Jonkin aikaa sitten tällä palstalla Kai Arasola perusteli Raamatun asemaan opin korkeimpana auktoriteettina sillä, että sen avulla pääsee helpoimmin ja varmimmin mahdollisimman lähelle alkuperäistä kristinuskoa.
Toivottavasti osasin nyt muotoilla tuon oikein. Saa oikaista, jos meni vähän ohi.
Sitä jäin ihmettelemään, miksi alkuperäinen olisi jotenkin itseisarvoisesti parempi.
Ajatus muistuttaa sitä, että etsitään vaikkapa mahdollisimman vanhaa ruokavaliota ja sairauksien parannuskeinoja.
Kuitenkin tiedämme oikein hyvin, että lääketiede on jatkuvasti kehittynyt paremmaksi sairauksien ymmärtämisessä ja hoidossa. Ja sekin on ihan hyvin tiedossa, että tuntemiemme ravintokasvien kantamuodot ovat vähintäänkin heikkosatoisia ja usein myös myrkkyllisiä.
Kristinuskon alkuajoista tiedetään niin paljon, että käsite "alkuperäinen kristinusko" on kaikkea muuta kuin yksiselitteinen asia. Kristinuskon alkutaival oli moni-ilmeinen ja riitaisa. Ja jos pitäydytään vain siinä, mitä Jeesuksen tiedetään opettaneen, jäljelle jää kovin vähän siitä, mitä nykyään pidetään kristinuskon ytimenä.
Seitsemännen päivän adventistit on yksi niistä liikkeistä, joka on kehittänyt kristinuskoa saatuaan "uutta valoa". Se tarkoittaa väistämättä lisäystä tai muutosta verrattuna alkuperäisempään.
Pidättekö te alkuperäisyyttä tässä asiassa tavoiteltavana asiana? Onko Kain esittämä Raamatun arvovallan perustelu kestävällä pohjalla?
Alkuperäisyyden arvostus
70
526
Vastaukset
Kuka näistä adventistipastoreista edes tietää, mitä se vanhin tai alkuperäisin kristinusko piti sisällään? Siitä on loppujen lopuksi hyvin niukasti tietoa. Sekin tieto, mitä on saatavilla, on hyvinkin ristiriitaista ja varahaisen kristillisyyden ristiriitojen sävyttämää. Hyvin vähän varhaisten kristittyjen piirissä oli havaittavissa sopuisaa yhdessäoloa. Tämä käy esiin mm. Paavalin kirjeiksi väitetyissä kirjoitelmista.
- Yksi-usko
v.aari kirjoitti: "Seitsemännen päivän adventistit on yksi niistä liikkeistä, joka on kehittänyt kristinuskoa saatuaan "uutta valoa". Se tarkoittaa väistämättä lisäystä tai muutosta verrattuna alkuperäisempään.".
Paavin kirkko sotki kristinuskoon aikoinaan niin paljon Raamatulle vierasta oppia, jonka kitkeminen on kestänyt (Luther oivalsi että pelastus on yksin armosta, baptistit oivalsivat Raamatullisen kasteen, adventistit sapatin jne.). Kaikella "uudella valolla" ollaan tultu lähemmäksi Jeesuksen aikaista opetusta. Kuitenkin mielestäni vain ymmärtämällä enemmän juutalaista kulttuuria ja ajattelutapaa, voidaan täysin ymmärtää Raamattua. Mielestäni olisi jo aika palata takaisin juutalaisille juurille. Alla linkki Kalle Venäläisen pitämään ohjelmaan Kaksi todistajaa.
http://www.tv7.fi/vod/player/10386/Jännä ajatus, että "yksin armosta" olisi alkuperäistä kristinuskoa. Asiasta kyllä keskusteltiin jo varhaisessa vaiheessa. Miten on, kuuluuko Jaakobin kirje Raamatun kaanoniin vai ei?
Ainakin kolminaisuusoppi on erittäin selvästi myöhempi lisäys kristilliseen opetukseen. Kukahan mahtaa saada tästä "uutta valoa"?
Vuoteen 1844 päättyvä aikalaskelma ei missään tapauksessa kuulunut alkukristillisyyteen.- Yksi-usko
Anteeksi, siis tarkoitin yksin uskosta (katolisella kirkolla kun oli aneet ym). Raamatussa on kerrottu Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä, niin mitä siitä enää saivartelemaan. Raamatussa kerrotaan ajoista, joista on sitten laskettu tuo 1844.
- uudempi_valo_parempi
Yksi-usko kirjoitti:
Anteeksi, siis tarkoitin yksin uskosta (katolisella kirkolla kun oli aneet ym). Raamatussa on kerrottu Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä, niin mitä siitä enää saivartelemaan. Raamatussa kerrotaan ajoista, joista on sitten laskettu tuo 1844.
Ei se ole saivartelua. Jos kerran seurakunta toisensa jälkeen on löytänyt uusia totuuksia Raamatusta, niin tämä kolminaisuusopin poistaminen kuuluu adventtiseurakunnan jälkeen tuleille seurakunnille, jotka ovat saaneet uutta valoa. Ovathan helluntailaisetkin saaneet uutta valoa Pyhän hengen todellisesta toiminnasta maan päällä mm parantumisista yms. Kolminaisuus loistikin aluksi poissaolollaan adventismissa. Suurempi kysymys onkin, että miksi kolminaisuus-oppi piti ottaa mukaan adventismiin. Arvelen, että siksi, koska muuten adventistejä ei laskettaisi kristityiksi lainkaan. Whitehan sen sinne adventismiin toi.
- KaiAa
Sapattia pitävän adventismin alkuperäinen idea oli ihan hyvä - palata alkuperäiseen kristillisyyteen viemällä uskonpuhdistus ja sen Raamattuperiaate loppuun asti. Toteutus on jäänyt varsin vaatimattomaksi ja adventtikirkkokin on jo kauan sitten alkanut heikentyä kyvyssä kunnolla haastaa Raamatulla ympärillään olevaa maailmaa ja tai edes itseään. Tämän seurauksena se kasvavassa määrin elää oman perinteensä ympärillä ja on vaarassa sokeutuä Raamatulle.
Oma perusteluni väitteelle, alkuperäinen kristillisyys on hyvä ja tavoittelemisen arvoinen juttu, alkaa seuraavasti.
Ihan luonnollisista sosiologisista syistä jokainen uskonnollinen kirkko tai liike muuttuu koko ajan - muuttuuhan yhteiskuntakin ympärillä. Jos kirkolla ei muuttuvan maailman keskellä ole mitään peräsintä tai köliä, se menee ajopuuna eteenpäin. Kristillisten kirkkojen historiassa on vaiheita, jolloin yhteisöt ovat muuttuneet ahneiksi, jäsenilleen fyysisesti tai henkisesti vahingollisiksi, taantumuksellisiksi ja jopa kuolemaa ja väkivaltaa toimintakeinoinaan käyttäviksi yhteisöiksi. Ainakin voi olla suht varma siitä, että se alkuperäinen ansaisee tulla kutsutuksi kristinuskoksi, mutta kaikista kristillisen uskon mutaatioista on vaikea sanoa samaa.
Raamatullisuus / alkuperäisyys voi myös tarjota jatkuvan haasteen uudistumiselle. En ole hyvällä tahdollakaan ole löytänyt mitään muuta, mikä voisi yhtä yksinkertaisesti suitsia inhimilliseen organisaatioon helposti kertyviä painolasteja, väärinkäytöksiä, vahingollisia opetuksia, tunteiden ohjauksen ailahtelevuutta jne.
Kaikkien uskonnollisten yhteisöjen pitäisi tietenkin myös huomioida sosiologiset realiteetit. Uskonnon todellinen arvo loppujen lopuksi mitattaneen hedelmistä, joita se synnyttää. Samoin kirkkojen. (Tätäkin ajatusta voi halutessaan perustella Raamatulla) Näin uskonto, joka tuottaa huonoa satoa, onnettomia toisia tuomitsevia rakkaudettomia ihmisiä kipeästi tarvitsee jotakin, joka rohkaisisi sitä tekemään parannuksen... ja uskonto, joka tuottaa ystävällisyyttä, rakkautta, toisista huolehtimista (jotka mielestäni olivat alkuperäisen oleellisia piirteitä), tarvitsee sekin rohkaisua pysyäkseen tällä linjalla. Tässä sen alkuperäisyyden korostus on ihan järkevää.
Tietenkin alkuperäisen määrittely on vaikeaa, onhan Raamattu kohtuullisen moniulotteinen eepos. Siksi ohjenuoraksi alkuperäisen uskon yksinkertaisten perusperiaatteiden etsiminen, koska muutoin eksytään sääntöviidakkoon, jossa asioita aina sovelletaan ohi niiden alkuperäisen merkityksen ja jossa uskonto muuttuu elämälle vieraaksi ja vahingolliseksi.
Kai- Yksi-usko
>>Tämän seurauksena se kasvavassa määrin elää oman perinteensä ympärillä ja on vaarassa sokeutuä Raamatulle.>>
Olen kyllä samaa mieltä Kain kanssa. On vaarana, että ne, jotka eivät ole sokeutuneet Raamatulle voivat jättää adventtikirkon ja kirkon perinteet. Kai A kirjoitti: «Uskonnon todellinen arvo loppujen lopuksi mitattaneen hedelmistä, joita se synnyttää.»
Tässä olen aivan samaa mieltä.
On vähemmän tärkeää, onko uskonkappaleen sisältö oikeasti totta vai ei.
Minkälaisia hedelmiä tuottaa eksklusivismi? Entä vuoden 1844 aikalaskelmaan liittyvät opit? Tai nuoren maan kreationismin hedelmät?
Minusta kaikki sellainen uskonto, jonka painopiste on toisessa ajassa ja/tai paikassa, tuottaa myrkyllisiä hedelmiä. Huomio pitää suunnata tähän olemiseen, juuri nyt ja tässä paikassa.
Mielestäni kannattaa tulkita Jumalan valtakunta niin, että se on meissä ja meidän keskellämme. Muistelen jonkun muunkin tämän tapaista ehdottaneen.Kai A,
kirjoitat yksinkertaisten perusperiaatteiden etsimisestä.
Monet ovat tehneet tätä. He ovat päätyneet eri tuloksiin ja ikävän usein riitelemään toistensa kanssa.
Mitä ovat oikeat perusperiaatteet, joiden ulkopuolella ovat vähemmän tärkeät asiat?
Pikku kevennyksenä, mutta vakavissani arvioin, mikä on ollut adventistille tunteen tasolla tärkein perusperiaate. Se on tämä: "Älä polta tupakkaa". Ja se ei perustu ensisijaisesti terveydellisiin asioihin, vaan ryhmän jäsenyyttää määrittävän tapakoodin loukkaamiseen, joka merkitsee ihmisen muihin kuuluvaksi.
Tunnustan, että en keksinyt tuota itse. Sen sanoi minulle eräs itseäni kymmenkunta vuotta vanhempi pitkän linjan adventisti – nauraen mutta vakavissaan. Luulenpa muuten tunnistaneeni hänet joskus tälläkin palstalla, joskaan en aivan viime aikoina. Iloinen tervehdys hänelle, jos sattuu lukemaan tätä.
--"Uskonnon todellinen arvo loppujen lopuksi mitattaneen hedelmistä, joita se synnyttää. Samoin kirkkojen.
...Näin uskonto, joka tuottaa huonoa satoa, onnettomia toisia tuomitsevia rakkaudettomia ihmisiä kipeästi tarvitsee jotakin, joka rohkaisisi sitä tekemään parannuksen..."--
Kuinka kauan Suomen adventtikirkkoa on rohkaistu tekemään parannusta ja mikä KaiAa mielestäsi viittaa siihen, että parannusta olisi tehty ajan saatossa?
Minkälaisia merkkejä niistä oikeista hedelmistä löytyy esim. nykyisestä adventtikirkosta Suomessa?- pyhpyhjapyh
Sinua ei pidä missään tapauksessa kuunnella.
- KaiAa
Veli Adventtiairut kysyy kuinkakauan Suomen adventtikirkkoa on rohkaistu tekemään parannusta... Vastaukseni on: tosi kauan, tätä nykyä liki joka sapatti.
Merkkinä oikeista hedelmistä se, että kirkko on tätä nykyä paljon mukavampi kuin se oli vaikkapa minun nuoruudessani tai niihin aikoihin, kun veli Adventtiairut vielä näissä piireissä oli.
Työtä toki on, mutta pikkuhiljaa eteenpäin suurta parannusta odotellen.
Kai --"Merkkinä oikeista hedelmistä se, että kirkko on tätä nykyä paljon mukavampi kuin se oli vaikkapa minun nuoruudessani tai niihin aikoihin, kun veli Adventtiairut vielä näissä piireissä oli."--
Mitä parannuksia Kai Arasolan mielestä adventtikirkossa on tehty sen jälkeen, kun Kai itse oli vielä nuori pastorin poikanen?
Keille se adventtikirkko Suomessa on mielestäsi nykyään mukavampi? Pastoreilleko ja muille palkollisille, jotka saavat palkkaa enemmän? Mitä tarkoitat ilmaisulla "mukava" tässä yhteydessä?
Mitä työtä mielestäsi olisi, että adventtikirkko olisi se "mukavampi paikka"? Aika monelle adventtikirkosta ilmaisuna on tullut lähinnä kirosana. Mistä se mielestäsi mahtaa johtua? Onko syy poikkeuksetta sen "luopion", jota ilmaisua te pastorit siellä adventtikirkossa käytätte niistä, jotka ovat pettyneet siihen "mukavaan paikkaanne"?Adventtiairut kirjoitti:
--"Merkkinä oikeista hedelmistä se, että kirkko on tätä nykyä paljon mukavampi kuin se oli vaikkapa minun nuoruudessani tai niihin aikoihin, kun veli Adventtiairut vielä näissä piireissä oli."--
Mitä parannuksia Kai Arasolan mielestä adventtikirkossa on tehty sen jälkeen, kun Kai itse oli vielä nuori pastorin poikanen?
Keille se adventtikirkko Suomessa on mielestäsi nykyään mukavampi? Pastoreilleko ja muille palkollisille, jotka saavat palkkaa enemmän? Mitä tarkoitat ilmaisulla "mukava" tässä yhteydessä?
Mitä työtä mielestäsi olisi, että adventtikirkko olisi se "mukavampi paikka"? Aika monelle adventtikirkosta ilmaisuna on tullut lähinnä kirosana. Mistä se mielestäsi mahtaa johtua? Onko syy poikkeuksetta sen "luopion", jota ilmaisua te pastorit siellä adventtikirkossa käytätte niistä, jotka ovat pettyneet siihen "mukavaan paikkaanne"?Mistä Kai Arasola vedit niin hätäisiä' johtopäätöksiä, että olisin ollut piireistänne ja tilaisuuksistanne pois kauan, niin kauan, että siinä ajassa adventtikirkko olisi tullut paljon mukavammaksi paikaksi?
Onko viikko tai kuukausi riittävä aika poissaoloon? Sinä aikana adventtikirkosta on mielestäsi tullut paljon mukavampi?- Sitä.se.KaiAa.vaan
Kai A:n mielestä on niin, että kun väki harvenee, niin pidot sen kuin paranee ja kaikki on paljon mukavampaa?
Ja kun kirkkorakennuksen parkkipaikalla on enemmän rollaattoreja kuin autoja, niin sehän on vain merkki siitä, että adventtikirkolle koittaa pian kulta-aika lahjakirjojen ja testamenttien muodossa? - Ei.mukavampi
Ei adventtikirkosta ole tullut vuosien saatossa yhtään sen mukavampi. Päinvastoin.
Jos katsomme esim. 50-80 lukujen adventismia ja ja vertaamme sitä nykyadventismiin, niin 60-30 vuotta sitten adventtikirkko oli paljon mukavampi. Monin verroin mukavampi. Mistä tiedän? Tiedän kokemuksesta ja 60 vuotta adventismia nähneenä. Nykyään adventtikirkko on hyvin maallistunut ja pinnallinen. Johtajat juoksevat vain rahan perässä keinoja kaihtamatta. Sekö on sitä mukavuutta? Häpeällistä toimintaa! Adventtiairut kirjoitti:
Mistä Kai Arasola vedit niin hätäisiä' johtopäätöksiä, että olisin ollut piireistänne ja tilaisuuksistanne pois kauan, niin kauan, että siinä ajassa adventtikirkko olisi tullut paljon mukavammaksi paikaksi?
Onko viikko tai kuukausi riittävä aika poissaoloon? Sinä aikana adventtikirkosta on mielestäsi tullut paljon mukavampi?Asioista voi tietenkin olla montaa mieltä. Tämä keskustelu siitä, millainen adventtikirkko kunkin mielestä on, menee aivan eri suuntaan kuin v.aarin ansiokas ja mielenkiintoinen avaus siitä onko alkuperäisen kristillisyyden tavoittelu järkevää.
Veli adventtiairuen aiemmat kommentit adventtikirkosta ovat antaneet sen vaikutelman, että hänen käsityksensä heijastelevat muutaman vuosikymmenen takaista. Mutta jos olen tässä väärässä, niin korjataan kanta. Olen ollut väärässä ennenkin, enkä voi luvata, että tämä olisi viimeinen kerta.
Mikään yhteisö ei voi olla muuttumatta. Nipotus on vähentynyt, ystävällisyys lisääntynyt, mutta ehkä maailmallisuuskin on lisääntynyt. Vanha adventismi oli paljon itseriittoisempaa, mikä ehkä silloin vanhaan aikaan antoi suurta varmuutta, mutta näin jälkikäteen punniten oli epäkristillistä ja tuotti uhreja. Mutta ei tästä enempää, kun tämä ei varsinaisesti ole ketjun aihe.
Pastoreille kirkko ei minun näkökulmastani ole mukavampi paikka kuin ennen. Työolosuhteet ovat paljon hankalammat, palkka ei vieläkään rikastuta, työbudjetit heikot, lähes kaikki kenttätyössä olevat joutuvat hoitamaan useita seurakuntia jne.
Oikea pointti tässä olisi se, että kirkon tulkinta alkuperäisestä kristillisyydestä on ollut sellainen, ettei sitä kukaan muutama vuosikymmen sitten pystynyt tai uskaltanut haastaa, vaikka kirkon käsitykset uskosta olivat hyvin yksipuolisia. Nyt kuitenkin liki suuri osa kirkon jäsenistä näkee aiempaa paremmin uskon yksinkertaisten perusasioiden tärkeyden.
Kai- Kaieitiedätotuutta
Kai_A kirjoitti:
Asioista voi tietenkin olla montaa mieltä. Tämä keskustelu siitä, millainen adventtikirkko kunkin mielestä on, menee aivan eri suuntaan kuin v.aarin ansiokas ja mielenkiintoinen avaus siitä onko alkuperäisen kristillisyyden tavoittelu järkevää.
Veli adventtiairuen aiemmat kommentit adventtikirkosta ovat antaneet sen vaikutelman, että hänen käsityksensä heijastelevat muutaman vuosikymmenen takaista. Mutta jos olen tässä väärässä, niin korjataan kanta. Olen ollut väärässä ennenkin, enkä voi luvata, että tämä olisi viimeinen kerta.
Mikään yhteisö ei voi olla muuttumatta. Nipotus on vähentynyt, ystävällisyys lisääntynyt, mutta ehkä maailmallisuuskin on lisääntynyt. Vanha adventismi oli paljon itseriittoisempaa, mikä ehkä silloin vanhaan aikaan antoi suurta varmuutta, mutta näin jälkikäteen punniten oli epäkristillistä ja tuotti uhreja. Mutta ei tästä enempää, kun tämä ei varsinaisesti ole ketjun aihe.
Pastoreille kirkko ei minun näkökulmastani ole mukavampi paikka kuin ennen. Työolosuhteet ovat paljon hankalammat, palkka ei vieläkään rikastuta, työbudjetit heikot, lähes kaikki kenttätyössä olevat joutuvat hoitamaan useita seurakuntia jne.
Oikea pointti tässä olisi se, että kirkon tulkinta alkuperäisestä kristillisyydestä on ollut sellainen, ettei sitä kukaan muutama vuosikymmen sitten pystynyt tai uskaltanut haastaa, vaikka kirkon käsitykset uskosta olivat hyvin yksipuolisia. Nyt kuitenkin liki suuri osa kirkon jäsenistä näkee aiempaa paremmin uskon yksinkertaisten perusasioiden tärkeyden.
KaiKain adventtikirkkoa ei ole olemassakaan. Esimerkiksi Kuopion adventtiseurakunnan ovat fundamentalistit vallanneet ja seurakunnan vanhimpana on Timo Flinkin opetuslapsi joka ystävineen savustaa kaikki kaltaisesi ajattelevat ja sivistyneet seurakunnasta muualle. Pelkkää kreationismia ja pikaista maailmanloppua koko Kuopion toiminta. Sama syöpä on leviämässä muuallekin. Kaikki järkevät lähtevät ja vanhoilliset valtaavat seurakunnat. Tämä on tosi.
- Olen.omin.silmin.nähnyt
Kyllä mielestäni adventismi ja adventtikirkko Suomessa olivat paljon puhtaammalla pohjalla vuosikymmeniä sitten. Nykyään adventtikirkossa keskitytään keinotteluun, ekumeeniseen hömppään, nuorten viihdyttämiseen olettaen, että heidät sitä kautta saadaan pysymään kirkon jäseninä. Keskitytään kaikkeen muuhun roskaan, joka on alkukristillisyydestä yhtä kaukana kuin itä on lännestä.
- nuorisotyöntekijä
Olen.omin.silmin.nähnyt kirjoitti:
Kyllä mielestäni adventismi ja adventtikirkko Suomessa olivat paljon puhtaammalla pohjalla vuosikymmeniä sitten. Nykyään adventtikirkossa keskitytään keinotteluun, ekumeeniseen hömppään, nuorten viihdyttämiseen olettaen, että heidät sitä kautta saadaan pysymään kirkon jäseninä. Keskitytään kaikkeen muuhun roskaan, joka on alkukristillisyydestä yhtä kaukana kuin itä on lännestä.
Mitä tarkoittaa puhtaampi. Lähempänä Whiten opetuksiako?
Paavali oli kreikkalaisille kreikkalainen ja juutalaisille juutalainen. Nuoret tykkäävät eri asioista kuin vanhemmat. Näin on aina ollut. Se ei ole viihdyttämistä, jos usko tuodaan nuorien eteen heille tutummalla ja heitä kiinnostavammalla tavalla. - vaihtaja
Kaieitiedätotuutta kirjoitti:
Kain adventtikirkkoa ei ole olemassakaan. Esimerkiksi Kuopion adventtiseurakunnan ovat fundamentalistit vallanneet ja seurakunnan vanhimpana on Timo Flinkin opetuslapsi joka ystävineen savustaa kaikki kaltaisesi ajattelevat ja sivistyneet seurakunnasta muualle. Pelkkää kreationismia ja pikaista maailmanloppua koko Kuopion toiminta. Sama syöpä on leviämässä muuallekin. Kaikki järkevät lähtevät ja vanhoilliset valtaavat seurakunnat. Tämä on tosi.
Mitä sitten. Vaihda seurakuntaa.
- puhutvaariväärin
"Seitsemännen päivän adventistit on yksi niistä liikkeistä, joka on kehittänyt kristinuskoa saatuaan "uutta valoa". Se tarkoittaa väistämättä lisäystä tai muutosta verrattuna alkuperäisempään."
Väitteesi ei pidä paikkaansa. Olemme palauttaneet takaisin sen alkuperäisen, josta muut ovat poikenneet, emme muuttaneet alkuperäistä.- Yksi-usko
Anteeksi vain. Täytyy vielä kysyä yhtä asiaa. Eikö teidän mielestä messiaanisten juutalaisten tutkimukset esim. Raamatun juhla-ajoista ole merkittäviä? Se, että Jeesus syntyi lehtimajanjuhlan aikaan on todella ISO asia! Minun mielestäni tämä on vuosituhannen tärkein totuus! Ihmettelen, miksi adventtikirkko ei ole innostunut asiasta niin kuin muut seurakunnat. Esim. lehtimajanjuhlia järjestetään jo luterilaisessa, helluntai, vapaakirkoissa ym. ym. kristillisissä seurakunnissa. Miksi vain yhdessä adventtikirkossa. Ottaako se niin päästä, kun White tai adventistit eivät juuri tätä MULLISTAVAA totuutta löytäneet? Ovatko adventistit pudonneet kelkasta?
- taas_yks_ade
Yksi-usko kirjoitti:
Anteeksi vain. Täytyy vielä kysyä yhtä asiaa. Eikö teidän mielestä messiaanisten juutalaisten tutkimukset esim. Raamatun juhla-ajoista ole merkittäviä? Se, että Jeesus syntyi lehtimajanjuhlan aikaan on todella ISO asia! Minun mielestäni tämä on vuosituhannen tärkein totuus! Ihmettelen, miksi adventtikirkko ei ole innostunut asiasta niin kuin muut seurakunnat. Esim. lehtimajanjuhlia järjestetään jo luterilaisessa, helluntai, vapaakirkoissa ym. ym. kristillisissä seurakunnissa. Miksi vain yhdessä adventtikirkossa. Ottaako se niin päästä, kun White tai adventistit eivät juuri tätä MULLISTAVAA totuutta löytäneet? Ovatko adventistit pudonneet kelkasta?
Olen pahoillani mutta mua ei traditiot kiinnosta. Se riittää kun uskoo ja kastetaan. Ei tarvitse suorittaa eikä muutakaan turhaa.
- Yksi-usko
Yksi-usko kirjoitti:
Anteeksi vain. Täytyy vielä kysyä yhtä asiaa. Eikö teidän mielestä messiaanisten juutalaisten tutkimukset esim. Raamatun juhla-ajoista ole merkittäviä? Se, että Jeesus syntyi lehtimajanjuhlan aikaan on todella ISO asia! Minun mielestäni tämä on vuosituhannen tärkein totuus! Ihmettelen, miksi adventtikirkko ei ole innostunut asiasta niin kuin muut seurakunnat. Esim. lehtimajanjuhlia järjestetään jo luterilaisessa, helluntai, vapaakirkoissa ym. ym. kristillisissä seurakunnissa. Miksi vain yhdessä adventtikirkossa. Ottaako se niin päästä, kun White tai adventistit eivät juuri tätä MULLISTAVAA totuutta löytäneet? Ovatko adventistit pudonneet kelkasta?
Sen sijaan, että adventtikirkko olisi muistanut Jeesuksen syntymää lehtimajanjuhlana, Suomen adventtikirkon johtaja oli jouluna mukana rukoilemassa luterilaisen, ortodoksin ja katolilaisen johtajan kanssa ekumeenisessa joulu2016-TV-lähetyksessä. Nämä toiset kirkon miehet ylistivät tuossa rukouksessa Jeesuksen syntymää jouluna. Miten kauaksi adventtikirkko onkaan menossa totuudesta, ihan väärään suuntaan.
- ällistynyt
Yksi-usko kirjoitti:
Sen sijaan, että adventtikirkko olisi muistanut Jeesuksen syntymää lehtimajanjuhlana, Suomen adventtikirkon johtaja oli jouluna mukana rukoilemassa luterilaisen, ortodoksin ja katolilaisen johtajan kanssa ekumeenisessa joulu2016-TV-lähetyksessä. Nämä toiset kirkon miehet ylistivät tuossa rukouksessa Jeesuksen syntymää jouluna. Miten kauaksi adventtikirkko onkaan menossa totuudesta, ihan väärään suuntaan.
Miten ihmeessä televisiorukouksen pitäminen vie adventtikirkkoa totuudesta?
- Yksi-usko
ällistynyt kirjoitti:
Miten ihmeessä televisiorukouksen pitäminen vie adventtikirkkoa totuudesta?
Se, että adventtikirkko liputta teoillaan joulun puolesta (joka on pakanallinen auringon syntymäpäivän juhla), mutta ei muista viettää lehtimajanjuhlaa (joka on todellinen Raamatullinen Jeesuksen syntymän juhla) vie adventtkirkkoa kauemmaksi Raamatun totuudesta. On epäjohdonmukaista, että pidetään sapattia (joka on Raamatullinen lepopäivä) niin innokkaasti sunnuntain sijasta (joka on pakanallinen auringonpäivä), mutta ei pidetä lehtimajanjuhlaa joulun sijasta. En ymmärrä tätä logiikkaa. Yhtä lailla kuin opetetaan sapattia seurakunnassa pitäisi opettaa lehtimajajuhlaa ja muita Raamatullisia juhla-aikoja. Ennen nämä juhlat eivät olleet vielä tiedossa. Mutta nyt, kun ne tiedetään, niin pitää heti olla valmiita uudelle valolle.
Väitän, että kirkkona adventtikirkko on jämähtänyt perinnäisoppiinsa eikä pysty uudistumaan. Yksittäiset adventistit kyllä pystyvät uudistumaan ja monet jo viettävätkin näitä juhlia kotonaan. On vaan niin ironista, että kirkossa ei näistä puhuta, mutta seurakuntalaiset keskenään näistä puhuvat ja niitä viettävät. Minäkin vietän adventistiystävien kanssa kaikkia näitä Raamatullisia juhlia, mutta eipä niistä kirkossa puhuta, lukuunottamatta Kalle Venäläistä, joka puhuu oikein ja avoimesti. - yks_veli
Yksi-usko kirjoitti:
Se, että adventtikirkko liputta teoillaan joulun puolesta (joka on pakanallinen auringon syntymäpäivän juhla), mutta ei muista viettää lehtimajanjuhlaa (joka on todellinen Raamatullinen Jeesuksen syntymän juhla) vie adventtkirkkoa kauemmaksi Raamatun totuudesta. On epäjohdonmukaista, että pidetään sapattia (joka on Raamatullinen lepopäivä) niin innokkaasti sunnuntain sijasta (joka on pakanallinen auringonpäivä), mutta ei pidetä lehtimajanjuhlaa joulun sijasta. En ymmärrä tätä logiikkaa. Yhtä lailla kuin opetetaan sapattia seurakunnassa pitäisi opettaa lehtimajajuhlaa ja muita Raamatullisia juhla-aikoja. Ennen nämä juhlat eivät olleet vielä tiedossa. Mutta nyt, kun ne tiedetään, niin pitää heti olla valmiita uudelle valolle.
Väitän, että kirkkona adventtikirkko on jämähtänyt perinnäisoppiinsa eikä pysty uudistumaan. Yksittäiset adventistit kyllä pystyvät uudistumaan ja monet jo viettävätkin näitä juhlia kotonaan. On vaan niin ironista, että kirkossa ei näistä puhuta, mutta seurakuntalaiset keskenään näistä puhuvat ja niitä viettävät. Minäkin vietän adventistiystävien kanssa kaikkia näitä Raamatullisia juhlia, mutta eipä niistä kirkossa puhuta, lukuunottamatta Kalle Venäläistä, joka puhuu oikein ja avoimesti.Se on puppua, etteikö niistä adventtikirkossa puhuta. Niistä on kirjoitettu Nykyaika-lehdessä ja ainakin meidän seurakunnan raamatuntutkistelussa niistä on puhuttu.
Oma ajatukseni on se, että ne juhlat ovat osa traditiota, jota ei tarvita Jumalan palveluksessa tai uskossa, kuten ei tarvita jouluakaan. Mutta kukaan ei kiellä viettämästä vaikka vedenpaisumuksen muistojuhlaa vaikkapa keskellä kevättä. Kai se on vaan niin, että jotkut vain kaipaavat yhteistä puuhastelua pitääkseen uskontoaan yllä.
Mutta miten ihmeessä saat sellaisen johtopäätöksen vedettyä, että adventtikirkko liputtaisi teoillaan joulun puolesta? Joka saarnastuolista kerrotaan joulun aikaan, että Jeesus ei syntynyt jouluna. Samoin Nykyajasta saa lukea tuota asiaa. Adventtikirkko ei kehota ketään viettämään joulua. Jos löydät sellaisen dokumentin jostain, missä kehotetaan viettämään joulua, niin se ei ole adventikirkon tekemä. - Yksi-usko
yks_veli kirjoitti:
Se on puppua, etteikö niistä adventtikirkossa puhuta. Niistä on kirjoitettu Nykyaika-lehdessä ja ainakin meidän seurakunnan raamatuntutkistelussa niistä on puhuttu.
Oma ajatukseni on se, että ne juhlat ovat osa traditiota, jota ei tarvita Jumalan palveluksessa tai uskossa, kuten ei tarvita jouluakaan. Mutta kukaan ei kiellä viettämästä vaikka vedenpaisumuksen muistojuhlaa vaikkapa keskellä kevättä. Kai se on vaan niin, että jotkut vain kaipaavat yhteistä puuhastelua pitääkseen uskontoaan yllä.
Mutta miten ihmeessä saat sellaisen johtopäätöksen vedettyä, että adventtikirkko liputtaisi teoillaan joulun puolesta? Joka saarnastuolista kerrotaan joulun aikaan, että Jeesus ei syntynyt jouluna. Samoin Nykyajasta saa lukea tuota asiaa. Adventtikirkko ei kehota ketään viettämään joulua. Jos löydät sellaisen dokumentin jostain, missä kehotetaan viettämään joulua, niin se ei ole adventikirkon tekemä.Hyvä on, jos jossain päin edes puhutaan Raamatun juhla-ajoista liittyen Jeesuksen elämään. Minä en ole vielä sellaista kirkossa kuullut. En myöskään löytänyt kuin yhden adventtiseurakunnan, jossa olisi vietetty lehtimajanjuhlaa. Piti mennä toisen kirkkokunnan juhliin. Toivottavasti vuosi 2017 toisi muutosta tuohonkin asiaan.
- Yksi-usko
Yksi-usko kirjoitti:
Hyvä on, jos jossain päin edes puhutaan Raamatun juhla-ajoista liittyen Jeesuksen elämään. Minä en ole vielä sellaista kirkossa kuullut. En myöskään löytänyt kuin yhden adventtiseurakunnan, jossa olisi vietetty lehtimajanjuhlaa. Piti mennä toisen kirkkokunnan juhliin. Toivottavasti vuosi 2017 toisi muutosta tuohonkin asiaan.
Väitän edelleen, että adventtikirkon on vaikea sopeutua uuteen tilanteeseen. Raamatusta löytyy uutta valoa, joka ei ole Whiten kynästä lähtöisin. Uuden valon tuojat ovat juutalaisia Messiaasen uskovia. Kaksi tekijää, jotka ovat vaikeita suurelle osalle adventisteja. On muistettava, että Jumala on uskollinen omalle rakkaalle kansalleen. En ihmettele ollenkaan, että juuri juutalaiset löytävät uutta totuutta Raamatusta, ymmärtäväthän he parhaiten hebrealaista elämäntapaa. Juutalaiset eivät ole ennen tutkineet kuin Vanhaa Testamenttia, mutta nykyisin Jerusalemissa on myös Uuden Testamentin professuuri. Valitettavasti White on kuollut, eikä voi enää tuoda esille uutta valoa.
Historiallinen totuus on, että aina kun uutta valoa löytyy Raamatusta, niin vain osa seurakunnasta lähtee uuden valon mukaan. Tällä kertaa on kyllä kysymys laajemmasta ilmiöstä, koska kaikista seurakunnista on lähtenyt ryhmiä, jotka haluavat noudattaa Raamattua ja oppia lisää Messiaanisilta juutalaisilta. Kaikissa seurakunnissa (adventtiseurakunta mukaan lukien) suurin osa jää pyörimään oman perinteensä ympärille. - ei_ne_turhat_teot
Yksi-usko kirjoitti:
Väitän edelleen, että adventtikirkon on vaikea sopeutua uuteen tilanteeseen. Raamatusta löytyy uutta valoa, joka ei ole Whiten kynästä lähtöisin. Uuden valon tuojat ovat juutalaisia Messiaasen uskovia. Kaksi tekijää, jotka ovat vaikeita suurelle osalle adventisteja. On muistettava, että Jumala on uskollinen omalle rakkaalle kansalleen. En ihmettele ollenkaan, että juuri juutalaiset löytävät uutta totuutta Raamatusta, ymmärtäväthän he parhaiten hebrealaista elämäntapaa. Juutalaiset eivät ole ennen tutkineet kuin Vanhaa Testamenttia, mutta nykyisin Jerusalemissa on myös Uuden Testamentin professuuri. Valitettavasti White on kuollut, eikä voi enää tuoda esille uutta valoa.
Historiallinen totuus on, että aina kun uutta valoa löytyy Raamatusta, niin vain osa seurakunnasta lähtee uuden valon mukaan. Tällä kertaa on kyllä kysymys laajemmasta ilmiöstä, koska kaikista seurakunnista on lähtenyt ryhmiä, jotka haluavat noudattaa Raamattua ja oppia lisää Messiaanisilta juutalaisilta. Kaikissa seurakunnissa (adventtiseurakunta mukaan lukien) suurin osa jää pyörimään oman perinteensä ympärille.Olen samaa mieltä. Adventtikirkossa innostutaan vain jos omassa seurakunnasta löytyy uutta valoa. Valitettavasti nyt on vain niin, että edes omien jäsenten Pyhän Hengen pinnalle nostamia löydöksiä ei enää oteta todesta, koska Pyhän Hengen johdatus on näissä asioissa kaikki kulunut jo Whitessä loppuun, kun hänen määritelmiään pidetään ainoina oikeina.
Mutta nuo juhla-ajat ovat niin vanhaa perua, että niiden uudelleen käyttöönotto ei ole mitään uutta valoa. Jos ne olisivat olleet meille tärkeitä, olisi Jeesus sanonut jotakin niiden viettämisen tarpeellisuudesta.
Tuossa yksi seurakunta mainostaa löytäneensä uudelleen yhden toisen asian. Nimittäin sen, että kun perheen isä (vanhassantestamentissa yleensä perheen pää, joka oli isä tai isoisä tai isoisoisä jne) siunaa päivittäin lapsensa, tuo se taloon valtavia siunauksia. Siinä on ikäänkuin taikavoimia, niin vahva tuo siunaus heidän mukaansa on. Heidän mukaansa uskovat eivät enää menesty (niin taloudellisesti kuin muutenkin toimissaan), koska eivät siunaa lapsiaan. Siunaus poistuu tällöin ei vain lapsilta, vaan myöskin vanhemmilta. Juutalaiset kuulemma tekevät tuota siunaamista ja siksi he menestyvät niin hyvin. No, jotkut juutalaiset ovat menestyneet ja siitä on vedetty markkinoinnillinen johtopäätös omalle agendalle.
Mutta poistaako Jumala omia siunauksiaan niiltä, jotka eivät siunaa toisia taikka jotka eivät vietä juutalaisten juhla-aikoja? Ei varmasti! Jumala on luvannut siunauksensa kaikille omilleen. Hän ei palkitse meitä meidän mitättömistä töistämme, sillä meidän paraskin työmme on hänen hyvyydestään niin kaukana kuin maa on auringosta. Me saamme armon ja uskon ja vanhurskauden lahjaksi ja Jumala on luvannut siunauksiaan ja huolenpitoaan meille pyyteettömästi. - Yksi-usko
ei_ne_turhat_teot kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Adventtikirkossa innostutaan vain jos omassa seurakunnasta löytyy uutta valoa. Valitettavasti nyt on vain niin, että edes omien jäsenten Pyhän Hengen pinnalle nostamia löydöksiä ei enää oteta todesta, koska Pyhän Hengen johdatus on näissä asioissa kaikki kulunut jo Whitessä loppuun, kun hänen määritelmiään pidetään ainoina oikeina.
Mutta nuo juhla-ajat ovat niin vanhaa perua, että niiden uudelleen käyttöönotto ei ole mitään uutta valoa. Jos ne olisivat olleet meille tärkeitä, olisi Jeesus sanonut jotakin niiden viettämisen tarpeellisuudesta.
Tuossa yksi seurakunta mainostaa löytäneensä uudelleen yhden toisen asian. Nimittäin sen, että kun perheen isä (vanhassantestamentissa yleensä perheen pää, joka oli isä tai isoisä tai isoisoisä jne) siunaa päivittäin lapsensa, tuo se taloon valtavia siunauksia. Siinä on ikäänkuin taikavoimia, niin vahva tuo siunaus heidän mukaansa on. Heidän mukaansa uskovat eivät enää menesty (niin taloudellisesti kuin muutenkin toimissaan), koska eivät siunaa lapsiaan. Siunaus poistuu tällöin ei vain lapsilta, vaan myöskin vanhemmilta. Juutalaiset kuulemma tekevät tuota siunaamista ja siksi he menestyvät niin hyvin. No, jotkut juutalaiset ovat menestyneet ja siitä on vedetty markkinoinnillinen johtopäätös omalle agendalle.
Mutta poistaako Jumala omia siunauksiaan niiltä, jotka eivät siunaa toisia taikka jotka eivät vietä juutalaisten juhla-aikoja? Ei varmasti! Jumala on luvannut siunauksensa kaikille omilleen. Hän ei palkitse meitä meidän mitättömistä töistämme, sillä meidän paraskin työmme on hänen hyvyydestään niin kaukana kuin maa on auringosta. Me saamme armon ja uskon ja vanhurskauden lahjaksi ja Jumala on luvannut siunauksiaan ja huolenpitoaan meille pyyteettömästi.Olen kyllä samaa mieltä kirjoituksesi kanssa, paitsi että juutalaisissa on ylivoimaisesti eniten ainakin Nobel-palkinnon saajia suhteutettuna kansan kokoon.
Vaikka teot eivät pelastakaan, niin olen aivan ihmeissäni, että esim. Jeesuksen todellisen syntymäajan selviäminen ei saa koko seurakuntaa innostumaan. Miksi? Miksi vain osa seurakuntalaisista innostuu? Miksei lehtimajanjuhlaa vietetä Jeesuksen syntymäjuhlana? Miksi jouluna lauletaan joululauluja eikä lehtimajanjuhlan aikaan (Monia joululauluja, jotka kertovat Jeesuksen syntymästä, voitaisiin laulaa lehtimajanjuhlan aikaan, koska silloin Jeesus oikeasti syntyi? Miksi tällainen välinpitämättömyys seurakunnassa. Onhan kuitenkin historiallisesti valtavan suuri totuus löydetty, jonka pitäisi koskettaa jokaista kristittyä? Miksi adventistit eivät ole mukana toisten seurakuntien uskovaisten kanssa järjestämässä yhteisiä lehtimajanjuhlia? Miksi adventtikirkko vaikenee VT:n juhlaperinteestä? - Yksi-usko
ei_ne_turhat_teot kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Adventtikirkossa innostutaan vain jos omassa seurakunnasta löytyy uutta valoa. Valitettavasti nyt on vain niin, että edes omien jäsenten Pyhän Hengen pinnalle nostamia löydöksiä ei enää oteta todesta, koska Pyhän Hengen johdatus on näissä asioissa kaikki kulunut jo Whitessä loppuun, kun hänen määritelmiään pidetään ainoina oikeina.
Mutta nuo juhla-ajat ovat niin vanhaa perua, että niiden uudelleen käyttöönotto ei ole mitään uutta valoa. Jos ne olisivat olleet meille tärkeitä, olisi Jeesus sanonut jotakin niiden viettämisen tarpeellisuudesta.
Tuossa yksi seurakunta mainostaa löytäneensä uudelleen yhden toisen asian. Nimittäin sen, että kun perheen isä (vanhassantestamentissa yleensä perheen pää, joka oli isä tai isoisä tai isoisoisä jne) siunaa päivittäin lapsensa, tuo se taloon valtavia siunauksia. Siinä on ikäänkuin taikavoimia, niin vahva tuo siunaus heidän mukaansa on. Heidän mukaansa uskovat eivät enää menesty (niin taloudellisesti kuin muutenkin toimissaan), koska eivät siunaa lapsiaan. Siunaus poistuu tällöin ei vain lapsilta, vaan myöskin vanhemmilta. Juutalaiset kuulemma tekevät tuota siunaamista ja siksi he menestyvät niin hyvin. No, jotkut juutalaiset ovat menestyneet ja siitä on vedetty markkinoinnillinen johtopäätös omalle agendalle.
Mutta poistaako Jumala omia siunauksiaan niiltä, jotka eivät siunaa toisia taikka jotka eivät vietä juutalaisten juhla-aikoja? Ei varmasti! Jumala on luvannut siunauksensa kaikille omilleen. Hän ei palkitse meitä meidän mitättömistä töistämme, sillä meidän paraskin työmme on hänen hyvyydestään niin kaukana kuin maa on auringosta. Me saamme armon ja uskon ja vanhurskauden lahjaksi ja Jumala on luvannut siunauksiaan ja huolenpitoaan meille pyyteettömästi.>>Mutta nuo juhla-ajat ovat niin vanhaa perua, että niiden uudelleen käyttöönotto ei ole mitään uutta valoa. Jos ne olisivat olleet meille tärkeitä, olisi Jeesus sanonut jotakin niiden viettämisen tarpeellisuudesta.>>
Olen kanssasi täysin ERI mieltä yllä olevasta kohdasta.
Jeesus vietti itse noita juhlia eikä ole kieltänyt niiden viettoa missään. Raamatussa ei ole sellaista kohtaa. Vaikka juhla-ajat ovat vanhaa perua, niin Jumala on itse Raamatussa KÄSKENYT niitä viettää (3 Moos.23. luku). Me olemme ennen LUULLEET, että ne koskisivat vain juutalaisia, mutta nyt me TIEDÄMME, että ne koskevat myös meitä kristittyjä. Onhan kautta historian vietetty pääsiäistä, helluntaita ja joulua (Jeesuksen syntymäjuhlana).
Tässä vähän tietoa juhlista, joita meidän olisi hyvä viettää: "Messiaamme syntyi lehtimajanjuhlan aikaan, ja Hänestä tuli Uhrilampaamme pääsiäisenä. Hän nousi ylös kuolleista uutislyhteen heilutuksen päivänä ja vuodatti Henkensä shavuotina, helluntiaina. Monet uskovat, että Hän palaa hallitsemaan ja tuomitsemaan koko maata jom kippurina, sovitsuspäivänä. Hänen ikuinen asumuksensa kansansa Israelin keskellä on lehtimajanjuhlan täyttymys. "Batya Wootten; Israelin juhlat, sapatti ja kevään juhlat.". Kristillinen ulottuvuus on myös muihin juhliin (hanukka, puurim ja pasuunansoiton juhla). - SamallaMitalla
Yksi-usko kirjoitti:
Se, että adventtikirkko liputta teoillaan joulun puolesta (joka on pakanallinen auringon syntymäpäivän juhla), mutta ei muista viettää lehtimajanjuhlaa (joka on todellinen Raamatullinen Jeesuksen syntymän juhla) vie adventtkirkkoa kauemmaksi Raamatun totuudesta. On epäjohdonmukaista, että pidetään sapattia (joka on Raamatullinen lepopäivä) niin innokkaasti sunnuntain sijasta (joka on pakanallinen auringonpäivä), mutta ei pidetä lehtimajanjuhlaa joulun sijasta. En ymmärrä tätä logiikkaa. Yhtä lailla kuin opetetaan sapattia seurakunnassa pitäisi opettaa lehtimajajuhlaa ja muita Raamatullisia juhla-aikoja. Ennen nämä juhlat eivät olleet vielä tiedossa. Mutta nyt, kun ne tiedetään, niin pitää heti olla valmiita uudelle valolle.
Väitän, että kirkkona adventtikirkko on jämähtänyt perinnäisoppiinsa eikä pysty uudistumaan. Yksittäiset adventistit kyllä pystyvät uudistumaan ja monet jo viettävätkin näitä juhlia kotonaan. On vaan niin ironista, että kirkossa ei näistä puhuta, mutta seurakuntalaiset keskenään näistä puhuvat ja niitä viettävät. Minäkin vietän adventistiystävien kanssa kaikkia näitä Raamatullisia juhlia, mutta eipä niistä kirkossa puhuta, lukuunottamatta Kalle Venäläistä, joka puhuu oikein ja avoimesti.Mainostat sunnuntain olevan "pakanallinen auringonpäivä".... Etkö tiedä sitten, että lauantai on pakanallinen Saturnuksen päivä? Miksi siis Saturnuksen päivä on parempi? (Kun kerran näin sovellat pakannallista kalenteria)
Et taida sen vertaa tietää Raamatusta, että Jumala herätti Poikansa Kristuksen viikon ensimmäisenä päivänä kuolleista ja SIKSI (suomeksi: tästä syystä, tämän vuoksi, tämän takia....ymmärrätkö?) kristityt kokoontuvat sunnuntaisin jumalanpalvelukseen ylistämään Ylösnoussutta! Aurinkoa ei kristittyjen jumalanpalveluksissa palvota - vai oletko sellaista kokenut tai onko joku sinulle kertonut kristittyjen kumartavan aurinkoa ylösnousemuksen muistopäivänä?
Mokasi ei yhtään parane sillä, että yrität mitata kahdella mitalla: soveltaa adventisteihin raamatullista kalenteria ja kristittyihin pakanallista planeettojen kalenteria. Pahasti ontuu, kun et edes tällaista hallitse.... - Yksi-usko
SamallaMitalla kirjoitti:
Mainostat sunnuntain olevan "pakanallinen auringonpäivä".... Etkö tiedä sitten, että lauantai on pakanallinen Saturnuksen päivä? Miksi siis Saturnuksen päivä on parempi? (Kun kerran näin sovellat pakannallista kalenteria)
Et taida sen vertaa tietää Raamatusta, että Jumala herätti Poikansa Kristuksen viikon ensimmäisenä päivänä kuolleista ja SIKSI (suomeksi: tästä syystä, tämän vuoksi, tämän takia....ymmärrätkö?) kristityt kokoontuvat sunnuntaisin jumalanpalvelukseen ylistämään Ylösnoussutta! Aurinkoa ei kristittyjen jumalanpalveluksissa palvota - vai oletko sellaista kokenut tai onko joku sinulle kertonut kristittyjen kumartavan aurinkoa ylösnousemuksen muistopäivänä?
Mokasi ei yhtään parane sillä, että yrität mitata kahdella mitalla: soveltaa adventisteihin raamatullista kalenteria ja kristittyihin pakanallista planeettojen kalenteria. Pahasti ontuu, kun et edes tällaista hallitse....Lauantai on sapatti, joka on Raamatullinen lepopäivä. Siksi en vietä lepopäivänä viikon ensimmäistä päivää, koska Raamattu ei niin opeta. Se on kirkon oppia, mutta Raamattu ei sellaista oppia tunne.
- Yksi-usko
Yksi-usko kirjoitti:
Lauantai on sapatti, joka on Raamatullinen lepopäivä. Siksi en vietä lepopäivänä viikon ensimmäistä päivää, koska Raamattu ei niin opeta. Se on kirkon oppia, mutta Raamattu ei sellaista oppia tunne.
Etkö osaa käskyjä: "Muista pyhittää lepopäivä. 9 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, 10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, SAPATTI. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. 11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen." 2. Moos. 20:8-11
- PuurotJaVellit
Yksi-usko kirjoitti:
Lauantai on sapatti, joka on Raamatullinen lepopäivä. Siksi en vietä lepopäivänä viikon ensimmäistä päivää, koska Raamattu ei niin opeta. Se on kirkon oppia, mutta Raamattu ei sellaista oppia tunne.
SamallaMitalla on oikeassa: on tyhmääkin tyhmenpää syyttää kristittyjä auringon palvomisesta, kun itse samaa logiikka käyttäen palvoo Saturnusta siis. Ylösnousemuskin on adventisteille niin halpa-arvoinen, ettei sitä saisi edes muistaa saatikka juhlia.
- Yksi-usko
PuurotJaVellit kirjoitti:
SamallaMitalla on oikeassa: on tyhmääkin tyhmenpää syyttää kristittyjä auringon palvomisesta, kun itse samaa logiikka käyttäen palvoo Saturnusta siis. Ylösnousemuskin on adventisteille niin halpa-arvoinen, ettei sitä saisi edes muistaa saatikka juhlia.
Kyllähän adventistit toki ylösnousemukseen uskovat. Odottavatpa Jeesusta palaavaksikin, viittaahan adventisti-nimikin Jeesuksen paluun odotukseen.
Palvotte siis tietämättänne aurinkoa tai paavin kirkkoa (jompaa kumpaa joka tapauksessa). Adventistit taas palvovat Jumalaa pyhittämällä sapattia, Jumalan pyhittämää ja siunaamaa lepopäivää. - SamallaMitalla
Yksi-usko kirjoitti:
Kyllähän adventistit toki ylösnousemukseen uskovat. Odottavatpa Jeesusta palaavaksikin, viittaahan adventisti-nimikin Jeesuksen paluun odotukseen.
Palvotte siis tietämättänne aurinkoa tai paavin kirkkoa (jompaa kumpaa joka tapauksessa). Adventistit taas palvovat Jumalaa pyhittämällä sapattia, Jumalan pyhittämää ja siunaamaa lepopäivää.Adventistit siis palvovat tietämättään Saturnusta - tällä logiikalla...
Kristityt sentään palvovat TIETOISESTI ylösnoussutta Kristusta! En ole kuullut, että paavin ylösnousemusta saarnattaisiin kuin en myöskään tavuakaan minkäänlaisesta auringon kumartamisesta kristillsissä jumalanpalveluksissa. Auringon palvominen kuiluu idän uskontoihin, ei kristinuskoon! Taitaa tuo yleissivistyksesi olla hieman heikoilla... - PuurotJaVellit
Yksi-usko kirjoitti:
Kyllähän adventistit toki ylösnousemukseen uskovat. Odottavatpa Jeesusta palaavaksikin, viittaahan adventisti-nimikin Jeesuksen paluun odotukseen.
Palvotte siis tietämättänne aurinkoa tai paavin kirkkoa (jompaa kumpaa joka tapauksessa). Adventistit taas palvovat Jumalaa pyhittämällä sapattia, Jumalan pyhittämää ja siunaamaa lepopäivää.Oletko tosissasi sitä mieltä, että joku paavi olisi valinnut viikon ensimmäisen päivän Jeesuksen ylösnousemuspäiväksi? Tai että taivaankappale nimeltä aurinko olisi ylösnousemuspäivän valinnut?
Kyllä se nyt vaan on niin, että ylösnousemus tapahtui kauan ennen kuin mitään paavia edes oli olemassakaan ja ei Kaikkiavaltiaan luomalla auringolla sellaisia valtuuksia ole, että olisi pystynyt herättämään Kristuksen kuolleista.
Jumala ITSE herätti Poikansa kuolleista ja Jumala myös ITSE valitsi päivän. Tälle sinä nyt et vaan voi mitään, niin paljon kuin se sinua ilmeisesti kismittääkin...
- yks_adventisti
Adventtikirkkoon mahtuu monenlaisia ihmisiä. Yksi ryhmä voi olla uudistunut ja toinen mennyt konservatiivisempaan suuntaan. Kokonaisuutena kirkko on mielestäni uudistunut ajan mukana mutta hyvin hitaasti. Sitä ei kuitenkaan pidä ihmetellä sillä mitään muuta ei ole niin vaikeaa muuttaa kuin ihmisen arvoja ja uskomuksia. Mitä suurempi organisaatio, sitä vaikeammaksi muutos käy.
Esimerkkinä konservatiivisemmasta touhuttelusta ovat nämä IMPACT konferenssit, joissa ollaan palattu Whiteismin juurille ja korostetaan Whiten konservatiivisia ajatuksia sekä hänen asemaansa suomalaisessa adventismissa. Järjestäjinä on joitakin adventistinuoria. He ovat vilpittömästi evankeliumin ja Jeesuksen rakkauden sanoman asialla ja vaikka suunta on konservatiivisempi, on mukana myös uusia raikkaita tuulia.
Toisaalta jotkut muut nuoret, joiden kanssa olen jutellut ovat selkeästi liberaalimpia kuin edellä mainitut IMPACTin järjestäjät tai esim. parasta aikaa poisnukkuva sukupolvi. Itse koen olevani edellisiäkin liberaalimpi.
Pidän alkuperäisyyttä tavoiteltavana. Olen löytänyt Raamatusta uutta valoa, tai pitäisi oikeammin sanoa, että sitä alkuperäistä ja vanhempaa valoa ja uskonkin ihan omalla tavallani, kuten moni muukin adventisti mutta olen kuitenkin mielelläni nykyisenkin adventtikirkon toiminnoissa mukana. Minun rakkauteni ylittää seurakuntarajat. Kai_An ajatukset ovat lähellä sydäntäni ja kannatan alkuperäistä adventismiä.
Kain esittämä Raamatun arvovallan perustelu on mielestäni nimen omaan kestävällä pohjalla. Jos kerran on päättänyt uskoa Raamattuun, niin ainoastaan Raamatun arvovallalla voidaan perustella Raamattua, kun kerran kyse on uskosta. Ollaan siis jo lähtökohtaisesti valittu että uskotaan Raamattu ainoaksi oikeaksi arvovallaksi.
Toinen kysymys, mikä vaatisi hieman määrittelyä olisi se, että mitä on alkuperäinen adventismi? Asiaa voisi pohtia esimerkiksi se mittarinaan, että onko kyse opinkohdista tai niiden sisällöstä tai siitä oliko adventtikirkko järjestäytynyt kirkkokunta tai miten järjestäytyneestä kirkosta oli kyse taikka mitkä taikka kuinka monet opinkohdat olivat jo ikään kuin voimassa taikka miten perusteellisia opinkohdat olivat. Tai onko jonkun mielestä jokin muu vaihtoehto parempi alkuperäisyyden määrittelyyn?
Ainakin yksi tekijä on melko varma: alkuperäisemmän on oltava varhaisempi. Sen enempää asiaa perustelematta, itse pidän alkuperäistä adventismia vähintään sen aikakauden adventismina, jossa opinkohtia oli viitisen kappaletta sekä sitä, että adventtikirkko ei ollut vielä järjestäytynyt. Oma ajatusmaailmani ei kuitenkaan voi hyväksyä sitä, että oppi lyötäisiin lukkoon opinkohdiksi. Pyhän Hengen toimintaa voidaan kahlita moisilla aivan liian hitaasti muuttuvilla opinkohdilla. Usko on henkilökohtainen asia ja Pyhä Henki toimii henkilökohtaisella tasolla. Nykyinen adventtikirkon opinkohta-ajattelu voi sitoa henkilökohtaista hengellistä kasvua. Näistä syistä sanon opinkohtalistoille EI.
Miller lienee niitä ensimmäisiä adventisteja vaikka olikin alunperin pabtisti ja hänellä oli hyviä ajatuksia. Kannatan siis hyvin alkuperäistä versiota adventismista, jossa opinkohtia ei oltu lyöty lukkoon. Se ei tarkoita sitä, etten uskoisi nykyisien opinkohtien pitävän sisällä oikeita asioita mutta minun kohdallani se tarkoittaa sitä, että minun AINOANA opinkohtanani on Raamattu.
Haluaisin laittaa nimeni näkyviin tähän kirjoitukseen mutta pelkään sen vaikeuttavan toimintaani adventtikirkossa. Näin ei saisi olla mutta aiemmat kokemukseni adventtikirkossa ovat vahvistaneet sitä ajatusta, että on tarpeellista suojata anonymiteettiään. Kyse tässä pelossa ei ole niinkään organisaation opeista tai teologiasta vaan jäsenistä, joiden toiminnan perusteella on helppoa päätellä, että he eivät omaa Jeesuksen Kristuksen rakkautta. Mielummin olen anonyymi ja jatkan toimintaani seurakunnassa ilman, että annan kenellekään syytä harjoittaa tuota rakkaudettomuuttaan.
Siunausta lukijoille!- Cycl0ne
Jes, ryhdytään raamatulliseksi. Milloin aletaan vaihtamaan suulle annettuja 'pyhiä suudelmia' (Room. 16)? Tiedän ihan hyvän näkösiäkin naisia seurakunnassa jonka kanssa tätä raamattullisuutta mielelläni harrastan.
- väärinajateltu
"Näistä syistä sanon opinkohtalistoille EI."
Sitten et ole ymmärtänyt sitä, miksi ne ovat olemassa. Adventtikirkon opinkohdat eivät ole uskontunnustus tai ajattelua määräävä tai peräti kahlehtiva teksti. Ne ovat KUVAUS siitä, miten enemmistö adventisteista ymmärtää RAAMATUN opetuksen. Et kai sinä Raamatulle sano EI? - yks_adventisti
väärinajateltu kirjoitti:
"Näistä syistä sanon opinkohtalistoille EI."
Sitten et ole ymmärtänyt sitä, miksi ne ovat olemassa. Adventtikirkon opinkohdat eivät ole uskontunnustus tai ajattelua määräävä tai peräti kahlehtiva teksti. Ne ovat KUVAUS siitä, miten enemmistö adventisteista ymmärtää RAAMATUN opetuksen. Et kai sinä Raamatulle sano EI?Ei, en sano Raamatulle ei. Ja kuten sanoit...miten enemmistö adventisteista ymmärtää... Minä en kuulu tuohon enemmistöön. Sanon adventtikirkon määritelmille ei.
Minä tulen vallan mainiosti toimeen ilman opinkohtalistaa. Jos luit tekstini ajatuksella, huomaat varmasti, että yksikään lauseeni ei sulkenut pois nykyisten opinkohtien ajatuksia mutta jos totta puhutaan, mihin aina pyrinkin, olen kylläkin selkeästi eri mieltä joistakin opinkohdista ja joistakin opinkohtien perusteluista myös.
Me ihmiset olemme erilaisia. Joillekin opinkohtalista on hyvinkin tärkeä. Toisille ei niin tärkeä. Jotkut eivät kaipaa elämäänsä niin perusteellista teologista sisältöä kuin toiset.
Ilmeisestikin monille adventisteille on tärkeää hallita monimutkaisia teologisia kiemuroita ja monille adventisteille on Jeesuksen rakkauden julistamisen sijaan tärkeämpää julistaa opinkohtia, kuten Suomen adventtikirkon johtaja viime kesänä yhdessä saarnassaan sanoikin. Tuskin hän turhaan kansaansa ojentaisi.
Hän suositteli keskittymään vähemmän opinkohtiin ja enemmän Kristuksen sovitustyöhön ja Jumalan rakkauteen. Minäkin suosittelen samaa. Opinkohdilla hienostelu voi olla joillekin hyvinkin tärkeää. Toisille riittää vallan hyvin Jeesuksen uhrikuoleman tuoma pelastus ja Jumalan rakkaus. Kun laki kerran on kirjoitettu sydämiimme, on sekin osa Jumalan rakkautta kunnossa.
Rauha kanssasi. - yks_adventisti
Cycl0ne kirjoitti:
Jes, ryhdytään raamatulliseksi. Milloin aletaan vaihtamaan suulle annettuja 'pyhiä suudelmia' (Room. 16)? Tiedän ihan hyvän näkösiäkin naisia seurakunnassa jonka kanssa tätä raamattullisuutta mielelläni harrastan.
Tuossa yksi nuorimies yritti ehdotta minulle (miehelle) sellasta, että oikein pyhiä suudelmia suukoteltaisiin mutta se ei ole minun juttuni. Halaus riittää. ;) Nuo pyhät suudelmat taitavat kuulua enempi kultuuriin kuin uskontoon.
- sivustatässäseuraan
Cycl0ne kirjoitti:
Jes, ryhdytään raamatulliseksi. Milloin aletaan vaihtamaan suulle annettuja 'pyhiä suudelmia' (Room. 16)? Tiedän ihan hyvän näkösiäkin naisia seurakunnassa jonka kanssa tätä raamattullisuutta mielelläni harrastan.
Sinulle sopisi Koivuniemen lahko. Siellähän harrastetaan tätä pyhää suunantoa vai mitä nimeä he siitä nyt sitten käyttivätkään.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tapani_Koivuniemen_uskonlahko - muotomeno.uskonnot
yks_adventisti kirjoitti:
Tuossa yksi nuorimies yritti ehdotta minulle (miehelle) sellasta, että oikein pyhiä suudelmia suukoteltaisiin mutta se ei ole minun juttuni. Halaus riittää. ;) Nuo pyhät suudelmat taitavat kuulua enempi kultuuriin kuin uskontoon.
"Nuo pyhät suudelmat taitavat kuulua enempi kultuuriin kuin uskontoon."
Samoin kuuluu jalkojen pesukin enempi kulttuuriin kuin uskontoon, mutta siitäkin on tehty adventtikirkossa riitti. - kysynpävaan
Jotkut helluntalaiset myös pesevät jalat ehtoolisella.
- Cycl0ne
yks_adventisti kirjoitti:
Tuossa yksi nuorimies yritti ehdotta minulle (miehelle) sellasta, että oikein pyhiä suudelmia suukoteltaisiin mutta se ei ole minun juttuni. Halaus riittää. ;) Nuo pyhät suudelmat taitavat kuulua enempi kultuuriin kuin uskontoon.
Sarkastinen kommenttini selvästi epäonnistui. Väännän rautalangasta, tällä kertaa selkeästi:
1) Käsky toteuttaa pyhää suudelmaa sattuu vaan olemaan yksi UT:n käskyistä, eikä liity millään tavalla kulttuuriin.
2) Jos haluaa olla raamatullinen, silloin pitää tätäkin käskyä noudattaa
3) Minä voisin toteuttaa tätä käskyä kauniiden uskis naisten kanssa, jotka tätä käskyä haluaa noudattaa sen raamattullisuuden vuoksi, mutta en totta helvetissä miesten kanssa.
4) minun Raamatun tulkinnassani vapaus, eikä UT:n epämääräiset rapustukset, on keskeisessä roolissa. - ei_kiitos
Cycl0ne kirjoitti:
Sarkastinen kommenttini selvästi epäonnistui. Väännän rautalangasta, tällä kertaa selkeästi:
1) Käsky toteuttaa pyhää suudelmaa sattuu vaan olemaan yksi UT:n käskyistä, eikä liity millään tavalla kulttuuriin.
2) Jos haluaa olla raamatullinen, silloin pitää tätäkin käskyä noudattaa
3) Minä voisin toteuttaa tätä käskyä kauniiden uskis naisten kanssa, jotka tätä käskyä haluaa noudattaa sen raamattullisuuden vuoksi, mutta en totta helvetissä miesten kanssa.
4) minun Raamatun tulkinnassani vapaus, eikä UT:n epämääräiset rapustukset, on keskeisessä roolissa.Eikös tuo uusitestamentti ole nimen omaan miesten kirjoituksia miehistä, jotka elävät miehisessä maailmassa. He siellä pääasiassa pyhiä suuteloitansa suorittavat keskenään eikä naiset.
- nöyryysriitti
kysynpävaan kirjoitti:
Jotkut helluntalaiset myös pesevät jalat ehtoolisella.
Juutalaiseen kulttuuriin kuului jalkojenpesu ja se oli myös siinä kulttuurissa tarpeellinen toiminto toisin kuin meidän kulttuurissamme.
Näyttää lähinnä typerältä noiden muovivatien kanssa pelleileminen ja että meidän kylmissä sääolosuhteissamme "pestään jonkun jalkoja", jolla on sukkahousut jalassa eli osoittaa siis vain sen, että se on pelkkä riitti, jolla yritetään korostaa, että Me olemme nöyrempiä kuin muut. - Cycl0ne
nöyryysriitti kirjoitti:
Juutalaiseen kulttuuriin kuului jalkojenpesu ja se oli myös siinä kulttuurissa tarpeellinen toiminto toisin kuin meidän kulttuurissamme.
Näyttää lähinnä typerältä noiden muovivatien kanssa pelleileminen ja että meidän kylmissä sääolosuhteissamme "pestään jonkun jalkoja", jolla on sukkahousut jalassa eli osoittaa siis vain sen, että se on pelkkä riitti, jolla yritetään korostaa, että Me olemme nöyrempiä kuin muut.Olen samaa mieltä, että jos uskovat suomessa haluavat vastaavan rituaalin, se voisi olla vaikka vesilasin antaminen toiselle, eli jotain sellaista joka korostaa palvelua ja nöyryyttä.
Suurin osa meistä kun käy aamulla suihkussa, eikä tarvitse jalkojen pesua heti parin tunnin jälkeen. - Cycl0ne
ei_kiitos kirjoitti:
Eikös tuo uusitestamentti ole nimen omaan miesten kirjoituksia miehistä, jotka elävät miehisessä maailmassa. He siellä pääasiassa pyhiä suuteloitansa suorittavat keskenään eikä naiset.
On toki, Abraham teki vielä rankemman jutun kuin pusun: hän käski palvelijaansa tarttumaan kiveksiinsä (siis Abrahamin) kun halusi varmistaa että kaveri hommaisi Iisakille hyvän vaimon. Onneksi tapa jäi käytöstä Raamatun aikana, ihan hauska sinänsä olisi nähdä kun pastorit tai piispat siunataaan tehtäviinsä tarttumalla heidän kasseihinsa.
- Näin.ne.beduiinit
"On toki, Abraham teki vielä rankemman jutun kuin pusun: hän käski palvelijaansa tarttumaan kiveksiinsä (siis Abrahamin) kun halusi varmistaa että kaveri hommaisi Iisakille hyvän vaimon."
Tuon ajan rituaaleihin kuului myös se, että isä usein korkkasi tyttärensä ennen kuin tytär naitettiin "neitsyenä" eteenpäin.
Tuota Abrahamin palvelijan tekemää tointa voidaan pitää siis vertauskuvana siitä, että ne siemenet Aabrahamin kasseista tulevat pursuamaan sinne Isakin vaimoehdokkaan vaginaan ennen kuin Isak pääse pukille ja tyttären isä on jo suorittanut saman rituaalin kun tytär on täyttänyt 12v. - pyhpyhjapyh
Näin.ne.beduiinit kirjoitti:
"On toki, Abraham teki vielä rankemman jutun kuin pusun: hän käski palvelijaansa tarttumaan kiveksiinsä (siis Abrahamin) kun halusi varmistaa että kaveri hommaisi Iisakille hyvän vaimon."
Tuon ajan rituaaleihin kuului myös se, että isä usein korkkasi tyttärensä ennen kuin tytär naitettiin "neitsyenä" eteenpäin.
Tuota Abrahamin palvelijan tekemää tointa voidaan pitää siis vertauskuvana siitä, että ne siemenet Aabrahamin kasseista tulevat pursuamaan sinne Isakin vaimoehdokkaan vaginaan ennen kuin Isak pääse pukille ja tyttären isä on jo suorittanut saman rituaalin kun tytär on täyttänyt 12v.Puhut täyttä paskaa.
- hölmöilijälle
Cycl0ne kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että jos uskovat suomessa haluavat vastaavan rituaalin, se voisi olla vaikka vesilasin antaminen toiselle, eli jotain sellaista joka korostaa palvelua ja nöyryyttä.
Suurin osa meistä kun käy aamulla suihkussa, eikä tarvitse jalkojen pesua heti parin tunnin jälkeen."Suurin osa meistä kun käy aamulla suihkussa, eikä tarvitse jalkojen pesua heti parin tunnin jälkeen."
Ehtoollisen jalkojenpesulla ole mitään tekemistä peseytymisen kanssa. Se on vertauskuva synnistä puhdistumisesta ja kasteliiton uudistus. - Cycl0ne
pyhpyhjapyh kirjoitti:
Puhut täyttä paskaa.
1 Moos24: Abraham oli tullut vanhaksi ja ikääntyneeksi, ja Herra oli siunannut häntä kaikin tavoin. 2 Abraham sanoi nyt palvelijalleen, taloutensa vanhimmalle, joka huolehti hänen koko omaisuudestaan: "Kosketa minua nivusiin
- Cycl0ne
hölmöilijälle kirjoitti:
"Suurin osa meistä kun käy aamulla suihkussa, eikä tarvitse jalkojen pesua heti parin tunnin jälkeen."
Ehtoollisen jalkojenpesulla ole mitään tekemistä peseytymisen kanssa. Se on vertauskuva synnistä puhdistumisesta ja kasteliiton uudistus.Varmaan sitten pitäisi myös pitää paitaa, jonka neljässä kulmassa on pienet töyhtöt kuten Jeesuksella oli.
Vertauskuvia voi uudistaa. Vesilasi voisi olla ihan hyvä vertauskuva puhdistumisesta. Cycl0ne kirjoitti:
Sarkastinen kommenttini selvästi epäonnistui. Väännän rautalangasta, tällä kertaa selkeästi:
1) Käsky toteuttaa pyhää suudelmaa sattuu vaan olemaan yksi UT:n käskyistä, eikä liity millään tavalla kulttuuriin.
2) Jos haluaa olla raamatullinen, silloin pitää tätäkin käskyä noudattaa
3) Minä voisin toteuttaa tätä käskyä kauniiden uskis naisten kanssa, jotka tätä käskyä haluaa noudattaa sen raamattullisuuden vuoksi, mutta en totta helvetissä miesten kanssa.
4) minun Raamatun tulkinnassani vapaus, eikä UT:n epämääräiset rapustukset, on keskeisessä roolissa.>>> Sarkastinen kommenttini selvästi epäonnistui. >>>
Etkös ole tuohon ikään oppinut uskovaisista mitään? Sarkasmi ja uskovainen ei ole hyvä yhdistelmä, saatikka vitsi uskovaisen omasta uskonnosta. Vierasta saa pilkata, mutta oma usko ei yleensä pilkkaa siedä.
>>> 3) Minä voisin toteuttaa tätä käskyä kauniiden uskis naisten kanssa, jotka tätä käskyä haluaa noudattaa sen raamattullisuuden vuoksi, mutta en totta helvetissä miesten kanssa. >>>
Room. 16:16, 1. Kor. 16:20, 2. Kor. 13:12, 1. Tess. 5:26 ja 1. Piet. 5:14 kehoitetaan tervehtimään pyhällä suudelmalla, eikä siellä kyllä ohjeisteta, että vain viehättävän vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa.
Eli eikös tämä sinun ajattelusi, vaikkakin vitsillä heitetty, ole juuri sitä, mikä aiheuttaa uusia lahkoja ja sekaannusta seurakunnissa, kun aletaan soveltaa ja tulkita pyhiä höpinöitä omista mielihaluista lähtien.
Jos kerran jokin jumala tai Paavali haluaa, että miehet vaihtavat pyhiä suudelmia, niin sen kanssa on elettävä ja koetattava pitää kieli riittävästi omassa suussa, ettei tule vääriä signaaleja annettua.
Jumalasi varmaan antaisi uuden ilmoituksen asiasta, jos pyhät suudelmat olisi todettu yläkerrassa aikansa eläneeksi tapahtumaksi, jolla ei sitten mitään sen suurempaa tarkoitusta ollutkaan, mutta sellaista ilmoitusta ei ole kuulunut. Ei ole näkynyt palavia pensaita eikä puhuvia aaseja tuomassa uusia ilmoituksia, joten pyhä suudelma on voimassa, halusi sitä joku yksittäinen taho tai ei.- Cycl0ne
Huomaan, etten enää olekaan kovin raamattu-uskovainen. Tämän ketjun aiheena oli alkuperäisyyden arvostus, mutta kuten tässä puheenvuorojen aikana on käynyt ilmeiseksi, tarvitaan tulkintaa koska tekstiä ei voi soveltaa sellaisenaan. Tarvitaan karsintaa, mitä otetaan mukaan ja mitä jätetään. Sama tapahtui jo VT:n juttujen kanssa, lait uusiutuivat ja monet tavat, esim. sandaalia ei nykyään tarvitse ottaa jalasta kun tekee sopimuksen jonkun kanssa.
"Eli eikös tämä sinun ajattelusi, vaikkakin vitsillä heitetty, ole juuri sitä, mikä aiheuttaa uusia lahkoja ja sekaannusta seurakunnissa, kun aletaan soveltaa ja tulkita pyhiä höpinöitä omista mielihaluista lähtien."
Sekaannusta tässä joka tapauksessa tulee, eikä yhtänäistä linjaa saa tekemälläkään. Ei ole helppo homma pastoreilla kun joku tivaa, Raamatun sanaan vedoten, pyhää suudelmaa. :) Olisihan se paska nakki jos pitäisi kirkkoon tullessaan pussata jotain vanhaa vaaria tai mummoa, mutta onneksi tätäkään Jumalan sanaa ei kukaan koskaan ole adventtikirkossa halunnut toteuttaa.
Kyllä minäkin olen alkanut hyväksyä sen ettei näillä eri uskon ryhmillä ole varsinaisen totuuden kanssa kovinkaan paljon tekemistä siinä mielessä että Jumalalla nyt olisi joku preferenssi onko naisilla liina päässä kirkossa tai suuteleeko uskovat toisiaan alati. Irrelevantteja asioita. Tähän luen mukaan myös jalkojen pesun tms. jutut. Miten voi testata sen että joku asia on erittäin tärkeä Jumalalla vai ei on jättää se tekemättä ja katsoa seuraukset. Jos jättää jalkojenpesun väliin, pyyhkiytykö nimi taivaan kirjoista? Tuskin. Ei sanktioita, ehkä miinusmerkki päivän saldoon.
Eli kyllä siinä on kova homma alkuperäisyyden puolustajilla kertoa miksi pyhät kielarit veljien kanssa olisi jotenkin jäänyt pois Jumalan vaatimuksista.
- Oikea.tulkinta
Adventismi on roskaruokaa, joka ei ravitse ketään, vaan tekee elävästäkin zombin.
- sääntöjä
Olen samaa mieltä. Sääntöjä pitää noudattaa tai muuten kirjoitus poistetaan palstalta.
- pyhpyhjapyh
Väitteesi on potaskaa.
- Peter__T
No kyllähän adventismi uudistuu.
Ei enää olla niin sisäänpäin kääntyneitä kuin muinoin. Jopa ns. vieraille tulille lähdetään lämmittelemään.
Silmiini osui Jyväskylän adventtiseurakunnan vuosikertomus. Siellä kerrotaan kuinka seurakunnasta on osallistuttu (kohtuu suurella laumalla) Global Leadership Summit-tapahtumaan.
Ks. http://glssuomi.fi/
Tämä on vuosikertomuksen mukaan ollut "seurakunnan tärkein vuosittainen koulutustapahtuma".
Tätä se on:
"Vuosittainen kaksipäiväinen konferenssi tarjoaa innostavaa opetusta maailmankuuluilta kristityiltä johtajilta. Vuonna 2016 konferenssiin odotetaan noin 305 000 johtajaa ympäri maailmaa."
Siellä on käyty ahkerasti vuodesta toiseen, mutta kumma kyllä en ole havainnut minkäänlaista johtajuuden lisääntymistä siellä käymisen tuloksena. Jotakin on siis mennyt vikaan.
Lupaukset paremmasta eivät näytä oikein toteutuvan käytännössä:
(vai oletteko havainneet suomalaisessa adventtikirkossa näitä ilmiöitä?)
"Syitä osallistua
Sinulle tarjoutuu paljon tilaisuuksia terävöittää taitojasi ja kehittää alaisiasi. GLS on hyväksi havaittu apuväline, jota soveltamalla konferenssiin osallistuneet saavat aikaan seuraavia kiehtovia tuloksia.
Riippumaton tutkimus, jonka on toteuttanut Excellence in Giving.
Tiimityö Osallistujat kokevat tiimityön kohentuneen, työtyytyväisyyden lisääntyneen ja tuottavuuden kasvaneen 83%
Tehokkuus
Osallistujat sanovat, että heidän organisaationsa on aiempaa tehokkaampi, koska visio on selkeytynyt 61%
Mielekkyys
Osallistujat kokevat aiempaa suurempaa mielekkyyttä ja tyytyväisyyttä 87%
Parempia johtajia
Osallistujat esittävät konkreettisia havaintoja siitä, millä tavoin heidän esimiehestään on tullut parempi johtaja 81% "- Cycl0ne
Tärkeintä tietysti on että voi sanoa käyneensä 'johtaja'-koulutuksessa. Tämä itsessään voi lämmittää kuulijoiden mieliä: meidän johtotähtemme aina silloin tällöin käy kuuntelemassa maailmanluokan puhujia.
Ehkä toisaalta olisi hyvä odottaa realistisia asioita ihmisiltä. Adventtikirkossa ei asustele enkeleitä. - organizationalmanagement
GLS-oppien tehottomuus suomalaisessa adventtikirkossa johtuu todennäköisesti siitä, että oppiin lähetetyt eivät omaa sellaista koulutus/osaamispohjaa, jolla he voisivat ymmärtää annetun koulutuksen kokonaisvaltaisesti ja soveltaa sitä kunnolla käytäntöön. GLS:n koulutuksessa käytetään hengellisen johtamisen taitojen ohella businessmaailman oppeja, joiden soveltaminen hengelliseen työskentelyyn vaatii erityistä ymmärrystä. Hengellisiä organisaatioita ei pidä johtaa business ajattelulla vaikka sieltä voidaankin ammentaa keinoja.
Tässä on siis käynyt niin, niin kuin monta kertaa ennenkin, että adventtikirkon johtoon päästetään ihmisiä, joilla ei ole johtokokemusta tai todellisia avuja johtamistyöhön. Samanlaisia ongelmia tulee kun lääkörit laitetaan johtamaan sairaaloita tai sairaanhoitopiirejä. He kyllä ymmärtävät sairaiden hoitamista mutta monella heistä ei ole minkäänlaista hajua siitä, miten organisaatiota johdetaan. Näin ollen adventistien osallistumisesta GLS-konferenssiin on tullut vain yhteistä kivaa, missä voi kirkon rahoilla voi päästä osaksi jotakin, missä voi kuvitella olevansa osa jotakin suurempaa juttua.
Tämä siis johtamisen korkeakoulututkinnolla ja vuosien johtamiskokemuksella arvioituna olettaen, että annettu lähtötieto pitää paikkaansa. - Peter__T
Pitäähän tuo paikkansa. On hyvä huomata se, että GLS- seminaareihin menevät ns riviseurakuntalaiset; toki joku harvardin käynyt paimen menee sinne laumansa mukana. Olen lähinnä aprikoinutkin sitä, miten tällainen "johtajuuden" tankkaus vaikuttaisi näissä riviseurakuntalaisissa. Itsekin yritysjohtajana elämäntyöni tehneenä olen suuresti kummastellut sitä likpitäen täydellistä johtajuuden (sekä leadership että management) puutetta joka on havaittavissa käytännössä jokaisella organisaation tasolla. Todellinen johtajuus sisältänee esimerkiksi päämäärän asettamisen, visioinnin ja motivoinnin sekä edestä päin esimerkillä johtamisen (pl. RUK:issa opetettu syväjohtaminen, joka ei ole pasifistiyhteisössä toki muutoinkaan relevanttia) .
Ehkjäpä tuollaisessa hienolta näyttävässä tapahtumassa vieraileminen voittaa kotiseurakunnan tunmnelmat 10-0 ja saa aikaan jonkinlaisen epärationaalisen luulon siitä että nyt me olemme jotakin ja nyt meillä tulee menemään lujaa.
Samalla tavalla pää painuksissa nämä "johtajat" siellä kotikirkon penkissä istuvat summit:in jälkeenkin ja seuraavat lauman äänekkäintä.
Olen ällistynyt siitäkin että tällainen toistuva GLS:ssa hyppääminen ei anna valmiuksia näille "Johtajille" edes niinkin yksinkertaisen asian kuin mitattavissa olevilla suureilla määritellyn toimintasuunnitelman laatimiseen edes seuraavaksi vuodeksi. Se on ylivoimainen tehtävä. ToSu vilisee sanoja "pyritään", "tullaan", "aiotaan" ja niin edelleen. Ei luther turhaan lausunut että helvettiin johtava polku on kivetty hyviullä aikomuksilla.
Kyllä johtajuus minun sanavarastossani on avan jotakin muuta. Peter__T kirjoitti:
Pitäähän tuo paikkansa. On hyvä huomata se, että GLS- seminaareihin menevät ns riviseurakuntalaiset; toki joku harvardin käynyt paimen menee sinne laumansa mukana. Olen lähinnä aprikoinutkin sitä, miten tällainen "johtajuuden" tankkaus vaikuttaisi näissä riviseurakuntalaisissa. Itsekin yritysjohtajana elämäntyöni tehneenä olen suuresti kummastellut sitä likpitäen täydellistä johtajuuden (sekä leadership että management) puutetta joka on havaittavissa käytännössä jokaisella organisaation tasolla. Todellinen johtajuus sisältänee esimerkiksi päämäärän asettamisen, visioinnin ja motivoinnin sekä edestä päin esimerkillä johtamisen (pl. RUK:issa opetettu syväjohtaminen, joka ei ole pasifistiyhteisössä toki muutoinkaan relevanttia) .
Ehkjäpä tuollaisessa hienolta näyttävässä tapahtumassa vieraileminen voittaa kotiseurakunnan tunmnelmat 10-0 ja saa aikaan jonkinlaisen epärationaalisen luulon siitä että nyt me olemme jotakin ja nyt meillä tulee menemään lujaa.
Samalla tavalla pää painuksissa nämä "johtajat" siellä kotikirkon penkissä istuvat summit:in jälkeenkin ja seuraavat lauman äänekkäintä.
Olen ällistynyt siitäkin että tällainen toistuva GLS:ssa hyppääminen ei anna valmiuksia näille "Johtajille" edes niinkin yksinkertaisen asian kuin mitattavissa olevilla suureilla määritellyn toimintasuunnitelman laatimiseen edes seuraavaksi vuodeksi. Se on ylivoimainen tehtävä. ToSu vilisee sanoja "pyritään", "tullaan", "aiotaan" ja niin edelleen. Ei luther turhaan lausunut että helvettiin johtava polku on kivetty hyviullä aikomuksilla.
Kyllä johtajuus minun sanavarastossani on avan jotakin muuta.Vai onkohan kyse siitä, että firmaan, joka vuonna 2017 tekee bisnestä jumalilla, enkeleillä ja yleensäkin satujen kauppaamisesta hyväuskoisille hölmöille, niin näihin paikkoihin ei eksy penaalin terävimmät kynät, ei pomoiksi eikä alaisiksi. Jos työpaikkaa tarjoaa yritys, jonka pääsyvaatimuksena on uskoa 6000 vuotta vanhaan elämään tällä planeetalla, niin eihän ole odotettavissa muita kuin idiootteja.
- organizationalmanagement
Peter__T kirjoitti:
Pitäähän tuo paikkansa. On hyvä huomata se, että GLS- seminaareihin menevät ns riviseurakuntalaiset; toki joku harvardin käynyt paimen menee sinne laumansa mukana. Olen lähinnä aprikoinutkin sitä, miten tällainen "johtajuuden" tankkaus vaikuttaisi näissä riviseurakuntalaisissa. Itsekin yritysjohtajana elämäntyöni tehneenä olen suuresti kummastellut sitä likpitäen täydellistä johtajuuden (sekä leadership että management) puutetta joka on havaittavissa käytännössä jokaisella organisaation tasolla. Todellinen johtajuus sisältänee esimerkiksi päämäärän asettamisen, visioinnin ja motivoinnin sekä edestä päin esimerkillä johtamisen (pl. RUK:issa opetettu syväjohtaminen, joka ei ole pasifistiyhteisössä toki muutoinkaan relevanttia) .
Ehkjäpä tuollaisessa hienolta näyttävässä tapahtumassa vieraileminen voittaa kotiseurakunnan tunmnelmat 10-0 ja saa aikaan jonkinlaisen epärationaalisen luulon siitä että nyt me olemme jotakin ja nyt meillä tulee menemään lujaa.
Samalla tavalla pää painuksissa nämä "johtajat" siellä kotikirkon penkissä istuvat summit:in jälkeenkin ja seuraavat lauman äänekkäintä.
Olen ällistynyt siitäkin että tällainen toistuva GLS:ssa hyppääminen ei anna valmiuksia näille "Johtajille" edes niinkin yksinkertaisen asian kuin mitattavissa olevilla suureilla määritellyn toimintasuunnitelman laatimiseen edes seuraavaksi vuodeksi. Se on ylivoimainen tehtävä. ToSu vilisee sanoja "pyritään", "tullaan", "aiotaan" ja niin edelleen. Ei luther turhaan lausunut että helvettiin johtava polku on kivetty hyviullä aikomuksilla.
Kyllä johtajuus minun sanavarastossani on avan jotakin muuta.Lisäisin tuohon listaasi vielä yrityksen hiljaisen tiedon siirtämisen tärkeyden sekä toteutuksen jälkeisen seurannan, sen analysoinnin ja seurannasta saadun tiedon käyttämisen organisaation kehittämiseen. Ja tietysti nuo mittarit, joita jo sivusitkin.
- Anonyymi
Tuosta johtajuudesta adventtikirkossa voidaan tietysti ajatella niinkin, että vastuu johtajuudesta annetaan yleensä adventtikirkon päättäjien keskuudessa sille mielikuvitusjumalalle, jonka mielikuvitusolennon edessä ollaan polvillaan ja hoetaan hyväksi koettua mantraa: "tapahtukoon herra niin kuin sinä tahdot, eikä niin kuin me tahdomme." Kukaan ei luonnollisesti usko eo. lauseeseen, mutta se kuulostaa niin hyvältä ja oikealta.
Vastuun siirtäminen kun on niin paljon helpompaa ja antaa sitä peliä 'tuomaroida' joku muu taho.
"Me olemme vain töissä täällä niin kauan kuin joku maksaa siitä, että saa kuulla viikoittaisia tarinatuokioitamme siitä, mitä pitäisi tehdä, mutta ei nyt viitsisi kuitenkaan."
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2883523BLACKFRIDAY 186e 4pv Alicantte lennoilla ja hotellilla
No nyt löytyi hyvä blackfriday tarjous. Sivustolla matkapörssi myös muita hyviä tarjouksia. 4 Päivän reissu, 3 tähden ho62415Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html2552219- 682089
- 761754
Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M3511393MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."
Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/271195- 651089
"Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta
löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko241084Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola1821080