Dieselkone aina paras!

voimasavua

Kyllä itku pääsee kun joskus koeajaa nykyajan ahdetun bensakoneen. Heikkoa vääntöä ja ei kulje mihinkään. Olipa sitten 1,0 tai 2,0 aivan sama. Diesel taas linkoaa auton voimalla eteenpäin ja se näkyy nopean turvallisina ohituksina. Ja dieselin litrahinta on aina vaan halvempaa kuin bensa, ja ei tarvi tankata alvariinsa. Hölmöjä ihmiset kun ovat alkaneet vaihtaa dieselinsä bensakoneisiin joidenkin tuulesta temmattujen dieselviha-uutisten takia. Dieselillä kulkee autot ja bensalla pestään maalipensselit.

81

1088

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Extorikauppias

      On silkkaa juhlaa pistää lappu lattiaan ja Mercedes 200D syöksyy ohitukseen, voi sitä ohikiitävää riemua...

      • hitaampiparempi

        Se on vähän niinku seksissä eli mitä pitempi esileikki, sitä paremmalta tuntuu.


      • nokivasara

        Kyllä mä oon 05 200cdi (pikkusen "räpelletty") mersulla ehtinyt ihan hyvin, penkissä 168hv/364nm, isäukon 09 1,8 avensis on aika paljo tahmeempi.


      • TheKole
        nokivasara kirjoitti:

        Kyllä mä oon 05 200cdi (pikkusen "räpelletty") mersulla ehtinyt ihan hyvin, penkissä 168hv/364nm, isäukon 09 1,8 avensis on aika paljo tahmeempi.

        Oletko ajanut 200D ?

        200CDi onkin ihan eri auto......


    • Ei mitään sähköautoja tai muuta huu-haata kannata ajatellakkaan. Dieseli on ainut järkevä vaihtoehto kaikkiin autoihin. Dieleleitten todellinen polttoaineen kulutuskin on huomattavasti pienempää kuin bensakoneitten. Mersun 3 litran V6 dieselkone on kaikkein paras.
      Dieselvero vain on täyttä ryöstöä, eikä sittä kukaan tunnu välittävän.

    • aamullatöihin

      No jaa, kuljen työmatkat bensa-autolla, kulutus 4,8-5,5 sadalla.

      • q-mittari

        Sanoppa nyt millainen auto sulla on ja millaista ajoa ajat.
        Laske vielä se kulutus useemman tankkauksen ja kilometrien mukaan, äläkä luota siihen valehtelevaan autos tietokoneeseen.


      • uusipoloilija

        Minullakin bensan kulutus on näin talvella pyörinyt tuossa haarukassa. Yleensä tulos piripintaan tankkauksesta toiseen on ollut 5,3 litraa per sata km. Ajotietokone tosin ilmoittelee pitkän ajan kulutukseksi jatkuvasti 4,9-5,0 litraa, joten siihen ei parane luottaa. Syksyllä meni hiukan vähemmän, silloin ei tarvinnut noita sähkövastuksia kuumennella ja ehkä lyhyempi tyhjäkäyntiaikakin vaikutti.

        Moottoritieajoa vähentämällä voisi pienentää kulutuslukemia, mutta autohan on hankittu käyttöä varten, eikä pihistelyn maksimoimiseksi. Vääntöä saisi olla hiukan enemmän kuin 95 Nm:n huippulukema 3 tonnin kierroksilla; Kolminumeroinen lukema olisi mukavampi käytössä. Kone on ahtamaton 3-sylinterinen 1,0 55 kW, siihen verrattuna edellinen 1,2 51 kW väänsi 112 Nm:llä paremman ajokokemuksen.

        Dieseliä olen joskus harkinnut, mutta sitten olisi pitänyt laittaa monta tonnia enemmän autoon kiinni, ja bensalla aina ajaneena on pieni kynnys vaihtaa erilaiseen tekniikkaan. Tiedossa olisi hehkuttamista ja talvilaatujen ihmettelyä, ja kun ei ole myöskään pistokepaikkaa hankittuna, en tiedä lähtisikö se edes kovemmilla pakkasilla käyntiin. Mitään keulapahviakaan ei kiinnosta lähteä askartelemaan.


      • Igolstadin_Rinkula
        uusipoloilija kirjoitti:

        Minullakin bensan kulutus on näin talvella pyörinyt tuossa haarukassa. Yleensä tulos piripintaan tankkauksesta toiseen on ollut 5,3 litraa per sata km. Ajotietokone tosin ilmoittelee pitkän ajan kulutukseksi jatkuvasti 4,9-5,0 litraa, joten siihen ei parane luottaa. Syksyllä meni hiukan vähemmän, silloin ei tarvinnut noita sähkövastuksia kuumennella ja ehkä lyhyempi tyhjäkäyntiaikakin vaikutti.

        Moottoritieajoa vähentämällä voisi pienentää kulutuslukemia, mutta autohan on hankittu käyttöä varten, eikä pihistelyn maksimoimiseksi. Vääntöä saisi olla hiukan enemmän kuin 95 Nm:n huippulukema 3 tonnin kierroksilla; Kolminumeroinen lukema olisi mukavampi käytössä. Kone on ahtamaton 3-sylinterinen 1,0 55 kW, siihen verrattuna edellinen 1,2 51 kW väänsi 112 Nm:llä paremman ajokokemuksen.

        Dieseliä olen joskus harkinnut, mutta sitten olisi pitänyt laittaa monta tonnia enemmän autoon kiinni, ja bensalla aina ajaneena on pieni kynnys vaihtaa erilaiseen tekniikkaan. Tiedossa olisi hehkuttamista ja talvilaatujen ihmettelyä, ja kun ei ole myöskään pistokepaikkaa hankittuna, en tiedä lähtisikö se edes kovemmilla pakkasilla käyntiin. Mitään keulapahviakaan ei kiinnosta lähteä askartelemaan.

        "Tiedossa olisi hehkuttamista ja talvilaatujen ihmettelyä, ja kun ei ole myöskään pistokepaikkaa hankittuna, en tiedä lähtisikö se edes kovemmilla pakkasilla käyntiin. Mitään keulapahviakaan ei kiinnosta lähteä askartelemaan"

        Uudemmat dieselit käynnistyvät vain yhtä nappia kerran painamalla, muuta sinun ei tarvitse tehdä. Hehkutuksen hoitaa tietokone. Pumpuilla on pääsääntöisesti aina alueelle oikean laatuista dieseliä, ei tarvitse murehtia. Maskisuojan saa liikkeestä, ei tartte askarrella, jos ei penniä halua venyttää. Mulla ei ole lämmitysmahdollisuutta kotona, mutta ok lähtenyt -25 pakkasilla käyntiin.


      • uusipoloilija
        Igolstadin_Rinkula kirjoitti:

        "Tiedossa olisi hehkuttamista ja talvilaatujen ihmettelyä, ja kun ei ole myöskään pistokepaikkaa hankittuna, en tiedä lähtisikö se edes kovemmilla pakkasilla käyntiin. Mitään keulapahviakaan ei kiinnosta lähteä askartelemaan"

        Uudemmat dieselit käynnistyvät vain yhtä nappia kerran painamalla, muuta sinun ei tarvitse tehdä. Hehkutuksen hoitaa tietokone. Pumpuilla on pääsääntöisesti aina alueelle oikean laatuista dieseliä, ei tarvitse murehtia. Maskisuojan saa liikkeestä, ei tartte askarrella, jos ei penniä halua venyttää. Mulla ei ole lämmitysmahdollisuutta kotona, mutta ok lähtenyt -25 pakkasilla käyntiin.

        "Pumpuilla on pääsääntöisesti aina alueelle oikean laatuista dieseliä, ei tarvitse murehtia."
        Paitsi silloin, kun pääsääntö ei olekaan voimassa?

        "Maskisuojan saa liikkeestä, ei tartte askarrella, jos ei penniä halua venyttää."
        Tjoo. Tosin se maksamisen lisäksi kuulemma pitää muistaa ottaa pois konepesuun ajettaessa.

        "Mulla ei ole lämmitysmahdollisuutta kotona, mutta ok lähtenyt -25 pakkasilla käyntiin."
        Ei siis polttoainetoimistakaan? Kiva juttu, toivottavasti muutkin dieselit lähtevät.

        Luulen kuitenkin, että dieselvaihe jää kohdallani kokonaan pois, ja valinta tulee jatkossa olemaan kaasu-, vety- tai sähköauto.


      • Igolstadtin_Rinkula

        Kyllä se mullakin bensahybridi tulee olemaan. Maskisuojaa en ole koskaan ottanut keulalta kun pesuun ajanut. Mulla liian lyhyttä ajoa, jotta polttoainelämmitin olisi järkevää, söisi vaan akun tyhjäksi.


      • uusipoloilija kirjoitti:

        "Pumpuilla on pääsääntöisesti aina alueelle oikean laatuista dieseliä, ei tarvitse murehtia."
        Paitsi silloin, kun pääsääntö ei olekaan voimassa?

        "Maskisuojan saa liikkeestä, ei tartte askarrella, jos ei penniä halua venyttää."
        Tjoo. Tosin se maksamisen lisäksi kuulemma pitää muistaa ottaa pois konepesuun ajettaessa.

        "Mulla ei ole lämmitysmahdollisuutta kotona, mutta ok lähtenyt -25 pakkasilla käyntiin."
        Ei siis polttoainetoimistakaan? Kiva juttu, toivottavasti muutkin dieselit lähtevät.

        Luulen kuitenkin, että dieselvaihe jää kohdallani kokonaan pois, ja valinta tulee jatkossa olemaan kaasu-, vety- tai sähköauto.

        > Paitsi silloin, kun pääsääntö ei olekaan voimassa?

        Tuo tapahtuu lähinnä jos autolla ajetaan todella vähän talven tullessa. Syksyllä jos tankkaa ja seuraavan kerran helmikuussa, voi olla ongelmia jo joulun jälkeen...

        Sähköautoa (sellaista toimivaa konseptia edes) odotellessa, diesel on enemmän ajavalle järkevin vaihtoehto. Ajomukavuuden perusteella hakkaa bensat mennen tullen...


      • uusipoloilija
        TheRat kirjoitti:

        > Paitsi silloin, kun pääsääntö ei olekaan voimassa?

        Tuo tapahtuu lähinnä jos autolla ajetaan todella vähän talven tullessa. Syksyllä jos tankkaa ja seuraavan kerran helmikuussa, voi olla ongelmia jo joulun jälkeen...

        Sähköautoa (sellaista toimivaa konseptia edes) odotellessa, diesel on enemmän ajavalle järkevin vaihtoehto. Ajomukavuuden perusteella hakkaa bensat mennen tullen...

        Siis pääsäännöllähän viitattiin tuossa siihen mitä pumpuilla tarjotaan, johon autoilija ei voi vaikuttaa.

        Uutinen 14.10.2011 vuoden 2010 tapahtumista:
        "Viime vuonna jo marraskuussa saapuneet kovat pakkaskelit yllättivät niin polttoainejakelijat kuin erityisesti dieselautoilijat. Monilla huoltoasemilla alettiin tarjota dieselin talvilaatua kovien pakkasten jo saavuttua, mikä aiheutti autojen hyytymistä." http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000439928.html

        Yleensä mennään pääsäännön mukaan, mutta...


      • uusipoloilija kirjoitti:

        Siis pääsäännöllähän viitattiin tuossa siihen mitä pumpuilla tarjotaan, johon autoilija ei voi vaikuttaa.

        Uutinen 14.10.2011 vuoden 2010 tapahtumista:
        "Viime vuonna jo marraskuussa saapuneet kovat pakkaskelit yllättivät niin polttoainejakelijat kuin erityisesti dieselautoilijat. Monilla huoltoasemilla alettiin tarjota dieselin talvilaatua kovien pakkasten jo saavuttua, mikä aiheutti autojen hyytymistä." http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000439928.html

        Yleensä mennään pääsäännön mukaan, mutta...

        Nykyään tuota ongelmaa ei ole, kesälaatukin kun kestää sen -15 astetta ja talvilaatua alkaa olla myynnissä jo paljon ennen marraskuuta.


      • uusipoloilija
        TheRat kirjoitti:

        Nykyään tuota ongelmaa ei ole, kesälaatukin kun kestää sen -15 astetta ja talvilaatua alkaa olla myynnissä jo paljon ennen marraskuuta.

        Milloin tuollainen kesälaadun muutos on tapahtunut? Olisiko linkkiä esittää?


      • uusipoloilija kirjoitti:

        Milloin tuollainen kesälaadun muutos on tapahtunut? Olisiko linkkiä esittää?

        Tapahtunut kun on siirrytty dieselissä alkoholia enemmän sisältäviin versioihin. Tapahtunut eri huoltoasemilla eri aikoihin. Nesteen prodiesel taisi olla ensimmäinen yleisemmin myyty, nyt myös esim. ABC:n kaikki dieselit ovat vastaavia, jne.


    • omaaakokemusta

      Aloittaja voisi joskus kokeilla Nykybensaturboa voisi yllättyä, siinä missä dieselissä veto katkeaa kuin seinään turbo vaan jatkaa ja jatkaa...

      • Igolstadin_Rinkula

        Sun kannattaisi kokeilla myös muita kuin pikkudieseleitä, 3.0 V6 tdi vetää vakionakin varsin pitkään, saati uudelleenohjelmoituna. Eikä tarvitse vedättää pitkälle kun kiihtyy 1500rpm lähtien kunnolla. Mulla 6. vaihteella 2000rpm mittarissa on 130kmh.


    • Semmmmmmossta

      Jaa ite ajan uudella fordilla missä kiva 2.3 litranen bensanelikko. Vie 9,8litraa satasella joten ihan kohtuu taloudellinen. En tajua niitä jotka itsee bensan hinnan perään tai kulutuksen. Se auto vie mitä se vie ja se ilmottaa kun pitää tankata. Siksihän sitä töissä käydään ettei tartte miettiä bensan hintoja. Minä ajan sen 3 tonnia kuussa eli melko vähän ja tankkaan ainaski kerran viikkoon.

      • Kunnonoeli

        Rs focus? Vai mustang? No kiva peli jokatapauksessa:) kasi veisi vielä mukavammin ja olisi vielä paremmat päästöt jos sitä arvostaa että päästöt on isot. Itse valitsen auton aikalailla sen mukaan että siinä on isot päästöt ja kulutus. Sillon tietää saavansa oikeesti mielenkiintosen auton.


    • rötköttää

      Diesel koneitakin on niin moneen lähtöön, että kaikki tuskin on mahtavia ajettavia?

    • savonmaan_prinssi

      Sinne ne pensaprutkut jää aina kattomaan takavaloja kun pikkuisen oikeaa jalkaa suoristaa. Ei tarvi vingutella ja kulutus 5-6 satkulle. Alla mulla MB E350 CDI A vm 2012 saksantuontina eli kalleimmat kilsat ajettu. Mukava kutosdiiselin ääni. Berner saisi poistaa pikana Orvon kanssa dieselveron, se on hanurista.

      • hehhhehhheee

        "Alla mulla MB E350 CDI A vm 2012 saksantuontina eli kalleimmat kilsat ajettu"

        Eli saksassa ajettu, pajalla pois kilsat ruuvattu ja suomipojulle saaressa asuneen papan vähenajettuna myyty.

        Onnittelut autovalinnasta !


      • pneumo

        Ja suomipoika kuolaa noiden Reinin rannalle hylättyjen perään.


    • 3255454

      Omassa Buickin 6.6 litraisessa vapaastihengittävässä bensakoneessa on vakionakin 600Nm, pienellä piristyksellä ja suuremmalla kaasuttimella taitaa nykyään olla lähemmäs 700Nm. Kyllä siinä dieselit häviää voimassa. Ja auto siis valmistettu jo vuonna -65 ja silti bensavaparissa enemmän vääntöä kuin 95% nykypäivän dieselhenkilöautoissa. Remmiahtimella taas puhuttaisiin 1000Nm lukemista.

      • Jahevosellapääsee

        Niin ja rapiat 20-30 litraa satasella.... no rahaanhan se vaan on. Tankkauspaikkojakin on tiheässä ainakin täällä etelässä.


      • Igolstadin_Rinkula

        Täällä löytyy dieselistä 300hp/650Nm, ja kulutus 5,3l/100km... En kiellä etteikö kunnon V8 olisi kaikinpuolin miehekäs, ainakin äänen suhteen, mutta ei tuossa voimassa juurikaan hävitä, jos ollenkaan.


      • 23545425
        Jahevosellapääsee kirjoitti:

        Niin ja rapiat 20-30 litraa satasella.... no rahaanhan se vaan on. Tankkauspaikkojakin on tiheässä ainakin täällä etelässä.

        Oikeastaan 11-12l paikkeilla normiajossa. Toki saa sinne 20l tuntumaan jos haluaa.


      • Igolstadin_Rinkula
        23545425 kirjoitti:

        Oikeastaan 11-12l paikkeilla normiajossa. Toki saa sinne 20l tuntumaan jos haluaa.

        Pienellä pääset. Mä en aikaisemmalla Audi S6 4.2 V8 päässyt alle 15l koskaan... Toki jos 100% olisin ajanut 90kmh maantiellä olisi ehkä 11-12l päässyt, mutta ei realistista.
        Vaikkakin tuo edellinen V8 kuluttaa paljon enemmän, niin vuositasolla nykyinen diesel tulee veroineen noin 200€ kalliimmaksi. Diesel luikerteli tänne auton varusteiden takia, joita en silloin bensakoneista löytänyt.


    • eiikinädieseliä

      Traktorit kulkee dieselillä ja autot bensalla.

      • tupaöljy_out

        Jep, tupaöljy ei sovi kun traktoriin ja rekkaan. Hieno henkilöauto menee pilalle dieselrouskuttimella. Siksi aristokraatit ajaa bensakoneella jossa kuiskaava käynti. Ja nyt viranomaiset kieltää dieseleitä joka maassa, kohta meilläkin.


      • Tottakaidiesel

        Bensalla pestään pensselit ja muita tahriintuneita työkaluja.
        Oikeat moottorit eivät käy liuotinpesuainella, vaan dieselillä. Liotin polttoaineena sopii 'neitiautoiluun' ja maitopurkkien hakuun lähikaupasta, mutta normaali ajoihin se ei sovellu kovinkaan hyvin.

        Bensamoottoreilla ajojahan rajoitetaan jatkuvasti saastuneimmissa suurkaupungeissa, esim Kiinassa. Näin on tehty jo vuosikausia. Siellähän ei dieseleitä oikeastaan ole laisinkaan.


    • 2.4STW__

      uusi A4 vie nyt talvella (nollakelissä) 6.5L/100km naftaa. Bemarin vanhempi diesel vei 5.7L samassa ajossa. Ehkä uudempi tekniikka kuluttaa enemmän tai sitten typen oksidien saaminen kuriin on nostanut audin kulutusta. yhtäkaikki audille luvattiin jopa hitusen pienempi kulutus kuin bemarille.
      Samassa Ajossa Aven 1.8L -98 vapari ja nelivaihteinen perinnetomaatti vei 6.6L bensaa.
      Tehoissa on toki eroa mutta melkein 20v uudempi tekniikka ja DSG ynnä diesel pitäisi jotenkin näkyä asiassa.
      Audissa käytän melkeimpä jatkuvasti efficiency modea joka rajoittaa voimankin tuon historiikki aven tasolle.

      • andrev

        Avensis 2015 automaatti bensakoneella vienyt viimeisen kahden vuoden aikana keskim. 6,7 litraa. Ei paha, ottaen huomioon kylmäkäynnistykset ja kaupunkiajon.

        Sitä paitsi eikö kannattaisi varautua dieselautojen mahdolliseen arvonlaskuun, jos Keski-Euroopassa aletaan kieltää dieselautojen käyttö isoimmissa kaupungeissa?


      • bensa_ja_sitten_sähkö
        andrev kirjoitti:

        Avensis 2015 automaatti bensakoneella vienyt viimeisen kahden vuoden aikana keskim. 6,7 litraa. Ei paha, ottaen huomioon kylmäkäynnistykset ja kaupunkiajon.

        Sitä paitsi eikö kannattaisi varautua dieselautojen mahdolliseen arvonlaskuun, jos Keski-Euroopassa aletaan kieltää dieselautojen käyttö isoimmissa kaupungeissa?

        Saksa kieltää dieselit useiden kaupunkien alueella. Meillä pelätään saksantuontiautoissa dieselien buumia kun saksalaisautot halpenevat maassaan ja ne roudataan meille. Sitten meillä dieselien arvo laskee rajusti. Ja entäs kusiruiskut, ne vasta tappaa dieselinnostuksen. Vikaherkkiä ovat rekoissa ja kuorma-autoissa . Hullu vain ostaa nyt meillä dieselin.


      • Igolstadin_Rinkula

        Nuo nykyajan päästöjä vähentävät vekottimet syövät hyötysuhdetta dieseleistä. EGR pukkaa pakokaasua palotilaan puhtaan ilman sijaan ja DPF ahdistaa pakopuolella.


      • dieselialla
        andrev kirjoitti:

        Avensis 2015 automaatti bensakoneella vienyt viimeisen kahden vuoden aikana keskim. 6,7 litraa. Ei paha, ottaen huomioon kylmäkäynnistykset ja kaupunkiajon.

        Sitä paitsi eikö kannattaisi varautua dieselautojen mahdolliseen arvonlaskuun, jos Keski-Euroopassa aletaan kieltää dieselautojen käyttö isoimmissa kaupungeissa?

        koko suomessa ei ole kolmasosaakaan suurkaupungin asukasluvusta, joten hiukan kaukaa haettua...


      • SähköönMatkalla
        bensa_ja_sitten_sähkö kirjoitti:

        Saksa kieltää dieselit useiden kaupunkien alueella. Meillä pelätään saksantuontiautoissa dieselien buumia kun saksalaisautot halpenevat maassaan ja ne roudataan meille. Sitten meillä dieselien arvo laskee rajusti. Ja entäs kusiruiskut, ne vasta tappaa dieselinnostuksen. Vikaherkkiä ovat rekoissa ja kuorma-autoissa . Hullu vain ostaa nyt meillä dieselin.

        Etkö osaa lukea uutisia? Noita kieltojahan on mietitty nimenomaan sekä vanhoihin bensa- että vanhoihin dieselmoottoriautoihin. Näinhän se on muuallakin, joissa rajoituksia suunnitellaan. Dieselit vain painottuvat uutisissa, koska ne ovat yleisin moottorityyppi keskieuroopan maissa.

        Toki erilaiset puhdistustekniika syövät hyötysuhdetta myös dieselmoottoreiden osalta, aivan kuten bensamoottorienkin osalta. Kun nyt onneksi vihdoin ja viimeisin saadaan hiukkassuotimia myös bensa-autoihin, niin sekin syö vielä lisää hyötysuhdetta bensojen osalta.
        Dieseleiden hyötysuhdehan on aivan ylivoimainen bensoihin nähden, noin kaksinkertainen.
        No tästä hyötysuhdeylivoimasta on tietty seurauksiakin. Kasvihuonekaasun osalta dieselien päästöt selvästi alhaisempia, mutta typpikosidipäästöt hieman korkeampia. Nämä kaksi päästöä riippuvat hyötysuhteesta eli jos hyötysuhde kasvaa, niin typpioksidien määräkin kasvaa ja hiilidioksiidimäärä vähenee ja päinvastoin.

        Euro6:n päästörajoissakin tämä on huomioitu. Hiilidioksiidipäästöt on rajattu dieselien osalta 500mg/km ja bensojen osalta 1000mg/km, typpioksidipäästöt dieselien osalta 80mg/km ja bensojen osalta 60mg/km.

        No onneksi ydinvoimalla kyetään tuottamaan tarpeeksi sähköä, jotta sähköautoilu suuressa määrin olisi edes mahdollista. Kunhan joskus ranskalaisten rakentama olkiluoto saadaan käyttöön ja vielä venäläisten pyhäjoki. Molemmissa toki aikatauluvaikeuksia, olkiluoto kymmenkunta vuotta myöhässä ja pyhäjokikin jo reippaan vuoden, vaikka kyse on vasta luvan vaatimasta paperisodasta.

        Ja jos/kun nämä joskus valmistuvat, niin sitten enää muun sähköautojen vaatiman infran rakentaminen. Kyllä se siitä...
        Noita ennen ehtii vielä mukavasti todella vähäpäästöiset biodiesselit tulla laajamittaiseen käyttöön, ne kun eivät vaadi infralta eikä dieselautoilta käytännössä mitään muutoksia.

        Taitaapa olla niin, että minun autoiluni on autoiltu ennenkuin sähkö on yleistynyt koko autoilun pääasialliseksi voimanlähteeksi. Eläkkeelläkin kun jo olen.


      • uusipoloilija

        "Samassa Ajossa Aven 1.8L -98 vapari ja nelivaihteinen perinnetomaatti vei 6.6L bensaa.
        Tehoissa on toki eroa mutta melkein 20v uudempi tekniikka ja DSG ynnä diesel pitäisi jotenkin näkyä asiassa."

        Erikoisia lukemia. '98 Avensiksen 1,8-litraista automaattia on vaikea löytää, mutta 2,0-litraisia on käytettynä pari tarjolla. Vääntöä 178 Nm ja tehoa 94 kW. Omamassa on 1.365 kg. Sen alin eli maantiekulutus ilmoitetaan 7,0 litran suuruiseksi.
        Uusi A4 S tronic (DSG:tä ei ole) 2,0 TDI tarjoaa 320 Nm ja 110 kW. Liikkuu varmasti liukkaammin, vaikka omamassa on 1.540 kg. Ilmoitettu maantiekulutus 3,6 litraa.

        Epäilyttää, että ajo ei ole kuitenkaan ihan samanlaista. Ja jos eroina on, että Audissa on koko ajan päällä automaatti-ilmastointi ja peilinlämmittimet, lisävarusteina polttoainetoiminen lisälämmitin, leveämmät renkaat ja kattoteline, sekä painavammat ihmiset kyydissä ja roinaa tavaratilassa, niin saahan sen kulutuksen nousemaan.


      • huolissaanko
        dieselialla kirjoitti:

        koko suomessa ei ole kolmasosaakaan suurkaupungin asukasluvusta, joten hiukan kaukaa haettua...

        Tuskin Suomeen diesel rajoituksia tuleekaan, ainakaan heti. Kuitenkin Keski-Euroopassa nuo rajoitteet ovat puheenaiheena ja hyvinkin todennäköisiä mahdollisesti jo lähiaikoina.
        Jos esim. pari isoa saksalaista kaupunkia rajoittaa dieselautojen käyttöä voi se jo riittää siihen, että dieselautoista halutaan siellä eroon, ainakin jossain mittakaavassa. No, sehän johtaa hinnan laskuun, kun myyjiä alkaa olla, mutta harva uskaltaa ostaa autoa, jonka käyttöä on rajoitettu.
        Suomen dieselautojen hintaan tällä on se vaikutus, että Keski-Euroopan valtava tarjonta alkaa työntää tänne halpoja dieselautoja ja samalla laskee täkäläisen kannan arvoa.


    • Wössner

      Etanolilla ajetaan ja sellainen 300heppaa löytyy, kulutus pyörii tuossa 10litran molemmin puolin sekalaisessa ajossa, että sopii sitä tulla viivalle sen dieselin kanssa..vara ois tehojakin vielä nostaa, mutta nuo riittää hyvin

      • Tenavallevastaus

        Hienoa! Olet ensimmäinen "tule viivalle"-kommentoija. Onnea ja kymmenen pistettä. Virtuaaliset kukat ja taputukset älykkäästä kommentista
        Klapklapklapklapklapklapklapklapklapklapklapklapklapklap....


    • Ympäristöterroristit

      Itku pääsee kun dieselin haitalliset myrkyt kirvelevät silmissä ulkona liikkuessa.

      • Dr.Salvation

        Mua oksettaa teistä viherpiipertäjistä lähtevät suolistokaasut soija ym. papujen mussutuksen jälkituotoksena.


    • aamullatöihin

      Siis mulla bensavapari auto, japanilainen 1,2 litrainen ja kulutus on ihan laskettua, ei mulla edes ole ajotietokonetta. Auto on kymmenen vuotta vanha. Edellinen tankki oli 690 km ja 35 litraa= hieman päälle viisi litraa. Normaalia työmatka-ajoa valtatiellä ja moottoritiellä.

    • Tietävämpi

      Huutonaurua AP:n kaltaiselle menneisyyteen juuttuneille Diesel Teroille. Kyllä se paras polttomoottori tehon, väännön osalta on etanolilla toimiva moottori. Etanolin avulla saadaan moottorista riippuen jopa yli 200hv lisää tehoa verrattuna tavalliseen bensiiniin ja dieseliin. Takavuosina Esim. Koenigsegg sai remmiahdetusta CCXR 4.7l V8 moottorista tehoa noin 806hv bensalla. Etanolilla sama remmiahdettu 4.7l V8 moottori tuotti noin 10018hv, 1060Nm.

      Ulkomaillakin autojen virittäjätkin suosivat nykyään etanolia, koska etanoli mahdollistaa vapaasti hengittävässä moottorissa aiempaa suuremmat moottorin puristussuhteet. Turboahdetussa moottorissa suuremmat ahtopaineet. Tähän on syynä etanolin korkeamman puristuksen keston lisäksi etanolissa(etanoli imee itseensä vettä ilmasta) olevan veden höyrystyminen sylinterien palotiloissa. Tämä etanolista höyrystynyt vesi jäähdyttää hieman sylinterien palotilojen lämpötilaa, vähentäen riskiä moottorin tuhoutumisesta.

      • Tenavallevastaus

        Matkasi taitavat olla pillurinkiä kylän etanoliaseman ympärillä. Montako etanolin myyntipistettä on Ivalossa?
        Eihän sitä kotikylältä mihinkään tarvitse lähteä...


    • tiisseliä

      Saastuttamisessa tiisseli on ylivoimaisesti paras siksi ne pian kielletään, kohta vähän käytetyt on halpoja. Miksi F1 autoissa ei ole tiisseliä?

      • Tenavallevastaus

        Miksi rakennuksia ei lämmitetä bensiinillä?


      • erastoinen
        Tenavallevastaus kirjoitti:

        Miksi rakennuksia ei lämmitetä bensiinillä?

        Koska bensiiniä käytetään henkilöautoissa, dieseliä työkoneissa ja lämmittimissä.


    • Teslalla

      Ei ole vielä rinnalle tullut, ja uskon ettei suomessa tulekaan mitään polttomoottori- autoa joka suomen nopeusrajoituksien puitteissa kiihtyisi paremmin.
      Että mopoja kaikki historialliset polttomoottorit oli se sitten bensa tai diesel.

      • Igolstadin_Rinkula

        0-100kmh lienet oikeassa, mutta 80-120kmh en olisi niin varma enää. Anyway, kiva auto, mutta ei rahaa tai latauspaikkaa tuollaiselle.


      • piipaapiipaa

        Tesla palaa myös ennätysajassa, voi sitä käryn määrää


      • GTRNitro

        Elvis on täällä. Aplodit Teslalle! Uhoa kyllä riittää vaikka koko kylän tarpeiksi.


    • enotadieseliäenään

      MInä olen kyllä yllättynyt positiivisesti.

      Olen ajanut edeltävillä kahdella mersulla joissa cdi koneet toinen oli 270cdi ja toinen 220cdi.

      Möin pois dieselin ja siiryin bensaan ihan tuossa viime puolen loppupuolella,ilokseni koin kuinka hyvä oli ja on saab 9-3 turbo 2.0 sport,tämä on niitä vanhan kansan saabeja eli 9000 kone turbolla.

      Hyvä vääntö ja kulku ja läämmin,siis kun kyseessä on talvea näinkin paljon ja meillä oli jo -33.5 pakkasta niin hiki oli saabissa ajella ,ei tätä tuu diesel autoissa vastaan noilla ilmoilla.

      Kulutus on mitattuna 7.5 l sadalla jouhevaa ajoa,vilkaisin juuri mittarista tuossa äsken,puoli tankkia jäljellä 500km ajettuna,saabissa ketjulla jakopää.

      Kun sitten menen tankille niin bensa ja diesel on saman hintaista meillä,20 km tankille,toisella puolen rajan se maksaa noin 50c-60centtiä litra.

      Minulla ei ole ikävä mersua ja dieseliä,tälläinen turbo menee 220km tunnissa ja alustaltaan parempi huonoilla teillä kuin e tai c sarjan mersu.

      Lämpöisyys on myös ihan toista luokkaa ettei tee mieli mennä enään jääkaappiin tuntikausiksi,nopea lämpeäminen tuo riemun heti aamusta.

      Lisäksi nuo saabit on naurettavan halpoja ostaa,niissä ei ole murheita suuttimien kanssa ym kokoamista ,autot on todella lujia,400000km ei ole saabille vielä murhe vaikka on bensa auto.

      Diesel veroa ei ole ja ajaminen maksaa noin 4 euroa 100km polttoaineiden suhteen.

      • enotadieseliäenään

        Lisäksi saabilla voi ajaa bioetanolilla joka maksaa paljon vähemmän kuin bensa,ja saabista saa voimaa hetkessä mielnsä mukaan melkein.

        200hp-300hp ei ole olenkaan poikkeus noissa autoissa.


      • HP-ketsuppi
        enotadieseliäenään kirjoitti:

        Lisäksi saabilla voi ajaa bioetanolilla joka maksaa paljon vähemmän kuin bensa,ja saabista saa voimaa hetkessä mielnsä mukaan melkein.

        200hp-300hp ei ole olenkaan poikkeus noissa autoissa.

        "200hp-300hp"

        Mitä nää ketsupit liittyy autoiluun?


    • eimaksapaljoa

      En missään tapauksessa enään kajoa dieseliin,ajat on muuttuneet ja muuttumassa oikeastaan kokonaan.

      Ei kannata kärvistellä kylmissä autoissa jos on vaihtoehtoja,minulla ainakin tulee olemaan aina bensa auto ja siinä turbo ja saab se on.

      Polleja voi saada saabiin mielin määrin melkein,700hv tai yli 800hv jos haluaa näyttää mersulla kaapin paikan.

      Monetkaan ei vaan tajua halvalla voi saada hyvän auton.

      https://www.youtube.com/watch?v=kRKPBIJEP1c

      • Igolstadin_Rinkula

        Turhan paljon polleja vajaavetoiseksi...


      • 2.4STW__

        Miten tuo tehomäärä liittyy hyvään autoon?
        Ennemmin
        - ergonomia
        - istuinmukavuus
        - melu
        - radion äänenlaatu
        - kuorman sidonta kuten kassikouut
        - mittariston luettavuus kun siihen paistaa aurinko
        - aurinkolippojen toiminta, myös sivulle
        - automaatin mukavuus ja huomaamattomuus
        jne...

        On paljon asioita mitkä tekee hyvän / huonon auton ennemmin kuin iso/pieni teho.
        Vähän kuin väittäisi että wateilla on jotain tekemistä äänenlaadun kanssa :-)


      • 320hp
        2.4STW__ kirjoitti:

        Miten tuo tehomäärä liittyy hyvään autoon?
        Ennemmin
        - ergonomia
        - istuinmukavuus
        - melu
        - radion äänenlaatu
        - kuorman sidonta kuten kassikouut
        - mittariston luettavuus kun siihen paistaa aurinko
        - aurinkolippojen toiminta, myös sivulle
        - automaatin mukavuus ja huomaamattomuus
        jne...

        On paljon asioita mitkä tekee hyvän / huonon auton ennemmin kuin iso/pieni teho.
        Vähän kuin väittäisi että wateilla on jotain tekemistä äänenlaadun kanssa :-)

        kyse ei olekaan hyvästä autosta vaan hyvästä moottorista


    • Go.green

      Hiljattain esitettiin radiossa tutkimus, jonka mukaan Suomessa kuolee vuosittain yli 1500 ihmistä ilmansaasteisiin, joista suurin osuus on liikenteestä lähtöisin ja juuri dieselien pöllyttämästä typenoksidista oli kyse.
      Ei siis ihme, jos Helsingissäkin tulee kieltoja ja rajoituksia dieselautoliikenteelle ihan lähivuosina. Kuntavaalien jälkeen nähdään, pääsevätkö vihreät nostattamaan osuuttaan ja se olisi myrkkyä polttomoottoriautoilulle.
      Suunta näkyy jo nyt Helsingin liikenteessä, paljon enemmän uusia hybridi- ja sähköautoja kuin vuosi sitten. Myös julkisissa latauspisteissä on usein autoja latautumassa.

      • Heivaari

        Tuohon suuntaan puhui autokauppiaskin, kun pähkäilin bensan ja dieselin välillä. Dieseleitä ei kuulema mene enää kuin firmojen autoiksi, yksityiset ei uskalla ostaa.
        En ostanut kumpaakaan, vaan odottelen jos tuolla veropuolella tapahtuisi jotain.


      • pensalla_mennään
        Heivaari kirjoitti:

        Tuohon suuntaan puhui autokauppiaskin, kun pähkäilin bensan ja dieselin välillä. Dieseleitä ei kuulema mene enää kuin firmojen autoiksi, yksityiset ei uskalla ostaa.
        En ostanut kumpaakaan, vaan odottelen jos tuolla veropuolella tapahtuisi jotain.

        Samaa sanoi minulle myyjä. Dieselin kysyntä uusissa keskikoon autoissa ja cittareissa on vähentynyt merkittävästi. Myyjäkin suositteli bensaversiota, itselläni tulee ajoa 20 tkm vuodessa ja myyjä totesi että jos ajaa vasta yli 30 tkm vuodessa tulee halvimman mallinen dieselversio edullisemmaksi. Hänkin epäili että Helsingissä otetaan tulevaisuudessa käyttöön muun Euroopan tapaiset dieselrajoitukset ja dieselien arvo ei pysy vähäruokaisen bensaversion kanssa samassa suhteessa vaan arvo tippuu nopeammin. Niinpä päädyin itse bensaversioon. Nykyajan turboahdetuissa bensoissa on tarpeeksi vääntöä mutta sen lisäksi myös kierrosherkkyyttä. Eikä tarvitse lähteä sen takia kerran viikossa ajamaan pidempi matka että hiukkassuodatin tekisi polton ja egr-venttiili pysyisi puhtaana, tai sitten huolehtia dieseleissä melkein välttämättömän webaston pätkäajossa tapahtuvaa herkkää karstoittumista ja siten vikaantumista. Nyt kun uusissa alkaa olla lähes kaikissa jo myös kusiruiskut, on vikaherkkyys moninkertainen bensakoneiseen verrattuna.


    • Paremmuudesta_viis

      Olen ajellut kohta 48 vuotta bensalla ja niin ajan edelleenkin.

      Parhaimmillaan tuli noin 30 tkm vuodessa. Silloin valintani olisi ollut diesel, jos polttoaine olisi pitänyt maksaa itse. Onneksi ei tarvinnut, kun silloin ajeltiin työsuhdepelillä.

      Ensimmäisen ahdettuni ostin v. 2008. Siinä otettiin 1,4 litrasta 160 hv kahdella ahtimella (mekaaninen ahdin turbo). Täyteläistä vetoa ja vääntöä 240 Nm laajalla skaalalla 1500–4500 rpm, suorituskykyä minun tarpeisiini riittävästi.

      Nykyistä autoa ostaessani harkitsin dieseliä, mutta vähäiseksi (alle 15 tkm / vuosi) käyneet ajot eivät tätä puoltaneet. Valinta tapahtui 1,6- ja 2-litraisten bensaturbojen välillä. Päädyin pienempään. Tehoa on maltilliset 156 hv, mutta mukavanmuhjakka vääntö 250 Nm @ 1200–4000 rpm tekee arkiajosta lupsakan vaivatonta ja kulkupuoli riittää tarpeisiini oikein hyvin. 2-litraisen hinta- ja kulutusero ei olisi ollut sinänsä kummoinenkaan, mutta vakuutusmaksut taitavat korreloida ikävällä tavalla iskutilavuuden kanssa... En kuitenkaan tullut käyttäneeksi vakuutusmaksulaskuria selvittääkseni asiaa tarkemmin enkä kadu valintaani.

      Vaihteistona automaatti, totta kai!

      Dieselin valitsemalla olisin päässyt pienemmillä polttoainekuluilla, mutta vuotuisen dieselveron määrällä ostaa toisaalta useamman tankillisen bensaa.

      Dieselmoottorin vääntölukemat ovat kieltämättä komeammat, mutta on muistettava, että dieselmoottori on harvakäyntisempi ja sen vääntöetu ”tapetaan” harvemmalla vaihteiston vetopyörästön kokonaisvälityssuhteella. Vasta vetävillä pyörillä vaikuttava vääntömomentti kuljettaa ja kiihdyttää autoa, ja se on samantehoisilla bensa- ja dieselmoottorilla ihan samaa luokkaa.

    • Eiköfaktatkelpaalainkasn

      Eikö nämä dieselkielloista ja dieselpäästöistä höpisevät todellakaan osaa lukea, vai onko kyse puhtaasti tahallisesta trollaamisesta jostain kumman syystä tai toisesta? Epäilen vahvasti jälkimmäistä, koska tietoa on kyllä saatavilla jos sitä haluaa saada.

      Ei diesel ole katoamassa mihinkään mistään. Päinvastoin. Nuo jossain poliitikkojen suunnittelemat kiellotkin koskevat sekä BENSA- että dieselautoja. Siis niitä vanhoja, jotka eivät täytä nykymääräyksiä.

      Myös bensa-auto tuottaa typpioksideja, vaikkei ihan yhtä suuria määriä kuin diesel. Toisaalta bensa taasen tuottaa huomattavasti suuremmat kokonaispäästöt ja nimenomaan kasvihuonekaasupäästöjen vuoksi.

      Kun suunta jätteistä tuotettuihin biopolttoainesiin ennen polttomoottorien hautaamista (ja tähän menee vielä pitkä aika), niin diesel on tässäkin täysin ylivoimainen päästöjen vähyyden suhteen. Eikä useimpiin moottoreihin tarvitse tehdä juuri mitään muutoksia, joihinkin korkeintaan muuttaa säätöjä.

      • hohhoijakkaa

        Maailma vaan on täynnä tietoa dieselin kurjasta tulevaisuudesta, ei sitä voi olla huomaamatta, ehkä olisi aika jo sinunkin. Oslo, Pariisi, Madrid, Ateena ...


      • diesel_antiikkia

        Jaa että et halua uskoa dieselkiellon faktaa? Minkäs sille voi. Varmasti harmittaa jos on maksanut kalliin hinnan dieselmallista, maksaa dieselveroa vaikka litrahinnat hyvin lähellä toisiaan ja saa kestettäväkseen dieselauton tietyt hankaluuden arjessakin (dpf-polton sattumanvaraisuus eli riski että se ei ehdi tapahtua loppuun, egr, adblue) ja jatkossa huonon jälleenmyyntiarvon ja ajokiellot. Faktaa on että Pariisi kieltää dieselit, Lontoossa dieselautoille tulee nyt yli 10 eur/ajokerta lisämaksu tietulliin, ja meilläkin Helsinki aikoo harkita jatkossa dieselkieltoa kun ilmanlaatu heikkenee katukuiluissa.


      • Eiköfaktakelpaalainkaan
        hohhoijakkaa kirjoitti:

        Maailma vaan on täynnä tietoa dieselin kurjasta tulevaisuudesta, ei sitä voi olla huomaamatta, ehkä olisi aika jo sinunkin. Oslo, Pariisi, Madrid, Ateena ...

        Mitäpä jos lukisit jutuista muutakin kuin otsikot?
        Koitapa jaksatko.


      • Eiköfaktakelpaalainkaan
        diesel_antiikkia kirjoitti:

        Jaa että et halua uskoa dieselkiellon faktaa? Minkäs sille voi. Varmasti harmittaa jos on maksanut kalliin hinnan dieselmallista, maksaa dieselveroa vaikka litrahinnat hyvin lähellä toisiaan ja saa kestettäväkseen dieselauton tietyt hankaluuden arjessakin (dpf-polton sattumanvaraisuus eli riski että se ei ehdi tapahtua loppuun, egr, adblue) ja jatkossa huonon jälleenmyyntiarvon ja ajokiellot. Faktaa on että Pariisi kieltää dieselit, Lontoossa dieselautoille tulee nyt yli 10 eur/ajokerta lisämaksu tietulliin, ja meilläkin Helsinki aikoo harkita jatkossa dieselkieltoa kun ilmanlaatu heikkenee katukuiluissa.

        Niin, minähän nimenomaan uskonkin faktoihin. Faktat kyllä selviää lukemalla itse artikkelitkin otsikoiden lisäksi. Koitapa huviksesi vaikkapa nousta kielloista.
        Tämä koskee myös noita väitteitäsi dieseleiden 'ongelmista'. Vikoja ja ongelmia saattaa olla myös dieseleissä eli ei ne ole vain bensa-autojen yksinoikeus.

        Totta kai dieselvero harmittaa maksun yhteydessä kuten muutkin verot. Sehän korvautuu hyvinkin nopeasti taasen tankilla yleensä noin 15-20 sentin hintaerolla/litra ja selvästi harvemmilla tankkauskerroilla. Sitä nopeammin mitä enemmän ajaa.
        Muuten omat cittarini osalta ero vastaavaan bensaan oli melkoisen olematon ja hyöty tulee selvästi parempana vaihtoarvona taas kerran.


      • dieselvero
        Eiköfaktakelpaalainkaan kirjoitti:

        Niin, minähän nimenomaan uskonkin faktoihin. Faktat kyllä selviää lukemalla itse artikkelitkin otsikoiden lisäksi. Koitapa huviksesi vaikkapa nousta kielloista.
        Tämä koskee myös noita väitteitäsi dieseleiden 'ongelmista'. Vikoja ja ongelmia saattaa olla myös dieseleissä eli ei ne ole vain bensa-autojen yksinoikeus.

        Totta kai dieselvero harmittaa maksun yhteydessä kuten muutkin verot. Sehän korvautuu hyvinkin nopeasti taasen tankilla yleensä noin 15-20 sentin hintaerolla/litra ja selvästi harvemmilla tankkauskerroilla. Sitä nopeammin mitä enemmän ajaa.
        Muuten omat cittarini osalta ero vastaavaan bensaan oli melkoisen olematon ja hyöty tulee selvästi parempana vaihtoarvona taas kerran.

        aika paljon saa ajaa, ennen, kuin tuo hintaero todellisuudessa on kurottu umpeen, pitää huomioida kaikki kulut siihen, koska diesel on myös kalliimpi huoltaa ja yleisesti niissä on öljytilakin suurempi, myös käyttövoimavero kannattaa laskea ja tutkia paljonko on vastaan bensakoneen kulutusero ja sitten laskea sille kustannukset vuotuisella tasolla samoilla kilometreillä..

        Itse laskin niin, että 20 000km/vuosi tulee helposti edullisemmaksi ajella bensakoneella, kun laskin siihen huoltohinnan erot, ja dieselveron ja myöskin vak.maksut, jotka oli kalliimmat myös dieseliin


      • Eiköfaktakelpaalainkaan
        dieselvero kirjoitti:

        aika paljon saa ajaa, ennen, kuin tuo hintaero todellisuudessa on kurottu umpeen, pitää huomioida kaikki kulut siihen, koska diesel on myös kalliimpi huoltaa ja yleisesti niissä on öljytilakin suurempi, myös käyttövoimavero kannattaa laskea ja tutkia paljonko on vastaan bensakoneen kulutusero ja sitten laskea sille kustannukset vuotuisella tasolla samoilla kilometreillä..

        Itse laskin niin, että 20 000km/vuosi tulee helposti edullisemmaksi ajella bensakoneella, kun laskin siihen huoltohinnan erot, ja dieselveron ja myöskin vak.maksut, jotka oli kalliimmat myös dieseliin

        Raja menee, kuten kirjoitatkin, jossain tuossa 20.000 km:n nurkilla keskimäärin. Ehkä vähän allekin. Merkistä riippuen. Ja tällöin on huomioitu kyllä kaikki nuo mainitsemasi jutut. Myös se, että useimmissa tapauksissa diesel on hieman vastaavaa bensaa kalliimpi. Ei kuitenkaan aina.

        Muuten kyllä huoltohinnat ovat dieseleissä yleisesti halvemmat, jopa selvästikin. Merkkikohtaisia eroja varmaankin on. Minulla on 2.0 tdi ja 1.6 bensa. Molemmat hankittu uutena ja huollettu huolto-ohjelman mukaisesti. Diesel on selvästi halvempi, paitsi kertahuoltona, niin myös vuositasolla. Dieselin huoltoväli 30.000 tai kaksi vuotta, bensa 20.000 tai yksi vuosi. Ja siltikin huoltohinta/huolto on dieselissä halvempi.


    • dieselmiesaina

      Diesel on paras. Vääntö vahvaa moottoritielläkin eli kiihtyy pintakaasulla rivakkaan. Ei nykimisiä johtuen sytytystulpista tai kosteudesta. Kulutus alhainen.

      Pikkujutuilla dieselin kanssa elo on kivaa:

      -jos ajat pääosin taajamassa, niin ajat kerran viikossa 50-80 km maantieajoa vähintään 80 nopeudella niin hiukkassuodatin tekee polton eikä tukkeudu

      -pidät maantieajolenkillä kierrokset 3500-4000 välissä, egr-ventiili ja muut saasteputkistot putsautuu eivätkä jumitu ja karstoitu

      -jos on webasto, et käytä pätkäajossa kauppareissulla vaan otat valikosta pois automatiikan, ja jos käytät pakkasella sitä esilämmitykseen, ajat saman verran kuin oli lämmitysaika tai hommaat akkulaturin

      -peitä keula nolla-asteesta alaspäin viimasuojalla, nopeuttaa lämpenemistä ja hiukkassuodattimen polttoa

      -tankkaat heti alkutalvesta talvidieseliä ja käytät webastoa jotta sen putkistot saa myös talvilaatua eikä tule ongelmia kovilla pakkasilla, ja käytät webastoa myös kesäaikana muutaman kerran ettei se jumitu

      Siinä kaikki, hyvää matkaa!

      • dieselmiesaina

        Ai niin jos sulla on ad blue-ureasysteemi, tarkkailet ja otat vakavasti mittariston varoitusherjan urean loppumisesta säiliöstä. Matka loppuu ja auto ei käynnisty jos urea pääsee loppumaan. Tuon kun huolentii ei ole ongelmia.


    • sosäääd

      Sähkömopot tulee halusit tai et ikäväkyllä, Eikös jo Norjakin ole rajoittanut Dieseleitä maailma muuttuu ja Suomi on ensimmäisiä koekaniineja Amerikkalaiset viimmeisiä siellä autoilun pitää olla vapaata ja suurikuutiosta.

    • Dr.Doom

      Litranen diesel ei lähde mihinkään ja ei lähde kyllä kaksilitrainenkaan.

    • kökkötraktorix

      Itku pääsee, jos joutuu ajamaan dieselin perässä. Melkein sama kuin 2-t Derbin tai Suzuki PV:n savusumu. Toivottavasti dieselit ja 2-t mopot kielletään jä tänä vuonna, siis uusien myyminen. Niitä vanhoja ilman partikkelifiltteriä olevia Mersuja riittää tien tukoksi myrkyttämään meitä muita tielläliikkujia. Mopoista on katalysaattorit otettu pois jo ennen ensimmäistä huoltoa ja virityssylinterit moninkertaistavat myrkyt.
      Voi Luoja ja ministeri Berner, päästä meidät jo noista myrkkytupruttajista ennen kuin punaiset lehdet taas ensi syksynä putoavat.

      • Ohikoetpääse

        Uusien dieseleiden myyntiähän pitäisi päinvastoin edistää. Näinhän niistä vanhoista päästäisiin eroon. Uusien putkista ei tule pienhiukkasia. Ei, vaan ne pienhiukkaset tulevat kyllä bensa-autoista, uusistakin. Niissä kun ei ole laisinkaan niitä 'partikkelifilttereitä' toisin kuin dieselit, jossa ne ovat olleet jo kymmenkunta vuotta.

        Koitapa ajaa katalysaattorittoman bensa-auton perässä, niin saat kokea todellisen päästökoktailin.


      • Anonyymi
        Ohikoetpääse kirjoitti:

        Uusien dieseleiden myyntiähän pitäisi päinvastoin edistää. Näinhän niistä vanhoista päästäisiin eroon. Uusien putkista ei tule pienhiukkasia. Ei, vaan ne pienhiukkaset tulevat kyllä bensa-autoista, uusistakin. Niissä kun ei ole laisinkaan niitä 'partikkelifilttereitä' toisin kuin dieselit, jossa ne ovat olleet jo kymmenkunta vuotta.

        Koitapa ajaa katalysaattorittoman bensa-auton perässä, niin saat kokea todellisen päästökoktailin.

        Valtio pitää huolen, ettei dieselillä ajo tule liian halvaksi. Ostettaessa autossa kovat verot, Vuosittain muistetaan kovilla veroilla ja tankatessa tankataan suurimmaksi osaksi veroja.
        Siksi minä myin dieselini ja ajan nykyisin sähköautolla, jota lataan omasta laturista. Meneehän sähköstäkin veroa, mutta tulee se paljon dieseliä halvemmaksi.
        Niin, ja vääntöä ja tehoa riittää enemmän kuin dieselissä. Sähköllä on mukavampi ajaa, ehdottomasti.


    • Anonyymi

      Kunhan ei osta maalipensseliä pedofiili jukka vilposelta

    • Anonyymi

      Yhyy yhyy hirveä käry lähtee folkkareista ja toyotista?♻️♻️

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4658
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      133
      4166
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      35
      2735
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      205
      1765
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1327
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1319
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1268
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1213
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1182
    Aihe