v-trafficin "normaali liikenne tilanne"?

normaaliliikenne

Pääkaupunkiseudulla on ollut lähes vuoden verran kaikki päätiet remontissa ja siitä syystä liikenne on myös kaaoksessa saman ajan. V-trafficin web-sivut kuitenkin on väittänyt että liikenteessä "normaali tilanne"? Ja tiet on merkattu vihreällä värillä.

Minusta se että liikenne on 20km/h kun liikennemerkit sanoo että sais mennä 80:aa ei ole normaali tilanne vaikka se olisi jatkunut yli puoli vuotta

24

216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En tiedä, mistä puhut. Kaikki päätiet, joita itse olen ajanut, ovat vetäneet oikein hyvin. Joulusta eteenpäin.

      Tietöillä ja rempoilla on marginaalinen vaikutus. Enemmän vaikuttavat liikennemäärät ja töppäilijät. Joulun jälkeen ovat vähentyneet merkittävästi molemmat.

      • normaaliliikenne

        >En tiedä, mistä puhut. Kaikki päätiet, joita itse olen ajanut, ovat vetäneet oikein hyvin. >Joulusta eteenpäin.

        Aivan, minäkin kirjoittelin tätä aloitusta kotisoffalta, ei ole tarvinnut vielä joulusta etiäpäin käydä hermojaan mittauttamassa kummallakaan kehällä. Tämähän ei tietystikään tarkoita että pelkästään minä olisin kehäteiden jarruna ollut koko loppuvuoden :) Oletan että taitaa sama tilanne olla aika monella kun ei pahemmin liikennekartat näyttäny punaista?
        Itse asiassa en ole kummallakaan kehällä käynyt pariin viime kuukauteen, korkeintaan mennyt yli. Mutta valitettavasti parin päivän sisään joutus taas uhrautuun sinne joten vilkaisin etukäteen tilannetta. Nyt kun oli muutenkin odotettavissa hiukan jähmeämpää menoa, tällä kertaa hiukan aiheestakin?

        >Tietöillä ja rempoilla on marginaalinen vaikutus. Enemmän vaikuttavat liikennemäärät ja > töppäilijät. Joulun jälkeen ovat vähentyneet merkittävästi molemmat.

        Kesähelteelläkin näyttää olevan aina jokunen "mopoautoilija" normaaliautolla tunkemassa pahimpaan ruuhkaan tai hiukan ennen pahinta säpinää aiheuttaen ilmeisestikin juuri sen ruuhkan? Nämä liikennerajoitteiset pitäisi kyllä poliisin poimia pois liikenteestä saman tien tai ainakin kannatan niitä lähipäivinä lähetettyjä alinopeus-huomautuskirjeiden aktiivisempaa lähettämistä.
        Ne mopoautoilijat oikeilla mopoautoilla on sitten asia erikseen, ne vois ohjata johonkin ajoharjoitteluradoille.


      • normaaliliikenne kirjoitti:

        >En tiedä, mistä puhut. Kaikki päätiet, joita itse olen ajanut, ovat vetäneet oikein hyvin. >Joulusta eteenpäin.

        Aivan, minäkin kirjoittelin tätä aloitusta kotisoffalta, ei ole tarvinnut vielä joulusta etiäpäin käydä hermojaan mittauttamassa kummallakaan kehällä. Tämähän ei tietystikään tarkoita että pelkästään minä olisin kehäteiden jarruna ollut koko loppuvuoden :) Oletan että taitaa sama tilanne olla aika monella kun ei pahemmin liikennekartat näyttäny punaista?
        Itse asiassa en ole kummallakaan kehällä käynyt pariin viime kuukauteen, korkeintaan mennyt yli. Mutta valitettavasti parin päivän sisään joutus taas uhrautuun sinne joten vilkaisin etukäteen tilannetta. Nyt kun oli muutenkin odotettavissa hiukan jähmeämpää menoa, tällä kertaa hiukan aiheestakin?

        >Tietöillä ja rempoilla on marginaalinen vaikutus. Enemmän vaikuttavat liikennemäärät ja > töppäilijät. Joulun jälkeen ovat vähentyneet merkittävästi molemmat.

        Kesähelteelläkin näyttää olevan aina jokunen "mopoautoilija" normaaliautolla tunkemassa pahimpaan ruuhkaan tai hiukan ennen pahinta säpinää aiheuttaen ilmeisestikin juuri sen ruuhkan? Nämä liikennerajoitteiset pitäisi kyllä poliisin poimia pois liikenteestä saman tien tai ainakin kannatan niitä lähipäivinä lähetettyjä alinopeus-huomautuskirjeiden aktiivisempaa lähettämistä.
        Ne mopoautoilijat oikeilla mopoautoilla on sitten asia erikseen, ne vois ohjata johonkin ajoharjoitteluradoille.

        Itse asiassa kesällä ruuhkat ovat pääsääntöisesti pahempia kuin talvella. Johtuu juuri siitä, että töppöilijät ovat liikenteessä. Talvella eivät uskalla oman auton rattiin ja hyvä niin...

        Kun tieosuudesta menee läpi tuhansia autoja tunnissa, ei tarvita kuin yksi törppö joukkoon ja ruuhka on valmis. Ja sen purkautumienn kestää useita minuutteja. Jos törppöjä tulee lisää, ollaankin jo ns. lirissä...


    • On_se_normaali

      "Normaali tilanne" tarkoittaa sitä, että paikasta A paikkaan B menee suunnilleen saman verran aikaa kuin vastaavina muina päivinä menee.

      Ruuhkautuminen tunnistetaan pääasiassa matka-ajan pitenemisestä ja toissijaisesti ajoneuvojen nopeuksista. Meillähän ei ole ruuhkia. Eurooppalainen ruuhkan määritelmä tulee voimaan kun kaupungin alueella matka-aika A:sta B:hen pitenee yli tunnin.

      • > ruuhkan määritelmä tulee voimaan kun kaupungin alueella
        > matka-aika A:sta B:hen pitenee yli tunnin.

        Kyllä tuota on sattunut. Vaatii toki joko urheilujuhlaa tai vaihtoehtoisesti kunnon källin jonnekin...

        Mutta mitäs sitten, kun ruuhkaa esiintyy sisäänmenoväylällä? Kaupunkiin kun pääsee, ehtii varmaan 40-50 minuutissa melkein minne vaan, mutta parhaimmillaan on turunväylän sisääntulojono ulottunut yli ykköskehän... Siitä kun menee sitten 10 autoa kerralla valoista, voit arvioida ruuhkassa istumisen kestoa.


      • normaaliliikenne

        >Eurooppalainen ruuhkan määritelmä tulee voimaan kun kaupungin alueella matka-aika A:sta B:hen pitenee yli tunnin.

        Loppukesästä näin tapahtui useamman kerran iltapäivisin.


      • On_se_normaali
        normaaliliikenne kirjoitti:

        >Eurooppalainen ruuhkan määritelmä tulee voimaan kun kaupungin alueella matka-aika A:sta B:hen pitenee yli tunnin.

        Loppukesästä näin tapahtui useamman kerran iltapäivisin.

        Huomaa, että matka-aikaa verrataan saman päivän havaintoihin eri vuosilta. Sitä EI verrata siihen, kuinka nopeasti ajaisit matkan tyhjällä tiellä rajoitusten mukaan.

        Vähän epäilen tuota "useamman kerran", koska Suomessa se on äärimmäisen harvinaista. Sen jälkeen kun Ruoholahdessa lopetettiin junien vekslaaminen kadulla ruuhka-aikoina, ei ole ollut käytännössä päivääkään jona espoosta tullessa tuo tilapäisen ruuhkautumisen määritelmä olisi täyttynyt.


      • normaaliliikenne
        On_se_normaali kirjoitti:

        Huomaa, että matka-aikaa verrataan saman päivän havaintoihin eri vuosilta. Sitä EI verrata siihen, kuinka nopeasti ajaisit matkan tyhjällä tiellä rajoitusten mukaan.

        Vähän epäilen tuota "useamman kerran", koska Suomessa se on äärimmäisen harvinaista. Sen jälkeen kun Ruoholahdessa lopetettiin junien vekslaaminen kadulla ruuhka-aikoina, ei ole ollut käytännössä päivääkään jona espoosta tullessa tuo tilapäisen ruuhkautumisen määritelmä olisi täyttynyt.

        OK, sait kiinni. Minulla ei ole ollut kertomaasi vertailudataa, ainoastaan omat vertailudatat mitkä on saatu samoilta kellonajoilta mutta esim. heinäkuulta useilta peräkkäisiltä päiviltä.


    • enevpk1

      Suomessa näiden sovellusten kuten V-traffic ja Waze tarkkuutta vaivaa vähäinen käyttäjämäärä. Jos kukaan käyttäjä ei liiku tiellä, niin ei saada nopeustilastoakaan. Sitävastoin Google Mapsin ruuhkatieto on erittäin ajantasaista ja luotettavaa, koska se kerää datansa kaikista niistä Android puhelimista, joissa on paikannus päällä. Käsittämätöntä, että Google ei anna tätä aineistoa omistamansa Waze sovelluksen käyttöön.

      • normaaliliikenne

        Eli V-traffic saa liikennedatan vain V-traffic kännyistä? Eikä siis käytä kaikille avattua liikenneviraston dataa?


      • IsomoloKUSIPÄÄT

        äännestäkää vihervasemmistoa! kaikki kasataan hki:iin.
        Pieni katutyö,kestää kuukausia,kaistat jumissa.Haitan tekoa veronmaksajille.


      • HerääVainoharhaisuudesta
        IsomoloKUSIPÄÄT kirjoitti:

        äännestäkää vihervasemmistoa! kaikki kasataan hki:iin.
        Pieni katutyö,kestää kuukausia,kaistat jumissa.Haitan tekoa veronmaksajille.

        Miksi ihmeessä joku tai jotkut haluaisivat haitata liikennettä tahallaan? Ketä tai mitä se hyödyttäisi?


      • normaaliliikenne
        normaaliliikenne kirjoitti:

        Eli V-traffic saa liikennedatan vain V-traffic kännyistä? Eikä siis käytä kaikille avattua liikenneviraston dataa?

        Joka tapauksessa tuollaisena se on käyttökelvoton saa se datansa mistä tahansa. Esim. liikenneviraston web-sivulla on sentään kerrottu myös keskituntinopeus ja liikennemäärä.
        KESKITUNTINOPEUS
        73 km/h
        LIIKENNEMÄÄRÄ
        1308 ajon./h

        Liikenteen-sujuvuus värin valintaan vaikuttavat syyt ei minusta ole siinäkään minusta ihan kohdallaan. Ehkä se tulee pelkästään ajoneuvojen määrästä per tunti koska samalla tai jopa pienemmällä toteutuneella keskituntinopeudella leimataan tieosuus "Liikenne sujuvaa" (vihreä väri) merkillä ja toiseen suuntaan "Liikenne jonoutunut" (keltainen väri) vaikka sallittu ajonopeus on sama? Alla yksi juuri nyt oleva tilanne:

        Suuntaan Tuusula <-> Suuntaan Helsinki
        Liikenne sujuvaa <-> Liikenne jonoutunut
        KESKITUNTINOPEUS <-> KESKITUNTINOPEUS
        77 km/h <-> 78 km/h
        LIIKENNEMÄÄRÄ <-> LIIKENNEMÄÄRÄ
        2304 ajon./h <-> 2952 ajon./h

        Isoin ongelma liikenneviraston web-sivulla on että mittauspisteitä on liian vähän. Ja varsinkin talvella läheskään kaikista niistä ei saada edes mittaustuloksia.


      • normaaliliikenne
        HerääVainoharhaisuudesta kirjoitti:

        Miksi ihmeessä joku tai jotkut haluaisivat haitata liikennettä tahallaan? Ketä tai mitä se hyödyttäisi?

        Sanoppa se? Näin kyllä tapahtuu. Eräs Helsingin kaupungin liikennesuunnittelijakin kehui radiossa jo 90-luvulla ettei hänellä ole edes ajokorttia koska liikkuu aina fillarilla! Tyyppi oli lienee palkattu asiantuntijaksi sen takia että hänellä oli näkemys fillarilla liikkumisesta?

        Minusta liikennesuunnittelijalla täytyy olla kokonaisnäkemys liikenteestä ja sitä auttaa se että käy itse kokeilemassa miten se liikenne oikein sujuu. Periaatteessa ajokortiton vois istua jonkun kyydissä ja seurata miten kuski reagoi erilaisiin liikennetilanteisiin mutta mielestäni se ei riitä.
        Ollessani jonkun kyydissä huomaan usein pieniä eroavaisuuksia kuskin (ei aina sama) ja omaan näkemykseeni liikennetilanteesta ja miten itse olisin niihin reagoinut. Joskus nämä pienetkin näkemyserot liikenteessä kahden liikkujan välillä voi tarkoittaa onnettomuutta.
        Kun on näkemys vain yhdestä liikenteen osa-alueesta helpottaessaan jonkun ryhmän liikkumista voi aiheuttaa ja käytännössä aivan varmasti aiheuttaa tarpeettomia ongelmia toiselle ryhmälle. Todennäköisesti vaikka olisikin jonkinnäköinen käytännön tietämys kaikista liikenneryhmistä. Joillakin on kuitenkin kova luottamus pelkkään paperitietämykseen.


      • Nopea_ja_terveellinen
        IsomoloKUSIPÄÄT kirjoitti:

        äännestäkää vihervasemmistoa! kaikki kasataan hki:iin.
        Pieni katutyö,kestää kuukausia,kaistat jumissa.Haitan tekoa veronmaksajille.

        Fillarilla pääsee nopeammin kaupungissa kuin autolla. Helsinki pystyttää ensi kesäksi isomman kaupunkipyöräverkon. Tervetuloa nauttimaan. ;-)


      • enevpk1
        normaaliliikenne kirjoitti:

        Eli V-traffic saa liikennedatan vain V-traffic kännyistä? Eikä siis käytä kaikille avattua liikenneviraston dataa?

        normaaliliikenne: "Eli V-traffic saa liikennedatan vain V-traffic kännyistä? Eikä siis käytä kaikille avattua liikenneviraston dataa?"

        Kyllähän V-traffic kerää kännykkädataa, koska se näyttää melko pienten teidenkin liikenteen. Liikenneviraston pisteitähän on varsin harvassa. En onnistunut pikaisella googlettamisella selvittämään, mistä lähteestä V-traffic datansa saa. Waze kuitenkin käyttää vain omaansa, mikä siis on sen suurin puute.


      • normaaliliikenne
        Nopea_ja_terveellinen kirjoitti:

        Fillarilla pääsee nopeammin kaupungissa kuin autolla. Helsinki pystyttää ensi kesäksi isomman kaupunkipyöräverkon. Tervetuloa nauttimaan. ;-)

        Hallinnollinen kaupunki tarkoittaa muutakin kuin keskustaa. Väittäisin kuitenkin että pääsen lähes joka päivä kehä3:n päästä päähän nopeamminkuin sinä fillarilla? Pätenee myös kehä1:llä?
        Helsingin keskustassa (stadissa?) en ole käynyt tällä vuosituhannella autolla. Keskustalla tarkoitan about tullinpuomin etäisyyttä kaivopihasta. Ja täytyy sanoa että jos autoilijat haittaa fillaristeja niin fillaristit, ainakin osa terrorisoi sitten kävelijöitä. Ja nämä kännykoomassa olevat kävelijät terrorisoi kaikkia muita.


      • Kehitys_kehittyy
        normaaliliikenne kirjoitti:

        Hallinnollinen kaupunki tarkoittaa muutakin kuin keskustaa. Väittäisin kuitenkin että pääsen lähes joka päivä kehä3:n päästä päähän nopeamminkuin sinä fillarilla? Pätenee myös kehä1:llä?
        Helsingin keskustassa (stadissa?) en ole käynyt tällä vuosituhannella autolla. Keskustalla tarkoitan about tullinpuomin etäisyyttä kaivopihasta. Ja täytyy sanoa että jos autoilijat haittaa fillaristeja niin fillaristit, ainakin osa terrorisoi sitten kävelijöitä. Ja nämä kännykoomassa olevat kävelijät terrorisoi kaikkia muita.

        Odotas vaan kun tulee ne kaupunkibulevardit. Sitten et ole enää fillaria nopeampi missään KehäIII:n sisäpuolella. ;-)


    • 20km-hour

      Joo, komppaan. Ei ole 20km/h, 40km/h, 60km/h tai 70km/h "normaali liikenne tilanne" 80km/h alueella. Ehdottomasti vertailu tulee tehdä nopeusrajoitus-nopeuteen eikä eilisen tilanteen mukaan.

      • rajoitettu

        "Ei ole 20km/h, 40km/h, 60km/h tai 70km/h "normaali liikenne tilanne" 80km/h alueella."

        Näin on.
        Päivän väri v-trafficilla taas vihreä eli "normaali liikenne tilanne". Ei päässyt lähellekkään rajoituksen vauhdilla sillä reitillä mitä minä tulin.


      • rajoitettu kirjoitti:

        "Ei ole 20km/h, 40km/h, 60km/h tai 70km/h "normaali liikenne tilanne" 80km/h alueella."

        Näin on.
        Päivän väri v-trafficilla taas vihreä eli "normaali liikenne tilanne". Ei päässyt lähellekkään rajoituksen vauhdilla sillä reitillä mitä minä tulin.

        Itse taas ajelin töihin reitillä, jossa rajoitusta oli tiputettu 40 km/h normaalista. Ajoin itse mittarin mukaan 20 km/h ylinopeutta (todellista vain 12 km/h).

        Koko ajan tuli ohitetuksi. En ihmettele. Keli oli suolaa lukuunottamatta ihan hyvä. Suola pilasi näkyvyyden.

        Eilen kun oli normaali 120 km/h rajoitus tuossa, ohi meni tasan yksi auto. Jännä ilmiö...


    • MedianEdustaja

      Vihapuhe on kiellettyä, jos et tiennyt. On säälittävää ruveta meuhkaamaan asioista, jotka ovat ok, paitsi sinun harhaisessa päässäsi.

    • normaaliliikenne

      Pahimmat remonttijumit kehien 1 ja 3 osalta ovat ohi mutta palataanpas vielä aiheeseen. Kesälläkin oli keskustan ruuhkista puhetta varsinkin kun riittävän isokenkäiset joutuivat niistä kärsimään.
      Kuten minä, tässäkin ao. hesarin jutussa verrataan liikenteen sujuvuutta nopeusrajoitukseen, ei viime viikkoiseen tai edellisen kuukauden tilanteeseen: "Helsingin väylillä körötellään pahimmillaan kuuttakymppiä, kun nopeusrajoitus sallisi satasen vauhdin"
      https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005493989.html
      Mukana kartat: nopeudet aamuruuhkissa ja iltapäiväruuhkissa.

      Minä painotan liikenteen sujuvuudella ajan säästöllä ja hermojen säästämisellä mutta yo. jutussa viitataan myös liikenteen taloudellisuuteen:
      ”Jos ajatellaan liikkumisen taloudellisuutta ja niitä mahdollisuuksia, joita olisi ilman ruuhkia, 10 kilometriä tunnissa rajoituksia hitaampi tahti on aika paljon."

      Erään liikennepäättäjän ruuhkien termisaivartelua ja ehkä vähättelyäkin:
      "Vaikka hitaimmillaan aamuliikenteessä pitää körötellä 42 kilometriä tunnissa hitaammin kuin rajoitus sallisi, Jaatisen mielestä tässä ei vielä ole kyse ruuhkasta."

    • Hesarin toimittajilla on harvoin omakohtaisia kokemuksia työmatka-autoilusta, koska oma työpaikka on Suomen keskeisimmällä paikalla ja jopa julkinen liikenne toimii.

      Juttu oli muistaakseni otsikoitu "pahimmillaan körötellään kuuttakymppiä". Juttuun oli käytetty virallista liikennedataa, mutta vain keskiarvotietona. Jos todella aamuruuhkassa voisi painella kuuttakymppiä, niin eipä olisi valittamista. Se, mikä jää mieleen, on miniminopeus, joka tunnetusti on 0 km/h. Toinen mieleenpainuva yksityiskohta on myöhästyminen ruuhkan vuoksi, onko se tunti vai vain puoli tuntia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe