Miten suhtaudut uuteen tietoihin ja asioihin?

eppu2

Oletteko havainneet, että ihmiset etsivät useasti sellaista tietoa, mikä tukee heidän ennakkokäsityksiään/luulojaan.
Eikö tietoa pitäisi etsiä sillä silmällä, että avoimin mielin haastaa itsensä myös muokkaamaan/muuttamaan mielipidettään.
Kuuntelin radiosta kasvisruokain suosijoiden haastattelua.
Kun oli puhe vastaväitteistä nettikeskusteluissa, haastateltu sanoi, että ihmiset aina sanovat googlaa, no kyllähän sieltä löytyy aina omaa ajatusta tukevaa (ei ihan sanatarkasti).
Haastattelu eteni jonkin aikaa, selitti jotain asiaa omasta kannastaan ja sanoi, kyllä netistä löytyy tutkimusta tästä.
Arvaatte varmaan mitä ajattelin.

82

774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omin-päin pääsee aina onneensa.
      Ken sitten onnestaan kertoo joutuu onnettomaksi.
      Nyky-tekniikan aikana ei ole enää mitään omaa.
      -
      Luultavasti tähänkin aloitukseen tulee onnen-onkijoita.
      Jotka toiset sitten sortavat murheen laaksoihin.
      Aivan kuten aloitus kertoo.
      _
      Vain riimit ovat aitoja ja ikuisia.
      -
      "Minä kävelin metsässä pimeässä
      oli kissasi kuolleena siellä.

      Kissalta valui poskelle kuola
      liekö syynä ruokansa liika Suola.

      Katsoin kotona koneelta mikä voisi olla
      että Kissa-rievusta tuli pelkkä nolla.-"
      -
      https://www.youtube.com/watch?v=0UM3lpJOM6c

      H.

      • eppu2

        Jaa-a, jos tuota kissariimiä ei oteta lukuun, niin paljon on perää noissa alkulauseissasi.
        Kahvia juodessani kuuntelin tuon kappaleen. Empä ole pitkään aikaan tuota edes muistanut, mukava vanha biisi.


    • Tänä päivänä katselin suomalaisuutta ulkomaalaisen silmin ja hämmästyin sitä suunnatonta angstia mitä noin 40-vuotias suomalainen mies minuun suuntasi.

      Kävimme kirjastossa, tie kirjaton vierestä on muutettu sitten viime käymiseni yksisuuntaiseksi. Ajoin siis väärään suuntaan kun vastaani ajoi vihaisesti kurvaileva autoilija, Kysyin Petzeltä onko tuo humalassa johon Petze, että sinä ajat yksisuuntaisella tieosuudella väärään suuntaan.

      Ups..ajattelin en voinut kääntyä takaisin.

      Seuraavassa liikenneympyrän jälkeisellä tieosuudella samainen mies ajoi autonsa aivan perääni. En tosin huomannut, mutta koska minulla on pakki ja ykkönen vierekkäin auto teki äkkinäisen pakkiliikkeen, jolloin mies sai tosi hepulin. Hän alkoi huudattamaan riikkaria ja seurasi meitä.

      No, ei hätää ajoin Super-Marketin pihaan ja nousimme autosta, kävelimme muutaman metrin ovea kohti kun mies juoksi eteemme, alkoi valoshow.

      Hän oli raivoissaan, mikä taas tekee minussa päinvastaisen vaikutuksen, tehden minusta rauhallisen. Mies heilutti nyrkkiä kasvojeni edessä ja haukkui minua kaikilla mahdollisilla huonon autoilijan termeillä. Minä tuijotin kun HOO Moilanen miestä silmiin. Kysyin lopuksi ...I do not understand what you mean.

      Mies hyppäsi kuvainnollisesti ilmaan ja näytti minulle sormimerkein mitä hän tarkoitti.

      Opin uutta näköalaa....tunsin suomalaisen vihan vierasta kieltä puhuvia kohtaan.

      • "korppis"

        Tällainen satu tällä kertaa.
        Muista piirtää vihkoosi kuvat.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "korppis"

        Tällainen satu tällä kertaa.
        Muista piirtää vihkoosi kuvat.

        H.

        Tiedän kuka on kaikkien satujen takana.


      • eppu2

        Kerroit niin elävästi tilanteen, että ihan hymyilytti, vaikkei tuo naurunasia olekkaan.
        Mieheen iski oikeassa olemisen raivo, niin että käytöstavatkin unohtui.
        Aina voi valita miten tilanteisiin suhtautuu.
        Itsekin pidän rauhallisuuden mielessäni oli tilanne mikä tahansa.
        Adrenaliinimyrskyssä ei kykene järkevään suhtautumiseen.


      • Korppis11
        eppu2 kirjoitti:

        Kerroit niin elävästi tilanteen, että ihan hymyilytti, vaikkei tuo naurunasia olekkaan.
        Mieheen iski oikeassa olemisen raivo, niin että käytöstavatkin unohtui.
        Aina voi valita miten tilanteisiin suhtautuu.
        Itsekin pidän rauhallisuuden mielessäni oli tilanne mikä tahansa.
        Adrenaliinimyrskyssä ei kykene järkevään suhtautumiseen.

        Olen selvinnyt tiukoista tilanteista tällä ominaisuudellani. Rauhoitun kun minua ympäröi kaaos.

        Rauhoittumista kaaoksessa kantsii opetella se tuottaa hyvää mieltä kun pystyy hallitsemaan itsensä eikä lankea vastapuolen provosointiin.


    • tööttt

      Käsityskannat ihmisenä olosta maailmssa lienee jotain samaa kuin viidakosssa oloa - ei saisi olla mitään omaa kantaakaan koska todettu että vain julkista riistaa silleen ilman mitään yksityisyyden suojaa - miksi ei ihmiset saa olla ihan omanlaisiaan - joltain aivopesultahan kuulostaa noi luulemiset ja ennakkotiedoista plää plää yleisen edun ja mielipiteitten mukaan ohjelmoidut juuri jollekin ikäryhmlle suunnitellut hevokakkara-ohjelmat kaikkine häntäjouhineen ja viuhkamatoineen - kyllähän netistä löytyy - paljon asiaa mutta myös myös asioitten vierestä paljon sellaista mitä ikänäs ei eloonsa edes tarvitse eikä halua - monissa asioissa apu aikanaan jäänyt saamatta ja silläkin ollut pitkäkestoisia vaikutuksia.

      • eppu2

        Tuo Sinun tekstisi häntäjouhineen ja viuhkamatoineen on niin värikästä, etten ihan saa ajatuksistasi kiinni.
        Kuitenkin kait noissa opetussuunnitelmissa nykyään otetaan huomioon, että jokainen voisi ilmentää omaa itseään.
        Joku järjestys kuitenkin täytyy olla, muutenhan tuloksena on kaaos.


    • Siilimuorikka3

      Uutta tietoa tulee koko ajan ovista ja ikkunoista, suorastaan tietoähkyä aiheuttaen. Poimi siitä sitten se oleellinen, millä on itsellesi merkitystä ja perehdyttää siihen tarkemmin. Paljon on turhaa tietoa, jolla ei tee mitään.

      • eppu2

        Suurin osa tietotulvasta on yksilön kannalta turhaa.
        Tieto joka toiselle on tärkeä, ei välttämättä toiselle merkitse mitään.
        Toisaalta taas nykymaailman kiireinen ilmapiiri voi aiheuttaa sen, että tärkeä tieto jää saavuttamatta kohteensa.


      • eppu2 kirjoitti:

        Suurin osa tietotulvasta on yksilön kannalta turhaa.
        Tieto joka toiselle on tärkeä, ei välttämättä toiselle merkitse mitään.
        Toisaalta taas nykymaailman kiireinen ilmapiiri voi aiheuttaa sen, että tärkeä tieto jää saavuttamatta kohteensa.

        Mikä voisi olla tuo tärkeä tieto, joka jää saavuttamatta?
        Minulla kun ei ole kiire, niin hyvin olen ehtinyt kaipaamani tiedot saada.
        Vaan eipä niitä paljon olekaan hukassa ole ollut.


      • eppu2
        Ancelina kirjoitti:

        Mikä voisi olla tuo tärkeä tieto, joka jää saavuttamatta?
        Minulla kun ei ole kiire, niin hyvin olen ehtinyt kaipaamani tiedot saada.
        Vaan eipä niitä paljon olekaan hukassa ole ollut.

        Tulin siinä saunasta.
        Niin, ei meillä oloneuvoksilla varmaan ole niinkään tuota vaaraa.
        Lähinnä ajattelin tilanteita, joita joskus työelämässä tuli.
        Kun on kiireistä ja tieto jonka tarvitsisi ei saavuta ja siitä syystä joku menee asia menee vinoon.
        Itsellä työelämässä oli tärkeää tiedon siirtäminen, että hommat toimi.


      • eppu2 kirjoitti:

        Tulin siinä saunasta.
        Niin, ei meillä oloneuvoksilla varmaan ole niinkään tuota vaaraa.
        Lähinnä ajattelin tilanteita, joita joskus työelämässä tuli.
        Kun on kiireistä ja tieto jonka tarvitsisi ei saavuta ja siitä syystä joku menee asia menee vinoon.
        Itsellä työelämässä oli tärkeää tiedon siirtäminen, että hommat toimi.

        Saunassa kävin minäkin.
        Olen jo niin syrjässä kiireestä ja tietotulvasta, voin itse säädellä mikä kiinnostaa ja mitä haluaa edes vastaanottaa.


    • katselin dokumentin terroristien torjuntaryhmästä , oli koe tehtävä ja ryhmässä oli kaks ulkopuolista analyytikkoa.
      Vakituiset oli lukinneet ajatuksensa määrättyihin seikkoihin ja jätti huomiotta tärkeet vihjeet jotka amatöörit pani merkille , ne osas nimetä mahdolliset pahantekijät.
      Olen ittessäni huomannut sen että kun jotain seikkaa epäilee niin silloin hakee omia ajatuksia vahvistavia mielipiteitä.

      • eppu2

        Tuo on hyvä esimerkki siitä, kun kangistuu tiettyyn kuvioon, ei ikäänkuin näe mitään muuta.
        Ei ole muuta totuutta, vaikka se oma totuus olisi aikaa sitten vanhentunut.
        Tuo omien ajatusten vahvistuksen hakeminen ikäänkuin kuuluu ihmisluontoon. Se tapahtuu monasti niin, ettei sitä edes itse huomaa.


    • totuusraiskattu

      Objektiivinen tieto ei ole enää kovinkaan itsestäänselvää, jos se sitä koskaan on edes ollutkaan. Aina on jonkun ideologian värittämä henkilö toimittajana tms. Kyllä vielä joskus 1980-luvulla aina tiedettiin mistä tuutista tieto tuli ja osattiin suhtautua siihen sen mukaan. Nykyään tilanne on todella sekava ja ihmiset jotenkin naivimpia, ovat tietenkin tottuneet siihen, että mediat kertovat lähes absoluuttisen totuuden täällä Suomessa. Onneksi on kuitenkin soma, joka kyllä viimeistään kertoo miten asiat oikeasti ovat, tai ainakin lähes oikeasti.

      Avointa keskustelua ei tietyistä hankalista asioista haluta valtamedioissa edes käydä. Valtaapitävät pelkäävät, että menettävät valtansa ja EU on kuitenkin tämän kaiken pahankin alku ja juuri. EU;n hallitsijat pelkäävät EU:n hajoavan, jos totuus näistä hankalista asioista leviää koko kansan tietoisuuteen. Totuuden ja hyvän on kuitenkin pakko aina lopulta voittaa ahneus ja paha, vaikka se kipeetä tekeekin.

      • eppu2

        Se on, kun tiedon välittäminen on niin nopeutunut ja on monenmoisia laitteita sen levittämiseksi keksitty.
        Onhan tässä viimeaikoina tuo valtamedian totuudellisuuskin horjunut.
        Mitä vallanpitäjiin tulee, ainahan he yrittävät valta-asemaansa suojella kaikin keinoin.


    • Kyllä kai sitä yrittää suodattaa tarjonnasta sen, mikä on itselle tarpeellista ja ajankohtaista. Ja kun jonkinlainen maailmankatsomus on olemassa, sitä päivittää vain tarpeen mukaan. Moni elämänalue jää katveeseen, itselläni ainakin urheilu, sitä en juuri seuraa, vaikka urheilutoimittaja on suvussa.
      Tässä elämänvaiheessa arkijärki ja kriittinen mieli riittävät tietotulvan hallinnassa, mutta vähän olen huolissani nuorista, koulu-uudistuksista. Kun ei enää opeta, ohjataan vain tiedon lähteille. Niin olen asian ymmärtänyt.

      • eppu2

        Sitä ehtiikin näin oloneuvoksena suodattamaan tietotulvaa.
        Tuohon omaan maailmankatsomukseenhan se suuresti nojaa, mitä me vastaanotamme.
        Itselleni aina välillä muistutan, että ei pidä jämähtää ja lukita mieltään mihinkään tiettyyn totuuteen.
        Eikos sitä medialukutaitoa ole nykyään opetuksessa, ainakin siitä on puhuttu.
        Minullakin on juuri tuolla urheilun alueella katvetta.
        En myöskään ymmärrä höykäsen pöläystä mistään älypeleistä, kunnei kiinnosta.


      • Siilimuorikka3

        Totta demeter. Kun ei opeteta vaan ohjataan tiedon lähteille, kuinka moni esim nuori 0n niin kypsä että ottaa vastuun oppimisestaan. Joku ottaa, toinen ei ja sama koulutus pitäisi päästä läpi. Kuka ottaa vastuun minimistä?


    • flegmaatti

      Muslimiveljeskunnan imaami sen on sanonut. Kaikki tieto on koraanissa. Muita kirjoja ei tarvita. Eikä ilmeisesti muitakaan tietolähteitä.

      • eppu2

        Eräässä dokumentissa näytettiin, kuinka metrin mittaisille opetettiin koraanikoulussa, että amerikkalaiset ovat vääräuskoisia vihollisia ja ne täytyy tappaa.
        Ipanat pantiin toistamaan asiaa moneen kertaan.
        Tuloshan on nähtävissä tästä tiedonjaosta.


      • ydinrasismipommi
        eppu2 kirjoitti:

        Eräässä dokumentissa näytettiin, kuinka metrin mittaisille opetettiin koraanikoulussa, että amerikkalaiset ovat vääräuskoisia vihollisia ja ne täytyy tappaa.
        Ipanat pantiin toistamaan asiaa moneen kertaan.
        Tuloshan on nähtävissä tästä tiedonjaosta.

        Aito vihapuhe löytyy ainoastaan muslimeilta, mutta tämän sanominenhan on tietenkin rasismia.

        Rasismikortti on tällä hetkellä ehkä koko maailman vaarallisin ase, joka voi tuhota Euroopan.


      • äkhbäääär

        10 vuoden päästä Koraani onkin Suomen luetuin kirja ja 50 vuoden päästä ainoa luettu kirja.


      • äkhbäääär kirjoitti:

        10 vuoden päästä Koraani onkin Suomen luetuin kirja ja 50 vuoden päästä ainoa luettu kirja.

        Ei kai sentään. Suomalainen sietää paljon, mutta pistää tosipaikan tullen vastaan isommallekin porukalle... On meinaan näyttöä..))


      • äkhbäääär
        demeter1 kirjoitti:

        Ei kai sentään. Suomalainen sietää paljon, mutta pistää tosipaikan tullen vastaan isommallekin porukalle... On meinaan näyttöä..))

        Valitettavasti meidät on kasvatettu nössöiksi hampurilaisilla ja videopeleillä. Nössö ei enää osaa puolustaa itseään. Olemme toki sivistyneitä ja rauhallisia, mutta siitä ei ole paljon hyötyä barbaareita vastaan. Todellinen sivistys sulkee itsensä turvaan, koska tietää, että siitä ei ole enää fyysistä vastusta ulkopuoliselle uhalle, joka käyttää voimakeinoja.

        Toisin sanoen helppo elämä on veltostanut meidät.


      • eppu2
        äkhbäääär kirjoitti:

        Valitettavasti meidät on kasvatettu nössöiksi hampurilaisilla ja videopeleillä. Nössö ei enää osaa puolustaa itseään. Olemme toki sivistyneitä ja rauhallisia, mutta siitä ei ole paljon hyötyä barbaareita vastaan. Todellinen sivistys sulkee itsensä turvaan, koska tietää, että siitä ei ole enää fyysistä vastusta ulkopuoliselle uhalle, joka käyttää voimakeinoja.

        Toisin sanoen helppo elämä on veltostanut meidät.

        Jaa meidät. Ei minun lapsuudessani ollut hampurilaisia, ei edes videoita.
        Kelanauhureita rupesi tulemaan ja vanhat ihmiset (sellaiset ja vähän nuoremmatkin, kuin me nyt) kauhistelivat sitä tapain turmellusta ja kamalaa nuorisoa.
        Läskisoosi ja lihapullat, hernekeitto, lihasoppa, puurot ja vellit. Siinä ne tärkeämmät.
        Todellinen sivistys ei halua käyttää voimakeinoja, mutta kyllä ´jotain tarttis tehrä.´


      • Siilimuorikka3
        eppu2 kirjoitti:

        Jaa meidät. Ei minun lapsuudessani ollut hampurilaisia, ei edes videoita.
        Kelanauhureita rupesi tulemaan ja vanhat ihmiset (sellaiset ja vähän nuoremmatkin, kuin me nyt) kauhistelivat sitä tapain turmellusta ja kamalaa nuorisoa.
        Läskisoosi ja lihapullat, hernekeitto, lihasoppa, puurot ja vellit. Siinä ne tärkeämmät.
        Todellinen sivistys ei halua käyttää voimakeinoja, mutta kyllä ´jotain tarttis tehrä.´

        Grillimakkarat oli :).


      • äkhbäääär kirjoitti:

        Valitettavasti meidät on kasvatettu nössöiksi hampurilaisilla ja videopeleillä. Nössö ei enää osaa puolustaa itseään. Olemme toki sivistyneitä ja rauhallisia, mutta siitä ei ole paljon hyötyä barbaareita vastaan. Todellinen sivistys sulkee itsensä turvaan, koska tietää, että siitä ei ole enää fyysistä vastusta ulkopuoliselle uhalle, joka käyttää voimakeinoja.

        Toisin sanoen helppo elämä on veltostanut meidät.

        Tuosta olen kyllä samaa mieltä, helppo elämä on veltostuttanut.
        Kai sitä kuitenkin tahtoo jonkinlaista toivoa ylläpitää, ajatella, että hengen aseet=sivistys ja neuvottelutaito voittaisi raa'an voiman, sokean tahdon.
        Vaikka uusnatsismi on kokonaisuutena vastenmielinen ilmiö, sen edustajat ovat kuitenkin vahvan ja tinkimättömän oloisia. Olisivatko he sittenkin jonkinlainen, vaikka harhautunutkin, vastavoima islamia vastaan, merkki muutoksen välttämättömyydestä ?


      • äkhbäääär
        eppu2 kirjoitti:

        Jaa meidät. Ei minun lapsuudessani ollut hampurilaisia, ei edes videoita.
        Kelanauhureita rupesi tulemaan ja vanhat ihmiset (sellaiset ja vähän nuoremmatkin, kuin me nyt) kauhistelivat sitä tapain turmellusta ja kamalaa nuorisoa.
        Läskisoosi ja lihapullat, hernekeitto, lihasoppa, puurot ja vellit. Siinä ne tärkeämmät.
        Todellinen sivistys ei halua käyttää voimakeinoja, mutta kyllä ´jotain tarttis tehrä.´

        Ne tulivatkin vasta kun meikäläinen oli teini.

        Taidan olla viimeistä sukupolvea, joka ei saanut kaikkea liian helpolla, vaikka kaikkea oli yllin kyllin jo 70-luvulla.

        Meinaaksä jaksaa vielä vanhemmalla iällä pistämään näitä barbaareja kuriin?

        Kuten sanoin, niin sivistys kaihtaa voimakeinoja, mikä voi koitua lopulta sen tuhoksi. Voimaan pitää vastata voimalla silloin kun muita keinoja ei enää ole, se vaan voi olla silloin jo liian myöhäistä. Japani on hyvä esimerkki sulkeutuneesta sivistyksestä, sinne ei oteta yhtään muslimia, koska nämä ovat Japanin virallisen linjauksen mukaan kaikki fundamentelisteja. Japani siis sulkee rajansa näiltä suojellakseen itseään.

        Eurooppa on helppo kohde Islamille, suorastaan liian helppo. Islamin johtajat ovat uhonneet jo ainakin 50 vuotta valloittavansa Euroopan rauhanomaisesti, nimenomaan maahanmuuton avulla. Naistensa kohtujen avulla, näin joku heistä totesi jo lähes 50 vuotta sitten. Avoin sotahan ei ole koskaan auttanut valloittamaan Eurooppaa, vaikka se lähellä on ollutkin. EU on kuin "Allahin siunaus" muslimeille ja he sanovatkin Allahin tehneen meidät eurooppalaiset heikoiksi. Kyllä me olemme sen ihan itse itsellemme tehneet.


      • äkhbäääär
        demeter1 kirjoitti:

        Tuosta olen kyllä samaa mieltä, helppo elämä on veltostuttanut.
        Kai sitä kuitenkin tahtoo jonkinlaista toivoa ylläpitää, ajatella, että hengen aseet=sivistys ja neuvottelutaito voittaisi raa'an voiman, sokean tahdon.
        Vaikka uusnatsismi on kokonaisuutena vastenmielinen ilmiö, sen edustajat ovat kuitenkin vahvan ja tinkimättömän oloisia. Olisivatko he sittenkin jonkinlainen, vaikka harhautunutkin, vastavoima islamia vastaan, merkki muutoksen välttämättömyydestä ?

        Nössöily ei ole tietenkään koskaan oikea ratkaisu, lempeys on toki aina kuulunut viisauden arsenaaliin, mutta nössöys on ääripää, joka ei ole hyvästä.

        Meillä pitäisikin olla poliisivoimat, jotka eivät nössöile, sellaiset kuin ne ennen ovat olleetkin. Nössösukupolvet alkavat jo näkyä poliisissakin. Lain miekan pitää olla suora ja pistävä, ei mikään humanistinen pelleilyorganisaatio tai muuten rikolliset ottavat vallan. Parempi olisi jo ennaltaehkäistä roistojen ja barbaarien muodostuminen sulkemalla rajat ja ottamalla tiukka linja rangaistuksissa. Tätä nössöilykierrettä voi vaan olla aika vaikeaa enää katkaista. Se vaatis jossain määrin paluuta menneeseen ja nuoret pitäs laittaa aina silloin tällöin leireille, jossa opetetaan mm. erätaitoja ja urheillaan. Näin ehkäistään veltostumista. Eikä tämä ole mitään "natsipelleilyä". Ihan samaa käytäntöä käytetään mm. Yhdysvalloissa vankeinhoidossa.

        Itse olen vielä sitä sukupolvea, joka oppi erä taitoja luonnostaan, vaikka olen syntyperäinen stadilainen.

        Ilman EU:a tämä tilanne olisi paljon paremmin hallinnassa. Iso raha on tietenkin koko touhun takana ja sen lahjomat poliitikkomme. Jotenkin tuntuu, että tämän touhun täytyy olla saatanan viimeinen ja kaikkein ovelin juoni. En ole erityisen uskonnollinen ihminen, mutta uskon kyllä hyvään ja pahaan. Eikä pahaa ole ilman persoonaa, joka sen aiheuttaa.


      • eppu2
        äkhbäääär kirjoitti:

        Ne tulivatkin vasta kun meikäläinen oli teini.

        Taidan olla viimeistä sukupolvea, joka ei saanut kaikkea liian helpolla, vaikka kaikkea oli yllin kyllin jo 70-luvulla.

        Meinaaksä jaksaa vielä vanhemmalla iällä pistämään näitä barbaareja kuriin?

        Kuten sanoin, niin sivistys kaihtaa voimakeinoja, mikä voi koitua lopulta sen tuhoksi. Voimaan pitää vastata voimalla silloin kun muita keinoja ei enää ole, se vaan voi olla silloin jo liian myöhäistä. Japani on hyvä esimerkki sulkeutuneesta sivistyksestä, sinne ei oteta yhtään muslimia, koska nämä ovat Japanin virallisen linjauksen mukaan kaikki fundamentelisteja. Japani siis sulkee rajansa näiltä suojellakseen itseään.

        Eurooppa on helppo kohde Islamille, suorastaan liian helppo. Islamin johtajat ovat uhonneet jo ainakin 50 vuotta valloittavansa Euroopan rauhanomaisesti, nimenomaan maahanmuuton avulla. Naistensa kohtujen avulla, näin joku heistä totesi jo lähes 50 vuotta sitten. Avoin sotahan ei ole koskaan auttanut valloittamaan Eurooppaa, vaikka se lähellä on ollutkin. EU on kuin "Allahin siunaus" muslimeille ja he sanovatkin Allahin tehneen meidät eurooppalaiset heikoiksi. Kyllä me olemme sen ihan itse itsellemme tehneet.

        Puhut asiaa.
        Muistan , kun edesmennyt sisareni, joka luki paljon, sanoi sitä jo n.30 vuotta sitten, että islamistit yrittää valloittaa euroopan sisältä päin.
        Nytkö me sitten olemme sen tosiasian edessä.
        Yleensäkin tuntuu siltä, että valtiovalta ja viranomaiset heräävät toimimaan vasta sitten, kun vahinko on jo tapahtunut.
        Vedotaan kansainvälisiin sopimuksiin ja EU:hun. Sopimukset ovat tehty silloin, kun tilanne oli toinen.
        Miksi siis sopimuksia ei voida muuttaa vastaamaan tämän päivän tilannetta. Sehän on kiinni vaan siitä, että toimitaan.
        Poliisinkin toimet tutkitaan aina suurennuslasin kanssa, tumput suorako terrorismille pitäisi pärjätä.


      • Viisasta puhetta "äkhbäär". Jonkinlainen kansallinen ryhtiliike olisi varmasti paikallaan, Tuo nössöily, humanistisilla arvoilla askartelu, on mielestäni jo nyt johtanut instituutioiden arvo- ja vaikutusvallan kriisiin.
        Instituutioita vastaan voi kapinoida, niitä voi arvostella, mutta viime kädessä juuri ne takaavat meille turvallisuuden ja jatkuvuutta.

        Koulutoimesta tiedetään, että kun omat keinot eivät riitä kriisien hallintaan, turvaudutaan poliisiin. Ja kun teinejä ei pystytä enää pitelemään, sosiaalitoimi (lastensuojelu) kutsutaan hätiin.
        Ja kun kohdataan iso kansallinen katastrofi (Estonia, Thaimaan tsunami, Breivik) mennään kirkkoon.

        Olet oikeassa siinä, että kun pehmolinjalle on lähdetty, siitä on paha palata takaisin päin. Niukentuva talous asettaa kuitenkin tietyt reunaehdot kansalaisten "palvelulle" ja vaikka en markkinataloutta ihailekaan, jotakin pidäkkeitä se pystyy ihmisten "itsensä toteuttamiselle" asettamaan.


      • äkhbäääär
        eppu2 kirjoitti:

        Puhut asiaa.
        Muistan , kun edesmennyt sisareni, joka luki paljon, sanoi sitä jo n.30 vuotta sitten, että islamistit yrittää valloittaa euroopan sisältä päin.
        Nytkö me sitten olemme sen tosiasian edessä.
        Yleensäkin tuntuu siltä, että valtiovalta ja viranomaiset heräävät toimimaan vasta sitten, kun vahinko on jo tapahtunut.
        Vedotaan kansainvälisiin sopimuksiin ja EU:hun. Sopimukset ovat tehty silloin, kun tilanne oli toinen.
        Miksi siis sopimuksia ei voida muuttaa vastaamaan tämän päivän tilannetta. Sehän on kiinni vaan siitä, että toimitaan.
        Poliisinkin toimet tutkitaan aina suurennuslasin kanssa, tumput suorako terrorismille pitäisi pärjätä.

        Ranskassahan islamisaatio alkoi jo 60-luvulla. Tämä on ollut osittain suunniteltua ja osittain suunnittelematonta. Muslimimaat ovat maailman takapajuloita ja valitettavasti maltilliset pakolaisetkin alkavat lopulta kannattamaan tiukempaa Islamia. Aika irvokasta, kun he kerran pakenivat juuri tuota samaista touhua. Varsinkin seuraava sukupolvi käyttäytyy usein törkeästi, koska heillä ei ole "mitään syytä" olla kiitollinen maalle, jossa ovat kasvaneet. Muslimeille pitäs olla ihan omat alueensa ja Ruotissa onkin suunniteltu aivan uusia kaupunkeja tälle monikulttuuriporukalle.

        Eikä niitä sopimuksiakaan noudateta niin kuin niissä sanotaan. Sota ei ole peruste pakolaisuudelle, vaan henkilökohtainen vaino. Kun katsoo näitä kymmeniä tuhansia nuoria i-phonegeelitukkamiehiä, niin eivät varmasti ole mitään vainottuja olleet. Sopimuksissa on myös haettava turvapaikkaa siitä maasta mihin pakolainen ensin saapuu, eikä tulla useamman turvallisen maan läpi jonnekin Lappiin ja Suomen rajan yli. Tämäkin haiskahtaa suunnitelmalliselta juonelta. Sopimukset ovat ajalta, jolloin moista muslimi-invaasiota ei osattu odottaa. EU siis rikkoo omia sopimuksiaan täysin törkeällä, suorastaan perverssillä tavalla. Tuollainen sopimus pitäisi kirjoittaa kokonaan uusiksi.

        Mitähän tästä nyt tulee kun turvapaikka on myönnetty jo yli kymmenelletuhannelle iphonegeelitukalle ja ne loputkin ovat valittaneet tai painuneet maan alle. Kun näitä on näin paljon, niin heidän ei pahemmin tarvitse edes kotoutua, vaan jäävät vaan elelemään sosiaalituilla tai perustavat rikollisjoukkioita. Palautukset täytyy käynnistää vaikka väkisin, hyvä esimerkki taas muslimien oveluudesta, jos nyt nössöjen kanssa mitään oveluutta edes tarvitaan, on sekin, että maalla ei ole palautussopimusta Suomen kanssa. Taas hyvä esimerkki täydestä hulluudesta.

        Ja mitähän tämä kaikki tulee maksamaan?

        Jo maassa olevien elättämiseen menee miljardeja ja tänäkin vuonna näitä on tullut jo lähes 6000 lisää, joka ylittää kiintiöt ja vielä päälle ne kiintiöpakolaisetkin. Suomalaisilta eläkeläisiltä leikataan samaan aikaan, kun pakolainen saa erilaisia kotouttamisrahoja, myös opiskelusta maksetaan huomattavasti enemmän näille, kun suomalaiselle opiskelijalle. Käytännössä muutama tunti suomen kielen opiskelua viikossa ja ehkä jopa kaarnalaivan veistämistä. Lopputulos on kuitenkin suurimman osan kohdalla sosiaalituilla elely ja rinnakkaisyhteiskunnan muodostaminen Ranskan ja Ruotsin malliin. Todelliset kustannukset ovat siis huimat ja kun niihin lasketaan meidän suomalaisten kärsimykset, kun joudumme näiden erilaisten rikollisten tekojen kohteeksi, niin nämä vahingot ovat korvaamattomia. Suomesta tulee vaarallinen paikka elää ja asua. Rikkaat pakenee omille suljetuille alueilleen ja muut pakenee minne kykenee. Tämä alkaa näkyä jo Ruotsissa. Tulevat sukupolvet tulevat muistamaan nykypäättäjät lahjottuina pelkureina ja nössinä, jotka eivät tehneet mitään, kun Suomea alettiin tuhota. Itseasiassa osa heistä jopa edisti tätä tuhoa olemalla mukana kaikenlaisessa pakolaisbisneksessä.

        Mutta annemmeko me tämän todella tapahtua, aikaa ei enää ole paljoa. Päättäjät on vaihdettava muutaman vuoden kuluessa ja erottava EU;sta, jos EU ei sitten itse ota kovia keinoja käyttöön. Siihen vaaditaan vaan ehkä jopa likainen ydinpommi jonnekin pääkaupunkiin ja kymmeniä tuhansia kuolleita. Ymmärrämmekö me sen, kun Islam julistaa olevansa sodassa niin kauan muiden uskontojen kanssa, kunnes nämä on tuhottu? Pitäisikö meidän uskoa tämä?

        Ei kyllä hyvältä näytä ja tarvitaan lähes ihme, että Suomi pysyy sinä hyvänä maana, joka se on on sotien jälkeen ollut.


    • Mieluummin sitä ottaa vastaan tietoa joka tukee omaa maailmankatsomusta. Mutta yhtä paljon houkuttelee vallitsevan hegemonian myötäileminen. Kummallakin menettelytavalla pääsee vähällä ajattelulla.
      Ehkä ikä on hiukan vapauttanut, molemmista. Nuorempana innostuin aika helposti -jos muutkin, niin minä mukana. Uskonnot ovat tietysti malliesimerkki siitä miten mennään joukon mukana ja kun kerran näin on opetettu. Mutta samoin se toimii myös olemassaolevissa, ihan maallisissa asioissa, kun jotain tarpeeksi rummutetaan, niin vaistomaisesti ihminen haksahtaa -täytyyhän siinä jotain perää olla kun kerran kaikki niin sanovat.

      • eppu2

        Niinhän sitä sanotaan, että kun asiaa tarpeeksi monta kertaa toistetaan. se muuttuu totuudeksi.
        Kaikken työläintähän se on itsensä haastaminen, etsimään toisenlaisia totuuksia.
        Virran mukana meno on huomattavasti helpompaa.


    • Onhan se ihmisee hyväkin asia, että huomaa muitakin olevan samankaltaisesti ajattelevia.
      Sehän olisi ihan hirveetä, jos aina huomaisi olevansa väärässä, ei siinä pää kestäisi.
      Mutta netti antaa liian hyvän mahdollisuuden tuntea olevansa aina iokeassa, ei sekään kyllä hyväksi ole.
      Maailma on siitä kummallinen paikka, oli asia, mikä tahansa, siinä on vähintään kaksi puolta, ja ihminen valitsee puolensa, vaikka kuinka yrittää olla puolueeton.
      En kyllä ole paljon nähnyt sellaisia, jotka alkaa haastamaan itseään, muuten kun isomman katastrofin jälkeen.
      Ikää tulee, niin ns. tärkeät asiat muuttuu.

      • eppu2

        Niin, kaikissa asioissa on kaksi puolta, vaan joissakin voi olla enemmänkin puolia. Vähän sen mukaan, kun sananlasku sanoo ´´niin monta mieltä, kuin miestäkin.´´
        Ihminen hakeutuu luonnostaan samankaltaisten seuraan.
        Outoutta me vierastamme. Sen edessähän me nyt olemme.
        Tuo on kyllä tosi, että iän myötä monet asiat muuttuu. Myös mahdollinen jyrkkyys loivenee.


      • flegmaatti

        Nuoruuden uteliaisuutta vai epävarmuuttako.
        Poikamiehenä minulla oli tapana mennä sunnuntaisin päivällä paikalliseen kaljaravintolaan koska silloin ei vielä ollut olutta anniskelevia baareja.
        Tilasin kolmosoluen ja varasin pöytääni eri puolueiden sanomalehtiä.
        Uusi-Suomi, Tiedonantaja, Kansan Uutiset, HS ja paikallinen maalaisliittoa lähellä oleva julkaisu.
        Vertasin samojen tapahtumien uutisointia.
        Tuon jälkeen olen ollut ehkä turhankin epäluuloinen kaikkien tietolähteiden suhteen.

        Vuosia myöhemmin mureni luottamukseni aikanaan "erehtymättöminä" pidettyjen ammattien edustajiin kuten lääkärit, poliisit, opettajat, papit jne.


      • eppu2
        flegmaatti kirjoitti:

        Nuoruuden uteliaisuutta vai epävarmuuttako.
        Poikamiehenä minulla oli tapana mennä sunnuntaisin päivällä paikalliseen kaljaravintolaan koska silloin ei vielä ollut olutta anniskelevia baareja.
        Tilasin kolmosoluen ja varasin pöytääni eri puolueiden sanomalehtiä.
        Uusi-Suomi, Tiedonantaja, Kansan Uutiset, HS ja paikallinen maalaisliittoa lähellä oleva julkaisu.
        Vertasin samojen tapahtumien uutisointia.
        Tuon jälkeen olen ollut ehkä turhankin epäluuloinen kaikkien tietolähteiden suhteen.

        Vuosia myöhemmin mureni luottamukseni aikanaan "erehtymättöminä" pidettyjen ammattien edustajiin kuten lääkärit, poliisit, opettajat, papit jne.

        Sangen antoisaa on varmaan ollut tuo vertailu, siinä on oivaltanut, että asialla voi olla monta ns. totuutta.
        Juuri nuo ammatit mitä mainitsit olivat jalustalle nostettuja.
        Ennenhän papipkin puhuivat vaan latinaa. Ajan kuluessa on oivallettu että kaikkien ammattienkin takana on vain ihminen.


      • sensuroikaatotuus

        Epämääräistä, asiahan on niin, että on vain yksi totuus ja se toinen "näkökulma" on oikeasti pelkkä valhe. Valitettavasti nykyjään asiat, jotka eivät sovi EU:n agendaan joko vääristellään, tai sitten niitä vähätellään. Totuus ei ole mikään mielipidekysymys.

        Olemme taantuneet jälleen jonnekin 100 vuoden päähän mitä yhteiskunnan hallinnoimiseen tulee tai paremminkin siirtyneet Orwellmaiseen yhteiskuntaan ajatuspoliisineen ja mielipiderikollisineen. Onneksi on some ja vaihtoehtomediat, jotka voivat olla erittäin tärkeä osa Suomen pelastamista islamisaatiolta ja muuttumiselta joksikin kehitysmaaksi, jossa köyhät asuu ghetoissa ja rikkaat muurien takana.


      • eppu2
        sensuroikaatotuus kirjoitti:

        Epämääräistä, asiahan on niin, että on vain yksi totuus ja se toinen "näkökulma" on oikeasti pelkkä valhe. Valitettavasti nykyjään asiat, jotka eivät sovi EU:n agendaan joko vääristellään, tai sitten niitä vähätellään. Totuus ei ole mikään mielipidekysymys.

        Olemme taantuneet jälleen jonnekin 100 vuoden päähän mitä yhteiskunnan hallinnoimiseen tulee tai paremminkin siirtyneet Orwellmaiseen yhteiskuntaan ajatuspoliisineen ja mielipiderikollisineen. Onneksi on some ja vaihtoehtomediat, jotka voivat olla erittäin tärkeä osa Suomen pelastamista islamisaatiolta ja muuttumiselta joksikin kehitysmaaksi, jossa köyhät asuu ghetoissa ja rikkaat muurien takana.

        Kenties sitä yhtä totuutta ei ole kenenkään hallussa, on vain mielipiteitä ja näkökulmia.
        Totuuskin on totuus vain niinkauan, kunnes toisin todistetaan.
        Ehkä me emme ole taantuneet, mutta pelkäämme, että taantumus valtaa alaa tullen ulkopuolelta.
        Kumpa vaan pystyisimme pitämään huolen sananvapaudestamme, silloin somekin voi toimia.


      • Tavuviiva
        flegmaatti kirjoitti:

        Nuoruuden uteliaisuutta vai epävarmuuttako.
        Poikamiehenä minulla oli tapana mennä sunnuntaisin päivällä paikalliseen kaljaravintolaan koska silloin ei vielä ollut olutta anniskelevia baareja.
        Tilasin kolmosoluen ja varasin pöytääni eri puolueiden sanomalehtiä.
        Uusi-Suomi, Tiedonantaja, Kansan Uutiset, HS ja paikallinen maalaisliittoa lähellä oleva julkaisu.
        Vertasin samojen tapahtumien uutisointia.
        Tuon jälkeen olen ollut ehkä turhankin epäluuloinen kaikkien tietolähteiden suhteen.

        Vuosia myöhemmin mureni luottamukseni aikanaan "erehtymättöminä" pidettyjen ammattien edustajiin kuten lääkärit, poliisit, opettajat, papit jne.

        Mielenkiintoinen vaihe itselle on ollut oman lapsen aikuistuminen ja sitten ne "radikaalit" mielipiteet. Usein perjantai-iltaisin hänen vielä kotona asuessa ja ruokaillessamme oli keskustelu välillä melko kiihkeää.
        Tuli muistuma omasta nuoruudesta, jolloin isä tiesi kaiken....
        Se, että saa ilmaista kotona mielipiteensä ja puolustaa kantaansa on
        harjoittelua. Lapseni on myös kasvattanut minua: asenteet erilaisuutta kohtaan on loivat, nyt päiväohjelmaan v o i tehdä muutoksia ettei kaavoihin kangistu, ekologiset näkökannat, lähiruoan merkitys jne.
        Väittäisin, että olisin piittaamattomampi, jyrkempi ilman tätä "kasvattajaa". Ystävät kuuluvat samaan joukkoon.
        Eikös tieteen tehtävä ole totuuden etsiminen.
        Maailman tapahtuminen kulu ja oikeellisuus näkyy ajan saatossa, historiassa.
        Miten monta kertaa ihmiset joutuvat toteamaan, että olisi pitänyt tajuta silloin. Siis ennusmerkkejä olemme huonoja lukemaan tai päivittelemme turhia asioita ja energiaa menee hukkaan. Kuka mitenkin.


      • Tavuviiva
        Tavuviiva kirjoitti:

        Mielenkiintoinen vaihe itselle on ollut oman lapsen aikuistuminen ja sitten ne "radikaalit" mielipiteet. Usein perjantai-iltaisin hänen vielä kotona asuessa ja ruokaillessamme oli keskustelu välillä melko kiihkeää.
        Tuli muistuma omasta nuoruudesta, jolloin isä tiesi kaiken....
        Se, että saa ilmaista kotona mielipiteensä ja puolustaa kantaansa on
        harjoittelua. Lapseni on myös kasvattanut minua: asenteet erilaisuutta kohtaan on loivat, nyt päiväohjelmaan v o i tehdä muutoksia ettei kaavoihin kangistu, ekologiset näkökannat, lähiruoan merkitys jne.
        Väittäisin, että olisin piittaamattomampi, jyrkempi ilman tätä "kasvattajaa". Ystävät kuuluvat samaan joukkoon.
        Eikös tieteen tehtävä ole totuuden etsiminen.
        Maailman tapahtuminen kulu ja oikeellisuus näkyy ajan saatossa, historiassa.
        Miten monta kertaa ihmiset joutuvat toteamaan, että olisi pitänyt tajuta silloin. Siis ennusmerkkejä olemme huonoja lukemaan tai päivittelemme turhia asioita ja energiaa menee hukkaan. Kuka mitenkin.

        ... po. Maailman tapahtumien kulku..


      • flegmaatti kirjoitti:

        Nuoruuden uteliaisuutta vai epävarmuuttako.
        Poikamiehenä minulla oli tapana mennä sunnuntaisin päivällä paikalliseen kaljaravintolaan koska silloin ei vielä ollut olutta anniskelevia baareja.
        Tilasin kolmosoluen ja varasin pöytääni eri puolueiden sanomalehtiä.
        Uusi-Suomi, Tiedonantaja, Kansan Uutiset, HS ja paikallinen maalaisliittoa lähellä oleva julkaisu.
        Vertasin samojen tapahtumien uutisointia.
        Tuon jälkeen olen ollut ehkä turhankin epäluuloinen kaikkien tietolähteiden suhteen.

        Vuosia myöhemmin mureni luottamukseni aikanaan "erehtymättöminä" pidettyjen ammattien edustajiin kuten lääkärit, poliisit, opettajat, papit jne.

        Kyllä silloin repo-radion aikaan oppi suhtautumaan tiedotusvälineisiin varauksellisesti.
        Silloin kun ei ollut kun YLE ja maakuntalehdet. No sitten tilasin Hesarin, se tuli varmaan liki kakskymmentä vuotta. Oli asiat vähän eri painotuksella.
        Sitten lopetin tilaamisen, kun tuntui, että sidosryhmät vaikuttaa liikaa.
        Nyt on helpompaa saada eri ajatuksia. Johtuneeko siitä, että on sitä oppinut ymmärtämään, jos toisella eri näkökulma, niin se voi olla yhtä oikea kun itsellä.
        Jokainen yrittää pitää siitä maanpäällisestä taivasosuudesta kiinni.
        Ihmisiä ne papit ja lääkärit on. Lääkäri hoitaa kukaties tuhat potilasta vuodessa, muutama kymmenen niistä kuolee, se kuuluu työhön.
        Potilaalle se elämä on ainutkertainen, niin suhtautuminen on erilaista.


    • eppu2

      Otsikossa on virhe, miksei kukaan korjaa?

      • flegmaatti

        Turha tarkkuus on teknistä kypsymättömyyttä ja hygienia humpuukia!


      • eppu2
        flegmaatti kirjoitti:

        Turha tarkkuus on teknistä kypsymättömyyttä ja hygienia humpuukia!

        Hyvä Sinä. Nauratti ihan.


      • Uusiin

        Ok, ajattelin jo eilen mutta en viitsinyt vaivautua. Virheen syystä en myöskään antanut ajatusta aiheelle. Mutta nyt on pakko. "Flegmaatti":

        "Tekninen kypsymättömyys" saattaa pitää paikkansa mutta hygienia ei ole "humpuukia". Jos aihe on sulle vieras, voit tutustua terveydenhuollon historiaan, alkulähteisiin ja perusasioihin. Esim. vain niin yksinkertaiseen juttuun kuin käsien pesu ja mitä sillä on aikaan saatu aikain saatossa. Muusta puhumattakaan.


    • Paljastan nyt turhuuteeni ja teknisen kypsymättömyyteni ja kaiken hygieenisen humpuukini, mutta paljastukset eivät haittaa, joten laitan tuohon otsikkoon mielessäni pienen pienen asian, eli pilkun sanan uuteen jälkeen, niin voin vastata omalla tavallani.

      Tällä hetkellä ainoa tieto , joka jotain merkitsee on se tieto, jota saan suoraan ihmiseltä ihmiselle, eli kun hän istuu vastapäätäni tai kohtaan hänet, se mitä hän kertoo , mitä hänen silmänsä kertovat, ääni mitä habitus kertoo, kaikki se. Etukäteistieto on turhaa, koska se hetki kun kohdataan on tärkeintä. Toisen käden tieto on humpuukia ja kolmannen käden tieto jo valhetta.

      Mutta se, että kohtaamisesta saa jotain tolkkua, vaatii tietty avoimuutta kummaltakin ja rehellisyyttä, halua ja ennakkoluulottomuutta, varsinkin minulta, joka olen täynnä luuloja ja uskomuksia ja taivastelua ja haahuilua ja huuhailua, siis ennakkoluuloinen pölvästi suorastaan, joka heti kohta kuuklettaa jos vain voi. Mutta kuukletukset eivät tässä tilanteessa auta. Ei edes nivaska hipseja, hopseja popseja. Ihminen on tärkeintä ja kohtaamisessa ainoa tietolähteeni, jonka arvon ja olemassa olon nostan ties mihin.
      Kylläpäs tuli höpötystä, oikea hyvää päivää kirvesvartta vastaus, nyt lähdenkin saunaan, ketähän siellä kohtaakaan.

      • eppu2

        Jokaisen tiedon takana on kuitenkin ihminen, sen kuuklenkin.
        Oli tieto sitten totta tai valetta.
        Tuo pilkku on se toinen vaihtoehto ja toinen on kolmannen sanan e-kirjainten muuttaminen iiksi.


    • Ei.sen.kummempaa

      Nykyään tieto on itsestään selvää, nuoruudessa saatoit hakea tietoa kirjastosta ja se tuntui luontevalta, nytten sen saat hetkessä se tuntuu luontevalta tarpeen mukaan ei siinä mitään ihmeellistä.

      • eppu2

        Meillä on nykyään käsissämme oikea tiedon valtatie.
        Sen tiedon suodattaminen onkin sitten toinen juttu.


    • Tuo "ihmiseltä ihmiselle" saatu tieto on hiukan ovelampi asia.
      Kirjoitettu tiedonvälitys on yksinkertaisimmillaan hyvin rehellistä, läpinäkyvää, juuri sitä mitä se on. Saadaanhan siihen ns. rivien väliin vastaanottajan mietteitä muokkaavia asenne- ja katsomusjuttuja, mutta kaikki on näkyvissä, kuitenkin.

      Mutta se "tiedonvälitys" jota poliitikot ja kauppamiehet, saarnaajat ja tuote-esittelijät opiskelevat sliipattujen konsulttien ja kurssien kanssa, siinä me tavalliset tallaajat menemme miinaan kerta toisensa jälkeen.

      Hyvän lavakarisman omaava, niin eleensä kuin äänenpainonsa millimetrin tarkkuudella ja sekuntikellolla tauotuksensakin mitanneena itsensä ensimmäisten sekuntien aikana vastaanottajalle myynyt sympatiapakkaus ujuttaa kontrollin läpi melkein mitä tahansa. Nuorena miehenä, kun itseäni vaihtelevalla menestyksellä kauppamiehenä elätin, oli ensimmäinen opittava asia se, että minulla on parikymmentä' sekuntia aikaa myydä itseni mahdolliselle kauppakumppanille, ja siinä onnistuminen ratkaisi puolet tuloksesta, olipa tuotteeni melkein mikä tahansa.

      Totuus on se, että meidät saadaan näkemään, kuulemaan, tuntemaan ja olettamaan asioita joita suoraan viestissä paljasteta.

      Jos minulle kirjallisena ilmoitetaan että naapurin kissa on kirjava, niin asia on siinä. Se on kirjava, se kissa, ja siinä ei sen kummempaa ole. Mutta, ans olla, tuleepa asiansa hallitseva viestinnänharjoittaja, kertoo toki saman asian, mutta, uskokaa pois, niin äänenkäytöllä, katseilla, ruumiinkielellä, vaate- ym rekvisiitalla ja hienonhienoilla jujutuksilla hän saakin minut saman tien näkemään senkin miten siihen naapurin kissaan pitäisi suhtautua, millaiset ajatukset sen kissan suhteen olisivat suotavia ja onko se kissa mahdollisesti jopa kiusaksi tai vaaraksi. Ja oikein hyvin hommansa hallitseva voi samaan hengenvetoon istuttaa minuun myös mielikuvan kirjavaa kissaa ylläpitävästä naapurista.

      Ja minä onneton luulen vielä illallakin saaneeni vain hyvin rehellisen toteamuksen etä se kissa nyt sattuu olemaan kirjava.

      • eppu2

        Loistava, ajatuksia herättävä esimerkki. Ihmismieltä voi kyllä ohjailla, kun sen osaa.
        Sitähän kai nuo mainostajatkin työkseen tekee.


      • Tavuviiva

        No, voiko käydä toisin päin - vastareaktio. Onhan noita guruja kuultu, kalliitakin. Jossain vaiheessa ajan henki oli, ettei se ole firma eikä mikään, jos eräät erinomaiset käyneet "saarnaamassa".
        Vaikea sanoa, meninkö lankaan. No en suostu myöntämään.
        Mä haluan olla tiedostava......


      • eppu2
        Tavuviiva kirjoitti:

        No, voiko käydä toisin päin - vastareaktio. Onhan noita guruja kuultu, kalliitakin. Jossain vaiheessa ajan henki oli, ettei se ole firma eikä mikään, jos eräät erinomaiset käyneet "saarnaamassa".
        Vaikea sanoa, meninkö lankaan. No en suostu myöntämään.
        Mä haluan olla tiedostava......

        Nämä konsultit ja saneeraajat ja saarnaajat kait yleensä tiesi kenkää työläisille.


      • Tavuviiva
        eppu2 kirjoitti:

        Nämä konsultit ja saneeraajat ja saarnaajat kait yleensä tiesi kenkää työläisille.

        Ei aina. Oli joskus jälkihoitoakin niille, jotka jatkoivat; ilmapiirin parannusta, tarpeellistakin.
        Toisaalta siis en nyt kaikkea lyttäisi. Ihmisiä tulee, ihmisiä lähtee.
        Kun työkavereitaan ei voi valita, niin hyvän yhteistyön kannalta voi olla tarpeen, että ns. asiantuntija kertoilee, evästää jotenkin ts. erilaisuuden ja muutosten sietämistähän se.


    • suvenelli1

      Kyllä mun suodatin tietotulvasta on muuttunut varsin hataraksi seulaksi. Eli tieto/asia tulee yhtenä möykkynä ja hetkeen en pysty sitä käsittämään ollenkaan. Jos satun tajuamaan mistä on kysymys ja onko sillä minulle mitään merkitystä niin kyllä se on google mistä haen tarkennusta. Seulonko sitten googlesta itselleni mieluisampaa tietoa, niin siihen en ole kiinnittänyt huomiota, mutta uskoisin niin.

      Tuo kirjavan kissan esimerkki oli loistava.

    • uusvanha

      Vanhahan ei uutta opi, mutta toisaalta mikäänhän ei ole uutta auringon alla!

      • Tavviiva

        No perustelepas edes vähän.

        Olen toista mieltä: kyllä vanha koirakin uusia temppuja oppii, ei tarvitse olla buudeli tai nurkkiin ruikkiva rakki... (metafora)


      • eppu2

        Kyllä ne vanhatkin koirat oppivat, hitaammin se tosin käy, kun nuoremmilla.
        Useimmin saa toistaa asian, jonka haluaa mieleensä painuvan.
        Sellaistakin pohdintaa olen kuullut, että oikeastaan kaikki on läsnä, menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus.
        Siitäköhän tuo ´ ei mitään uutta auringon alla´ - sanonta oli lähtoisin, mene ja tiedä.


      • Eiuusieikävanha

        Kyllä oppii. Jos haluaa. Haluaminen ja tahtominen on ehto, edellytys.


    • tööttt

      Luetuissa teksteissä, kirjaimissa ja numeroissakaan koskaan mitään tunteita mukana - koska tunteet kaikkine vastatunteineen aina ovat lukijoissa itsessään mukana - maailman ajassa on aina mukana muutos - senkin asian käsityskykyyn
      pitäisi joskus paneutua - siinä missä toiset pyytää siunaamaan herran perintöä
      - rouvat joskus samanakaisest voi vapaasti kaikkia kärvähtäneitä keitoksiaan vähän noitua ynnä palaneita paistoksiaan - toi joku samanaikaisuuden vaatimus kysynys sillen koskaan jonkun uuden tai vanhan tiedon omaksumisesta reaaliaikaissti koskaan ole maailmassa kaikkien elämässä läsnä
      syystä tai syyttä, tahallisesti tai tarkoituksella - myös monista ihmisistä riippumattomista syistä - sen ainakin on elonsa aikana oppinut ett moniin ihmsiin on syytä suhtautua tietyllä varauksella - varsinkin jos eivät ole koskaan aikuisen ihmisen käsityskyvylläkään koskaan ole osoittaneet vastuulista käytöstä
      suhteissaan muihin ihmisiin. CSiinäkin aihe joskus keskustella elämänaikuisesta
      oppimisesta.

      • eppu2

        Eikös luetusta tekstistä kuitenkin voi aistia kirjoittajan tunnemaailmaa.
        Mitä tuohon varauksella suhtautumiseen tulee, niin eikö se ole ihan viisastakin, ennen kuin vastapuolta yhtään tuntee.
        Tuo elämänaikainen oppiminenhan on viimeaikoina ollut paljonkin esillä.
        Voithan tehdä siitä aloituksen, hyvinkin keskustelunaiheeksi sopii.


      • Tavuviiva

        Miksi kirjoitetaan romaaneja? Niissä voi olla myös faktaa? Tendenssikin mukana?


      • eppu2
        Tavuviiva kirjoitti:

        Miksi kirjoitetaan romaaneja? Niissä voi olla myös faktaa? Tendenssikin mukana?

        Monesti onkin.
        Ainakin niin, että jos tarina onkin fiktiota, niin tausta on totuudellinen.


    • Tunteita voi tuoda esille ihan kaikilla viestintämuodoilla. Ei puhumisen ja kirjoittamisen välillä mitään sellaista eroa ole. Kirjoittaessa vaan ei pysty käyttämään niitä ovelampia vippaskonsteja, eli piilotiedotusta joka syöttää vastaanottajalle sellaistakin mitä ei suoraan tunnusteta lähetettävän.

      Minäkin joskus nuorena kirjoitin ihan oikeita rakkausklirjeitä - ja jos niissä ei aina niin järkeä eikä suhteellisuudentajua mukana ollutkaan, niin tunnetta sitäkin enemmän. Ja saatoin jonkun semmoisen saadakin, jos ei sitten muistini kaunistele sitä kaukaista menneisyyttä.

      • eppu2

        Tuli mieleeni kehon kieli, jolla voi lähettää tahattomastikin, sitä vissiin tarkoitit piilotiedotuksella.


      • "torpanäijä"

        Aika nätti "piilo-viesti" :
        "Huomatkaa, minäkin osaan riimitellä, jos niin tahdotaan".
        -
        No niin mummot, olen paljastanut teille sala-sanoman :) :)
        Armahtakaa anovaa äijää.
        Mutta älkää unohtako K/K:ta.
        SIllä saattaahan torpanäijä olla se kuuluisa mustis-nainen :)

        H.


      • Tavuviiva
        hunksz kirjoitti:

        "torpanäijä"

        Aika nätti "piilo-viesti" :
        "Huomatkaa, minäkin osaan riimitellä, jos niin tahdotaan".
        -
        No niin mummot, olen paljastanut teille sala-sanoman :) :)
        Armahtakaa anovaa äijää.
        Mutta älkää unohtako K/K:ta.
        SIllä saattaahan torpanäijä olla se kuuluisa mustis-nainen :)

        H.

        Noooooo papa, äläpäs ota liikaa vastuuta mummien ajatuksista ja tuntemuksista.
        Miten olisi, jos aloittaisit rakkauskirjeketjun....... ilman riimei...
        Ajatus sanottaiskos nyt hieman kutkuttaa..nauraahan en saa, koska sen tulkitset tekonauruksi...


    • Osa ns kehonkielestä on tahatonta, ja harjaantuneilla se on rutiinia.
      Lisäoppia siihen saa vaikka menemällä harrastajateatteriin mukaan, näyttelijäkoulutuksessahan se on työkaluista tärkeimpiä.

      Kehonkielellä voi ujuttaa varsinaisen viestin lisäksi vastaanottajalle "tukitiedostona" kuvan puhujasta rehellisenä, avoimena, sympaattisena ja positiivisesti ajattelevana ihmisenä -tai sitten jotain ihan muuta. Vaikka sen, että arvovaltaa, asemaa, itseluottamusta, varmuutta ja tarvittaessa fyysistäkin voimaa löytyy niin paljon ettei kannata alkaa vastaan väittämään.

      Mutta, kehonkielen lisäksi asian osaajat ottavat mukaan äänenkäytön, valikoidun rekvisiitan esim. pukeutumisen suhteen, naisihmiset toisinaan muistavat myös maskeerauksen merkityksen, ja tottakai, syntymälahjana saatu ulkonäkö voi kovastikin auttaa vaikutamisessa. Kyllä me ihmiset vaan sen verran kuljetettavia olemme, että sekin merkitsee saadun viestin hyväksymisessä minkänäköinen ihminen sen viestin meille esittää.

      Kirjoitetussa viestinnäsasä, kuten nyt täällä, ollaan enemmän samalla viivalla. Noiden filunkkikonstien valikoima on paljon rajallisempi. Sitä ei poista etteikö valehdella voisi yhtä paljon, mutta sille ei oikein mitään mahda. Nimettöminä keskustelteassa se on aina mahdollista, tottakai pitää olla aina siihenkin varautunut ettei kaikilla keskustelijoilla ihan puhtaat jauhot ole pussissa.

      • Siilimuorikka3

        Mä ihailen tuota sun kappalejakoa, se on kaunis ja selkeä.


      • Tieto-onvalttia

        Juuu, niiin on. Mutta ma ihailen kuitenkin enemmän hänen ajatuksen juoksutustaan. "Torpanäijä" mutta tunneäly kivasti kohrallaan.


      • Siilimuorikka3
        Tieto-onvalttia kirjoitti:

        Juuu, niiin on. Mutta ma ihailen kuitenkin enemmän hänen ajatuksen juoksutustaan. "Torpanäijä" mutta tunneäly kivasti kohrallaan.

        Nii. ajatusten soljuva juoksu jaettuna kauniisti kappaleisiin, sitähän mä sanoin :).


    • tunteenvastaanottaja

      Tunteet liikkuu kirjoitetussa tekstissä hyvin. Ainakin viha. Kuolemantuomioita kummallisen näköisille tai muuten ei-niin suomalaisille on helppo huutaa netissä. Nimettömänä. Ja yllyttää toisia vihaamaan. Ja sitä muuten tehdään paljon, sitä varten on omia porukoita, on ne täälläkin, katselkaa vaan.

    • Joo tää, sinänänsä ihan hyvä aihe, johon en ole ehtinyt syventyä (kamppailemme edelleenkin kuolinpesän tyhjennyksen kanssa; tänään välipäivä että ehdin tehdä vähän jotain muutakin).
      ***
      Yritän suhtautua uuteen tietoon vastaanottavaisesti: ehkä vähän kriittisesti ja se vanha minä aina kurkistelee pipon alta (meille ainakin sanottiin jo koulussa....) tietokannan päivittäminen ja uusien asioiden pohtiminen on ihanhyödyllistä hommaa. Minua auttaa asiassa se että poika joka asuu nyt meillä ja opiskelee peilaa mielellään omia mielipiteitään, koulussa hiljakkoin opittuja teorioita, kaikkea ajankohtaista meihin ja aamiaspöytäkeskustelut (etenkin viikonloppuina) voivat vierähtää hyvinkin parin tunnin mittaisiksi.
      ***
      Uusista asioista ja vanhan kertaamisesta: yritän saada nyt skypeä taas kerran asennetuksi uuteen koneeseeni. Miksi ihmeessä mulle se on aina ollut silleen vähän monimutkaista? Tietokoneäly kovasti hakusessa? Tarvii varmaan pyytää residenttejä asiantuntijoita apuun.

      • eppu2

        Niin se on, että monasti se vanha istuu tiukassa.
        Itse kun kesällä olin päiväkausia mökillä pojantyttären (22) ja avomiehensä kanssa, oli kovin mielenkiintoista ,keskustelimme paljon, päästä nuorten mielenmaisemaan.
        Oikeastaan ihminen voi ammentaa ´siemeniä´ kaikkialta, omasta suodatuksesta riippuu mikä itää ja mikä jää suutariksi.


    • hytinäx1

      Ostin tänään iltapäivälehden ja aion säästää sen jonkin aikaa. Siinä kun oli etusivulla suurella otsakkeella Venäjä harjoittelee suursotaa varten.

      • eppu2

        Mikäs lehti se oli?
        Onhan se Putiini aivopessyt kansaansa, miten länsi uhkaa Venäjää.
        Meinaako taas lavastaa jonkun länsimaan, (natomaan) hyökkääjäksi.


      • hytinäx1

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      312
      10339
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      73
      2321
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      43
      2139
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      35
      1924
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1868
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      161
      1806
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1388
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      16
      1312
    9. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      57
      1306
    10. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      53
      1276
    Aihe