Kysymys kamuttajalle

Kuvauksellisia-kyliä

Onko sinulla valokuvia, tai tietysti on, mutta miten paljon ja miltä ajalta?

59

712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikka minulla on hyvä kirjallinen arkisto, niin valokuvia ei ole paljoakaan.
      Vanhimmat taitaa olla viime vuosisadan alusta, jotain hiekkaproomuista Pielisellä ja Laatokalla.
      Joitain sotilaskuvia, mutta ei juuri Lieksa-Pielisjärveltä.
      Amerikan ajoilta on sitten melkoisesti, silloin jo kuvailin.

      Nykyään harmitta kun ei aikoinaan kiinnostanut vaslokuvaus.

      • Kuvauksellisia-kyliä

        Amerikan ajoilta? No jopas! Mikä oli duunin nimi vai olitko vain turistina?


      • Kuvauksellisia-kyliä kirjoitti:

        Amerikan ajoilta? No jopas! Mikä oli duunin nimi vai olitko vain turistina?

        En ollut turisti.
        Opiskelu ja opettaminen oli duuni (eräs yliopisto).


      • minä.olin.turistina
        kamuttaja kirjoitti:

        En ollut turisti.
        Opiskelu ja opettaminen oli duuni (eräs yliopisto).

        Hämmästytät jatkuvasti missä Yliopistossa olit?


      • MR-S.A-luokka
        kamuttaja kirjoitti:

        En ollut turisti.
        Opiskelu ja opettaminen oli duuni (eräs yliopisto).

        Minäkin olin USA:ssa muutaman vuoden 80-luvulla. Ensin vapaaehtoishommassa ja sitten palkallisena useammassakin paikassa, mm. sosieetin terveysasemalla. Siellä oli viis suomalaista samassa firmassa. Olitko sinä hoitoalalla? :-)


      • en.usko.tuota
        MR-S.A-luokka kirjoitti:

        Minäkin olin USA:ssa muutaman vuoden 80-luvulla. Ensin vapaaehtoishommassa ja sitten palkallisena useammassakin paikassa, mm. sosieetin terveysasemalla. Siellä oli viis suomalaista samassa firmassa. Olitko sinä hoitoalalla? :-)

        Ei kai jenkkeihin pääse vapaa ehtoisiin hommiin en usko.


      • MR-S.A-luokka
        en.usko.tuota kirjoitti:

        Ei kai jenkkeihin pääse vapaa ehtoisiin hommiin en usko.

        No helvetti, tottakai pääsee. Tai en tiedä tämän Duunaldin aikana, mutta ainakin ennen. Siellähän oli vaikka minkälaista vapaaehtois- ja hyväntekeväisyysviritelmää.
        Vai tarkoititko jotain muuta kun kirjoitit vapaa ehtoinen?
        Mikä se tuo vapaa ehtoinen on? Onko se joku soppari jonka ehdot on jokaisen vapaasti määriteltävissä?


      • MR-S.A-luokka kirjoitti:

        Minäkin olin USA:ssa muutaman vuoden 80-luvulla. Ensin vapaaehtoishommassa ja sitten palkallisena useammassakin paikassa, mm. sosieetin terveysasemalla. Siellä oli viis suomalaista samassa firmassa. Olitko sinä hoitoalalla? :-)

        En ole hoitoalalla.


      • kova.juttu
        kamuttaja kirjoitti:

        En ole hoitoalalla.

        Sinäkö pystyit opettamaan jenkkilän yliopistossa. Opetitko jossain aineessa aloittelijoita vai pidemmälle ehtineitä?


      • kova.juttu kirjoitti:

        Sinäkö pystyit opettamaan jenkkilän yliopistossa. Opetitko jossain aineessa aloittelijoita vai pidemmälle ehtineitä?

        Yhden testin pidin ensimmäisen vuoden opiskelijoille, mutta opetin viidennen vuoden opiskelijoita.


      • MR-S.A-luokka kirjoitti:

        Minäkin olin USA:ssa muutaman vuoden 80-luvulla. Ensin vapaaehtoishommassa ja sitten palkallisena useammassakin paikassa, mm. sosieetin terveysasemalla. Siellä oli viis suomalaista samassa firmassa. Olitko sinä hoitoalalla? :-)

        Millä suunnalla olit jos saa kysyä?
        Minun oloni vaati useamman osavaltion alueella liikkumista pohjoisesta etelään, eniten kuitenkin pohjoisessa.


      • Sairaalabakteeri
        kamuttaja kirjoitti:

        Millä suunnalla olit jos saa kysyä?
        Minun oloni vaati useamman osavaltion alueella liikkumista pohjoisesta etelään, eniten kuitenkin pohjoisessa.

        Kaivoin kultaa Alaskassa.


    • udellias

      Mistä ne sinun arkistosi lähinnä kertoo?

      • Henkilöistä ja hieman niihin liittyvistä tapahtumista.


    • Karjalan.ukko

      Kamuttaja tunnet paljon vanhoja asioita tunnetko vanhoja karjalan lukuja.

      • Mitä tarkoitat luvuilla, loitsujako?


    • nimetön.niilo

      Kamuttaja on ukkoporukka Lieksassa ja yksi niistä on Wanhalieksalainen.

      • Ei tässä jouva jatkuvasti Kären paariin kokoontumaan, meillä on videoneuvottelut akselilla Espoo, Vantaa ja Lieksa.


      • mummonpyörä
        rotestimökinpoika kirjoitti:

        Ei tässä jouva jatkuvasti Kären paariin kokoontumaan, meillä on videoneuvottelut akselilla Espoo, Vantaa ja Lieksa.

        Nyt sen paljasstit sinäö ja vannhazqaza lkieksalainen ja kamujuutttajasz on sazamana häiskkkä-a


      • mummonpyörä kirjoitti:

        Nyt sen paljasstit sinäö ja vannhazqaza lkieksalainen ja kamujuutttajasz on sazamana häiskkkä-a

        Kirjoittamasi teksti lienee jotakin ugrilaiseen kielikuntaan kuuluvaa kieltä. Veikkaisin sen olevan vodkalaista perua.


      • Voi olla Stolishnajan läänistä tuo kieli?


      • ruskisoldat kirjoitti:

        Voi olla Stolishnajan läänistä tuo kieli?

        Olemme molemmat hyvin lähellä alkulähteitä. Lääni vaikuttaa oikealta, koska siellä harrastavat vodkan kieltä ainakin paatuneimmat kielentaitajat.


      • älä.kamu.saivartele
        wanha_lieksalainen kirjoitti:

        Olemme molemmat hyvin lähellä alkulähteitä. Lääni vaikuttaa oikealta, koska siellä harrastavat vodkan kieltä ainakin paatuneimmat kielentaitajat.

        kyllä sullä itselläkin sattuu joskus virheitä tuokin on täynnä kieli oppi virheitä


      • wanha_lieksalainen kirjoitti:

        Kirjoittamasi teksti lienee jotakin ugrilaiseen kielikuntaan kuuluvaa kieltä. Veikkaisin sen olevan vodkalaista perua.

        Minä kyllä veikkaisin tuon olevan Itä-Ugrilaista kosgiskorva ryhmään kuuluvaa Virunvalgee muotoa.


      • jalluako.olisi
        kamuttaja kirjoitti:

        Minä kyllä veikkaisin tuon olevan Itä-Ugrilaista kosgiskorva ryhmään kuuluvaa Virunvalgee muotoa.

        Melkein samoilla linjoilla mutta luulen punnkulandian kielen vaikuttaneen hieman tuohon ääntämiseen.


    • näin.oon

      Samaa sakkia kaikki siniset

    • mummonpyörä

      Kyly koko päivän kotona mutta huomenna pääsen kotiin

    • kaikillekuvia

      Nyt on lisätty kuvia myös Museoviraston sivuille www-finna.fi
      Sieltä löytyy vanhoja ja uudempia Lieksakuvia.

      • eukko.on.äkänen

        Nuille sivuille kun eksyy niin siinä keitto moneen kertaan jiähtyy.


      • vai.mittee
        eukko.on.äkänen kirjoitti:

        Nuille sivuille kun eksyy niin siinä keitto moneen kertaan jiähtyy.

        Tarkotatko lieksan sivuja


    • olen.sherifi

      Kazmmmuttaja on hullllu juopppo rytkälle työnnnän sen huommenna muhelinpurrrroioon

      • Toivonliitto

        Jo on nomikäänsherffi taas pahasti sekaisin lasolista.


    • olen.varma.asiasta

      Joku vain yrittää esittää sheriffiä..

    • minäkin.espoo

      Oletko Kamuttaja vielä jossain työssä vaikka sivutoimisesti?

      • voitko.kertoa

        Oletko vai et viitsisitkö vastata?


      • voitko.kertoa kirjoitti:

        Oletko vai et viitsisitkö vastata?

        Olen eläkkeellä.
        Pidän joskus keikkaluonteisesti terveyden sallimissa rajoissa luentoja.
        Nyt on kovasti kyselty koska taas jaksan.
        Kirjoittelen myös muutaman alan julkaisuihin artikkeleita silloin tällöin.


      • kamuttaja kirjoitti:

        Olen eläkkeellä.
        Pidän joskus keikkaluonteisesti terveyden sallimissa rajoissa luentoja.
        Nyt on kovasti kyselty koska taas jaksan.
        Kirjoittelen myös muutaman alan julkaisuihin artikkeleita silloin tällöin.

        Sen verran lisää, että niitä luentojani löytyy netistäkin.


      • mummonpyörä
        kamuttaja kirjoitti:

        Sen verran lisää, että niitä luentojani löytyy netistäkin.

        milllä hakusannnla


    • Hakusanalla:Luento

      • lippis.hävisi.mähköllä

        ylöytty jo hissrtoriasta puhhhu


      • lippis.hävisi.mähköllä kirjoitti:

        ylöytty jo hissrtoriasta puhhhu

        Hyvä kun löysit, no viisastuitko?


      • TUSKINpa

        Kyllä teit hyvän vedon ruskisoldat sai törppö mitä ansaitsi. Tajusikohan se


      • TUSKINpa kirjoitti:

        Kyllä teit hyvän vedon ruskisoldat sai törppö mitä ansaitsi. Tajusikohan se

        Hyvä Ruskisoldat!


    • hannu.hakkeri

      Kyllä luentoja löytyy kun tietää alan ja minä sain velipojalta vihjeen.

    • ystävänne
      • Minä tykkään tuosta laulusta, ja joskus laulelenkin sitä, varsinkin suvun "pikkuväelle".


      • shrfi

        Joskus minusta tuntuu, että "pikkuväki" on monninkerroin oivallustansa vastaanottavampi, kuin vanhat kanat tai kukot, jotka ovat luisuneet ymmärryksestä.


    • ystävänne

      Kiinostuin.

      Lieksan Lehdessä kysyttiin pienoismallin veistäjää. Kiinostukseni heräsi. Vanha juttu nyt. Kuitenkin. Onkos hevosponttooni-pienoismallin asian tuntijoita kehissä? Valemaikat älkööt vaivautuko. Oliko hevosien savotalle ylivienti lautta? Ja oliko suremmissa vesistöissä suurempi tarve tollaasille?

      Nokipojat on ihan k kivoja. Kunhan omille katoileen kiipeäisivät;)

      Sanan kate, sanoiksi. Ilman pahaa mieltä.

      • Näin joskus sellaisen jolla vietiin hevosta, ja aikoinaan myös sellaisen jossa hevonen teki jotain työtä lautalla, en muista mitä se pyöritti.
        Niitä en osaa veistää, vaikka olen aikoinaan harrastuksena veistänyt puusta ihmisten ja eläinten hahmoja.


      • ystävänne

        Taltta vai koverriin?


    • toinen.ystävänne

      Anteeksi.

      Tässä korjattu versio. Ei tartte sitte kikkailla;)

      Kiinnostuin.

      Lieksan Lehdessä kysyttiin pienoismallin veistäjää. Kiinnostukseni heräsi. Vanha juttu nyt. Kuitenkin. Onkos hevosponttoni-pienoismallin asian tuntijoita kehissä? Valemaikat älkööt vaivautuko. Oliko hevosien savotalle ylivienti lautta? Ja oliko suuremmissa vesistöissä suurempi tarve tolloaasille?

      Nokipojat on ihan k kivoja. Kunhan omille katoilleen kiipeäisivät;)

      Sanan kate, sanoiksi. Ilman pahaa mieltä.

      • muistelua

        Hevosponttuu oli uitossa käytettävä apuväline. Uittoreitin varrella oli osuuksia, joissa ei ollut virtausta, esimerkiksi järviosuudet. Puut koottiin puomin sisälle, josta muodostui pyräs.

        Kiinteä suurehko lautta (ponttuu) kytkettiin hinattavaan pyrääseen.
        Ponttuun päällä oli suuri pyörittettävä kela. (vorokki) Kelalla oli pitkä sinkkivaijeri, jonka päässä painava ankkuri.

        Ankkuri pantiin veveeseen ja soudettiin edettävään suuntaan. Soudettaessa kelalla oleva vaijeri (varppi) vapautui seuraten ankkuria. Kun koko varppi oli suorana vedessä, ankkuri heitetiin järven pohjaan.

        Pontuulla olevaa kelaa pöritettiin hevosvoimin. Varppi kietoutui kelalle,ja ponttuu ja hinattavista puista muodostettu pyräs eteni lähestyen ankkura. Kun ankkuri saavutettiin, se nostettiin veneeseen, ja soudettiin eteenpäin.
        Näin toistaen edettiin järven selän yli ja uitettavat puut kulkivat mukana.


      • muistelua kirjoitti:

        Hevosponttuu oli uitossa käytettävä apuväline. Uittoreitin varrella oli osuuksia, joissa ei ollut virtausta, esimerkiksi järviosuudet. Puut koottiin puomin sisälle, josta muodostui pyräs.

        Kiinteä suurehko lautta (ponttuu) kytkettiin hinattavaan pyrääseen.
        Ponttuun päällä oli suuri pyörittettävä kela. (vorokki) Kelalla oli pitkä sinkkivaijeri, jonka päässä painava ankkuri.

        Ankkuri pantiin veveeseen ja soudettiin edettävään suuntaan. Soudettaessa kelalla oleva vaijeri (varppi) vapautui seuraten ankkuria. Kun koko varppi oli suorana vedessä, ankkuri heitetiin järven pohjaan.

        Pontuulla olevaa kelaa pöritettiin hevosvoimin. Varppi kietoutui kelalle,ja ponttuu ja hinattavista puista muodostettu pyräs eteni lähestyen ankkura. Kun ankkuri saavutettiin, se nostettiin veneeseen, ja soudettiin eteenpäin.
        Näin toistaen edettiin järven selän yli ja uitettavat puut kulkivat mukana.

        Kiitos todella hyvästä selvennöksestä.
        Vai sitä ne näkemäni hevoset teki siellä lautalla.


    • ystävänne

      Hyvä keskustelu vaatii voimaa, kautta sävyn ja ymmärryksen. Raadollista on politiikka. Osa osaa, osa ei.

      Minä en harjoittele enää. harjoitan;)
      Lojaalius on. Ja pysyy. Satavuotiaita sotilaita on Lieksassakin. Haudassa osa, elossa olevista en tiedä tarkemmin. Tiedän. Paljon ymmärrystä vaarien vaatisi hoilaten oloksi, että kamu ja Wanhatkin heiluttaisivat jäsenymmärryksensä kanssa kaiken kaikkein oikein. Epäymmärtäjät. Hävetkää.

      Arvostan sanaleikkejä. Eniten arvostan aitoa elämää. Rikkaruohot on tapanani kitkeä puutarhastani;)

    • Guran.myrkkynuolikääpiö

      Kamuttajalta ei kysy kukaan mitään vaan Kamuttajas kysyy....................Kun Kamuttajas kysyy niin trollit ja nikkivarkaat jäykistyy pelosta ja veri hyytyy suonissa................. Ääni hyydyttää veren suonissa ja kauhun vallassa hänelle vastataan.............Trollit ja nikkivarkaat saavat olla kiitollisia hänelle jos Kamuttajas ei vie heitä Piiroislouhille Pääkalloluolaansa bandarien nuolien maalitauluksi......................Häiriköt VAVISKAA.

    • Olen lomalla ja minua tuuraa Uuno Turhapuro.

    • loeri

      Tunnetkos kamuuttaja loirin minä tunnen.

    • Minäkin tunnen Loirin, mutta Loiri ei tunne minua eikä moni muukaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      310
      7041
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2154
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1591
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      26
      1403
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1113
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      989
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      833
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      47
      818
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe