Pillerit ja itkuherkkyys

Itkettää

Onko muilla kokemuksia pillereiden aiheuttamasta olotilasta, jolloin mieli on niin herkkä, että asia kuin asia itkettää?

13

5681

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nainen

      Kyllä! Se oli yksi syy miksi ne lopetin. Kukaan ei jaksanut ainaista itkemistäni ja mielialanvaihteluja...

    • hmm

      itkupilli ollut itsekkin. olen muutenkin herkkä, mutta tiettyjä pillerieitä käyttäessä olin kyynel silmässä koko ajan. yasmin merkkiset ei sopineet minulle... piti vaihtaa toiseen. enää ei itketä yhtä paljon. :D

    • Henna

      Olen kyllä vähän tuollainen kai muutenkin, että itkettää ja naurattaa helposti =) Mutta muutaman ensimmäisen kuukauden aikana oli just tollasta että itketti helposti.. Tosin silloin oli aika paljonkin muuta hässäkkää perheen sisällä, joten kaikenlaiset tunteet kyllä olivat aika pinnassa, tiedä sitten mikä johtui pillereistä.

      • Jensku

        Kyllä, ylihuomenna aika varattuna lääkärille jotta saan vaihdettua pillerit. Poikaystävä ei jaksa kun hänestä tuntuu että sanoo hän mitä tahansa aina pahoitan mieleni, vaikka se johtuukin vain pillereistä tämä yliherkkyys. Viimeksikin: minulla ei ollut mistään pahaolla, mutta kun asiasta keskustelin poikaystäväni kanssa kyyneleitä tuli tulvimalla ja tilanne nauratti kumpaakin :) Olen käyttänyt kohta pari vuotta Diane Nova-pillereitä ja tuntuu että niissä on vähän liikaa hormooneja.


    • Neena

      Kaikki hormonaaliset ehkäisymenetelmät lisäävät masennustaipumusta, jonka yksi oire on juuri tämä itkuherkkyys.

      Suosittelen vaihtoa kuparikierukkaan.

      Itse en ymmärtänyt vaan söin pillereitä tai käytin hormonikierukkaa viitisentoista vuotta - seurauksena vaikea kliininen depressio ja koko loppuiän kestävä masennuslääkitys.

      Täysin vastuutonta ettei asiasta paljoa puhuta - masennustani hoitaneet lääkärit ja psykologit pitivät asiaa ihan itsestään selvänä tyyliin "kaikkihan sen tietää".

      No, en minä tiennyt. Mutta opin kyllä.

      • Miina

        Ilmeisesti minä olen kohdannut hyvin ammattitaitoisen terveydenhoitajan ehkäisyneuvolassa. Hän nimittäin kertoi minulle noin tunnin ajan tarkasti siitä, mitä pillerit on, miten ne toimii ja mitä ne tekee kun kävin hänen luonaan ensimmäisen kerran pilleriasiassa. Hän selitti mm. tuosta itkuisuudesta ja masentuneisuudesta, kertoi, että se on alussa täysin normaalia mutta että sivuvaikutuksen pitäisi kadota ensimmäisten liuskojen jälkeen.

        Tämän jälkeen hän kysyi joka kerta kun kävin pillerireseptiä uusimassa mikäli olen ollut masentunut, mikäli mielialat ovat vaihdelleet ja miten muuten voin. Samoin on tehnyt uuden paikkakuntani omalääkäri, olen hänen luonaan käynyt viimeiset pari vuotta uusimassa reseptit. Joka kerta käydään samat keskustelut, eli onko seuraavia oireita esiintynyt, jonka jälkeen hän luettelee pitkän listan oireita.

        En ole tosin ollut masentunut enkä edes ole tuntenut taipumusta siihen, vastoinkäymisistä huolimatta. Hyvähän se silti on, että terveydenhoitaja ja hoitava lääkäri tarkistaa tämän.


    • Miina

      Moi!

      Ekojen liuskojen aikana minullakin mieli oli herkkä ja itkin mistä milloinkin, joskus syynä oli suloinen kissanpentu tv:ssä, joskus Afrikan nälänhätä ja joskus äidin "ilkeät" sanat. Tämä itkuherkkyys kuitenkin katosi kun kehoni tottui pillereiden hormoneihin, aikaa tähän kului n. 3 kuukautta. Eli jos olet vasta aloittanut pillereitäsi, olotila on täysin normaali. Saattaa kestää jopa 3-6kk ennen kun keho tottuu pillereihin, joten siinä ajassa itkuherkkyyden pitäisi kadota.

      t: Miina

    • Cilla

      Mulle vaikutukset oli ainakin tosi kamalat, en koskaan ennen ollu tuntenu mitään masennusta mut pillereiden kanssa jo tokana päivänä itkin lähes puolet vuorokaudesta ilman mitään syytä, heräsin yhtäkkiä myös öisin ja aloin itkeä, eikä sillonkaan ollut mitään syytä itkemiseen. Arkielämästä ei tullut mitään enkä enää voinut liikkua ihmisten ilmoilla, viikon nukkumattomuuden jälkeen (kun itkin myös öisin) ajatukset oli niin masentuneita että oli pakko lopettaa pillerit. En olisi ikinä pystynyt syömään 3 viikkoa! Kokeilin 4 eri pillerit, aina sama lopputulos.. Lääkärit väittivät että kuvittelen ja sivuvaikutukset riippuu ihan asenteesta ja loppuu kyllä 3kk kuluttua! Todella epäasiallista.

      • Jojo

        Juu, tuttu juttu, mutta minulla on ilmaantunut vasta vuosien käytön päästä, Minuleteilla. Pitänee varata aika ja vaihtaa pois...


    • Anonyymi

      Olen käyttänyt samoja pillereitä noin 3kk ja lähinaikoina on itkettänyt lähes joka päivä ja monta kertaa päivässä. Asiat ovat yleensä pienenpieniä arjen vastoinkäymisiä tai vähäkin arasta aiheesta puhuminen. Vaikka olen aina ollut muutenkin herkkä, tällaiset asiat ei ole koskaan itkettänyt. Poikaystäväni on ymmällään enkä ole osannut itsekkään selittää hänelle mikä itkettää. Taitaa olla nämä pillerit nyt kun selaan näitä kommentteja.

      • Anonyymi

        Pillerit vaikuttavat hormonitoimintaan ja voivat juurikin aiheuttaa sitä itkuherkkyyttä. Olisiko syytä vaihtaa toisen merkkisiin?


    • Anonyymi

      Aloittajan kannattaa todellakin vaihtaa. Minulla niistä seurasi lopunikäiset mielialavaivat eikä niille loppua näy vaikka lopetin ehkäisyn ja kaikki touhut siinä samalla. Tsemppiä sulle.

    • Anonyymi

      Persoonallisuuskin voi muuttua. Jos on muita vaihtoehtoja, kokeilisin kaiken muun ja pillerit ym. hormonituotteet olisi vii einen vaihtoehto. Joillekin voi sopia, mutta monille ei sovi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6402
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4123
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      268
      2543
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1508
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1367
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe