SILMÄNKÄÄNTÖTEMPPUKO?

vaalierkki

Ministeri Berner esitteli viikolla pienessä ryhmässä valmistellun luonnoksen auto- ja liikenneveron kohdistamisesta perinteisestä poikkeavalla tavalla. Keskeiseksi asiassa muodostui valtiojohtoinen yritys, joka ohjaisi vuosittain yli puoli miljardia euroa valtion omistuksessa olevien teiden kunnostamiseen.
Esittelyn aikana hän mainitsi, että nykyisin perittävällä verolla peitetään ainakin poliisin sekä puolustusvoimien menoja,
Erittäin hyvä, että rappeutuneista teistä pyritään pitämään huolta, Valitettavasti ministeri Berner ei maininnut sanallakaan, miten mainittujen poliisin sekä puolustusvoimien kohdalla mainittu rahoitusvaje korvataan. Käsittääkseni sitä varten on kerättävä veroeuroja toisaalta, Todellisuudassa suunnitellun veron joutuvat maksamaan palkansaajat mukaanlukien eläkeläiset. Vähän enemmän informaatiota asiasta olisi käsittääkseni paikallaan.

26

268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Parempaan.et.pysty

      Menehän nukkumaan ennenkuin alat näyttämään liian viksulta.

    • Anne Berner suoritti hänelle annetun tehtävän. Suomalaisen tiestö on laaja ja sen ylläpito laaja ja vaativa tehtävä.

      Juuri sen takia, että nyt on perittävä suuri ronttisumma veroina, on luotava joku aiheuttamisperiaatteeseen perustuva maksusysteemi, jolla
      juuri verotusta sadaan pienennettyä.

      Toteutus on seuraava. Autot varustetaan siruilla, joilla voidaan niiden ajomääriä seurata kuin tutkintavankia konsanaan.

      Ajettu kilometrimäärä lisää kustannuksia, mutta myös auton tyyppi, koko, käytettävä polttoaine jne. vaikuttavat. Rekkaa maksutetaan enemmän kuin pientä henkilöautoa. Dieselautoja enemmän kuin bensa-autoja, saastesyistä. Autojen ikä, kunto ja ajomäärä vaikuttavat ilman saastumiseen ja sitäkin on saatava pienenemään kaikin keinoin.

      Saadaan autottomien henkilöveroa pienennettyä ja autovero poistettua kun maksuja kerätään aiheuttamispohjalta.

      Suomalaisen tiestön kunto saadaan paremmaksi, maksatus oikeaksi ja valvonta tehokkaaksi.

      Kun Suomi halutaan kehittää mallimaaksi, jonka talous- , tiestö-, ympäristö- ym. asiat ovat mallikkaassa kunnossa, on jotain tehtävä.

      Kun rahat kerätään oikein ja saadaan myös tiedot liikenteiden rasittavuudesta, voidaan liikenneyhteyksien hoito suorittaa oikein ja niin kaupunkeihin kuin syrjäseuduille, aina oikean tarpeen mukaan.

      Jos rahaa jää pikkusen yli, kyllä sille käyttöä on. Minäkin saatan saada oman euroni.

      • ÄlkääViitsikö

        Ruunen ajatus perustuu kuvitelmaan ettei autoiljoilta kerätä tarpeeksi rahaa jo nyt ( aiheuttajaperiaate ).
        Veroja ja veroluonteisia maksuja peritään autoilijoilta nyt 8 miljardia. Uusien teiden rakentamiseen ja vanhojen teiden ylläpitoon kuluu eri lähteiden tiedoilla tästä 0,6 - 1,6 miljardia. Ylijäävällä 6,4 - 7,4 miljardilla kustannetaan muita yhteiskunnan kuluja. Aiheuttamisperiaate on ylitetty jo kauan sitten.

        "aiheuttamisperiaatteeseen perustuva maksusysteemi, jolla juuri verotusta sadaan pienennettyä." Siis lisää maksuja autoilijoille, jotta muiden verotusta saadaan vielä pienennettyä?


    • autosamaksanut

      Bernerin aivopierut ei aiheuta tässä maassa muuta kuin lisää työttömiä.
      Mistä v..stä se löytää näitä satoja miljoonia millä hyvitetään nyt uuden auton ostaneiden veron palautukset.Jos sillä on näitä ylimääräisiä miljoonia laittakoon teiden kunnostukseen. Vai nostetaanko muiden jo veronsa maksaneiden autoilioden maksuja. Täytyy todeta et kyl suomessa pääsee kaikenlaiset rättikauppiaat ministeriksi kun on oikea uskon veli takuu miehenä.

    • kotteronijaminä

      Maaseudulla on palvelut kaukana, pakko käyttää autoa kun ei ole juökista liikennettä.Lähiöissä asuu köyhät eikä joukkoliikenne toimi hyvin, pakko käyttää autoa kun vie lapset hoitoon ja työpaikka kauempana Hesan keskustassa rikkaat ei tarvitse autoa , säästyvät maksuilta .
      Miksi suomalaisen työtätekevän pitää aina olla maksumiehenä ?
      Miksi Suomen pitää olla se mallimaa kaikessa ? Tämä on kylmä maa mutta lämpimän maan matut otetaan tänne täyshoitoon . Siellä sitä öljyä olisi omassa maassa.

    • Jos luulette kaiken kääntyvän vain huonoksi, lukekaa uudestaan!

      • Poliisien ja puolustusvoimien polttoainekustannukset sekä ilmeisesti ainakin osa poliisin moottoriajaneuvojen hankintakustannuksista on peitetty polttoaineverolla,
        Mihin nämä kustannukset häviävät?


      • ahneikäluokka

        ajele sinä vain rollaattorilla! laitetaan vaalien jäljeen siihen sitten kunnon käytömaksu.


      • maksanuorimaksa
        ahneikäluokka kirjoitti:

        ajele sinä vain rollaattorilla! laitetaan vaalien jäljeen siihen sitten kunnon käytömaksu.

        Näin on! Kyllä meidän suurten ikäluokkien täytyy saada uudet Audit ja Mersut ilman autoveroja kun olemme saaneet osakkeemme ja talommekin aikoinaan pilkkahintaan.Nuorten on mentävä töihin ja makseltava käyttömaksut ja verot nurkumatta jotta me elämän ehtoopuolella olevat voimme ajella uusilla autoilla ja halvalla.


      • velanvankivelatmaksettu
        maksanuorimaksa kirjoitti:

        Näin on! Kyllä meidän suurten ikäluokkien täytyy saada uudet Audit ja Mersut ilman autoveroja kun olemme saaneet osakkeemme ja talommekin aikoinaan pilkkahintaan.Nuorten on mentävä töihin ja makseltava käyttömaksut ja verot nurkumatta jotta me elämän ehtoopuolella olevat voimme ajella uusilla autoilla ja halvalla.

        Mitä me saatiin halvalla ? Itse maksettiin koulutus velalla, asuntolainan korko oli hirveä, ei ollut kunnallista päivähoitoa. Olin jo yli 50 kun sain velat maksettua, sitten tuli iso remontti. Mersusta en piittaa, autoveron maksan mielelläni jatkossakin, samoin polttoaineveron mutta Bernerin bisneksiä en halua rahoittaa.


    • en.usko

      Ruunehan panee paremmaksi kuin Bernerin Anne. Kukahan alkaa niitä seurantalaitteita valmistaa, varmaan Bernerin sukulaiset tai Sipilän sukulaiset.

      • 1poropeukalo

        Jatkan....kyllä ne vaatii tietoa, tekniikan tuntemusta ja paksua lompakkoa, juuri niitä joita meiltä tavalliksilta tallaajilta puuttuu, ja jotka täällä tuovat esiin kateutensa ja tietämättömyytensä ja isoon ääneen.
        Kun jokaisella on vapaus tehdä mitä haluaa niin halutkaa nyt kovasti ministereiksi, on hyvä palkka ja saatte valita kauden jälkeen mitä haluatte tehdä ja kuinka toimia.
        Mutta älkää uskoko että näillä eväillä mitä täällä levitellään pitkälle potkitaan.
        HUH!


      • nettotulotratkaisee
        1poropeukalo kirjoitti:

        Jatkan....kyllä ne vaatii tietoa, tekniikan tuntemusta ja paksua lompakkoa, juuri niitä joita meiltä tavalliksilta tallaajilta puuttuu, ja jotka täällä tuovat esiin kateutensa ja tietämättömyytensä ja isoon ääneen.
        Kun jokaisella on vapaus tehdä mitä haluaa niin halutkaa nyt kovasti ministereiksi, on hyvä palkka ja saatte valita kauden jälkeen mitä haluatte tehdä ja kuinka toimia.
        Mutta älkää uskoko että näillä eväillä mitä täällä levitellään pitkälle potkitaan.
        HUH!

        kaikki kun eivät voi olla lääkäreitä,tuomareita,ministereitä yms. mutta heilläkin on tarve ajaa täällä kylmässä maassa töihin,kauppaan,harrastuksiin,sukulaisiin yms tärkeisiin asioihin. onko sitten parempi kun pienpalkkaiset myyvät autonsa ja jäävät oottamaan soskun rahoja?


    • hoopotetaako_meitä

      Valtiollahan on verohallinto, tieliikennekeskus ja liikenteen turvallisuuskeskus Trafi. Näissä kaikissa työskennellään virkavastuulla. Jos tavoitteena on saada tietyiltä tahoilta valtionkassaan tienpitoon "korvamerkittyä" rahaa, eikö valtio voi ostaa markkinoilta sellaista teknologiaa, jolla verohallinto voi hoitaa tämän tehtävän. Ei tarvita yhtiöittämistä. Ja helpottaisi eduskunnan työtä, koska nyt siellä on niin vaikeaa päättää tiemäärärahoista, vaikka autonkäyttäjiltä peritään nyt noin 4-kertaisesti se määrä mitä tienpitoon rahaa annetaan.

    • Ramoona_

      Sinänsä on hyvä, että asioita kyseenalaistetaan ja ajatellaan monelta kannalta, mutta tämä Bernerin esitys on liian iso pala nieltäväksi. Keskustelun pohjaksi se on kyllä omiaan, kunhan saadaan aikaan avoin , demokraattinen kansalaiskeskustelu ja asiantuntijoiden puolueettomat selvitykset. Oudon vaisuja ovat hallituskumppanit, selvimmin on tukensa antanut pääministeri.

      Oikeustajuani vastaan sotii tuo, että yhteiskunnan varoin perustettu ja ylläpidetty tieverkko yhtiöitettäisiin. Entäs seurantalaitteet, sirut tai mitä ne olisivatkaan, tuottoisa bisnes niille, jotka saavat ne valmistaakseen.

      Olisiko liian yksinkertaista nostaa polttoaineveroa tarpeen mukaan ? Eikö silloin verotus kohdistu juuri niihin, jotka tiestöä käyttävät moottoroiduilla ajoneuvoilla ? Valtava määrä rahaa saadaan polttoaineverolla nytkin kerättyä, mutta meneekö se kaikki liikenneväylien kunnossapitoon ? Olen lukenut , että polttoaineveron tuottoa käytettäisiin muuhunkin.

      Miksi meillä ei kerätä vinjettimaksuja edes ulkomaalaisilta rekoilta, kuten Keski-Euroopassa ? Ainakin Itävallassa muutkin ulkolaiset autoilijat joutuvat ostamaan päiväkohtaiset vinjettitarrat.

      Miten korvattaisiin vanhoista autoista jo maksetut autoverot, kuka hyötyy, kuka kärsii.
      Miksi niin monta soppaa pitää yhtäaikaa olla kiehumassa, eikö Sotessakin olisi tarpeeksi !

      • kohtaautoton

        Niinpä,Ramoona. ulkomaiset ajelee täällä kyllä vuosia ilman mitään maksuja siis suomalaisilta pitää nyhtää lisää.koska nykynuoret ovat tämän kuppauksen huomanneet eivät enään mene autokouluun eivätkä osta autoja niin keneltä sitten kerätään eurot?


      • uskomatonta-touhua

        noin surkeaa valmistelua, miten tuollainen edes onnistuu?


    • poliitikot_vaihtoon

      Kyllä tämä yhtiöittämisjuttu on samanlaista hoopotusta kuin sekin, että valtio on teiden korjausvelkaa joillekin tahoille, vaikka kaikki urakoitsijoiden tienkorjauslaskut on maksettu.

    • Turhaa.ahdistelua

      Nyt Berner on esittänyt häneltä pyydetyn lunnoksen, jos ei kelpaa pyydetty luonnos niin mitä sitten tai tehkööt joku paremman. Soinin kateellisuus vero se kun on pelkkää kiusantekoa ilman hyötyä.

    • Berner on tehnyt vasta pyydetyn valmistelun. Keskustelut ja valmistelut tehdään vasta myöhemmin. Joitain osia ainakin voidaan tuostakin esityksestä käytä.

      Jos nykyinen, Valtion Malli, teiden hoidossa säilytetään, menevät rahat hukkaan ja tehokkuus kärsii. Voi kai yhtiönä olla vaikka Trafi.

      Miksiköhän Suomessa pidetään valtion yhtiöitä aina kelvottomana? Koska johtajaksi valitaan aina osaamaton poliitikko ja suuri liuta vielä hallintaneivostoon, josta nostetaan vain kokouspalkkio. vrt. Jutta!

      • klax

        Samaa olen miettinyt vuosi kaudet, miksi kyseisiin virkoihin ei pääse ulkopuolelta. Olisi maan etu valita pätevin, ei sopivin.


      • tiedetääänn

        Kyllä nuo Bernerin yhtiöt tiedetään. Lastensairaalakin rakennettiin keräysvaroin ja valtion rahalla,nyt se on ruotsinkielisellä säätiöllä tahkoamassa heille rahaa.
        Valtion yhtiöstä sentään verot maksetaan Suomeen, nyt menee johtajien paikat suosikeille ja voitot veroparatiisiin.
        Sotessa on käymässä samoin. Vanhusten hoito on jo nyt rahasampo, samoin matujen hyysäys. Kyllä valtion pitää vastata tuollaisista elintärkeistä aloista, niillä ei saa paljoa voittoa tehdä ja voitot sijoitettava toiminnan kehittämiseen.
        Ollila oli jo innoissaan noista kyttäyslaitteista, haistaa siinä uutta bisnestä kun Nokian tyri.


      • tuolla ylempänä kerroit, kuinka tehdään, miksi nyt"joitain osia"?


    • Onneksi-

      Koko suunnittelu on keskeytetty.

    • vanhuudenhöppänä

      Kuinka tällaiset pesiytyykin Suomenhallitukseen --hoiteleen omia pisneksiään -- tai voivat ainakin johtaa haarhaan muita ,
      Kuinka monta kerta Bernerinkin hankkeet on peitetty "villasella" .
      Niinkun jo olen aiemmin kirjoittanut -- Pääministeri suojelee --onhan sitä nyt yritettävä kun on ministeriksi päässyt . Harmaatalous on peitettu samaan soppaan kun ne veroparatiisitkin -- Unohdetaan --On tainnut tulla "maantapa" niinkun niistä "taulukaupoistakin" Joskus mennenä aikoina .
      Jatkuvaa hämärää touhua -

      • xseuraaja

        Tällaisia ne on joilla ei olwe oikeeta kansalaisuuttakaan On Sveisin kansalainen ja Kakssoiskansalaisuus -- Suomenkanssa -- No ihan pätevä nainen on >Munaa< -- niinkunsanotaan -- Ja isä rika5 mikäs on peuhata miesten seassa kun on vielä hyvännäkönenkin -- Jaa että kuka -- ????


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

      "Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      174
      5068
    2. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      100
      4959
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      91
      4414
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      118
      2723
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      139
      2708
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2237
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      32
      2154
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      227
      1908
    9. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      90
      1836
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      12
      1821
    Aihe