Dieselautot lisäverolle!

Hybridkuski

Dieselautot lisäverolle!
Lisäveron suuruus voisi olla niin että diesel polttoaineen hintaa korottetaisiin 50%.
Tämä näykyisi siten että näitä SAVUTTAJIA olisi liikenteessä vähemmän.

22

269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hohhoijaatsulle

      👋 ja silleen...

    • hybridi.rules

      Tänään on Oslossa alettu sakottaa keskustassa liikkuvia dieselautoilijoilta noin 150 euron maksulla. Syy: ilman vaarallisten hiukkasten pitoisuus noussut korkealle.
      Varmaan pian myös Helsingin seudulla.

      • Näinsevaanmenee

        Niinpä. Jos hiukkasista olisikin kyse, niin uusista autoistahan ne bensa-autothan ne silloin pitäisi kieltää. Ne tuottavat pienhiukkasia noin kuusinkertaisen määrän uusiin dieseleihin verrattuna.

        Tosiasiassahan Oslossakin totaalikielto asuinkaduilla koski lähinnä vanhempia dieselmoottorilla varustettuja autoja eli Euro5 tai vanhempia, tosin hiukkasongelmahan dieseleissä on 'poistunut' tai vähentynyt olemattomaksi käytännössä jo lähes kymmenen vuotta sitten. Bensoistakin se poistunee tämän tai ensi vuoden aikana, kun hiukkassuotimet tulevat niihinkin pakollisiksi.

        Dieselin pahin ongelmahan on nimenomaan nuo typpioksidit, joita syntyy noin kolmekertaa enemmän kuin bensamoottoreissa johtuen dieselin paremmasta tehokkuudesta ja alhaisemmasta käyntilämpötilasta. Bensamoottorin korkeampi käyntilämpötila tuottaa näitä vähemmän, mutta vastaavasti korkeampi käyntilämpötila heikentää tehokkuutta, nostaa kulutusta ja sitä myöden lisää kasvihuonepäästöjen määrää.
        Tämä vaarallinen typpioksidi ei nouse ilmakehään kasvihuonekaasujen tavoin, vaan jää katutasolle jos ilma on seisovaa kuten juuri montussa olevassa Oslossakin nyt on ollut.


      • nokilekat_paalaamoon

        Tosiasiassa Oslon käyttökielto koskee kaikkia dieselmoottorisia henkilöautoja pl. taksit, ambulanssit yms.

        Syynä moiseen korkea NOx pitoisuus. NOx on pääosin peräisin nokilekoista. Vaikka dieselien päästörajoja on kiristetty, todelliset päästöt eivät ole tippuneet lainkaan. Toisin kuin raskaan kaluston päästöt. Nyt ollaan siinä tilanteessa, että yksi nokileka tuottaa yhtä paljon NOx päästöjä kuin 2 kpl 40 tonnin kuorma-autoja. Bensakäyttöisiin henlöautoihin verrattuna päästöt ovat vähintään kymmenkertaiset.


    • Mediahössöttää

      Media hössöttää ja samoin poliitikot.

      Koska olette viimeksi nähneet savuttavan dieselin? Hiukkasuodatin on ollut kaikissa uusissa henkilöautoissa yli 5 vuotta ja oli sitä ennenkin aika monessa. Sama pätee kuorma- ja linja-autoihin.

      Nykyinen diesel on hiukkaspäästöiltään puhtaampi kuin bensa-auto. Maailmalla on tehty selvityksiä joiden mukaan hiukkasia tulee enemmän jarrupalojen, jarrulevyjen ja renkaiden kulumisesta kuin pakoputkesta.

      Toinen puheenaihe typenoksidipäästöt saadaan kuriin ureakatalysaattorilla, joka on ollut vakiovaruste kuorma- ja linja-autoissa vuosikausia ja alkaa tulla yleiseksi henkilö- ja pakettiautoissakin.

      Häkä- ja hiilivetypäästöiltään diesel on iät ja ajat ollut puhtaampi kuin bensa-auto. Vanhat bensa-autot päästelevät häkää ja hiilivetyjä etenkin kylmässä, mutta niitä silmä vaan ei näe.

      CO2-päästöitään diesel on iät ja ajat ollut puhtaampi kuin bensa-auto.

      • nokilekat_paalaamoon

        CO2 -päästöissä ero syntyy siitä, että dieselillä tyypillisesti körötellään 30-50 km matkoja maaseudulla, kun bensakoneella taasen pörrätään ruuhkissa ja ajomatkatkin usein 5-15 km haarukassa.

        HS esitteli tänään Bernerin vakoilulaatikon keräämää mittausdataa. Mallisuorituksena 8,5 km ajomatka Sanomatalolta Keilaniemeen. Suurin osa tuosta ajetaan valtaväylää, mutta aika tukkoista taisi liikenne olla keskipäivälläkin, koska keskinopeus jäi 25 kilometriin tunnissa. Polttoainetta kului 10 litraa/100 km.

        Edellä mainittu on sitä normaalia kaupunkiautoilua, olen itsekin lähes samaa väliä monet kerrat ajanut ja ihan kutinsa pitää sekä keskinopeus että kulutus.

        Tosin yksi pieni ero on. HS testiauto oli dieselmoottorinen Yaris, jolle luvattu CO2 päästö on 110 g (kulutus 4,2) mutta todellisuus siis 266 g/km.

        10 l/100 km kuluttava bensakone tuottaa 13 % pienemmät CO2 päästöt (erilaisen kem. koostumuksen ansiosta) ja 90 % pienemmät NOx päästöt. Hiukkaspäästötkään eivät vaivaa, kun ei ole suorasuihkutusta pellin alla. Ja Euro6 vehkeissä sekin on hoidossa, koska bensakoneillekin on asetetut päästörajat (ja niihin lisätty suodattimet sen vuoksi?).

        Nokilekat sen sijaan tupruttaa NOxeja ihan kuin joskus kekkoslovakian aikaan. Päästörajoja on asetettu, mutta päästöt eivät ole muuttuneet mihinkään, paitsi paperilla. Huippunykyaikainen Euro6 dieselhenkilöauto tuottaa yhtä paljon päästöjä kuin 2 kpl 40 tonnin kuorma-autoja ja 10x määrän päästöjä suhteessa kulutettuun polttoainelitraan.


      • "Koska olette viimeksi nähneet savuttavan dieselin?"

        Tänään. Helpompi olisi muistaa päivä jolloin ei olisi nähnyt savuttavaa dieseliä.
        Viimeksi tällainen taisi olla vuonna 2008, jolloin olin viikon kalastusreissulla paikassa, josta lähin tie oli vajaan 200 km päässä. Tällöinkin näimme pari savuttavaa troolaria, eikä niiden polttoaineesta jäänyt epäselvyyttä.


    • nähtyon

      koko tienoo savuaa kun diselkuski vaihtaa väärin vaihdetta. kuriin nämä jantterit

      • 13plu13

        Kyllä se on nuo ikivanhat bensajurrit, jotka tupruttaa sinistä savuaan ja karmeeta löyhkää ympäristöön.


      • diisseli.savutus

      • Blokiinlämpöä

    • hyvinkin.kattaa

      Diesel-käyttöisissä autoissa on jo käyttövoimavero. Kyllä se kattaa perässäajavien mielialalääkkeet.

      • diesel_tappaa

        Käyttövoimaverolla kompensoidaan polttoaineen kevyempää verotusta.

        Nyt puuttuu enää a) saastevero b) totaalinen käyttökielto ihmisten ilmoilla.

        Pelkästään jenkeissä nokilekojen päästöhuijauksen on arvoitu aiheuttavan 60 ennenaikaista kuolemantapausta vuodessa. Euroopassa näitä saastepommeja on paljon enemmän wanhat kaupungin ahtaine katuineen lisäävät altistusta = kuolemantapaukset lasketaan sadoissa?

        Dieselsaastutin tappaa talossa ja puutarhassa!


      • SeSyy
        diesel_tappaa kirjoitti:

        Käyttövoimaverolla kompensoidaan polttoaineen kevyempää verotusta.

        Nyt puuttuu enää a) saastevero b) totaalinen käyttökielto ihmisten ilmoilla.

        Pelkästään jenkeissä nokilekojen päästöhuijauksen on arvoitu aiheuttavan 60 ennenaikaista kuolemantapausta vuodessa. Euroopassa näitä saastepommeja on paljon enemmän wanhat kaupungin ahtaine katuineen lisäävät altistusta = kuolemantapaukset lasketaan sadoissa?

        Dieselsaastutin tappaa talossa ja puutarhassa!

        Toki, tällä verolla ja polttoaineenhinnalla on haluttu tukea ammattiautoilijoita, ei meitä muita matkaajia...


    • Diesels

      Vedä vittu päähäs, ääliö!

    • korjauss

      Dieselistä ei tule savua lainkaan.

    • E220_CDI

      Jos aloittajan ongelma on savu, on vain yksi ratkaisu. Bensa-auto ei pysty nykydieselin savutusarvoihin. Mittaustulos on niin vahvasti katsurin mittalaitteiden resoluution ulottumattomissa, että lukema on ihan sama olipa moottori käynnissä mittauksen aikana vai ei. Ei se 0.00 siitä miksikään muutu.

      Bensamoottori savuttaa, ja juuri siksi niihin aletaan asentaa hiukkassuodattimia.

      Oli aikakin saada nuo savustimet kuriin.

      • En muista aikoihin nähneeni savuttavaa bensiinimoottoria (80-luvun datsunit on paalattu aikoja sitten). Savuttavilta dieseleiltä sen sijaan on mahdoton välttyä, niitä liikkuu joka päivä liikenteessä, eikä kyseessä ole yksittäistapaukset.

        Se bensamoottorien savu mitä näet, on vesihöyryä. Kun oikein tarkasti seuraat liikennettä, niin huomaat ilmojen lämmetessä "savutuksen" loppuvan. Dieseleiden savutus jatkunee ennallaan, vaikka silmämääräisesti näyttääkin lisääntyvän lämpöisillä ilmoilla.

        Sillä "katsurin" mittalaitteella ei ole mitään virkaa saasteiden mittaamisessa, vaikka sitäkään testiä eivät pahimmat nokivasarat läpäise. Tuo mittalaite mittaa ainoastaan ilman läpinäkyvyyttä ja sekin testi tehdään kuormittamattomalle moottorille.


    • Hiukkaspäästöt

      Nykyään bensamoottorin hiukkaspäästöt ovat suuremmat kuin dieselien, koska dieseleissä on hiukkassuodatin. Asiasta on ollut monia lehtijuttuja, mutta ne eivät ole saaneet kovinkaan suurta huomiota mediassa. Bensavehkeisiin hiukkassuodattimet ovat juuri tuloillaan.

      Bensamoottorin hiukkaset ovat vain niin pieniä, että ne eivät näy. Pienuutensa vuosi ne menevät keuhkojen syövereihin vielä helpommin kuin isot hiukkaset.

      Katsastusmittaus on huomattavan epätarkka sekä bensa- että dieselmoottoreille. Sen tarkoitus on vain karkealla systeemillä todeta onko pakokaasunpuhdistussysteemi kunnossa vai ei. Todelliset pakokaasumittaukset vaativat sellaiset rullat joilla autoa voi ajaa tienopeuksilla ja kuormituksilla sekä sellaiset pakokaasuanalysaattorit että ne maksavat maltaita. Sellaisia ei Suomessa ole kuin muutamat (VTT ja muutama firma) ja yksi testi vie valmisteluineen päivän ja maksaa tuhansia euroja.

    • ladarace10

      syöttöö lisää niin saadaan kunnon voimasavut :)

    • dpf-sucks

      Onneksi ehdin myydä diiselini pois, ennen kuin DPF oli menossa toista kertaa tukkoon. Se saatiin sillä kertaa painepesulla puhtaaksi. Ei diiseliä tähän talouteen, ikinä. Hybridi tai kaasuauto ehkä joskus kakkosautoksi, toistaiseksi ajan ydinsähköllä, nolla päästöt. Tosin se käytettyöpolttoaine, toiv ne laittaa sen hyvää jemmaan. Naureskelin kun kuulin, että bensavehkeisiin tulee myös tukkeutuva suodatin, onnea vaan, sitä tarvitaan. Ja jos joku nyt sanoo, että DPF ei tykkää kaupunkiajosta, niin voin sanoa, että 90% (30tkm vuodessa) koostui 80-100-120kmt ajosta. Hondaan muuten maksoi DPF 3000e. Jos jokun nyt sitten ehdottaa, että tyhjää DPF, niin sehän voisi toimia ainakin niin kauan kunnes katsastuskonttorit keksivät tavan selvittää, että onko se DFP oikeasti käytössä vai ei.

      • TaasOmiaKokemuksiaHeh

        En ole koskaan tuttavapiirissäni tavannut ketään, jonka auton hiukkassuodin olisi tukkeutunut. Lähes jokaisella tuttavallani on dieselauto ja ollut niin kauan kuin muistan ja useita ja niillä ajetaan pääosin täällä pk-seudulla.
        Ainoat tukkeutumiset on täällä kirjoitettuja ja ei kai nyt kukaan tämän palstan kirjoituksia näistä 'tukkeutumista' nyt tosissaan ota. Varsinkaan tuolla sinun asenteellasi kirjoittavia...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1572
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1339
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1159
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      31
      1001
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      808
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      676
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      657
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe