Olen 14v poika ja asun äitini ja isäpuoleni kanssa 500km päässä isästäni ja näen isääni vain puolenvuoden välein, jos silloinkaan. Äiti ja isäpuoli riitelevät välillä ja haluaisin muuttaa isäni luo, mutta äitini on sitä vastaan. Isäni ottaisi minut luokseen kyllä jos voisi. Mitä pitäisi tehdä?
Isän luo muutto
3
282
Vastaukset
Käsittääkseni 12-vuotta täyttäneen lapsen tahtoa tulee noudattaa tämän asuinpaikan valinnassa, mikäli vanhemmat ovat muutoin yhtä kykeneviä toimimaan ns. lähivanhempana.
Äitisi ja isäpuolesi riitely on tietysti yksi lisäsyy muuttamiseen.
Tarvittaessa asuinpaikkasi ja huoltajuusasia ratkaistaan oikeudessa, jos vanhempasi eivät pääse asiasta yhteisymmärrykseen. On isästäsi kiinni, haluaako hän sellaisen prosessin käynnistää.
Tarvittaessa voit ottaa yhteyttä asuinkuntasi sosiaalitoimeen vaikka nimettömänä ja kysyä lisää neuvoa. Googleta vaikka asuinkuntasi nimi plus "sosiaalitoimi" tai "sosiaalipäivystys" tai "lastensuojelu".
Myös isäsi voi kysyä neuvoa omasta kunnastaan, kerran hän sinut luokseen asumaan haluaa.- Poika14vvv
Kauanko tuollainen oikeusprosessi kestää?
Valitettavasti en pysty vastaamaan. Se riippuu varmaan asuinpaikastakin, eli miten paljon "juttuja" siellä kyseisessä käräjäoikeudessa on käsiteltävänä.
https://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja/tyoprosessi/erityiskysymykset/lapsen-asema-erotilanteessa/lapsen-huolto-tapaaminen-ja-asuminen
Tuon linkin takaa löydät lisää tietoa. Linkkaa se vaikka isällesikin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1721157
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132867- 84803
- 51738
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?39574Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55549Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä296538- 50504
Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t217503Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45492