Yrittäjän "eläkkeelle tie" millainen?

lassipul

-57 syntynyt yrittäjä kysyy selkävaivaisena, että jos jään nyt sairauslomalle ja 300 päivää täyttyisi kun olen täyttänyt 60 v. Miten jos en pääsekään eläkkeelle .. sanoudunko irti yrittäjän touhuista ja menen yrittäjien työttömyyskorvauksen piiriin, eli voiko päästä ja mitkä ovat nämä eläkekuviot, jos töihin ei pysty?

7

382

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

Jos olet yrittäjä,luulen että sanovat"pärjää omillas".
      Itse olen kanssa yrittäjä,olen rahastoinut omat eläkerahat.Jään eläkkeelle hetikun paikat hajoo.Oletko muuten pönkännyt tätä suurta kusetus järjestelmää nimeltä yel.

• lassipul

No nostin sen verran että jos jään nyt saikulle .... saa sentää jotain kuin kelan 24 euroa vähimmäis-yel määrällä maksettaessa .

• Jos sinulle ei myönnetä työkyvyttömyyseläkettä, niin voit saada työttömyyskorvausta sairauspäivärahapäivien jälkeen.

Jos olet ollut yrittäjän työttömyyskassan jäsenenä riittävän pitkän ajan, niin voit saada ansiosidonnaista työttömyyskorvausta maksimi 500 päivää. Varsinainen ikäluokkasi alin vanhuuseläkeikä on 63 v 9 kk.

• Työeläketietäjälle

Näillä palstoilla tuntuu olevan väärinymmärrystä eläkejärjestelmistä.
        Voisitko kertoa pääpiirteittäin miten tyel ja yel eroaa toisistaan.
        Maksuprosentit, karttumat, eläkeiät yms.

Voisitko kertoa myös siitä miten tuleva eläke muodostuu jos ½ eläkekarttumasta on tullut tyellistä ja loput yellistä, häviääkö tyel ja pelkästään yellin perusteella.

• Eläkeiät ja eläkkeen karttumaprosentit määräytyvät samalla tavoin riippumatta työskenteleekö palkansaajana vai toimiiko itsenäisenä yrittäjänä. Eläke lasketaan palkansaajalla hänen ennakonpidätyksen alaisen vuosiansion mukaan, kun taas yrittäjällä hänelle vahvistetun YEL-työtulon perusteella. Jos siis palkansaajan ansiotaso ja yrittäjän työtulo ovat samansuuruisia, on heidän eläketurvansakin saman tasoinen.
      Palkansaajan eläkevakuutusmaksu koostuu sekä palkansaajan että työnantajan eläkevakuutusmaksuosuudesta, kun taas yrittäjä kustantaa eläkevakuutusmaksunsa kokonaisuudessaan itse. Molempien eläkevakuutusmaksuprosentit vaihtelevat vuosittain ja ne vahvistetaan seuraavalle vuodelle aina edellisen vuoden loppupuolella.

Työntekijän ja yrittäjän eläkkeen määräytymiseen (karttumiseen) ja eri eläke-etuuksiin löydät tietoa verkosta www.tyoelake.fi

Työeläkevakuutusmaksuperusteisiin pääset alla olevasta linkistä
      http://www.etk.fi/tyoelakepalvelut/vakuutusmatemaattiset-palvelut/vakuutusmaksu/

• arska-47

Hei! Olen 70v ammatinharjoittaja/yrittäjä ja jäin eläkkeelle kaksi vuotta sitten, maksoin YEL maksua ja käyn edelleen työssä YEL-eläke on niin 7000 € kuukaudessa ja lisäksi valtion ja kunnan puolelta lisää...jatkan vielä silti työssä...laskin, että YEL maksut pitäisi palautua n. 10 vuodessa..eli vielä 8 vuotta,verotukset huomioiden..täytyy vain elää riittävän vanhaksi, niin jää voitolle...

• seligsononpop

Oletkos arska 47 miettinyt montako nollaa olis ykkösen perässä jos olisit laittanut ees puolet yel-maksuista indeksirahastoihin?Luulen että n.2-3 miljuunaa euroa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4756
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3155
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2641
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2615
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2348
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1559
    Aihe