Lasten piiskaamisesta

Allergiahell.vallalle

Minua piiskattiin koko lapsuus. Olen syntynyt -65. Asuin silloin Suomessa, ensin maaseudulla, sitten kerrostalossa. Muistelen, miten piiskaamista perusteltiin Raamatun lauseilla:"joka vitsaa saastaa ja se vihaa lastaan...". Aiti saattoi toistaa tata lausetta samalla kun piiskasi minua paljaalle pyllylle.

Vanhempani olivat helluntailaisia. Silloin luettiin sellaista kirjaa kuin Larry Christensenin:"Kristitty Perhe"... Kirjassa annetaan piiskausohjeita lapsia varten. Myos kaikissa lastenkirjoissa, joita minulle luettiin, oli opettavaisia kertomuksia tottelemattomista lapsista, jotka saivat piiskaa. Olen myohemmin lukenut osia tuosta kirjasta ja se kuvottaa. Muistan, etta vanhempani kirjaimellisesti seurasivat tuon kirjan ohjeita, tai varmaan muitakin opetuksia. Esim. jos isa tukisti minua niin aiti siihen heti, etta 'Heikki, muista, etta jos annat piiskaa, pitaa aina antaa kunnolla... " siita sitten aina seurasi paljaalle pyllylle piiskaaminen joko risulla tai remmilla, joko vessassa tai olohuoneen sohvalla kaikkien nahden.

96

3171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siisnäin

      Piiska käyttää vain Jumala omien lapsien kohdalla kun he ovat uppiniskaisia ja lyö omia lapsia.

      • PääkonttoriMies

        Me helluntaikirkossa emme hyväksy väkivaltaa. Lasten väkivaltainen kohtelu on laissa kiellettyä. Suosittelemme ohjeena että väkivallan käytöstä pitää tehdä ilmoitus viranomaisille.


      • TotuuttaRakkaudessaR3338

        "joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan." Rk33/sananlaskut

        "joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee" Rk33

        Näin Raamatun lakikirjassa; mutta kohtuus kaikessa!


      • woewoe

        "Vanhempani olivat helluntailaisia. Silloin luettiin sellaista kirjaa kuin Larry Christensenin:"Kristitty Perhe"... Kirjassa annetaan piiskausohjeita lapsia varten."

        Larry Christenson oli luterilainen pastori. Valitat siis väärällä palstalla.


      • Anonyymi
        PääkonttoriMies kirjoitti:

        Me helluntaikirkossa emme hyväksy väkivaltaa. Lasten väkivaltainen kohtelu on laissa kiellettyä. Suosittelemme ohjeena että väkivallan käytöstä pitää tehdä ilmoitus viranomaisille.

        Myös siitä henkisestä julmuudesta, jota helluntailaiset ainakin minun lapsuudessani harrastivat, oli Paholainen ja Helvetin tulinen pätsi. Vain helluntailaisuuteen hurahtanut pääsi taivaaseen. Kauheita puheita pidettiin ja kokeiltiin kuka kuuluvimmin voihkii ja ulisee. Kyllä jäi kammo lapsuuidesta ja varmasti monelle muullekin. Maalikoille en anna minkäänlaista arvoa, onhan näitä huijareita jo tarpeeksi nähty.


    • siisnäin

      Elikä näin kurittaa Jumala Herran omia. Hepr. 12:6 
      sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa".
      Hepr. 12:10 
      Sillä nuo kurittivat meitä vain muutamia päiviä varten, oman ymmärryksensä mukaan, mutta tämä kurittaa meitä tosi parhaaksemme, että me pääsisimme osallisiksi hänen pyhyydestään.

      • aamunvirkkaaja

      • Anonyymi
        aamunvirkkaaja kirjoitti:

        Nämä ovat karkeita käännösvirheitä. Löytyy blogi missä nämä sotkut on kerrottu ja oikaistu
        https://jouninkootut.blogspot.fi/2018/02/poikien-kurittaminen-ja-aviottomat.html

        Tämä pitäisi olla kaikkien tiedossa. Mutta en ihmettele, että papitkin vaikenevat, vaikka tietäisivät kirjoituksessa kerrotut perusteet kurittamiselle. Lisäksi kirjoituksen lopussa on helpotusta myös naisille. Nekin vakavia käännösvirheitä


    • Lastenkaltainen

      Piiskaaminen olisi aloitettava helluntai papeista, kyykäärmeen sikiöistä. Syntinenkin pappi voi tehdä parannuksen, tai sitten ei.
      Helluntalaiset pitävät pappejaan synnittöminä?
      Onneksi Taivasten Valtakunta on lastenkaltainen eikä helluntaipappien kaltainen.

      • AteAntiate

        Lasten kurittaminen piiskaa pyllylle antamisella ei varmasti ole yleisempää helluntailaisten kodeissa kuin muissakaan kodeissa. Uskon omalta osaltani että helluntailaiset piiskaavat ja kurittavat lapsiaan vähemmän kuin muu osa suomalaisia. Ei pitäisi yleistää. Näistä asioista harva puhuu julkisesti niin emme tiedä mitä keskiverto uskomattomassa suomalaisessa kodissa tapahtuu. Eihän esim. ateistikodin kasvatit kerro tällä palstalla ateistivanhempiensa väkivallasta lapsia kohtaan. He ymmärtävät suojella ateistikoteja.


      • Luinkirjoituksesi

        Helluntalaiset ovat pyhempiä ja kiltimpiä ja kaikki muut ovat pahempia, tätäkö tarkoitit?


      • AteAntiAtelle

        Kerro lisää Helluntai srk:n sisällä olevasta henkisestä väkivallasta joka on pahempaa kuin ilkeiden lasten piiskaaminen.


      • henkinen.väkivalta
        AteAntiAtelle kirjoitti:

        Kerro lisää Helluntai srk:n sisällä olevasta henkisestä väkivallasta joka on pahempaa kuin ilkeiden lasten piiskaaminen.

        Niin, siellä ei hyväksytä tahaltista syntiä, onhan se varmasti henkistä väkivaltaa.
        Toistaalta, jos hyväksytään synti- niin sekin on henkinen väkivalta.
        Siis mitä tietä mennään, ja mikä valitaan, kerro se.


      • Anonyymi
        AteAntiate kirjoitti:

        Lasten kurittaminen piiskaa pyllylle antamisella ei varmasti ole yleisempää helluntailaisten kodeissa kuin muissakaan kodeissa. Uskon omalta osaltani että helluntailaiset piiskaavat ja kurittavat lapsiaan vähemmän kuin muu osa suomalaisia. Ei pitäisi yleistää. Näistä asioista harva puhuu julkisesti niin emme tiedä mitä keskiverto uskomattomassa suomalaisessa kodissa tapahtuu. Eihän esim. ateistikodin kasvatit kerro tällä palstalla ateistivanhempiensa väkivallasta lapsia kohtaan. He ymmärtävät suojella ateistikoteja.

        Ei meillä piiskattu, eikä kaverienkaan kotona. Mutta tiedän kyllä perheitä, joissa piiskattiin. Ruumiillinen kuritus oli Suomessa maan tapa vielä 50-60 -luvuilla. Sitä ryhdyttiin kyseenalaistamaan vasta 70-luvulla. Ja laitonta siitä tuli vasta vuonna 1984.


    • Auttakaa.Minua

      Ehkä Jeesuskin itkisi monta asiaa, mitä minä olen itkenyt. Vielä nytkin, jos menen tilaisuuteen, jossa on helluntailaisia, saan monta päivää kestävän tuskatilan. En tiedä, paranenko täysin koskaan.

    • Raivokas.erektio

      Meilläkin rouva pukeutuu mustaan niiteillä koristeltuun nahkaan ja antaa minulle piiskaa aina viikonloppuisin. Samalla hän nöyryyttää minua sanallisesti ja lukee jakeita raamatusta. Saan siitä jumalatonta tyydytystä!

      • SynninPalkkaKuolema

        Jakomielitautinenko olet?


      • Erektio.Erkki

        Joka virtsaa säästää se lihaa panee vastaan saunassa. Tulee vastaan. Mieleen tulee imuroitessa. Njamnjam!


    • hyviä.ohjeita

      Jos ei piiska auta, niin Raamatun neuvot eivät lopu siihen.

      "Autuas se, joka ottaa sinun pienet lapsesi ja murskaa ne kallioon!

      • parempiolisiko

        Jae viittaa niin kauheisiin olosuhteisiin, että ihmiset mieluummin valitsivat kuoleman lapsilleen kuin kärsimyksen. Kenties jotain sellaista kuin oli pahimmissa keskitysleireissä.


      • Aira.Kopra

        Kakkien on pantava pennuille kyrpärä päähän jos kerta näin on.


      • parempiolisiko kirjoitti:

        Jae viittaa niin kauheisiin olosuhteisiin, että ihmiset mieluummin valitsivat kuoleman lapsilleen kuin kärsimyksen. Kenties jotain sellaista kuin oli pahimmissa keskitysleireissä.

        Vanha kommentti, mutta vastaanpa nyt että eipä viittaa. Tuo kallioon murskaaminen piti tehdä juutalaiset kukistaneiden babylonialaisten lapsille kostoksi.


    • kakakakakkai

      Eihän se mitään lohduta mutta 60 luku oli sellaista suurimmalle osalle perheistä.Pahanteosta rangaistiin meilläkin remmillä tai tukistamalla.Maan tapa.Siinäkin varmaan mentiin kohtuuttomuuksiin monessa kodissa.Aika muuttui ja nykyään taitaa olla aika harvinaista että tällaista näkisi.

      • parempaa.päin

        Maan tapa ja Raamatun hyväksymä.
        Onneksi usko siihen kirjaan hiipuu vuosi vuodelta.


      • puhutaas.kurista
        parempaa.päin kirjoitti:

        Maan tapa ja Raamatun hyväksymä.
        Onneksi usko siihen kirjaan hiipuu vuosi vuodelta.

        Niin. Amerikoista, suurkaupunkeja katsoen, olisiko vapaan kasvatuksen tulos.
        Eli lopputuloksena käytetään huumeita, tehdään kauppoja huumeista ja huumekauppiailla on tapa ampua kuoliaaksi reviirin ylittäjät. Eli sekin on kuria ja se on maailmankuria.
        Meillä tosin Suomessa ei jokapäivä ammuta, mutta Helsingissänkin kavereita käy puukonterällä puhkottuna terveyskeskussairaalassa ja eivät puhu, eli se kuri on kova, ja taas maailmassa.
        Ennen meillä sodanjälkeen oli kansankirkon opin mukaan vielä kuri olemassa.
        Meidän kenraalikin Puolustusvoimien ev.p. päällikkö sanoi antaneensa luunappia lapsenlapselleenkin vai oliko tukistusta. Eli esimies tiesi vanhana konkarina, että mihin pieni uskoo. Eli KURI.
        Mikä se kuri sitten on???? Vanhankansan kielessä kuri tuli navetasta niitylle menevä aitaus, joka ohjasi navetankarjan laitumelle. Eli KURI on kansankielessä hyvin ymmärretty.
        Eli sen tehtävä on kuljettaa turvallista reittiä porukka syömään.

        Näin KURI- sanalla on sen syvempi merkitys, mitä täällä olevilla on korvienvälissä olemassa.
        Joka kuritta kasvaa. - hän joutuu vahinkoon, eli ei pääse syömään laitumelle.

        Maailma elää kuritta. 1960- luvulla oli turhaa kuunnella linja-autossa kirosanoja.
        Mutta, tänään kuriton nuoriso, niin suurin osa on vittu ja perkele kylläisyyttä kertova elämäntapa. Eikös se ole ääniroskaa, joka hävittää ympäriltä kauniin maailman?
        Mielestäni kyllä. Eli kun tämä kuriton nuoriso, vapaan kasvatuksen tulos kasvattaa oman sukupolvensa, niin ilmeisesti silloin maailma on helvettiä täysi.
        Millaisen kurin se johtaa laitumelle?

        Eli jos koti ei kurita sanotaanko rakkauden kädellä, niin maailma kurittaa, eli laitatte lastenne kävelemään tulen läpi ja uhraatte heidät Molokin kitaan.
        Ja se on eritoten nähtävissä tässä ajassa. Eli väittäisin, että kuriton sukupolvi on häpeäksi tämän ajan kansalle.

        Väkivalta on erikseen, sitä ei pidä hyväksyä, mutta terve ojentaminen sen mukaan kuin ojentamista tarvitaan on hyvä.
        Menkääs armeijaan. Tietenkin siellä tänään maitoparrat pitää tuutilaulua laulaa tutimaan, ja ehkä tuttipullo panna suuhun, ettei vain tule mieli pahaksi.
        Mutta, kun todella vihollinen ampuu kovilla, parhaiten pärjää kurinalainen armeija.

        Itkijämiehet ja naiset, he eivät ole nähneet perjantai-iltana kuinka yöjunat kuljettavat onnettomia ihmisiä "illanvietosta" kotiin. Huumeet, viina, ei paljon muuta tee, kuin kurittaa sitä kasvanutta pentulaumaa. Kun jätkä tuuppaa länsilaiturin sivulla nuorta tyttöä, jolla housut on kintussa, ei paljon kehua saa, meinaan tuo maailman laitumet.

        Siis kuri on kadonnut tämänkansan keskuudesta ja helvetti on kansan lapsien laitumenravintoa. Eli miettikääs sitä, kun puhutte piiskaamisesta.

        Joku se piiskaa lastenne sielumaisemaa isompana. Piiskan sivallus on itsemurhat, mielenterveysongelmat, sukupuolitaudit, siitä lapsettomuudet jne. jne. jne.

        Eli mikä kuri sitten olisi OK?????


      • Kyllä se on juuri näin. Kokemus on osoittanut että mitä vähemmän kuritusta ja mitä enemmän vapaata kasvatusta, sitä ongelmaisempia ovat lapset. Nykyään ysiluokkalaiset vetäävät masennuslääkettä kuin buranaa ja alle 20v varovasti arvioiden 30% on pysyvästi työelämän ulkopuolella elämänhallinnan puutteen ja masennuksen vuoksi. Koulumaailmaa seuranneet tietävät että kouluissa on pudotettu rimaa jatkuvasti jo 20 vuotta putkeen. Silti nykyään on enemmän kuin koskaan niitä jotka eivät kykene ylittämään tätäkään rimaa, joten opettajia painostetaan antamaan armovitosia sekä useissa kunnissa on siirrytty "jälkien peittelyksi" pitkälti numerottomaan arvosteluun. Mainitaan sitten vielä vuosi vuodelta kasvavat käytösongelmat. Kaikki tämä kurittomuuden seurausta.

        Hyviä vanhempia ovat ne jotka vielä lastaan kurittavat. Suosittelen vain tekemään sen piilossa ettei tule vihollisen palveluksessa oleva sossu ovelle. Kurittomien ovelle sossun pitäisi tulla niin alkaisi maan asiat paranemaan.


      • Anonyymi
        Mr.Johannes kirjoitti:

        Kyllä se on juuri näin. Kokemus on osoittanut että mitä vähemmän kuritusta ja mitä enemmän vapaata kasvatusta, sitä ongelmaisempia ovat lapset. Nykyään ysiluokkalaiset vetäävät masennuslääkettä kuin buranaa ja alle 20v varovasti arvioiden 30% on pysyvästi työelämän ulkopuolella elämänhallinnan puutteen ja masennuksen vuoksi. Koulumaailmaa seuranneet tietävät että kouluissa on pudotettu rimaa jatkuvasti jo 20 vuotta putkeen. Silti nykyään on enemmän kuin koskaan niitä jotka eivät kykene ylittämään tätäkään rimaa, joten opettajia painostetaan antamaan armovitosia sekä useissa kunnissa on siirrytty "jälkien peittelyksi" pitkälti numerottomaan arvosteluun. Mainitaan sitten vielä vuosi vuodelta kasvavat käytösongelmat. Kaikki tämä kurittomuuden seurausta.

        Hyviä vanhempia ovat ne jotka vielä lastaan kurittavat. Suosittelen vain tekemään sen piilossa ettei tule vihollisen palveluksessa oleva sossu ovelle. Kurittomien ovelle sossun pitäisi tulla niin alkaisi maan asiat paranemaan.

        Onko "korkkiruuvi" lopulta rekkautunut?

        – Armo_Vitonen


      • Anonyymi
        puhutaas.kurista kirjoitti:

        Niin. Amerikoista, suurkaupunkeja katsoen, olisiko vapaan kasvatuksen tulos.
        Eli lopputuloksena käytetään huumeita, tehdään kauppoja huumeista ja huumekauppiailla on tapa ampua kuoliaaksi reviirin ylittäjät. Eli sekin on kuria ja se on maailmankuria.
        Meillä tosin Suomessa ei jokapäivä ammuta, mutta Helsingissänkin kavereita käy puukonterällä puhkottuna terveyskeskussairaalassa ja eivät puhu, eli se kuri on kova, ja taas maailmassa.
        Ennen meillä sodanjälkeen oli kansankirkon opin mukaan vielä kuri olemassa.
        Meidän kenraalikin Puolustusvoimien ev.p. päällikkö sanoi antaneensa luunappia lapsenlapselleenkin vai oliko tukistusta. Eli esimies tiesi vanhana konkarina, että mihin pieni uskoo. Eli KURI.
        Mikä se kuri sitten on???? Vanhankansan kielessä kuri tuli navetasta niitylle menevä aitaus, joka ohjasi navetankarjan laitumelle. Eli KURI on kansankielessä hyvin ymmärretty.
        Eli sen tehtävä on kuljettaa turvallista reittiä porukka syömään.

        Näin KURI- sanalla on sen syvempi merkitys, mitä täällä olevilla on korvienvälissä olemassa.
        Joka kuritta kasvaa. - hän joutuu vahinkoon, eli ei pääse syömään laitumelle.

        Maailma elää kuritta. 1960- luvulla oli turhaa kuunnella linja-autossa kirosanoja.
        Mutta, tänään kuriton nuoriso, niin suurin osa on vittu ja perkele kylläisyyttä kertova elämäntapa. Eikös se ole ääniroskaa, joka hävittää ympäriltä kauniin maailman?
        Mielestäni kyllä. Eli kun tämä kuriton nuoriso, vapaan kasvatuksen tulos kasvattaa oman sukupolvensa, niin ilmeisesti silloin maailma on helvettiä täysi.
        Millaisen kurin se johtaa laitumelle?

        Eli jos koti ei kurita sanotaanko rakkauden kädellä, niin maailma kurittaa, eli laitatte lastenne kävelemään tulen läpi ja uhraatte heidät Molokin kitaan.
        Ja se on eritoten nähtävissä tässä ajassa. Eli väittäisin, että kuriton sukupolvi on häpeäksi tämän ajan kansalle.

        Väkivalta on erikseen, sitä ei pidä hyväksyä, mutta terve ojentaminen sen mukaan kuin ojentamista tarvitaan on hyvä.
        Menkääs armeijaan. Tietenkin siellä tänään maitoparrat pitää tuutilaulua laulaa tutimaan, ja ehkä tuttipullo panna suuhun, ettei vain tule mieli pahaksi.
        Mutta, kun todella vihollinen ampuu kovilla, parhaiten pärjää kurinalainen armeija.

        Itkijämiehet ja naiset, he eivät ole nähneet perjantai-iltana kuinka yöjunat kuljettavat onnettomia ihmisiä "illanvietosta" kotiin. Huumeet, viina, ei paljon muuta tee, kuin kurittaa sitä kasvanutta pentulaumaa. Kun jätkä tuuppaa länsilaiturin sivulla nuorta tyttöä, jolla housut on kintussa, ei paljon kehua saa, meinaan tuo maailman laitumet.

        Siis kuri on kadonnut tämänkansan keskuudesta ja helvetti on kansan lapsien laitumenravintoa. Eli miettikääs sitä, kun puhutte piiskaamisesta.

        Joku se piiskaa lastenne sielumaisemaa isompana. Piiskan sivallus on itsemurhat, mielenterveysongelmat, sukupuolitaudit, siitä lapsettomuudet jne. jne. jne.

        Eli mikä kuri sitten olisi OK?????

        Noin se ikävä kyllä menee. Ihan normaali kurikin on kadonnut ihmisten sielunmaisemasta. Lapsille kuri on tapa oppia ja jäsentää elämää ja sitä missä rajat menevät. Väkivalta on erikseen ja sitä ei pidä hyväksyä, mutta kun nykyään pelkästään se, että lapseen tarttuisi katsotaan väkivallaksi, niin pyörä on kyllä pyörähtänyt päälaelleen. Lapsi ymmärtää kyllä nopeasti, että hän voi käyttäytyä miten haluaa ilman seurauksia ja siitä on sitten vaikea päästä mihinkään hyvään. Isä ja äiti (ja usein vain jompi kumpi) katsovat voimattomina, kun lapsi tekee mitä haluaa. Olisi kyllä parempi, että siinä vaiheessa lapselle tulisivat ne rajat vastaan, siis ennemmin kuin se, että ne tulisivat vastaan myöhemmin elämässä jossain kadulla puukosta vatsaan tyylillä.


    • pikkukalleilkiö

      60-luvulla olivat lapset ja nuoret kurittomampia kuin nykyään joten piiskalta ei voinut välttyä.

      • ParannusSAARNA

        Silloin helluntaiseurakunnassa vallitsi kuri ja nyt menty äärilaitaan. Tänään vallitsee kurittomuus ja suvaitsevaisuus.
        Helluntalaisuuteen kuuluu vallankäyttö heikompia kohtaan. Lypsykarjaa tarvitaan joilta voi lypsää rahaa. Ps. 94:8. Helluntalaipappien ongelmana on etteivät he vihaa pahaa ja taistele pahuutta ja syntiä vastaan Ps. 97:10.
        Vastustakaa perkelettä niin hän teistä pakenee.


      • okmmko
        ParannusSAARNA kirjoitti:

        Silloin helluntaiseurakunnassa vallitsi kuri ja nyt menty äärilaitaan. Tänään vallitsee kurittomuus ja suvaitsevaisuus.
        Helluntalaisuuteen kuuluu vallankäyttö heikompia kohtaan. Lypsykarjaa tarvitaan joilta voi lypsää rahaa. Ps. 94:8. Helluntalaipappien ongelmana on etteivät he vihaa pahaa ja taistele pahuutta ja syntiä vastaan Ps. 97:10.
        Vastustakaa perkelettä niin hän teistä pakenee.

        He eivät vihaa perheitään ja vanhempiaan, kuten Jeesus neuvoo tekemään.


      • ettäsilleen
        ParannusSAARNA kirjoitti:

        Silloin helluntaiseurakunnassa vallitsi kuri ja nyt menty äärilaitaan. Tänään vallitsee kurittomuus ja suvaitsevaisuus.
        Helluntalaisuuteen kuuluu vallankäyttö heikompia kohtaan. Lypsykarjaa tarvitaan joilta voi lypsää rahaa. Ps. 94:8. Helluntalaipappien ongelmana on etteivät he vihaa pahaa ja taistele pahuutta ja syntiä vastaan Ps. 97:10.
        Vastustakaa perkelettä niin hän teistä pakenee.

        En ole huomannut mitään vallankäyttöä seurakunnassa. Olen saanut tulla ja mennä ihan vapaasti. Jos joku olisi yrittänyt, niin olisin sanonut, että anna minun vastata omasta elämästäni Jumalani edessä.

        En ymmärrä pikkumaista herkkänahkaisuutta. Ihmiset puhuvat joskus pehmeitä, niin maallisissa kuin kirkollisissa yhteisöissä. Miksei sen voi antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mitä järkeä on kehittää jonkun setä- tai täti-ihmisen sanomisista tai tekemisistä traumaa, jota pitää vielä vuosikymmeniä myöhemmin puida nettipalstoilla.

        60-luvulla oli oma mentaliteettinsa koko yhteiskunnassa. Myöhemmillä vuosikymmenillä sitten omansa. Ihmiset voivat olla vain oman aikansa tuotteita. Olivat he sitten kristittyjä tai ateisteja.


      • karmeitajuttuja

        Helluntaiusko oli aivan sairasta vielä 60-luvulla. Muistan saaneeni usein remmiää, äitini ( myös isä) toisteli piiskatessaan " joka vitsaa säästää se vihaa lastaan" ja " Joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee ". Näitä oppeja opetettiin ja iskostettiin helluntaivanhempien mieliin helluntaiseurakunnissa. Muissa perheissä ei näin ollut, vain helluntailaisilla.

        Että älkää puolustelko että ajan tapa oli tuo! Se oli erototen helluntailaisten tapa ja käytäntö.

        Ehkäisyä ei sallittu. Naapurissamme oli helluntaiperhe, hajallaan, perheen äiti nuorempien kanssa oli omien vanhempiens aluona ja isä vanhempien, lasten kanssa omien vanhempiensa kotitilalla. Muistan tuon itkuisen, masentuneen perheenäidin. Lisää lapsia tuli vaikkei entisiäkään tuolloin pysytyneet kunnolla huoltamaan.
        Oma äitini meni niin iäkkäänä avioon ettei suurta perhettä luonnollisista syistä tullut.

        Naisten täytyi pitää tukkans anutturalla-siis tämä oli sääntö kaikille. Äitini kertoi että nuorempana oli eräs nuori nainen ottanut sen ajan muotiin permenentin ja tietysti leikkauttanut hiuksensa. Saarnaaja oli tytön hiukset nähtyään kailottanut puhujanpaikaltaan että sen tytön päässä asuu saatana jolla on kiharat-tyttö oli lähtenyt itkien pois.

        Varsinkin naisia vahdittiin. Olipa jopa mitat millä korkeudella haameen helma sai olla maasta. Pitkiä housuja ei saanut käyttää. Jopa vekkihameita ja vetoketjuja kohtaan monet olivat ennakkoluuloisia, pitäen näitäkin vihollisen keksintöinä. Televisiota ei saanut katsoa. Radiota sai sentään kuunnella.
        Kerrottaan että kokuksissa laittoivat tuolit vierekkäin istuinosat vastakkain ja konttasivat tuolien ali mennen "ahtaasta portista"
        Hurskaimmat hiljensivät äänensä kuiskaillen hengellistä kokemuksitaan, kuka oli nähnyt itsensä saatanan toisten ovenpielessä kahleissa, kuka mitäkin.

        Sairauden uskottiin olevan henki. Useat olivat nähneet esim. ulkotöistä tulleessaan kotiinsa, sairaan lapsensa kävelevän ovella vastaan mennen pyjamassaan ulos. Kun vanhempi meni sairasvuoteen ääreen niin kas- siellä lapsi nukkuikin kaikessa rauhassa, kuumeen laskettua. ! Saiauden henki oli siis poistunut, tullen ovella vastaan.

        Nämä kaikki ovat aivan omakohtaissesti kuultua nähtyä , ja elettyä 60-70 luvuilla helluntailaisten keskuudessa.


      • Eenokki12
        karmeitajuttuja kirjoitti:

        Helluntaiusko oli aivan sairasta vielä 60-luvulla. Muistan saaneeni usein remmiää, äitini ( myös isä) toisteli piiskatessaan " joka vitsaa säästää se vihaa lastaan" ja " Joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee ". Näitä oppeja opetettiin ja iskostettiin helluntaivanhempien mieliin helluntaiseurakunnissa. Muissa perheissä ei näin ollut, vain helluntailaisilla.

        Että älkää puolustelko että ajan tapa oli tuo! Se oli erototen helluntailaisten tapa ja käytäntö.

        Ehkäisyä ei sallittu. Naapurissamme oli helluntaiperhe, hajallaan, perheen äiti nuorempien kanssa oli omien vanhempiens aluona ja isä vanhempien, lasten kanssa omien vanhempiensa kotitilalla. Muistan tuon itkuisen, masentuneen perheenäidin. Lisää lapsia tuli vaikkei entisiäkään tuolloin pysytyneet kunnolla huoltamaan.
        Oma äitini meni niin iäkkäänä avioon ettei suurta perhettä luonnollisista syistä tullut.

        Naisten täytyi pitää tukkans anutturalla-siis tämä oli sääntö kaikille. Äitini kertoi että nuorempana oli eräs nuori nainen ottanut sen ajan muotiin permenentin ja tietysti leikkauttanut hiuksensa. Saarnaaja oli tytön hiukset nähtyään kailottanut puhujanpaikaltaan että sen tytön päässä asuu saatana jolla on kiharat-tyttö oli lähtenyt itkien pois.

        Varsinkin naisia vahdittiin. Olipa jopa mitat millä korkeudella haameen helma sai olla maasta. Pitkiä housuja ei saanut käyttää. Jopa vekkihameita ja vetoketjuja kohtaan monet olivat ennakkoluuloisia, pitäen näitäkin vihollisen keksintöinä. Televisiota ei saanut katsoa. Radiota sai sentään kuunnella.
        Kerrottaan että kokuksissa laittoivat tuolit vierekkäin istuinosat vastakkain ja konttasivat tuolien ali mennen "ahtaasta portista"
        Hurskaimmat hiljensivät äänensä kuiskaillen hengellistä kokemuksitaan, kuka oli nähnyt itsensä saatanan toisten ovenpielessä kahleissa, kuka mitäkin.

        Sairauden uskottiin olevan henki. Useat olivat nähneet esim. ulkotöistä tulleessaan kotiinsa, sairaan lapsensa kävelevän ovella vastaan mennen pyjamassaan ulos. Kun vanhempi meni sairasvuoteen ääreen niin kas- siellä lapsi nukkuikin kaikessa rauhassa, kuumeen laskettua. ! Saiauden henki oli siis poistunut, tullen ovella vastaan.

        Nämä kaikki ovat aivan omakohtaissesti kuultua nähtyä , ja elettyä 60-70 luvuilla helluntailaisten keskuudessa.

        Remmi ja tukeva tammikeppi sopii tottelemattomalle vaimolle, mutta pienempiä lapsia voi risulla uhata mutta jos eivät usko pieni piiskaus on raamatullista.
        Sairasta on olla opettamatta Jumalan käskyjä. Isompia lapsia en kurittaisi saattavat vetää nenän niskaan.


      • capiche
        karmeitajuttuja kirjoitti:

        Helluntaiusko oli aivan sairasta vielä 60-luvulla. Muistan saaneeni usein remmiää, äitini ( myös isä) toisteli piiskatessaan " joka vitsaa säästää se vihaa lastaan" ja " Joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee ". Näitä oppeja opetettiin ja iskostettiin helluntaivanhempien mieliin helluntaiseurakunnissa. Muissa perheissä ei näin ollut, vain helluntailaisilla.

        Että älkää puolustelko että ajan tapa oli tuo! Se oli erototen helluntailaisten tapa ja käytäntö.

        Ehkäisyä ei sallittu. Naapurissamme oli helluntaiperhe, hajallaan, perheen äiti nuorempien kanssa oli omien vanhempiens aluona ja isä vanhempien, lasten kanssa omien vanhempiensa kotitilalla. Muistan tuon itkuisen, masentuneen perheenäidin. Lisää lapsia tuli vaikkei entisiäkään tuolloin pysytyneet kunnolla huoltamaan.
        Oma äitini meni niin iäkkäänä avioon ettei suurta perhettä luonnollisista syistä tullut.

        Naisten täytyi pitää tukkans anutturalla-siis tämä oli sääntö kaikille. Äitini kertoi että nuorempana oli eräs nuori nainen ottanut sen ajan muotiin permenentin ja tietysti leikkauttanut hiuksensa. Saarnaaja oli tytön hiukset nähtyään kailottanut puhujanpaikaltaan että sen tytön päässä asuu saatana jolla on kiharat-tyttö oli lähtenyt itkien pois.

        Varsinkin naisia vahdittiin. Olipa jopa mitat millä korkeudella haameen helma sai olla maasta. Pitkiä housuja ei saanut käyttää. Jopa vekkihameita ja vetoketjuja kohtaan monet olivat ennakkoluuloisia, pitäen näitäkin vihollisen keksintöinä. Televisiota ei saanut katsoa. Radiota sai sentään kuunnella.
        Kerrottaan että kokuksissa laittoivat tuolit vierekkäin istuinosat vastakkain ja konttasivat tuolien ali mennen "ahtaasta portista"
        Hurskaimmat hiljensivät äänensä kuiskaillen hengellistä kokemuksitaan, kuka oli nähnyt itsensä saatanan toisten ovenpielessä kahleissa, kuka mitäkin.

        Sairauden uskottiin olevan henki. Useat olivat nähneet esim. ulkotöistä tulleessaan kotiinsa, sairaan lapsensa kävelevän ovella vastaan mennen pyjamassaan ulos. Kun vanhempi meni sairasvuoteen ääreen niin kas- siellä lapsi nukkuikin kaikessa rauhassa, kuumeen laskettua. ! Saiauden henki oli siis poistunut, tullen ovella vastaan.

        Nämä kaikki ovat aivan omakohtaissesti kuultua nähtyä , ja elettyä 60-70 luvuilla helluntailaisten keskuudessa.

        "Että älkää puolustelko että ajan tapa oli tuo! Se oli erototen helluntailaisten tapa ja käytäntö."

        Väkivalta on koko suomalaisen yhteiskunnan ongelma. Fyysinen kuritus oli 60-luvulla vahva osa suomalaista kulttuuria. Sitä tapahtui jopa kouluissa. Joka helluntaiperheessä ei todellakaan hakattu lapsia. Mutta varmasti oli perheitä, joissa siihen syyllistyttiin.

        Seurakunta ei väkivaltaa opettanut, mutta ei sillä ollut myöskään eväitä puuttua asiaan. Lapsen fyysinen kuritushan kriminalisoitiin Suomessa vasta vuonna 1984. Ja puolison raiskaus kriminalisoitiin vasta vuonna 1994. Muuta perheväkivaltaa ei ole erikseen vieläkään kriminalisoitu.

        "Ehkäisyä ei sallittu."

        Nyt kyllä satuilet. Helluntaiseurakunta ei ole koskaan puuttunut ehkäisyasioihin. Se on aina ollut yksityisasia. Ehkäisyn puute oli vielä 60-luvulla maailmanlaajuinen ongelma. E-pillerit tulivat vasta 60-luvun lopulla, eivätkä lääkärit halunneet aluksi edes määrätä niitä.

        Lapsuuden väkivalta jättää luonnollisesti jälkensä. Mutta et voi yleistää omia kokemuksiasi koskemaan kaikkia hellariperheitä. Väkivalta perheessäsi ei johtunut hellareista, vaan vanhempiesi omista ongelmista. En minäkään syytä ateisteja siitä, että ateisti-isäni oli väkivaltainen.


    • Noihin aikoihin piiskattiin lapsia vähän joka kodissa.

    • ihanvaantiedoksi

      Vähän realismia ja historiaa. Vanhempasi eivät piiskanneet sinua siksi, että olivat helluntailaisia, vaan siksi, että vanhempiesi sukupolvea oli kasvatettu samoin. 60-luvulla harva suomalainen vielä kyseenalaisti lasten fyysistä kuritusta. Sitä alettiin tekemään vasta 70-luvulla.

      • TörkeÄÄ

        Aloituksessa helluntalaisvanhemmat piiskaasivat pahoja lapsia Jumalan nimessä koska kuvittelivat olevansa pyhempiä ja parempia Jumalan ihmisiä, Helluntaisrk jäseniä.


    • Herätysliike

      Helluntalaiset saavat ruoskia lapsiaan kunhan se tehdään Jumalan nimessä?

      • erikulttuuria

        Luterilaisetkin piiskasivat, koska Raamatussa on sananlasku: joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan. Ja vanha suomalainen sananlasku sanoo: joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.

        Ongelma oli koko suomalaisen yhteiskunnan yhteinen. Ja ruumiillista kuritusta alettiin kyseenalaistamaan vasta 70-luvulla. Minuakin räpsittiin joskus piiskalla lapsena, mutta ei hakattu. En ole jaksanut kehittää traumaa asiasta. Vanhemmat kasvattivat lapsiaan vain niin, kuin heidän vanhempansa olivat heille opettaneet.


      • joo.ihan.totta

        Herätysliike 30.12.2016 13:32 Helluntalaiset saavat ruoskia lapsiaan kunhan se tehdään Jumalan nimessä?
        /////

        Joo, niinhän se on. Siellä on nahkaiset ruoskat seinillä, piikkisiä ja ristinmuotoinen teline, johon lapsi sidotaan nahkaremmein.
        Ensin panevat piikkisen kruunun päähän, riisuvat alasti lapsen, ruoskivat ja naulaavat siihen ristille.
        Välillä huutavat herransa puoleen ja pampaalavat mennen tullen, kyllä me täällä tiedetään ja kirjoitellaan.
        Siinä pidetään telineessä aikansa ja katsotaan, pysyykö hengissä.
        Loppurukous ja lapsi puetaan ja pääsee vapaaksi. Rekvisiitta tallennetaan seuraavaa kertaa varten valmiiksi, kunhan se rukousaika tulee.
        Kyllä me ateistit tiedetään kaikki tarkasti.
        Pankaahan muistiin ja toistakaa tämä kirjoitus tarpeen mukaan. Sellaisia ne hulluntalaiset ovat.
        Heillä ei ole lapsikastetta, eikä valkotakkisia pappeja alttareilla, eikä kummituksia.

        Outoa porukka tuo hulluntalaiset.


      • MaailamnlopunPelko
        joo.ihan.totta kirjoitti:

        Herätysliike 30.12.2016 13:32 Helluntalaiset saavat ruoskia lapsiaan kunhan se tehdään Jumalan nimessä?
        /////

        Joo, niinhän se on. Siellä on nahkaiset ruoskat seinillä, piikkisiä ja ristinmuotoinen teline, johon lapsi sidotaan nahkaremmein.
        Ensin panevat piikkisen kruunun päähän, riisuvat alasti lapsen, ruoskivat ja naulaavat siihen ristille.
        Välillä huutavat herransa puoleen ja pampaalavat mennen tullen, kyllä me täällä tiedetään ja kirjoitellaan.
        Siinä pidetään telineessä aikansa ja katsotaan, pysyykö hengissä.
        Loppurukous ja lapsi puetaan ja pääsee vapaaksi. Rekvisiitta tallennetaan seuraavaa kertaa varten valmiiksi, kunhan se rukousaika tulee.
        Kyllä me ateistit tiedetään kaikki tarkasti.
        Pankaahan muistiin ja toistakaa tämä kirjoitus tarpeen mukaan. Sellaisia ne hulluntalaiset ovat.
        Heillä ei ole lapsikastetta, eikä valkotakkisia pappeja alttareilla, eikä kummituksia.

        Outoa porukka tuo hulluntalaiset.

        Ja he voihkivat ja huokailevat, että toiset kaperot kuulisivat kuinka hurskaita he ovat, vaikka kysymyksessä onkin ulkokultaisuus.


    • AnkeaaHommaa

      En tiedä kuinka on nyt, mutta kyllä helluntailaiset olivat ennen niin pirun hurskaita. Erittäin vastenmielisiä mainoskappaleita lahkonsa palveluksessa. Ja niiden saarnamiehet olivat oikeita moukka maalikoita.

      • aikamääreen.lähtökoht

        Mikä on "ennen"? Mikä on pirun hurskaus?


    • omituistahommaa

      Siihen aikaan ei helluntaissa ollut opetusta juurikaan ollenkaan kristillisestä arkielosta.

      kaikkien piti vaan tulisesti olla evankelistoja, se oli kaikkien saarnojen aiheena, ja tulos oli sitten mitä milloinkin.

      missäpä ne saarnaajaparat olisivat itse oppia saaneet kun sitä ei ollut juuri kenelläkään.

      olis niistä asioista hyvä puhua edes joskus, mutta kun ei puhuta niin ei puhuta.

      kun helluntaikansa ei halua vieläkään järkiintyä vaan kaikenlainen ihmehoohotus on se jota pitäisi olla yhä vaan.

      yhteen aikaan kaikkien piti olla kaatajia ollakseen uskottava pastori jne...mutta miksi näistä kompuroinneista ei puhuta enempi mikä merkillinen jarru siinä oikein on ja miksi!!=??

      • tässäollaannyt

        Näkihän sen jos vähänkin uskaltaa järjellä ajatella tuossa tiaisenkin asiassa mikä on nykymentaali helluntaissakin!

        JOS siis seurakunnissa olisi vallalla terve kristillinen käsitys ja järki ja Henki, joka sen kaiken mahdollistaa, ei mitään tuolaista meuhkaamista olisi päässyt tapahtumaan.

        MUTTA kun penkeissä istuu vuosikymmeniä jo istuneita joilla ei ole juuri minkäänlaista todellista terveen ja epäterveen erotuskykyä ja sama tauti on pöntöissäkin kovin usein.

        laiskuus ja velttous oman uskonelämän suhteen on suurin syy, ei viitsitä mitään, ainut mitä viitsii useimmat on rällätä erinimisille juhlille ja joukkotapahtumiin, siellä kun ei ole mitään oma vastuuta mistään ja on mukavaa ajella pitkin pikiteitä ja olla sitten olevinaan pyhillä matkoilla hooohoijaa.


    • pedagogi
    • Pyllyllepiiskattu

      Joo, piiskaa sain monesti. Joskus remmistäkin.
      Piiska piti itse hakea ulkoa. Tuo Raamatun jae tuli tutuksi.
      Eipä siitä kummempia traumoja jäänyt.

    • 70luvunhellariäiti

      Varmasti piiskaaminen oli menneinä vuosikymmeninä varsin yleistä useimmissa suomalaisperheissä. Helluntaikodeissa rajat olivat vaan tiukemmat kuin ns. maallisissa perheissä. Uskovaisen kodin lapsi saattoi saada piiskaa esim. Tv:n katsomisesta naapurissa, maallisen musiikin kuuntelusta tai teini-tytöt vaikkapa varpaankynsien lakkaamisesta. Näistä tuskin kuritettiin ei uskovaisten kotona. Lisäksi helluntaiperheissä tyypillinen piiskaamisen aihe saattoi olla esim. kiroilu tai yritys kieltäytyä lähtemästä hengellisiin kokouksiin.

    • laukkuryssä

      Sotien jälkeisen ajan rangaistusväline itsenäisessä Suomessa oli aivan yleisesti nahkaremmi tai koivun oksa. Eikä kurittajaa edes nuhdeltu tai muutoinkaan rangaistu, vaikka persuksissa olisi ollut vuorokausisotalla jurmut koholla.

      Ja nyt 2017, jos tukasta pyöräyttää tai räpsäyttää kuritonta penskaa remmillä perseelle tai ripsauttaa vitsalla kintuille, niin siitä ei aina sakoilla selviäkään, vaan saattaa jopa istua karjottaa linnassa.

      • JEESUS.TULOSSA

        johtunee siitä, että LAITTOMUUS on päässyt valtaan?


    • Rasittavaa-porukkaa

      Maan tavat muuttuvat mutta Raamattu ei muutu ja huonosti koulutettujen helluntaipappien käsissä Raamattu on melkoinen astalo.
      Lapsena piti käydä helluntailaisten telttakokouksissa, se aiheutti painajaisia ja pelkotiloja. Psyykkinen heikkohermoisuus loisti heistä kauaksi.

    • nykyäänonparein

      Tuo lauseke"joka vitsaa säästää se vihaa lastaan", on varmaan ymmärretty väärin. Tuo "vitsa"on ehkä symboliikkaa ja tarkoittaa kuria yleensä, elikkä kielletään lasta tekemästä mitään vahingollista. Sehän on normaalia huolenpitoa ja välittämistä. Onneksi nykyään asia ymmärretääkin oikealla tavalla. Puhumalla ja säännöillä luodaan turvalliset rajat.

    • vanhakeinoparempi

      Valitettavasti nykyään vanhemmat eivät välitä siitä mitä lapset tekee. Itse kasvoin 50-luvulla, ja sain joskus piiskaa mutta ainoastaan kun olin kiukutellut tarpeeksi. Olen iloinen siitä että vanhempani eivät sallineet minun kasvaa kurittomaksi kauhukakaraksi.
      Jos joku saa lapsensa kuriin sanoilla, olkoon onnellinen, Jos sana ei tepsi, on parempi että omat vanhemmat pitävät kuria, eikä sosiaali tai poliisi.
      Nykyään tapaa silloin tällöin nuoria joilla ei ole mitään tajua siitä mitä elämä on. Istutaan kotona, tehdään mitä haluttaa, uhkaillaan vanhempia, ja valmistaudutaan elämään yhteiskunnan ulkopuolella.
      Vanhemmat eivät edes jaksa rakastaa lapsiaan, kun eivät saa ainutta kaunista sanaa takaisin, ja yhteiskunta on lasten puolella vanhempia vastaan. Suurennellaan ns.traumoja, sen sijaan että annettaisiin vanhempien pitää järjestystä kodissaan. Lapset oppivat pian oikeutensa: "Kuule äijä, jos korotat äänesi, sanon opettajalle, pidä turpa kiinni!"
      Vanhemmat huomaavat jäävänsä alakynteen ja antavat lastensa tehdä mitä huvittaa. Monet näistä nuorista joutuvat suoraa tietä rikosrekisteriin. Täälaista on usein nykyajan kasvatus!

      "Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että menestyisit..."

      • Anonyymi

        Kyllä juuri tuollaista on paljon. Yhden tutun perheen tyttö n. 16 v. näytti äidilleen keskisormea läksiäisiksi, kun lähti ulkomaan matkalle. Toisella kertaa heitti äitiään jollain tavaralla, joka jos olisi osunut olisi tehnyt rumaa jälkeä. Mielialalääkkeet on tytöllä jo, haki itse, mutta ei suinkaan tuon käytöksen tähden, vaan koska "ihmiset eivät kuuntele ja tanssi hänen pillinsä mukaan". Siinä on se taso millä mennään Suomessa tänä päivänä. Voi siis kysyä olisiko tytön käytös nyt tuollaista, jos piiska olisi tullut lapsena esille, siis silloin kun tuollainen suunta alkoi kehittymään ja siihen ei silloin reagoitu? Sitä voi todella kysyä.


    • kannustustaja

      Jos ainut muisto mikä lapselle jää, on selkäsauna, niin silloin on tärkein kasvatuksessa unohtunut. Kyllä lasten tulee tuntea itsensä rakastetuiksi, ja tuntea että heitä arvostetaan.
      Sain joskus piiskaa kun olin tuhma, mutta aika vähän.
      Tärkeämpää oli että tunsin vanhempani arvostavan sitä että tein parhaani koulussa ja jos tein jotain hyvää kotona, niin sain siitä myönteistä kannustusta.
      En varmaan olisi ollut luokan parhaita, jos minua olisi tarvinnut pakottaa läksyjen lukuun. Päin vastoin sanoi isäkin: Etkö voi lopettaa jo, on aika mennä nukkumaan!

      • Anonyymi

        Kyllä, jos lapsi huomataan vain silloin kun hän tekee jotain väärin, niin siinä mennään kyllä metsään ja kovaa. Jokainen lapsi haluaa kokea itsensä rakastetuksi, siinä kuin aikuinenkin ja siinä mielessä Jumala on täydellinen vanhempi ja vanhempien esimerkki. Hän ei kurita koskaan niin, että ihminen olisi elänyt vain helvettiä ja ei tietäisi Jumalasta ja Hänen hyvyydestään mitään ja sitten ainoa asia mitä Jumalalta silloin saisi olisi "turpaansa", väärintekemisestä tai siitä kun ei voinut täyttää jotain ihmisten keksimää "uskonnollisen suorituksen listaa". Sellainen Jumala ei ole. Raamattu sanookin, että Jumalan hyvyys johtaa ihmisiä katumukseen.


    • Aloitus taitaa kyllä olla provo.

    • DoctorT

      Lukekaapa Asser Korhosen kirja; Saarnaajan poika

      Lastenleireilläkin oli kuri kuin kansakouluissa konsaan. Satoja vilkkaita lapsia haavoitettiin koko iäksi ja sysättiin kauaksi hengellisistä asioista.

      • capiche

        Taisin olla samoilla lastenleireillä. Eikä minkäänlaista traumaa jäänyt. Lasten turvallisuudesta kurissakin oli kyse. Kun pojat yrittivät hukuttaa toisensa tai karata leiripaikalta, niin totta kai siihen piti puuttua vähän kovemmalla äänellä. Oltiin sentään kaukana kotoa ja lapsilauma oli leirinvetäjien vastuulla.

        Asserilla on varmasti ikävät kokemuksensa. Jos romaanin tarinat pohjautuvat tosielämään, niin se on tietenkin järkyttävää. Perheillä on salaisuuksia, joita ei lähipiirikään aina tiedä. Mutta sen kuitenkin tiedän, ettei Asserin tarinaa voi yleistää koskemaan kaikkia perheitä ko. seurakunnassa.


    • kauheaaikaa

      Kaikkein säälittävintä oli että hyväuskoiset, uskonsa todesta ottavat vanhemmat uskoivat kyseenalaistamatta kaiken mitä heille saarnaajat uskottelivat. Monet pieksivät itsekin itkien lapsiaan , tärkeintä oli olla jumalalle kuulianen vaikka itsestä tuntui mille.

      • kurin.aikakausia

        Älä sie valehtele. Korvasi heiluu. Noin typerää juttua ei kannata tuoda edes esiin.
        Mutta, Suomessa kyllä on "vitsaa käytetty", eli tavan mukaan kuria antaen.
        Itse olen ateistisessa kodissa kasvanut ja vitsaa ei säästetty. Mutta, katselen asioita hieman eri katsannoista.
        Jopa siihen aikaa armeijassakin oli simputusta, eli tavallaan ajan hengen mukaista kuria.
        Öisin sulkeista, hajonneita punkkia, suihku, missä oltiin yöpaita päällä, valinta vapaa- mutta yksi hana - kuuma tai kylmä. "Lentokone" sidotuin silmin jne. jne.
        Joka ei totellut, ryhmyrit kävivät fyysisen käsittelyin saappaankuivaushuoneessa vastustavalle sotilaalle jne.
        Tämän ajan maitoparrat eivät tunne oikein "kurin" historiaa. Inisevät joutavista ajankuvista jopa mielikuvituksen valheilla.

        "Äitimuori takonunna neuvot ompi mieleen"!


      • karmeaajälkeä

        Kaikki mitä olen kirjoittanut on täyttä totta 60-70 luvulla Pohjois-Savon helluntaiperheessä omakohtaisesti elettyä ja koettua !

        Sinä saat katsella asioita ihan mistä "katasannoistasi" käsin tahansa .! Se ei vie minun totuuttani ja kokemaani mihinkään! Olet varmaankin joku noista perheensä "Jumalan nimeen " piiskaajista !
        Olen elänyt nuo ajat ja tiedän mistä kirjoitan, sisarukseni voivat todistaa saman , samoin ne lähipiirin hellariperheiden perilliset joita vielä elossa on.

        Jo toki osa meistä lapsist,a mukaanluikien naapurien jälkikasvu epäonnistui pahoin elämässään. Perheiden pojista osa teki jo nuorena itsemurhan, osa myös alkoholisoitui jo nuorena. Suurin osa heistä on saatettu hautaan vähän päälle viisikymppisinä. Alkolin ja viinan takia! Uskossa ei taida olla kukaan, ainakaan hellaripiireissä eivät liiku !
        Että siinä se tulos mitä tuo älytön piiskaaminen , kuri ja syyllistäminen on tuottanut!! On täyttä totta että äärilaitojen uskonnollisuus on lapselle pahempaa kuin varttuminen alkoholistiperheessä , tämänhän kaikki psykologian tunneilla olleet tiedämme!

        Että näissä olisi tutkimusaihetta vaikkapa uuteen kirjaan, mitä oli helluntaiheratys syrjäkylillä tuohon aikaan!! Ja millaista vahinkoa yliuskonnollisuuus teki perheissä!


      • capiche

        "On täyttä totta että äärilaitojen uskonnollisuus on lapselle pahempaa kuin varttuminen alkoholistiperheessä , tämänhän kaikki psykologian tunneilla olleet tiedämme!"

        Riippuu siitä mitä tarkoitat äärilaitojen uskonnollisuudella? Helluntailaisuus on liikkeenä huomattavasti inhimillisempi yhteisö kuin esim. lestadiolaiset tai jehovat.

        Minulla oli muuten mielenterveysongelmainen alkoholisti-isä ja helluntailainen äiti. Ja juuri se helluntailainen äiti ja seurakuntayhteys pelastivat järkeni. On myös sattumoisin tutkinto psykologiasta, joten älä viitsi kertoa satuja psykologian tunneilta.

        Lapsen psyyke vaurioituu missä tahansa ympäristössä, jossa hänen tarpeitaan ei oteta huomioon. On aivan sama onko perhe ateisti, kristitty, köyhä tai rikas. Perheiden ongelmat lähtevät vanhempien henkilökohtaisista ongelmista. Suomalaisen kulttuurin suurin ongelma ovat erityisesti ns. etäiset kiintymyssuhteet.

        Olen käynyt yli 45 vuotta eri seurakunnissa. Enkä ole vielä yhtään saarnaa kuullut, jossa olisi kehotettu pieksemään lapsiaan. Joten ilmeisesti en ole sitten törmännyt äärilaitojen uskonnollisuuteen


    • Samaatietä

      Me lapset saimme tuppiremmiä isältä. Perheeni ei ollut uskovainen. Juurikin vessassa tapahtui piiskaamisen. Olen myös 60- luvun lapsia.
      Äitini ei koskaan kurittanut fyysisesti meitä.
      Kerran Isäni sitten nosti Sisareni seinälle ja löi nyrkillä kasvoihin.kyseessä oli tupakanpoltosta kiinni jääminen.
      Siskoni sanoi siinä seinällä isän pitämänä naama veressä, että Saatanan ukko, anna tulla vaan kunnolla, jolloin Isäni laski hänet tyytyväisenä alas sanoen, että hyvä tyttö, alathan sinä oppimaan.
      Tuon tapahtuman jälkeen Äitini erosi ja kasvatti yksin 7 lasta.

      Minä olen ymmärtänyt tuon aloittajan mainitsemaan Raamatun kohdan niin että lapsia pitää nuhdella vääryydestä ja ojentaa oikeudenmukaisuuteen, sekä muiden kunnioitukseen. On väärää tulkintaa pitää vitsaa fyysisenä kuvituksena.
      Joka kurittaa lapsia fyysisesti tai opettaa siihen, ei tunne Jeesuksen luonnetta, vaan on sokaistunut totuudesta.

      • Samaatietä

        Lisään vielä, että on uskonelämänkin kannalta myrkyllistä kiinnittää katseensa yhteen tai muutamaan Raamatun jakeseen ja alkaa soveltamaan siittä oppia arkielämään. Pitää ymmärtää koko totuus Raamatusta.
        Tämän kokonaisuuden valossa kukaan ei pysty myöntämään tai voi pitää sitä Isän sanan mukaisena, että väkivalta pieniä lapsia kohtaan olisi mitenkään puolusteltavissa Raamatun valossa.
        Se on ihmisestä lähtöisin, lihan tulkintaa.E i Jumalan tahto!


      • capiche
        Samaatietä kirjoitti:

        Lisään vielä, että on uskonelämänkin kannalta myrkyllistä kiinnittää katseensa yhteen tai muutamaan Raamatun jakeseen ja alkaa soveltamaan siittä oppia arkielämään. Pitää ymmärtää koko totuus Raamatusta.
        Tämän kokonaisuuden valossa kukaan ei pysty myöntämään tai voi pitää sitä Isän sanan mukaisena, että väkivalta pieniä lapsia kohtaan olisi mitenkään puolusteltavissa Raamatun valossa.
        Se on ihmisestä lähtöisin, lihan tulkintaa.E i Jumalan tahto!

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Paavalihan varoitti Efesolaiskirjeessä isiä, ettei kasvatus olisi niin kovaa, että se kiihottaisi lapsia vihaan tai lapsista tulisi arkoja.

        Ylilyönnit ja väkivalta kertovat aina kasvattajan omista ongelmista. Nostan tässä taas esille sen, että meidän isämme olivat sodan vaurioittamia miehiä, joilla nyrkki nousi herkästi, ja traumoja lääkittiin alkoholilla.

        Olisivat tarvinneet traumaterapiaa, mutta eihän näitä asioita vielä silloin ymmärretty. Perheväkivalta on maailmanlaajuinen ongelma niillä alueilla, joissa on käyty sotia. Se voi vaurioittaa jopa monta sukupolvea, ellei joku ketjussa laita sille pistettä.


      • Samaatietä
        capiche kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Paavalihan varoitti Efesolaiskirjeessä isiä, ettei kasvatus olisi niin kovaa, että se kiihottaisi lapsia vihaan tai lapsista tulisi arkoja.

        Ylilyönnit ja väkivalta kertovat aina kasvattajan omista ongelmista. Nostan tässä taas esille sen, että meidän isämme olivat sodan vaurioittamia miehiä, joilla nyrkki nousi herkästi, ja traumoja lääkittiin alkoholilla.

        Olisivat tarvinneet traumaterapiaa, mutta eihän näitä asioita vielä silloin ymmärretty. Perheväkivalta on maailmanlaajuinen ongelma niillä alueilla, joissa on käyty sotia. Se voi vaurioittaa jopa monta sukupolvea, ellei joku ketjussa laita sille pistettä.

        Totta, minunkin Isäni kaatui sodassa ja kun kysyin häneltä pienenä, että miltä hänestä tuntui idän menettäminen, niin vastasi olleen kauan vihainen Jumalalle.Aikuisena ihmettelin Isäni vastausta, sillä Isäni tuntui olevan uskovaisia vastaan kovastikkin ja saimme sen käsityksen, ettei hän uskonut Jumalaan, pilkkasi uskovaisia.
        Liekkö sitten ikänsä ollut Jumalalle vihainen, ken tietää.


      • Samaatietä
        Samaatietä kirjoitti:

        Totta, minunkin Isäni kaatui sodassa ja kun kysyin häneltä pienenä, että miltä hänestä tuntui idän menettäminen, niin vastasi olleen kauan vihainen Jumalalle.Aikuisena ihmettelin Isäni vastausta, sillä Isäni tuntui olevan uskovaisia vastaan kovastikkin ja saimme sen käsityksen, ettei hän uskonut Jumalaan, pilkkasi uskovaisia.
        Liekkö sitten ikänsä ollut Jumalalle vihainen, ken tietää.

        Siis Isäni isä eli pappani. Ei nyt sentään Isäni.


      • capiche
        capiche kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Paavalihan varoitti Efesolaiskirjeessä isiä, ettei kasvatus olisi niin kovaa, että se kiihottaisi lapsia vihaan tai lapsista tulisi arkoja.

        Ylilyönnit ja väkivalta kertovat aina kasvattajan omista ongelmista. Nostan tässä taas esille sen, että meidän isämme olivat sodan vaurioittamia miehiä, joilla nyrkki nousi herkästi, ja traumoja lääkittiin alkoholilla.

        Olisivat tarvinneet traumaterapiaa, mutta eihän näitä asioita vielä silloin ymmärretty. Perheväkivalta on maailmanlaajuinen ongelma niillä alueilla, joissa on käyty sotia. Se voi vaurioittaa jopa monta sukupolvea, ellei joku ketjussa laita sille pistettä.

        Lisään vielä, että eihän uskoontulo muuta persoonallisuutta tai paranna kenenkään henkilökohtaisia traumoja. Elämänkokemuksilla on todellisuudessa pitkä varjo ja niitä voi joutua työstämään pitempään.

        Vanhemmilleen ei kannata olla katkera lopun ikäänsä. Sillä katkeruus tuhoaa sekä katkeran itsensä että hänen lähipiirinsä. Ja sitä kautta isien pahat teot siirtyvät myös seuraaville sukupolville.

        Anteeksianto ei tarkoita tapahtuneen unohtamista tai kieltämistä. Väkivallan uhri voi joutua työstämään ongelmiaan pitkään. Anteeksianto on irti päästämistä ja uuden elämän aloittamista. Sen jälkeen vanhoilla muistoilla ei ole enää valtaa pilata elämää.


      • Samaatietä
        capiche kirjoitti:

        Lisään vielä, että eihän uskoontulo muuta persoonallisuutta tai paranna kenenkään henkilökohtaisia traumoja. Elämänkokemuksilla on todellisuudessa pitkä varjo ja niitä voi joutua työstämään pitempään.

        Vanhemmilleen ei kannata olla katkera lopun ikäänsä. Sillä katkeruus tuhoaa sekä katkeran itsensä että hänen lähipiirinsä. Ja sitä kautta isien pahat teot siirtyvät myös seuraaville sukupolville.

        Anteeksianto ei tarkoita tapahtuneen unohtamista tai kieltämistä. Väkivallan uhri voi joutua työstämään ongelmiaan pitkään. Anteeksianto on irti päästämistä ja uuden elämän aloittamista. Sen jälkeen vanhoilla muistoilla ei ole enää valtaa pilata elämää.

        Totta! Vanhemmatkin ovat vain ihmisiä ja vajavaisia.


    • piiska1

      Olitpa sinä aika tuhma kun sinua niin paljon kuritettiin, et ilmeisesti ollut oppinut mitään. Ihan ansiosta varmaan piiskasivat, vai tuliko piiska ilman syytä?

      • Samaatietä

        Se on vanhempien taitamattomuutta ja jaksamattomuutta, kun tukistaa lasta. Oon minäkin muutaman kerran tunnistanut omia lapsiaan, kun olen suuttunut ja en ole jaksanut alkaa neuvottelemaan tai käyttämään muita ojennus keinoja. Tosin todella harvoin, voi jopa sanoa, ettei läheskään joka vuosi.
        Mutta Tiedän, että olisin voinut hoitaa tilanteen järkevämminkin. Lapset jo isoja ja eivät kuulemma edes muista saaneensa tukkapöllyä.

        Itse Muistan sellaisen tapahtuman, kun sain omasta mielestäni aiheellisesti piiskaa.
        Isä kuunteli uutisia, minä menin hänen virheensä soittamaan nokkahuilu ihan tahalleenkin, ettei hän kuulisi radiota. Isä käski minun poistua, mutta minähän soitin vain isommin ja vielä kolmannen kerran hän käski minun poistua, mutta minä laitoin nokkahuilun isäni krvan lähelle ja puhallin, jolloin hän otti huilun ja pätkäsi minua kinttuihin sillä seurauksin, että huilu meni rikki.
        Juoksin keittiön pöydän alle itkemään.
        Se oli ainoa kerta, kun isä löi minua ja hän tulikin kohta ja otti minut syliin ja pyysi anteeksi.
        Olin nuorin ja Isän lellikki. Muita sisaruksia no isä kyllä piiskasi tuon tuosta, ilman syytäkin tai jos vain epäili jotain.

        Eli kyllä vanhemmat voivat joskus pikaistuksissaan tukistaa tai pikkuisen huimausta, kun Pallas pärreet, ilima että olisi lasten pieksäjä.


      • Samaatietä
        Samaatietä kirjoitti:

        Se on vanhempien taitamattomuutta ja jaksamattomuutta, kun tukistaa lasta. Oon minäkin muutaman kerran tunnistanut omia lapsiaan, kun olen suuttunut ja en ole jaksanut alkaa neuvottelemaan tai käyttämään muita ojennus keinoja. Tosin todella harvoin, voi jopa sanoa, ettei läheskään joka vuosi.
        Mutta Tiedän, että olisin voinut hoitaa tilanteen järkevämminkin. Lapset jo isoja ja eivät kuulemma edes muista saaneensa tukkapöllyä.

        Itse Muistan sellaisen tapahtuman, kun sain omasta mielestäni aiheellisesti piiskaa.
        Isä kuunteli uutisia, minä menin hänen virheensä soittamaan nokkahuilu ihan tahalleenkin, ettei hän kuulisi radiota. Isä käski minun poistua, mutta minähän soitin vain isommin ja vielä kolmannen kerran hän käski minun poistua, mutta minä laitoin nokkahuilun isäni krvan lähelle ja puhallin, jolloin hän otti huilun ja pätkäsi minua kinttuihin sillä seurauksin, että huilu meni rikki.
        Juoksin keittiön pöydän alle itkemään.
        Se oli ainoa kerta, kun isä löi minua ja hän tulikin kohta ja otti minut syliin ja pyysi anteeksi.
        Olin nuorin ja Isän lellikki. Muita sisaruksia no isä kyllä piiskasi tuon tuosta, ilman syytäkin tai jos vain epäili jotain.

        Eli kyllä vanhemmat voivat joskus pikaistuksissaan tukistaa tai pikkuisen huimausta, kun Pallas pärreet, ilima että olisi lasten pieksäjä.

        Siis tämä näin väliin kirjoitettuna, ajatuksia. En siis ole aloittaja.


    • selkäänsä.saanut

      Mukavaa, kun sinua kovasti aloittaja piiskattiin helluntalaisperheen lapsena.
      Katospa peiliin, punoittaako viellä pyllysi?
      Olisivatpa roiskineet kunnolla ja ympäri korvia, että puhuisit tänään totta.
      Katsos, turhista sanoista tehdään tili.
      Mutta minä voin ateistiperheen lapsena puhua, että minua ja eritoten myös veljenäni on piiskattu oikein kunnolla ja mikä oli piiska? Se oli sähköroikan johto.
      Jopa aivan luvattiin lapselle, että minä tapan sinut, se ei unohdu koskaan.
      Se oli äidin sanat. Hän jopa kertoi, kuinka se on palvelus lasta kohtaan, ja kertoi keskitysleiristä, että jos sinne joutuisi, hän juoksisi lapsi kainalossa sähköaitaan. jne.
      Eli olen sota-ajan vanhempien ja ateistien kasvattama. Isä oli vanginvartija.
      Miten tuo "kasvatus päättyi, kerron sen, kun sitä lapsenaikaa kului ja 14-15 ikähaarukka tuli mittariin. Kerran kaverit kysyi, mitkä nuo siniset lenkinäköiset silmukat ovat sinun selässäsi.?
      Lopulta sanoin, että meillä saan sähköjohdosta selkääni vähäisestäkin määrin.
      Nämä kertoivat vanhemmilleen ja siinä tuli naapurit sanallisesti ojentamaan kotiväkeä.
      Siis minä sain selkääni ja aivan todella, ja veljeni on kasvatettu samanhengen kautta.
      Emme saaneet käydä naapureissa, ei leikkiä muitten nuorten kanssa kylällä jne. Eli se kasvatti meistä tavallaan kummastakin erakkoja. Emme kaipaa sitä, että naapurit kävisi kylässä, tai me naapureissa edelleenkään. Hyvänpäivän tuttuja ollaan.
      Eli se siitä kasvatuksesta. Minä puhun totta, mutta luen rivienvälistä aloittaja, että sinä puhut paskaa, tai väritettyä sontaa. Eli vakavalla asialla ei pidä leikkiä, ei edes pilkatakseen toisia.

    • Tukea.aloittajalle

      Älä, aloittaja, loukkaannu näistä paskiaisista. Nämä vielä jopa lyövät lyötyäkin!

      Minuakin on lyöty ja paljon muutakin. Vasta kun toinen pahoinpitelijöistäni taannoin kuoli, olen alkanut ikäänkuin nousta kuolleista. Tosin varsin myöhään.

      Jumala näyttää sallivan kaikenlaista pahuutta maan päällä. Kaitpa tähän on Hänellä hyvin pätevät syynsä. En kuitenkaan edes yritä kysyä, mitkä. Jumalan kanssa väitellessä jää ihminen toiseksi.

      "En Taivasta mä tahdo, en yötä Gehennan. Osani vain olkohon tietämisen tuskast pois." A. Kivi
      .

    • harriveijonen

      VITSAA - MIKSI, MILLOIN, KUINKA?

      Eräältä sisarelta saamamme arvostelu kirjaan: Roy Lessin: Spaking, why, when, how?

      Roy Lessin kirjassa tuodaan selvästi ilmi raamatullinen perusta lapsen ruumiilliselle kuritukselle. Kuntätä menetelmää käytetään, niin sekä vanhemmat että lapset säästyvät monelta hankaluudelta, esim.alituiselta riitelyltä. Kirjasta ilmenee, että rakkaudessa annettu kuritus ei ole mitään pahoinpitelyä, muttalasta voidaan pahoinpidellä erityisen raaasti sekä ruumiillisesti että henkisesti. Kuten Lessin kirjoittaa onmyös henkinen pahoinpitely, kuten esim. lapsen solvaaminen, väärää kasvatusta. Lapsi jota solvataanesim. mitättömäksi, myös tuntee olevansa sellainen.

      Lessin kirjoittaa, että Lasta ei pidä kurittaa, jos hän ei ikänsä puolesta pysty tekemään jotain tehtävää taijos hän tekee jotain vahingossa, esim. särkee juomalasin. Raamattuun viitaten hän osoittaa, etteikuritusta pidä koskaan antaa vihassa, vaan kaiken tulee tapahtua rakkaudessa. Jos vanhemmat kurittavatvihaisena ja selittämättä miksi, lapsi kyllä myöhemmin toveripiirissä ottaa nyrkit avukseen. Näin eitapahdu kun kuritetaan eikä rangaista (Vrt. Narramore: Mainio mahdoton lapseni).

      - - Kiitämme! Turun Yliopiston tutkimuksissa professori Tuomas Peltosen alaisuudessa onkin todettu,että lasten pahoinpitelijöiltä löytyy viinaa ja välinpitämättömyyttä eikä pientä koivunrisua ja haluakulkea esimerkkinä Herran kurissa ja nouvossa. Toimitus. Kirjallisuutta: Dallmeyer: Raamatullinenkasvatus (Kotikasvatusyhdistys), Narramore: Mainio mahdoton lapseni (Karas Sana), Dobson: Dare todiscipline.
      Lasten ystävä-lehti:
      http://wwnet.fi/users/veijone/lastenys.htm

    • Anonyymi

      60-70 luvun seurakunnissa tunnelma oli monasti kireänpuoleinen. mutta en ole 50 vuodessa koskaan kuullut, että lasten fyysistä kurittamista suositeltsisiin. vaikka saarnaaminen mo nasti on ollut yli-innokasta, ajatus on aina ollut: lähimmäiset ja lapsensa on rakastettava Kristukselle...kyllähän siinäkin on taakkaa ihan tarpeeksi...eli erittäin vaativaa ja lakihenkistä voi olla..

    • Anonyymi

      Ateisti- äitini hakkasi minua ja veljeäni sähköjohdolla. Rajasi elämän kotipiiriin, ei saanut käydä missään, ei naapureissa jne.
      Kun teki työtä koulussa, välitunnitkin piti olla sisällä.
      Siksipä ollaan kumpikin erakoituneet.
      Muutimme paikkakuntaa, kun olin 15. Naapurit puuttuivat asiaan, kun muuton jälkeen pääsin äidin työn takia, hänen poissaollessa tutustumaan kavereihin ja he hoksasivat sähköjohdon mustelmasilmukat selässä, niin kaverin vanhemmat kysyivät, että mistä ne on tulleet.
      16 vuotiaana lähdin kotoa pois.

    • Anonyymi

      Kyllä kaikkia noita aloittajan kertomia asioita tapahtui vielä 80-90-luvullakin helluntaiperheissä, ja jopa lastenleireilläkin! Ihan turha sitä on kieltää. Pahinta oli se ettei usein edes ymmärtänyt rangaistuksen syytä. Seurauksena pohjaton häpeän tunne. Joskus tuntui, että miehet vain kilpaili kuka piti parhaiten perheensä kurissa ja nuhteessa.

      • Anonyymi

        Lastenleireillä? Siis joku vieras henkilö, ei edes omat vanhemmat, pahoinpiteli teitä?

        Missä tällaista tapahtui? Olen ollut helluntailaisten lastenleireillä, mutta tietoa tai muistikuvaa ei ole, että olisin nähnyt tai kuullut tällaisesta.

        Tässä kohdin mulla on käynyt tuuri, ettei enää joku vieras äijä olisi kiskonut housuja alas ja ruoskinut tyttölasta tai pikkupoikia perseille.


    • Anonyymi

      Liityykö Juhani Laitinen ex. John Remes, ex. ex. tähän hommaan jotenkin?

    • Anonyymi

      Olen 'nauttinut' kaikenlaista kuritusta koko 80-luvun, ja vanhempani eivät olleet minkäänlaisia uskovaisia. Muistan myös, että jokainen tuntemani helluntailainen eli turvallisuutta huokuvissa kodeissa. Olidin toivonut samaa.

    • Anonyymi

      Paljon oli lapsia, kavereita, suurta ikäluokkaa. Leikittiin ja touhuttiin kaikenmoista aamusta iltaan, koulussa käytiin ja sitten kouluajan ulkopuolella. Vanhemmat eivät osallistuneet millään tavoin lasten harrastuksiin. Ainoa pysyväisohje oli, että olkaa kiltisti. Mitä se sitten tarkoittikin, sen päätti sitten äiti, joka oli kotona (useimmilla perheillä) Jos äidin korviin kantautui jotain tai jos hän huomasi jotain, niin siitä oli seurauksena automaattisesti "piiskaa pyllylle". Äiti otti puhutteluun ja kysyi että olitko tuota tehdessäsi kiltti poika ja silloin oli paras vastata että en ollut. Äiti kysyi että mitä nyt tapahtuu ja vastauksen oli oltava että äiti antaa piiskaa. Sitten haettiin piiska ja piiskattiin sitä paljasta pyllyä. Siinä kaikki eikä asiasta enää puhuttu.

    • Anonyymi

      Pahoittlen kurjaa lapsuuttasin. Minä olen aina ajatellut tuota ruoskintaa sellaisena sanallisena ruoskintana, niinkuin valmentaja "ruoskii" valmennettavaa parempiin suorituksiin haukkumalla neidiksi ja ämmäksi tai sanomalla että susta ei ole mihinkään. "Ruoskinnan" lomassa pitää kuitenkin antaa myös kehuja välillä, ettei mene pelkästään solvaamiseksi.

      • Anonyymi

        Ei se lapsuus mitään kurjaa ollut. Esimerkiksi kiroilu oli kiellettyjen listalla ja kun sen tiesi niin oppi pitämään suuta pienemmällä. Jos äiti kuuli kirosanoja, joita aina vahingossa pääsi, niin tiesi mitä siitä seurasi. Ja jos vastusti äidin määräyksiä, jotka olivat näin jälkeenpäin ihan oikeita, niin sen tunsi kohta takalistossaan. Ilman syytä ei piiskattu koskaan. Ja kun oppi tietämään, mistä saisi piiskaa, osasi olla niin, ettei ollut aihetta piiskata.


      • Anonyymi

        Lisäkommentti edelliseen: Silloin kauan sitten ja sen jälkeen olen aina mielessäni erottanut kaksi asiaa tuosta "piiskauksesta" Risulla ta vastaavalla suoritettu piiskaus oli vain piiskaus, vaikka se tekikin erittäin kipeää. Se ei jättänyt muuta muistoa, kuin sen, että olin käyttäytynyt kielletyllä tavalla ja siihen oli reagoitu. Takamus parani. Mutta se toinen tapa, jota myös useassa paikassa käytettiin, eli nahkavyöllä hakkaaminen on aina ollut mielestäni raakaa väkivaltaa ja hakkaajan on täytynyt tuntea vihaa uhriaan kohtaan. Sen ajatteleminenkin tekee pahaa. Jos minua olisi hakattu remmillä, en koskaan olisi antanut sitä anteeksi.
        En hyväksy piiskan tms. käyttämistä kasvatuskeinona. Aikuisen tulee selvitä lastensa kanssa muuten.


    • Anonyymi

      Joku nostelee vanhoja ketjuja esiin. Minusta on pöyristyttävää, että uskovaiset voivat hyväksyä lasten pahoinpitelyn. Lapsi on herkempi ja vielä kypsymättömämpi asioita käsittelemäänkään ja emmehän hyväksy aikuistenkaan pahoinpitelyä fyysisesti, miksi niin pitäisi tehdä pienille ja viattomille ihmisaluille? Ei se ole ihmiselämän varjelua. Vanhempina ei ihminen aina osaa toimia oikein ja kukaan ei ole täydellinen vanhempanakaan, mutta on todella outoa, jos ihminen edes saattaa puolustaa ajatusta, jokin on todella silloin vialla ja pahasti jos on kokenut oman lapsuutensa fyysisen pahoinpitelyn hyvänä asiana ja mainostaa sitä keinona.

      Joku kirjoitti että nykyään on paljon pahoinvointia ja että se johtuisi siitä, ettei ole saanut kuria. Tämä aika voi olla kuormittava ihan toisin tavoin, ihmiselle asetetaan valtavia suorituspaineita jo lapsina, vanhemmilla ei ole aikaa lapsilleen, ei sitä ehkä ollut ennenkään, mutta toisaalta lapset elävät eri tavoin suojattua elämää, jossa ei lapset keskenään juokse ulkosalla kuten ennen, ennen heillä oli seuraa toisistaan, valtavia riskejähän vanhemmat ottivat ennen, pienetkin lapset saattoivat aika vapaasti kulkea ties missä, toisaalta ihmisiltä on mennyt selviytymisen kokemus, kun hoidamme asiat lasten puolesta, asiat ovat hyvin monitahoisia, mutta fyysinen kuritus, en näe sitä vaihtoehtona, en tosin henkistäkään kuritusta näe vaihtoehtona, en kuritusta millään muotoa ja se ei tarkoita, etteikö asioista saa kieltää, suuttua huonoista tavoista, ei ne ole kuritusta, kuritus sana on toisen ihmisen alistamiseen liittyvää.

      Olen ajatellut niin, että uskovana, olen hyväksynyt sen, että Jumala on ehkä kurittanut minua hengellisesti, mutta en sellaisia metodeja pidä hyväksyttävänä toiselta ihmiseltä toiselle tapahtuvana.

      • Anonyymi

        Eiköhän kurituksen kasvatuksellinen elämä ollut siellä koulussakin, kun opettaja ja karttakeppi takoi oppia päähän. Onhan se kotimainen elokuvateollisuuskin esiintuonut.
        Velimieheni ja itseni kasvatti uskonnoton vanhempieni kohdalla äitini. Hän hakkasi sähköjohdolla. Kun 16- vuotiaana naapuri jo puuttui, koska kaverini eivät uskoneet tarinaani. Kun kerroin pudonneeni vintinrapuissa, se ei mennyt perille. Miksi? Koska ne sähköjohdon pyöreät lenkinmustelmat eivät selässäni tukenut sanomaani. Veljeni ei ole edes käynyt äitiään katsomassa 15-vuoteen. Meillä on senverran ikäeroa, että hän ei kertonut mitä hän oli kokenut. Hän piti sen salaisuutena, se kuritus tapahtui niin, että en kerinnyt ymmärtää, mitä oli lapsuudessani tapahtunut. Veli lähti nuorena kotoa pois. Hänen puolisonsa paljasti kohtalomme yhtälön. Ja siinä kasvatti meitä uskomaton - eli ateisitinen äiti.
        Kuinka väitän häntä uskonnottomaksi, on vasemmistolainen ja Vapaa-ajattelijoiden maksava jäsen. Repikää siitä.
        Muistan kouluaikaani- kansalaiskoulussa. Sielläkin välitunnilla oli järkeäleopettaja.
        Hän löi turpaan meitä isompia. Eli järjestys oli. Eräs opettaja kävi oppilaan tukkaan kiinni, eikä me oltu mitään kurittomien luokaa, vaan aivan teknisen puolen oppilaita.
        Myös SA- armeija oli kuripaikka. Jääkylmävesisuihkut, sekä nyrkki siellä kasvatti.
        Suomeksi simputus. Te ette taida tietää oikein maitokukkaihmisinä, mistä tämä yhteiskunta on noussut tähänpäivään. Eli jos uskonnottomassa systeemissä on kuri, niin se ilmanmuuta voi heijastaa myös uskovaisuuksienkin koteihin. Sieltä uskonnottomistahan moni on siirtynyt kirkkoon sisälle, heidät on kasvatettu näköalaan, jonka he olettavat olevan oikeanlaista.

        Ei on katsottava hieman laajemmin asioihin ja mietittävä syyn ja seurauksen aluetta, ennenkuin tuomaroidaan. Eli tapahtuneeseen oikeudessakin tavallaan luetaan sen ajan lakia, koska teot tehdään sen ajan lain aikakautena.

        Ymmärrättekö te? On tyhjää ajanhaaskautta vain paukuttaa turpaa, kuin vanha hevonen vain ajankuluksi. Tyhjä paukutus vain kertoo kirjoittajan tyhmyydestä, että hän ei käsitä aikakausia ja toimintoja. Kun aikakausia katsoo, ne ovat ikäänkuin rappuset seuraavaan.
        Eihän mekään hypätä 10- vuotta eteenpäin olevaan tilanteeseen, kun ei ole edes tietoa, mitä silloin on. Me eletään tätäpäivää ja tehdään tämänpäivän ymmärryksellä sitä, mitä teemme.
        Ja se, mitä me tänään tehdään, voi ollakin aika tuomittavaa sitten 10- vuoden päästä.
        Silloin nuoriso voi ehkä tuomita tämänpäivän ateisminäköalan pimeyden, eli näinkin voi olla.
        Ja me muka tänään ollaan niin pollaan suvaitsevaisia ja johdatamme lapsemme Molokin kitaan. Entäpä jos he sitten mittaavat meitä, kun olemme vanhuksia Kiroavat meidän pimeytemme. Pimeydessä ei ole valoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän kurituksen kasvatuksellinen elämä ollut siellä koulussakin, kun opettaja ja karttakeppi takoi oppia päähän. Onhan se kotimainen elokuvateollisuuskin esiintuonut.
        Velimieheni ja itseni kasvatti uskonnoton vanhempieni kohdalla äitini. Hän hakkasi sähköjohdolla. Kun 16- vuotiaana naapuri jo puuttui, koska kaverini eivät uskoneet tarinaani. Kun kerroin pudonneeni vintinrapuissa, se ei mennyt perille. Miksi? Koska ne sähköjohdon pyöreät lenkinmustelmat eivät selässäni tukenut sanomaani. Veljeni ei ole edes käynyt äitiään katsomassa 15-vuoteen. Meillä on senverran ikäeroa, että hän ei kertonut mitä hän oli kokenut. Hän piti sen salaisuutena, se kuritus tapahtui niin, että en kerinnyt ymmärtää, mitä oli lapsuudessani tapahtunut. Veli lähti nuorena kotoa pois. Hänen puolisonsa paljasti kohtalomme yhtälön. Ja siinä kasvatti meitä uskomaton - eli ateisitinen äiti.
        Kuinka väitän häntä uskonnottomaksi, on vasemmistolainen ja Vapaa-ajattelijoiden maksava jäsen. Repikää siitä.
        Muistan kouluaikaani- kansalaiskoulussa. Sielläkin välitunnilla oli järkeäleopettaja.
        Hän löi turpaan meitä isompia. Eli järjestys oli. Eräs opettaja kävi oppilaan tukkaan kiinni, eikä me oltu mitään kurittomien luokaa, vaan aivan teknisen puolen oppilaita.
        Myös SA- armeija oli kuripaikka. Jääkylmävesisuihkut, sekä nyrkki siellä kasvatti.
        Suomeksi simputus. Te ette taida tietää oikein maitokukkaihmisinä, mistä tämä yhteiskunta on noussut tähänpäivään. Eli jos uskonnottomassa systeemissä on kuri, niin se ilmanmuuta voi heijastaa myös uskovaisuuksienkin koteihin. Sieltä uskonnottomistahan moni on siirtynyt kirkkoon sisälle, heidät on kasvatettu näköalaan, jonka he olettavat olevan oikeanlaista.

        Ei on katsottava hieman laajemmin asioihin ja mietittävä syyn ja seurauksen aluetta, ennenkuin tuomaroidaan. Eli tapahtuneeseen oikeudessakin tavallaan luetaan sen ajan lakia, koska teot tehdään sen ajan lain aikakautena.

        Ymmärrättekö te? On tyhjää ajanhaaskautta vain paukuttaa turpaa, kuin vanha hevonen vain ajankuluksi. Tyhjä paukutus vain kertoo kirjoittajan tyhmyydestä, että hän ei käsitä aikakausia ja toimintoja. Kun aikakausia katsoo, ne ovat ikäänkuin rappuset seuraavaan.
        Eihän mekään hypätä 10- vuotta eteenpäin olevaan tilanteeseen, kun ei ole edes tietoa, mitä silloin on. Me eletään tätäpäivää ja tehdään tämänpäivän ymmärryksellä sitä, mitä teemme.
        Ja se, mitä me tänään tehdään, voi ollakin aika tuomittavaa sitten 10- vuoden päästä.
        Silloin nuoriso voi ehkä tuomita tämänpäivän ateisminäköalan pimeyden, eli näinkin voi olla.
        Ja me muka tänään ollaan niin pollaan suvaitsevaisia ja johdatamme lapsemme Molokin kitaan. Entäpä jos he sitten mittaavat meitä, kun olemme vanhuksia Kiroavat meidän pimeytemme. Pimeydessä ei ole valoa.

        Jäin tuossa miettimään, kun muistan sen välituntivalvojan järkälettä ja koulukuria, sekä oppilaiden "tottelevaa" mieltä, ja tätäpäivää.

        Mitäpä nousee teidän mieliin, eli opettajien jaksamisesta, kun kuritta kasvava omaaminää pönkäävä keskenkasvuinen jakaa oikeuttaan kouluissa.

        Onko se toisiakin oppilaita kohtaan oikein, niin oppimisen kuin elämänkin suhteen.
        Auttaako se yhteiskuntaa, sen tulevaisuutta, elämänhaastetta, kun kulutetaan varoja siihen, että järjestys on ikäänkuin hukassa.
        Kyllä nuorissa on erinomaisia ihmisiä, jotka katsovat huomista, mutta kun on niitäkin, jotka eivät siihen katso, mutta kun yhteiskunnan kynnet eivät niihin pysty.
        Miksi ei pysty, koska valta on jaettu sille, joka ei pysty sitä ylläpitämään.

        Onko se onni- toisaalta? Eli sille, joka ei sitä pysty hoitamaan, mutta ikäänkuin se kuitenkin hoitaa, ilman aitausta.

        Laitumellekin johtaa aitaus, että "karja" osaa viheriäisille niityille hakemaan ravintonsa.
        Tietääkö vielä tämänpäivän kansa - mikä se aitaus on vanhankansan suussa ollut, joka vie navetasta - laitumelle?

        Se on kuri. Sitä nimitettiin -kuriksi-. Aika sattuva nimitys. Ohjaus ja neuvo oikealla tavalla on se kuri. Mutta, kurikin pitää olla lempeä, että kurin ohjaus on mielekäs.
        Eli kurin saanut ymmärtää, miksi hän käy kuria myöten laitumelle.

        Kyllä maailmassa on omat kurinsa.

        Huumemaailma ja kauppa- kauppa-alueet, jossa myydään ja ostetaan on kurin alaista aluetta. Mutta se kuri on rajattu väkivallalla, siellä kuri on meidänmaassa puukonreikiä kehossa, josta ei tarkemmin tervesypuolella kerrota, mikä tämän "kuritti".
        Isossamaailmassa siellä on taa ruuti. Mutta siinä kurituksessa menee henki.
        Ja kyse on siitä laidunalueesta, mitä täälläkin nyt haetaan. Huume, kannabis ja muka- onni.

        Kun kansa nyt huutaa laitumensa viheriöille, tunteeko he, mitä huumemaailman se nautintoaine - ennenkuin se on markkinoilla on maksanut.
        Mikään ei ole ilmaista. SE kuri maksaa.


    • Anonyymi

      Tuollaisia helluntailaisia vanhempia, jotka piiskaavat lapsiaan pitäisi itselleen antaa remmiä perseelle ja kunnolla, niin tulisivat tietämään, miltä se remmi paljailla persuksilla tosiaankin tuntuu.

      Ja helluntailaisille vanhemmille sisarille sekä veljille, jotka kulkevat kylillä juoruamassa, olisi myös tuollainen remmiapeli hyväksi.

      • Anonyymi

        Kyllä tasan tarkkaan lähestulkoon jokainen helluntailainen tietää miltä remmi paljaalle takapuolelle tuntuu. Niin yleistä on ruumiillinen kuritus siellä. Ja liikkeen parissa on pastoreita, jotka julistaa, että sitä parempi on vanhempi mitä kovempaa tämä lapsiaan kurittaa. Lapsuudessa tällaisen puhujan tilaisuudesta tullessa, vanhemmat pyytelivät anteeksi ja pahoittelivat, etteivät olleet pitäneet tarpeeksi kovaa kuria (joka oli erittäin tiukka muutenkin ). Sitten seisoimme siskojen kanssa paljaine pyllyinemme rivissä ja saimme kunnon kuritukset siltä varalta, että joku rike oli ehkä jäänyt rankaisematta.


    • Anonyymi

      Se joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan.
      Ei ole väärin kurittaa omaa lastaan. Sillä haluatko auttaa Hänet vastuulliseksi ihmiseksi, vai vastuuttomaksi., joka on helpommin joutuva synnin tekoon.

      Vitsa tarkoittaa montaa asiaa: kevyt luunappi,
      Pieni toruminen, pakottaminen mennä nurkkaan häpeämään, nyrkillä ei saa koskaan lyödä. Mutta mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa, niin sitä kovempia rangaistuksia on pakko antaa, että hänestä tulisi hengellisesti väkevämpi ihminen

      • Anonyymi

        Ilmankos ne uskovaisten kakarat olivat niin usein koulussa väkivaltaisia. Pistävät kokemaansa eteenpäin.


    • Anonyymi

      Ai niinkö, olikohan tuon ajan malli 🤔
      Isäni antoi myös tuppivyötä paljaalle pyllylle, olen sinua jonkin verran nuorempi.

      Isä laski housut alas ja asetti polviensä päälle ja läiski vyöllään muutaman kerran.

      Yleensä raahasi vessaan ja pytyn päällä toteutti vyön viuhumisen.

      Tosin usein kävi niin että kun emme totelleet niin isä alkoi ropeloimaan vyötäisillään olevaa tuppivyötään ja katsoen tuimasti niin rauhoitumne säästyen selkäsaunalta.

      Toisinaan kun jäi kiinni jostain mitä ei katsottu sopuvaksi vaan ilkeydellä tehdyksi, viuhui vessassa tuppivyö.

      Isä oli ateisti kuolemaansa asti. Myöhemmin alkoholisti.

      ST

    • Anonyymi

      Aaa, nyt vasta huomasin, aloitus on jo useamman vuoden vanha. Onkohan aloittaja enää täällä palstalla käymäilemässä?

      ST

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      181
      31422
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      247
      20156
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      415
      10425
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6515
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      26
      4528
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      190
      3947
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      64
      3931
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1577
    9. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      94
      1439
    10. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      50
      1369
    Aihe