Raketit historiaa

Sailor__

110

2051

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hienoa, järkevä uudistus!

      • Avomeripurjehtia

        Minä en raketteja ole vuosiin uusinut mutta punasoihdut kyllä. Kehoitan kyllä jokaisen joka öisin tai syyspimeässä purjehtii pitämän ainakin pari punasoihtua venessään. Olen kerran ehkä niiden avulla saanut veneeni pelastettua haaksirikosta Gotlannin edustalla keskellä pilkkomimeätä roihuvaa myöhissyksyistä avomerta. Ehdin VHF llä yhteyden saamaan meripelastukseen ennen kuin akut tyhjeni suuren pumpputehon takia mutta eivät todenäköisesti olisi ajoissa minut löytänyt ellei punasoihtuja olisi ollut. Minäö kyllä heidät näin aina joskus kun olin aallonharjalla mutta minun muuten täysin pimeää venettä he eivät nähneet. Olivat kuitenkin siinä loppuvaiheessa lämpökameralla aina välillä noteraneet.


    • PLB_vai_Epirb

      Tämähän EPIRB lähetin tuli nyt lisää:

      Avomeriluokkaan vaaditaan lisäksi jatkossakin epirb-lähetin ja hätäsavut.

      Kelpaako siihen PLB?

      • Purjegur

        Voitko laajentaa sanomaasi?


      • EPIRBBI

        Kauppalehdessä virhellinen tieto.
        PLB ei ole sama kuin EPIRB, eli ei kelpaa.


    • seppomartti

      "Hätäsavu"?. Ei kai Suomessa savuja ole vaadittu koskaan.
      LED-soihtu on minuĺle vieras termi. Osaako joku antaa esimerkin laitteesta.
      Epirb on eri asian kuin PLB. ARC:n katsastuksessa PLB ei korvaa Epirbiä. Varmaan tämä yksityiskohta tarkennetaan.
      Outoa on määritellä Itämeren purjehdusalueita rajalinjoilla eriarvoisiksi.

      • Oc_46

      • SO_37

      • Kyllä savut ovat ainakin olleet mukana vaatimuksissa. 1-luokassa kaksi oranssisavua vaatimuksena ja kakkosessa suosituksena yksi.

        Mitä noihin väreihin tulee, niin kannattaa ottaa huomioon se, että eihän soihtu ole tarkoitettukaan niinkään varsinaiseksi hätämerkinantovälineeksi vaan se on paikannusapu, jolla ohjataan auttajat paikalle sen jälkeen, kun varsinainen hätäviesti on saatu lähtemään.

        Purjehdusaluejaosta olen samaa mieltä vaikka ehkä hieman eri lähtökohdasta. Oma veneeni on aina katsastettu kolmoseen ja purjehdusalueeni on kyllä koko Itämeri SPV:n rajauksista piittaamatta. Veneen rakenne kyllä riittäisi ykköseen ja varustuskin on ykkösen tasoa lukuunottamatta tutkaa, satelliittipaikanninta ja pyrotekniikkaa. Meidän seurassa on katsastajien lähtökohtana ollut aina se, että kolmonen on oletustaso veneestä riippumatta (paitsi tietysti niillä veneillä, joita ei missään tapauksessa voisi katsastaa kuin neloseen) ja ykköstä tai kakkosta harrastetaan vain, jos kippari erikseen sitä toivoo.


      • veltot_nykyihmiset
        10-14 kirjoitti:

        Kyllä savut ovat ainakin olleet mukana vaatimuksissa. 1-luokassa kaksi oranssisavua vaatimuksena ja kakkosessa suosituksena yksi.

        Mitä noihin väreihin tulee, niin kannattaa ottaa huomioon se, että eihän soihtu ole tarkoitettukaan niinkään varsinaiseksi hätämerkinantovälineeksi vaan se on paikannusapu, jolla ohjataan auttajat paikalle sen jälkeen, kun varsinainen hätäviesti on saatu lähtemään.

        Purjehdusaluejaosta olen samaa mieltä vaikka ehkä hieman eri lähtökohdasta. Oma veneeni on aina katsastettu kolmoseen ja purjehdusalueeni on kyllä koko Itämeri SPV:n rajauksista piittaamatta. Veneen rakenne kyllä riittäisi ykköseen ja varustuskin on ykkösen tasoa lukuunottamatta tutkaa, satelliittipaikanninta ja pyrotekniikkaa. Meidän seurassa on katsastajien lähtökohtana ollut aina se, että kolmonen on oletustaso veneestä riippumatta (paitsi tietysti niillä veneillä, joita ei missään tapauksessa voisi katsastaa kuin neloseen) ja ykköstä tai kakkosta harrastetaan vain, jos kippari erikseen sitä toivoo.

        Kolmonenkin riittää kunhan katsastaja tekee tarkkaa ja huolellista työtä. Tosin tuossa ei sitten voi enää joustaa mistään ennen leiman antamista


      • ei.kande.liioitella
        veltot_nykyihmiset kirjoitti:

        Kolmonenkin riittää kunhan katsastaja tekee tarkkaa ja huolellista työtä. Tosin tuossa ei sitten voi enää joustaa mistään ennen leiman antamista

        Miksei muka voisi?

        Laiskuus on fiksujen ihmisten ominaisuus (tuli vain mieleen tuosta nimimerkistäsi).


      • ei.vain.voi
        ei.kande.liioitella kirjoitti:

        Miksei muka voisi?

        Laiskuus on fiksujen ihmisten ominaisuus (tuli vain mieleen tuosta nimimerkistäsi).

        Tuo oli raaka yksinkertaistus. Fiksu ei suinkaan jätä jotain tekemättä laiskuuttaan, vaan pyrkii samaan lopputulokseen nokkelammin toimimalla. Tarpeen vaatiessa se fiksu keksii laitteen, joka tarvittavan homman tekee. Avainsana onkin tuossa se "tarvittava". Harrastuksissa ei ole tarvetta, niitä tehdään juuri sen takia, että olisi tekemistä sille ajalle, joka niiden "tarvittavien" tekemisestä jäi yli.


      • vanhassa.vara.parempi
        ei.kande.liioitella kirjoitti:

        Miksei muka voisi?

        Laiskuus on fiksujen ihmisten ominaisuus (tuli vain mieleen tuosta nimimerkistäsi).

        Täällä on nykyään sellaista henkeä, että katsastusvaatimuksia alettaisiin loiventamaan huviveneiden osalta.

        No ei varmasti aleta, ihmiset ovat laiskoja ja välinpitämättömiä, usein jopa piittaamattomia. Erityisesti vesillä.

        Siksi tarvitaan pakollinen, tiukka ja määrämuotoinen katsastus joka tehdään huolellisesti ja perusteellisesti. Ainoa tapa pitää kalusto edes jonkinlaisessa kunnossa ja veneilijät ruodussa.


      • totuus_muistissa
        vanhassa.vara.parempi kirjoitti:

        Täällä on nykyään sellaista henkeä, että katsastusvaatimuksia alettaisiin loiventamaan huviveneiden osalta.

        No ei varmasti aleta, ihmiset ovat laiskoja ja välinpitämättömiä, usein jopa piittaamattomia. Erityisesti vesillä.

        Siksi tarvitaan pakollinen, tiukka ja määrämuotoinen katsastus joka tehdään huolellisesti ja perusteellisesti. Ainoa tapa pitää kalusto edes jonkinlaisessa kunnossa ja veneilijät ruodussa.

        Ihan vaan huomautuksena tuohon "huviveneiden osalta": huviveneille ei ole yhtään mitään virallisia katsastusvaatimuksia, joten eipä ole mitään loivennettavaakaan.


      • albin_aloittelija
        totuus_muistissa kirjoitti:

        Ihan vaan huomautuksena tuohon "huviveneiden osalta": huviveneille ei ole yhtään mitään virallisia katsastusvaatimuksia, joten eipä ole mitään loivennettavaakaan.

        Voiko sitä tämän selvemmin sanoa. Änkyröinti on turhaa:

        SPV:n alaisten veneseurojen rekistereihin rekisteröidyt veneet tulee katsastaa määräajoin. Veneiden katsastus suoritetaan kahdessa osassa. Vuosittain tehtävä Vuosikatsastus käsittää pääosin veneen varustuksen läpikäynnin, kun viiden vuoden välien tehtävä Runkokatsastus käsittää veneen rakenteiden ja rungon kunnon tarkastuksen.


    • LEDILLÄ_vai_ILMAN
      • katastusmies

        Toi ruorimiehen juttu selventää vähän enemmän noita uusia kujeita. Kauppiksen daami taitaa olla nettiveneilijä?


    • että_näin

      Taas saatiin 'kevennyksestä' kiristys
      >Mikäli veneessä käytetään pyroteknisiä hätämerkinantovälineitä, tulee niiden valmistajan ilmoittaman kelpoisuusajan olla voimassa veneen katsastushetkellä.

      Aikaisemmin riitti vuosi. Paukuthan on valmistettu talvella, joten keväällä saatavat ovat parhaimmillaan esim. 2/2015, keväällä -18 ovat sitten hylkytavaraa :-0
      Muutama vuosi sitten riitti 6v, sitten 3v ja nyt 2v

      Nyt taas joku kirjoittaa, ettei pidä olla satasesta kiinni. Laitetaanpa sataset jonoon Venevero, väylämaksu, paukkujen uusiminen, telakoinnin kallistuminen jne. jne.
      Yllättäen on tonttu nurin :-!!!

      • raksu_2017

        Noinhan se oli itseasiassa alunperinkin kun rakettien päivämääräuudistus tuli voimaan 2016. Siitä sitten "lipsuttiin" keväällä pelkkään vuoteen. Joten varsinaisesti kyseessä ei ole "kiristys".

        Monet uudet raketit on voimassa nykyisin 3 - 3,5 tai jopa 4 vuotta valmistuspäivästä.


      • raketit-on
        raksu_2017 kirjoitti:

        Noinhan se oli itseasiassa alunperinkin kun rakettien päivämääräuudistus tuli voimaan 2016. Siitä sitten "lipsuttiin" keväällä pelkkään vuoteen. Joten varsinaisesti kyseessä ei ole "kiristys".

        Monet uudet raketit on voimassa nykyisin 3 - 3,5 tai jopa 4 vuotta valmistuspäivästä.

        Raketit poistuivat OSR-säännöistä jo vuosi sitten. Suomessa ei ehditty mukaan katsastussääntöjen muutokseen muuten kuin antamalla viime keväänä tulkintaohje. Tulkintaohjeen mukaan raketit kelpasivat kuukaudesta huolimatta vuoden loppuun. Ohje annettiin ilmiselvästi juuri odotettavissa olevan muutoksen takia, ettei viime vuonna olisi suotta joutunut ostamaan turhaan uusia raketteja.

        Katsastusmiehenä saan ensimmäisten joukossa tiedotteet. Kevään ensimmäisen tiedotteen jälkeen ostin itse uuden kakkosluokan setin raketteja. Seuraavalla viikolla tuli sitten päivitetty tiedote, joka sisälsi juuri tuon uuden tulkinnan.


    • Tämä on loistava juttu. Ja niin kuin artikkelissa sanotaan, DSC:llä varustettujen VHF-puhelinten käytön suositeltaisiin lisääntyvän. Toinen loistava asia. Nykyiset kännykät ovat laadultaan melkomoista kuraa.

      Jos kaikki kulussa olevat veneilijät päivystäisivät kanavaa 16, turvallisuus vesillä parantuisi. Ainakin moottoriveneilijät pääsisivät tarvittaessa apuun nopeasti, jos lähellä olisi joku pulassa ja distress rasti ilmestyisi plotterille. Se että VHF-liikenne on hiljentynyt viime vuosina, ei ole ollenkaan hyvä juttu.

      • Puoliplaanari

        Välttämättä kuuttatoista ei tarvitse edes päivystää, riittää että laite on päällä. Itse olen esimerkiksi öisin pitänyt radion äänet nollissa, vastaanotettu DSC-hätäkutsu aiheuttaa sellaisen mekkalan että siihen kyllä herää ilman että tarvitsee herätä normaaliin liikenteeseen.


      • Vähänvanhanaikainen

        yees, kyllä VHF voisi jopa olla pakollinen laite myös alemmissa luokissa. se lisenssihomma voitaisiin poistaa koska se johtaa siihen että moni jättää hankimatta.minulla on ollut sellainen 35 vuotta VHF ilman lisenssiä ja olen sitä aina joskus käyttänyt kun kavereiden kanssa eri veneissä olemme liikkuneet.
        Kännykköihin sen sijaan lisenssin pitäisi saada. nykyään vierasvenesatamissa ei linnunlauluakaan kuule kun kaikki kännykköihinsä huutelevat ja kertoilevat vessakäynneistään.


    • seppomartti

      Yllä mainitussa uudistuksessa on moka. LED "soihdut" ovat erityisvalmisteisia taskulamppuja (kiitos vinkeistä). Valkoinen väri korvaisi oikeastaan vain valkoiset käsisoihdut eikä laskuvarjoraketteja. Valkoinen väri ei ole ilmoitus hätätilanteesta vaan tarkoitetut huomion herättämiseen. Valkoinen käsisoihtu oli tarkoitettu laukaistavaksi esim. jos laiva uhkasi ajas päälle, eikä niitä varmaan kovin monessa purressa ollut. Purjeiden valaiseminen taskulampulla on toiminut niin hyvin, että omat valkoiset soihdut ovat jääneet käyttämättä.
      Hätätilanteen ilmoitus on perinteisesti tehty punaisella valolla. Pitäisi siis vaatia punainen LED punaisen käsisoihdun korvaajaksi. Laskuvarjorakettien tarve ei ole hävinnyt, mutta fiksusti jätetty suositukse tasolle.

      • Joakim1

      • puuveneilijä19
        Joakim1 kirjoitti:

        SPV:n sivuilla ei ole vielä asiasta mitään, mutta eiköhän punaisten käsisoihtujen korvaajaksi ole kelpaamassa punainen LED-soihtu. Esim. tämä: https://www.merikartat.fi/odeo-flare-mk3-punainen-led-soihtu.html

        Ainakin tossa ruorimies jutussa oli mainittu että liitto tiedottaa vasta messuilla.


      • eipäs_lipsuta
        puuveneilijä19 kirjoitti:

        Ainakin tossa ruorimies jutussa oli mainittu että liitto tiedottaa vasta messuilla.

        Liitto tiedottaa uudesta määräyksestä.

        Nämä eivät ole vapaaehtoisia suosituksia vaan määräyksiä, jotka koskevat kaikkia jäseniä, nuoria ja vanhoja!


    • Turvallisuutta_miettivä

      Mielestäni VHF DSC:n ottaminen listalle hätäraketien korvikkeeksi on hyvä. Olen usein ihmetellyt, että hätäraketit vaaditaan mutat VHF DSC:tä ei ole mitenkään noteerattu. Syitä on monta miksi VHF DSC on paljon paljon parempi.

      Ennne suurta vautumista, minulla on sen lisäksi käsi-VHF, kunnon valot ja riittävä määrä pyrotekniikkaa. Pyrotekniika jä, mutta osa punaisista korvautuu enempi valkoisella. Pyrotekniikkaa en jätä tämän uuden ohjeen perusteella, koska koen sen tarpeellisuuden hädässä viime keinona.

      Uusin pyrotekniikkaa viime keväänä ja ei harmita. Uskon, että monia kyllä harmittaa, varsinkin jos ei tunne pyrotekniikkaa tarvitsevansa ja veneessä on VHF DCS. Kaikki ei varmaan tarvitse. Riippuu niin koska ja missä kulkee.

      Enempi kuuntelen kyllä VTS kanavaa, mutta toki 16 on skannauksessa tai jopa dual-watchissa.

      • toinenpursiseuralainen

        Kännykkä 112 apsi toimii rannikolla jotakuinkin samoin kuin VHF DSC hätätilanteessa . Seppomartin kommentti ymmärtääkseni koski aika pitkälti "avomeriseiloreita" Rannikolla missä tämänkin palstan veneilijöistä varmaankin yli 90% seilaa , riittää edellämainitut.


      • Miten kännykällä voi soittaa muille veneilijöille tai laivoille, jos ei tiedä heidän puhelinnumeroaan? Pointtihan tässä on se, että jos kaikki veneilijät päivystäisivät VHF:llä, niin mahdollisten auttajien määrä merihädässä olisi suurempi ja apu voisi tulla nopeammin.

        Mitäpä jos joudut merihätään kolmen mailin päässä minusta, mutta et voi soittaa, kun et tiedä puhelinnumeroani? Olisi Soinin vihaama nopeakulkuinen vene, uimataso ja MOB rengas tuollaisessa tilanteessa käytettäväksi. Jos vaan tulisi plotterilleni merkintä sijainnistasi ja hätäviesti radiosta.


      • toinenpursiseuralainen
        jsk1234 kirjoitti:

        Miten kännykällä voi soittaa muille veneilijöille tai laivoille, jos ei tiedä heidän puhelinnumeroaan? Pointtihan tässä on se, että jos kaikki veneilijät päivystäisivät VHF:llä, niin mahdollisten auttajien määrä merihädässä olisi suurempi ja apu voisi tulla nopeammin.

        Mitäpä jos joudut merihätään kolmen mailin päässä minusta, mutta et voi soittaa, kun et tiedä puhelinnumeroani? Olisi Soinin vihaama nopeakulkuinen vene, uimataso ja MOB rengas tuollaisessa tilanteessa käytettäväksi. Jos vaan tulisi plotterilleni merkintä sijainnistasi ja hätäviesti radiosta.

        Jos mulla on sellainen VHF missä ei ole DSC:ä niin kännykkä ja 112 apsi auttaa viranomaisia paikallistamaan rannikolla sattuneessa haverissa . Sillä vanhalla VHF:llä sitten lähialueen veneilijöille avunpyyntö.


      • vhf_dsc
        toinenpursiseuralainen kirjoitti:

        Jos mulla on sellainen VHF missä ei ole DSC:ä niin kännykkä ja 112 apsi auttaa viranomaisia paikallistamaan rannikolla sattuneessa haverissa . Sillä vanhalla VHF:llä sitten lähialueen veneilijöille avunpyyntö.

        VTS kanavalla huutamalla saat varmasti apua. Tosin merivartiosto kuuntelee myös kanavaa 16. DSC on lisäturva, joka kertoo sijainnin nopeammin ja varmemmin.


      • toinenpursiseuralainen

      • seppomartti
        toinenpursiseuralainen kirjoitti:

        Kännykkä 112 apsi toimii rannikolla jotakuinkin samoin kuin VHF DSC hätätilanteessa . Seppomartin kommentti ymmärtääkseni koski aika pitkälti "avomeriseiloreita" Rannikolla missä tämänkin palstan veneilijöistä varmaankin yli 90% seilaa , riittää edellämainitut.

        Kännykkä ei toimi kuten Vhf Dsc hätätilanteessa. On syytä tiedostaa ero. Kantama riippuu lähetystehosta ja lähetyksen korkeudesta. Känny on molemmissa suhteissa oleellisesti huonompi. Dsc hätäkutsu kantaa kauemmaksi kuin puhe ja mahdollisesti antaa paikannuksenkin.


      • toinenpursiseuralainen
        seppomartti kirjoitti:

        Kännykkä ei toimi kuten Vhf Dsc hätätilanteessa. On syytä tiedostaa ero. Kantama riippuu lähetystehosta ja lähetyksen korkeudesta. Känny on molemmissa suhteissa oleellisesti huonompi. Dsc hätäkutsu kantaa kauemmaksi kuin puhe ja mahdollisesti antaa paikannuksenkin.

        Kyse on rannikon läheisyydessä veneilystä , mitä erittäin suuri osa veneilijöitä harrastaa. Eihän kännykkä mikään huippu hätävaruste tietenkään ole ,mutta tuon appsin , mikä antaa sijainti koordinaatit hätäkeskukselle , kanssa ihan oiva värkki .
        Suosittelen katsomaan sen opastusvideon sieltä lataussivustolta , mahdollisesti vaikuttaa hiukan ennakkoluuloihin .


      • Joakim1
        toinenpursiseuralainen kirjoitti:

        Kyse on rannikon läheisyydessä veneilystä , mitä erittäin suuri osa veneilijöitä harrastaa. Eihän kännykkä mikään huippu hätävaruste tietenkään ole ,mutta tuon appsin , mikä antaa sijainti koordinaatit hätäkeskukselle , kanssa ihan oiva värkki .
        Suosittelen katsomaan sen opastusvideon sieltä lataussivustolta , mahdollisesti vaikuttaa hiukan ennakkoluuloihin .

        Kun nyt ollaan purjehduspalstalla, niin aika merkittävä osa purjehtijoista käy Tallinnassa tai Ruotissa. Kumpaakaan ei pääse ilman varsin pitkää aikaa ilman kännykkäkuuluvuutta. Toisaalta ainakin mastoon asennettu VHF toimii maa-asemaan koko matkan helposti.


      • ert54qtgtrese

        Meri-VHF vaatii luvan sekä käyttäjälle että laitteelle, joten sitä on "poliittisesti vaikeaa" panna vaatimukseksi ainakaan kaikkiin luokkiin.


      • EBIRP
        ert54qtgtrese kirjoitti:

        Meri-VHF vaatii luvan sekä käyttäjälle että laitteelle, joten sitä on "poliittisesti vaikeaa" panna vaatimukseksi ainakaan kaikkiin luokkiin.

        Onhan EPIRB jo vaatimuksena ja sekin vaatii luvan. Sille kun pitää hakea tunnusnumero.

        https://www.viestintavirasto.fi/taajuudet/radioluvat/veneilijatjamerenkulku.html

        Luvanvaraiset laitteet aluksessa

        Aluksen radioluvan on vastattava aluksen radioaseman laitteita. Vain laitteet, joissa on lähetin, ovat luvanvaraisia. Lupahakemukseen merkitään kaikki merenkulun radiotaajuuksilla toimivat lähettimet. Meri-VHF-radiopuhelimen lisäksi muita merenkulun lähettimiä ovat:

        EPIRB-hätälähetin
        AIS-lähetin
        Inmarsat-satelliittilähetin
        merenkulkututka
        MF/HF-radiopuhelin sekä
        meri-VHF-käsipuhelin.


      • venhoilija
        EBIRP kirjoitti:

        Onhan EPIRB jo vaatimuksena ja sekin vaatii luvan. Sille kun pitää hakea tunnusnumero.

        https://www.viestintavirasto.fi/taajuudet/radioluvat/veneilijatjamerenkulku.html

        Luvanvaraiset laitteet aluksessa

        Aluksen radioluvan on vastattava aluksen radioaseman laitteita. Vain laitteet, joissa on lähetin, ovat luvanvaraisia. Lupahakemukseen merkitään kaikki merenkulun radiotaajuuksilla toimivat lähettimet. Meri-VHF-radiopuhelimen lisäksi muita merenkulun lähettimiä ovat:

        EPIRB-hätälähetin
        AIS-lähetin
        Inmarsat-satelliittilähetin
        merenkulkututka
        MF/HF-radiopuhelin sekä
        meri-VHF-käsipuhelin.

        Kun on kyse rannikon läheisyydessä tapahtuvasta veneilystä , niin voitko hiukan täsmentää "Onhan EPIRB jo vaatimuksena ja sekin vaatii luvan. Sille kun pitää hakea tunnusnumero." lausetta . Olenko veneillyt laittomalla veneellä kun minulla sitä ei ole ja veneeni on katsastettu 2luokkaan.


      • EBIRP kirjoitti:

        Onhan EPIRB jo vaatimuksena ja sekin vaatii luvan. Sille kun pitää hakea tunnusnumero.

        https://www.viestintavirasto.fi/taajuudet/radioluvat/veneilijatjamerenkulku.html

        Luvanvaraiset laitteet aluksessa

        Aluksen radioluvan on vastattava aluksen radioaseman laitteita. Vain laitteet, joissa on lähetin, ovat luvanvaraisia. Lupahakemukseen merkitään kaikki merenkulun radiotaajuuksilla toimivat lähettimet. Meri-VHF-radiopuhelimen lisäksi muita merenkulun lähettimiä ovat:

        EPIRB-hätälähetin
        AIS-lähetin
        Inmarsat-satelliittilähetin
        merenkulkututka
        MF/HF-radiopuhelin sekä
        meri-VHF-käsipuhelin.

        EBIRP eli siis satelliittipaikannin on vaatimuksena vain ykkösessä, jossa vaaditaan myös VHF ja tutka.

        Rohkenen väittää, että jos SPV yrittäisi kolmosluokkaan, johon todennäköisesti suurin osa järjestelmän piirissä olevista veneistä on katsastettu, saada minkään noista luvanvaraisista vaatimukseksi, saattaisi seurauksena olla jopa katsastusjärjestelmän romahdus porukan kieltäytyessä varustamasta veneitään vaatimusten mukaisiksi.


      • EPIRB
        venhoilija kirjoitti:

        Kun on kyse rannikon läheisyydessä tapahtuvasta veneilystä , niin voitko hiukan täsmentää "Onhan EPIRB jo vaatimuksena ja sekin vaatii luvan. Sille kun pitää hakea tunnusnumero." lausetta . Olenko veneillyt laittomalla veneellä kun minulla sitä ei ole ja veneeni on katsastettu 2luokkaan.

        Perusväitteesi oli, että VHF:ää ei voida vaatia koska se vaatii luvan. Annoin esimerkin, että väitteesi ei päde, koska luvallinen laite vaaditaan jo noissa vapaaehtoisissa katsastusluokissa. Aiankin yhdessä. Koska se voidaan vaatia yhdessä luokassa, sellainen voidaan vaatia myös jossain muussa luokassa. Jos väitteesi pätisi ettei voida vaati aluvallista laitetta, niin sitten sitä ei voida vaatia missään luokassa. On vain päätetty, ettei jotain kilkettä tarvita jossain luokassa ja thats it!

        Veneluokka katsastus on vapaaehtoinen. Ei ole siis laitonta mennä nelosluokallakaan Tallinnaan. Mutta myös vapaahetoisessa katsastusjärjestelmssä sallitaan mennä Tallinnaan, vaikka luokka ei olisi kakkonen. Luokka kuvaa normaalia purjehdusaluetta ja sen saa joskus ylittää.


      • Laki_on_eri_asia
        EPIRB kirjoitti:

        Perusväitteesi oli, että VHF:ää ei voida vaatia koska se vaatii luvan. Annoin esimerkin, että väitteesi ei päde, koska luvallinen laite vaaditaan jo noissa vapaaehtoisissa katsastusluokissa. Aiankin yhdessä. Koska se voidaan vaatia yhdessä luokassa, sellainen voidaan vaatia myös jossain muussa luokassa. Jos väitteesi pätisi ettei voida vaati aluvallista laitetta, niin sitten sitä ei voida vaatia missään luokassa. On vain päätetty, ettei jotain kilkettä tarvita jossain luokassa ja thats it!

        Veneluokka katsastus on vapaaehtoinen. Ei ole siis laitonta mennä nelosluokallakaan Tallinnaan. Mutta myös vapaahetoisessa katsastusjärjestelmssä sallitaan mennä Tallinnaan, vaikka luokka ei olisi kakkonen. Luokka kuvaa normaalia purjehdusaluetta ja sen saa joskus ylittää.

        Se ei tainnut olla tuo venhoilija vaan aiempi kirjoittaja, joka alunperin sanoi, että laitteen lupavaatimus tekee vaikeaksi laittaa sitä katsastusvaatimuksiin. Minä olen samoilla linjoilla kuin hän ja näköjään myös 10-14. Eli mikään ei tietysti suoraan estä vaatimasta mutta on aika luultavaa, että katsastusjärjestelmän suosio romahtaisi pahasti, jos sellainen vaatimus ainakaan kolmosluokkaan tulisi. Kakkosessa melkein luulen useimmilla olevan vhf:n, joten heille epirb ei aiheuttaisi lupamielessä lisäbyrokratiaa tai kustannuksia. Kunhan lähettää yhden sähköpostin Ficoraan ja pyytää lisäämään ko. laitteen olemassaolevaan lupaan.


      • kaikkitietava_
        vhf_dsc kirjoitti:

        VTS kanavalla huutamalla saat varmasti apua. Tosin merivartiosto kuuntelee myös kanavaa 16. DSC on lisäturva, joka kertoo sijainnin nopeammin ja varmemmin.

        Huutamalla ? VHF - radioon ei huudeta, vaan kerrotaan oma tilanne.


      • vhf_dsc kirjoitti:

        VTS kanavalla huutamalla saat varmasti apua. Tosin merivartiosto kuuntelee myös kanavaa 16. DSC on lisäturva, joka kertoo sijainnin nopeammin ja varmemmin.

        Onko kaikissa DSC-VHF-laitteissa GPS? Muistaakseni ei.


      • 12-1
        Bossu kirjoitti:

        Onko kaikissa DSC-VHF-laitteissa GPS? Muistaakseni ei.

        Ei ole, tällöin tarvitaan gps-koordinaatit esim. erillisestä antennista, jotta DSC antaa sijainnin muille.


      • dsc_vhf
        Bossu kirjoitti:

        Onko kaikissa DSC-VHF-laitteissa GPS? Muistaakseni ei.

        Kaikissa ei tosiaan ole GPS:ää. Omassanikaan ei ole, se saa sijaintitiedon veneen AIS lähettimeltä. VHF on sisätiloissa (metallivene) ja siksi tuo järjestely.


      • 12-1 kirjoitti:

        Ei ole, tällöin tarvitaan gps-koordinaatit esim. erillisestä antennista, jotta DSC antaa sijainnin muille.

        Mitäköhän niissä katsastusvaatimuksissa mahdetaan tästä sanoa. Tuskin katsastajat sitä pystyy paikan päällä toteamaan, tuleeko todella gps-signaali jostain VHF:ään. Tai sitten täytyy asiaa pystyä kokeilemaan.


      • VEEHOOÄFFÄ
        Bossu kirjoitti:

        Mitäköhän niissä katsastusvaatimuksissa mahdetaan tästä sanoa. Tuskin katsastajat sitä pystyy paikan päällä toteamaan, tuleeko todella gps-signaali jostain VHF:ään. Tai sitten täytyy asiaa pystyä kokeilemaan.

        Näkeehän sen siitä VHF:n näytöltä onko siinä sijainti vaiko eikö ole...

        Testi on siten yksinkertainen, "laitatko tuon VeeHooÄffän päälle kiitos. Samalla katsotaan että siellä on oikea MMSI ohjelmoituna".

        PS. MMSI näkyy yleensä kun se kone käynnistyy, ja jos ei näe, sen näkee sieltä menusta.


      • katastaja_17
        Laki_on_eri_asia kirjoitti:

        Se ei tainnut olla tuo venhoilija vaan aiempi kirjoittaja, joka alunperin sanoi, että laitteen lupavaatimus tekee vaikeaksi laittaa sitä katsastusvaatimuksiin. Minä olen samoilla linjoilla kuin hän ja näköjään myös 10-14. Eli mikään ei tietysti suoraan estä vaatimasta mutta on aika luultavaa, että katsastusjärjestelmän suosio romahtaisi pahasti, jos sellainen vaatimus ainakaan kolmosluokkaan tulisi. Kakkosessa melkein luulen useimmilla olevan vhf:n, joten heille epirb ei aiheuttaisi lupamielessä lisäbyrokratiaa tai kustannuksia. Kunhan lähettää yhden sähköpostin Ficoraan ja pyytää lisäämään ko. laitteen olemassaolevaan lupaan.

        Eiköhän tuossa kolmosluokassa ajatus ole se että siinä liikutaan yleensä niin lähellä rannikkoa ettei kännykkää kummallisempaa tarvita hädässä olevaan yhteydenottoon. Jos kolmosen veneellä sitten lähtee käymään jossain ulompana, se VHF on ihan hyvä lisäturva.

        Kakkosessa aletaan liikkua hieman ulommilla vesialueilla, jolloin VHF ja varsinkin DSC VHF on riittävä apuvaline hädän ilmoittamiseen kännykän lisäksi. Ja jos kakkosen veneellä lähtee hieman "ulommas" on se EPIRB taas kerran ihan perusteltu.

        Ykkönen on taas Avomeri luokka joka tarkoittaa jo koko Itämeren aluetta, ja siellä on pieniä alueita joissa VHF kantavuus on riskin rajamailla. Näinhän sanotaan jo Viestintäviraston veneilijän radiooppaasssakin. Silloin EPIRB on ihan perusteltua jotta saadaan apua paikalle sitä tarvittaessa.

        Mikään laki ei tosiaan kiellä ajamasta vaikka Atlantin yli neloseen katsastetulla veneellä, mutta katsastuksen ja katsastusluokan tarkoituksena on laittaa ne turvavarusteet noin suurinpiirtein oikeaan mittasuhteeseen suunnitellun purjehdusalueen mukaan. Ja jos Atlantille lähtee niillä turvavarusteilla jotka määritellään nelosluokkaan, niin voi tulla katsastusmiehen kommentteja ikävä kesken matkan.

        Mun mielstä ihan perustellut ratkaisut, ja jos ei sitä VHF puhelinta tai radiolupaa halua hankkia, niin voihan sitä silti mennä vanhoilla raksuilla ja soihduilla,


      • VHF_DSC
        Bossu kirjoitti:

        Mitäköhän niissä katsastusvaatimuksissa mahdetaan tästä sanoa. Tuskin katsastajat sitä pystyy paikan päällä toteamaan, tuleeko todella gps-signaali jostain VHF:ään. Tai sitten täytyy asiaa pystyä kokeilemaan.

        GPS koordinaati näkyy VHF:n näytössä (samoin suunta, nopeus ja kellonaika). Ja jos DCS ei ole saanut sijaintitietoaan muutamaan minuuttiin, alkaa kuuluumaan hirveä meteli eli siinä menee hälytys päälle. Kokemustain kolmesta eri merkkisestä DSC:laitteesta ja kaikissa tuo toimii samalla tavalla. Luulen, että tuo on joku vaatimus laitteelle.

        Testi on katsastustilanteesa siis yksinkertainen. Pistä VHF päälle ja jos DSC aloittaa hirveän älämölön, kyllä katsastaja varmasti sen kuulee.


      • ei.mahd.laistaa
        VHF_DSC kirjoitti:

        GPS koordinaati näkyy VHF:n näytössä (samoin suunta, nopeus ja kellonaika). Ja jos DCS ei ole saanut sijaintitietoaan muutamaan minuuttiin, alkaa kuuluumaan hirveä meteli eli siinä menee hälytys päälle. Kokemustain kolmesta eri merkkisestä DSC:laitteesta ja kaikissa tuo toimii samalla tavalla. Luulen, että tuo on joku vaatimus laitteelle.

        Testi on katsastustilanteesa siis yksinkertainen. Pistä VHF päälle ja jos DSC aloittaa hirveän älämölön, kyllä katsastaja varmasti sen kuulee.

        Tuo on todellakin helppo toteuttaa. Kontrolli pelaa 100%:sesti.


      • Nipo-nipo
        kaikkitietava_ kirjoitti:

        Huutamalla ? VHF - radioon ei huudeta, vaan kerrotaan oma tilanne.

        Jos olet kaikkitietävä, niin varmaan tiedät myös, että kyseessä on radioharrastajien käyttämä slangisana. Kun kun täytyy nipottaa kaikesta, niin näin käy, todisttit ettet kaikkea tedäkkään.


      • Paljonpurjehtiva
        toinenpursiseuralainen kirjoitti:

        Kännykkä 112 apsi toimii rannikolla jotakuinkin samoin kuin VHF DSC hätätilanteessa . Seppomartin kommentti ymmärtääkseni koski aika pitkälti "avomeriseiloreita" Rannikolla missä tämänkin palstan veneilijöistä varmaankin yli 90% seilaa , riittää edellämainitut.

        on monia alueita ulkosaaristossa missä kännykällä ei tee mitään vieläkään.
        Tosin erialueilla eri operaattorit saattaa toimia auttavasti mutta en sitä hätäpuhelulaitteeksi hyväksyisi. Sitäpaitsi suurin osa kännyköistä ei muutaman myrskyaallon jälkeen kelpaa edes vesilinnulle. Purjehdin kesäisin melko paljon Utön eteläpuolella ja ainakin minun kännykkäni siellä on jotakuinkin kelvoton


      • Jormakkaboy
        ert54qtgtrese kirjoitti:

        Meri-VHF vaatii luvan sekä käyttäjälle että laitteelle, joten sitä on "poliittisesti vaikeaa" panna vaatimukseksi ainakaan kaikkiin luokkiin.

        Ei VHFlle mitään lupaa tarvita. Minulla on sellainen VHF ä ollut 36 vuotta ja pari kertaa jo vaihdettukin. Kun tietää miten sitä käytetään niin se hyvin riittää. Minulla on antemnni mastonhuipussa joten kaukaa näkee että VHF saattaa veneessä olla. Usein on merivartion pojat pysäyttäneet puhallusta varten, koskaan ei ole VHF n paperita kyselty.


      • 15443
        Jormakkaboy kirjoitti:

        Ei VHFlle mitään lupaa tarvita. Minulla on sellainen VHF ä ollut 36 vuotta ja pari kertaa jo vaihdettukin. Kun tietää miten sitä käytetään niin se hyvin riittää. Minulla on antemnni mastonhuipussa joten kaukaa näkee että VHF saattaa veneessä olla. Usein on merivartion pojat pysäyttäneet puhallusta varten, koskaan ei ole VHF n paperita kyselty.

        Voi sinua säästäväistä , säästäthän melkein 20€ lupamaksussa , mutta miten olet hoitanut DSC järjeste .


    • seppomartti

      LED valojen mieltäminen hädässä olevien avunpyynnöksi hieman arveluttaa. Muuta kritisoitavaa uudistuksessa en huomaa. Maailmalla usein olen usein nähnyt vilkkuvia sinisiä, valkoisia ja punaisia valoja ankkurivaloina. Punainen Led-soihtu niiden joukossa hätämerkkinä???. Suomessa ei taida olla tätä ongelmaa.
      Valkoista LED " soihtua" en tule hanķkimaan, punaisia kyllä 1 kpl oranssisavujen, punaisten soihtujen ja laskuvarjorakettien lisäksi. Ei niitä tosiaan rannikkopurjehduksessa tarvita. Itämeren ylitykseen ja Pojanmerelle jo hankkisin.

      • ledillävaan

        Ei siinä ole kyse mistä tahansa ledi valosta. Noi hätä ledisoihdut hyväksyttiin jo pari vuotta sitten pyrojen korvikkeeksi. Just toi Odeo on ollut myynnissä jo pitkään, itellä on sellainen veneessä.

        Kukaanhan ei estä sua hankkimasta paria pyrosoihtua lisäksi jos ledijutut ei kelpaa?


      • seppomartti
        ledillävaan kirjoitti:

        Ei siinä ole kyse mistä tahansa ledi valosta. Noi hätä ledisoihdut hyväksyttiin jo pari vuotta sitten pyrojen korvikkeeksi. Just toi Odeo on ollut myynnissä jo pitkään, itellä on sellainen veneessä.

        Kukaanhan ei estä sua hankkimasta paria pyrosoihtua lisäksi jos ledijutut ei kelpaa?

        En puhunut hyväksynnästä vaan toimivuudesta. Rohkenin epäillä, että esim. valkoisella vilkkuvalolla avun hälyttämisen onnistuminen on vähintäänkin kyseenalaista. Vaikka siis olisikin hyväksytty malli ja vaikka kutsuttaisiinkin soihduksi. Punainen SOS-vilkku voisi olla parempi.


      • MitaanTietamaton
        seppomartti kirjoitti:

        En puhunut hyväksynnästä vaan toimivuudesta. Rohkenin epäillä, että esim. valkoisella vilkkuvalolla avun hälyttämisen onnistuminen on vähintäänkin kyseenalaista. Vaikka siis olisikin hyväksytty malli ja vaikka kutsuttaisiinkin soihduksi. Punainen SOS-vilkku voisi olla parempi.

        Yksi tapaus on mielessä, jossa taskulampulla valkoista valoa vilkuttamalla tahtiin 2s valoa 2s pimeätä on apu saatu. Tämä siis saaristossa, kun perämoottorilla on ajettu verkkoon elokuun lopulla, joten hengenvaaraa ei ollut.


      • IhmettelenVaan
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Yksi tapaus on mielessä, jossa taskulampulla valkoista valoa vilkuttamalla tahtiin 2s valoa 2s pimeätä on apu saatu. Tämä siis saaristossa, kun perämoottorilla on ajettu verkkoon elokuun lopulla, joten hengenvaaraa ei ollut.

        Eikö sitten ollut edes puukkoa matkassa? Sisävesillä se on ainakin tärkeämpi kuin mitkään raketit!


      • MitaanTietamaton

        En halua avata tapausta tarkemmin.
        Yleisesti voin mainita, että saariston asukkaat eivät kaikki ole nuoria salskeita miehiä. Lisäksi ongelmissa pitää käyttää harkintaa, ettei joudu ojasta allikkoon.


      • ledillävaan
        seppomartti kirjoitti:

        En puhunut hyväksynnästä vaan toimivuudesta. Rohkenin epäillä, että esim. valkoisella vilkkuvalolla avun hälyttämisen onnistuminen on vähintäänkin kyseenalaista. Vaikka siis olisikin hyväksytty malli ja vaikka kutsuttaisiinkin soihduksi. Punainen SOS-vilkku voisi olla parempi.

        ainakin odeo on punaisella ledillä ja siinä on myös sos vilkku kun se palaa.


      • blackhumour_
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Yksi tapaus on mielessä, jossa taskulampulla valkoista valoa vilkuttamalla tahtiin 2s valoa 2s pimeätä on apu saatu. Tämä siis saaristossa, kun perämoottorilla on ajettu verkkoon elokuun lopulla, joten hengenvaaraa ei ollut.

        Mulla tulee taskulampusta vaan kirkasta valoa. Ehkä tuo kirkas valo ymmärretään valkoisena, mutta miten tuo musta valo tehdään :)


    • valo_katolla_vilkkuu

      Kuten Seppomartti totesi, vilkkuva valo ei joissain maissa tarkoita hätää. Aasiassa taitaa olla joku määräys että speedboateissa pitää olla vilkkuva valo, kun kaikissa sellainen vilkkuu. Myös kalastajilla on vilkkuvia valoja. Pimeällä meri on yhtä vilkkumerta.

      • seppomartti

        Tällaista vilkkumerta näkee lisääntyvässä määrin maailmalla mutta ehkä se ei vielä ole ongelma Itämerellä. Joillain alueilla vilkkuva ledi muiden vilkkujen joukossa on varmaan huonompi hätämerkki kuin pyrotekniikka.


      • hätäkö

        onko lossilla joku hätä kun se liikkuessaan vilkuttaa keltaista valoa?


      • jussipussijussi
        hätäkö kirjoitti:

        onko lossilla joku hätä kun se liikkuessaan vilkuttaa keltaista valoa?

        On , kiire , siellä vastakkaisella rannalla kepulaisen traktori odottaa.


    • valo_katolla_vilkkuu

      Tätsin samaa mieltä. Ensimmäisen kerran kun olin yöpurjehduksella Intian valtamerellä niin näky oli kyllä Itämeren pimeyteen tottuneelle melkoinen vilkkumer kaikkine väreineen ja vilkkutahtineen. Nykyisin siihen on tottunut ja samaa näkee Karibialla ja Afrikan läheisyydessä sekä Punaisella merellä.

    • seppomartti

      Eilen illalla katselin Reinin vilkasta liikennettä. Moottoriproomuissa 50%: lla oli valkoinen vilkkuvalo, punaisia onneksi ei yhtään. Päiväliikenteessä käytettävän sinisen taulun ( vaatii kohdattaessa sivuutuksn väärältä puolelta) valomerkkiä en nähnyt, enkä ulkoa enää muista.

    • Olettakaamme että olet vesillä sisä- tai ulkosaaristosa ja sinulle tulee hätä (ei pissa tai kakkih.). Mitä mahdollisuuksia sinulla on saada hälytettyä apua. Vaikka sinulla on GSM tai VHF puhelin niin miten saat kerrottua muille venelijölle sijaintisi. En tiedä. Sen sijaan jos ammut hätäraketin tai sytytät soihdun sinut näkee kaikki jotka ovat näköetäisyydellä ja he tietävät heti, ilman annettuja kordinaatteja, missä olet ja mistä on kyse ja voivat tulla apuun. Minusta tuntuu että raketit ovat saaristossa paras apu. Ilmeisesti olen väärässä koska kukaan muu ei puhu tällaista. Ja kukaan ei myöskään tule moittimaan vaikka raketit ovat ylivuotisia. Missä ajatukseni menee pieleen ?

      • VHF-DSC

        "näköetäisyydellä ja he tietävät heti, ilman annettuja kordinaatteja, missä olet ja mistä on kyse ja voivat tulla apuun. "

        Ammutun raketin perusteella eivät vielä tiedä tiedä. Paikan tietäminen vaatisi kolmiomittauksen. Raketin ampumisen jälkeen muut tietää vasta suurinpiirtien missä suunnassa, etäisyyskin on aika hakusessa. Vaatisi korkeuden mittauksen.

        Toki raketti on hyvä lisä, kanssaveneilijät huomaa helpommin.

        Sen sijaan VHF DSC laitteen soisin yleistyvän enemmän. Maailmalla laite on veneilijöiden piiriin yelistynyt kovasti ja sitä käytetään aktiivisesti. Kun sellainen on kanssaveneilujällä, niin turvallisuus paranee. Mutta jonkinlainen vastarinta on tätä VHF:ää vastaan, liekö vuosikymmenten takaiset luulot syynä.


      • VHF-DSC
        Kiitän asiallisesta kommentista. Mutta OK. Tiedät siis omat kordinaattisi ja tiedät (VHF DSC laitteen avulla ?) hädässä olevan veneilijän kordinaatit mutta mitäs sitten ? Mihin suuntaan lähdet ?
        Lasketaanko se Pythagoraan lauseen avulla vai saatko kompassisuunnan VHF DSC laitteen avulla ?
        Korkeudenmittaus ja kolmiomittaus eivät tule kysymykseen.


      • VHF_DSC
        lihamylly1 kirjoitti:

        VHF-DSC
        Kiitän asiallisesta kommentista. Mutta OK. Tiedät siis omat kordinaattisi ja tiedät (VHF DSC laitteen avulla ?) hädässä olevan veneilijän kordinaatit mutta mitäs sitten ? Mihin suuntaan lähdet ?
        Lasketaanko se Pythagoraan lauseen avulla vai saatko kompassisuunnan VHF DSC laitteen avulla ?
        Korkeudenmittaus ja kolmiomittaus eivät tule kysymykseen.

        En nyt ihan tiedä mitä yrität kysyä.

        Jos yrität kysyä sitä tilannetta, että DSC laite vastaanottaa hädässä olijan hätäkutsun, niin se hätäkutsu sisältää hädässä olevan koordinaatit. Ne saa siirrettyä joko plotterille ta paperikartalle, jos nyt jostain syystä ne ei plotterille automaattisesti siirtyisi. Kartalta saa sitten suunnan ja etäisyyden ja niistä ETA:n. Tämä on optimi tilanne ja paras ratkaisu.

        Jos tarkoitat että hädässä olijalla ei ole DSC:tä vaan hän ampuu raketin, niin DSC laitteesta ei oel mitään hyötyä muuten, kun että voi sen avulla "edelleen lähettäää" epävarmuustilanteen. Hädässä olijan tarkka paikka saadaan vain perinteisellä kolmiomittausmenetelmällä. Sehä menee: nähdään kolmesta eri pisteestä raketti, kaikki antaa suunnan missä näkyy ja joku piirtää suuntaviivat kartalle => hädässä olija on leikkauspisteessä jollain tarkkuudella. Jos tiedetään vain yksittäinen suunta, niin se piirretään kartalle. Hädässä olija on jossain siinä suunnassa (sektrori), etäisyyttä ei tiedetä. Etsittävä alue on siten aika laaja. Varsinkin syvyyssuunassa.

        Jos hädässä olijan koodrinaatit tiedetään tavalla taikka toisella, ei DSC;stä ole muuta iloa kuin että sen avulla voi edelleen lähettää (releoida) hädässä olijan hätäkutsun. Se on tavallaan vain tekstiviestin lähetys- / vastaanottolaite, jos näin kansanomaisesti sitä haluaa tuollaisessa tilanteessa kuvata. Toki sillä voi tehdä paljon muuta.


      • Tätä peräsin .
        "Jos yrität kysyä sitä tilannetta, että DSC laite vastaanottaa hädässä olijan hätäkutsun, niin se hätäkutsu sisältää hädässä olevan koordinaatit. Ne saa siirrettyä joko plotterille ta paperikartalle, jos nyt jostain syystä ne ei plotterille automaattisesti siirtyisi. Kartalta saa sitten suunnan ja etäisyyden ja niistä ETA:n. Tämä on optimi tilanne ja paras ratkaisu".
        Tämä siis edellyttää että molemmilla on se laite.Asia tuli selväksi.


      • Raketteja käytetään muutaman kerran vuodessa avunpyyntöön. Kännykkää käytetään satoja kertoja. Raketeilla on oma käyttönsä, mutta onhan se tosi epävarmaa räiskiä niitä hädissään taivaalle tietämättä, saadaanko niillä minkäänlaista sijaintia selville. Kännykkä kuuluu kuitenkin suureen osaan saaristoa. Ei välttämättä ole panos-tuotos-suhde kohdallaan raketeissa. Ja kun niitä poistuu kierrosta, häipyy myös ikäviä vääriä rakettihälytyksiä.


      • Mutta Bossu jos veneeseen tulee pohjakosketus ja reikä ja olet uppoamassa ja kyse on minuuteista mistä tiedät minne soittaa ja koska mahdollinen apu tulee. Ampumalla raketin asia menee jakeluun kaikille lähellä oleville veneille ja välittömästi.Tämä edellyttää tietenkin että näköaisti pelaa. No, edustan vanhempaa venesukupolvea ja EN halua aloittaa mitään väittelyä tässä asiassa.Meillä alkaa 28 veneilykausi ja koskaan en ole tarvinnut en kännykkää enkä raketteja mutta minusta niillä on "välitön" vaikutus.
        Rakettimme ovat yhtä vanhoja kuin vene 39 v.
        Näin minä näkisin asian mutta olen ilmeisesti väärässä.


      • tuulenhalkoja

        " Mutta jos veneeseen tulee pohjakosketus ja reikä ja olet uppoamassa ja kyse on minuuteista "
        Siirryn pelastuslauttaan otan mukaani raketit , soihdut , kännykän , vhf-kapulan reppuun pakattuna , jää sitten nähtäväksi miten äijän käy.


      • lihamylly1 kirjoitti:

        Mutta Bossu jos veneeseen tulee pohjakosketus ja reikä ja olet uppoamassa ja kyse on minuuteista mistä tiedät minne soittaa ja koska mahdollinen apu tulee. Ampumalla raketin asia menee jakeluun kaikille lähellä oleville veneille ja välittömästi.Tämä edellyttää tietenkin että näköaisti pelaa. No, edustan vanhempaa venesukupolvea ja EN halua aloittaa mitään väittelyä tässä asiassa.Meillä alkaa 28 veneilykausi ja koskaan en ole tarvinnut en kännykkää enkä raketteja mutta minusta niillä on "välitön" vaikutus.
        Rakettimme ovat yhtä vanhoja kuin vene 39 v.
        Näin minä näkisin asian mutta olen ilmeisesti väärässä.

        Minusta koko keskustelussa on TODELLA omituisena pohjavireenä se, että ylipäätään oletetaan muista veneilijöistä olevan jotain hyötyä vaaratilanteessa. Minä ainakin luotan vain viranomaisten apuun.


      • MRCC_Helsinki
        10-14 kirjoitti:

        Minusta koko keskustelussa on TODELLA omituisena pohjavireenä se, että ylipäätään oletetaan muista veneilijöistä olevan jotain hyötyä vaaratilanteessa. Minä ainakin luotan vain viranomaisten apuun.

        Taas näitä 10-14 loputtomia typeriä ajatuksia. Mutta jos siis kanssaveneilijäsi on vaikka 5 minuutin päässä sinusta ja viranomaisapu tunnin päässä, niin kanssaveneilijän apu ei sinulle muka kelpaa?

        Jos olet vaikka Helsingin ja Tallinnan puolessa välissä tai jossain Utön alueella (saaristo) merihädässä, niin kuinka kauan luulet kestävän, että viranomainen sinne ehtii hätiin? Ja mikä on se viranomainen ja millä se tulee?

        Tässä realistisia arvioita, kauanko avun tulo voi kestää:

        - merivartiosto veneellä (NV, PV): 1 tunti
        - merivartiosto helikopterilla: 1,5 tuntia
        - pelastuslaitokset: 2 tuntia
        - vapaahetoinen meripelastus: ei kelpaa, kun ei ole viranomainen.


        " Minä ainakin luotan vain viranomaisten apuun. "

        Just just.


      • rajaheko_on_nopea
        MRCC_Helsinki kirjoitti:

        Taas näitä 10-14 loputtomia typeriä ajatuksia. Mutta jos siis kanssaveneilijäsi on vaikka 5 minuutin päässä sinusta ja viranomaisapu tunnin päässä, niin kanssaveneilijän apu ei sinulle muka kelpaa?

        Jos olet vaikka Helsingin ja Tallinnan puolessa välissä tai jossain Utön alueella (saaristo) merihädässä, niin kuinka kauan luulet kestävän, että viranomainen sinne ehtii hätiin? Ja mikä on se viranomainen ja millä se tulee?

        Tässä realistisia arvioita, kauanko avun tulo voi kestää:

        - merivartiosto veneellä (NV, PV): 1 tunti
        - merivartiosto helikopterilla: 1,5 tuntia
        - pelastuslaitokset: 2 tuntia
        - vapaahetoinen meripelastus: ei kelpaa, kun ei ole viranomainen.


        " Minä ainakin luotan vain viranomaisten apuun. "

        Just just.

        Mistä on kotoisin ajatus, että Rajahekon tulo kestäisi kauemmin kuin veneen?


      • MRCC_Helsinki
        rajaheko_on_nopea kirjoitti:

        Mistä on kotoisin ajatus, että Rajahekon tulo kestäisi kauemmin kuin veneen?

        Siitä, että raja-Hekon miehistö on suurimman osan aikaa kotipäivystyksessä. Saattaa kestää aika kauan ennen kuin miehistö on kopterin luonna tekemässä lähtötsekkejä ja lämmittämässä moottoreita (2 kpl). Raja-Heko voi olla myös partiolennolla alueen toisessa laidassa. Koska hekoja ei ole alueella kuin yksi, niin se saattaa olla myös toisessa tehtävässä kiinni. Syitä voi olla useita. Halusin vain korostaa, ettei se raja-Heko ole aina kovin nopeasti ilmassa kiitämässä kohti hädässä olevaa.


      • hei.vain
        10-14 kirjoitti:

        Minusta koko keskustelussa on TODELLA omituisena pohjavireenä se, että ylipäätään oletetaan muista veneilijöistä olevan jotain hyötyä vaaratilanteessa. Minä ainakin luotan vain viranomaisten apuun.

        Sitten ei varmaankaan haittaa, että vilkuttelen ohimennessäni iloisesti, kun sinä vilkuttelet iloisen näköisesti uppoamaisillaan olevan veneesi kannella? Tai leikit intiaania lähetellen paksuja savumerkkejä veneen sisältä.


      • hei.vain kirjoitti:

        Sitten ei varmaankaan haittaa, että vilkuttelen ohimennessäni iloisesti, kun sinä vilkuttelet iloisen näköisesti uppoamaisillaan olevan veneesi kannella? Tai leikit intiaania lähetellen paksuja savumerkkejä veneen sisältä.

        En odota sinulta tai keltään muultakaan siviiliveneilijältä apua enkä katsele itsekään muiden veneiden suuntaan siinä mielessä, että huomaisin mitään hätämerkkejä.


      • Kolmiomittauksesta
        VHF_DSC kirjoitti:

        En nyt ihan tiedä mitä yrität kysyä.

        Jos yrität kysyä sitä tilannetta, että DSC laite vastaanottaa hädässä olijan hätäkutsun, niin se hätäkutsu sisältää hädässä olevan koordinaatit. Ne saa siirrettyä joko plotterille ta paperikartalle, jos nyt jostain syystä ne ei plotterille automaattisesti siirtyisi. Kartalta saa sitten suunnan ja etäisyyden ja niistä ETA:n. Tämä on optimi tilanne ja paras ratkaisu.

        Jos tarkoitat että hädässä olijalla ei ole DSC:tä vaan hän ampuu raketin, niin DSC laitteesta ei oel mitään hyötyä muuten, kun että voi sen avulla "edelleen lähettäää" epävarmuustilanteen. Hädässä olijan tarkka paikka saadaan vain perinteisellä kolmiomittausmenetelmällä. Sehä menee: nähdään kolmesta eri pisteestä raketti, kaikki antaa suunnan missä näkyy ja joku piirtää suuntaviivat kartalle => hädässä olija on leikkauspisteessä jollain tarkkuudella. Jos tiedetään vain yksittäinen suunta, niin se piirretään kartalle. Hädässä olija on jossain siinä suunnassa (sektrori), etäisyyttä ei tiedetä. Etsittävä alue on siten aika laaja. Varsinkin syvyyssuunassa.

        Jos hädässä olijan koodrinaatit tiedetään tavalla taikka toisella, ei DSC;stä ole muuta iloa kuin että sen avulla voi edelleen lähettää (releoida) hädässä olijan hätäkutsun. Se on tavallaan vain tekstiviestin lähetys- / vastaanottolaite, jos näin kansanomaisesti sitä haluaa tuollaisessa tilanteessa kuvata. Toki sillä voi tehdä paljon muuta.

        Kaksi havaintoa ja minkä lähempänä ovat toisistaan 90 astetta antaa parhaalla tarkkuudella leikkauspisteen josta raketti lähti, tietysti havaintopaikka tuntien. Kolmella tai useammalla saadaan havaintojen epätarkkuudesta johtuen todennäköinen etsintäalue.
        Etäisyyden määritykseen auttaa ajatus siitä, että laskuvarjoraketti nousee noin 400m korkeuteen ja palaa jopa minuutin - siis jos rakettia joutuu tähystämään niska kenossa 45 asteen kulmassa niin ollaan aika liki noin 400m päässä. Näissä on aina oletuksena että raketti lähti pystysuoraan ja ei kulje tuulen mukana, jota ajautumissuuntaa voi tietysti yrittää kompensoida.
        Jokaisella on kuitenkin mukanaan kulmamittausväline - käsi ojennettuna vaaksa on peukalo horisontissa ja sormet raketissa noin 15-16 astetta ja omansa voi tietysti tarkistaa, mutta 16 astetta antaa etäisyydeksi noin 1400m. Tuolla pohjalla sitten voi jo viritää muita astelukuja ja jokaisellahan on mukana funtiolaskin, jolla saa tangentin arvon tai älypuhelin, tabletti, jopa PC. iPadin ilmainen sovellus sopivalle laskimelle on mm. Panecal. No, hätäkeskus osaa...
        Tarkempaa välinettä suuntimaan tai kulmamittaukseen tuskin ainakaan yksinpurjehtija ehtii tilanteessa hakemaan. Ennen kuin hieno suuntimakompassi on kaivettu karttapöydän laatikosta ja kotelostaan on jo ainakin mahdollinen toinenkin raketti hiipunut. Ajattelisin suuntiman helpoimmin tarkimmin tulevan talteen, jos tila ja keli suo, kääntämällä keulan jo kohti rakettia, sitten lukemat kompassista, navigaattorista.
        Vanhan VHF:n omistajalla kun ei ole DSC:tä niin voiko tuon Mayday relayn kera jo laittaa mukaan suuntiman hätää kärsivälle?

        Nyt kun rakettisulkeiset muuttuu, on ollut mielessä päivittää vanha Mocoma sellaiseksi, jossa DSC:n lisäksi olisi "kaupantekijäisiksi" myös AIS - kenellä kokemuksia?


      • VHF_DSC
        Kolmiomittauksesta kirjoitti:

        Kaksi havaintoa ja minkä lähempänä ovat toisistaan 90 astetta antaa parhaalla tarkkuudella leikkauspisteen josta raketti lähti, tietysti havaintopaikka tuntien. Kolmella tai useammalla saadaan havaintojen epätarkkuudesta johtuen todennäköinen etsintäalue.
        Etäisyyden määritykseen auttaa ajatus siitä, että laskuvarjoraketti nousee noin 400m korkeuteen ja palaa jopa minuutin - siis jos rakettia joutuu tähystämään niska kenossa 45 asteen kulmassa niin ollaan aika liki noin 400m päässä. Näissä on aina oletuksena että raketti lähti pystysuoraan ja ei kulje tuulen mukana, jota ajautumissuuntaa voi tietysti yrittää kompensoida.
        Jokaisella on kuitenkin mukanaan kulmamittausväline - käsi ojennettuna vaaksa on peukalo horisontissa ja sormet raketissa noin 15-16 astetta ja omansa voi tietysti tarkistaa, mutta 16 astetta antaa etäisyydeksi noin 1400m. Tuolla pohjalla sitten voi jo viritää muita astelukuja ja jokaisellahan on mukana funtiolaskin, jolla saa tangentin arvon tai älypuhelin, tabletti, jopa PC. iPadin ilmainen sovellus sopivalle laskimelle on mm. Panecal. No, hätäkeskus osaa...
        Tarkempaa välinettä suuntimaan tai kulmamittaukseen tuskin ainakaan yksinpurjehtija ehtii tilanteessa hakemaan. Ennen kuin hieno suuntimakompassi on kaivettu karttapöydän laatikosta ja kotelostaan on jo ainakin mahdollinen toinenkin raketti hiipunut. Ajattelisin suuntiman helpoimmin tarkimmin tulevan talteen, jos tila ja keli suo, kääntämällä keulan jo kohti rakettia, sitten lukemat kompassista, navigaattorista.
        Vanhan VHF:n omistajalla kun ei ole DSC:tä niin voiko tuon Mayday relayn kera jo laittaa mukaan suuntiman hätää kärsivälle?

        Nyt kun rakettisulkeiset muuttuu, on ollut mielessä päivittää vanha Mocoma sellaiseksi, jossa DSC:n lisäksi olisi "kaupantekijäisiksi" myös AIS - kenellä kokemuksia?

        Mayday relay on puheella (kanava 16) tehtävä avunpyyntö toisen puolesta. Joten sen avulla on mahdollista ilmoittaa noinkin epämääräinen tieto että nähty raketti suunnassa X jne.

        Rannikkolaivurin radio-opas kertoo:
        Toisen aluksen puolesta voidaan avunpyyntö tehdä myös puheella kanavalla
        16. Tällainen avunpyyntö on, jos mahdollista, osoitettava suoraan
        meripelastuskeskukselle. Avunpyyntö toisen puolesta aloitetaan sanonnalla MAYDAY RELAY. Samoin toimitaan, jos on tarve välittää vastaanotettu hätäsanoma,
        jota kukaan ei ole kuitannut. Tällaisessa tilanteessa alkuperäinen hätäsanoma on toistettava mahdollisimman tarkasti.

        Itselläni on Standard Horizonin VHF, jossa on DSC. Mielestäni hinta-laatusuhde kohdallaam 4 vuoden käyttökokemuksen jälkeen. Vanha VHF (Sailmate, ei DSC:tä) on edelleen käyttökunnossa, lähinnä kai siksi, että se peittää asennusreiän ja kai siksi, että se voi toimia varajärjestelmänä tms. AIS laite on minulla erikseen, koska halusin lähettävän laitteen. Se on EM TRACK A100:

        https://em-trak.com/em-trak-support/a100/


      • Hanki_lääkitys
        10-14 kirjoitti:

        En odota sinulta tai keltään muultakaan siviiliveneilijältä apua enkä katsele itsekään muiden veneiden suuntaan siinä mielessä, että huomaisin mitään hätämerkkejä.

        Tässä on esimerkki siitä erittäin huonosta merimiestavasta. Olet myös hyvin itsekeskeinen ihminen.


      • lihamylly1 kirjoitti:

        Mutta Bossu jos veneeseen tulee pohjakosketus ja reikä ja olet uppoamassa ja kyse on minuuteista mistä tiedät minne soittaa ja koska mahdollinen apu tulee. Ampumalla raketin asia menee jakeluun kaikille lähellä oleville veneille ja välittömästi.Tämä edellyttää tietenkin että näköaisti pelaa. No, edustan vanhempaa venesukupolvea ja EN halua aloittaa mitään väittelyä tässä asiassa.Meillä alkaa 28 veneilykausi ja koskaan en ole tarvinnut en kännykkää enkä raketteja mutta minusta niillä on "välitön" vaikutus.
        Rakettimme ovat yhtä vanhoja kuin vene 39 v.
        Näin minä näkisin asian mutta olen ilmeisesti väärässä.

        On tietysti raketeilla joku käyttö, mutta niitä tosiaan käytetään 50-100 kertaa vähemmän avunpyyntöön kuin kännyköitä. Joku syy siihenkin on. Raketteihin menee kymmenessä vuodessa rahaa useampi satanen. Omassa veneessäni turvallisuus paranee enemmän jos hankin DSC-VHF:n nykyisen analogisen tilalle tai asennan uimatason.


      • Kolmiomittauksesta
        VHF_DSC kirjoitti:

        Mayday relay on puheella (kanava 16) tehtävä avunpyyntö toisen puolesta. Joten sen avulla on mahdollista ilmoittaa noinkin epämääräinen tieto että nähty raketti suunnassa X jne.

        Rannikkolaivurin radio-opas kertoo:
        Toisen aluksen puolesta voidaan avunpyyntö tehdä myös puheella kanavalla
        16. Tällainen avunpyyntö on, jos mahdollista, osoitettava suoraan
        meripelastuskeskukselle. Avunpyyntö toisen puolesta aloitetaan sanonnalla MAYDAY RELAY. Samoin toimitaan, jos on tarve välittää vastaanotettu hätäsanoma,
        jota kukaan ei ole kuitannut. Tällaisessa tilanteessa alkuperäinen hätäsanoma on toistettava mahdollisimman tarkasti.

        Itselläni on Standard Horizonin VHF, jossa on DSC. Mielestäni hinta-laatusuhde kohdallaam 4 vuoden käyttökokemuksen jälkeen. Vanha VHF (Sailmate, ei DSC:tä) on edelleen käyttökunnossa, lähinnä kai siksi, että se peittää asennusreiän ja kai siksi, että se voi toimia varajärjestelmänä tms. AIS laite on minulla erikseen, koska halusin lähettävän laitteen. Se on EM TRACK A100:

        https://em-trak.com/em-trak-support/a100/

        Arvaan kyllä, että DSC:llä maustetulla voi lähettää Mayday relay puheviestin, en tarkentanut paremmin, mutta esim Std Horizonin esittelyvideolla selvitellään urgent viestin lähettämistä - ruudulla näkyy aika ja sijainti asennosssa no, saisiko asentoon jees ja menisikö myös MMSI numero? Silloin voisi AIS:in kautta selvitellä onko ketä lähempänä ja menossa...


      • VHF_DSC
        Kolmiomittauksesta kirjoitti:

        Arvaan kyllä, että DSC:llä maustetulla voi lähettää Mayday relay puheviestin, en tarkentanut paremmin, mutta esim Std Horizonin esittelyvideolla selvitellään urgent viestin lähettämistä - ruudulla näkyy aika ja sijainti asennosssa no, saisiko asentoon jees ja menisikö myös MMSI numero? Silloin voisi AIS:in kautta selvitellä onko ketä lähempänä ja menossa...

        Puheen (eli Mayday relay) valitsin siksi, kun tuon raketin ampumispaikan sijaintitieto on niin epämääräinen, ettei sitä voi helposti DSC:llä välittää. Toki voi ensin lähettää DSC:llä Sidtres alert relayn ja sitten puheella VHF:llä mayday relayn. Tästä on se hyöty, että DSC:llä ensin tehty hälytys menee kaikkiin alueen DSC laitteisiin ja ne aktivoituvat. Huomaa myös tuolla lopussa oleva maininta eri DSC laitteista. Joskus on vain pakko hoitaa releointi puheella.

        Mutta radioliikenneopas kerto meille. Tällä kertaa siis käytetään DSC:tä puheen sijaan.

        "HÄTÄHÄLYTYKSEN EDELLEEN LÄHETTÄMINEN TAI AVUNPYYNTÖ TOISEN PUOLESTA (DISTRESS ALERT RELAY)

        Kun alus saa tietää toisen aluksen olevan hädässä, sen on lähetettävä
        hätähälytys hädässä olevan puolesta DSC:llä. Näin toimitaan, mikäli hädässä
        oleva alus ei voi itse lähettää hätähälytystä tai aluksen päällikkö katsoo lisäavun tarpeelliseksi (esimerkiksi jos vastaanotetaan useita kertoja toistuva
        hätähälytys, jota kukaan ei kuittaa).

        Toisen puolesta lähetetyssä hätähälytyksessä on oltava tieto siitä, että
        kyseessä on hätähälytyksen edelleen lähetys (DISTRESS ALERT RELAY).
        Avunpyyntö toisen puolesta on pyrittävä osoittamaan suoraan alueesta vastaavalle rannikkoasemalle yksilöllisenä kutsuna (INDIVIDUAL tai SELECTIVE),
        jos se vain on mahdollista. Normaalisti Suomen alueella meripelastuskeskus
        kuittaa hädässä olevan hätähälytyksen, joten tätä menettelyä tarvitaan
        hyvin harvoin.

        Useimmissa huvivenemarkkinoille tarkoitetuissa D-luokan VHF/DSC-laitteissa ei ole mahdollisuutta DSC:llä tehtävään avunpyyntöön toisen puolesta
        (ei myöskään DSC-hätähälytyksen edelleen lähettämiseen eli releointiin)."

        Nuo muut kysymyksesi. MMSI numero lähetetän aina DSC lähetteessä. Siinä voi olla myös lähettäjän sijainti sekä hätälähetteen aihe. Ongelma releoinnissa on se, että lähetäät oman sijainnin, kun pitäisi lähettää hädässäolevan sijainti. Siis sen raketin ampujan. Jos hätälähetys tulee DSC:llä ja sen releoit, niin silloin laite lähettää luonnollisesti hädässä olevan sijainnin.

        Kun täällä ihmetellään miksi ihmeessä VHF vaatii vielä jonkun luvan, niin juuri siksi, että käydään sillä luennolla jossa nämä asiat opetetaan.


      • Bossu kirjoitti:

        On tietysti raketeilla joku käyttö, mutta niitä tosiaan käytetään 50-100 kertaa vähemmän avunpyyntöön kuin kännyköitä. Joku syy siihenkin on. Raketteihin menee kymmenessä vuodessa rahaa useampi satanen. Omassa veneessäni turvallisuus paranee enemmän jos hankin DSC-VHF:n nykyisen analogisen tilalle tai asennan uimatason.

        Bossu en epäile että kännyköitä käytetään enemmän.Ja kuinka usein näitä tiukkoja paikkoja tulee. Hiton harvoin varmaan ja silloin ei ole kyseessä minuuteista. Meillä ei ole ollut yhtäkään tai ... on ollut yksi. Meidät hinattiin Kasnääsiin ja hinauspyynnön tein NMT-450 puhelimella.Ei ollut tiukka paikka, OMC sammui.Vettä oli niin paljon että ankkuri ei saanut otetta. Vetäydyn rakettieni kanssa takavasemmalle ...


      • Kolmiomittauksesta
        VHF_DSC kirjoitti:

        Puheen (eli Mayday relay) valitsin siksi, kun tuon raketin ampumispaikan sijaintitieto on niin epämääräinen, ettei sitä voi helposti DSC:llä välittää. Toki voi ensin lähettää DSC:llä Sidtres alert relayn ja sitten puheella VHF:llä mayday relayn. Tästä on se hyöty, että DSC:llä ensin tehty hälytys menee kaikkiin alueen DSC laitteisiin ja ne aktivoituvat. Huomaa myös tuolla lopussa oleva maininta eri DSC laitteista. Joskus on vain pakko hoitaa releointi puheella.

        Mutta radioliikenneopas kerto meille. Tällä kertaa siis käytetään DSC:tä puheen sijaan.

        "HÄTÄHÄLYTYKSEN EDELLEEN LÄHETTÄMINEN TAI AVUNPYYNTÖ TOISEN PUOLESTA (DISTRESS ALERT RELAY)

        Kun alus saa tietää toisen aluksen olevan hädässä, sen on lähetettävä
        hätähälytys hädässä olevan puolesta DSC:llä. Näin toimitaan, mikäli hädässä
        oleva alus ei voi itse lähettää hätähälytystä tai aluksen päällikkö katsoo lisäavun tarpeelliseksi (esimerkiksi jos vastaanotetaan useita kertoja toistuva
        hätähälytys, jota kukaan ei kuittaa).

        Toisen puolesta lähetetyssä hätähälytyksessä on oltava tieto siitä, että
        kyseessä on hätähälytyksen edelleen lähetys (DISTRESS ALERT RELAY).
        Avunpyyntö toisen puolesta on pyrittävä osoittamaan suoraan alueesta vastaavalle rannikkoasemalle yksilöllisenä kutsuna (INDIVIDUAL tai SELECTIVE),
        jos se vain on mahdollista. Normaalisti Suomen alueella meripelastuskeskus
        kuittaa hädässä olevan hätähälytyksen, joten tätä menettelyä tarvitaan
        hyvin harvoin.

        Useimmissa huvivenemarkkinoille tarkoitetuissa D-luokan VHF/DSC-laitteissa ei ole mahdollisuutta DSC:llä tehtävään avunpyyntöön toisen puolesta
        (ei myöskään DSC-hätähälytyksen edelleen lähettämiseen eli releointiin)."

        Nuo muut kysymyksesi. MMSI numero lähetetän aina DSC lähetteessä. Siinä voi olla myös lähettäjän sijainti sekä hätälähetteen aihe. Ongelma releoinnissa on se, että lähetäät oman sijainnin, kun pitäisi lähettää hädässäolevan sijainti. Siis sen raketin ampujan. Jos hätälähetys tulee DSC:llä ja sen releoit, niin silloin laite lähettää luonnollisesti hädässä olevan sijainnin.

        Kun täällä ihmetellään miksi ihmeessä VHF vaatii vielä jonkun luvan, niin juuri siksi, että käydään sillä luennolla jossa nämä asiat opetetaan.

        Kun radiossa on hiljaista ja kuitenkin havaitaan hätäraketti tai pari on todennäköistä ettei VHF:llä tai kännyllä ole saatu avunpyyntöjä perille tai sitten tilanne on vielä huonontunut. Silloin Mayday relay on tosi tarpeen ja eipä tuo sitten useimmilla DSC värkeilläkään toimi kuin äänellä.

        Standard Horizon GX2200E näyttäisi kuitenkin soivalle pelille?! Kaikki samassa paketissa ...

        Vanhat konstit kannattaa silti pitää mielessä kuten sijainnin määritys kahdesta tunnetusta paikasta suuntimalla ja toisinpäin kahdella suuntimalla kohteeseen sekä kulman määritys käsivaralla!


      • dsc_ei_yleinen
        VHF_DSC kirjoitti:

        Puheen (eli Mayday relay) valitsin siksi, kun tuon raketin ampumispaikan sijaintitieto on niin epämääräinen, ettei sitä voi helposti DSC:llä välittää. Toki voi ensin lähettää DSC:llä Sidtres alert relayn ja sitten puheella VHF:llä mayday relayn. Tästä on se hyöty, että DSC:llä ensin tehty hälytys menee kaikkiin alueen DSC laitteisiin ja ne aktivoituvat. Huomaa myös tuolla lopussa oleva maininta eri DSC laitteista. Joskus on vain pakko hoitaa releointi puheella.

        Mutta radioliikenneopas kerto meille. Tällä kertaa siis käytetään DSC:tä puheen sijaan.

        "HÄTÄHÄLYTYKSEN EDELLEEN LÄHETTÄMINEN TAI AVUNPYYNTÖ TOISEN PUOLESTA (DISTRESS ALERT RELAY)

        Kun alus saa tietää toisen aluksen olevan hädässä, sen on lähetettävä
        hätähälytys hädässä olevan puolesta DSC:llä. Näin toimitaan, mikäli hädässä
        oleva alus ei voi itse lähettää hätähälytystä tai aluksen päällikkö katsoo lisäavun tarpeelliseksi (esimerkiksi jos vastaanotetaan useita kertoja toistuva
        hätähälytys, jota kukaan ei kuittaa).

        Toisen puolesta lähetetyssä hätähälytyksessä on oltava tieto siitä, että
        kyseessä on hätähälytyksen edelleen lähetys (DISTRESS ALERT RELAY).
        Avunpyyntö toisen puolesta on pyrittävä osoittamaan suoraan alueesta vastaavalle rannikkoasemalle yksilöllisenä kutsuna (INDIVIDUAL tai SELECTIVE),
        jos se vain on mahdollista. Normaalisti Suomen alueella meripelastuskeskus
        kuittaa hädässä olevan hätähälytyksen, joten tätä menettelyä tarvitaan
        hyvin harvoin.

        Useimmissa huvivenemarkkinoille tarkoitetuissa D-luokan VHF/DSC-laitteissa ei ole mahdollisuutta DSC:llä tehtävään avunpyyntöön toisen puolesta
        (ei myöskään DSC-hätähälytyksen edelleen lähettämiseen eli releointiin)."

        Nuo muut kysymyksesi. MMSI numero lähetetän aina DSC lähetteessä. Siinä voi olla myös lähettäjän sijainti sekä hätälähetteen aihe. Ongelma releoinnissa on se, että lähetäät oman sijainnin, kun pitäisi lähettää hädässäolevan sijainti. Siis sen raketin ampujan. Jos hätälähetys tulee DSC:llä ja sen releoit, niin silloin laite lähettää luonnollisesti hädässä olevan sijainnin.

        Kun täällä ihmetellään miksi ihmeessä VHF vaatii vielä jonkun luvan, niin juuri siksi, että käydään sillä luennolla jossa nämä asiat opetetaan.

        Olen aika saletti, että DSC-viestejä vastaanottavia on vielä vähemmän kuin VHF-laitettaan oikeasti kuuntelevia. Viranomaisille se kyllä menee perille.

        Pari kertaa viimeisinä parina kesänä olen huomannut VHF:n näytöllä ikonin saapuneesta viestistä. Manuaali kourassa sitten tutkinut ja löytänyt ilmeisen distress-viestin. Molemmilla kerroilla satamassa ollessa, joten reaktiona on ollut uutisten selailu, olisiko jossain mainintaa uponneesta tai pelastetusta aluksesta.


      • VHF_DSC
        Kolmiomittauksesta kirjoitti:

        Kun radiossa on hiljaista ja kuitenkin havaitaan hätäraketti tai pari on todennäköistä ettei VHF:llä tai kännyllä ole saatu avunpyyntöjä perille tai sitten tilanne on vielä huonontunut. Silloin Mayday relay on tosi tarpeen ja eipä tuo sitten useimmilla DSC värkeilläkään toimi kuin äänellä.

        Standard Horizon GX2200E näyttäisi kuitenkin soivalle pelille?! Kaikki samassa paketissa ...

        Vanhat konstit kannattaa silti pitää mielessä kuten sijainnin määritys kahdesta tunnetusta paikasta suuntimalla ja toisinpäin kahdella suuntimalla kohteeseen sekä kulman määritys käsivaralla!

        "Vanhat konstit kannattaa silti pitää mielessä kuten sijainnin määritys kahdesta tunnetusta paikasta suuntimalla ja toisinpäi

        Juu, vanhat hyvät sijainnin ja havainnoin sijainnin määärittelyt on hyvä pitää mielessä. Helpottaa ihan perusnavigointiakin, kun niitä aktiivisesti käyttää.

        "Olen aika saletti, että DSC-viestejä vastaanottavia on vielä vähemmän kuin VHF-laitettaan oikeasti kuuntelevia."

        Aivan varmasti näin. Laitekanta vaihtuu hitaasti.


    • MRCC_Helsinki

      Täsäs erään onnettomuuden kuvaus. Ajat ihan tyypillisä, jos / kun miehistö kotipäivystyksessä. Ensimmäinen kello joka alkaa 0:00:sta on aika kauanko kestänyt paloilmoituksesta. MIRG ryhmä oli Turun pelastuslaistoksen palomiehiä.


      0:00 18:30 Hälytys polttoaineen alhaiseta paineesta ja palohälytys
      0:02 18:32 Konehuoneen oven avaus, palopellit ja pa pikasulut suljetaan, CO2‐laukaistaan
      0:04 18:34 Päällikkö soittaa VHF:llä Archipelago VTS:lle
      0:05 18:35 VTS ilmoittaa MRCC:lle
      0:06 18:36 MRCC vastaanottaa hälytyksen
      0:10 18:40 MRCC soittaa alukselle, saa tietää sijainnin
      0:12 18:42 Hälytetään: Rajaheko100, Raja 306, Raja 302, MIRG‐ryhmä sekä länsi P3 keskukseen.
      0:22 18:52 MIRG‐ryhmä hälytetty ETA lentueeseen klo 19:10.
      0:23 18:53 MRCC soittaa NORDEPille, jossa eivät saa sammutettua tulipaloa konehuoneessa. Miehistö arvioi, että kuumentunut polttoaineen päivätankki halkeaa. Polttoainetta kaikkiaan 2700 litraa. Miehistö on peräkannella pelastuspuvut päällä. MRCC Ilmoittaa heille että helikopteri on siellä MIRG‐ryhmä mukanaan klo 19:20.
      0:30 19:00 MIRG‐ryhmä koossa Kärsämäen paloasemalla
      0:37 19:07 MIRG‐ryhmä kentällä, oven avaus viivästyi
      0:42 19:12 Miehistö siirtynyt jäälle
      0:44 19:14 Länsi P3 ilmoitti,että ei liekkejä, mutta savua näkyvissä
      0:54 19:24 MIRG‐ryhmä (5) lähtenyt RajaHekolla
      0:54 19:24 IA‐206 ottaa miehet kyytiin
      1:08 19:38 MIRG‐ryhmä aluksella

      TUNTI KAHDEKSAN MINUUTTIA! LENTOAIKA VAIN 12 MINUUTTIA.


      Koko seloste:

      http://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/2013/JL0z7Vgtb/M2013-01_Tutkintaselostus.pdf

    • seppomartti

      10-14:"En odota sinulta tai keltään muultakaan siviiliveneilijältä apua enkä katsele itsekään muiden veneiden suuntaan siinä mielessä, että huomaisin mitään hätämerkkejä." Kannattaisi tarkistaa asenteita. Jos kukaan ei pidä VHF:ää päällä eikä välitä muista veneilijöistä niin tilanne menee huonoksi. Perinteinen merimiestapa on pyrkiä aina antamaan apua. Avun tarvitsija voi olla seuraavalla kerralla myös 10-14 tai muu hengenheimolainen.

      • Mäkin olen joskus pitänyt VHF:ää päällä. Kerran sitten se unohtui luonnonsatamassa päälle ja meni akut tyhjiksi. Onneksi oli irrallinen vara-akku mukana, mutta sen jälkeen en ole sitä pitänyt päällä kuin hyvin satunnaisesti. Mitään itseä kiinnostavaa en ole sieltä ikinä kuullut enkä ole sinne kertaakaan itse puhunut.


      • seppomartti
        Bossu kirjoitti:

        Mäkin olen joskus pitänyt VHF:ää päällä. Kerran sitten se unohtui luonnonsatamassa päälle ja meni akut tyhjiksi. Onneksi oli irrallinen vara-akku mukana, mutta sen jälkeen en ole sitä pitänyt päällä kuin hyvin satunnaisesti. Mitään itseä kiinnostavaa en ole sieltä ikinä kuullut enkä ole sinne kertaakaan itse puhunut.

        Pelastusvälineenä sen merkitys on tietenkin kovin paljon huonompi, jos kaikki pitävät laitteen kiinni. Niin minäkin pidin, kunnes tuli oivallus, että jos tarvitsisin apua VHF:llä niin lähin apu on kanssaveneilijä- mikäli VHF on päällä


      • seppomartti kirjoitti:

        Pelastusvälineenä sen merkitys on tietenkin kovin paljon huonompi, jos kaikki pitävät laitteen kiinni. Niin minäkin pidin, kunnes tuli oivallus, että jos tarvitsisin apua VHF:llä niin lähin apu on kanssaveneilijä- mikäli VHF on päällä

        Todennäköisesti sen suurin ansio saaristossa on kuitenkin mahdollisuus saada MRCC:hen yhteys. Tulin viime vuonna hankkineeksi sen punaisen led-hätävilkun. Todennäköisesti saan sillä tai käsimerkeillä ja sumutorvella paremmin yhteyden kanssaveneilijöihin kuin vhf:llä, koska ylivoimaisesti suurimmassa osassa veneitä ei ole vhf:ää tai sitä ei kuunnella. Jos hankin DSC-Vhf:n, niin sitten todennäköisesti pidän sitä taas auki, kun akkusysteemitkin on mulla nyt paremmat ja siinä on kenties kehittyneemmät sähkösysteemit. Ja jos siitä tulee katsastusvaruste sen merkitys kasvaa reilusti ja kuuntelijoiden määrä kasvanee.


      • VHD_DSC
        Bossu kirjoitti:

        Todennäköisesti sen suurin ansio saaristossa on kuitenkin mahdollisuus saada MRCC:hen yhteys. Tulin viime vuonna hankkineeksi sen punaisen led-hätävilkun. Todennäköisesti saan sillä tai käsimerkeillä ja sumutorvella paremmin yhteyden kanssaveneilijöihin kuin vhf:llä, koska ylivoimaisesti suurimmassa osassa veneitä ei ole vhf:ää tai sitä ei kuunnella. Jos hankin DSC-Vhf:n, niin sitten todennäköisesti pidän sitä taas auki, kun akkusysteemitkin on mulla nyt paremmat ja siinä on kenties kehittyneemmät sähkösysteemit. Ja jos siitä tulee katsastusvaruste sen merkitys kasvaa reilusti ja kuuntelijoiden määrä kasvanee.

        Kyllä VHF on aika useissa retkiveneissä, ainakin VHF antenneita näkyy paljon noissa veneissä. Se jos kaikilla on aina VHF poissa päältä, heikentää hyvän hätäjärjestelmän toimivuutta. Ja VHF:ää ei välttämättä tarvitse kuunnella, riitää että se on päällä ja äänenvimakkuus nollassa, DSC lähetteet tulee kyllä läpi. Hyvä tapa olisi, että rutiininomaisesti VHF laitetaan päälle kun lähtee merelle ja kun saavut perille niin se sammutetaan. Vaikka yhtäaikaa plotterin kanssa. Kun tästä tekee tavan, niin ei unohdu päälle akkua syömään.

        Itse näen VHF:n etuina VTS kanavat, varsinkin kun liikkuu vilkkaammilla kauppaväylillä (tai risteää niitä). Muutakin infoa saa, mm. veden korkeus, sen hetkiset tuulitiedot (kauppalaivat kysyvät aktiivisesti näitä) ja vielä navigointivaroituksia.


      • VHD_DSC kirjoitti:

        Kyllä VHF on aika useissa retkiveneissä, ainakin VHF antenneita näkyy paljon noissa veneissä. Se jos kaikilla on aina VHF poissa päältä, heikentää hyvän hätäjärjestelmän toimivuutta. Ja VHF:ää ei välttämättä tarvitse kuunnella, riitää että se on päällä ja äänenvimakkuus nollassa, DSC lähetteet tulee kyllä läpi. Hyvä tapa olisi, että rutiininomaisesti VHF laitetaan päälle kun lähtee merelle ja kun saavut perille niin se sammutetaan. Vaikka yhtäaikaa plotterin kanssa. Kun tästä tekee tavan, niin ei unohdu päälle akkua syömään.

        Itse näen VHF:n etuina VTS kanavat, varsinkin kun liikkuu vilkkaammilla kauppaväylillä (tai risteää niitä). Muutakin infoa saa, mm. veden korkeus, sen hetkiset tuulitiedot (kauppalaivat kysyvät aktiivisesti näitä) ja vielä navigointivaroituksia.

        Suomen veneistä retkiveneitä on vain murto-osa. Usein lähistöllä on vain mökkiläisiä. Liikun paljon kauden ulkopuolella ja poissa väyliltä, jolloin kuuntelijoita on vielä vähemmän.


      • valtameriainesta

        Kybäfourteen on beruskiglare (BS), järjestelmän miehiä. Tykkää syynätä toisten paatteja :)...


    • Tarkk

      Olet taas päättänyt nolata itsesi perusteellisesti.
      Koeta hyvä ihminen vähän keskittyä noihin kommentteihisi. Ainakin nyt kun on kyse veneilyturvallisuudesta

      • Tarkk

        Yllä oleva oli siis osoitettu nimimerkki 10-14 omistajalle


    • onks.sitä.tietoo
      • ei.kelpaa.mitenkään

        Ei hyväksytä. Täysin kelvoton.

        Liikaa joustetaan jo tässä katsastusasiassa ja heti taas ollaan vaatimassa lisää.

        Osta kunnon varusteet, mieluummin Suomesta!


      • eiSVLseuraan
        ei.kelpaa.mitenkään kirjoitti:

        Ei hyväksytä. Täysin kelvoton.

        Liikaa joustetaan jo tässä katsastusasiassa ja heti taas ollaan vaatimassa lisää.

        Osta kunnon varusteet, mieluummin Suomesta!

        Onko SVL:n mies taas tarvikekauppiaiden asialla?


      • tuijottaja
        ei.kelpaa.mitenkään kirjoitti:

        Ei hyväksytä. Täysin kelvoton.

        Liikaa joustetaan jo tässä katsastusasiassa ja heti taas ollaan vaatimassa lisää.

        Osta kunnon varusteet, mieluummin Suomesta!

        Veneveron jälkeen pakko-osto suomesta , niin saadaan maakuntahallinto rahoitettua. Sitäkö haet.


      • eri.vehje

        Tuo on aivan eri laite kuin soihdun korvaava led. Kuten nimikekin sanoo, svb:n valo on henkilökohtainen turvaväline, siis tyypillisesti MOB-tilanteissa auttava.


      • eri.vehje.2
        eiSVLseuraan kirjoitti:

        Onko SVL:n mies taas tarvikekauppiaiden asialla?

        Turha jupista. Veneesi syynätään tarkkaan läpi. Tuollaisen rimpulan kanssa leimaa ei tule.


    • seppomartti

      "onks.sitä.tietoo" kyselee pelastusliivin valosta. Veneessäni on edelleenkin tällaisia mutta olen vaihtanut niitä pois. Huono puoli on iso koko, ei voi olla liivin ulkopuolinen eikä mahdu vaivoitta kaikkiin liiveihin pakattaessa. Lisäksi vaatii MOBilta valon löytämisen ja sytyttämisen vedessä. Hyvä puoli ko laitteessa on tavanomaiset patterit, mitkä voi kauden alkaessa uusia. Löytyy myös automaattisesti syttyviä pienempiä pelastusliivin valoja, joiden litiumpattereita ei voi vaihtaa, eli ovat kertakäyttöisiä.
      Nämä valot eivät ole mitään pyrotekniika korvaavia turvallisuusvälineitä. Kantama on mitätön valmistsjankin mukaan. Todellisuudessa vielä lyhyempi aallokosta johtuen ja jos joutuu pinnan alle niin ei näy laisinkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      140
      7895
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2039
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1980
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1595
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1050
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      955
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe