Opel Ampera akusto

Tero_M

Olen vakavasti harkitsemassa perheemme kakkosautoksi Opel Amperaa.
vuosimallin -12 malleja rupeaa saamaan jo alle 20k€ mutta eniten hirvittää tuo ikä, lähinnä akkujen kannalta. Valmistaja lupaa takuuta 8 vuotta/160tkm ja molemmat rupeaa häämöttämään lähitulevaisuudessa.
Eli jos pahin tapahtuisi ja akut korkkaisivat miltei heti niin minkä hintaisesta projektista on kyse?
Ja onko joku jo joutunut omaansa uusimaan?

36

15874

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhaon

      Osta uudempi auto tai uusi, noi vanhat on teknisesti jo antiikkia, kehitys menee kovaa vauhtia eteenpäin.

      • Muuten kyllä mutta tulee budjetti pahasti vastaan, sillä asiaa juuri kysynkin että tuleeko vielä kalliimmaksi ajaa vanhalla.


      • Anonyymi
        Gutmann kirjoitti:

        Muuten kyllä mutta tulee budjetti pahasti vastaan, sillä asiaa juuri kysynkin että tuleeko vielä kalliimmaksi ajaa vanhalla.

        no vamastit tulee ja vielä itku lisäksi..pahimmassa tapuaksessa akka lähtee


    • ostaUUS

      Vanha sähkis on turvaton ja epäluotettava. Akut on ehtoopuolella.

      • Toisaalta ei luulisi akkujen aivan loppu olevan kun tehdastakuukin voimassa 2020 asti (jos ei ajokilometrit ylity), toki erojahan niissä varmasti on niinkuin käynnistysakuissakin.


      • 8vuotias-vanhus
        Gutmann kirjoitti:

        Toisaalta ei luulisi akkujen aivan loppu olevan kun tehdastakuukin voimassa 2020 asti (jos ei ajokilometrit ylity), toki erojahan niissä varmasti on niinkuin käynnistysakuissakin.

        Litium-akut vanhenevat jo pelkästään ajan kuluessa. Kahdeksan vuotta vanha litium-akku on pitkällä elämänsä ehtoopuolella riippumatta miten paljon sillä on ajettu.


      • Amperalla
        8vuotias-vanhus kirjoitti:

        Litium-akut vanhenevat jo pelkästään ajan kuluessa. Kahdeksan vuotta vanha litium-akku on pitkällä elämänsä ehtoopuolella riippumatta miten paljon sillä on ajettu.

        Vuonna 2020 jolloin noista on akkutakuu ummessa on akun hinta halvempi kuin normiauton moottori- tai vaihdelaatikkoremontti. Eli ei suurta hätää.


      • Anonyymi
        Gutmann kirjoitti:

        Toisaalta ei luulisi akkujen aivan loppu olevan kun tehdastakuukin voimassa 2020 asti (jos ei ajokilometrit ylity), toki erojahan niissä varmasti on niinkuin käynnistysakuissakin.

        no 100.000 antavat elin iäks hybrideissä.. ..yhtä modulia ei kannata vaihtaa vaan kaikki on vaihdettava että auto toimii pitempään..


    • Yhth

      Jos käytettyä aikoo hankkia niin ehdottomasti Prius vaikka ei täys-sähkö olekaan, luotettava hybrid-tekniikka akut pitkäikäisiä.

    • jokumuuuu

      Tuskinpa Amperan meno ensimmäiseksi akkuihin hyytyy. Tuossa juttu sisarmalli Voltista jolla ajettu melkein puoli miljoonaa kilometriä ilman isompaa akkujen hiipumista:

      https://transportevolved.com/2016/03/08/highest-mileage-2012-chevrolet-volt-still-going-strong-at-300000-miles-with-one-third-on-electric-power-alone/

      Toistaiseksi ei ole tullut millään foorumillakaan vastaan tapausta jossa joku olisi joutunut akut uusimaan. Hinnasta ei siis liene monellakaan tietoa.

      Autossa on muutamia ärsyttäviä ominaisuuksia kuten surkeat valot ja ilmastointiautomatiikka joka talvella pihistelee energiaa niin että lasit pyrkivät aina huuruun. Jälkimmäisen tosin voi korjata ohjailemalla vekotinta talvisaikaan käsin, ensimmäiselle on paha laillisesti tehdä mitään.

      Perusajatukseltaan kampe on oikein hyvä ja käytössä mukava. Jos omat ajot pystyy hoitamaan pääosin sähköllä niin menee myös halvalla.

    • Tiluliluleiti

      Voltin akuston vaihto töineen ja tarvikkeineen on jenkkilässä 1500$. Suomessa tuo lienee rahtien takia tuplasti. Suomessa ainakin Länsiauto on vaihtanut 2-3 akustoa Amperoihin viallisen sensorin takia, mutta nuo kaikki on mennyt takuun piikkiin.

      Itse vaihtotyö ei kummoinen ole, mutta vaatii varaosa-akun joka tulee litiumin takia aina laivalla (~1kk) ja setifioidun huoltomiehen erikoistyökalut.

      Vanha akku menee takaisin tehtaalle uusiokäyttöön. Jos haluaa pitää vanhan akun itse, niin hinta plompsahtaa 5000$ kieppeille.

    • Testissä.todettu

      Ei ne akut siitä vaihtoon mene, jos et kolaroi. Amperassa on vaan niin kova bensan kulutus, jos akut ovat tyhjät, ei missään nimessä kannata ainakaan polttoaineen säästösyistä ostaa.

      • jokumuuuu

        Jaa, paljonko niissä testeissä näytti kuluvan? Mulla menee kuuden litran molemmin puolin jos patterit on tyhjät. Eiväthän nuo mitään haamulukuja ole mutta kaksi litraa edeltävää autoa vähemmän kuitenkin.


      • Amperalla

        " ei missään nimessä kannata ainakaan polttoaineen säästösyistä ostaa. "
        Ajanut amperalla nyt 40 000km. koko matkan kulutus 0,9 l/100km.
        Mulle ainakin kannattanut. Päivittäinen ajomatka 40-70km. Moottoritienopeudessa kulutus 6,4l/100km bensa-ajolla.
        Muistelet varmaankin TM. n yhtä lausetta joka oli jotenkin näin: Kovalla pakkasella lähdettäessä tyhjällä akulla alkumatkalla kulutus 15 l/100km.
        Monella on valikoiva muisti / mielikuva jota totuutena julistetaan.


      • Täysin

        Paska Puhetta, hain just amperan Tampereelta ja kulutus oli 100 km/h nopeudella 3.7 l/100km 7 asteen pakkasella.


      • jokumuu_
        Täysin kirjoitti:

        Paska Puhetta, hain just amperan Tampereelta ja kulutus oli 100 km/h nopeudella 3.7 l/100km 7 asteen pakkasella.

        Jaa mikä on paskapuhetta?

        Amperan keskikulutuslaskuri laskee mukaan myös ne kilometrit jotka on ajettu sähköllä, bensalla ajetun osuuden keskikulutusta ei saa kuin itse laskemalla.

        Akun loputtua tuo ei 3,7 litralla sadalla kulje kuin suorassa pudotuksessa. Kuusi litraa on realismia, usein menee enemmänkin.


    • Odotetaan.sitä.oikeaa

      Lyhyeen kaupunkiajoon n.40km ok. Maantieajon pitemmille matkoille ihan turhan kallis ostos, kuluttaa 2-3 litraa enemmän, kuin nyky pihit bensakoneet, puhumattakaan dieseleistä. Latausmahdollisuuksiakin vielä harvassa.

      • Amperalla

        Prius ja dieselit kuluttavat vasta yli 300km.n taipaleella vähemmän koska amperalla ajaa ensimmäisen 60km. täysin sähköllä.
        Toisekseen autossa ja autossa on eroja esim. moottorin ominaisuuksissa mitä monet arvostavat.


    • Hakkupalkkaa
      • MaahanTuontiLiike

        Noihin hintoihin tulee vielä BWT päälle (21%). Tulli ottaa tonnin ja ajo suomeen vie 500€. Jos yrittää kaupata liikkeelle, niin noista suomihinnoista pitää ottaa ALV (24%) pojes.

        Loppupeleissä nolla tulos jos ei omaan käyttöön tuo ja liikkeet jotka noita suomeen raijaavat hyötyvät käytännössä tuon BWT:n määrän kun sen voipi vähentää. 2-4kEur siis jää loppupeleissä tilille.


      • 1__Markkinat

        Nämä HINNAT on BRUTTOHINTOJA. Arvonlisävero sisältyy hintoihin. Kuluttaja hyötyy Saksan edullisesta arvonlisäverosta.
        Suomalainen yritys ei voi ostaa ulkomailtakaan yksityiseltä arvonlisäverotta. Yritykseltä se onnistuu, mutta Suomessa yritys joutuu maksamaan rahdeista ja autosta Suomen arvonlisävron mukaan.


    • Amperakuski

      Mikä idea on raahata noita 120-130 tuhatta ajelttuja Amperoita tänne. Takuut sähkölaitteista loppuu ihan näillä näppäimillä, ja autoliike viittaa kintaalla päivän peliiin ja tuotevastuisiin 4-5 vuotta vanhoille autoille. .

      No on siinä ideaa jos joku hullu niitä ostelee "pyyntihinnoilla". . Toisaalta kuka hullu ostaa sellaisen. Alle 60 tuhatta ajettuja kannattaa hommaillakin.

    • Amperakuskit

      Huimia pyyntiä noilla lähes akkutakuun raukeamilla Amperoilla. 5-7 tonnia liikaa jos yli 110.000 ajettu.. Osa jopa yksillä renkailla.. Ei mitään tolkkua.. ja osa vieläpä "tullaamattomia"

      No eihän se ole tyhmä joka pyytää, mutta se on joka maksaa.

      https://www.nettiauto.com/opel/ampera

    • Sreg

      Aika hyvin nämä akut näyttää kestävän kun tuolla yhdellä Voltilla on nyt 640 000 km ajettu. Jenkeissä akkuja saa kunnostettuna muutamalla tonnilla. Sama kunnostusbisnes aukeaa varmasti euroopassakin kunhan ne nyt alkavat olla siinä iässä että asiakkaita tarjolla. Yllättävän hyvin näyttää kyllä kestävän kun paljon lähemmäs 250 ajettujakin myynnissä ja varmasti alkuperäisellä akustolla.

    • 1._Markkinat
    • Anonyymi

      Nyt on vuosi 2023 ja vuoden 2012 ampera antaa akuista edelleen sen 10.5 kwh ulos.
      Eli saman mitä uutena,ajettu yli 230tkm.

      • Anonyymi

        Akulla ikää nyt 11v j a 9kk. Akun toiminta ei ole vuosien kuluessa muuttunut havaittavasti. Suomessa päivittäin ladattu ja ajettu. Keskikulutus 0,6 l/ 100km. Pääasiassa kaupunkiajoa. Viat: todella vähän ajetun bensamoottorin ketjun ajoituksen säädin nokka-akselin päästä piti vaihtaa 500e, sähköinen vesipumppu piti vaihtaa 300e ja akkutakuuseen meni akkujäähdytysnestesäiliön vaihto, josta pinnankorkeuden valvonta hajos. Uudet vetoakselinpäiden mutterit ja takaluukun pumput on tullu huoltobulletiineina. Tärkeää phev autoa valitessa on löytää peli joka ei jatkuvasti käynnistele jääkylmää bensakonetta. Talvella sellainen ei oo Suomeen sopiva. Jos kaasua reilummin painaessa kiljaisee pakkasesta moottorin täysille niin ei hyvää ennusta. Iso sähkömoottori ja bensakone vain generaattorina Suomeen sopivin.


    • Anonyymi

      Herätellääs vuos 2024 käyntiin. Mites amperan omistajilla mennyt nykyään ja onko kannattavaa ostaa kyseinen auto 180tkm ajettuna ?

      • Anonyymi

        Yksilöitä! Joillain kaikki murheet reilu 100tkm ajettuna, jotkut murheettomia yli 200 ajettuna...


    • Anonyymi

      Kaksi eri asiaa. Sähköautot ja hybridit !

      Opel Ampera on hybridi eli pistoke hybridi ! Sen akku on pienempi kuin sähköauton akku !

    • Anonyymi

      mitä järkeä....osta parivuotta vanha tai uusi niin ei tule sen kalliimmaksi mitä ostella vanhaan paskaan osia ja akkuja.

    • Anonyymi

      osta ennemmin sähköauto niin on paremmat akut....toisakseen 20 tuhannella saa hyvän bensa-auton

    • Anonyymi

      suomalaiset rakastaa ooppelita ja vw tuotteita...no hyvä niin korjaamot pysyy pystyssä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      150
      6478
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      32
      2322
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2099
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1343
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      89
      1286
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1077
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1047
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      25
      987
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      951
    10. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      10
      858
    Aihe