Ahdistus ja työ

Idioottiahdistunut

Joka työpaikassa oon ollut ahdistunut kesätöistä asti. Nyt oon 35 ja oon ollut pitkiäkin pätkiä pois töistä ahdistuksen ja masennuksen takia. En vaan osaa lopettaa stressaamista. Palan aina loppuun. Haluaisin niin olla töissä. Se tuo sisältöä ja merkitystä, joukkoon kuulumista. Samalla se nakertaa kuiviin. Työpaikan vaihto ei auta. Aina sama juttu. Aluksi on helpohkoa, mutta kun opin, niin stressaan päivä päivältä enemmän. Ymmärrän stressaamisen järjettömuuden. Se vie minut aina sairaslomalle tai työkyttömäksi pitkäksi aikaa. En silti osaa olla stressaamatta. 3 vuotta psykoterapiaa ei auta. Tympäsee olla toivoton tapaus. Jäädä eläkkeelle. Sosiaalinen elämä hiipuu. Saikulla vaan loppuu kaikki toiminta. Sohvalla elämistä se on.Tämä alkaa olemaan viimeisiä mahdollisuuksia olla töissä ja taas ahdistaa :((( Kyllä tässä käy jo kaikki mielessä.

Onko kenelläkään samanlaista ongelmaa?

51

17335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toinen.ahdistunut

      Minulla on aivan samanlainen ongelma. Kärsin paniikkihäiriöstä ja sosiaalisten tilanteiden pelosta. Töihin meno ahdistaa ja stressaa joka päivä. Olen vasta aloittanut uudessa työpaikassa. Edellisessä työpaikassa olin parisen vuotta ja se oli niin mukava paikka, että töihin menin aina mielelläni. Lopetin jopa lääkitykseni sinä aikana. Nyt tuntuu, että lopetin liian aikaisin. Meillä aina vaihtuu yhtäkkiä työpaikat, kun meitä siirrellään työpaikasta/yksiköstä toiseen.

      Osaatko sanoa, onko noissa työpaikoissasi ollut jotain ongelmaa esim. työilmapiirissä tai työtehtävissä? Täällä uudessa työpaikassani on huono ilmapiiri ja tuntuu, että jotkut inhoavat minua. Menen joka päivä töihin jo valmiiksi sillä mielialalla, että mitähän kaikkea tänään saa taas kuulla. Ainakin minulla ilmapiiri on suurin ahdistuksen aiheuttaja. Ja muutenkin stressaan aina kaikkea.

      Olen kovasti yrittänyt opetella unohtamaan työasiat vapaa-ajalla, mutta vaikeaa se on. Öisin ei saa nukuttua ja iltaisin ahdistaa koko ajan. Yritän saada itseni pakotettua tekemään jotain mukavaa. Pahinta on jäädä sohvalle makaamaan koko illaksi. Töissä yritän selvitä niin, että jaksotan päivän osiin. Ensin koitan selvitä kahvitaukoon asti ja sitten ruokaan asti jne.

      Lauantai on viikon paras päivä, kun silloin ei ahdista. Sunnuntaina alkaa jo ahdistus hiipiä. Nytkin pitäisi jo olla nukkumassa, mutta ei huvita yhtään mennä nukkumaan, kun huomenna on työpäivä.

      • Kolmas_ahdistunut

        Itselläni on täsmälleen sama tilanne. Olen akateeminen nelikymppinen ja kerran vaihtanut alaakin kokonaan uuteen, mutta sama homma ilmenee taas. Korkeakoulutaustani (kaksi eri tutkintoa) takia päädyn tehtäviin joissa on vastuuta, matkustamista ja ainakin ajoittaista esillä oloa, joka vaan lisää ahdistusta. Kaukana tulevaisuudessakin olevat esiintymis ym. tilanteet aiheuttavat kohtuutonta tuskaa. Monet sanovat, että ikä tuo kokemusta ja esiintymisvarmuutta jne., mutta itselläni tilanne tuntuu menevän juuri päinvastoin.

        Paniikkihäiriön oireisiin minulla on lääkitystä, mutta säännöllisesti sitä ei tarvitse käyttää. Lääkitys ei myöskään poista erilaisten tilanteiden ahdistavuutta, vaan vain pelkät fyysiset oireet (sykkeen nousun, mahdollisen vapinan jne.). Myös muita lääkkeitä on kokeiltu pidempiäkin aikoja ilman kummoista vaikutusta. Tällä hetkellä käyn terapiassa, mutta sen hyödyistä en osaa varmaksi sanoa. Siellä erinäiset asiat kyllä tulee esiin ja itsekin huomaa kaikkea uutta, mutta käytäntöön ei mikään tunnu pysyvästi siirtyvän.

        Lauantai tosiaan on viikon paras päivä, silloin on energiaa harrastaa ym., mutta sunnuntai on jo toista maata. Tuleva työviikko masentaa jo valmiiksi ja maanantaiaamuisin on äärimmäisen vaikea päästä edes sängystä ylös.


      • Anonyymi

        >> Lauantai on viikon paras päivä, kun silloin ei ahdista. Sunnuntaina alkaa jo ahdistus hiipiä. Nytkin pitäisi jo olla nukkumassa, mutta ei huvita yhtään mennä nukkumaan, kun huomenna on työpäivä. <<

        Et ainakaan ole yksin. Se voi jotain lohtua antaa, kun tietää, että on monia, jotka ajattelevat ja kärsivät samasta vastenmielisyydestä. Myös itse kärsin samasta kuin sinä. Ahdistus alkaa jo lauantaina, jos maanantaita ajattelee.

        Olenkin koittanut päättää, että elän täysillä vapaa-aikani, aina viimeiseen minuuttiin asti, kun on aika mennä nukkumaan. Vältän kellon vilkuilua ja keskityn täysillä itseäni kiinnostaviin asioihini. Ja ahdistus on helpottanut. Tokihan se aika kuluu ja se työpäivä sieltä taas tulee tälläkin tyylillä väkisinkin eteen, mutta nukkumaan mennessäkin kannattaa ajatella sitä nukkumista, eikä aamulla edessä olevaa heräämistä ja työpäivää. Herätyskello on sinulla siksi, että se huolehtii heräämisestä. Ajattele sinä sitä, kuinka suloista on omaan tyynyn painaa pää, ja että vielä saa monta tuntia vain olla ja levätä.

        Kun aamusella, tai milloin työvuorosi sitten alkaakin, olet menossa töihin, muista ja ajattele niitä miljoonia muita, jotka myös ovat menossa töihin samaan aikaan kuin sinäkin. Nousseet väsyneinä, ehkä kiukkuisina tai ahdistuneina. Jos sinulla ei ole lapsia, mietippä lapsiperheiden työaamuja, millaisia ne ovat! Ja näitä kohtalotovereitahan piisaa, jotka joutuvat töihin. Katsele muita ihmisiä työmatkallasikin. Muista myös tsekata linnut, lehtiin puhkeavat puut ym. kaunis ja nauttia siitäkin, koska muut ihmiset voivt näyttää happamalta tai ankeilta. Koska muitakin luultavasti ottaa pattiin.

        Jos koet olevasi ainut työhaluton, niin muista, että varmasti omassa työyhteisössäkin on niitä, jotka oikeasti olisivat mieluummin kotona, mökillä tai jossain muualla kuin työpaikalla, harrastelemassa itselle kiinnostavia asioita tai vaikka kaupungilla shoppailemassa. Ihmiset salaavat asioitaan ja tunetitaan. Vaikka juuri kuulinkin omalla työpaikallani erään sanovan, että olipa kiva tulla töihin, kun ei siellä kotona oikein mitään tekemistä ole, niin eipä hän kyllä vastauksia saanut lausahdukseensa. Eli jokainen varmasti, minun laillani, ajatteli, että onpa sinulla sitten tylsä elämä tai ei lainkaan harrastuksia tai omia mielenkiinnon kohteita, jos töissä kaikkein parhaiten saat elämäsi kulumaan. Huh! Kyllä minulla ainakin vapaalla on paljon mielenkiintoisia asioita, joihin saan aikani kulumaan ja joiden parissa mieluummin olisin kuin työssä.

        Sallin myös itselleni sen ajattelutavan, että teen nykyistä työtäni enimmäkseen rahan ja itsevarmuuden kartuttamiseksi. Muuten se ei juurikaan nyt inspiroi. Hae siis oma rehellinen motivaatiosi, miksi sinä teet työtä. Ei sitä ole pakko muille kertoa. Suurin osa on töissä tutkimusten mukaan, koska tarvitsevat rahaa. Työpaikoilla on varmasti paljon sellaisia, jotka sisäisesti haukottelevat ja huokailevat ja salaa vilkuilevat kellon viisareita. Olen näin nähnyt tehtävänkin.

        Työmotivaatio voi kasvaa myös siitä, että asetat itsellesi jotain tavoitteita, joita odotat esim. viikonloppuna, kuukauden kuluttua, lomallasi jne. Tai mitä haluat työssäsi oppia paremmin.

        Tai jos todella jurppii, yksinkertaisesti pidä jotain kalenteria, josta vedät työpäiviä tai -viikkoja yli sitä mukaa, kun ne on tehty. Näin saat edes kokemuksen siitä, että elämäsi menee eteenpäin ja olet selvinnyt taas yhdestä päivästä. Eihän tätä elämää kukaan voikaan elää kuin hetken kerrallaan.

        Olen itse parhaillaan määräajan kestävässä työssä, josta en juurikaan pidä ja joka ei tunnu paljoakaan omalta alalta. Ahdistaa aivan rutosti viikottain. Vapaapäivät tuntuvat kuluvan aivan liian nopeasti. Mutta kun minulla on vapaata, niin se todella tuntuu suunnattomalta vapaudelta! Mieli tekisi jäädä kotiin ja olla ainaisella vapaalla, mutta ei voi rahatilanteen vuoksi niin tehdä. Ja itku tulee välillä.

        Voimani revin siitä, että tiedän, että tämä epämiellyttävä työ todellakin on vain määräaikainen työ, väliaikainen vaihe elämässäni. Jokainen minuutti, tunti, päivä, viikko ja kuukausi vie minua lähemmäs työn päättymispäivää. Ja suunnittelenkin sivussa jo uutta.

        Toinen motivaationi ylläpitäjä on se, että teen työssäni paljon samoja asioita, joita tekisin kotonakin eli siivoan, hoidan tiskejä, pyykkejä yms. Pidän työssäni näistä tehtävistä. Nyt saan niistä myös maksun, mikä motivoi. Se auttaa jaksamaan paremmin niissä päivän tehtävissä, joista en yhtä paljon pidä.

        Netistäkin löytyy hyviä aihetta sivuavia artikkeleita, esim. "Ahdistaa – pitääkö aina olla epämukavuusalueella?" tai "Tulitko sinäkin tänään töihin rahan takia? Se on okei, sillä työn ei tarvitse olla intohimo, sanovat asiantuntijat". kannattaa hyödyntää näitäkin motivaation ja jaksamisen artikkeleita.


      • Anonyymi
        Kolmas_ahdistunut kirjoitti:

        Itselläni on täsmälleen sama tilanne. Olen akateeminen nelikymppinen ja kerran vaihtanut alaakin kokonaan uuteen, mutta sama homma ilmenee taas. Korkeakoulutaustani (kaksi eri tutkintoa) takia päädyn tehtäviin joissa on vastuuta, matkustamista ja ainakin ajoittaista esillä oloa, joka vaan lisää ahdistusta. Kaukana tulevaisuudessakin olevat esiintymis ym. tilanteet aiheuttavat kohtuutonta tuskaa. Monet sanovat, että ikä tuo kokemusta ja esiintymisvarmuutta jne., mutta itselläni tilanne tuntuu menevän juuri päinvastoin.

        Paniikkihäiriön oireisiin minulla on lääkitystä, mutta säännöllisesti sitä ei tarvitse käyttää. Lääkitys ei myöskään poista erilaisten tilanteiden ahdistavuutta, vaan vain pelkät fyysiset oireet (sykkeen nousun, mahdollisen vapinan jne.). Myös muita lääkkeitä on kokeiltu pidempiäkin aikoja ilman kummoista vaikutusta. Tällä hetkellä käyn terapiassa, mutta sen hyödyistä en osaa varmaksi sanoa. Siellä erinäiset asiat kyllä tulee esiin ja itsekin huomaa kaikkea uutta, mutta käytäntöön ei mikään tunnu pysyvästi siirtyvän.

        Lauantai tosiaan on viikon paras päivä, silloin on energiaa harrastaa ym., mutta sunnuntai on jo toista maata. Tuleva työviikko masentaa jo valmiiksi ja maanantaiaamuisin on äärimmäisen vaikea päästä edes sängystä ylös.

        Tuntuu uskomattomalta elää näin ainoaa elämäänsä.

        Jopa sairasloma tuntui hyvältä tuon jälkeen.


    • sopivatyölöytyy

      Oletteko te ihmisiä, jotka eivät jaksa sitoutua pitkälle jopa ajatuksella kymmeniksi vuosiksi samaan päiväohjelmaan, Se että pitäisi jaksaa samassa toimessa vuosia pitkään kuormittaa ja tuntuu ylivoimaiselta.
      Sopisiko teille jokin keikkaluontoinen tehtävä, mutta nehän ovat yleensä töitä, joissa pitää olla ihmisten joukossa: konsultit, luennoijat, kappaedustajat, tuote-esittelijät, esiintyvät taiteilijat.
      Jos ei jaksa työelämää, todella rankkaa ja vaativaa sen nykyään on. Ei ole niitä helppoja töitä olemassakaan.

      Oletteko joutuneet kasvamaan ympyröissä, jossa vaaditaan ja vaaditaan ja aina jää tunne, että jossain sittenkin meni pieleen ja en osaa niin kuin tulisi.
      En ole enää töissä, mutta minulla on vapaaehtoistöissä esimies, joka koko ajan epäilee, tarkkailee toisten tekemisten jälkiä, ei luota soittelee, teitkö sitä, toimitko niin, jäikö yli, minne laitoit. Kyllä minä sen tiedänkin, etten täytä hänen mittaansa ja tapaansa järjestellä asioita, mutta en siitä välitä. Jos tätä piirrettä ei olisi, saattaisin joutua tekemään jopa ylivoimieni. Kun on näin, niin saan välillä lomaa ja vapaata.

      • Anonyymi

        En minä ainakaan jaksaisi. Mutta suurin osa töistä on samoja rutiineja aika pienellä vaihtelulla. Moni onkin tänä päivänä sitä mieltä, ettei edes haluaisi yhdessä työpaikassa koko ikäänsä olla.

        Ja on helppojakin töitä, joissa ei joudu olemaan tiimeissä tai ihmisten joukossa. Henkilökohtaisen avustajan työ on eräs sellainen, jossa on paikalla vain sinä ja autettavasi, joka on myös työnantajasi.


      • Anonyymi

        Myönnän. En pysty ajattelemaan kymmentä vuotta samassa paikassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myönnän. En pysty ajattelemaan kymmentä vuotta samassa paikassa.

        Monella usean tutkinnon osaajalla pisin työsuhde alle 2 vuotta koko uralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monella usean tutkinnon osaajalla pisin työsuhde alle 2 vuotta koko uralla.

        Ja monella pelkän peruskoulun käyneellä yksi työsuhde kestää koko elämän samalla työnantajalla.


      • Anonyymi

        Miksi olet ilmaiseksi pomporeltavissa🤭


    • Hgfde3234rf

      Joo tää paska yhteiskunta ei välitä yksilöstä, se on yhteisöjen tehtävä, ja jos yhteisö vaihtuu yksilöllä usein, eikä muuta sitovaa tekijää esim perhe ole, nii yksilö pakosti ajaa ittensä loppuun.

      Saatanan paskiaiset!!! Mut ei tää huuto auta, kukaa ei kuule.

      • Anonyymi

        Niin. Roikuttava vaan mukana. Saa sitä sairaslomaa kait.


      • Anonyymi

        Maan Tavalle pitää sanoa että ottakaa koppi tästä😄


    • Ahistaa

      Sama juttu vaikka työ, työpaikka ja ihmiset on tuttuja. Työn kanssa otan aina stressiä ja vaikka kuinka hyvin tekisi ni aina saa haukkumiset. Esimies on ilkeä, johtuu poissaoloista. Työkaverit on vittumaisia. Olen koko ajan ahdistunut, voin huonosti ja syke on korkeella. Kotona helpottaa. Saikkua en saa enää kun on kuitenkin psykologillakin käyty eikä sieltä annettu enempää apua kun en ole itsetuhoinen. Ammatilliseen kuntoutukseen en saa lähetettä kun ei mene kuulemma Kelassa läpi kun työlle ei ole fyysistä estettä.

      • Anonyymi

        Niinpä, pitää päästää tilanne tosi pahaksi että asiat etenee.


    • omaterapeutti

      No voihan nenä!

      Mutta tuohan on hyvä että ymmärrät stressaamisen järjettömyyden.
      Se on hyvä alku.

      Kirjoittele kotonasi lista että miksi stressaantuminen on järjetöntä.
      Sitten toinen lista, mihin kirjaat päivän aikana sattuneet tilanteet jolloin stressaannuit.
      Vertaile listoja.
      Sitten järkeilet asian.

      Kirjoita sitten kolmas lista, miten olisit voinut/miten jatkossa voit reagoida vastaavanlaisiin tilanteisiin. Vot. No sitten seuraavan kerran kun tulee samanlainen tilanne, niin sinulla onkin jo toimintaohjeet valmiina!

      Päivän päätyttyä palkitset itsesi ja kehut itseäsi, että "olitpa näppärä ja näin fiksusti
      fiksasit tilanteen"!

      Eli tavallaan toimit omana terapeuttisinasi!
      Oma apu, paras apu!

      Kirjoita ja kerro miten toimi!

      Siittä vaan ja Onnea!

      • Anonyymi

        Kyllä, pitää toimia eikä sietää.


    • En_pidä_työstäni

      Ahdistuminen johtuu pääosin siitä, että joutuu päivät pitkät pitämään yllä roolia, jossa olevinaaan pitää työstään, itse lopetin tämän teeeskentelyn, ja heti helpotti, mutta työni teen silti ajallaan ja huolella. En ole minäkään ikinä työnteosta oikeasti pitänyt, ja työssä viihtyvyyskin on tuhottu kiireellä, kellokorteilla, vankilamaisilla olosuhteilla, stressillä, sekä keksityillä laittomilla työpaikkojen säännöillä.

      • Anonyymi

        Allekirjoitan täysin kirjoituksesi.


      • Anonyymi

        Muut lokeroi usein mutta jos itse niin game over.

        Maan Tapa kyttää ja alistaa kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muut lokeroi usein mutta jos itse niin game over.

        Maan Tapa kyttää ja alistaa kyllä.

        Maan tapana kiristää, alistaa, kiusata, pompotella, määräillä, omistaa ihminen ja hallita pelolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maan tapana kiristää, alistaa, kiusata, pompotella, määräillä, omistaa ihminen ja hallita pelolla.

        Juuri näin😒


    • Ettätällainentapaus

      Aloittajan kirjoitus oli kuin omani. Olen myös 35v ja vuosi sitten jätin työn jonka osasin ja useimmiten nautin mutta siihen kuului paljon varallaoloa ja tavallaan hermosto ei päässyt koskaan palautumaan kunnolla, kun muutenkin olen kaikesta ressaava tyyppi. Johti univaikeuksiin jne. Nyt osa-aikatyössä jossa vähemmän ressiä, enemmän aikaa kotona mutta palkka tietenkin pienempi ja firma on talousvaikeuksissa, murehdin sitten luonnollisesti että mitäs sitten jos nää vähätkin hommat loppuu. Saisin työttömänä saman verran rahaa mutta teen mieluummin tätä kuin olen työkkärin armoilla. Mutta nämä työt on pakkopullaa, ei innosta yhtään. Ja palkkakin kun on mitä on niin olen katsellut koko ajan muitakin töitä mutta en uskalla ottaa ja lähteä, koska pelkään että mitäs jos en jaksakaan. Olen siis päättänyt pysyä työssäni, mutta päivä kerrallaan mennään, koska en jaksa ajatusta että tässäkös se työurani huipentuma oli. Minulla olisi niin paljon annettavaa muualla mutta.. Taidot riittäisi enemmän kuin hyvin, mutta latvasta jos on laho, ei siitä kunnon kuusta saa tekemälläkään. Lääkkeillä pystyisin ehkä muutaman vuoden stressaavampaan ja tuottoisampaan työhön mutta en halua pilata aivojani, jos niitä nyt pilata voi.

      • Anonyymi

        Työkulttuuri jossa pitää olla doupattu on sairas.


    • kosdfasd

      Yksi työstä ahdistuva täälläkin. Aina jokaiseen työpaikkaan on ahdistanut mennä, lähinnä sen takia että hommat ovat olleet niin paskoja (siivousta, lehdenjakoa yms.) ja olen aika huono suorittavassa työssä koska ne eivät motivoi tarpeeksi. Tykkään enemmän ajattelutyöstä, nyt opiskelenkin yliopistossa että ei tarvitsisi enää tehdä "käsillään" töitä. Kaikista eniten duunaritöissä vihaan sitä, kun joku pikkupomo pääsee pompottelemaan ja haukkumaan siitä, jos käyttää omia aivojaan työssään. En toki väheksy yhtään mitään työtä, ja olen iloinen että olen saanut tehdä monenlaista, mutta ne eivät vain sovi minulle ahdistuvan luonteeni takia.

      • Anonyymi

        Pikkunilkit ei pelitä ei.


    • Vapooi

      Samanlaisia kokemuksia löytyy täältäkin kuin aloittajalla. Terapiaa myös käyty mutta silti ahdistus ja masennus vaivaa. Ei kai kohta ole muuta mahdollisuutta kuin eläkkeelle hakeutuminen sen verran hankalat oireet.

      • Anonyymi

        Jos työssä ei tule onnistumisen kokemuksia tarpeeksi, se ei motivoi. Tai jos se on liian raskasta tai vastoin kaikkia omia toiveita ja ominaisuuksia. Kannattaa rohkeasti vain kokeilla erilaisia töitä, vaikka lyhyitäkin määräaikaisuuksia, että löytää sopivan.

        Mutta totuus on sekin, ettei motivaatiota aina synny ennen kuin alkaa konkreettisesti hommiin taijos ei mieti omaa perustettaan, miksi ylipäänsä käy töissä. Joskus motivaatio tulee vasta, kun alkaa oppia työtään. Kun työ on opittu, ns. hanskassa, se yleensä myös helpottuu ja kevenee, ja motivaatio kasvaa. Alkuviikkoina aikaa ja vaivaa ja voimia kuluu usein sähläämiseen ja epäonnistumisiin ja turhiin askeleisiin yms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos työssä ei tule onnistumisen kokemuksia tarpeeksi, se ei motivoi. Tai jos se on liian raskasta tai vastoin kaikkia omia toiveita ja ominaisuuksia. Kannattaa rohkeasti vain kokeilla erilaisia töitä, vaikka lyhyitäkin määräaikaisuuksia, että löytää sopivan.

        Mutta totuus on sekin, ettei motivaatiota aina synny ennen kuin alkaa konkreettisesti hommiin taijos ei mieti omaa perustettaan, miksi ylipäänsä käy töissä. Joskus motivaatio tulee vasta, kun alkaa oppia työtään. Kun työ on opittu, ns. hanskassa, se yleensä myös helpottuu ja kevenee, ja motivaatio kasvaa. Alkuviikkoina aikaa ja vaivaa ja voimia kuluu usein sähläämiseen ja epäonnistumisiin ja turhiin askeleisiin yms.

        Monessa korkean koulutuksen hommassakin jää konkreettiset onnistumiset täysin saamatta ja tärkeintä on vain projektien yms jatkuva kassavirta.


      • Anonyymi

        Kuntoutustuki ja jopa eläke voivat olla hyvä juttu jos muu ei auta ja eivät ne työtä kiellä.

        Se on vaan harmi että pitää usein mennä aika pahaksi oireet tai olla tosi sairas että asiat etenee.


    • Anonyymi

      Työ jossa olen ei vain ota istuakseen minulle, koska se on vääränlaista, vaan sama ahdistuneisuus kuin aloittaessakin senkuin vain jatkuu. Koska olen luova ihminen fyysisellä alalla, pidän tämänhetkistä elämänvaihettani enimmäkseen pakollisena roskana.

      Niinpä rutistin paperipaloista värikkäitä roskapalloja niin monta kuin minulla on vielä työviikkoja jäljellä tässä määräaikaistyössä. Laitoin roskapallot lasikulhoon. Kun yksi työviikko on tehty, nakkaan yhden roskapalloista kulhosta pois. Pallojen hupenemiset näyttävät, kuinka viikot vähenevät, mikä lievittää ahdistuneisuutta ja muistuttaa elämänvaiheen väliaikaisuudesta.

      Jos tämäkään auta tarpeeksi, pitää tehdä sitten vaikka joka päivästä vastaava systeemi.

      Jos taas oikein masentaa kesken työpäivän, koitan muistaa, kuinka kassa kilahtaa joka tunti minun hyväkseni.

      Kannattaa myös palkita itsensä joko työpäivän tai ainakin joka työviikon päätteeksi jotenkin, koska on taas suoriutunut eteenpäin.

      Lisää vinkkejä saa mielellään kertoa, jos jollekin tulee mieleen, kuinka eri syistä johtuvaa työa(paikka)ahdistusta voisi vähentää, jos työpaikasta ei kuitenkaan voi lähteä.

      • Anonyymi

        Karun kuuloista ”heittää elämää roskiin”.


    • Anonyymi

      Itsellä auttoi vastaavaan tilanteeseen alan vaihto. Takaisin opiskelemaan ja tutkinto uudelta alalta. Tajusin että aikaisempi stressi johtui siitä että edellinen tutkintoni ei vain vastannut alaa josta olen aidosti kiinnostunut. Se johti siihen etten tarpeeksi hyvin innostunut työstä enkä koskaan tullut "hyväksi" tehtävissäni. Se tietenkin aiheutti suurta stressiä. Uusi alani on paljon kiinnostavampi ja saan iloa työstä, lisäksi on motivaatiota perehtyä siihen ja alkaa tuntumaan että olen oikeasti hyvä työssäni.

      • Anonyymi

        Kyllä, monta tutkintoa avaa teitä muttei aina auta silti.

        Monella alalla on samat rakenteet.


    • Anonyymi

      On tuttua. Ota sulle määrätyt lääkkeet ja kasva aikuiseksi. Siitä se lähtee.

      • Anonyymi

        Ei muuten lähde.

        Diagnoosi voi olla toki hyvä tie ulos maan tavan ikeestä.

        Kannattaa tosiaan kuunnella itseään ja unelmoida.

        Eikä sietää ja sairastua.


    • Anonyymi

      En nyt ihan ymmärrä mikä sinua ahdistaa töissä. Onko työ kenties liian vaativaa. Jos työ on liian vaativaa niin kannattaa suosiolla hakeutua työhön jossa ei tarvitse liikaa ajatella, esim. joku pakkaustyö tehtaassa.

      • Anonyymi

        Ja hihnalla sielu lepää?


    • Anonyymi

      itelläki oli tuo sama, viimeisimpänä lehdenjako josta tuli ihan kauhea ahdistus ja pahoinvointi.. eihän sitä sitten pystyny jatkamaan.
      ongelma on aina ollu että sosiaaliset tilanteet jännittää ylipaljon ja kun siihen liittää työn vaatimukset niin paine kasvaa sietämättömäksi ja kippaa yli.
      myös oma täydellisyyden tavoittelu aina vaatii parhaista parhaimman tuloksen vaikka kyseessä olisi joku aivan mitätön pikkuseikka ja pieni palkka mutta haluaa vain tehdä robottimaisen optimi suorituksen koska muuten on luuseri

      • Anonyymi

        Suorittaako lehdenjakajat paljonkin murtokeikkoja?


    • Anonyymi

      Jokainen sossutyöntekijä kirjoittaa, että asiakas ahdistunut, jotta voisi määrätä lisää ehkäisevää toimeentulotukea.

    • Anonyymi

      Toipuminen edes vähän vie vuosia ja siihen on varaa vain rikkailla.

    • Anonyymi

      Monissa sairauksissa juuri altistuminen Suomalaiselle yhteiskunnalle pahentaa oireita.

    • Anonyymi

      Itsellä myös työ ahdistaa.
      Tätä on ollut ennenkin mutta nyt taas ainakin puoli vuotta. En haluaisi mennä sinne koska kaikki siellä ahdistaa. Liikaa vastuuta ja liikaa tekemistä. Hirveä väsymys jatkuvasti ja tekisi mieli vain nukkua. Olen välilä todella ärtynyt ja suutun todella pienestä. Lähinnä itselleni tosin. Kun vaikka nostan roskapussin ja sieltä tippuu jotain niin saatan suuttua tai melkein alkaa itkemään.
      Töiden jälkeen mietin vain työtä. Viikonloputkin menee murehtiessa että maanantaina taas pitää mennä sinne.
      Sunnuntai on paha ja nyt aamulla kun juon tässä kahvia, mietin että millä tekosyyllä voisin jäädä kotiin. Jos vaikka nilkka menisi lenkillä niin ei tarvitsisi valehdella.

      Mutta en voi olla poissa kun ei siellä tee minun työtäni kukaan koska olen ainoa joka ne työt ne osaa. Jos jään pois niin saan monen haukut päälleni kun satojen tuhansien eurojen projekti kusee. Kerran jouduin sanomaan, kun juttelin lääkärin kanssa, että minulla työuupumus, se kuulustelu oli kamalaa. Istua siinä tuolissa kun pomot piirittää ja kuulustelee. Olo oli kuin rikollisella enkä halua kokea sitä enää.
      Olen yrittänyt sanoa itselleni että nyt ryhdistäynyt iso mies, lopeta vinkuvimen ja teet työsi.

      Mulla on myös jo ainakin 10 vuotta ollut erilaisia "ongelmia".
      Haukun itseäni enkä pidä itsestäni. Pidän itseäni alhaisena olentona. Näen kaikki muut korkealla jalustalla kun itselläni ei ole arvoa.

      En tiedä mitä tekisi kun tällaiset asiat hävettää.

      • Anonyymi

        Älä hauku itseäsi.

        Tai vähättele.

        Sitä kutsutaan itsesabotaasiksi.


    • Anonyymi

      "Kuntoutustuki ja jopa eläke voivat olla hyvä juttu jos muu ei auta ja eivät ne työtä kiellä.

      Se on vaan harmi että pitää usein mennä aika pahaksi oireet tai olla tosi sairas että asiat etenee."

      Varmaan paljolti riippuu iästä yms miten he (työttömyyskoneisto) asiaa "diagnosoivat". Esim jos on vielä reippaasti alle 50 ei ole alkoholisti, on ammatti ja työkokemusta takana, niin veikkaisin että silloin joutuu "projektiksi" työllistämis toimenpiteisiin vuosiksi

    • Anonyymi

      Täällä kanssa yksi työstä ahdistunut. Työtehtävät muuttuivat niin, että nyt on lisäksi sellainen tehtävä, joka ahdistaa. Se ei kiinnosta minua, ole juttuni, eikä siihen ole saanut kunnon perehdytystä. Tästä kiinnostuksen ja osaamisen puutteesta tulee ahdistus. Työnantaja ei suostu muuttamaan tehtäviä, joten pitäisi ilmeisesti etsiä jokin toinen paikka, mutta työnhakukin ahdistaa

    • Anonyymi

      Mulla loppui stressaaminen siihen kun päätin että olen itse oman työsuhteeni päällikkö ja muut vetäköön v***n päähänsä. Tämän jälkeen on tullut erittäin harvoin mitään nassutusta keltään ja olen reilusti sanonut lisähommille " kiitos ei". Eli myötäily ja liika yhteistyöhalu aiheuttaa sen että sinun yli kävellään koko ajan, siitä kannattaa päästä eroon ihan oman terveyden vuoksi. En ole työpaikalta kavereita etsinyt eikä sellaista tarvitse jatkossakaan tehdä.

    • Anonyymi

      Täällä kans työstä ahdistunut. Paikka on sellainen jonka ilmapiiriin ja porukoihin en sovellu/sopeudu ollenkaan eikä työtehtävät kiinnosta enkä myöskään halua olla tekemisissä muiden kanssa siellä, muut on sellaisia perus duunareita "missä baarissa olitte ja missä ryyppäsitte ja minne ravintolaan viikonloppuna yms" sakkia, noista aiheista jauhavat koko päivän, joka on kaukana minusta joka täys raitis taiteita, luonnossa oloa klassista musiikkia harrastava. Valvon paljon, esim kaksikin päivää peräjälkeen että aika ei kuluisi ja joutuisi sinne taas menemään.

      • Anonyymi

        Kannattaa vaihtaa tai miettiä opiskelua ym.Itse pääsin vaihtamaan talon sisällä itsenäiseen työhön ja en voisi olla tyytyväisempi.Ei jaskan pauhantaa,sarkasmia,inkutusta,juoruamista,huonon olon oksentamista ja muuta kivaa tarvi enää sietää vaan voi tehdä niitä töitä ihan rauhassa.


    • Anonyymi

      N clean firma on ahdistunut minä kuin työ ahdista minut se vittu paska loppu n clean

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2606
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1143
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe