Miksi ei Ruotsin mallia esitetty?

Mallinaapurista

Miksi suunniteltiin malli, joka kerää köyhiltä autoilijoilta varat uusien autojen ostajille. Uuden auton ostajilla on kyllä varaa maksaa hieman veroakin, mutta köyhemmilläkin on tarve liikkua autolla, joillakin jopa elinehto. Ruotsissa toimii tie- ja siltamaksu järkipohjalla ja oikeudenmukaisemmin, eli maksu ruuhka-aikaan vilkkaimman liikenteen alueilla. Alla selvitys ja lainaus kirjoituksesta:

"Niin Ruotsin kuin ulkomaan rekisterissä olevien ajoneuvojen kuuluu maksaa Tukholman ja Göteborgin ruuhkamaksut, sekä Motalan ja Sundsvallin siltamaksut"

Ruuhkamaksujen tavoitteena on lisätä liikenteen sujuvuutta ja vähentää liikenteen ympäristövaikutuksia Tukholman keskustassa ja Göteborgia ympäröivillä teillä. Siltamaksut ovat nk. infrastruktuurimaksuja. Tämä merkitsee sitä, että varat käytetään siltojen rahoitukseen. Ajatuksena on, että siltojen käyttäjät maksavat osan siltojen kustannuksista. Kun ohitat maksuaseman, ohitus rekisteröidään, ja seuraavan kuukauden kuluessa lähetetään lasku ajoneuvon omistajan kotiosoitteeseen. Sinun ei siis tarvitse pysähtyä maksamaan paikan päällä, vaan voit jatkaa ajamista.

Tukholman ja Göteborgin maksuasemat toimivat arkisin päiväaikaan. Ruuhkamaksu vaihtelee välillä 9 ‒ 35 SEK riippuen kellonajasta ja siitä, oletko Tukholmassa vai Göteborgissa. Ruuhkamaksun enimmäismäärä Göteborgissa on 60 SEK ja Tukholmassa 105 SEK ajoneuvoa ja vuorokautta kohden. Ruuhkamaksuja ei peritä viikonloppuisin, pyhäpäivinä ja pyhäaattoina eikä heinäkuun aikana. Siltamaksu on maksettava vuorokauden ympäri Sundsvallsfjärdenin ja Motalavikenin ylittävillä silloilla.

Maksun määrä vaihtelee välillä 5 ‒ 20 SEK, riippuen ajoneuvon KOOSTA ja siitä, oletko Sundsvallissa vai Motalassa.

8

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajaödlkajörkj

      Siksi, että silloin mustat laatikot eivät mene kaupaksi ainakaan riittävässä määrin.
      Tällä uudistuksella on kolme tavoitetta:
      1) Pakkomyydä mustia laatikoita, joita juuri kukaan ei vapaaehtoisesti osta.
      2) Siirtää valtion omaisuus yksityisille toimijoille tai valtion yhtiöille. Tuota sanotaan ns kreikkalaiseksi vedätykseksi, jolla valton velka saadaan näyttämään pienemmältä.
      3) Saada suojatyöpaikkoja heille, jotka oman poliittisen uransa uhraten kehittivät järjestelmän.

    • cvbnm1

      Ja vielä syy
      4) Ruotsin mallilla ei saada kerättyä tuota rahasummaa joka tässä halutaan kerätä. Eli siis se sama määrä joka nytkin kerätään. Siihen summaan ei tietulleilla päästä jolleivat ne ole yhtä isoja euroissa kuin Ruotsin maksut kruunuissa. Ja yksi euro on sentään lähes 10 kruunua.

    • Mallinaapurista

      Jos ja kun perustellaan maksujen siirtoa ympäristövaikutuksilla, niin autoveroa voisi ehkä vähän alentaa sellaisten automerkkien kohdalla, joiden päästöjä ym. pidetään ympäristöystävällisinä. Miettiä sopii myös, onko Suomen autokanta vanhaa siksi, että uusien autojen hintaan kuuluu autovero, vai siksi, että vanhoilla autoilla ajavilla ei ole varaa nuorentaa autoaan. Iäkkäämmillä autoilla ajetaan taas huomattavasti vähemmän, joten päästöt ovat pieniä.
      Laskennallinen verohelpotus vanhojen autojen hintoihin on veteen piirretty viiva. Vanhojen autojen hintoihin vaikuttavat muut ominaisuudet, kuten ajetut kilometrit ja miten on pidetty. Syynä autojen ikään voi olla myös, että autoilla ajetaan vähemmän ja autoja huolletaan paremmin kuin muualla sekä myös, että autoja säilytetään ehkä talleissa. Suomen autokannan ikä ei siis ole suoraan verrattavissa muuhun Eurooppaan.

    • tätähalusitte

      Autoveroa ei alenneta enään piste . käyttömaksuja nostetaan reilusti jatkossa

    • vaanautoilija

      Yritän ilmaista itseäni mahdollisimman kauniisti, suomen kielellä. Köyhä sitä ja köyhä tätä. Yrittäkää nyt ymmärtää, että köyhillä ei ole autoa, eli siis ei ole köyhiä autoilijoita.
      Köyhyys on häpeällistä ja hyvin usein itse aiheutettua. Yleensä köyhät ovat varakkaampia ihmisiä tyhmempiä, se on todistettu ihan tutkimuksilla.
      En tiedä onko köyhille joku oma keskustelu foorumi, mutta tämä ei ole oikea paikka tulla kertomaan köyhyydestään.
      Toisaalta, jospa se auto on sinusta tehnyt köyhän, sitten köyhän autoilijan, sinnittelet sen autosi kanssa, johon sinulla ei ole varaa. Ai niin, sehän on sitä tyhmyyttä.

      • Urpo.turpa.umpeen

        "..Köyhyys on häpeällistä ja hyvin usein itse aiheutettua.."

        Se jolla on paljon rahaa, voi olla järjellisesti täysin köyhä kuten sinä Urpo olet !!..

        Köyhyys voi iskeä jokaiseen meistä.. ei ole sinusta kiinni jos joku ajaa päällesi ja menetät työkykysi. Meneppäs haukkumaan joku onnettomuudessa jalat tai kädet menettäneelle, että olet häpeäksi,, niin saat isomman kädestä turpaan !!!


    • vaanautoilija

      Ei tarvitse kun mennä peilin eteen haukkumaan jo yli 20 vuotta halvaantuneena. Ikää oli 30 vuotta, mitä luulet että oli eläkekertymä???
      En todellakaan ole silti köyhä. 2 vuotta opiskelin taloutta, ihan vaan perustasolla.
      Opettelin sijoittamaan. Rahaa oli aloittaessa käytössä 1300mk.
      Voin kertoa, summa on kasvanut melkoisesti, itse olen itseni työllistänyt koneen ääressä. Silloin kun aloitin ei ollut edes kotona tietokonetta, kellään. Toimarit annettiin pankkiin puhelimella.
      Kun loukkaannuin, olin ammattikoulun käynyt putkimies.
      Jos minä siihen pystyin, pystyy siihen muutkin, niin paitsi ne köyhät autoilijat, ym. jotka eri foorumeilla valittavat köyhyyttään.
      Voin kertoa, köyhyys ei lähde valittamalla, eikä ainakaan sillä, että syyllistää köyhyydestään jotakin muuta.
      Onko jotakin kysyttävää neliraajahalvaantuneelta, joka ei ole köyhä autoilija?

    • vaanautoilija

      urpo.turpa.umpeen nimimerkki, tuli vaan mieleen, että haluatko osoitteen. Meinaan vaan jos haluat tulla antamaan isomman kädestä turpaan. Kohde on kyllä helppo, edes kädet ei toimi juuri lainkaan.
      Sen verran kysyisin, että ratkotko ongelmasi aina vetämällä turpaan ja ennen kaikkea onko auttanut ongelmiisi?
      Jos köyhyyteesi johtuukin siitä, että olet joutunut maksamaan uhreillesi niin paljon korvauksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1880
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1499
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      89
      1279
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1190
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      999
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      952
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      905
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      104
      857
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      46
      705
    Aihe