7 uhria olisi taas säästetty, jos

Olli

Olen rengasalalla pitkään palvellut ja mielenkiinnolla, osin kauhullakin seurannut, miten useimmissa talvikolarin ajaneessa autossa on ollut MICHELIN m s 260 tyyppiset renkaat alla. Tänäänkin Turun-Sanomat uutisoi Omegassa olleen hyvät renkaat alla...Ko. rengastyyppi on jo n. 10 vuotta vanha ja Michelin itse muutti mallia aika pian sen ilmestymisen jälkeen. Totesivat sen itsekin jo huonoksi. Sohjokelissä sen pito-ominaisuudet ovat luvattoman heikot. Pelottavaa on se, että liikkeessäni usein törmään siihen miten nuoret, jopa vanhatkin kyselevät 3-4 mm:n pintaisten renkaidensa äärellä: "VIELÄKÖS NÄILLÄ PÄRJÄISI TÄMÄN TALVEN ?" Rengas on loppujen lopuksi halpa ostos ja samalla myös hyvä henkivakuutus. Parempi säästää esim. poppikoneissa kuin renkaissa !    

7

680

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kumi-Keijo

      Eihän nykyajan tuunaajapösilöt voi säästää poppikoneiden osalta yhtään!Ne on pakko olla kalliit ja hienot.

    • Minulle kilometrejä , kumipyörien päällä on kertynyt paljon. Tiedän että renkaiden ominaisuudet ovat ääritilanteissa arvaamattomiakin, ja erot suuria.

      Kuitenkin tuollainen tilanne on ilmeisesti sattumien summa, eikä yhdestä syystä johtuva.
      Turvavyöt on ehkä jääneet laittamatta , kun on käyty pissatauolla . Autossa sisällä , joku hässäkkä , vaikka joku tiputtanut palavan tupakan . Tiellä ison auton tekemä loskavalli , johon tulee yllättäen. Kokemattoman kuljettajan säikähdys , joka aiheuttaa väärän reaktion tai toimintakyvyttömyyden. Vastaantulevan auton valojen häikäisy , huonoissa olosuhteissa voi olla valon vaihto myöhässä.

      Jokainen luetelluista , on koettu matkanvarrella useampaankin kertaan.
      Kaikki vain on sattunut sekunnin tuhannesosien tarkkuudella pahasti yhteen , muuten ei olisi tullut niin pahaa jälkeä.

      Olet oikeassa , että renkaisiin olisi voinut vaikuttaa etukäteen MUTTA rengastyypin ominaisuuksista ei tavallinan käyttäjä voi tietää tarkkaan.

      • myös

        paljon henkilöautolla vuosittain jo yli 20 v. ajan. Joka talvi ojasta löytyy myyntimääriin nähden hyvin paljon takavetoisia autoja. Siinä missä etuvetoinen yleensä puskee vähän eteenpäin kun vetävien pyörien pito menetetään niin takavetoinen pyörähtää tai lähtee vähintään heittelehtimään kuten tässäkin tapauksessa. Jotain tarttis varmaan tehdä vanhoille takavetoisille koslille, mutta en tiedä mitä.


      • Talvella
        myös kirjoitti:

        paljon henkilöautolla vuosittain jo yli 20 v. ajan. Joka talvi ojasta löytyy myyntimääriin nähden hyvin paljon takavetoisia autoja. Siinä missä etuvetoinen yleensä puskee vähän eteenpäin kun vetävien pyörien pito menetetään niin takavetoinen pyörähtää tai lähtee vähintään heittelehtimään kuten tässäkin tapauksessa. Jotain tarttis varmaan tehdä vanhoille takavetoisille koslille, mutta en tiedä mitä.

        Ajan vuosittain 30-50tkm ja nimenomaan vanhalla takavetoisella Volvolla.
        En ole samaa mieltä kanssasi tuosta etuvetoisen paremmuudesta ääritilanteissa.
        Nimenomaan silloin, kun vetävien pyörien pito loppuu, niin etuvetoisessa se tarkoittaa samalla, että ohjaavienkin pyörien pito loppuu. Ja silloin se on menoa.
        Takapotku ei haittaa, vaikka takaset sutiikin, kun ohjaustuntuma säilyy ja etusissa ote pitää.
        Samaa mieltä olen kyllä renkaiden merkityksestä, mitä tuossa aiemmat ovat pistäneet.
        Itse kyllä asennan renkaat aina vastoin "asiantuntijoiden" neuvoja, eli paremmat laitan aina ohjaaviin pyöriin.

        Totta lienee, että suomessa on luvattoman huono autokanta yleensä, mutta ei se takaveto aiheuta niitä kolareita.

        Useinkin todellinen syy on siinä ratin takana.
        Talviolosuhteitakin syytetään, mutta kukaan ei kuuluta perään sitä, että kannattaisi opetella ajamaan lumessa, ja yleensä vaikeissa olosuhteissa.
        Itse pohjoissuomalaisena on saanut tottua lumisiin keleihin ja ei siinä auta kuin nopeuden pudotus viime kädessä, jos aikoo tiellä pysyä.


      • takaset
        Talvella kirjoitti:

        Ajan vuosittain 30-50tkm ja nimenomaan vanhalla takavetoisella Volvolla.
        En ole samaa mieltä kanssasi tuosta etuvetoisen paremmuudesta ääritilanteissa.
        Nimenomaan silloin, kun vetävien pyörien pito loppuu, niin etuvetoisessa se tarkoittaa samalla, että ohjaavienkin pyörien pito loppuu. Ja silloin se on menoa.
        Takapotku ei haittaa, vaikka takaset sutiikin, kun ohjaustuntuma säilyy ja etusissa ote pitää.
        Samaa mieltä olen kyllä renkaiden merkityksestä, mitä tuossa aiemmat ovat pistäneet.
        Itse kyllä asennan renkaat aina vastoin "asiantuntijoiden" neuvoja, eli paremmat laitan aina ohjaaviin pyöriin.

        Totta lienee, että suomessa on luvattoman huono autokanta yleensä, mutta ei se takaveto aiheuta niitä kolareita.

        Useinkin todellinen syy on siinä ratin takana.
        Talviolosuhteitakin syytetään, mutta kukaan ei kuuluta perään sitä, että kannattaisi opetella ajamaan lumessa, ja yleensä vaikeissa olosuhteissa.
        Itse pohjoissuomalaisena on saanut tottua lumisiin keleihin ja ei siinä auta kuin nopeuden pudotus viime kädessä, jos aikoo tiellä pysyä.

        sutii 80-110 kmh vauhdissa niin leikki on kaukana. Auto menee poikittain ja kuljettajan pitää todella olla tottunut/valveutunut. Mielestäni takavetoinen vaatii kuljettajalta enemmän. Olen ajanut etu-, taka- ja nelivetoisia autoja. Näistä selkeästi vaikein ajettava talvella on tehokas takaveto-auto. Väitteen perustan omiin kokemuksiin sekä siihen, että talvella näkyy suhteettoman paljon takavetoisia autoja ojassa verrattuna siihen kuinka vähän niitä nykyään myydään.

        ”Nimenomaan silloin, kun vetävien pyörien pito loppuu, niin etuvetoisessa se tarkoittaa samalla, että ohjaavienkin pyörien pito loppuu. Ja silloin se on menoa.”

        Yllä oleva on osittain totta. Kun pito loppuu, auto jatkaa tangentin suuntaan kunnes pito jälleen palautuu. Auto kuitenkin yleensä kulkee suorassa ja pitokin palautuu kun kaasujalkaa kevennetään/kytkin painetaan pohjaan. Pidon hetkellinen menetys ei välttämättä ole kovin vaarallista etuvetoisella. Takavetoinen sitä vastoin lähtee takapyöräluistoon ja kääntää koko auton. Matka jatkuu siihen suuntaan mihin oltiin menossa kuin pito viimein loppui – usein kylki edellä jompaankumpaan ojaan. Ohjaavien pyörien pidolla ei paljoakaan tee jos peräpää on jo ryntäämässä edelle.


      • Talvella
        takaset kirjoitti:

        sutii 80-110 kmh vauhdissa niin leikki on kaukana. Auto menee poikittain ja kuljettajan pitää todella olla tottunut/valveutunut. Mielestäni takavetoinen vaatii kuljettajalta enemmän. Olen ajanut etu-, taka- ja nelivetoisia autoja. Näistä selkeästi vaikein ajettava talvella on tehokas takaveto-auto. Väitteen perustan omiin kokemuksiin sekä siihen, että talvella näkyy suhteettoman paljon takavetoisia autoja ojassa verrattuna siihen kuinka vähän niitä nykyään myydään.

        ”Nimenomaan silloin, kun vetävien pyörien pito loppuu, niin etuvetoisessa se tarkoittaa samalla, että ohjaavienkin pyörien pito loppuu. Ja silloin se on menoa.”

        Yllä oleva on osittain totta. Kun pito loppuu, auto jatkaa tangentin suuntaan kunnes pito jälleen palautuu. Auto kuitenkin yleensä kulkee suorassa ja pitokin palautuu kun kaasujalkaa kevennetään/kytkin painetaan pohjaan. Pidon hetkellinen menetys ei välttämättä ole kovin vaarallista etuvetoisella. Takavetoinen sitä vastoin lähtee takapyöräluistoon ja kääntää koko auton. Matka jatkuu siihen suuntaan mihin oltiin menossa kuin pito viimein loppui – usein kylki edellä jompaankumpaan ojaan. Ohjaavien pyörien pidolla ei paljoakaan tee jos peräpää on jo ryntäämässä edelle.

        Totta on se, että takavetoauto pyrkii poikittain, kun ote takasista loppuu.
        Mielestäni se ei kuitenkaan ole niin järisyttävän vaarallista, sillä kytkintä käyttämällä ja ohjauksella saadaan luisto loppumaan, tai pitämään ainakin hallinnassa.
        Siinä auttaakin se, ettei ohjaavat pyörät ole irronneet tiestä.
        Itselläni on 164hv:n kone, joten on ihan normaalia, että takaset pyrkivät sutimaan talvikelillä voimakkaasti kiihdytettäessä.

        Minulla hankalimmat ajettavat ovat olleet Alfa Romeo, Pikkuinen Mazda ja Honda.
        Mazdalla kerran jopa pyörähdin ihan yllättäen kesken vasemmalle kääntymistä. Jotenkin se vain nakkasi perän edelle. Vauhtia oli onneksi ehkäpä 20-30 kilometriä tunnissa.
        Hondalla ajamani parisataa kilometriä oli täyttä tuskaa talvikelillä. Olin jo varma, etten pääse perille ikinä. Ainakin se accordi oli ihan hirveä ajettava.
        Alfa Romeo 164 yllätti moottoritienopeudessa vesilammikon kohdalla, kun etuset yhtäkkiä olivatkin irti ja moottori ulvahteli renkaiden sutiessa. En uskonut, että se olisi niin herkkä sutimaan kesäkelillä märällä tiellä. Todella vaarallinen kapistus.

        Totta myöskin se, että siinä vaiheessa kun perä on jo pyrkimässä edelle, on peli menetetty, elikkä ajajastakin on tullut matkustaja....

        Mutta minun käsiini takaveto käy oikein luonnikkaasti.


    • Joo-o

      Eihän renkaisiin oo varaa kun pitää ostaa uus:

      MP3 soitin. kun vanha on jo pari vuotta vanha

      Kajarit. pitää saada isoimmiksi että kuule menis vähän nopeammin pilalle

      Alustasarja on pakko olla. Se on sitten hemmetin hienoo ajaa niillä kovilla iskareilla näillä suomen TOSI TASAISILLA teillä

      Noi ja muut romppeet kun lykkää 10 vuotta vanhaan corollaan niin kyllä auton arvo viisinkertaistuu!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      4
      2013
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      255
      1712
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      248
      1650
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      56
      1608
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1448
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      30
      1403
    7. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      157
      1207
    8. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      287
      1203
    9. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1193
    10. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      43
      1123
    Aihe