Missä viisaus asuu ?

aarteistasuurin

Luin mielenkiintoisen ajatuksia herättävän artikkelin ja laitampa sen tännekkin..

Millainen ihminen on viisas? Kysymys on kiehtonut ihmistä vuosituhannet. Tutkijoiden mukaan viisaan ihmisen tunnistaa heti – jos sellaisen vain löytää.

"Tutkimuksessa vanhuus ja viisaus on liitetty pitkään yhteen, mutta tulokset ovat viisaustutkija Eeva Kallion mielestä vähintäänkin ristiriitaisia.

Hän pitää viisauden kasvun tärkeimpänä pohjana käytännön kokemustietoa.
Se toki lisääntyy ikääntymisen mukana, mutta varsinainen vanheneminen ei Kallion mielestä tuo viisautta.
– Se voi tuoda myös katkeruutta, kovuutta, itsekkyyttä ja kyynisyyttä. Ja nuorissakin voi olla viisautta.

Elämän loppupuolella ihminen väistämättä ymmärtää oman elämänsä rajallisuuden. Usein se koittaa muutamia kymmeniä vuosia ennen keskimääräisen eliniän täyttymistä.

– Silloin ihminen lakkaa esimerkiksi kiinnittymästä tavaraan yhtä voimakkaasti kuin häntä nuoremmat, koska "käärinliinassa ei ole taskuja", kuten sanotaan.

Kallionkin mielestä elämän rajallisuuden ja oman elämän arvon ymmärtäminen on yksi lähtökohdista viisauteen.
Sen hän liittää myös omaan käsitykseensä viisaasta ihmisestä.

– Mielestäni viisaus ilmenee myös kaukokatseisuutena, kykynä sietää sekä kielteisiä että myönteisiä seikkoja ja kokemuksia.

Viisaalla on yhteistä etua korostavat arvot, tilannetajua ja syvää itseymmärrystä, jolloin hän kykenee näkemään omat kielteiset puolensa niiden kivulloisuudesta huolimatta.
Se on tietynlaista nöyryyttä elämän edessä.

Näin tutkimus määrittelee viisaan ihmisen

Korkealle kehittynyt ihminen, joka ei ole itsekeskeinen, mutta on tietoinen omasta rajallisuudestaan.

Hänellä on moniselitteisyyden sietokykyä, ja hän välttää juuttumista mielipiteisiinsä.
Vaatimattomuus, syvä itseymmärrys, empatia ja myötätunto ihmisen kärsimystä kohtaan liitetään myös viisauden piirteiksi.

Hän osoittaa toiminnassaan tähtäävänsä eettisesti yhteiseen hyvään.

Ammentaa sekä kirjatiedosta että elämänkokemuksestaan."

http://yle.fi/uutiset/3-9410272

Mm.näin asiasta sanoo Raamattu
Kirje kolossalaisille 2

saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja

pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen,

3. jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä.

11

171

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poiminta artikkelista:

"Kallion mukaan tutkimusten löydökset ovat olleet hämmästyttävän samankaltaisia maailman eri kulttuurien viisausperinteiden kanssa."

• aarteistasuurin

No miksi ei olisi ?Ihmiset ovat samanlaisia joissakin asioissa kulttuurista riippumatta ja viisaus tuskin syntyy hektisessä ja stressaavassa älymobiililaitteita käyttävässä ympäristössä. On viisautta miettiä sitäkin mikä on tärkeää ja mikä ei etenkin ajankäytössä.
        Itselleni kolahti tuo,tuossa tekstissä ettei tavaroiden kerääminen enää kiinosta,nuorena oli kaiken sen perään.

• aarteistasuurin kirjoitti:

No miksi ei olisi ?Ihmiset ovat samanlaisia joissakin asioissa kulttuurista riippumatta ja viisaus tuskin syntyy hektisessä ja stressaavassa älymobiililaitteita käyttävässä ympäristössä. On viisautta miettiä sitäkin mikä on tärkeää ja mikä ei etenkin ajankäytössä.
        Itselleni kolahti tuo,tuossa tekstissä ettei tavaroiden kerääminen enää kiinosta,nuorena oli kaiken sen perään.

Samaa ajattelin - miksi ei olisi samankaltaisuutta.

• Bibeln

Ihan turhaan vaivaavat epäuskoiset päätään miettimällä mistä voisivat löytää viisauden. Maailman parhainkin viisaus on pelkkää mielettämyyden hourausta ja kadottavaa hulluutta.

Herran pelko on viisauden alku!

• Ei Raamatussa viisautta halveksita. Jopa Jumalaa pidetään viisaana.

Vanhurskas sana sisältää myös viisauden:
        ”Suomen sana vanhurskas on yhdyssana, jonka alkuosa, alkujaan va'an, on genetiivi varmaa tai lujaa takoittavasta sanasta vaka, ja loppuosa hurskas, joka sekin on nykyisin etupäässä uskonnollinen termi, mutta lienee alkujaan tarkoittanut viisasta.”
        Lähde: Suomalaisen kirjallisuuden seura, Kotimaisten kielten tutkimuskeskus: Suomen sanojen alkuperä, etymologinen sanakirja, 1. osa A-K, hakusana hurskas, Gummerus 2000,

Koska suomenkielessä ei ollut vastaavia ilmaisuja, vanhurskas ymmärrettiin myös viisautena. Ja eikö oikeudenmukaisuus ole viistautta?:

”Raamatussa esiintyneet sanat dikaiosynee (δικαιοσύνη, subs.) ja dikaios (δικαιος, adj.). Sana dikaiosynee, (lat. iustificatio), oli aikoinaan Rooman valtakunnan lakikoneiston käyttämä nimitys oikeudenmukaisuudelle.”
        http://www.perseus.tufts.edu/hopper/morph?l=δι

Luuk. 21:15
        Sillä minä annan teille suun ja viisauden, jota vastaan eivät ketkään teidän vastustajanne kykene asettumaan tai väittämään.

Room. 16:19
        Onhan teidän kuuliaisuutenne tullut kaikkien tietoon; sentähden minä iloitsen teistä, mutta minä tahtoisin teidän olevan viisaita hyvään, mutta taitamattomia pahaan.

• aarteistasuurin

" Ihan turhaan vaivaavat epäuskoiset päätään miettimällä mistä voisivat löytää viisauden."
        "Hän pitää viisauden kasvun tärkeimpänä pohjana käytännön kokemustietoa.
        Se toki lisääntyy ikääntymisen mukana, mutta varsinainen vanheneminen ei Kallion mielestä tuo viisautta.
        – Se voi tuoda myös katkeruutta, kovuutta, itsekkyyttä ja kyynisyyttä."

Tuossa tutkijan toteamus käy toteen, eikä vain tuossa vaan olen itsekkin huomannut miten paljon on katkeroituneita vanhempia ihmisiä, voi toki olla nuoriakin.Ihminen itse tekee elämässään valinnat, mutta syyttää sitten jtk.toista niistä, kun ne eivät miellytäkkään.

En ymmärrä mitä pahaa tuossa tutkimuksessa on kaikkeahan tutkitaan. Ja totta on myös se , että Jumala on kaiken tiedon ja viisauden lähde.

"Herran pelko on viisauden alku!"
        Tuo on Ramatunkohta , jota en ole koskaan ymmärtänyt,miten PELKO voi antaa mitään hyvää ? Luulen, että tämä suoml. käännös on väärä. Ennen lapsia peloteltiin isonkivenheittävällä jumalalla Eihän se ole totta. Tuollainen pelottelu vie vain kauas Jumalasta.
        " Jumala rakasti maailma niin paljon, että antoi ainokaisen
        poikansa,ettei yksikään, joka häneen uskoo hukkuisi."

• aarteistasuurin kirjoitti:

" Ihan turhaan vaivaavat epäuskoiset päätään miettimällä mistä voisivat löytää viisauden."
        "Hän pitää viisauden kasvun tärkeimpänä pohjana käytännön kokemustietoa.
        – Se voi tuoda myös katkeruutta, kovuutta, itsekkyyttä ja kyynisyyttä."

Tuossa tutkijan toteamus käy toteen, eikä vain tuossa vaan olen itsekkin huomannut miten paljon on katkeroituneita vanhempia ihmisiä, voi toki olla nuoriakin.Ihminen itse tekee elämässään valinnat, mutta syyttää sitten jtk.toista niistä, kun ne eivät miellytäkkään.

En ymmärrä mitä pahaa tuossa tutkimuksessa on kaikkeahan tutkitaan. Ja totta on myös se , että Jumala on kaiken tiedon ja viisauden lähde.

"Herran pelko on viisauden alku!"
        Tuo on Ramatunkohta , jota en ole koskaan ymmärtänyt,miten PELKO voi antaa mitään hyvää ? Luulen, että tämä suoml. käännös on väärä. Ennen lapsia peloteltiin isonkivenheittävällä jumalalla Eihän se ole totta. Tuollainen pelottelu vie vain kauas Jumalasta.
        " Jumala rakasti maailma niin paljon, että antoi ainokaisen
        poikansa,ettei yksikään, joka häneen uskoo hukkuisi."

Kieltämättä tuo kohta on ongelmallinen. Eihän siinä selkeästi sanota, millaisesta pelosta on kyse. Usko ei voi perustua pelkkään pelkoon, sillä se liittyy pelkkään rangaistuksen pelkoon – ei siis rakkauteen.
        Rakkauteen liittyy pelkoa, etenkin kun puhutaan kunnioittamisesta. Me pelkäämme turhaa loukata ja vahingoittaa sellaista, mitä pidämme arvokkaana.

1Joh. 4:18
        Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.

• ymmärryksenperusta
        mummomuori kirjoitti:

Kieltämättä tuo kohta on ongelmallinen. Eihän siinä selkeästi sanota, millaisesta pelosta on kyse. Usko ei voi perustua pelkkään pelkoon, sillä se liittyy pelkkään rangaistuksen pelkoon – ei siis rakkauteen.
        Rakkauteen liittyy pelkoa, etenkin kun puhutaan kunnioittamisesta. Me pelkäämme turhaa loukata ja vahingoittaa sellaista, mitä pidämme arvokkaana.

1Joh. 4:18
        Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.

Sananlaskujen kirja 9 luku
        8 Omahyväistä älä nuhtele, hän vihastuu sinuun,
        nuhtele viisasta, niin hän rakastaa sinua.
        9 Neuvo viisasta, ja hän viisastuu yhä,
        opeta hurskasta, ja hän oppii lisää.
        10 Herran pelko on viisauden alku, Pyhän tunteminen on ymmärryksen perusta.
        11 "Minä, viisaus, lisään elinpäiviäsi,
        kartutan elämäsi vuosia.
        12 Jos elät viisaasti, hyödyt viisaudestasi itse, holtittomasta elämästä kärsit itse."

• ymmärryksenperusta kirjoitti:

Sananlaskujen kirja 9 luku
        8 Omahyväistä älä nuhtele, hän vihastuu sinuun,
        nuhtele viisasta, niin hän rakastaa sinua.
        9 Neuvo viisasta, ja hän viisastuu yhä,
        opeta hurskasta, ja hän oppii lisää.
        10 Herran pelko on viisauden alku, Pyhän tunteminen on ymmärryksen perusta.
        11 "Minä, viisaus, lisään elinpäiviäsi,
        kartutan elämäsi vuosia.
        12 Jos elät viisaasti, hyödyt viisaudestasi itse, holtittomasta elämästä kärsit itse."

Viisaus on ihan positiivinen asia Raamatussakin.

• muygtrfeded

Tuskinpa se viisaus näissä asumalla asuin mutta saatanallisuudelle osaavat aivopestä uskovaisia kun uskomisen on Jeesus kieltänyt...

kristittyjen aivopesu uskontunnustus...
      FAKTAT VOITTE TARKISTAA...
      järjettömyydenne:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Meillä ei ole järkeä'

Ymmärtämättömyydenne:
      'Meillä ei ole ymmärrystä'

Ihmisyydestänne luopuminen:
      'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
      'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
      'Olemme syntisiä'

Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
      www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'

saatana ja herra jumala uudeksi jumaliksi:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
      'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'

http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
      'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'

HUOM!
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
      'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'
      Jumalasta luopumisen kohdasta selviää, että uskontunnustuksen antanut on aivopesty ateistiksi, siis Jumalan kieltäjiä ovat uskontunnustuksen antaneet.
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Ateismi
      "Ateismi eli jumalattomuus tarkoittaa jumalauskon puuttumista tai käsitystä, jonka mukaan jumalia ei ole olemassa."
      Joten uskontunnustuksen kaltaisiksi aivopestyt uskoo saatanaa jumalaksi.

Tämä oppi ei yllä olevan uskontunnustuksen antaneille ateisteille kelpaa.
      Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan:
      24:23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
      24:24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
      24:25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
      24:26 Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko."

• Hmm, välillä tuntuu että sinä olet ateisti...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      347
      1299
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      69
      1277
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      298
      998
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      45
      998
    5. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      30
      829
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      226
      826
    7. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      795
    8. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      767
    9. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      754
    10. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      125
      746
    Aihe