Onko vielä kirkonkirouksia voimassa?

yksmummu

Olen nyt lueskellut erilaisia mielipidekirjoituksia kat.kirkosta ja niissä kerrotaan että ei-sakramentaalisia kristittyjä on joskus Lutherin aikana kirottu koska he eivät hyväksy että eukaristian sakramentti substantiaalisesti sisältää Kristuksen ruumiin ja veren ja koko jumaluuden?
Etsiskelin aihetta kat.kirkon sivuilta ja katekismuksesta vaan en löytänyt ja oletan ettei kirouksia ole enää. Entä onko aneita? Niitäkin on "juoruttu" olevan vielä jossain muodossa olemassa?
Tarkoitus ei ole riidellä opista vaan tietää onko tosiaan tullut muutosta entiseen opetukseen kuten on protestanttisessa kirkossa Lutherin ajalta tullut.

5

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apostolinen.oppi

      Kirkonkirous tulee Uuden testamentin sanasta 'anathema', jota apostoliPaavali käytti useaan kertaan, Se on aivan raamatullinen käytäntö.

      Gal.1:8. Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.

      Kirkossa on tietty oppi ja ihminen, joka vastustaa tätä oppia, on tietysti tämän kirkkoyhteyden ulkopuolella. Tämän johdosta kerettiläiset ryhmät suljettiin kirkon ulkopuolelle. Tämä ehtoollisyhteyden puute johtuu tästä samasta asiasta, eihän voi olla yhteyttä, jos ehtoollinen ja oppi eivät ole samat.

      Aneet ovat tietysti edelleen olemassa. Reformaation aikana ja edelleen protestantit vain selittävät ne aivan väärin. Meillä ei ole protestanttien kuvittelemia aneita. Kukaan ei ole koskaan voinut ostaa itselleen pelastusta.

      • yksmummu

        Lämmin kiitos vastauksesta! Heräsi kuitenkin uusi kysymys vastauksestasi kun ei noista aneistakaan löydy selitystä, selittäisitkö vielä mitä ne oikeasti ovat?


      • apostolinen.oppi

        Jos katolilainen huomaa tehneensä syntiä ja katuu tekoaan, hän menee ripittäytymään papille. Tällöin hän saa synnin anteeksi. Mutta synnin, esimerkiksi panettelun tai vihan aiheuttama vahinko säilyy. Jos väärin kohtelemamme ihminen on kuollut, emme myöskään voi enää hänelle korvata aiheuttamaamme vahinkoa. Näiden rikkomusten rikkomuksen korjaamiseksi pappi aina määrää ripittäytymisen yhteydessä ns. "katumustyön", joka on suhteessa aiheutettuun vahinkoon.

        Joinakin merkkipäivinä kirkko myöntää aneita, niille jotka ovat sinä päivänä lankeamatta pienimpäänkään syntiin ja sen lisäksi osallistuvat ehtoolliseen, ripittäytyvät ja kokosydämisesti osallistuvat muihin määrättyihin hartauden muotoihin. Jos henkilö syyllistyy pieniin synteihin, hän saa vain osittaisen aneen. Ane pyyhkii syntiemme aiheuttaman vahingon , ei itse syntejä.

        Itse synnit saamme anteeksi ainoastaan Jeesuksen sovitustyön kautta tunnustamalla syntimme ja katumalla niitä ja tekemällä parannuksen. Ihminen pelastuu uskomalla Jeesukseen ja elämällä tässä uskon yhteydessä loppuun asti. Anetta ei todellakaan voi ostaa eikä kukaan pelastu aneen avulla.


      • yksmummu
        apostolinen.oppi kirjoitti:

        Jos katolilainen huomaa tehneensä syntiä ja katuu tekoaan, hän menee ripittäytymään papille. Tällöin hän saa synnin anteeksi. Mutta synnin, esimerkiksi panettelun tai vihan aiheuttama vahinko säilyy. Jos väärin kohtelemamme ihminen on kuollut, emme myöskään voi enää hänelle korvata aiheuttamaamme vahinkoa. Näiden rikkomusten rikkomuksen korjaamiseksi pappi aina määrää ripittäytymisen yhteydessä ns. "katumustyön", joka on suhteessa aiheutettuun vahinkoon.

        Joinakin merkkipäivinä kirkko myöntää aneita, niille jotka ovat sinä päivänä lankeamatta pienimpäänkään syntiin ja sen lisäksi osallistuvat ehtoolliseen, ripittäytyvät ja kokosydämisesti osallistuvat muihin määrättyihin hartauden muotoihin. Jos henkilö syyllistyy pieniin synteihin, hän saa vain osittaisen aneen. Ane pyyhkii syntiemme aiheuttaman vahingon , ei itse syntejä.

        Itse synnit saamme anteeksi ainoastaan Jeesuksen sovitustyön kautta tunnustamalla syntimme ja katumalla niitä ja tekemällä parannuksen. Ihminen pelastuu uskomalla Jeesukseen ja elämällä tässä uskon yhteydessä loppuun asti. Anetta ei todellakaan voi ostaa eikä kukaan pelastu aneen avulla.

        Kiitoksia paljon hyvästä ja tyhjentävästä vastauksesta!


    • niiseonniin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9616
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2817
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      160
      2574
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2049
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1623
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1484
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1429
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe