Yle: Nämä asiat Berner esittelee huomennaAutovero pois, ajoneuvo- japolttoaineveroja lasketaan
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005050068.html
Yle kertoo, että auton ostaminen halpenee rajusti, sillä Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) esittää, että liikenteen veroja alennetaan 1,6 miljardia euroa.
Selvityksen mukaan auton ostamisen yhteydessä maksettava autovero poistettaisiin kokonaan. Autoveroa kerätään tänä vuonna arviolta 853 miljoonaa euroa.
Selvitys esittää myös, että ajoneuvoveron perusveroa, lasketaan 547 miljoonaa euroa, Yleisradio kertoo.
Näiden ohella LVM esittää myös polttoaineveron laskemista noin 200 miljoonaa euroa.
Liikenneverkkoyhtiön tulee olla valtion budjetin kannalta neutraali muutos, joten autoverojen laskun vastapainoksi liikenneverkkoyhtiö perisi asiakkailta tienkäyttöoikeuteen perustuvia maksuja, Yle arvioi uutisessaan.
Liikenne- ja viestintäministeriön selvitys esittää, että liikenneverkkoyhtiö myisi vuoden 2018 alusta lähtien kuluttajille aikaan perustuvaa tienkäyttöoikeutta.
Kiinteä maksu voisi tarkoittaa esimerkiksi viikko-, kuukausi- tai vuosimaksua. Esityksen mukaan vuosimaksu olisi toiminnan alkuvaiheessa keskimäärin 539 euroa. Maksu porrastettaisiin auton hiilidioksidipäästöjen perusteella".
--
Moro tämä Sipilän-Bernerin PersKeKo-porvarien liikenneverotusjärjestelmä on kuolinisku köyhän autoilulle.
Köyhillä, pieni- ja alemman keskitulon työläisillä ei ole varaa ostaa uutta autoa edelleenkään, mutta ökyautojen ostajat saavat kymmenien tuhansien verohyödyn ostaessaan uusia autoja. Kyllä sillä jo keskimäärin 539 euron tiemaksutasaveroa maksaakin koko ikänsä ja jää vielä voitollekin nykyiseen autoveroon verrattuna. Ja onhan Berner jopa väläyttänyt uuden auton ostajien muutamien vuosien vapautusta tieverosta kokonaan.
Ja jos tuo pohjautuu vielä auton päästöihin, niin taas köyhä ja pienituloinen laitetaan maksamaan vanhasta autosta jopa enemmän kuin kermapersluokka maksaa uusista autoista, vaikka maksukykyä olisi.
Polttoaineveron ja ajoneuvoveron alennus taas ei suuri ole, joten tavallisen vanhemmalla autolla ajavan suomalaisen autoilun verotus nousee, ja aivan varmasti tieveroa nostetaan säännöllisesti.
Näin Sipilän PersKeKo-porvarihallituksen tyypilliseen tapaan myös autoilun verotusta siirretään ketmapersluokalta tavallisille työläisille ja köyhille. Osalle autoilu tulee liian kalliiksi, hyödyttääkö tämä Suonen taloutta kun auton omistava työtön ei pääse päivittäisen 3 tunnin työhönottoalueen hommiin tai alueille joihin ei ole julkista liikennettä, kun autoa ei enää ole varaa pitää?
Nykyinen autoverojärjestelmä joka tuottaa valtiolle 853 miljoonaa euroa vuosittain sekä polttoainevero ovat oikeudenmukaisempi tapa edelleen verottaa autoilua, porvarit sen sijaan haluavat siirtää autoilun verotuksen tasaveroihin ja verottaa köyhempiä kansalaisia jotka omistavat vanhempia ja arvottomampia autoja, sekä vähentää eliitin ja varakkaiden autoilun kuluja. Käsittämätön päätös.
Äänestäkää vaaleissa, sillä äänestämättömyys on ääni tälle eliitille.
Bernerin tietasavero lopettaa köyhien ajot
148
2124
Vastaukset
- Kuka_mitä_hä
"Äänestäkää vaaleissa, sillä äänestämättömyys on ääni tälle eliitille."
Ketä köyhän, mutta autolla liikkuvan kannattaa äänestää?- Uudet_puolueet
Kaikkia muita kuin kepuja, sekoomusta, tai perskärpäsiä. Mieluummin nostetaan uusia puolueita kokonaan korruptoituneiden valehtelupuolueiden tilalle, kuten Suomi ensin. Tämän huonommaksi ja alemmaksi ei enää voi mennä. Kepulien, sekoomuksen, tai perskärpästen äänestäminen on tuhon tie, vai kuka pystyy sanomaan, että mitä ovat kansan hyväksi tälläkään kaudella tehneet? Minä en keksi yhtikäs mitään, missä olisivat kansan asiaa ajaneet.
- SummaSenkunNousee
Laskelma: Ministeri Bernerin 539 euroa onkin 668 euroa – eikä sekään vielä riitä
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/laskelma-ministeri-bernerin-539-euroa-onkin-668-euroa-eika-sekaan-viela-riita/6270236
"– Mikäli LVM:n esityksen mukaan alettaisiin periä keskimäärin 539 euron suuruista maksua, tulee tähän päälle arvonlisävero. Arvonlisäverokannalla 24 % keskimääräinen maksu palveluoperaattorilta ostettaessa olisi 668 euroa. Tämän lisäksi käytettävissä olevan tiedon pohjalta maksuun lisätään palveluoperaattorin kate tienkäyttöoikeuden myynnistä, Autoliitto kirjoittaa".
--
Ja tämä jo alussa, kuvitteleeko ettei tällaista veroautomaattia käytetä kansan kuppaamiseen yhä enemmän, kuten sakkomaksujen nostoa, jossa Sipilän PersKeKo-porvarihallitus on kunnostautunut. - PersKeKoRules
SummaSenkunNousee kirjoitti:
Laskelma: Ministeri Bernerin 539 euroa onkin 668 euroa – eikä sekään vielä riitä
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/laskelma-ministeri-bernerin-539-euroa-onkin-668-euroa-eika-sekaan-viela-riita/6270236
"– Mikäli LVM:n esityksen mukaan alettaisiin periä keskimäärin 539 euron suuruista maksua, tulee tähän päälle arvonlisävero. Arvonlisäverokannalla 24 % keskimääräinen maksu palveluoperaattorilta ostettaessa olisi 668 euroa. Tämän lisäksi käytettävissä olevan tiedon pohjalta maksuun lisätään palveluoperaattorin kate tienkäyttöoikeuden myynnistä, Autoliitto kirjoittaa".
--
Ja tämä jo alussa, kuvitteleeko ettei tällaista veroautomaattia käytetä kansan kuppaamiseen yhä enemmän, kuten sakkomaksujen nostoa, jossa Sipilän PersKeKo-porvarihallitus on kunnostautunut.Hyväksyykö Soini uuden tieveron
Täydellinen tuho seuraavissa vaaleissa jos Soini hyväksyy Bernerin uuden tiemaksun.
"”Aikaan perustuva tienkäyttöoikeus”
Liikenne- ja viestintäministeriön selvitys esittää, että liikenneverkkoyhtiö myisi vuoden 2018 alusta lähtien kuluttajille aikaan perustuvaa tienkäyttöoikeutta.
Kiinteä maksu voisi tarkoittaa esimerkiksi viikko-, kuukausi- tai vuosimaksua. Esityksen mukaan vuosimaksu olisi toiminnan alkuvaiheessa keskimäärin 539 euroa. Maksu porrastettaisiin auton hiilidioksidipäästöjen perusteella."
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005050068.html
Irselläni on kaksi käytettyä autoa ja taatusti en 10 vuoteen pysty uutta vaihtamaan. Toinen on pakko vaihtaa vähän uudempaan.
Tulen siis saamaan noin 1500€ laskun/vuosi, jotta ne jotka pystyvät ostamaan 50-60000€ uuden auton, saavat yli 20000€ verohelpotuksen.
Kyllä Vennamo kääntyy haudassaan tämän jälkeen. - TukemaanÖkyautoilua
Berner: Autoilojoiden kustannukset ei nouse
..Kuten otsikko sanoo, missäs tapauksessa tämä pitää kutinsa ?
--
Kaikissa tapauksissa jossa varakkaat ostavat autoverovapaan ökyauton. Kyllähän kymmenien tuhansien eurojen autoveron säästöllä jo iloiten makselee 500 - 1 500 euron vuosittaiset tiestömaksu-tasaverot autoilun lisämaksuna ja plussalle pääsee jo yhdellä uuden auton hankinnalla, puhumattakaan siitä jos autoja vaihtelee vuoden-muutaman välein.
BMV X6:n tai Tesla S:n ostaja kiittää. Ensin autoverossa useita kymmeniä tuhansia säästöä ja vähäpäästöisellä autolla myös tiemaksuvero alempi kuin vanhemmalla suuripäästöisemmällä köyhällistön autoilla. Kaksinkertaiset säästöt siis ..tai no siis sähkö-Teslalla kolminkertaiset kun sähkölataus bensaa halvempaa vielä ja päälle Sipilän Teslatuki eliitille.
Valtio tukee rikkaiden luksusautoilua - avustus jopa 500 €/kk
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016050721525330_uu.shtml
"Iltalehden tekemän selvityksen mukaan julkista energiatukea valuu yritysjohtajien, lääkäreiden, lentäjien, asianajajien ja miljonäärien huippukalliisiin sähköautoihin".
Vielä kun PersKeKo-porvarihallitus on muuttamassa päiväsakkoperusteisia ylinopeus- ym. sakkoja virhemaksutyyppisiksi tasamaksuiksi, niin uskaltaa Björn Wahlrooskin tulla Suomeen taas hurjastelemaan kiitäen Berneriä, Sipilää, Orpoa ja Soinia öky-ylinopeusautoilun iloista. Kusti polkee ja Björn kulkee!
Tavikset kustantamaan ökyautoilua, mars, mars! - EKOKmafiaKiittää
TukemaanÖkyautoilua kirjoitti:
Berner: Autoilojoiden kustannukset ei nouse
..Kuten otsikko sanoo, missäs tapauksessa tämä pitää kutinsa ?
--
Kaikissa tapauksissa jossa varakkaat ostavat autoverovapaan ökyauton. Kyllähän kymmenien tuhansien eurojen autoveron säästöllä jo iloiten makselee 500 - 1 500 euron vuosittaiset tiestömaksu-tasaverot autoilun lisämaksuna ja plussalle pääsee jo yhdellä uuden auton hankinnalla, puhumattakaan siitä jos autoja vaihtelee vuoden-muutaman välein.
BMV X6:n tai Tesla S:n ostaja kiittää. Ensin autoverossa useita kymmeniä tuhansia säästöä ja vähäpäästöisellä autolla myös tiemaksuvero alempi kuin vanhemmalla suuripäästöisemmällä köyhällistön autoilla. Kaksinkertaiset säästöt siis ..tai no siis sähkö-Teslalla kolminkertaiset kun sähkölataus bensaa halvempaa vielä ja päälle Sipilän Teslatuki eliitille.
Valtio tukee rikkaiden luksusautoilua - avustus jopa 500 €/kk
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016050721525330_uu.shtml
"Iltalehden tekemän selvityksen mukaan julkista energiatukea valuu yritysjohtajien, lääkäreiden, lentäjien, asianajajien ja miljonäärien huippukalliisiin sähköautoihin".
Vielä kun PersKeKo-porvarihallitus on muuttamassa päiväsakkoperusteisia ylinopeus- ym. sakkoja virhemaksutyyppisiksi tasamaksuiksi, niin uskaltaa Björn Wahlrooskin tulla Suomeen taas hurjastelemaan kiitäen Berneriä, Sipilää, Orpoa ja Soinia öky-ylinopeusautoilun iloista. Kusti polkee ja Björn kulkee!
Tavikset kustantamaan ökyautoilua, mars, mars!Mallia Bernerille? Arvopaperi: Näin autoilulla rahastetaan
http://www.talouselama.fi/uutiset/mallia-bernerille-arvopaperi-nain-autoilulla-rahastetaan-6616320
Talouselämä 19.1. 1
"Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin suunnitelma väyläyhtiön perustamisesta antaisi yksityisille toimijoille tilaisuuden rahastaa kansalaisten autoilulla, kertoo Arvopaperi. Toteutettavasta mallista riippuen kyseessä saattaisi olla hyvinkin rahakas liiketoiminta kuten esimerkiksi Italiassa.
Italiassa liki 7 000 kilometrin tieverkostoa hallinnoi yksityisten yhtiöiden joukko. Suurin yhtiöistä on holdingyhtiö Atlantia, jonka omistukseen kuuluu Autostrade per l'Italian, joka omistaa 2 965 kilometriä tietä. Atlantian hallinnassa on myös maksullisia teitä Puolassa, Intiassa, Brasiliassa ja Chilessä, lisäksi se hallinnoi Rooman lentokenttiä.
Atlantian talousluvut paljastavat tienpidon kannattavuuden. Vuonna 2015 holdingyhtiön 5,3 miljardin liikevaihdosta 3,8 miljardia tuli tietulleista. Yhtiön liikevoittomarginaali oli 41,7 prosenttia ja nettotulosmarginaali 16,1 prosenttia.
Jo vuonna 1989 pörssiin listautuneen yhtiön liikevaihto on notkahtanut pörssihistoriansa saatossa vain yhden kerran. Mutta keskimäärin se on kasvattanut liikevaihtoaan 6,5 prosenttia vuodessa ja nettotulostaan 11 prosenttia vuodesssa.
Atlantian osakekurssi on noussut listautumisen jälkeeen 3 686 prosenttia, ja osinkoa se on jakanut joka vuosi. Mikäli osingot luetaan mukaan, Atlantia on antanut sijoittajilleen 12 121 prosentin kokonaistuoton. Vuosituottona tämä on keskimäärin 19 prosenttia. Tuhannen euron sijoitus on siis kasvanut 122 210 euroksi, ja 8 200 euron alkusatsauksella sijoittajasta on sukeutunut jo miljonääri".
--
Nyt on kai selvää mistä Berner ja Sipilä sekä PersKeKo-porvarihallitus on tiemaksurahastusreseptinsä saaneet. Osakeomistuksia, vai oma "Suomen Altantia" perusteilla? Kalliiksi tulee tienkäyttö/autoilu tulevaisuudessa, jos keskokoomuksen EKokoomusmafian hyvävelirapparit pääsevät jakamaan Suomen tiestön joka on kansallisomaisuuttamme. - SaletistiHaukion
Uudet_puolueet kirjoitti:
Kaikkia muita kuin kepuja, sekoomusta, tai perskärpäsiä. Mieluummin nostetaan uusia puolueita kokonaan korruptoituneiden valehtelupuolueiden tilalle, kuten Suomi ensin. Tämän huonommaksi ja alemmaksi ei enää voi mennä. Kepulien, sekoomuksen, tai perskärpästen äänestäminen on tuhon tie, vai kuka pystyy sanomaan, että mitä ovat kansan hyväksi tälläkään kaudella tehneet? Minä en keksi yhtikäs mitään, missä olisivat kansan asiaa ajaneet.
No muisteleppas mitä se edellinen hallitus sai aikaan? Suomen upottamisen vielä syvemmälle suohon. Ja ketäs siellä olikaan? Sateenkaarihallitus? Eli ihan samanlaisia tissiposkia joka puolueessa. Armeija sais kaapata vallan ja Sauli hallita autoritäärisesti. Tuntuu olevan ainut järkevä poliitikko Suomen maassa...
- defsrggfh
SaletistiHaukion kirjoitti:
No muisteleppas mitä se edellinen hallitus sai aikaan? Suomen upottamisen vielä syvemmälle suohon. Ja ketäs siellä olikaan? Sateenkaarihallitus? Eli ihan samanlaisia tissiposkia joka puolueessa. Armeija sais kaapata vallan ja Sauli hallita autoritäärisesti. Tuntuu olevan ainut järkevä poliitikko Suomen maassa...
ENSIN on saatava nykyinen systeemi korjattua eli rankaisemaan niitä jotka saastuttavat.
Sekavaa systeemiä suunnitellaan entisten systeemien korvikkeeksi jotta kukaan ei ymmärtäisi missä mennään.
Sekavuudella saadaan ihmiset erimielisiksi ja silloin päättäjät pystyvät helpoiten viemään läpi omat hankkeensa. - ValkeudenBerneri
defsrggfh kirjoitti:
ENSIN on saatava nykyinen systeemi korjattua eli rankaisemaan niitä jotka saastuttavat.
Sekavaa systeemiä suunnitellaan entisten systeemien korvikkeeksi jotta kukaan ei ymmärtäisi missä mennään.
Sekavuudella saadaan ihmiset erimielisiksi ja silloin päättäjät pystyvät helpoiten viemään läpi omat hankkeensa.Käsittämätöntä, että tässä maassa pystytään pitämään yllä laadukkaan maan illuusiota vaikka asiat ovat sairaan sekaisin ja päättäjät aivan eksyksissä.
Kuka onkaan sanonut että PERKELE ja saatanakin pukeutuvat valkeuden enkeleiksi jotta voisivat saada hankkeitaan läpi. - MeseTupuna
Jos on vuosimallin 2005 auto niin ovatko vakuutukset ja maksut kallimmat kuin vuosimallin 2017 autossa?
- kiinni.jäit
ValkeudenBerneri kirjoitti:
Käsittämätöntä, että tässä maassa pystytään pitämään yllä laadukkaan maan illuusiota vaikka asiat ovat sairaan sekaisin ja päättäjät aivan eksyksissä.
Kuka onkaan sanonut että PERKELE ja saatanakin pukeutuvat valkeuden enkeleiksi jotta voisivat saada hankkeitaan läpi.Luuletko polttopullo veijo ettei suoltamaasi soopaa tunnistettaisi kun vain vaihdat nimimerkkiä? Nimimerkeillä defsrggfh ja ValkeudenBerneri huijaat korkeintaan itseäsi.
- Moukkahallitus
Uudet_puolueet kirjoitti:
Kaikkia muita kuin kepuja, sekoomusta, tai perskärpäsiä. Mieluummin nostetaan uusia puolueita kokonaan korruptoituneiden valehtelupuolueiden tilalle, kuten Suomi ensin. Tämän huonommaksi ja alemmaksi ei enää voi mennä. Kepulien, sekoomuksen, tai perskärpästen äänestäminen on tuhon tie, vai kuka pystyy sanomaan, että mitä ovat kansan hyväksi tälläkään kaudella tehneet? Minä en keksi yhtikäs mitään, missä olisivat kansan asiaa ajaneet.
No se menisikin nimen omaan keksimiseksi, jos alettais kaivaa niitä, että mitä ovat kansan hyväksi tehneet. Keksittyjä juttuja värikynällä olisivat. Mitään hyvää kun eivät ole kansan hyväksi tehneet nämä takinkääntäjät ym. porvarit. Ja Sipilä kun puhuu, on vastuu kuulijalla.
- simca
Viime vuonna poistettiin 96000 moottoripyörää rekisteristä kun omistajat varautuivat tulevaan käyttömaksuun. Voi vain kuvitella montako autoa poistuu rekisteristö Bernerin "uudistusten" takia .Saattaa valtion nettotulot autoilusta romahtaa
- valopäävartiainen
Jos meinaa ajaa päivittäin, niin varmaan auto täytyy pitää rekisterissä. Älytön älynleimahdus.
- pop98
"Voi vain kuvitella montako autoa poistuu rekisteristö Bernerin "uudistusten" takia .Saattaa valtion nettotulot autoilusta romahtaa "
-Autokanta romahtaa, vanhimmat ja halvimmat 500 000 poistuu rekisteristä.
-Päästöt alenee reilusti, joten päätavoite saavutettu ja EU tyytyväinen.
-Se on sivuseikka että köyhä ei sitten enää ajele autolla, mutta se tuskin ketään eliitissä kiinnostaa tippakaan.
500euron auton kulut kaksinkertaistuu, uudessa autossa ei juuri ei muutu kun hinta alenee, kirpaisee siis ainoastaan köyhiä.
Pienituloiset kävelee ja pyöräilee talvet pitkät, onneksi olkoon köyhät! - ählämsählämpiiri
maksuja on helppo korottaa , tosin rikkaiden maksut täytyy kompensoida joten saavat valtiolta ilmaiset ajot , tosin , kuka sitten maksaa kun köyhiä ei ole
- avaruusolioitako
pop98 kirjoitti:
"Voi vain kuvitella montako autoa poistuu rekisteristö Bernerin "uudistusten" takia .Saattaa valtion nettotulot autoilusta romahtaa "
-Autokanta romahtaa, vanhimmat ja halvimmat 500 000 poistuu rekisteristä.
-Päästöt alenee reilusti, joten päätavoite saavutettu ja EU tyytyväinen.
-Se on sivuseikka että köyhä ei sitten enää ajele autolla, mutta se tuskin ketään eliitissä kiinnostaa tippakaan.
500euron auton kulut kaksinkertaistuu, uudessa autossa ei juuri ei muutu kun hinta alenee, kirpaisee siis ainoastaan köyhiä.
Pienituloiset kävelee ja pyöräilee talvet pitkät, onneksi olkoon köyhät!tarkoitus saada köyhälistö häviämään pilaamasta parempi osaisten elämää ja onnistuu tällä tavalla oikein nopeasti , hyvä säästää luontoa viemällä terveydenhoitokin muutamaan kaupunkiin , huomioitu jo maaseudun kuolema . hienosti visioitu keskusta , hullua , maaseutu=keskusta? haluaa tuhota itse itsensä vai suuri puhallus
- Kuinka_niin
valopäävartiainen kirjoitti:
Jos meinaa ajaa päivittäin, niin varmaan auto täytyy pitää rekisterissä. Älytön älynleimahdus.
Kuinka niin? Mitenkä se vaikuttaa millään tavoin ajamiseen, onko auto sitten rekisterissä tai ei, saati kilvissä, tai onko kuljettajalla korttiakaan? Yhtälailla se tiellä kulkee entiseen malliin. Alkaa olla kansalaistottelemattomuuden aika, jokainen jättäkööt jatkossa kaikki autoverot maksamatta kokonaan.
- 19961
avaruusolioitako kirjoitti:
tarkoitus saada köyhälistö häviämään pilaamasta parempi osaisten elämää ja onnistuu tällä tavalla oikein nopeasti , hyvä säästää luontoa viemällä terveydenhoitokin muutamaan kaupunkiin , huomioitu jo maaseudun kuolema . hienosti visioitu keskusta , hullua , maaseutu=keskusta? haluaa tuhota itse itsensä vai suuri puhallus
Joo kyllä on tarkoitus maksattaa eliitin kalliit autot köyhillä. Maksuthan eivät tulisi käytön (kuten bensaveron) mukaan, vaan sama taksa ajat vaikka 1000 tai 100000 kilometriä vuodessa. Lisäksi värkättäisiin yhtiö, joka voitaisiin sopivasti yksityistää. Varmaa on, että yhtiöittämisen jälkeen autonkäyttäjän maksut edelleen nousisivat. Jo pelkkä yhtiön perustaminen maksaa lisää. Näinhän kävi mm sähkönsiirtojen kanssa. Lisäksi aikaan perustuva maksu ei olisi reilua niille jotka tarvitsevat autoa lyhyille matkoille. Nykyinen bensavero hoitaa asian oikeudenmukaisesti. Kun ottaa huomioon seuraukset ei ihmettele miksi KEPU ja KOK yhdessä tätä ajavat.
- pöpikö
Ajatuksena on siirtää vanha kosla Bernerin nimiin. Toivottavasti muutkin tekisivät samoin. Olisi mukavaa seurata, kuinka Berneriä vietäisiin vuoden päästä pakkopaidassa
pakkohoitoon hermonsa menettäneenä. Mp. - Eihyvä
Niin kaipa tuo tulee sitten moottoripyörille ja mopoillekin .Ei kai ajoneuvo vero voi olla riippuvainen siitä millä moottori ajoneuvolla ajetaan ? Seuraavaksi kai polkupyörät on liipasimella.
- kolmasautokäytössä
Hei!
Kysysisinkin nyt seuraavia asioita, jos joku tietää:
1. Koskeeko suunniteltu väylämaksu kuntien teitä ja ykstyisteitä?
Mielestäni, jos ei koske kuntien teitä, pitäisi voida ajaa ilman väylämsksua kunnan teillä. Yksityisteiden omistajien kannattaa nyt ehdottomasti asettaa omat väylämaksut omille teilleen, mökkiteille, metsäteille ja kyläteille. Puomi vain tien suuhun ja maksun keräysautomaatti.
Mielestäni moottoripyörille pitäisi laittaa isompi väylämaksu kuin autoille, koska ne ajavat kovempaa.
Mietin juuri, miten pääsen liikkumaan. Asun teollistuneessa maalaiskunnassa, Täällä on paljon työmiehillä käytössä ennen EU aikaa rekisteröityjä autoja. Julkisilla liikennevälineillä pääsee käymään koulupäivinä 80 km päässä olevassa kaupungissa. Maakunnan pääkaupunkiin ei ole yhteyksiä. Täällä liikkuu vain pohjalaisille järjestettyjä pikavuoroja, jotka kulkevat väärään suuntaan. Täällä asuville niistä ei ole juuri hyötyä. - IlmanAutoaPärjää
pop98 kirjoitti:
"Voi vain kuvitella montako autoa poistuu rekisteristö Bernerin "uudistusten" takia .Saattaa valtion nettotulot autoilusta romahtaa "
-Autokanta romahtaa, vanhimmat ja halvimmat 500 000 poistuu rekisteristä.
-Päästöt alenee reilusti, joten päätavoite saavutettu ja EU tyytyväinen.
-Se on sivuseikka että köyhä ei sitten enää ajele autolla, mutta se tuskin ketään eliitissä kiinnostaa tippakaan.
500euron auton kulut kaksinkertaistuu, uudessa autossa ei juuri ei muutu kun hinta alenee, kirpaisee siis ainoastaan köyhiä.
Pienituloiset kävelee ja pyöräilee talvet pitkät, onneksi olkoon köyhät!No meikäläisellä ei ole autoa ollut yli 11 vuoteen. Nykymeno näyttää semmoselta, etten sitä autoa ole ostamassa jatkossakaan. Hyvin tässä on jo totuttu elämään autotta. Semmosta farssia oli se käytetyn auton pito, kaikkine niine maksuineen ja korjaustalkoineen, etten ole siihen oravanpyörään aatellut kyllä palata. Kun kävelee ja fillarilla polkee, se on kuin laittaisi rahaa pankkiin.
- Eipähätiä
Onneksi meillä on Autoliitto joka ajaa pienen ihmisen autoilevaa arkea.
- tgjgöoyöi
Aikuiset pyöräilijät joita täällä maalla edes ole aktiivi-iässä ovat taas vaatimassa miljoona investointeja ja katujen repimisiä.Milloin heille rekistöröinti jos varastelu niin ahdistaa ja käyttömaksu?
- ässämersu
Hei. Polkupyöräillen kunto kasvaa kivasti jatkossa
- Ihan_odotettavissa
Kunnes tulee polkupyörän käyttövero, jolloin kunto lerpahtaa ja pyöräilytkin loppuu.
- oikjl
kunhan nyt saa kaikki faktat niin arvioiti helpottuu huomattavasti,,,, nyt vaikuttaa ryöstöltä
- KAUHEAMAAILMA
VARMAA ON ETTÄ MAKSUT NOUSEE JA AUTOILUSTA TULEE HARVOJEN HERKKUA . KIIRE TÄLLÄ ASIALLA JA FINAVIAN ASIOIDEN HOIDOLLA EI KIIRETTÄ VAIKKA AIKARAJA PAINOI PÄÄLLE.
- puuteita_on
joku ero pitää saada 1000km ja 100000km vuodessa ajavan välille
ja myös sähköauto kuluttaa tietä- eijessus
ranskassa ei saa pestä pyykkiä , säästetään sähköä , saako ladata akkuja , kuinka sähköä riittää että pääsee pyrähtämäään 100 kilometriä uudelle tolpalle
- siinäkoukku
PAKOTETAAN OTTAMAAN PAIKANNINLAITE AUTOON KOSKA AIKAAN PERUSTUVAT MAKSUT LAITETAAN HUIPPUUN , NÄIN "PAKOTETAAN " IHMISET VALVONNAN ALLE "VAPAAEHTOISESTI"
- kysyjä-
siinäkoukku kirjoitti:
PAKOTETAAN OTTAMAAN PAIKANNINLAITE AUTOON KOSKA AIKAAN PERUSTUVAT MAKSUT LAITETAAN HUIPPUUN , NÄIN "PAKOTETAAN " IHMISET VALVONNAN ALLE "VAPAAEHTOISESTI"
sehän riittää kun mustalaatikko kertoo vaikkapa, että 150km ajettu viikossa. Olisiko siinä liikaa seurantaa?
- Hyvon
Aluksi on aikapohjainen veloitus. Täällä laskuri, jolla voit laskea tiemaksun autollesi. http://www.tiemaksut.fi
- voodoonukke
juuri tämä pahanilmanlintu sanoi että 2018 pakolliset paikanninlaitteet joka autoon , halusi tai ei .
- Tympiintynyt
Hyvä kirjoitus, asia on juuri kuten kerroit. Berneri kusettaa aina.
- perkele.sentään
Matut tarvitsee hilloa.
- AhneHaukka
Ei, vaan perneri tarvitsee!
- ihmeihmisiä
AhneHaukka kirjoitti:
Ei, vaan perneri tarvitsee!
ei vaan molemmat ja sitähän ne saa maksuja korottamalla , näille rahaa löytyy vaikka maailma pimenisi
- sveitsinsuklaa
vanhalla ajava maksaa verohelpotuksen jos rahat riittää. liian korkealentoista rouvan touhut , rikkailla vara visioida kun ei joudu maksumieheksi. korotusautomaatti joka lopulta lopettaa autoilun ja samalla elämisen ilmaisen joukkoliikenteen ulottumissa olevat mutta kuka välittää . kuka luulee että jos nämä käyttömaksut saa maksettua olisi vara ostaa uutta , kaikilla ei paista risukasaan , vieraantuneet muusta kun elävät eliittikuplassa.,
- Kansanukko
Tere! Luin uutisen nopeasti ja jäin pohtimaan, onko tilanne sellainen, että ajoneuvon nykyistä käyttöveroa vain piennetään johon sitten plussataan tuo tiekäyttömaksu 500-600e aluksi/vuosi. Eli yhteensä nykyinen perusvero hieman kevennettynä plus tuo käyttömaksu vielä päälle?? Jo alkaa olemaan auton käynnistys tyyristä jos noin on.
- ymmärräsit
Kyllä käsitit aivan oikein että tienkäyttömaksu on 500-600euroa/vuosi siihen päälle vielä ajoneuvovero että puhutaan vuosittaisista kustannuksista jotka ovat 1000euroa elleivät jopa enemmän. Lisäksi valehdellaan nyt että ajoneuvoveroa lasketaan niinpä niin en usko, koska ajoneuvovero on vuosittain noussut 36euron vuosivauhtia
- suurinpuhallusikinä
ymmärräsit kirjoitti:
Kyllä käsitit aivan oikein että tienkäyttömaksu on 500-600euroa/vuosi siihen päälle vielä ajoneuvovero että puhutaan vuosittaisista kustannuksista jotka ovat 1000euroa elleivät jopa enemmän. Lisäksi valehdellaan nyt että ajoneuvoveroa lasketaan niinpä niin en usko, koska ajoneuvovero on vuosittain noussut 36euron vuosivauhtia
ja summat aluksi , siis nousevat kokoajan . bensasta ehkä 0,0,4 alennus mikä on kusetusta , sitä vedotaan hinnan nousuun joten sitä ei tule . joku automyyjä sano että tänään verot maksanu ja sitten verottomana ostanu kun myyvät saavat saman hinnan vanhasta ja kumpikaan ei häviä eli tajusin että autojen hinnat pysyy samana vai mitä sepuhuu . jos maksan veroja n. 4000 ja toinen ei ja vanhana saada sama hinta olen hävinnyt sen 4000
- Kansanukko
Kiitos selvennyksistä, löysinkin tuon trafin livelaskurin, saa nähdä miten tässä käypi.
- Uusivehosta
Hyvä asia kokonaisuudessaan. Tämä lopettaa myös venäjän bensamatkat.
Toivottavasti GPS perustainen seuranta ja tienkäyttömaksu tulee nopeasti.
Tämähän on ainoa tapa saada kerättyä tienhoitomaksuja niin uusilla ja vanhoilla ajavilta, riippumatta onko sähkö, kaasu, hybridi, diesel tai vaikka tuulivoima. Kilometrit maksaa, HYVÄ- pantajalkaankaikille
2018 pakolliset paikanninlaitteet tulossa joka autoon , tuli sen suusta , eri asia puhuko totta tai mitä
- Spgatti
Voinee matkamittarin rakentaa yhtä luotettavaksi kuin GPS?
- köyhien_kyykytys
mieluummin verot sitten polttoaineveron muodossa. Maksat mitä kulutat.
Ehdotettu kiinteä tienkäyttöoikeusmaksu on todella epäreilu köyhälle ihmiselle.
Taasko pienituloisia ja työttömiä potkitaan että tuntuu ja sattuu. Bernerin
köyhien kyykytyslinja vaan jatkuu. - jfjfhjfhhjfdg
Tässä vain käy kuin entiselle miehelle joka osti uuden auton muttei ollut enään varaa ostaa bensaa on valtion tavoite.Voi käydä niin että nopeasti poistuu 50-80000 autoilijaa joiden menetystä sitten käyttömaksulla korjataan
- suo_siellä_vetelä_täällä
jeps! Ahdinkoon autokaupat joutuvat käytettyjen autojen kanssa. Ihmiset tulevat ostaamaan uutta edullista menopeliä ja autoliike ei halua vanhaa koslaa vaihdossa itsellensä sitten kirveelläkään. Käytettyjä autoja ei saa köyhimyksillekään myytyä kun varattomat joutuvat luopumaan autostansa ( kallis tienkäyttöoikeusmaksu) Bernerin uudistuksen takia. Autokanta uudistuu, mutta moni köyhistä ihmisistä joutuu luopumaan autostansa, kun auton ylläpito tulee heille aivan liian kalliiksi.
Eriarvoistavaa touhua. - paskamaa
lisäplussana katoaa maatilaym. matkailukeskukset ja ehkäpä kaukaisiin kauppakeskuksiin eivät kaikki jaksa kävellä , uusia veroja lisää
- irvihammas
Berrneri kyykyttä köyhiä hampaat irvessä ...
- Hampaistossasuhisee
Eikös se hoitanut ylisuuret hampaansa Virossa???
- nohuuuhhhuuhh
Kuka sitten valvoo autoilijoita että teitä joilla ajavat, tienkäyttömaksu on maksettu ???? . poliisiko, jolla on jo muutenkin liikaa työtä ???
- trghkk
Posti autot ja kuljetusyritykset iltalehden mukaan voisivat valvoa tienkäyttömaksuja. Voi helvetti että sellaista luin tosta naapuri kyttää oletko maksanut maksut ja jos autovero poistuu no moottoripyörissäkin on se vero poistuuko sekin epäilempä.Just radiossa Jone nikula manasi että kuulostaa paremmalta niin kuin huumori mielessä, että posti valvoo sitä.
- säälittävä
Joo, liikaa töitä. Kilpaillaan Tukiaisen kanssa näkyvyydestä somessa... Helvetti, Lapissakin yksi perkeleen Vaarala, joka on niin niin "kova" jätkä. Päähän on umpiluuta, joten miksei olisi aika kova.
Kanootilla töihin, extreme.
- tehkäämme-näin
Taitaa turistitkin ajella sitten Ruotsin kautta Lappiin jonne ne yleensä menee kesäisin. Itsekkin toivon että viikko maksu tulee vaihtoehdoksi turisteille sekä itselle. Ajelen vain keväällä Lappiin ja takaisin syksyllä. Kun reissun päällä en autoa tarvitse (kanootti sekä vaellukset) ja tuttuja Lapissa jotka kyllä kuskaa ilmaiseksi otan vain viikon kun menen tuonne ja viikon kun tulen takaisin. Ehtii katsastaankin auton samalla. Samoin en ole viitsinyt poistaa liikennekäytöstä talvella mutta nyt poistan eli oikeastaan säästyy lähes käyttömaksuineen lähes 450€ itsellä bensat mitä talvisin ajellut noin 3000€. Ja kun lasketaan 70% on veroja polttoaineessa niin jo pelkästään polttoaineveroissa valtio menettää minun tapauksessa 2100€ Alvit vakuutuksista 108€ käyttömaksu jos poistuu 280€ Tehkää kaikki eläkeläiset samoin niin 100 000 eläkeläistä ja verotulot pienenee noin 250 miljoonaa ja jos todella työttömät ja köyhät lopettaisi ajamisen muuten kuin lomansa niin puhutaankin jo miljardista äkkiä. Samoin työtön kun muuttaa peräkorpeen asumaan jossa ei julkista ei tarvitse edes työkkärissä tai TE kokeiluissa ikinä käydä jolloin menetykset onkin jo 3miljardin luokkaa valtiolle.
- 53ja
mitenkäs nämä kuntien rakentamat kaavatiet kuka ne kunnostaa ja rakentaa kun ajaa näillä teillä suurimman osan eli 90% . ajoista mikä on vero silloin. tämäkin on sitä että köyhimmät laitetaan niin ahtaalle että ainoa vaihtoehto on irvinin laulun sanoin köyttäkin sovitella kaulaan
- köyhä.jalkautuu
Eihän köyhän tarvitsekaan ajaa autolla, koska hän voi kulkea verovaroin tuetuilla julkisilla kulkuneuvoilla. Ja suurimman osat veroista maksavat ne, joilla on veronmaksukykyä. Ja kyllä se autovero maksetaan siitä ajamisestakin, se tulee olemaan tavallaan osamaksukauppa eli keskimääräinen autovero tulee maksetuksi reilussa 10 vuodessa, joka pitäisi olla tavallisen auto paalausväli. Ns kansanautojahan ei tehdä enää kestämään.
Kun Suomen autokanta uudistuu turvallisemmaksi nopeammin, yhteiskunta säästää ajan myötä miljardeja loukkaantuneiden hoitokuluissa ja haudoilla surevien lukumäärä pienenee.
Köyhät pääsevät tässäkin liikkumaan toisen kustannuksella. Ja jos yleensäkin ajelee vain muutaman tuhat km vuodessa, on autonpito täysin kannattamatonta. Taksilla tulisi paljon halvemmaksi. - hyväanne
Mistä näitä köyhiä tulee?? Aina valittamassa, vaikka mikä uudistus tulisi. Rikkaat sitä ja rikkaat tätä.
Vaihdan autoa 2-3 vuoden välein. Joka jumalan kerta autoveroa olen maksanut 15-25 tuhatta euroa. Kun teidän kirjoituksia lukee, ette edes tienaa sen vertaa.
Päästöt on tapissa ja aina kalleimman mukaan maksan. Löpöä menee reilusti ja minä maksan.
Silti joudun ajamaan näillä paska teillä, joita ei pidetä kunnossa. Ei mene minun veromarkkani tien pitoon, vaan teidän köyhempien tulonsiirtoihin (tuskin tiedätte mitä se tarkoittaa) Herätkää todellisuuteen, te ette joudu maksumiehiksi, varakkaat maksavat edelleen 80% suomen veroista noin yleensä.
Miten te maksatte veroja, jos kerran olette niin köyhiä?- sielulle_rauha
siul on kuule liian iso palkka. Jos puotettaisin siitä turhat läskit pois, niin siun ei tarvitte sitten enää turhia veroja maksella. Silloin paha yskäsi helpottaisi kummasti ja saisit sielullesi rauhan.
- veronkäyttäjä
kiitokset maksamistasi veroista. käytän kaiken täysimääräisesti
- rodunjalostuskäynnissä
huolesi on kohta ohi kun me köyhät kuollaan pois pilaamasta ajonautintoasi , voi nauttia yltäkylläisestä elämästäsi miten haluat
- faarasi
kiitti rahoista minä maksan sinun rahoillasi myös moottoripyörä veron ja tie maksun vaikka ajan noi 3kk vuodessa.(5000km), autolla 3000km tie on urilla kun pyörällä päästelen sen 5000km kesässä,ja pilaan tien talvella tietysti kitkoilla.
- Dr.Doom
"...varakkaat maksavat edelleen 80% suomen veroista noin yleensä."
Aijaijai... pitäisi olla paljon enemmän kuin 80%, kun on varaa ostella uusia täysvarusteltuja luonnonpilaaja (=isolla koneella varustettuja) turhakkeita 2-3 vuoden välein... Nyt tuli järkipuhetta kehiin. Köyhät ja sossupummit valittavat aina eniten, mutta eivät suurin osa heistä maksa edes omia vuoriaan. Köyhyys on jokaisen terveen aikuisen ja työkykyisen oma vika, mutta tyhmyys heissä onkin sukurasitus.
- korvien_välissä
ironmikess kirjoitti:
Nyt tuli järkipuhetta kehiin. Köyhät ja sossupummit valittavat aina eniten, mutta eivät suurin osa heistä maksa edes omia vuoriaan. Köyhyys on jokaisen terveen aikuisen ja työkykyisen oma vika, mutta tyhmyys heissä onkin sukurasitus.
Se on totta toi sukurasitus. Itse olen köyhänä huomannut, ettei tästä mun suvusta ole moni itseään tohtoriksi väitellyt eikä nobelin palkintoa hakenut. Köyhyydellä on ikävä tapa periytyä.
- killaanministerinautoa
Olen päätöksen tehnyt että jatkossa tienpäällä tulen suistamaan/kiilaamaan ministerien virka-autot ulos tieltä. Että ei paljon virka-autojen kuljettajien koulutuksesta ole apua kyllä osaan temput ja keinot tähän että ministerien virka-autot suistuvat ulos tieltä
- uskonasia--
en usko
- koirat.räksyttävät
Taas haukutaan vääriä ihmisiä, LVM tai Berner ei päätä veroista, ei edes autoveroista. Hän vaan esittelee torstaina työryhmän mietinnön tulevan keskustelun pohjaksi, jonka jälkeen siitä tullee hallituksen virallinen ehdotus jne.
Mutta nämä enemmänkin järjellisesti köyhät vaahtoavat kaikesta toisia ihmisiä kohtaan kun on jäänyt peruskoulun yhteiskuntatietous oppimatta. Paremmin taitaa upota päähän sak-laiset kiihotuspuheet, nekin vailla rakentavaa keskustelua.
Vai pitäisikö varakkaimpien kustantaa toisen tien kuluttaminenkin muutenkin isojen verojen lisäksi? Onko se oikeata tasa-arvoa?- 10061
Ai, meni taas ay-liikkeen piikkiin? Luulin, että porvarihallitus tätä miettii.
- Runtiminenkuluttaatietä
Sehän ei ole tasavero, vaan menee päästöjen mukaan. Eli persujen lempikoslille saksasta käytettyinä tuoduille tehobimmereille tulee kovemmat maksut kuin pihille pienelle kauppakassille.
- sohlaamista
Aika ämmien vouhutuksia!
Jos autoilu -liikkuminen- loppuu, vähenee suomesta, niin silloin se vasta lama alkaa. Liikkuminen on kaiken toiminnan edellytys. Autoilu kannattaa tehdä mahdollisimman halvaksi, mutta suomessa siitä on kautta aikain tehty mahdollisimman kallista.
Nyt taitaa vähäksi aikaa autojen myynti loppua kokonaan.
Autoissa on jo 24 % Alvi vero, mutta miksi suomessa on ollut sitten siihen päälle vielä n. 25% autovero. Eihän ruottissakaan ole autoveroa, eikä sanottavasti muissakaan maissa! Sitten vuotuinen 350 €uron käyttövero. polttoaineissakin on vero n. 67%. Alvi verostakin menee vielä polttoainevero! Dieselvero on sitten täysin kohtuuton, jota ei voi perustella mitenkään. Mitä järkee tällaisissa veroissa on. Moni perhe tarttee kaksi autoa ja nuorena on pienet tulot. Ei ihme että lapsia ei tehdä. Nyt moni kysyy, että millä maksetaan pakolaisten elättäminen, jos ei autoilijoilta väänetä kuiviksi. Maksetaan se vaikka tehottomasta kehitysavausta, jonne menee miljardi vuodessa.
Eihän henkilöautoilijoitten pitäis maksaa yksinään koko tieverkon rahoitusta. Autoilijoitten veroista jää nyt paljon muuhunkin kuin vaan tiestöön. Tieverkkoa käyttää kaikki ihmiset ja kukuneuvot, niin kotimaiset kuin turistitkin.
Nyt pitäis poistaa autovero ja käyttövero, sekä dieselvero kohtuullistaa. Polttoainevero riittää!
Eihän pesukoneissakaan ole vuotuista käyttöveroa!- sulaa.hulluutta
Mietin myös että mitkä ovatkaan tälläisten rajujen korotusten kansantaloudelliset vaikutukset. Tälläiset korotukset tuppaa valumaan hintoihin hyvin nopeasti. Kun palkat ei kuitenkaan nouse, niin korotus on väistämättä jostain pois-> lisää työttömyyttä.
Ruokkivaa kättä ei kannattaisi purra. - 19961
Käyttöveron piti olla väliaikainen, tieverkoston ylläpitoon tarkoitettu. Kuinkas kävi? Tässä asiassa on kyllä JOKAISEN puolueen peiliinkatsomisen paikka. Silkkaa valehtelua.
- KaikkiOnVäliaikaista
19961 kirjoitti:
Käyttöveron piti olla väliaikainen, tieverkoston ylläpitoon tarkoitettu. Kuinkas kävi? Tässä asiassa on kyllä JOKAISEN puolueen peiliinkatsomisen paikka. Silkkaa valehtelua.
Noo, jos maailma on sadan vuoden kuluttua muuttunut sellaiseksi, ettei autoja enää ole, niin silloisessa maailmassa ei myöskään ole auton käyttöveroa. Silloinhan se on ollut väliaikainen eli on ollut olemassa vain tietyn ajan. Täällä me ollaan kaikki väliaikaisia ja sadan vuoden kuluttua me kaikki olemme varmuudella yhtä köyhiä.
- Mopo_ostettava
Täytynee sitten vaihtaa auto mopoon, kun jatkossa ei ole varaa enää autoa pitää, jotta pääsee 20 kilometrin päähän kauppaan.
- Mersu280ce
Tuleeko verosta auto kohtainen vai henkilökohtainen, teiden käyttövero?
Minullakin on neljä autoa käytössä, mutta en kyllä pysty kuin yhtä ajamaan kerrallaan maanteillä. Olisi aika epäreilua maksaa 4x500e vaikka ajan vain yhdellä kerrallaan. Nyt maksan bensassa tai dieselissä vain yhdessä kerrallaan kulutuksen mukaan.- tulokaskausi
kukaan ei tiedä minkälainen lopullisesta verotuksesta sitten joskus tulee
- Huvittunutmies
Olet sä melkoinen fakiiri, kun käytät neljää autoa, etkä tajua ottaa kolmea muuta pois liikennekäytöstä. Kulut nollaantuvat samalla.
- Terveisiämaalta
Huvittunutmies kirjoitti:
Olet sä melkoinen fakiiri, kun käytät neljää autoa, etkä tajua ottaa kolmea muuta pois liikennekäytöstä. Kulut nollaantuvat samalla.
Eihän tossa mitään. Mulla yksi pakettiauto, tilavampi henkilöauto, kauppakassiauto, ja mopoauto. Kaikkia tarvitaan eri yhteyksissä. Esim korkean pakettiauton kanssa ei voi ajaa parkkihalliin sisään. Sinne mahtuu sekä henkilöautolla, että kauppakassina toimivalla pikkuautolla. Ihan lähikaupassakäyntiä varten ei kannata käynnistää henkilöautoja, koska niiden koneet eivät kerkeä lämmetä. Silloin on mopoauto paikallaan. Näin on todistettu, että tarvitaan ehdottomasti ainakin nämä neljä eri autotyyppiä, jotta minimissäänkään voi tulla toimeen. Jotta ne olisivat koko ajan ajovalmiudessa, pitää noiden kaikkien olla liikenteessä koko ajan.
- santtu_1975
Pakko sanoa, että mikäli tuo esitys menee tuollaisenaan läpi, niin varmaankin ensimmäinen hyvä tämän hallituksen toimi. Millään muulla ei Suomen ikivanhaa kalustoa saada uusittua.
Ja kyllä, myönnän että itse hyödyn mahdollisesta uudistuksesta, koska ajan uudehkolla ja kalliihkolla (uushankintahinta tällähetkellä 50000€) autokalustolla.
Nyt vain todennäköisesti nousen "luokkaa" ylöspäin autoissa. Uusi, nyt juuri myyntiin tuleva 5-sarjan BMW on hyvin todennäköisesti seuraava autoni, ensivuonna olisi tarkoitus vaihtaa.- paskankaan.merkitystä
Maailma ei parannu sillä että suomessa ajetaan uusilla autoilla. Tää maapallo saastuu kiinan, intian, afrikan maiden autoista.
Sillä ei oo ku yhden witun kärpäsen paskan merkitys, jos suomen autokanta uudistuu muutamalla vuodella. Enemmän se uusien autojen tekeminen lisää ilmakehän saasteita. - Lerkkierikki
Mukavaa huomata, että sekä rikkaalla (sinulla) ja köyhemmällä (minulla) on yhteisenä iltalukemisena tämä suomi24... :)
- santtu_1975
Rikkaudesta en niin tiedä, mutta yrittäjänä teen runsaasti töitä ja ansiot ovat kohtuulliset (paremmat tietysti voisivat olla), mutta auto on minulle myös työkalu ja ainoa keino siirtyä töiteni vaatimalla tavalla eri puollella suomea. Pahimmillaan tulee 800-1000km. päivä matkoja ajettua oli keli silloin sitten millainen tahansa, siksi auton tulee olla uudehko (nyt ajan kolmivuotiaalla autolla ja ensivuonna oli tarkoitus vaihtaa uuteen tai maks 2v. ikäiseen autoon), turvallinen kelissä kuin kelissä (mm.neliveto) ja sellainen minkä ohjaamossa viihtyy pitkätkin ajomatkat liikaa väsymättä.
- 19961
Lerkkierikki kirjoitti:
Mukavaa huomata, että sekä rikkaalla (sinulla) ja köyhemmällä (minulla) on yhteisenä iltalukemisena tämä suomi24... :)
Tämä oli hyvä!
- loppuhyvin
lopulta kun on vaan audi ja bemari ym. kalliimman hinta luokan autoja liikenteessä tuntuu se käyttömaksu teidänkin pussissa kun maksajat vähenee tai sitten berneri keksii auton taas uudelleen
- köyhät.murhataan
Hallitus ja berreneri aikoo murhata suomen köyhät. Koko ajan leikataan vain pienitulosilta. Yhtään esitystä en ole nähnyt joissa leikattaisiin suurituloisten palkkoja..
- hetivalmisnappiin
toivoisin että saisin ostaa /valtio antaa pillerin mikä lopettaisin tämän kurjan elämän nopeasti ja helposti , nyt juoduin hirttäytymään tai jotain muuta vastaavaa . rouvalle sulka hattuun saa taas yhden päänahan
Vai leikataan köyhiltä? Hahah! Eihän teillä edes ole mistä leikata, kuin korkeitaan tukkaa päästä.
- vrunidiootit
Mitenkähän köyhälle on eduksi että on joutunut maksamaan paalauskelpoisesta autosta monta tonnia autoveron takia? Väittäkää nyt ihmeessä että viinankin verotuksen takia viina on edullista köyhille ja työttömille?
- Kysäsenvaan
Hyödyttäisikö tämä maahanmuuttajia? Mitä he voisivat saada veronmaksajien laarista tässä järjestelmässä ilmaiseksi ja halvemmalla kuin kantasuomalainen?
- eikoskevalittuja
Kysäsenvaan kirjoitti:
Hyödyttäisikö tämä maahanmuuttajia? Mitä he voisivat saada veronmaksajien laarista tässä järjestelmässä ilmaiseksi ja halvemmalla kuin kantasuomalainen?
hyödyttää , varma tulo taattu ja saavat varmaankin ilmaiset kortit joilla voi kulkea maksutta koska muuten me oltaisiin kateellisia
- AutoPaaliin
Miks mun pitäisi maksaa koko viikosta, jos ajan autoa vaan1-2 päivänä viikossa tai kesällä vaan 1 kerran viikossa tai 1 kerran 2 viikossa.
Ajoin kesällä polkupyörällä 2500 km.
Pakko kai se on laittaa auto paaliin, kun autoilu kallistuu joka vuosi. - Tääseontää
Että lasta hävettää, kun aikuinen pyrkii näyttelemään köyhää.
- kallisPeltilehmä
Vanhan peltilehmän ylläpitoon on uponnut enemmän rahaa, kuin mitä koko peltilehmällä on arvoa.
- Sippilä
Berner myy tieverkon rahastusoikeudet alihintaan yhtiöille, joissa itse on osakkaana.
Tämä tulee ilmi sitten, kun tämä Sipilän rosvokoplan pahin koplaajarosvo on luikkinut tajaisi Sveitsiin maanpakoon.- Dr.Doom
Samasta paikasta mistä sinäkin olet lähtöisin, eli perseestä...
- HipHei0123
Kilometripohjainen maksu. Miten se voi olla niin vaikeaa ja miksi mustat laatikot tai julmettu vääntö holhousseurannasta? Autossahan on matkamittari ihan vakiovarusteena integroituna..... Kilometrien ilmoittaminen taannehtivasti uuteen superyhtiöön on aika helppoa näin digiaikana.
- Vintagecar
Aivan, ihan samaa olen sanonut. Miksi ei vanhoilla matkamittarilukemilla voida laskea kilometrit ja maksaa käytöstä. Nyt kaikkeen miettimiseen ja paperien laatimiseen on jo kulunut rahaa varmaan yhtä paljon kun mitä järjetön uudistus toisi tullessaan. Äly hoi!
Itse ajelen vanhalla melkein museoautolla n 10000 km per vuosi (kymmenen tuhatta). Kannataako sekään, pieni ilo elämässä, uudistuksen jälkeen jää nähtäväksi.
- näisevaamenee
seuraukset: alle tonnin autoihin myös 500 eur/v käyttömaksu, velkarahalla ostetut uudet autot/hinta putoaa kolmanneksen yhdessä yössä, jaa että valtion tulot?
niinpä..- Ounounou
Jep, meitsin auton jälleenmyyntiarvo on nyt jotain 800 euroa. Uudistuksen jälkeen putoaa alle vuosimaksun. Autossani tosin ei ole mitään vikaa eikä ole tarkoitus vaihtaa uuteen. En vaan tajua koko uudistuksen pointtia ollenkaan. Mikä se hieno ajatus siinä oikein on? Ja pitääkö sitten maksaa vielä päivistä, kuukausista, kesästä, talvesta erikseen? Tai tunneista? Ei hittolainen. Kukas tiet sitten omistaa. Saako niillä ajaa enään?
- OmallanimelläniKARI
Koko hössötys tämän uudistuksen ympärillä on turhaa. Kaikkihan olisi kunnossa, jos liikenteeltä kerätyt verot olisi sijoitettu väylien yllä pitoon. Nythän näillä veroilla on kovastikin rahoitettu muuta valtion toimintaa. Luulisi lainsäätäjien olevan helppoa säätää laki, joka velvoittaisi liikenteeltä kerätyt verot käyttämään oikeaan kohteeseen eli teiden ja muidenkin väylien yllä pitoon.
- Noeihyvä
Tuota "korvamerkityn rahan" käyttöä ei suosita enää.
Vaarana on, että kaikki määräraha tulee aina käytetyksi. Muuten se määräraha seuraavassa budjetissa pienenee.
Johtaa turhiin investointeihin ja tehottomuuteen.
- vanhatojota
Kyllä se Sipilä osasi ottaa joukkoonsa kovanluokan Bernerin joka hymyillen repii veret pien-ja keskitulostein selkänahasta. Yksinhuoltajana minulla on varaa vain alle 5 tonnin käytettyyn autoon. Kun asuu sellaisella seudulle johon lähikauppaan on 10 km ja 2 pientä lasta täytyy viedä eri paikkoihin hoitoon eikä bussiyhteyksiä ole, niin pakko on jollain kotterolla ajaa. Pienipalkkaisena rahat menee melko tasan elämiseen ja vain noin muutama kympin voin laittaa kuukausittain säästöön mahdollisen auton korjaamiseen sekä nykyiseen Trafin autoveroon. Kun suunnitellaan vanhoihin autoihin melkein 700 euron vuosittaista tieveroa, en tiedä mistä repiä tuo raha. Sossun luukut saavat kyllä varautua makselemaan näitä veroja kun pientuloisilla ei ole varaa maksaa...sanovat tietysti että älä pidä autoa niin ei tarvitse veroa maksaa, mutta kun tilanne on se että ilman autoa ei voi olla.
Bernerillä ja kumppaneilla on helppo hymyillä kun vain asettaa perseensä taxin takapenkille ja valtio maksaa, elikkä siis tavallinen veronmaksaja. Ja kun pesti loppuu niin on sen verran suuri eläke ministerin hommista että on itsellä aina varaa ostaa uusi auto. Tieverosta hyötyy vain rikkaat, käyhät kyykkyyn ja maksajiksi.
Olisi mielenosoitusten paikka, tämä kun koskee suurinta osaa autoilijoista. Tulisin itse aivan varmasta paikalle.- viimeinenkevät
- voimia sulle , itse en jaksa enää näitä juttuja ja onneksi ei ole lapsia joten voin tehdä ratkaisuni ja jättää tämän elämän häiritsemästä muita . sipilän eriarvoisuus tutkimuksessa erot olivat mitättömät joten lisäävät leikkauksia ja kuluja
- Yleislakkoon
Eipä ole kukaan kitissyt tämän vuoden kertakorotuksesta 36,50 joka on noin vain lisätty jokaisen maksettavaksi. Eikö mikään riitä.
- paskaakinpaskempi
siitä voikin ens vuonna laskea 20 euroa joten mikään ei halpene ,paitsi autovero poistuu ja maksut nousevat ja tulevat nousemaan.
- pyöritelläänhieman
Se on rikkaan vaikea ymmärtää köyhän arkea.
Ok .Poltoaine halpenee,mutta ajaminen kallistuu toisesta päästä. Mitä tuolla saadaan käytänössä aikaan yhteiskunnassa,jossa työväestö elää käytänössä kädestä suuhun.
Rahan hallinta on avain sana kyllä,mutta kun sitä ei ole ylimääräistä,ajot pidetään välttämättömimmän puitteissa. Joka lasku on ylimääräinen ja jostain on tingittävä. Tuon käytännön siirtäminen tekee arjen valintaan uuden muodon .Lähden kauppaan . Mietin mitä ostan . On myös laskettava päälle paljonko tuo matka maksaa edestakaisin ja jos on heti on matkaan varattava tuo raha. Taloudessa on siis huomioitava monta kertaa autoa on tilivälillä välttämättömiin menoihin käytettävä .
Varsin koominen muutos kansalaisten kannalat,varsinkin syrjä seudulla asuville. Aivan samoin on menoissa huomioitava ,jos sirrytään km pohjaiseen ajamisen veloittamiseen.
Mikä on siis kongreettinen hyöty tällaisessa maassa,joka on haja asutettu ja jokaisen tasavertainen mahdollisuus liikkumiseen olis taattava kansalaisten tasa arvoisen aseman takamiseksi? Ajattelu tapa jota ajetaan on lähtökohtasesti sellaisen ihmisen ajattelutapa kehitykselle,jonka ei tarvitse laskea latejaan tai tinkiä päivittäisistä hankinnoista /suurempaa harkintaa menojensa suhteen.
Ei tarvitse kuin muistella nuoruuttaan ,jolloin rahaa oli joskus ja joskus ei ja jos tuolloin on omistanut bensiini käytöisen nelipyöräisen kulkuneuvon voi helposti palauttaa ajan mieleen ja harkita mitä tuo merkitsee kädestä suuhun eläville työläisille ja monelle nuorelle aikuistuvalle,joka mielii pitää autoa vähin varoin.
Bernerin budjetti neuraali veloitustapa autoilusta tietää yksityisten teiden yksityistämistä ja niiden yhtiöittämistä ja luomista niistä yksityiselle sektorille joidenkin tahojen rahasampoa , muuta käytännön merkitystä tuolla tuskin on ja tota köyhien autoilulle se panee stopin ,sekä lisää nykyistä eriarvoistumisen suuntaa ihmisten välille yhteiskunassa kongreettisella tavalla. - invayhisä
miten 1000 euroa kuukaudessa saava sairauseläkkeellä invaliidi yh isä maksaa 600 euroa vuosimallin -98 autosta jonka päästöt on suuret. Ostaisin uudemman auton, mutta rahaa ei pysty laittamaan säästöön. ajan päivässä n: 6 km kauppaan hakemaan meille ruokaa.
- sdfghjklöä
valitettavasti se ei satu kiinnostamaan berberiä miten vaikeaa joidenkin elämisestä tulee , pääasia että oma bisnes tuottaa , tosin rätit saavat puolestani jäädä ostamatta , voimia sulle , itselläni olen tieni päässä näiden päätösten takia.
- PolttoaineveronNosto
Polttoainevero olisi pitänyt korottaa ja makeisvero palauttaa!!!:(
- Kovakovaavastaan
Berner ei älyä eikä osaa ajatella vähäjärkisenä seurauksia loppuu. Nyt on yrityksillä lailinen peruste lopettaa yrittäminen ja pistää luukut kiinni. Tuo tapa nostaa huomattavasti liiketoiminta kuluja, jotka vaikuttaa loppukäyttäjään kokonaan. En ihmettele jos yritykset laittaa pillit pussiin mikä olisi aivan oikea reaktio tuolle ryöstömallille. Toinen vaihtoehto on viedä yritys pois suomesta jatkamalla toimintaa esim. Virossa tai muualla maailmalla. Samoin paljon autoilijoita jättää autoilun kokonaan, siitä seuraa varmasti massiiviset tappiot mikä on vain hyvä valtiota kohtaan. Meillä kaikilla on tiedossa puolueet jota ei varmasti kannata äänestää, kepu, perusjuntit, kokoomus ja vastaavat. Demareihin ei voi luottaa, siis jokin aivan uusi puolue kunhan ei ole kommunistinen. Suosittelen ehdottomasti, että autolitto jyrähtää ja jättää kaikki valtion ja kuntien kuljetukset ajamatta, myös elintarvikkeiden jakelu millekään virastolle. Kaupat voi olla myymättä niitä virastoille, ehkäpä siinä tulee mieli muuttumaan kun loppu sieltäkin puolelta tarvikkeet. Ulkomaan reittiä ajavat suomen rekat voi jätää tavarat rajalle. Tulematta maihin ollenkaan, koko kuljetuskapasiteetti lakaa ajamasta valtiolle mitään tai vation omistamille laitoksille. Jotta ulkomaisett kuljetusalat ei suomeen pääse, niin T.I.R sopimus sanotaan irti.
- eilisääyhtiöitä
Maksupaketti keskimäärin 500 E/vuosi.Polttoaineen hinta halpenisi ehkä 3c/litra.Minä olen ajanut vuodessa niin vähän että polttoaineeseen on mennyt 210E/vuosi. Melkoinen lisäys vähän ajavan kuluihin.Auto on jo ostettu ,joten uuden auton hinnanalennuksesta ei ole hyötyä.
- Dimanghe
Nykyisellä n. 8000-10000 km vuosittaisella teidenkulutuksella berner-konspiraatio nostaisi vuotuisia kulujani n. 300 €.
Jos kuluttaisin teitä 50000 km vuodessa, menisi jokseenkin tasan.
Jos hieroisin asvalttia 80000 km vuodessa voisin jopa voittaa satasen-pari.
Berner-logiikalla eniten teitä kuluttavat pääsevät vähemmällä.
http://www.trafi.fi/live-laskuri/ - Vaillajulkistaliikenne
Hei!
Tämä tämän hallituksen linjan mukainen. Köyhät kyykkyyn.
Syrjäkylillä asuvien kannattaa ehkä ryhtyä miettimään vaihtoehtoisia väyliä ja liikkumismuotoja. Julkisia liikenneyhteyksiähön ei juurikaan ole, mutta kansanedustajat eivät sitä tiedä, eivätkä välitä. Verottomia väyliä ovat vesistöt, metsätiet, todennäköisesti ykstyiset kylätiet. Liikkua voi siis ilman väylämaaksuja veneellä, moottorikelkalla, mönkijällä. invalidiskootterilla, mopolla, hevosella, aasilla, polkupyörällä, potkulaudalla, potkurilla ja rollaattorilla. Metsäteitä nyt vain korjaamaan. Jäässä olevat järvet ovat hyviä liikkumisväyliä myös talvella.
En myöskään ymmärrä, miksi autokanta halutaan uudistaa. Vanhoja autoja on korjattava, joten korjaajat saavat työtä. Vanhat autot kärrätään jonnekin Afrikkaan romurautana saastuttamaan vielä köyhempien ihmisten asuinpaikkoja - Halal-aho
Sitä saa mitä tilaa. Pienituloiset suomalaiset äänestivät äärioikeistopuolue Perussuomalaisia koska Soini lupasi hakata vähemmistöjä kostoksi muiden oikeistopuolueiden köyhäin kyykyttämisestä. No nyt sitä saa mitä tilaa, maahanmuuttajat on alistettu paarialuokkaan, heitä saa uhkailla ja vainota miten lystää poliisin puuttumatta. Maksu tästä ihmisjahdista oli sovittu jo ennen vaaleja, maksu oli oman taloudellisen aseman heikentyminen. Pienituloiset saavat nyt mitä mistä maksoivat.
- äännestäkääoikein
Mä en ymmärrä miksi ihmiset äännestää noita sipilöitä? Suomessa on 300 000 työtöntä ja varmaan yhteensä 1000 000 pienituloista, mutti silti äänet menee sipilolille ja orvoille jotka ajaa rikkaiden asoita??? Ottaa seuraavissa vaaleissa paremmin vaikka vaalikoneesta selvää ketä teidän kannattaa äännestää.
- simppa3
paskaaaaaaaaaaaaa kaikki.
- sipisipiberrr
Tämä hallitus on nurin ennenkuin nämä kapitalistien ryöstelyt toteutuu. Onko kansa näin tyhmää ettei tätä ymmärrä ja tajua minne ollaan menossa. Sanookohan Soini että sitä saa mitä tilaa, kun tietäis vaan kuka on tilannut mutta huhu kertoo että joku kapitalisti joka on naamioitunut köyhäksi. KÖYHÄT KYYKKYYN kapitalistit tulee.
Te köyhät valittajat olette jo kyykyssä, eikä kyykyssä olevaa voi kuin nostaa ylös. Tyhmimien ja avuttomien ylönostaminen ei auta, koska he ovat kyykyssä uudelleen ennemmin tai myöhemmin.
- Älä-juntti-inise
Ajele perusjuntti sillä Yariksellas ja kuvittele olevas joku parempikin. Vittu, mulla on uusi Fiat, joten revi siitä perusjuntti!
- KuisMuseoAutot
Siis, miten käy noiden museoautojen? Kuinka niitä verotetaan,
otettiinko tuossa Berberin esityksessä niihin kantaa? Kysyikö kukaan kyseistä asiaa? - VasemmistoVastustaa
LI ANDERSSON ANNE BERNERIN MALLISTA: HALLITUS LAITTAMASSA SUOMEA MYYNTIKUNTOON
http://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3658584-li-andersson-anne-bernerin-mallista-hallitus-laittamassa-suomea-myyntikuntoon
”Yksityiset palveluoperaattorit tulevat tekemään voittoa tienkäyttöoikeuksien myynnillä, joten liikenneverkkoihin on entistä vähemmän rahaa käytettävänä.”
Vasemmistoliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Li Andersson tyrmää ministeri Anne Bernerin torstaina esittämän liikenneverkkojen yhtiöittämisen.
– Hallituksen julkisen infrastruktuurin ja julkisten palveluiden yhtiöittämislinja jatkuu Metsähallituksen, valtion kehitysyhtiön ja sosiaali- ja terveydenhuollon jälkeen liikenneyhtiöllä. Hallitus on nyt selvästi laittamassa Suomea myyntikuntoon, Andersson toteaa.
Berner esittää, että Suomen tieverkko siirtyisi uuteen liikenneverkkoyhtiöön vuoden 2018 alusta. Bernerin esityksessä liikenneverkkoyhtiön omistaisi sen alkuvaiheessa Suomen valtio ja maakunnat yhdessä. Yhtiöittäminen tuo mukanaan mahdollisuuden, että tieverkko yksityistetään myöhemmin. Jo alkuvaiheessa yhtiön rinnalla palveluista vastaisi niin kutsuttuja operaattoreita, eli yksityisiä yrityksiä.
Esityksessä vähennetään liikenteen verotusta tuntuvasti ja korvataan sitä käyttömaksuilla. Anderssonin mukaan liikenneverkon rahoituksen kerääminen maksuilla verojen sijaan ei poista nykyistä korjausvelkaa ja investointivajetta, eivätkä maksut välttämättä johda päästöjen vähentymiseen". - VasemmistoVastustaa
Antti Rinne: Kansakunta eriarvoistuu myös väylien kautta
http://www.sss.fi/2017/01/antti-rinne-kansakunta-eriarvoistuu-myos-vaylien-kautta/
Liikenneverkkouudistus on osa hallituksen ideologiaa pakkoyhtiöittää yhteiskuntaa, kommentoi sosialidemokraattien puheenjohtaja AnttiRinne.
Hän muistuttaa, että nykyistä tiestöä on jo rahoitettu, rakennettu ja ylläpidetty veronmaksajien kukkaroista kymmenien vuosien ajan. Hän pelkää, että tiestöä ollaan nyt muuttamassa yritysten kilpailukentäksi.
– On erittäin iso riski, että kansakunta eriarvoistuu myös väylien kautta niin, että maaseudulla vanhoilla autoilla ajavat olisivat käsittämättömässä tilanteessa, Rinne sanoo STT:lle.
Rinne ei usko, että hanke lopulta toteutuu ainakaan Bernerin esittämällä tavalla, jos se toteutuu lainkaan. Rinteen mielestä tiestöä koskevat suuret hankkeet pitäisi valmistella parlamentaarisesti.
Vihreiden Niinistö: Silmänkääntötemppu
Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö ei usko, että liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) kaavailema liikenneverkkouudistus toteutuu. Niinistön mielestä kyseessä on silmänkääntötemppu, jolla viedään valtaa pois demokraattisista päätöksentekoelimistä yhtiöihin ja pienemmän piirin päätettäväksi. Se vaarantaisi Niinistön mukaan kansanvaltaista päätöksentekoa.
– Berner käyttää kiirettä poliittisesti hyväkseen ja koettaa viedä hanketta väkisin eteenpäin. Mitä laajempi keskustelu hankkeesta käydään, sitä epätodennäköisempää on, että hän saa ehdotuksensa läpi, Niinistö sanoo STT:lle.
Niinistön mukaan kaikki Bernerin esittämät hankkeen hyödyt eivät voi olla yhtä aikaa totta. Niinistö muistuttaa, että valtionyhtiön ottama velka olisi joka tapauksessa todellisuudessa julkista velkaa.
Perussuomalaisilta ”ei” yhtiöittämiselle tässä muodossa
Perussuomalaiset eivät kannata liikenneverkkoyhtiöittämistä tässä muodossa, kommentoi puolustusministeri Jussi Niinistö (ps.) liikenne- ja viestintäministeriön selvitystä.
Hänen mukaansa perussuomalaiset ovat sitoutuneet vain selvityksen tekemiseen. Hallitus ei ole asiasta mitään sopinut tai päättänyt.
– Mahdolliset jatkotoimenpiteet ovat täysin auki, Niinistö sanoi STT:lle.
Niinistön mukaan liikenneverkon korjausvelka on syytä kuroa umpeen, mutta se voidaan tehdä myös toisella tavalla.
– Kun esimerkiksi puolustuspolitiikkaa hoidetaan hyvin parlamentaarisen valmistelun pohjalta, niin miksei liikenneverkon investointejakin voitaisi parlamentaarisen valmistelun perusteella sopia yli hallituskausien puolueiden kesken, Niinistö sanoi.
Li Andersson: Esitys avaa reitin teiden yksityistämiselle
http://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3658584-li-andersson-anne-bernerin-mallista-hallitus-laittamassa-suomea-myyntikuntoon
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson lyttää liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) esityksen liikenneverkon yhtiöittämisestä. Anderssonin mielestä tämä avaa tien teiden yksityistämiselle, mutta ei poista nykyistä korjausvelkaa ja investointivajetta.
Autoveroesitys taas ilahduttaa Anderssonin mukaan lähinnä autokauppiaita ja heitäkin vasta pitemmällä aikavälillä. Eniten halpenevat suuripäästöiset ja kalliit autot, mikä on ristiriidassa päästötavoitteiden kanssa, Andersson huomauttaa.
”Päällekkäisiä tiemaksuja ei tarvita”
Veronmaksajain Keskusliitto pitää liikenneministeriön esitystä aikaan sidotusta tiemaksusta tarpeettomana ja nykyisten ajoneuvoverojen kanssa päällekkäisenä. Toimitusjohtaja Teemu Lehtinen arvioi, että uudesta tiemaksusta aiheutuisi perusteetonta vaivaa ja ylimääräisiä kustannuksia sekä autoilijoille että viranomaisille.
Öljy- ja biopolttoainealan mielestä liikenneverkon kehittämisehdotus asettaa autoilijat eriarvoiseen asemaan. Toimitusjohtaja Helena Vänskän ensivaikutelma on, että autoilijoiden kokonaiskustannukset eivät ainakaan alene huolimatta liikenne- ja viestintäministeriön kaavailemista veronkevennyksistä.
– Toisaalta autoilijoille tulisi tienkäytön vuosimaksu. Autoveron poistohan hyödyttäisi vain heitä, jotka olisivat ostamassa uutta autoa, toteaa Vänskä.
”Autoveron poistaminen hyödyksi ympäristölle”
Autokaupan etujärjestöt suhtautuvat myönteisesti liikenne- ja viestintäministeriön ajatukseen autoilun verotuksen uudistuksista.
Autotuojat ja Autoalan Keskusliitto sanovat kannanotossaan, että aikaan ja kilometreihin sidottu asiakasmaksu olisi veropohjana sosiaalisesti oikeudenmukaisempi kuin nykyinen autovero. Ilman autokannan uudistumista Suomi ei saavuta tavoitteita liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä, koska autokanta on maassa vanhaa.
Ehdotuksessa autovero poistettaisiin kokonaan ja ajoneuvovero alenisi alle puoleen nykyisestä. Samalla polttoaineveroa alennettaisiin noin 200 miljoonalla eurolla.
STT - avoveneilijä
Eiköhän Seppälän avoveneessä vielä olisi tilaa?
- Paperinpakkaaja
Pakkoko se on olla köyhä? Köyhät pakolaisiksi afrikkaan täältä ja heti, siellä saa ajella vanhoilla tojoilla, eikä ole veroista tietoa. Suomi kuuluu rikkaille! Köyhät suomalaiset voisi vaihtaa muista maista tulleiden pakolaisten kanssa. Köyhä -- pakolainen vaihtokauppa kiintiö. Tänne tulevat pakolaiset ovat rikkaampia kuin suomen köyhälistö.
- Anssu2
Ollaan nyt rauhallisia, ja katotaan, mitä täst kouhotuksesta tulee.
- wernerskaliini
Minulla on kaksi autoa, toinen poistuu käytöstä ja lyhyemmät matkat ajetaan traktorilla.
- Uudistusmaksaaenemmän
Ranskassa tehtiin uudistus, missä teidenhoito ja tienkäyttö yksityistettiin. Koko uudistuksen piti alentaa kustannuksia. Toisin kävi kaikki maksut nousivat, eikä kukaan ole tyytyväinen. Berner on hakenut mallia muualta ei hän ole sitä itse keksinyt. Nyt pitää olla valpas ettei mennä ojasta allikkoon, niikuin muualla missä näitä uudistuksia on tehty. KAPINAAN!
- Verojalisääantaatulla
Siis mikä asia on milloinkaan halventunut???? Tätä halpenemista käytetään vain kikkana saada asiat läpi ja anna olla kun se sitten saadaan toteutumaan niin hinnat nousee kuin raketti ja eikun maksa ja maksa lisää ja maksa vielä lisää...ja suomalaiset maksavat ja jupisevat sisäänpäin. Suomen kansa on niin tottelevaista ja hyväuskoista että Bernerin on varmaan vaikeaa pitää julkisuudessa pokkaansa ettei räjähdä paskaiseen nauruun..
Miten kauan tämä eliitti saa aina valehtelemalla tahtonsa läpi. - omallakohdallani
Autoilun kustannukset nousevat omalla kohdallani järjettömän paljon olen köyhä ja pienituloinen ajan 15vuotta vanhalla autolla jonka päästöt ovat 170g/kilometri, ja nyt maksan vuosittaista ajoneuvovero 258,05euroa/vuosi, ja ajan keskimäärin 20000km/vuosi ja tällä bernerin tietasaveromallilla maksaisin 980euroa/vuosi autoilusta eli yli 720eurolla/vuosi nousisi kustannukset,
- Mikxi
Viime kerralla kun autoveroa alennettiin, että kasalaiset saisi autonsa halvemmalla ,
kävi näin ,Autojen myyjät ottivat edun taskuunsa,ilmoittaen, että autokaupan katteet ovat kovan kilpailun vuoksi liian alhaiset.Suomalaiset ovat ainakin joskus saaneet autonsa edullisemmin, koska autotehtaat ovat myyneet autot Suomeen halvemmalla hinnalla kun Saksaan tai muihin EU maihin, koska täällä uuden auton vero suuri. Kun uuden auton vero poistuisi, autotehdas nostaisi hintoja, ainakin uusien autojen maahantuojat sen tekisivät. Suomessa on paljon eläkkeellä olevia, jotka asuvat syrjäseudulla ja ajavat vanhalla autolla, jonka arvo on 2000€ luokkaa.Eläkkeen ollessa 1000-1500 lukkaa jopa plenempi, näiden ihmisten elinoloihin tulevat suunnitelmat vaikuttavat tosi rankasti.Harva saa kokoon sellaisen summan jonka olisi pakko laittaa uuteen valtion peltiseen lypsylehmään,ettäpääsee kylille ruokakauppaan - orwellslave
Hyvää tässä uudessa veromallissa on se, että kyseessä on tiemaksu, jolloin myös polkupyöräilijät pääsevät maksamaan osuutensa kalliiden pyöräteiden rakennnuskustannuksista. Tietenkin harmittaa, että vanhan auton omistaja saa taas vain keppiä eli käyttömaksun tuplana entiseen verrattuna. Jos autoilija on työtön, Berner ehdottaa 3kk välein tehtävää haastattelua, jossa työtön joutuu selvittämään, kuinka työmarkkinatuen nauttija pystyy pitämään autoa tällä uudella systeemillä.
Tieverkkoyhtiön toimitusjohtajan palkaksi ehdotetaan 150 000€/kk, koska tehtävä on erittäin vaativa. Kuka tahansa virkamies ei osaa päättää kilometrimaksua, jos korottaa palkkaansa vuosittain ja jakaa optioita runsaskätisesti itselleen. - Toyota2003
Köyhien ystävä Timo Soini lupasi vaalikamppajassaan poistaa autoveron, Jokainen suomalainen saisi uuden auton. Puuhamies Soinin toiveiden mukainen tulonsiirto hyvätuloisille on alkamassa. Pienituloisten viimeisetkin eurot siirretään Bemari ja Mersu eliitille.
- Mattikukkarossakin
Täytyypä alkaa miettiä, jospa hankkisi sitten uuden Ferrarin. Köyhät kyykkyyn.
- Kansalaissotakojäljellä
Kuten nautakantturan liha muuttuu ravintolakeittiössä härän pihviksi, niin myös vaalikampanjan hyvästä, äänestäjänsä huomioivasta ehdokkaasta tulee valituksi tultuaan dementoitunut, vain omia etujaan ajava vastenmielinen ja toisten siivellä elävä yhteiskunnan tuottamattomin kompostin kuona. Tämä on nähtävissä lähes kaikkien valtaanpäässeiden poliitikkojen kohdalla, suu suoltaa paskaa siihen malliin ettei perässä pysy.
Samaa osoittaa tämä Bernerin "älynväläys"! Teen kivat sulle, jos lupaat jossain myös tehdä kivat mulle. Myyn eurolla sulle kaivosoikeudet, jos lupaat joskus pyytää mut saunailtaan "silmäätekevien" mukana. Näin on helppo päästä valtakunnan kermaan, jonka jälkeen olet jo lain yläpuolella. Ja valtio maksaa, vai mitä Juha Sipilä???
Käsittämätöntä, miten suuri halu ns. "hyväosaisilla" on polkea duunareita ja viedä heiltä kaikki omanarvontunto? Moralisoidaan työttömiä siitä, kuinka tärkeää on olla aktiivinen ja kehittää yhteiskuntaa.
Nauttiiko Anne Berner sitten, kun vie kansainvälisiä perhetuttujaan "promenaadille" Esplanadille, jonka varrella suomalaiset norsutautiset rammat istuvat kaduilla ja kerjäävät pientä ropoa ahdinkoonsa? Onko Anne Berner ja nalle "Vaaliruusu" silloin ylpeitä isänmaastaan, jonkalaisen ovat saaneet aikaan. Mielestäni heidänlaisensa narsistit joutaa koota nippuun ja viedä sinne kompostiin, missä mitättömimmästäkin raaka-aineesta saadaan kunnon kasvupohjaa paremmalle yhteiskunnalle.
Pienilläkin paikkakunnilla kunnan virkamiehet ovat omaksuneet ajattelumallin, että tultuaan valituiksi tehtäviinsä he ovat jotenkin koskemattomia, kaiken arvostelun yläpuolella. "Hyväveli"verkostohan toki tätä käsitystä pönkittääkin merkittävästi, mutta oma luulo ei välttämättä ole tiedon väärti. Kuinka pitkälle voi tiettyä osaa kansasta polkea jalkoihinsa, ennenkuin se ryhtyy vastarintaan... ja oikeasti vasta-rintaan ; ( MIELUUMMIN KUOLEN KUIN PALVELEN JOTAIN KUSIPÄÄRAHAMIESTÄ KOLMEN EURON TUNTIPALKALLA ).
Mieti uudestaan, Anne "Besser", haluatko Suomesta tuollaisen valtion? Eikö sinun ahneudellasi ole mitään rajoja, luulisi elintasosi olevan sillä tasolla, ettei tarvitse enään olla köyhille kateellinen heidän saamistaan senteistä/kk. Olet vastenmielinen, vaikka hampaat ovat linjassa. - Tiedetosiasia
Berner on tyyppiesimerkki siitä, ettkultalusikka suussa syntyneetä ei heru myötätuntoa vähäosaisille.
- pitstop
Itse olen tullut siihen tulokseen että pitää varmaan kiilata/suistaa ministerien virka-autoja ulos tieltä tähän tyyliin. Hallitsen kaikki temput ja manoveerit tien päällä että ei paljoa virka-autojen kuljettajakoulutuksesta ole apua, :) voi vaan tuumia sitten että voi voi ei kai ministereille mitään sattunut kävi vaan tälläinen "vahinko"
https://www.youtube.com/watch?v=c0IXTfWdFmk
- xczxcxzcxc
Sveitsiläistä, hienoa sukua tämä Berneri
- autoope
Kun Berner tuli virkaansa ajattelin että ehkä hänellä riittäisi ymmärrystä asioiden oikeaan hoitamiseen kun muilla ministereillä ei näytä olevan kiinnostusta. Olen kuitenkin hyvin pettynyt rouva Bernerin tunnottomaan toimintaan.
Berner ei tajua mikä on tilanne pienyrittäjällä joka toimii maaseudulla. Päivittäiset matkat ovat pitkiä, pitkät työpäivät ja tulos on alle minimipalkan. Minäkin joudun ajamaan työni takia omalla autolla 200- 400 km /päivä pitkin Etelä-Suomen teitä asiakkaden luona. Aikaa kuluu 3 - 6 tuntia päivässä ja viime vuonnakin sain palkkaa 9000 eur brutto. Rahat eivät riitä mihinkään, on kiinteistövero, energiaverot jne jne. Kaltaisiani on maaseudulla kymmeniä tuhansia toimien erilaisisa palvelu- ja tuotantotehtävissä. Entä sitten Lapissa jossa pelkkään kauppamatkaan menee 100-200 km yhteen suuntaan?
Bernerin ehdotuksessa on ilmiselvä looginen vika jonka monet muutkin ovat nähneet. Ensin luetellaan monia veronalennuksia ja sitten ilmoitetaan että tiestön ylläpitoa varten kerätään uudenlaisia maksuja, kuitenkin siten, ettei autoilijan liikennöinnin kustannustaso nousisi. Heti tulee mieleen kaksi kysymystä: Tapahtuuko kustannusten tasaus uudella menettelyllä tarkasti oikeudenmukaisesti? Miksi tähän koko hankkeeseen ryhdytään jos lopputulos on kansakunnan kannalta -0?
Vuosikymmeniä politiikkaa seuranneena voin vahvasti perustellen arvioida että tässä ollaan vain keksimässä uutta verotusmuotoa jolla kerätään uutta poliittista jakovaraa seuraavien vaalien lähestyessä. Maksajina toimisivat autoilijat, taas kerran. Monet ovat jo unohtaneet mitä tapahtui vuonna 1995. Silloin tuli tilapäinen autonkäyttömaksu jolla lamakauden vajeita paikattiin ja sen piti olla vain lyhytaikainen veronkeräys. Kas kummaa, sehän on käytössä edelleen ja maksu sen kun kohoaa.
Olen täysin vakuuttunut siitä että autoilijan kokonaisrasitus tavalliselle alemman ja keskiluokan ihmiselle tulee merkittävästi kohoamaan, etenkin haja-asutusalueilla asuvien kohdalla. Verot ja maksut palautetaan entiselle tasolleen, aina jokin selitys keksien. Tienkäyttömaksut korotetaan "kustannusvastaaviksi" ja pian autoilu on mahdollista vain todella varakkaille joille taas ne eivät merkitse yhtikäs mittään. Seuraukset tulevat olemaan moninaiset ja ei-toivottuja. Lukemattomat maaseudun yrittäjät joutuvat lopettamaan toimintansa, lukemattomat autoilijat joutuvat luopumaan ajoneuvostaan kustannusten takia, vaikka autolle olisi kipeä tarve työmatkaliikenteen takia. Sadoillatuhansilla suomalaisilla on pitkä päivittäinen työmatka, vain siksi että toimivaa julkista liikennettä ei ole. Ei ole mikään uutinen että raideliikenteenkin vuoroja jatkuvasti vähennetään.
Tällainen hanke on estettävä kaikin keinoin. - HäkkisMersu
Lopetan autoilun ja myyn uudehkon mersuni pois,ei kiinnosta enää autoilu.
- Paavo.petti
Näin siinä kävi kun piti lipposen johdolla kansaa kuulematta mennä euroon ja tässä on tulos. Köyhät köyhtyy ja rikkaat taas rikastuu. Euun pakkopaidassa ollaan kärvistelemässä.
- BernerinYritystukea
Väyrynen: Bernerin yksityistämishankkeen tavoitteena hukuttaa Suomi velkaan
http://magneettimedia.com/vayrynen-bernerin-yksityistamishankkeen-tavoitteena-hukuttaa-suomi-velkaan/
Odotan koska Berner tuo tukipaketin autokaupalle joka on nyt kärsinyt "muka" Bernerin esittelemästä tiemaksuverojärjestelmästä joka sisältää autoveron poiston. Olisiko 100 miljoonaa hyvä kompensaatiotuki kärsineelle autokaupalle? Jännää että Ylen uutisissa autokaupan haastateltava kertoi miten jotkut ovat ehkä hieman kärsineet Bernerin autoveron poistopuheista, osa autoliikkeistä ei ole huomannut vaikutusta. Sen sijaan oikeiston rahavallan omistama MTV3 kertoi miten autokauppa on kärsinyt paljonkin ja automyynti hyytynyt. Omistajien rahavallan EKokoomusmafian hyvävelirapparit haluavat nyt autokaupalle tukia ja uutisointi on sen mukaista. Eiköhän Berner maksata mokansa ja älämölönsä pian veronmaksajilla autokauppatuella sen "kärsimyksistä". Keskokoomus kuppaa aina taviskansalta omistajien ahnaisiin taskuihin. - Rahansiirtomafia
Mitä enemmän olen lukenut Bernerin toimista ,epäilen hänen tarkoitus periä.
1.tuo lasten sairaalan säätiö ,mikä sen toodellinen kuvio on ?
2. Tuo finavia mitä sieltä selviää !
3·Autoveron poisto , ? ,kirjoitukset mm Italian vastaavasta liikeyrityksestä tuottaa omistajilleen ,jopa 40 prosentin voittoa ja jakaa osinkoja , epäilen että osinkot ei tule liikenneväylien hoitoon ,vaan jonnekin muualle ?
Lisksi jo nyt kalliiden autojen kauppias kertoo ( tämän päivän hesari),että jos siis
kalliin auton ostaa vuonna 2017 ja auto vero poistuisi 1.1.2018 ,he ostaisivat auton ja se vietäisiin Ruotsiin ja rekistöitäisiin sinne ja anoittaisiin kymmenien tuhansien autoveron palautus trafilta , joka kuulmma tulisi ja sen jälkeen auto tuotaisiin autoverotta , ja myytäisiin takaisin alkuperäiselle asiakkaalle ,eli " porsaanreikä " ,jolla suomen verottaja jäisi ilman miljoonia ,kun tuhansia kallita autoja käytettäisiin Ruotsissa . En jaksa kirjoittaa meistä muista kuin että olisimme maksajia ja valtiolla olisi vain korotus paineita ,ehkä sitten verotus koskisi ulkmaalaisia autoilijoita ,pakko . - Rahansiirtomafia
Jatkoa
Tästä Bernerin autovero koplaukseta viellä ,luin jutun että tämä olisi suurempi koplaus kuin , uskoisi . Juttu oli niin että tämä Live oy ottaisi miljardin velkaa ,joka maksettaisiin valtion menoihin ,jolla saataaisiin valtion menot laskettua alle EU n antaman velkarajan ,( eli vastaava systeemi kuin Kreikan pimittäessä velkojaan,)
Sitten Live oy rahastaisi tuolla uudella käyttöverolla ja maksulla ,sekä kai tuo bensa vero ja olisko auton alv: kin Live oy: nkäytösä entästuo musta seuranta laatikon tulot ?
Olisi hyä saada kansan kielllä hyvä näihin jutun aiheisiin vastauksia.!?
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32738Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491175Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221074Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2101043- 1261030
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307937- 42919
- 72885