Huhujen mukaan Kauhavan asema voi hyvinkin loppua piankin ja siirtyä Härmään,nyt kuulemma katsotaan matkustajalukuja ja sen perusteella päätetään jatkotoimista ja onhan kaupunkikin jo pannut paljon rahaa Härmään.Kahta asemaa ei VR varmasti kauaa katsele,eikä kaupunkikaan aja kaksilla rattailla kovin pitkään kun pitää valita jompi kumpi.Toisaalta Kauhava on lähellä Lapuaa ja Seinäjokea,minkä aseman siirtäjät varmasti tiedostivat.
Kauhavan aseman loppu häämöttää
51
2009
Vastaukset
- 20202020
Härmälääsen toive ajattelua
- Vähänaikaasta
Mikäs siinä jos koko kauhavan junaliikenne halutaan lopettaa. Selkeä tosiasia on, että esimerkiksi järvikuntien matkustaja ei härmään asemalle lähde. Ellei kantakauhavalla junat pysähdy mennään seinäjoelle. Siinä mielessä outoa spekulointia, että vielä ei ole yksikään juna härmässä pysähtynyt. Viimeisenä vuonna kun junat härmässä pysähtyivät matkustajia taisi 4-5000.
- 2020202020
Toistan Härmäläästen toiveajattelua
- Sittenhän_asia
On selvä jos matkustajamääriä aletaan laskea niin härmä tippuu automaattisesti pois.
- Anonyymi
Puisto ja ravirata vetää väkeä lentokenttä ei siinä perusteet ?
- VR-lipunmyynti
Ei tunne mitään tällaista härmän asemaa,siitä nyt voi vetää jotakin johtopäätöksiä.
- Typerät
Katso kartasta!
- Onnettomat
Onhan Härmä lähempänä Kauhavan keskusta maantieteellisesti kuin Kauhava joten pääpaikka ja Suomen kaunein kirkko olisivat oikeassa paikassa?
Sielä asema, missä matkustajatkin, Ojalan laskuopissa matkustajien määrä voi vaihdella, myös tulokertymä on matkustajien määrästä riippuvainen. Tämän mukaan yleensä lasketaan paljonko jää viivan alle. Väittelyt pois. Järkevintä olis toimia tämän laskuopin mukaan.
- Pikajuna
Kyllä ne matkustajamäärät Kauhavallakin tippuu jos junat ei pysähdy.
Härmä on lähempänä Kokkolan ja Seinäjoen puoltaväliä. Molemmin puolin Lapua ja Pännäinen.- Hyvin_ne
Tuntuu pysähtyvän ja matkustajiakin aina melko mukavat määrät.
- Anonyymi
Oon käyny Kauhavalla ja oli kiva pikkukaupunki ajattelin että vois käyä joskus samalla kävis Ylihärmässä kylpylässä, no mites nyt tullaa jos ei junalla pääse. Kaikilla ei oo autoo.
- Anonyymi
Pääseekö sieltä linja-autolla Kauhavalle?
- Räävä
Melko turhaa revittelyä. Hienoa, että on kaksi asemaa!!! Valitettavaa, että toista niin vastuttettiin.
- 9iu87yt65r
Jos kaupungin isillä olis pikkusenkaan enemmän huumorintajua niin ne vois rakennuttaa pistoraiteen ja aseman myös Ylihärmään ja Kortesjärvelle
- Nottaniin
Eiköhän kannattaisi tästäkin asiasta kiistellä vasta sitten kun juna on edes yhden kerran härmän asemalla pysähtynyt?
- Plätyyt
On hienoa, että Härmään tulee asema uudelleen käyttöön, ja nykyaikaisena asfaltoituna.
Tosiasiat kannattaa kuitenkin muistaa, ennen henkselien paukuttelua. Käytännössä Kauhavalta ja myös Härmistäkin, matkustetaan 90% etelän suuntaan. Näinollen Kauhavan asema on Ylihärmästä etelään matkustaville suosiollisempi, koska ei tarvitse tehdä automatkaa ns "väärään suuntaan". Ylihärmäläiset voittaa Kauhavan asemaa käyttämällä sellaiset 10-15 minuuttia kokonais matka-ajassa, se ratkaisee.
Kun otetaan huomioon, että Kauhavan aseman lähituntumassa asuu 7500 ihmistä. Ja Alahärmän aseman lähistöllä noin 4500 ihmistä. Niin on päivänselvää, että Kauhavan asemalla on jo lähtökohtaisesti enemmän käyttäjiä. Kun otetaan Kauhavan aseman käyttäjiin vielä Ylihärmän 3000 ihmistä mukaan, niin Kauhavan aseman käyttäjäpotentiaali nousee jo 10500 ihmiseen.
Kun otetaan vielä mukaan Kortesjärven 1800 asukasta, niin Kauhavan asemalla onkin jo 11800 käyttäjää, Alahärmän 4500:n verrattuna. Kortesjärveltähän on suunnilleen sama matka Kauhavalle kuin Alahärmäänkin, mutta Kauhavalle riittää kun lähtee ajamaan 10 minuuttia myöhemmin autolla, koska juna lähtee Kauhavalta 10 minuuttia myöhemmin etelän suuntaan. Lisäksi tie Kauhavalle on parempi.
Eli lähtökohtaisesti Härmän asemaa käyttäisi noin 38% Kauhavan aseman käyttäjämäärästä. Toisaalta Powerpark tuo oman lisäyksensä käyttäjämääriin, mutta yleiseurooppalaisiin kokemuksiin pohjautuen, se ei nosta käyttäjämäärää kovinkaan paljoa, korkeintaan 50%:iin.
Joka tapauksessa, olipa kesä huvipuiston kannalta kuinka aurinkoinen tahansa. Kauhavan asemalla tulee olemaan noin puolet enemmän käyttäjiä, Härmän uuteen asemaan verrattuna. Pääosa matkustajista on kuitenkin ihmisiä, jotka ovat matkustamassa Seinäjoen, Tampereen ja Helsingin suuntaan muista kuin huvipuistosyistä, se on fakta. Härmän asemalta, noin 1/4 on huvipuistokäyttäjiä ja 3/4 varsinaisia härmäläisiä jotka suuntaavat isommille kirkoille. Tämä siis optimistisesti ajateltuna. Se olisi varmasti jonkinlainen Suomen ennätyskin, että 25% aseman käyttäjistä suuntaa nimenomaan huvipuistoon.
Jos nyt Kauhavan asemalla joku 150000 käyttäjää vuodessa onkin. Niin Härmän asemalle voisi kuvitella joku 75000 käyttäjää vuodessa. Näistä noin 19000 powerparkin käyttäjiä. Joka tapauksessa, Härmän asema tulee moninkertaistamaan käyttäjämääränsä, aikaisempaan verrattuna. Siitäkin huolimatta, Kauhavan asemalla on oma tärkeä roolinsa, tarjota logistisesti hyvä lähtöpaikka suurimmalle osalle alueen asukkaita. Härmän asemasta tulee hyötymään tottakai marginaalinen osa huvipuistokäyttäjistä. Mutta eniten Härmän asemasta tulevat hyötymään Alahärmässä asuvat ihmiset, ja hyvä niin. Tavallaan huvipuisto antaa Alahärmässä asuville mahdollisuuden käyttää junaa omalta lähiasemaltaan, ja matkustaa helposti maailmalle.
Kauhavan aseman matkustajamäärät tippuu tottakai jonkin verran, Alahärmän verran. Mutta siitäkin huolimatta se pysyy varsin tärkeänä asemana, ja noin puolet vilkkaampana Härmän asemaa verrattuna. Turha tästä siis enempää kinaa tehdä. On todella hianua ja harvinaista, että kunnassa on 2 asemaa, olkaamme siitä tyytyväisiä. Kumpikaan ei ole toiselta pois.- VuodesjanMukaisesti
Talviaikaan Kauhavalla.
Kesäaikaan Härmässä.
Pysähdykset. Loogista eikös totta.
- Lappajärven-rannalta
Onkohan tuo muovimaailma härpäkkeineen niin maailmannapa jonne jokaisen on päästävä hinnalla millä hyvänsä.Itse painun mahdollisimman kauas tuon tyyppisistä paikoista.Hiljaisuudesta monet maksaa paljonkin jossain rantamökissä.
- eviskältä
ei jokaisen. 500 000 kuitenkin joka kesä.
- Nyt_tuli
eviskältä kirjoitti:
ei jokaisen. 500 000 kuitenkin joka kesä.
1 nolla liikaa tai sitten mukaan on laskettu siittiötkin.
- Mutta_ei_sulta
Powerparkin Kävijämäärä 2015 oli tutkimusten mukaan 450 000. Sen jälkeen tuli mm. raviska ja pikku juhannuspippalo. Kyllä 500 000 menee komiasti rikki ens kesänä. Tuntuuhan tuo kauhavalaaselle hirmu määrältä. Miettikääpäs tuon perusteella missä ne junat jatkossa seisahtuu....
- Plätyyt
Tuosta Powerparkista vielä. Varmasti se on monen reissun varrella kesän mittaan. Mutta on utopiaa ajatella, että väki tulisi sinne junalla, ainakaan suuressa määrin. Se on varmaa, että Powerparkissa käy suunnattoman paljon väkeä tulevinakin kesinä. Mutta fakta on se, että sinne tullaan autoilla. Syy on yksinkertainen, lapsiperheiden on vain 10x helpompi ja vaivattomampi liikkua omilla autoillaan.
Toki busseilla tulee myös väkeä, mutta nekin on aina tilausajoja, jossa oma matkanjärjestäjä hoitaa aivotyön, ja matkatavarat kulkee kätevästi tavaratilassa. Tilausajoissa kaikki on hallittua ja ennalta mietittyä. Junamatkustaminen on sen sijaan omatoimista, ja kaikki aivotyö ja aikataulujen sovittaminen on tehtävä itse, sekä myöhästymistapauksissa aikataulutettava oma toiminta uudelleen.
Junamatkustaminen on oiva vaihtoehto työmatkaliikenteeseen, opiskelijoiden liikkumiseen pitkin Suomea, sekä kiireettömään matkustamiseen. Mutta varsinaiseen kesälomamatkailuun ja huvipuistomatkailuun se sopii melko huonosti, tai vaatii ainakin liikaa miettimistä ja sovittamista. Moni kuitenkin käy Powerparkin lisäksi monessa muussakin paikassa samalla, ja se vaatii henkilöauton tai tilausajobussin. Harva tulee pelkästään Powerparkiin, siinä mielessä että pärjäisi pelkällä junalla.
Tämän takia uskon, että Härmän aseman käyttäjistä enemmistö on kuitenkin Härmäläisiä, jotka matkaavat maailmalle reppu selässään, tai palaavat jostain reissultaan, kuka mistäkin.- asema_mestari
vituiks meni sun arvailut. Vr on lupautunut ottaan Härmän aseman mukaan tarjouskamppaja hinnoitteluun ja etuasiakas pisteeksi. Teinit kaupunkiseudulta lähtee päiväkäynnille juuri junamatkustamisen helppouden ja nyt myös halpuuden takia. ei niillä oo ajokorttia eikä ne hyppää enää kesälomilla äissyn ja iskän kyytille. Tämä on se joukko jota powerpark ei oo aikasemmin tavottanu ja niitä on kuules palio. Huvipuisto on niille ykkös lomakohde ku ikä ei vielä riitä ravinteli kierrokselle.
Etuasiakas asema tarkoittaa myös sitä jotta kaikki lähiseudun junamatkalaaset lähtöö Härmän asemalta ku lipun saa puolta halavemmalla ku kauhavan asemalta. Noin se loppu sille sit tuleepi - Teineillä_
asema_mestari kirjoitti:
vituiks meni sun arvailut. Vr on lupautunut ottaan Härmän aseman mukaan tarjouskamppaja hinnoitteluun ja etuasiakas pisteeksi. Teinit kaupunkiseudulta lähtee päiväkäynnille juuri junamatkustamisen helppouden ja nyt myös halpuuden takia. ei niillä oo ajokorttia eikä ne hyppää enää kesälomilla äissyn ja iskän kyytille. Tämä on se joukko jota powerpark ei oo aikasemmin tavottanu ja niitä on kuules palio. Huvipuisto on niille ykkös lomakohde ku ikä ei vielä riitä ravinteli kierrokselle.
Etuasiakas asema tarkoittaa myös sitä jotta kaikki lähiseudun junamatkalaaset lähtöö Härmän asemalta ku lipun saa puolta halavemmalla ku kauhavan asemalta. Noin se loppu sille sit tuleepiEi ole laittaa satoja euroja johonkin junamatkaan matkustaakseen keskelle ei mitään.
Etelä-suomesta löytyy ihan kaikki mitä teinit ja aikuiset kaipaa.
Suurin osa on varmasti jo powerparkissa käynyt ja sen nähnyt,uutuuden viehätys on häipynyt ja uudet tuulet puhaltaa. - jtydsh
asema_mestari kirjoitti:
vituiks meni sun arvailut. Vr on lupautunut ottaan Härmän aseman mukaan tarjouskamppaja hinnoitteluun ja etuasiakas pisteeksi. Teinit kaupunkiseudulta lähtee päiväkäynnille juuri junamatkustamisen helppouden ja nyt myös halpuuden takia. ei niillä oo ajokorttia eikä ne hyppää enää kesälomilla äissyn ja iskän kyytille. Tämä on se joukko jota powerpark ei oo aikasemmin tavottanu ja niitä on kuules palio. Huvipuisto on niille ykkös lomakohde ku ikä ei vielä riitä ravinteli kierrokselle.
Etuasiakas asema tarkoittaa myös sitä jotta kaikki lähiseudun junamatkalaaset lähtöö Härmän asemalta ku lipun saa puolta halavemmalla ku kauhavan asemalta. Noin se loppu sille sit tuleepiSillä Härmä-Seinäjoki lipulla voi siitä huolimatta nousta junaan Kauhavalta. Ja varmasti niin moni tekeekin, jos lipun saa kerran halvemmalla. Tilastoja tämä toki varmasti hämää...
- Kumipyörille
jtydsh kirjoitti:
Sillä Härmä-Seinäjoki lipulla voi siitä huolimatta nousta junaan Kauhavalta. Ja varmasti niin moni tekeekin, jos lipun saa kerran halvemmalla. Tilastoja tämä toki varmasti hämää...
Härmän Liikennekin on olemassa.
- Onnettomat
Ette sitten huomioneen paljonko aseman käyttö vähenee kun Härmä tulee käyttöön ?
- 3333333
Härmäläästen toiveajattelua
- Anonyymi
Moottoritie Härmämään Lapualta kasitelle muuten liikenne kesällä sakkaa onneksi Kauhava on sivuraiteella ei häiritse liikennöintiä päätiellä !
- AmericaFirst
Ensi kesänä mennään ainakin katsomaan Ähtäriin niitä pandoja, se tulee varmaan olemaan ens kesänä monen kohde. Powerparkis ollaan joka vuosi kerran käyty, mutta se alkaa jo vähän nähty paikka, kaipaa uutta. Moni on sanonu samaa. Sinne tarttis tulla jotain uutta ja erikoista, jotta sinne jaksais lähteä. Viime kesän muistoksi jäi lähinnä vihaiset ampiaiset, jotka pisteli ihmisiä. Olis ny edes kannattanu viritellä mehupöttiansoja amppareille niihin paikkoihin missä syödään ulkosalla. Toki muutkin huvipuistot kärsii samasta ilmiöstä, tarttis olla joka vuosi jotain uutta ja erikoista, muutoin väki kyllästyy, samaa ei jaksa tahkota.
- SuomiKuluuVenäjälle
Koko Suomen loppu häämöttää. Keväällä Putinin tankit vyöryvät Suomeen ja Suomi liitetään venäjään.
- Ei_kuulu
Eikä tänne vyöry yhtään mitään,Putin arvostaa Suomea Suomen itsenäisyyttä ja tapaa toimia.
Ja jos tänne joku yrittäisi vyöryä niin takkiin tulee.
- ElämmeMielenkiintoistaAi
Niin tosiaan on, Itänaapuri valtaa suuren osan Suomea,että kiitos vaan Natottajat ja muut Globalistit.Taitaa silloin karusellit ja vähän muukin pyöriä tyhjää.Sankarillinen itsemurha on muuten se kaikista huonoin vaihtoehto.Suurvalta on aina suurvalta ja Suomi satuu olemaan sen etupiha.
- Niinkö_luulet
Niinkö vain Suomi vallataan ilman että pannaan hanttiin?
Ainakin Venäjältä sellaiset valtaukset jää tekemättä,suomesta löytyy kyllä sen verran paljon miehiä ja kalustoa että haaveeksi jää.
On täysin eri asia pommittaa maita kuten esim. Syyria josta ei tule mitään vastarintaa.
Sitten kun alkaa tulla tykin kuulaa ja ohjusta vastaan niin valloittamishalut vähenee.
Suomessa on yksi euroopan mittavimmista tykistöistä,ei tänne niin vaan tulla jos emme sitä itse halua. - OispaKaljaa1
Niinkö_luulet kirjoitti:
Niinkö vain Suomi vallataan ilman että pannaan hanttiin?
Ainakin Venäjältä sellaiset valtaukset jää tekemättä,suomesta löytyy kyllä sen verran paljon miehiä ja kalustoa että haaveeksi jää.
On täysin eri asia pommittaa maita kuten esim. Syyria josta ei tule mitään vastarintaa.
Sitten kun alkaa tulla tykin kuulaa ja ohjusta vastaan niin valloittamishalut vähenee.
Suomessa on yksi euroopan mittavimmista tykistöistä,ei tänne niin vaan tulla jos emme sitä itse halua.Nykynuoriso ei selviä montaa päivää metsässä. Varsinkaan jos instagram ei toimi, eikä pääse mäkkärille syömään hampurilaista. Ei sotaa pelkillä tykeillä voiteta. Nykyräkänokat nukkuvat puolille päivin, juovat aamupalaksi kokista ja redbullia, ja näpräävät puhelimiaan yhtäpäätä. Lökäpöksyihin ja tennareihin tottuneet eivät vain metsässä tule toimeen. Selkävaivoja ja heikko yleiskunto on monella parikymppisellä, ja vielä lihaviakin.
- hkkjjh
Mutta onneksi sinä olet olemassa.
- Samanlaisia_lökäpöksyjä
OispaKaljaa1 kirjoitti:
Nykynuoriso ei selviä montaa päivää metsässä. Varsinkaan jos instagram ei toimi, eikä pääse mäkkärille syömään hampurilaista. Ei sotaa pelkillä tykeillä voiteta. Nykyräkänokat nukkuvat puolille päivin, juovat aamupalaksi kokista ja redbullia, ja näpräävät puhelimiaan yhtäpäätä. Lökäpöksyihin ja tennareihin tottuneet eivät vain metsässä tule toimeen. Selkävaivoja ja heikko yleiskunto on monella parikymppisellä, ja vielä lihaviakin.
Ne on Venäjänkin nuoret miehet valtaosaltaan.
Äiti kantaa ruuan nenän eteen kun poika herää klo16 iltapäivällä,loppupäivä sitten meneekin GTA:n merkeissä ja nukkumaan klo05.
Kaupassa ei osata käydä itse vaan äiti hoitaa kaiken.
Ei tuollaiset mitään valloita ja käytettävissä olevia erikoisjoukkoja löytyy vain kourallinen. - gjaiero
Samanlaisia_lökäpöksyjä kirjoitti:
Ne on Venäjänkin nuoret miehet valtaosaltaan.
Äiti kantaa ruuan nenän eteen kun poika herää klo16 iltapäivällä,loppupäivä sitten meneekin GTA:n merkeissä ja nukkumaan klo05.
Kaupassa ei osata käydä itse vaan äiti hoitaa kaiken.
Ei tuollaiset mitään valloita ja käytettävissä olevia erikoisjoukkoja löytyy vain kourallinen.Niitä on vaan enempi, sille me emme voi mitään.
- Eipä_juuri
gjaiero kirjoitti:
Niitä on vaan enempi, sille me emme voi mitään.
Valtaosa Venäjän nuorista pakoilee armeijaa ja vanhemmat jotka ovat vähän parempituloisia ostavat poikansa vapaaksi armeijapalveluksesta.
- 5555555555555
Eikös Kauhavan aseman loppuminen ookki Härmälääsen toiveajattelua
- vossikkakuski
Tätä ei julkisesti toitoteta mutta perimmäinen tarkoitus on saada Kauhavan asema lopetetuksi ja Härmä tilalle.
- Horsepower_
No tuossa nyt ei olisi mitään järkeä,tyylipuhdasta hölmölän meininkiä.
- Sendigaart
Näyttää Härmäs pysähtyvän kesäkuun puolivälistä lähtien 3 junaa suunaansa per päivä. Näyttää olevan yhteydet suunniteltu pohjoissuomea ajatellen. Oulun suunnasta pääsee kahdella aamujunalla Härmään, toinen on Härmässä 9.50 ja toinen 11.20. Takaisin Oulun suuntaan pääsee myös kahdella eri junalla, toinen lähtee Härmästä 15.40 ja toinen 17.30. Sen sijaan Helsingin suunnasta pääsee Härmään ainoastaan yhdellä aikaisella aamujunalla, joka on Härmässä 9.40. Myös ainoastaan yksi paluukyyti menee, lähtien 17.20.
Näin ollen etelän suunnasta tuskin on odotettavissa suurta ryntäystä, aikaisen lähtöajan takia, sekä turhan pitkän perilläolon takia. Sen sijaan pohjoisen suunnasta uskon että Härmään tulijoita on paljonkin, ajat ovat sopivia, sekä perilläoloaika on myös järkevämpi. Helsingin suunnasta tulijoilla on ainoa mahdollisuus olla Härmässä perillä se 8½ tuntia, sekä lähteä matkaan pirun aikaisin, ja palata pirun myöhään. Sen sijaan Oulun suunnasta voi valita aikaisemman ja myöhäisemmän lähdön, sekä neljä eri perilläoloaikaa, 7½h, 5h, 6h, 4h.
Luulen että oikea valinta oli suosia pohjoissuomea, koska sieltä suunnalta se pääosa ulkopaikkakuntalaisista on tullut tähänkin asti. Pohjoissuomessa ei ole kesällä mitään, siksi ne suuntaa etelään, ja siitä kannattaa yrittää hyötyä. Sen sijaan eteläsuomesta on vaikea saada väkeä houkuteltua näin pojoiseen, etelässä on muitakin houkutuksia, ja Virokin on aika lähellä. - Anonyymi
Näyttää hyvältä pilalta aloitus ellei alahärmässä uskottaisi tähä.
- Anonyymi
Eikös tähän kunnan rakentamaan asemaan Alahärmään mennyt yli miljoona kuntalaisten rahaa.Eikös VR maksata myös aseman ylläpidon kunnalla,paljonko se on vuositasolla.Miksi tuollaisesta rahanhaaskaamisesta ei valiteta.
- Anonyymi
Olisikohan ollut yritystukea paikalliselle huvipuistolle.
- Anonyymi
Härmän "juna-asema" on varmasti ainut asema Suomessa joka on keskellä ei mitään. Junasta pois hypätessä on vastassa metrinen hanki ja erämaa.
- Anonyymi
Seinäjoen ratikka alkaa ajamaan Härmään.
- Anonyymi
Juuri näin. Kauhavan asema siirtyy Hopiavuoreen. Sinne
yhdistetään Kauhavan ratikkaliskot ja metrotunneli. Kortesjärvelle ja Kankaankylälle tehdään pistoraide. - Anonyymi
Että viittii trollien puheiden matkaan lähteä muuten ihan järkevät ihmiset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244666- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483105- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522328
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539