneessä esim. Helly Hanseenin eri värisille pikeèpaidoille. Plottereiden onnettoman pienen resoluution vuoksi esillä voi pitää vain pientä aluetta kerralla. Pinnaveneessä padi on paras ratkaisu. Teline työntöluukun päälle, jossa laite on sprayhoodin alla suojassa auringolta ja sateelta. Plotterin viritteleminen pinnaveneeseen on aina huono kompromissi.

        Reittisuunnoittelu millä hyvänsä kymmentuumaisella on pelkkää pelleilyä resoluutiosta riippumatta. Oleellisesti painettua karttaa pienemmällä tekstillä ei kuva ole luettavissa ja kartan 1:50 000 skaalaan zoomattuna iPadin näyttö on tuskin neljäsosaa suunnittelun kannalta pahasti alikokoisesta karttasarjan lehdestä. Ja Sailmatehan nimenomaan käyttää painetun kartaan 1:1 versiota. Pöytäkoneen 24-tuumainen hyväresoluutioinen näyttö alkaa olla toimiva, mutta sitäkin saa zoomailla ja scrollata edestakaisin. 1:50 000 rannikkokartat ovat jo ok, mutta eniten käyttöä on 1:250 000 yleiskartoilla, jotka vievät tilaakin vähemmän kuin pikkulapsen HH-pikee.

        Jos reittisuunnittelu tarkoittaa parin mailin siirtymää naapurisaareen, toimii jopa iPad. Itse en ainakaan siihen edes Ipadia tarvitse.


      • Knfnfn

        Ei ihan noinkaan, esim. Porkkalanselän saa sail,atella kokonaisuudessaan kaikkine yksityiskohtineen ipadin ruudulle luettavaksi. Jos vertaa samaa näkymää sailmateen, häviää todella paljon yksityiskohtia. Tässä sailmate hyödyntää hyvin ipadin korkeaa resoa. Lataapa sama näkymä 3 keuron 12 tuumaiselle simradille ja huomaat, että yksityiskohdat häviävät lähes kokonaan. 500 euron padin rimpula peittoaa kaikki markkinoilla olevat plotterit selaamisen sujuvuudessa ja resoluutiossa. Sitä 24 tuuman näyttöä ei saa ulos ohjauspaikalle eikä sitä tutkailla yhtä läheltä kuin padia. Kannattaa kokeilla tänä iltana sohvalla myös padia ja sailmatea.


      • noinsevainon
        Knfnfn kirjoitti:

        Ei ihan noinkaan, esim. Porkkalanselän saa sail,atella kokonaisuudessaan kaikkine yksityiskohtineen ipadin ruudulle luettavaksi. Jos vertaa samaa näkymää sailmateen, häviää todella paljon yksityiskohtia. Tässä sailmate hyödyntää hyvin ipadin korkeaa resoa. Lataapa sama näkymä 3 keuron 12 tuumaiselle simradille ja huomaat, että yksityiskohdat häviävät lähes kokonaan. 500 euron padin rimpula peittoaa kaikki markkinoilla olevat plotterit selaamisen sujuvuudessa ja resoluutiossa. Sitä 24 tuuman näyttöä ei saa ulos ohjauspaikalle eikä sitä tutkailla yhtä läheltä kuin padia. Kannattaa kokeilla tänä iltana sohvalla myös padia ja sailmatea.

        Ei ole mitään tolkkua verrata iPadia samankokoiseen plotteriin. iPad häviää paperikartalle luettavuudessa 6-0, joskin Simrad tietysti vielä rankemmin. Oikeassa tehtävässään Simrad sitten peittoa iPadin mennen tullen muilla ominaisuuksillaan. Eikä kotitoimiston 24-tuumainenkaan mikään vertailukohde ole, koska se on ja pysyy kotona.

        Omalla padilla on sekä Navionics että Sailmate. Ne on kokeiltu paitsi sohvalla, myös veneessä. Yhdessä veneessä ne ovat yksi varajärjestelmistä, toisessa hyvä lisä paperikartan ohella. Siinä toisessa kun ei luokkasäännöt salli gps-pohjaisia laitteita, paitsi tietenkin kannettavia siirtopurjehduksilla. Siinäkin käsikapula parin tuuman näytöllä on käytännöllisempi ja paljon toimintavarmempi.


      • fhfdha

        Mitähän ne muut ominaisuudet ovat, joita padissa on vähemmän kuin plotterissa? iPadissa on kuitenkin sovelluskaupan kautta haettavissa vaikka kuinka monta karttaohjelmaa, joiden rasteri- ja vektorikartoissa riittää valinnanvaraa. Netistä voi hakea Volvon tai Yanmarin huolto-oppaan, kun kone alkaa temppuilla jne. Paperikartan luettavuus ulkona sateessa on tasan nolla, kun sivut kastuvat käännettäessä, eikä märän muovin läpi näe mitään. Samassa tilanteessa padin kartta on hyvin luettavissa, eikä sade haittaa kosketusnäytön tomintaa. Samassa tilanteessa kosketusnäytöllisen plotterin luettavuus on myöskin nolla, koska näyttö luulee jokaista sadepisaraa kosketukseksi ja alkaa hyppiä paikasta toiseen. Kaikki tämä on testattu ihan oikeassa tosielämässä, eikä sohvan perukoilla. Tuntuu vähän siltä, että tähän keskusteluun osallistuu vain merielektroniikan maahantuojia, jotka epätoivoisesti yrittävät puolustella ylihinnoiteltua ja vanhentunutta plotteritekniikkaa. Mulla on veneessäni halvin mahdollinen plotteri pelkkänä gepsinä ilman karttoja. Saan siitä COG:n ja SOG:n, jotka riittävät minulle navigointiin iPadin reittitietojen lisäksi.


      • noinsevainon
        fhfdha kirjoitti:

        Mitähän ne muut ominaisuudet ovat, joita padissa on vähemmän kuin plotterissa? iPadissa on kuitenkin sovelluskaupan kautta haettavissa vaikka kuinka monta karttaohjelmaa, joiden rasteri- ja vektorikartoissa riittää valinnanvaraa. Netistä voi hakea Volvon tai Yanmarin huolto-oppaan, kun kone alkaa temppuilla jne. Paperikartan luettavuus ulkona sateessa on tasan nolla, kun sivut kastuvat käännettäessä, eikä märän muovin läpi näe mitään. Samassa tilanteessa padin kartta on hyvin luettavissa, eikä sade haittaa kosketusnäytön tomintaa. Samassa tilanteessa kosketusnäytöllisen plotterin luettavuus on myöskin nolla, koska näyttö luulee jokaista sadepisaraa kosketukseksi ja alkaa hyppiä paikasta toiseen. Kaikki tämä on testattu ihan oikeassa tosielämässä, eikä sohvan perukoilla. Tuntuu vähän siltä, että tähän keskusteluun osallistuu vain merielektroniikan maahantuojia, jotka epätoivoisesti yrittävät puolustella ylihinnoiteltua ja vanhentunutta plotteritekniikkaa. Mulla on veneessäni halvin mahdollinen plotteri pelkkänä gepsinä ilman karttoja. Saan siitä COG:n ja SOG:n, jotka riittävät minulle navigointiin iPadin reittitietojen lisäksi.

        Niitä toisia ominaisuuksia ovat luettavuus auringonpaisteessa, vesitiivis rakenne, pysyvä sähkönsyöttö ja asennus kiinteästi tukevaan alustaan, noin niinkuin malliksi. Pitäisikö vielä mainita tabletteihin verrattuna aivan toista kertaluokkaa oleva GPS-vastaanotin pienenä lisänä.

        Ne ominaisuudet eivät mitenkään estä pitämästä tablettia mukana muuhun kuin navigointikäyttöön. Jostain syystä olen pystynyt paperikarttaa lukemaan ulkona kaikissa sääoloissa. Tosin se ei ole ollut enää aikoihin oikeastaan tarpeen kuin hyvin satunnaisesti, reittisuunnittelu kun tehdään ennen lhtöä sisätiloissa ja siellä voi tehdä sen matkallakin. Kosketusnäytöllinen plotteri on nyt ollut käytössä yli 5 v, eikä sen näyttö ole sen enempää sadepisaroista kuin roiskeistakaan kertaakaan hievahtanut. Nämä on testattu kaikissa sääoloissa tositilanteessa 20 tuuliin saakka. Sadepisaroiden on todettu haittaavan kaikkia näyttötyyppejä enemmän kuin paperikarttaa, kaikki vaativat pisaroiden pyyhkäisyä välillä kämmensyrjällä, paperikartta mukaanlukien.

        Mulla on veneessä keskihintainen plotteri, josta NMEA:n kautta toistonäytölle SOG ja COG tai mitä sieltä milloinkin paremmin näkyviin haluaakin. Padiin on saatavissa sekä virtaa että sateensuojaa, mutta käyttö on vertailevan käyttökokemuksen perusteella jäänyt pelkästään varalaitteeksi navigoinnin osalta. Netin selailuun ja kirjojen lukuun padi tietenkin sopii loistavasti. Liittyneekö jotenkin asiaan, että noin 30 v sitten olen tutuille vene-elektroniikkaa myynytkin niiden huollon ohella. Sekin pienenä oman harrastuksen tuomana sivubisneksenä. GPS oli silloin vasta tekemässä tuloaan ja oli vielä paikannusta vaativaan ammattikäyttöönkin liian kallista.

        Mikäs muuten plotterien tekniikassa on vanhentunutta? Miltä osin padien tekniikka on edistyneempää? Saako padeihin esim. toimivaa purjehdustaktiikkaa, joka toimiakseen vaatii mieluummin 10 Hz päivitystaajuutta?


      • nskjdgnds

        Ok, en valitettavasti voi olla tässä asiassa samaa mieltä kanssasi, koska sitten olisimme molemmat väärässä. iPadin luettavuus auringonpaisteessa ratkeaa taittelemalla vaikka pizzalaatikosta suojan sen ympärille, padista tulee suojakuorella vesitiivis ja iskunkestävä, akun varaus riittää helposti 10 tunniksi ja virtaa saa tupsytpistokkeesta lisää, venetarvikeliikkeet myyvät asennustelineitä ja palloniveliä alle satasella.

        Ainoa puute padissa on se, ettei tutkaa voi siihen liittää. Tutka on kuitenkin harvinainen ja erittäin kallis varuste saaristonavigointiin. Tutkainvestointi on niin iso, että plotterinäyttö ei välttämättä tunnu kovin pahalta. Wifi-NMEA-boksilla voidaan toistaa kaikki muu mittaridata AIS:ista lähtien iPadin ruudulla. En kuitenkaan voi käsittää miksi vaikka tuulensuunta, syvyystiedot tai veden lämpötila pitäisi saada plotterin/padin ruudulle. Niillehän on olemassa omat näytöt ja ne veisivät vaan tilaa karttanäytöltä.

        Kaikkein uusimpien ja kalleimpien plottereiden prosessorit, näytöt ja ohjemistot vastaavat 20 vuotta vanhaa mobiilitekniikkaa. Tässä kohtaa jyrää markkinatalous. Tekninen edistys tapahtuu laitteille, joille on suuri kysyntä. iPadin GPS-tekniikka on yhtä tarkkaa kuin plottereissa. Tästä löytyy helposti tuloksia googlaamalla. iPadille saatavat navigointiohjelmistot ovat käytettävyydeltään ja monipuolisuudeltaan valovuoden edellä plotteriohjelmistoja. Viime kesänä löysin padilta sääennusteet karttapohjalla. Ne olivat erinomainen apu rantautumispaikkaa valitessa.

        Kannattaa harjoitella navigointia myös pelkällä varalaitteella. Omat kokemukseni plottereista ovat hyvin negatiivisia. Ainakin Simradin ja Northstarin laitteiden luotettavuus on ollut ala-arvoista. Samaan aikaan iPadin kanssa ei ole ollut koskaan mitään ongelmia. Jatkossa iPadi on minulla ensisijainen navigointiväline ja plotteri on varalaitteena.


      • noinsevainon
        nskjdgnds kirjoitti:

        Ok, en valitettavasti voi olla tässä asiassa samaa mieltä kanssasi, koska sitten olisimme molemmat väärässä. iPadin luettavuus auringonpaisteessa ratkeaa taittelemalla vaikka pizzalaatikosta suojan sen ympärille, padista tulee suojakuorella vesitiivis ja iskunkestävä, akun varaus riittää helposti 10 tunniksi ja virtaa saa tupsytpistokkeesta lisää, venetarvikeliikkeet myyvät asennustelineitä ja palloniveliä alle satasella.

        Ainoa puute padissa on se, ettei tutkaa voi siihen liittää. Tutka on kuitenkin harvinainen ja erittäin kallis varuste saaristonavigointiin. Tutkainvestointi on niin iso, että plotterinäyttö ei välttämättä tunnu kovin pahalta. Wifi-NMEA-boksilla voidaan toistaa kaikki muu mittaridata AIS:ista lähtien iPadin ruudulla. En kuitenkaan voi käsittää miksi vaikka tuulensuunta, syvyystiedot tai veden lämpötila pitäisi saada plotterin/padin ruudulle. Niillehän on olemassa omat näytöt ja ne veisivät vaan tilaa karttanäytöltä.

        Kaikkein uusimpien ja kalleimpien plottereiden prosessorit, näytöt ja ohjemistot vastaavat 20 vuotta vanhaa mobiilitekniikkaa. Tässä kohtaa jyrää markkinatalous. Tekninen edistys tapahtuu laitteille, joille on suuri kysyntä. iPadin GPS-tekniikka on yhtä tarkkaa kuin plottereissa. Tästä löytyy helposti tuloksia googlaamalla. iPadille saatavat navigointiohjelmistot ovat käytettävyydeltään ja monipuolisuudeltaan valovuoden edellä plotteriohjelmistoja. Viime kesänä löysin padilta sääennusteet karttapohjalla. Ne olivat erinomainen apu rantautumispaikkaa valitessa.

        Kannattaa harjoitella navigointia myös pelkällä varalaitteella. Omat kokemukseni plottereista ovat hyvin negatiivisia. Ainakin Simradin ja Northstarin laitteiden luotettavuus on ollut ala-arvoista. Samaan aikaan iPadin kanssa ei ole ollut koskaan mitään ongelmia. Jatkossa iPadi on minulla ensisijainen navigointiväline ja plotteri on varalaitteena.

        Pizzalaatikko navigointivarusteena kertoo oikeastaan kaiken. Sehän takuulla pysyykin siihen päälle taiteltuna kuin liimattu napakammassa tuulessa, eikä välitä roiskeista. Tuuli ja auringonpaiste kun eivät ole toisiaan poissulkevia. Kuoria ja telineitä tietenkin on saatavana, mutta parhaimmatkin ovat onnettomia rimpuloita verrattuna kiinteisiin asennuksiin. 10 h akunkesto ei ole helposti onnistuva, mutta toki mahdollinen. Se on kuitenkin vain melko tavallisen päiväpurjehduksen mittainen ja tupsy on ulkotiloissa lähes vihonviimeinen liitin. Omassa veneessä tupsy löytyy ainoastaan yksin kappalein naviskasta.

        Plotterin näytön kulmissa on itsellä kellonaikaa, koordinaattinäyttöä ja vastaavia, joille ei omia näyttöjä mittaristossa ole. Lisäksi näytön reunoille tulee tarpeen mukaan ETA, XTE yms. dataa. Kaikki se vie varsin vähän tilaa karttanäytöltä ja datan näyttöä on helppo hallita.

        20 v vanha mobiilitekniikka tarkoittaa ensimmäisiä värinäyttöjä ja Symbiania. Samaan aikaan värillisten näyttöjen kanssa tulivat myös ensimmäiset värinäytölliset plotterit. Nykyinen plotteri pärjää hyvinkin nykyisille mobiililaitteille, käsityksesi jälkeenjääneisyydestä on kerta kaikkiaan väärä. Kun prosessorin ei tarvitse vääntyä kaikkeen, se voi tehdä sen oman spesifisen tehtävänsä hyvin. Merkillistä sekin, että minun tabletilla olevat, ajan tasalle päivitetyt ohjelmistot eivät osaa mitään sellaista käyttökelpoista, mitä plotteri ei osaisi.

        Jos olet löytänyt epäluotettavia plottereita, löytyy vastaavasti vielä suurempi joukko epäluotettavia tabletteja. Mutta yhtä hyvin molempia löytyy myös luotettavina. Minulla ainoat ongelmat plotterin kanssa ovat liittyneet dataliikenteen välisiin törmäyksiin. Ne tuli ratkottua vuosia sitten ja sen jälkeen virhetilanteita on ollut paljon vähemmän kuin käyttämissäni mobiililaitteissa.

        Käsitys, että paikannuksen tarkkuus olisi jotenkin GPS-vastaanottimen hyvyyden todiste, todistaa vain teknistä tietämättömyyttä. Aiheesta voisi kirjoittaa pidemmänkin tarinan, mutta tämä ei ole se paikka. Vähemmälläkin tietämyksellä pitäisi silti ymmärtää, että mobiililaitteen vastaanotin on optimoitu täysin toisin perustein kuin primäärisesti navigointiin tarkoitetun laitteen vastaanotin.

        Jos varalaitetta tarvitaan, otan ensin käteen käsikapulaplotterin. Sen jälkeen ehkä käynnistelen tabletin paikannusta ja pujottelen sitä suojapussiinsa. Se on kokeilun tuottama järjestys.


      • noinsevainon kirjoitti:

        Niitä toisia ominaisuuksia ovat luettavuus auringonpaisteessa, vesitiivis rakenne, pysyvä sähkönsyöttö ja asennus kiinteästi tukevaan alustaan, noin niinkuin malliksi. Pitäisikö vielä mainita tabletteihin verrattuna aivan toista kertaluokkaa oleva GPS-vastaanotin pienenä lisänä.

        Ne ominaisuudet eivät mitenkään estä pitämästä tablettia mukana muuhun kuin navigointikäyttöön. Jostain syystä olen pystynyt paperikarttaa lukemaan ulkona kaikissa sääoloissa. Tosin se ei ole ollut enää aikoihin oikeastaan tarpeen kuin hyvin satunnaisesti, reittisuunnittelu kun tehdään ennen lhtöä sisätiloissa ja siellä voi tehdä sen matkallakin. Kosketusnäytöllinen plotteri on nyt ollut käytössä yli 5 v, eikä sen näyttö ole sen enempää sadepisaroista kuin roiskeistakaan kertaakaan hievahtanut. Nämä on testattu kaikissa sääoloissa tositilanteessa 20 tuuliin saakka. Sadepisaroiden on todettu haittaavan kaikkia näyttötyyppejä enemmän kuin paperikarttaa, kaikki vaativat pisaroiden pyyhkäisyä välillä kämmensyrjällä, paperikartta mukaanlukien.

        Mulla on veneessä keskihintainen plotteri, josta NMEA:n kautta toistonäytölle SOG ja COG tai mitä sieltä milloinkin paremmin näkyviin haluaakin. Padiin on saatavissa sekä virtaa että sateensuojaa, mutta käyttö on vertailevan käyttökokemuksen perusteella jäänyt pelkästään varalaitteeksi navigoinnin osalta. Netin selailuun ja kirjojen lukuun padi tietenkin sopii loistavasti. Liittyneekö jotenkin asiaan, että noin 30 v sitten olen tutuille vene-elektroniikkaa myynytkin niiden huollon ohella. Sekin pienenä oman harrastuksen tuomana sivubisneksenä. GPS oli silloin vasta tekemässä tuloaan ja oli vielä paikannusta vaativaan ammattikäyttöönkin liian kallista.

        Mikäs muuten plotterien tekniikassa on vanhentunutta? Miltä osin padien tekniikka on edistyneempää? Saako padeihin esim. toimivaa purjehdustaktiikkaa, joka toimiakseen vaatii mieluummin 10 Hz päivitystaajuutta?

        Kiinteä asennus on mun mielestä huono, koska istun eri paikoissa istuinkaukalossa tilanteesta riippuen. Tabletti mulla on kääntyvässä ja taittuvassa telineessä. Tällöin sen voi myös aina kääntää niin, ettei aurinko haittaa. Lisäksi tabletissa mulla on 3 eri navigointisoftaa eri kartta-aineistolla ja saan siihen tarvuttaessa myös ilmakuvat. Plotterissa on toki hyviä puolia, mutta toistaiseksi mun veneilyssä hinta-hyöty-suhde pn vähän huono.


      • Ldkkd

        Noinsevainon kirjoittaa kuten venetarvikeliikkeen kauppias kirjoittaa. Plotterit ovat jääneet padien jälkeen aikaa sitten ja tulevaisuudessa yhä useampi navigoi padilla. Argumentaatiosi on ihan pelkkää huuhaata. Epämääräisiä termejä ja mongerrusta. Maailmaa kiertää nytkin monta venettä ihan pelkkä padi navigointivälineenä. Katso vaikka sydney hobartin startti youtubesta. Ei 100 ft maxeissa enää mitäänplottereita ole. Navigaattorilla on padi kädessä ja hän antaa perämiehelle ohjeita padin näyttämän perusteella.


      • noinsevainon
        Ldkkd kirjoitti:

        Noinsevainon kirjoittaa kuten venetarvikeliikkeen kauppias kirjoittaa. Plotterit ovat jääneet padien jälkeen aikaa sitten ja tulevaisuudessa yhä useampi navigoi padilla. Argumentaatiosi on ihan pelkkää huuhaata. Epämääräisiä termejä ja mongerrusta. Maailmaa kiertää nytkin monta venettä ihan pelkkä padi navigointivälineenä. Katso vaikka sydney hobartin startti youtubesta. Ei 100 ft maxeissa enää mitäänplottereita ole. Navigaattorilla on padi kädessä ja hän antaa perämiehelle ohjeita padin näyttämän perusteella.

        Kuten sanottua, olen harrastusluontoisena sivutoimena 30 v sitten vene-elektroniikkaakin myynyt. Termit voivat tuntua epämääräisiltä, jos aihe on lukijalle vieras. Maailmankierrolla navigointi on jotain aivan muuta kuin meidän saaristonkierrolla. Siellä, missä plotteria oikeasti tarvitsisi, ovat kartat niin epätäydellisiä, ettei niistä ole apua. Eivätkä korallinpäätkään ole juuri hiekkasärkkiä paremmin paikoillaan pysyviä. Kilpailun startissa padi navigaattorin kaulassa onkin käypäinen apu, eikä pinnamiehen pitäisi muutenkaan kisatessa plotteria kuikuilla. Maxissa ja paljon pienemmissäkin varsinaisen navigoinnin tekee navigaattori sisätiloissa plotterin avustuksella. Edelleen isoilla vesillä navigointi on muuta kuin saaristossa.

        Plottereita ja padeja voi keskenään vertailla paljon paremmin se, joka käyttää molempia. Kieltämättä plotterit ovat nettiselailuun todella surkeita ja siinä suhteessa jälkeenjääneitä.


      • Argu.Mentti
        Ldkkd kirjoitti:

        Noinsevainon kirjoittaa kuten venetarvikeliikkeen kauppias kirjoittaa. Plotterit ovat jääneet padien jälkeen aikaa sitten ja tulevaisuudessa yhä useampi navigoi padilla. Argumentaatiosi on ihan pelkkää huuhaata. Epämääräisiä termejä ja mongerrusta. Maailmaa kiertää nytkin monta venettä ihan pelkkä padi navigointivälineenä. Katso vaikka sydney hobartin startti youtubesta. Ei 100 ft maxeissa enää mitäänplottereita ole. Navigaattorilla on padi kädessä ja hän antaa perämiehelle ohjeita padin näyttämän perusteella.

        Pizzalaatikosta argumenttia hakeva syyttää toista huuhaa-argumentoinnista -:/


      • applix
        Ldkkd kirjoitti:

        Noinsevainon kirjoittaa kuten venetarvikeliikkeen kauppias kirjoittaa. Plotterit ovat jääneet padien jälkeen aikaa sitten ja tulevaisuudessa yhä useampi navigoi padilla. Argumentaatiosi on ihan pelkkää huuhaata. Epämääräisiä termejä ja mongerrusta. Maailmaa kiertää nytkin monta venettä ihan pelkkä padi navigointivälineenä. Katso vaikka sydney hobartin startti youtubesta. Ei 100 ft maxeissa enää mitäänplottereita ole. Navigaattorilla on padi kädessä ja hän antaa perämiehelle ohjeita padin näyttämän perusteella.

        "Katso vaikka sydney hobartin startti youtubesta."

        Eipäs verrata perheveneeseen. Sydney-Hobart startissa ei navigoida, vaan kannella on taktikko kilpataktikkaohjelmalla varustetun laitteen kanssa. Lisäksi on vähintään plotteri sisällä reittinavigointiin ja varalaite kannella käytettäväksi. Mahdolliset starttialueen karit ja matalat ovat taktikon ulkomuistissa.

        Tuulensuunta plotterin näytössä (tai laylinet) on todella kätevä, ja auttaa paljon mm. vendojen suunnittelussa ja muutenkin purjehtimaan parhaalla tavalla.

        100 ft maxi-kilpurissa on varaa pitää omaa miehistön jäsentä tai useitakin plotterin/padin käytön osaajia kipparin työn tukena, ja heidän ei tarvitse huolehtia ohjaamisesta eikä veneen trimmaamisesta. Pienen miehistön kippari joutuu tekemään nämä kolme tehtävää koko ajan yksin, jolloin vaatimukset navigointilaitteille ovat aivan erilaiset.


      • gasg

        Lapset ovat nykyään paljon taitavampia padin käyttäjiä. Monelle lapsella padi käytössä takapenkillä pitkillä automatkoilla. Miksei siis myös perheen purjehduslomalla. Teinitkin lähtevät mielellään mukaan vesille, kun houkutellaan padilla. Kerroppa isille, kun on aika vendata laylinelle!


      • Bossu kirjoitti:

        Kiinteä asennus on mun mielestä huono, koska istun eri paikoissa istuinkaukalossa tilanteesta riippuen. Tabletti mulla on kääntyvässä ja taittuvassa telineessä. Tällöin sen voi myös aina kääntää niin, ettei aurinko haittaa. Lisäksi tabletissa mulla on 3 eri navigointisoftaa eri kartta-aineistolla ja saan siihen tarvuttaessa myös ilmakuvat. Plotterissa on toki hyviä puolia, mutta toistaiseksi mun veneilyssä hinta-hyöty-suhde pn vähän huono.

        Vielä voisi lisätä, että minulla on 3 venettä, joilla ajelen, ja joissa tarvitsen navigointivälineitä. Yhdellä 500 euron vedenpitävällä tabletilla pärjään niissä kaikissa. Plotteri jokaisessa maksaisi jotain 3000 euroa ja joutuisin ylläpitämään kolmea laitetta. Nyt mun on tarvinnut vain asentaa yleismalliset tablettitelineet joka veneeseen.


      • Anonyymi
        nskjdgnds kirjoitti:

        Ok, en valitettavasti voi olla tässä asiassa samaa mieltä kanssasi, koska sitten olisimme molemmat väärässä. iPadin luettavuus auringonpaisteessa ratkeaa taittelemalla vaikka pizzalaatikosta suojan sen ympärille, padista tulee suojakuorella vesitiivis ja iskunkestävä, akun varaus riittää helposti 10 tunniksi ja virtaa saa tupsytpistokkeesta lisää, venetarvikeliikkeet myyvät asennustelineitä ja palloniveliä alle satasella.

        Ainoa puute padissa on se, ettei tutkaa voi siihen liittää. Tutka on kuitenkin harvinainen ja erittäin kallis varuste saaristonavigointiin. Tutkainvestointi on niin iso, että plotterinäyttö ei välttämättä tunnu kovin pahalta. Wifi-NMEA-boksilla voidaan toistaa kaikki muu mittaridata AIS:ista lähtien iPadin ruudulla. En kuitenkaan voi käsittää miksi vaikka tuulensuunta, syvyystiedot tai veden lämpötila pitäisi saada plotterin/padin ruudulle. Niillehän on olemassa omat näytöt ja ne veisivät vaan tilaa karttanäytöltä.

        Kaikkein uusimpien ja kalleimpien plottereiden prosessorit, näytöt ja ohjemistot vastaavat 20 vuotta vanhaa mobiilitekniikkaa. Tässä kohtaa jyrää markkinatalous. Tekninen edistys tapahtuu laitteille, joille on suuri kysyntä. iPadin GPS-tekniikka on yhtä tarkkaa kuin plottereissa. Tästä löytyy helposti tuloksia googlaamalla. iPadille saatavat navigointiohjelmistot ovat käytettävyydeltään ja monipuolisuudeltaan valovuoden edellä plotteriohjelmistoja. Viime kesänä löysin padilta sääennusteet karttapohjalla. Ne olivat erinomainen apu rantautumispaikkaa valitessa.

        Kannattaa harjoitella navigointia myös pelkällä varalaitteella. Omat kokemukseni plottereista ovat hyvin negatiivisia. Ainakin Simradin ja Northstarin laitteiden luotettavuus on ollut ala-arvoista. Samaan aikaan iPadin kanssa ei ole ollut koskaan mitään ongelmia. Jatkossa iPadi on minulla ensisijainen navigointiväline ja plotteri on varalaitteena.

        Pitsalaatikosta suoja ipadille että siitä voi nähdä jotain...
        Eiköhän tämä kerro kaiken.

        Muita hyviä neuvoja :
        -veneeseen saa kätevät istuinpehmusteet vanhoista vaatteista, joita tungetaan jätesäkkeihin
        -ankkuriksi käy mainiosti ämpäri johon on valettu sementtiä. Lisäpitoa saa ruuvaamalla siihen esim. hyllynkannattimia.
        -lisää säästöä tulee, kun käyt vain istumassa veneessä kun se on laiturissa. Voit käydä istumassa myös muiden veneissä,
        jos omistaja ei ole paikalla.


      • Anonyymi

        Reittisuunnitteluun pieni on aina parempi suurempinäyttöisen joutuu pienentämään aina jos haluaa tehdä pidempiä reittejä


      • Anonyymi
        fdhbasfhb kirjoitti:

        ipadilla myös reittisuunnittelu käy hyvin. Käytän siihen Sailmate-appia. Tällä pystyy hyödyntämämään padin korkeaa resoluutiota. Kesälomalla kartat voi jättää kotiin ja tilaa säästyy veneessä esim. Helly Hanseenin eri värisille pikeèpaidoille. Plottereiden onnettoman pienen resoluution vuoksi esillä voi pitää vain pientä aluetta kerralla. Pinnaveneessä padi on paras ratkaisu. Teline työntöluukun päälle, jossa laite on sprayhoodin alla suojassa auringolta ja sateelta. Plotterin viritteleminen pinnaveneeseen on aina huono kompromissi.

        Plotterin näyttö huomattavasti parempi kuin i padin


      • Anonyymi
        laitteita.kokeillut kirjoitti:

        Reittisuunnoittelu millä hyvänsä kymmentuumaisella on pelkkää pelleilyä resoluutiosta riippumatta. Oleellisesti painettua karttaa pienemmällä tekstillä ei kuva ole luettavissa ja kartan 1:50 000 skaalaan zoomattuna iPadin näyttö on tuskin neljäsosaa suunnittelun kannalta pahasti alikokoisesta karttasarjan lehdestä. Ja Sailmatehan nimenomaan käyttää painetun kartaan 1:1 versiota. Pöytäkoneen 24-tuumainen hyväresoluutioinen näyttö alkaa olla toimiva, mutta sitäkin saa zoomailla ja scrollata edestakaisin. 1:50 000 rannikkokartat ovat jo ok, mutta eniten käyttöä on 1:250 000 yleiskartoilla, jotka vievät tilaakin vähemmän kuin pikkulapsen HH-pikee.

        Jos reittisuunnittelu tarkoittaa parin mailin siirtymää naapurisaareen, toimii jopa iPad. Itse en ainakaan siihen edes Ipadia tarvitse.

        Kun teet pitkiä reittisuunnitelmia et tuumaa vaan pienennät kuvaa reitit näkyy viivoina 7 tuumaisen kuvaa voit tsuumata isommaksi jos tarvetta on mutta minulla näyttää aina 2mailia eteenpäin samalla näet heti kuinka kaukana jokin on ja kuinka kauan menee aikaa sinne kohteeseen joka on 2mailin sisällä km on 2 kertaa 1852m


      • Anonyymi
        Knfnfn kirjoitti:

        Ei ihan noinkaan, esim. Porkkalanselän saa sail,atella kokonaisuudessaan kaikkine yksityiskohtineen ipadin ruudulle luettavaksi. Jos vertaa samaa näkymää sailmateen, häviää todella paljon yksityiskohtia. Tässä sailmate hyödyntää hyvin ipadin korkeaa resoa. Lataapa sama näkymä 3 keuron 12 tuumaiselle simradille ja huomaat, että yksityiskohdat häviävät lähes kokonaan. 500 euron padin rimpula peittoaa kaikki markkinoilla olevat plotterit selaamisen sujuvuudessa ja resoluutiossa. Sitä 24 tuuman näyttöä ei saa ulos ohjauspaikalle eikä sitä tutkailla yhtä läheltä kuin padia. Kannattaa kokeilla tänä iltana sohvalla myös padia ja sailmatea.

        I padin voit heittää mereen jo näytön tarkkuus on niin huono siihen tarkoitukseen paisi jos menet jonnekin varjoon ja se ei näytä kartan yksityiskohteita tarkasti ...samsungin tabletti on parempi vaikka ei sekään pärjää plotterille


      • Anonyymi
        fhfdha kirjoitti:

        Mitähän ne muut ominaisuudet ovat, joita padissa on vähemmän kuin plotterissa? iPadissa on kuitenkin sovelluskaupan kautta haettavissa vaikka kuinka monta karttaohjelmaa, joiden rasteri- ja vektorikartoissa riittää valinnanvaraa. Netistä voi hakea Volvon tai Yanmarin huolto-oppaan, kun kone alkaa temppuilla jne. Paperikartan luettavuus ulkona sateessa on tasan nolla, kun sivut kastuvat käännettäessä, eikä märän muovin läpi näe mitään. Samassa tilanteessa padin kartta on hyvin luettavissa, eikä sade haittaa kosketusnäytön tomintaa. Samassa tilanteessa kosketusnäytöllisen plotterin luettavuus on myöskin nolla, koska näyttö luulee jokaista sadepisaraa kosketukseksi ja alkaa hyppiä paikasta toiseen. Kaikki tämä on testattu ihan oikeassa tosielämässä, eikä sohvan perukoilla. Tuntuu vähän siltä, että tähän keskusteluun osallistuu vain merielektroniikan maahantuojia, jotka epätoivoisesti yrittävät puolustella ylihinnoiteltua ja vanhentunutta plotteritekniikkaa. Mulla on veneessäni halvin mahdollinen plotteri pelkkänä gepsinä ilman karttoja. Saan siitä COG:n ja SOG:n, jotka riittävät minulle navigointiin iPadin reittitietojen lisäksi.

        I padi on tarkoitettu muihin töihin kuin plotteriksi ,siihen se käy vain auttavasti .


      • Anonyymi
        fhfdha kirjoitti:

        Mitähän ne muut ominaisuudet ovat, joita padissa on vähemmän kuin plotterissa? iPadissa on kuitenkin sovelluskaupan kautta haettavissa vaikka kuinka monta karttaohjelmaa, joiden rasteri- ja vektorikartoissa riittää valinnanvaraa. Netistä voi hakea Volvon tai Yanmarin huolto-oppaan, kun kone alkaa temppuilla jne. Paperikartan luettavuus ulkona sateessa on tasan nolla, kun sivut kastuvat käännettäessä, eikä märän muovin läpi näe mitään. Samassa tilanteessa padin kartta on hyvin luettavissa, eikä sade haittaa kosketusnäytön tomintaa. Samassa tilanteessa kosketusnäytöllisen plotterin luettavuus on myöskin nolla, koska näyttö luulee jokaista sadepisaraa kosketukseksi ja alkaa hyppiä paikasta toiseen. Kaikki tämä on testattu ihan oikeassa tosielämässä, eikä sohvan perukoilla. Tuntuu vähän siltä, että tähän keskusteluun osallistuu vain merielektroniikan maahantuojia, jotka epätoivoisesti yrittävät puolustella ylihinnoiteltua ja vanhentunutta plotteritekniikkaa. Mulla on veneessäni halvin mahdollinen plotteri pelkkänä gepsinä ilman karttoja. Saan siitä COG:n ja SOG:n, jotka riittävät minulle navigointiin iPadin reittitietojen lisäksi.

        Satelliiteista tulee vanhaa tekniikkaa mutta se riittää plotteri päivittää itsensä kun on tarvis kartat ja väylät on samoja aina ja veden syvyys myös ei siihen mitään uutta tekniikkaa tarvita


      • Anonyymi
        nskjdgnds kirjoitti:

        Ok, en valitettavasti voi olla tässä asiassa samaa mieltä kanssasi, koska sitten olisimme molemmat väärässä. iPadin luettavuus auringonpaisteessa ratkeaa taittelemalla vaikka pizzalaatikosta suojan sen ympärille, padista tulee suojakuorella vesitiivis ja iskunkestävä, akun varaus riittää helposti 10 tunniksi ja virtaa saa tupsytpistokkeesta lisää, venetarvikeliikkeet myyvät asennustelineitä ja palloniveliä alle satasella.

        Ainoa puute padissa on se, ettei tutkaa voi siihen liittää. Tutka on kuitenkin harvinainen ja erittäin kallis varuste saaristonavigointiin. Tutkainvestointi on niin iso, että plotterinäyttö ei välttämättä tunnu kovin pahalta. Wifi-NMEA-boksilla voidaan toistaa kaikki muu mittaridata AIS:ista lähtien iPadin ruudulla. En kuitenkaan voi käsittää miksi vaikka tuulensuunta, syvyystiedot tai veden lämpötila pitäisi saada plotterin/padin ruudulle. Niillehän on olemassa omat näytöt ja ne veisivät vaan tilaa karttanäytöltä.

        Kaikkein uusimpien ja kalleimpien plottereiden prosessorit, näytöt ja ohjemistot vastaavat 20 vuotta vanhaa mobiilitekniikkaa. Tässä kohtaa jyrää markkinatalous. Tekninen edistys tapahtuu laitteille, joille on suuri kysyntä. iPadin GPS-tekniikka on yhtä tarkkaa kuin plottereissa. Tästä löytyy helposti tuloksia googlaamalla. iPadille saatavat navigointiohjelmistot ovat käytettävyydeltään ja monipuolisuudeltaan valovuoden edellä plotteriohjelmistoja. Viime kesänä löysin padilta sääennusteet karttapohjalla. Ne olivat erinomainen apu rantautumispaikkaa valitessa.

        Kannattaa harjoitella navigointia myös pelkällä varalaitteella. Omat kokemukseni plottereista ovat hyvin negatiivisia. Ainakin Simradin ja Northstarin laitteiden luotettavuus on ollut ala-arvoista. Samaan aikaan iPadin kanssa ei ole ollut koskaan mitään ongelmia. Jatkossa iPadi on minulla ensisijainen navigointiväline ja plotteri on varalaitteena.

        Plottereiden luotettavuus on huippuluokkaa ei koskaan mitään vikaa 30 vuoteen


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Kiinteä asennus on mun mielestä huono, koska istun eri paikoissa istuinkaukalossa tilanteesta riippuen. Tabletti mulla on kääntyvässä ja taittuvassa telineessä. Tällöin sen voi myös aina kääntää niin, ettei aurinko haittaa. Lisäksi tabletissa mulla on 3 eri navigointisoftaa eri kartta-aineistolla ja saan siihen tarvuttaessa myös ilmakuvat. Plotterissa on toki hyviä puolia, mutta toistaiseksi mun veneilyssä hinta-hyöty-suhde pn vähän huono.

        Veneessä istut juuri siinä missä ruori on etkä missään muualla plotteri näkyy auringon paisteessa aivan hyvin ja plotterin näytön saat vaikka televisioon tai puhelimeen mihin vaan näyttöön haluat


      • Anonyymi
        Ldkkd kirjoitti:

        Noinsevainon kirjoittaa kuten venetarvikeliikkeen kauppias kirjoittaa. Plotterit ovat jääneet padien jälkeen aikaa sitten ja tulevaisuudessa yhä useampi navigoi padilla. Argumentaatiosi on ihan pelkkää huuhaata. Epämääräisiä termejä ja mongerrusta. Maailmaa kiertää nytkin monta venettä ihan pelkkä padi navigointivälineenä. Katso vaikka sydney hobartin startti youtubesta. Ei 100 ft maxeissa enää mitäänplottereita ole. Navigaattorilla on padi kädessä ja hän antaa perämiehelle ohjeita padin näyttämän perusteella.

        Kaikissa vähänkään isommissa veneissä on plotteri kukaan ei seilaa tableteilla mutta sen näytön saat vaikka televisioon tai tablettiin mutta et päinvastoin tekniikka plottereissa on moninkertainen kannettaviin kun puhutaan navigoinnista ja näyttöön tulevista näytöistä esim .sijainti numeroina mikä on yksi tärkeimistä


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Vielä voisi lisätä, että minulla on 3 venettä, joilla ajelen, ja joissa tarvitsen navigointivälineitä. Yhdellä 500 euron vedenpitävällä tabletilla pärjään niissä kaikissa. Plotteri jokaisessa maksaisi jotain 3000 euroa ja joutuisin ylläpitämään kolmea laitetta. Nyt mun on tarvinnut vain asentaa yleismalliset tablettitelineet joka veneeseen.

        Ei kukaan souteluun plottereita osta? Siihen riittää kännykkä . Isompaan veneeseen taas ei riitä pelkkä tabletti


    • vainparaskelpaa

      MULLA Aple, muilla muut!

      Aple on kiva, voit kattella pillun kuvia välillä jos navikointi kyllästyttää veneillessä. Toimii hianosti jollei täytellisesti, kun kurvailen Busterilla sillä sekin on paras!

      Siksi mulla ei oo naista!

      • Debil

        Aple käy varmaan navikointiin, Apple taas navigointiin.


    • puomukko

      Valitse plotteri, jossa ei ole kosketusnäyttöä (Raymarine C-sarja, Seiwa SW-sarja). Kosketusnäytöt ei meinaan pelaa, jos on keliä tai kolean takia hanskat päällä. Niin nähty homma ja aina joskus näihin tilanteisiin joutuu.

      • JoskusOikeesti

        Ääni tälle. Sillon kun plotteria oikeesti tarvii eli tilanteessa, jossa miehistö osittain poissa pelistä, käsiä ei voi irroittaa ruorista ja vettä tulee joka aallosta parin viikon tarpeiksi, kiinteästi asennnettu plotteri ja kompassi ainoat oikeat ratkaisut. Itsellä 5 '' lowrance jolla pärjää hyvin. Paperikartan voi kajuutassa korvata reittisuunnittelussa sitten ipadeillä yms. sinällään näppärällä vempaimella.


      • tästäkyse
        JoskusOikeesti kirjoitti:

        Ääni tälle. Sillon kun plotteria oikeesti tarvii eli tilanteessa, jossa miehistö osittain poissa pelistä, käsiä ei voi irroittaa ruorista ja vettä tulee joka aallosta parin viikon tarpeiksi, kiinteästi asennnettu plotteri ja kompassi ainoat oikeat ratkaisut. Itsellä 5 '' lowrance jolla pärjää hyvin. Paperikartan voi kajuutassa korvata reittisuunnittelussa sitten ipadeillä yms. sinällään näppärällä vempaimella.

        Paitsi että tuossa puhuttiin plottereista, joissa ei ole kosketusnäyttöä. Minä puolestani nimenomaan suosittelisin kosketusnäytöllistä. Molemmista on kokemusta ja kosketusnäytön ainoaksi miinukseksi on havaittu käyttö hanskat kädessä. Joissain tapauksissa voi käyttää kosketusnäyttöhanskoja, muulloin joutuu hetkeksi riisumaan toisen hanskan.

        Sen osalta ollaan kyllä samoissa ajatuksissa, että kiinteästi asennettu on selkeästi parempi vaihtoehto.


      • puomukko

        Älkää sortuko kosketusnäytöllisiin maks. 10 m/s ja heinäkuussa marikseen laitteisiin. Kosketusnäytöt on omiaan sisäohjaamoon sekä navigointipöydän ympäristöön.


      • kuka-mitenkin
        puomukko kirjoitti:

        Älkää sortuko kosketusnäytöllisiin maks. 10 m/s ja heinäkuussa marikseen laitteisiin. Kosketusnäytöt on omiaan sisäohjaamoon sekä navigointipöydän ympäristöön.

        Eiku toisinpäin. Minulla on näppäinohjattu kiinteä varalaite naviskassa ja kosketusnäytöllinen ulkona tositoimiin. Enkä vaihda.


      • Murtovesimursu

        Juu, kuivana on kaikki kivaa paitsi lasten teko.

        Ei tarvii vettä rätillä pyyhkiä näytöltä. ... Aina kaikki toimii ja on säädöt kohdillaan kun tarvii.

        Ei vaiskaan. Minä komppaa puomukkoa ja teen nipistysliikkeet ipadin Navionics-softalla kuivassa ja ruorissa on sitten jotain robustinpaa.


    • Tähän ei ole yksiselitteistä vastausta.

      Mieti ainakin:

      - Tarvitsetko pelkän plotterin vai monitoiminäytön, joka toimii päätteenä muiden laitteiden kanssa?

      - Jos vastaus on jälkimmäinen, mieti minkä laitteiden kanssa kommunikoinnista on hyötyä. Haluatko ruudulle esimerkiksi tiedot tuulimittarista, kaikuluotaimesta tai tutkalta tai vhf-radiolta. Kaipaatko AIS-tietoja ruudulle?

      - Mitä kommunkointistandardeja plotteriin liitettävät laitteet tukevat. NMEA183 vai NMEA2000? Jälkimmäinen on paljon monipuolisempi ja helpompi asentaa.

      - Tutki sopivatko Navionicsin, C-Mapin vai Garminin kartat käyttöösi parhaiten. Eri plotterit nimittäin tukevat eri valmistajien karttoja.

      - Haluatko käyttää plotteria perinteisistä painikkeista vai kosketusnäytöltä?

      Omaan paattiini ostin viime keväänä B&G Vulcan 7 FS:n lähinnä helpon liitettävyyden takia. Tarkoitus oli tehdä plotterista kaikkien instrumenttien keskipiste, niin että se yhdistää ais-tiedot vhf:ltä, syvyyden viistokaikuluotaimelta ja tuulitiedot maston huipulta. Viime kesänä ehdin vasta yhdistää AIS:n plotteriin ja tulevana keväänä vuorossa on kaiku- ja tuulitietojen yhdistäminen.

      Mukavana pikku lisänä Vulcania voi ohjata tabletilla, johon tulee myös Vulcanin näytön informaatio peilattuna. Sitloodassa on pinnalta sen verran pitkä matka plotterille, että tästä on selvästi apua yksinpurjehduksessa.

      Vulcanissa on jonkin verran nimenomaan purjehtijalle suunniteltuja ominaisuuksia, kuten reitin suunnittelu tuulimittarilta tulevien tietojen mukaan, mutta niitä en ole vielä testannut.

      Hintaisekseen varsin kelpo laite, eikä siitä ole ainakaan haittaa, että se huolii sekä Navionicsin että C-Mapin karttoja. Vanhassa plotterissa oli vastikää hankittu Itämeren Navionics Gold, mikä meni heittämällä Vulcaniin.

      • Samainen laite tuli hankittua, valinnan ratkaisi lopulta juuri tuo näytön peilaaminen iPadille wifi yhteydellä...vaikka saattaahan tuo onnistua muillakin laitteilla.. oletko jo valinnut tuulianturin?


      • maxi999 kirjoitti:

        Samainen laite tuli hankittua, valinnan ratkaisi lopulta juuri tuo näytön peilaaminen iPadille wifi yhteydellä...vaikka saattaahan tuo onnistua muillakin laitteilla.. oletko jo valinnut tuulianturin?

        En vielä, mutta tätä tuulianturia olen harkinnut.

        http://www.marinea.fi/bg-simrad-tuulianturi

        Vulcanin näytön peilaaminen onnistuu Android-laitteille, mutta sillä rajoituksella, että puhelimelle voi vain vastaanottaa näytön tiedot, mutta tablettia voi käyttää peilaamisen ohella plotterin kaukosäätimenä. Hoituu käytännössä samalla tavalla kuin plotterin käyttäminen suoraan.


    • Kktalo

      Kovaa vääntöä plotterista ja padista, ja kohtuulisen ristiriitaista, sateenkestosta ja muista ominaisuuksista, ilmeisesti puhtaita makuasioita. ymmärrän myös taloudellisia seikkoja toki.
      Bolloxille kiitos hyvistä huomioista.
      Itse olen maa eläjä joka haluaisi opetella purjehtimaan ja tarkoitus on hommata edullinen purjevene ensi kesäksi ja siksi kiinnostaa navikointi kysymykset.
      Ilmeisesti NMEA2000 on tulevaisuuden järjestelmä jonka pohjalle kannatta tyhjältä pöydältä lähteä, itsekin olen kuukletellut B&G Vulcan 7 FS plotteria ytimeksi, varteen otettava vaihtoehto.
      Toisaalta keskusteluissa ei ollut PC pohjaisia läppäreitä joita usein näkee käytettävän, Käytettyjä panasonicin toughbookkeja saa kuitenkin kohtuu edullisesti joissa on jo Gps http://www.laptops.fi/vahvistetut-ja-ajoneuvopct-c-21_92/ Löytyykö näihin millaisia purjehdusohjelmia sekä karttoja ja miten kytkentä NMEA 2000 järjestelmään onnistuu. Ilmeisesti jonkinlainen usb johto on olemassa, kallis. onnistuuko fifi.

      Ainiin jos joku tietää halvan purjeveneen, niin vinkkiä tänne, budjetti rajallinen,

      • seppomartti

        PC veneessä on halpa, näyttö iso ja Open Cpn tai Tsunamis ilmainen, toimiva ja kattaa kaikki merialueet. Läppäriin saa yhteydet sateliittipuhelimeen, sääohjelmat ja satamassa tietenkin wifin. Haittana on virrankulutus ja arkuus kolhimiselle sekä kosteudelle..Toughbook kestää kolhimista ja kosteutta paremmin mutta ruutu on pieni ja laite kallis. PC on hyvä karttapöydällä ja aina päällä, en osaisi olla ilman. Virtajohto aina kiinni 12 V mieluummin kuin 230V inverterissä.
        Tabletit Navionics ovat olleet suosituin navigaatioväline 5 v ajan. Ei mitään leluja, kuten yllä pyritään väittämään. Yhtä lailla veneessä arkoja kolhimiselle ja kosteudelle..Sprayhoodin alla ja suojakuoressa ok mutta jatkuvasa käytössä saaristoreitillä saattaa akku olla riittämätön. Avomerellä akku riittää. Satamassa lyömättömän monipuolinen. Löytää sataman Vhf kanavan tai puh.nron, tullin, tankkipaikan, kaupan, wifi, kamera jne. En osaisi olla ilman.
        Puhelin Navionics tai käsigepsin ruudulla navigoinnista on niukasti kokemusta muttei minusta sovellu navigointiin laisinkaan. Pieni ruutu näyttää vain lähiympäristön kuten sataman sisäänajon, matalikon tai koralliriutan väistämisen, muttei käy suunnan määritykseen. Laajalle zoomaminen poistaa detaljit.
        PC tai tablettinavigoijan kannatta varautua laitteiden särkymiseen. 2 kpl iPadia on pimentynyt veneessä lattialle pudotessa. Samoin 3 kpl entisiä kotiläppäreitä merivesipisaroista. 2kpl Toughbookeja on toiminut. Nämä tappiot raudoissa ovat tapahtuneet 5v ja 40000nm aikana.
        Vanhalla PC:llä ei ole muuta kuin käyttöarvoa. Softatappiot tabletilla tai PCllä ovat mitättömät uusintalatauksen vuoksi, varmaan alle 100€. Plotteri 1000€? C- mapit Välimeri Kanaria Karibia 900€?. Voi olla merkitystä jos budjetti on rajallinen.


      • gdsgasg

        Puhelin on tosiaan vähän onneton apuväline. Olen yrittänyt, mutta virhepainalluksia tulee helposti ja akku ei riitä näytön pitämiseen koko ajan päällä. Pimenee liian nopeasti navigoidessa. Tietenkin on hyvä harjoittella navigoimaan myös puhelimen avulla.

        Toi läppäri on enemmän avomerijuttu. Saaristoväylillä ruutu pitää kyllä olla avotilassa. Kapeilla ja ruuhkaisilla väylillä ei ehdi sisälle tarkistamaan suuntaa tai sijaintia. Yleensä sitä karttanäkymää tarvitaan juuri silloin kun avotilasta ei voi poistua, esim. huono näkyvyys, hankalasti löydettävä sisäänajoaukko, kova merenkäynti yms. PC:n karttaohjelmiston hankinta vaatii myös perehtymistä tai latausta laittomasta lähteestä.

        Padi on helppo käyttää, monipuolinen ja karttaohjelmisto helppo asentaa. Pienillä lisälaitteilla, kuten teline, kuori, tupsyt avotilaan ja aurinkosuoja siitä tulee parempi ja luotettavampi navigointiväline kuin markkinoiden kalleimmat plotterit. Padissa on riittänyt puhti hyvin pitkienkin 10 h:n päivämatkojen purjehduksille saaristossa. Näyttöä ei tarvitse pitää koko ajan päällä, vaan välillä tsekataan siitä oma sijainti. Samalla voi pitää vieressä paperikarttaa ja seurailla siitä jatkuvasti omaa etenemistä. Tällä tavalla kuuluu edetä, kun näkyvyys on hyvä. Huonon näkyvyyden vallitessa karttanäyttö pidetään saaristoväylillä koko ajan auki. Yleensä veneestä löytyy pari älypuhelinta padin lisäksi, joten varalaitteetkin ovat olemassa.


      • pizzapoika
        gdsgasg kirjoitti:

        Puhelin on tosiaan vähän onneton apuväline. Olen yrittänyt, mutta virhepainalluksia tulee helposti ja akku ei riitä näytön pitämiseen koko ajan päällä. Pimenee liian nopeasti navigoidessa. Tietenkin on hyvä harjoittella navigoimaan myös puhelimen avulla.

        Toi läppäri on enemmän avomerijuttu. Saaristoväylillä ruutu pitää kyllä olla avotilassa. Kapeilla ja ruuhkaisilla väylillä ei ehdi sisälle tarkistamaan suuntaa tai sijaintia. Yleensä sitä karttanäkymää tarvitaan juuri silloin kun avotilasta ei voi poistua, esim. huono näkyvyys, hankalasti löydettävä sisäänajoaukko, kova merenkäynti yms. PC:n karttaohjelmiston hankinta vaatii myös perehtymistä tai latausta laittomasta lähteestä.

        Padi on helppo käyttää, monipuolinen ja karttaohjelmisto helppo asentaa. Pienillä lisälaitteilla, kuten teline, kuori, tupsyt avotilaan ja aurinkosuoja siitä tulee parempi ja luotettavampi navigointiväline kuin markkinoiden kalleimmat plotterit. Padissa on riittänyt puhti hyvin pitkienkin 10 h:n päivämatkojen purjehduksille saaristossa. Näyttöä ei tarvitse pitää koko ajan päällä, vaan välillä tsekataan siitä oma sijainti. Samalla voi pitää vieressä paperikarttaa ja seurailla siitä jatkuvasti omaa etenemistä. Tällä tavalla kuuluu edetä, kun näkyvyys on hyvä. Huonon näkyvyyden vallitessa karttanäyttö pidetään saaristoväylillä koko ajan auki. Yleensä veneestä löytyy pari älypuhelinta padin lisäksi, joten varalaitteetkin ovat olemassa.

        "Padi on helppo käyttää, monipuolinen ja karttaohjelmisto helppo asentaa."
        Tämä on aivan totta. Plotterin asennus vaatii aikaa ja vaivaa, mutta tehdään vain kerran. Ohjelmisto on valmiiksi asennettu, eikä karttoja varsinaisesti tarvitse asentaa erikseen.

        "Pienillä lisälaitteilla, kuten teline, kuori, tupsyt avotilaan ja aurinkosuoja siitä tulee parempi ja luotettavampi navigointiväline kuin markkinoiden kalleimmat plotterit."
        Tämä taas on pelkkä väittämä, eikä ole totta. Erityisesti väite paremmasta luotettavuudesta on täyttä puppua.


    • Vähävirtanen_

      Yksi asia vielä. Kaikki nämä laitteet vievät sähköä ja virityksessä (esim veneen Wi-Fi -pohjoiset ratkaisut) kannattaa laskea amppeeritunteja. PC-pohjoiset ratkaisut kaikkein heikoimmilla. Isot näytöt kosketuksella tai ilman myös heikoilla. Lisäakku?

      • seppomartti

        Pc näyttö vie virtaa mutta kun kannen sulkee niin näyttö sammuu ja professori nukahtaa. Navigaatio- ohjelma pysyy päällä ja käynnistyy. Mutta virrankulutus on merkittävää, ilmeisesti etenkin invertterin kautta ja jos pitää koko ajan näytön päällä.
        Minua ei ampeerit häiritse kun kulussa ollessa hydrogeneraattori tuottaa riittävästi. Veneen oma wifi on vielä pussissaan kun en ole keksinyt vielä käyttöä, vain AIS kokeiltu.


    • Kktalo

      Kiitoksia neuvoista, elikkä jos valitsee PC vaihtoehdon pitää varautua virran riittävyyteen, Ilmeisesti ratkaisu on riittävän iso akku veneen pohjalla, josta virtaa tulee, lataus joko rannalla tai auringolla, ehkä molemmat.
      http://www.elmeriina.fi/kartat/kartat.html
      Elmeri ohjelma karttoineen on myös näköjään yksi vaihtoehto jos pysytään itämeren alueella. Hyvä jos joskus pääsen pohjanlahdelta kauemmaksi, Mutta kukapa sen tietää jos joskus ARC, kolme lapsuuden kaveria meni tänä syystalvella las Palmas-Kap Verde- St Lucia, Se on yksi syy näihin täpinöihin.

    • applix

      Asennuksesta:

      Purjeveneessä kiinteästi asennetun laitteen, on se sitten plotteri tai padi, on kestettävä ihmisen kaatumisen sen päälle. Eikä saa olla vaaraa, että ympärille kietoutunut köysi repii laitteen irti. Tämä tarkoittaa yleensä upotettua asennusta.
      Monet asentavat irtotelineeseen sprayhoodin alle, mutta omasta mielestä se on kelvoton ratkaisu - paras purjehdus on sprayhood alhaalla, ja silloin laite on vaara-alueella.

      Kädessä pidettävän pädin suojuksen on oltava sellainen, että laite kestää pudottamista, eikä laite saisi liukua pois paikaltaan esim. avotilan penkiltä veneen kallistuessa rajustikin.

      Itselläni on tapahtunut yksi sähköoikosulku, kun gasti horjahti ja tarttui plotterin kulmaan, jolloin sen virtaliitin hajosi. Penkiltä liukumaan lähtenyt padi onneksi pysähtyi veneen reunalistalle eikä pudonnut mereen.

    • Meikäläiselle tabletti on paitsi kaukosäädin, myös tarvittaessa varaplotteri, joka on kytketty kajuutan seinään niin, että voin halutessani tarkistaa sijainnin sieltä. Kätevä jos esimerkiksi haluaa pitää eri mittakaavaa kuin mitä plotterissa on, tai käyttää kahta erilaista kartaa. Plotterilla vektorikartta ja tabletilla Sailmaten rasterikartta.

    • C-man

      Uusin vuosi takaperin 10 v reiskan malliin e7d, elikkä ns. hybridi malliin, jossa tökkinäytön lisäksi namiskat. Vanha laite jää varalaitteeksi, jonka saa käyttöön koplaamalla kaapeli tupakinsytkäriin.
      Kartaksi valitsin uteliaisuutta C-map.
      Uuden laitteen vaakanäyttö on korkeudeltaan sama kuin vanha.
      Huonoa tuossa on, että zoomattaessa etäälle, kivet, kannot ja luodot katoavat. Puolestaan kivien zoomaus esiin tuo kartan aivan liian lähelle.
      Vaivaan auttaa näytön jakaminen kahtia, vasen kartta zoomattu etäälle ja oikea kartta zoomattu kivikkoa varten. Ja näin se on varmaankin suunniteltu käytettäväksi. Silti tykkäsin vanhasta Reiskasta enempi, pienemmästä resoluutiosta huolimatta näkymä oli selkeämpi. Ehkä tämä vaan tottumiskysymys, jonka hoksaa vasta kun laittaa vanhan takaisin tulille.
      Pykälää isompi, eli 9" olisi voinut olla parempi valinta, mutta ei ollut hankintavaiheessa varmuutta olisiko mahtunut pedestalin (upotusasennus), ehkä nippa nappa. Upotuksen kaaviokuvan saa netistä tulostettua ja sen kanssa voi ennakkoon mallata. Mulla oli vaan veneen perä niin hyvin paketissa hankinta-aikaan, ettei se käynyt päinsä.
      Näyttöön saa koplatuksi myös autopilotin ja muut härpäkkeet, NMEA kautta, mutta en vielä päässyt käytännössä kokeilemaan puuttuvan yhdyskaapelin tähden. VHF ja AIS olen siihen koplannut ja siellä ne kuvakkeet seilaa, eipä ole suuresti haitaksi osoittautuneet. Luultavasti alkuinnostuksen jälkeen kytken pois ja käytän ainoastaan silloin kun on todellista tarvetta isommilla väylillä tms.
      Laitteella on oma suojamaa potentiaalien tasaamiseksi, joka tulee vetää suoraan akun miinusnapaan tai kölille asti. Virran syötön plus ja miinus ovat erikseen.
      Kaapelien vedossa havaitsin 6 mm pneumatiikka putken erinomaiseksi apukaluksi, sopivan jäykkä ja notkea työntää rakenteiden välistä kaapeleiden vetämiseksi. Veneessä olisi toki ollut kurkkuletku pedestalista sähkökeskukseen vetonaruineen, mutta jumissa. Puolimetriä liikkui molempiin suuntiin ja sitten aina jumahti, eikä mihinkään??! Veistämöllä tehneet källin ja vetäneet puupalikan sisään?
      Onko nuihen kivien esiin zoomauksessa eroja Navionics ja C- map välillä eroja, vai riippuuko se plotterin ohjelmasta?

    • Anonyymi

      Ostin ipadille karttasovelluksen, joka toimii mainiosti, kun kotona sitä innoissani selailin. Vielä Verkkokaupasta vedenpitävä suojakuori, jonka läpi kosketusnäyttö toimi hyvin. Sitten merelle, kauniina aurinkoisena päivänä. Ja hups, eihän siitä ipadista näkynyt mitään. Kymmenen sentin päästä vähän. Suojakuoret pois. Ei suurta apua, laitoin sitten padin reppuun, siitä oli apua. Ja näyttö oli kirkkaimmillaan.
      Eli periaatteessa uskomattoman hyvä ja toimiva, käytännössä voi tulla ongelmia.
      Plotterin osto siis edessä.

      • Anonyymi

        Nykyisin paras navigointitabletti on Oukitel. Se on ns. rugged, eli kestää pudotuksen ja upotuksen. Akku on tuplasti normaalia isompi ja kestää elokuvan katselua 22 tuntia. Maksaa 300 euroa.


    • Anonyymi

      Huvittaa ipadin kehujat. Ne ei ihan oikeasti sovellu merelle. Välimeren suolainen ilma tuhoaa latausliitännän ja kaapelin päitä. Vie virtaa navigointilassa niin että ainoa tapa ladata verkkolaturista invetteriltä. Kuumassa sammuu kun laite lämpiää liikaa. Kaikki mallit suojakuoret on kokeiltu mitä rahalla saa eikä mikään ole tarkoitettu oikeasti merelle mutta toki tosimies pärjää ipadillä ja tuskin tarvitsee edes kompassia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      139
      4329
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      89
      2079
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2051
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      66
      1795
    5. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1502
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      140
      1491
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      104
      1375
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1276
    9. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      98
      1221
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      118
      1090
    Aihe