Milloin ihminen on kaunis?

Bibeln

Ihmisestä ei ole paljoa hyvää sanottavaa sillä hänet on siitetty synnin himossa, hän on syntynyt perisyntisenä, tehnyt elämänsä aikana pelkkää pahuutta ja syntiä ajatuksilla, sanoilla teoilla ja laiminlyönneillä. Sanalla sanoen hän on kirottu Jumalalta ja siksi kuoleman lapsi. Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa!

Olen monesti ihmetellyt miten Jumala jaksaa rakastaa maailmaa? Tämänkin palstan pääanti muutamia uskovaisten kirjoituksia lukuunottamatta on syljeksiä kaiken pyhän päälle ja korottaa jumalatointa ihmistä yli kaiken, -jopa palvoa ihmisjärkeä ylimpänä viisautena. Ateistis-materialistinen "kaikki on tässä" -mentaliteetti tuhoaa arvokasta ihmiselämää. Synti ja maailman himot kiehtovat monia ja he kuluttavat elämänsä katoavaisten aarteiden kokoamisessa.


Laulussakin lauletaan: "kuinka kukaan, kukaan voisi rakastaa, tätä kurjaa maailmaa?"

Jumala voi aina rakastaa, pimeää kurjaa maailmaa!



Alkuperäinen kysymys siis kuului: Millainen ihminen on kaunis?

Vastaus:


Sellainen joka ristii kätensä! Silloin jopa ihminenkin voi olla kaunis!

https://www.youtube.com/watch?v=nlEtgcD56_Y

45

335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä hyvää sinunusta ja synneistäsi voisi sanoa?

    • Ihminen on silloin kaunis kun on löytänyt sisäisen rauhan Jeesuksessa kun on saanut syntinsä anteeksi.
      Ilo ja toivo täyttävät silloin ihmisen ja pelko joka vääristää ihmisen ulkoisestikin poistuu.

      • Milloin sinusta siis tulee kaunis?


      • adjektiiveja

        ->ruma->rumempi->lettas


      • adjektiiveja kirjoitti:

        ->ruma->rumempi->lettas

        Sinun kauneutesi suorastaan häikäisee :D


      • adjektiiveja
        lettas kirjoitti:

        Sinun kauneutesi suorastaan häikäisee :D

        kiitos. sen aiheuttaa sisäinen rauha joka sinulta puuttuu.


      • Bibeln
        lettas kirjoitti:

        Sinun kauneutesi suorastaan häikäisee :D

        Nimimerkki YEV:llä on näemmä varaa kysellä toisten kauneuden perään...

        Ei tällä palstalla monikaan enää ole viitsinyt vastilla hänen ilkeyksiinsä. Itsekään en enää pitkään aikaan mutta niin se vain jaksaa uutterasti tulla joka ketjuun, ja käydä jokaisen kommentin perässä "kakkimassa" tuota tyypillistä pahansuopaa ulos antiaan... ;-)


      • adjektiiveja kirjoitti:

        kiitos. sen aiheuttaa sisäinen rauha joka sinulta puuttuu.

        Onneksi puuttuu :D


      • Bibeln kirjoitti:

        Nimimerkki YEV:llä on näemmä varaa kysellä toisten kauneuden perään...

        Ei tällä palstalla monikaan enää ole viitsinyt vastilla hänen ilkeyksiinsä. Itsekään en enää pitkään aikaan mutta niin se vain jaksaa uutterasti tulla joka ketjuun, ja käydä jokaisen kommentin perässä "kakkimassa" tuota tyypillistä pahansuopaa ulos antiaan... ;-)

        Nyt on minun vuoroni olla noiden "palstarauhaa" peräävien hampaissa. On se jännää kun eivät kestä muita kuin omia mielipiteitään.
        Olen seurannut, että uskovat ärsyttävät palstan vakiateisteja ja käyvät yksitellen jokaisen kimppuun vaijentaakseen heidät.
        Mutta turhaa :D minä poikkeilen täällä edelleenkin ja sanon mielipiteeni asioista vaikka se ei heitä miellytäkään.


      • Bibeln kirjoitti:

        Nimimerkki YEV:llä on näemmä varaa kysellä toisten kauneuden perään...

        Ei tällä palstalla monikaan enää ole viitsinyt vastilla hänen ilkeyksiinsä. Itsekään en enää pitkään aikaan mutta niin se vain jaksaa uutterasti tulla joka ketjuun, ja käydä jokaisen kommentin perässä "kakkimassa" tuota tyypillistä pahansuopaa ulos antiaan... ;-)

        Miksi minulla ei olisi siihen varaa?

        Minulle on aivan yhdentekevää vastaatteko sinä tai "lettas" minulle vai ette.

        Molemmat tavat kertova karua kieltään lukijoille siitä että asialliseen keskusteluun joka perustuu faktoihin ja tietoon ei sinulla eikä "lettaksella" ole kapasiteettia.

        "Lettas"han on ilmoittanut jo aikaisemmilla rekatuilla nimimerkeillään että ei vastaa minulle.


      • lettas kirjoitti:

        Nyt on minun vuoroni olla noiden "palstarauhaa" peräävien hampaissa. On se jännää kun eivät kestä muita kuin omia mielipiteitään.
        Olen seurannut, että uskovat ärsyttävät palstan vakiateisteja ja käyvät yksitellen jokaisen kimppuun vaijentaakseen heidät.
        Mutta turhaa :D minä poikkeilen täällä edelleenkin ja sanon mielipiteeni asioista vaikka se ei heitä miellytäkään.

        Älä suinkaan kuvittele että kukaan ei tietäisi kuka sinä tällä palstalla olet. Se nimimerkkien vaihtaminen ei auta.
        :-)


      • Bibeln
        lettas kirjoitti:

        Nyt on minun vuoroni olla noiden "palstarauhaa" peräävien hampaissa. On se jännää kun eivät kestä muita kuin omia mielipiteitään.
        Olen seurannut, että uskovat ärsyttävät palstan vakiateisteja ja käyvät yksitellen jokaisen kimppuun vaijentaakseen heidät.
        Mutta turhaa :D minä poikkeilen täällä edelleenkin ja sanon mielipiteeni asioista vaikka se ei heitä miellytäkään.

        "Nyt on minun vuoroni olla noiden "palstarauhaa" peräävien hampaissa. On se jännää kun eivät kestä muita kuin omia mielipiteitään." (lettas)

        >>> Se on sitä "suvaitsevaisuutta",- jota me emme ymmärrä... ;-)


      • Bibeln kirjoitti:

        "Nyt on minun vuoroni olla noiden "palstarauhaa" peräävien hampaissa. On se jännää kun eivät kestä muita kuin omia mielipiteitään." (lettas)

        >>> Se on sitä "suvaitsevaisuutta",- jota me emme ymmärrä... ;-)

        Aivan :D


      • Bibeln kirjoitti:

        "Nyt on minun vuoroni olla noiden "palstarauhaa" peräävien hampaissa. On se jännää kun eivät kestä muita kuin omia mielipiteitään." (lettas)

        >>> Se on sitä "suvaitsevaisuutta",- jota me emme ymmärrä... ;-)

        Kannattaa googlata artikkeli "tuleeko suvaitsemattomutta suvaita".

        Sen luettuasi ymmärrät.


      • lettas kirjoitti:

        Aivan :D

        Huvittavaa sinänsä että tämä "lettasin" ja "bibelnin" keskustelu vaikuttaa juuri samanlaiselta mitä palstan räyhis aina käy itsensä kanssa eri nimimerkeillään.

        :-)


      • Bibeln
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Kannattaa googlata artikkeli "tuleeko suvaitsemattomutta suvaita".

        Sen luettuasi ymmärrät.

        Teen yhden kerran poikkeuksen ja vastaan viestiisi:

        https://www.youtube.com/watch?v=wFGd0rQO2Tg

        ;-)




      • Bibeln kirjoitti:

        Teen yhden kerran poikkeuksen ja vastaan viestiisi:

        https://www.youtube.com/watch?v=wFGd0rQO2Tg

        ;-)

        Muistaakseni tänään aikaisemmin valitit että muilla ei ole moraalia kun haukkuvat palstalla esim. lestadiolaisia?

        Missä se sinun moraalisi nyt on?

        Ohjasiko kättäsi Pyhä Henki kun laitoit tuon linkin tuohon?

        Annoit siis jälleen loistavan esimerkin teidän ns. "oikeauskoisten" kaksinaismoralismista.

        :-)


      • lettas kirjoitti:

        Bingo! :D :D :D

        Koetko muuten että kun sait laittaa tuon linkin, Pyhän Hengen johdatuksesta tietysti, että olet nyt kaunis?

        :-)


      • lettas kirjoitti:

        Nyt on minun vuoroni olla noiden "palstarauhaa" peräävien hampaissa. On se jännää kun eivät kestä muita kuin omia mielipiteitään.
        Olen seurannut, että uskovat ärsyttävät palstan vakiateisteja ja käyvät yksitellen jokaisen kimppuun vaijentaakseen heidät.
        Mutta turhaa :D minä poikkeilen täällä edelleenkin ja sanon mielipiteeni asioista vaikka se ei heitä miellytäkään.

        >minä poikkeilen täällä edelleenkin ja sanon mielipiteeni asioista vaikka se ei heitä miellytäkään.

        Jep, tuhansilla nimimerkeilläsi räyhäten.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        >minä poikkeilen täällä edelleenkin ja sanon mielipiteeni asioista vaikka se ei heitä miellytäkään.

        Jep, tuhansilla nimimerkeilläsi räyhäten.

        Räyhää sinä Räyhis vain omilla nikeilläsi :D


    • Aikuisista ihmisistä voi olla jokainen mitä mieltä haluaa ja jokainen aikuinen vastaa itsestään mutta pieni lapsi joka tähän maailmaan syntyy on viaton. Eihän kukaan saa ennalta päättää sitä mihin tai milloin syntyy.

      • Bibeln

        Raamatun mukaan pieni lapsikaan ei ole viaton, vaan perisyntinen, turmeltunut, täynnänsä pahuutta joka ei ole vielä nähnyt päivänvaloa vain siitä syystä ettei ole siihen kyennyt.

        vastasyntyneen turmeltuneisuus tulee heti ulos kun lapsi kehittyy niin paljon että se siihen kykenee, vaikka se kasvatettaisiin pullossa.

        Eikä poikkeusta tästä ole. Siksi lapsille on tarpeen saada kaste ja kristillinen opetus tämän perästä myös.

        Ihmislapset syntyvät synnissä, heidät on siitetty synnissä ja he syntyvät langenneeseen ihmissukuun, ovat pahoja LUONNOSTAAN!

        Tämä on Raamatun oppi ja myös evankelisluterilaisen kirkkomme oppi, ollut aina!


      • Bibeln kirjoitti:

        Raamatun mukaan pieni lapsikaan ei ole viaton, vaan perisyntinen, turmeltunut, täynnänsä pahuutta joka ei ole vielä nähnyt päivänvaloa vain siitä syystä ettei ole siihen kyennyt.

        vastasyntyneen turmeltuneisuus tulee heti ulos kun lapsi kehittyy niin paljon että se siihen kykenee, vaikka se kasvatettaisiin pullossa.

        Eikä poikkeusta tästä ole. Siksi lapsille on tarpeen saada kaste ja kristillinen opetus tämän perästä myös.

        Ihmislapset syntyvät synnissä, heidät on siitetty synnissä ja he syntyvät langenneeseen ihmissukuun, ovat pahoja LUONNOSTAAN!

        Tämä on Raamatun oppi ja myös evankelisluterilaisen kirkkomme oppi, ollut aina!

        Niin kyllä minä tiedän perisynti käsitteen mutta olen sitä mieltä, että pientä vauvaa ei voi vaatia ikääkuin tilille sellaisesta mistä sillä ei ole edes käsitystä ;)


      • Bibeln
        nähty.on kirjoitti:

        Niin kyllä minä tiedän perisynti käsitteen mutta olen sitä mieltä, että pientä vauvaa ei voi vaatia ikääkuin tilille sellaisesta mistä sillä ei ole edes käsitystä ;)

        Se on tunnustettava että tämä oppi ei käy ihmisjärkeen, enkä voi moittia itsekin ihmisenä sinua siitä että se tuntuu mahdottomalta.

        Tästä samasta asiasta luterilaisuus, katolisuus, ortodoksisuus ja kaikki ns. vanhat isot kirkot omaavat yksimielisen opin. Joitain nyanssieroja on, kuten esim. että orotodoksisuudessa katsotaan etteoi ihmisessä oleva Jumalan kuva ole kokonaan turmeltunut. Kuitenkin perisyntiopin allekirjoittavat käytännössä melkein kaikki paitsi vapaat suunnat.

        Kyllä tämä on Raamatussa ihan monessakin paikassa tuotu selkeästi esiin.

        Periaate kuitenkin on että tämä on niitä ns. uskon paradokseja jossa ihmisjräjen päätelmien täytyy kukistua ja ottaa vastaan Jumalan sanan ilmoitus.

        Vastasyntynytkin on perisyntisenä syyllisyyden alainen, rangaistuksen ja kadotuksen lapsi.

        ------------------------------------------------

        Jeesus nimittäin sanoi juuri tämän takia:

        "Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki." (Joh. 3:6)

        vielä: "Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa" (1.Kor. 15:50)

        Miksi liha ja veri ei voi periä Jumalan valtakuntaa? No, juuri siksi että liha tarkoittaa perisyntisyyttä, turmeltuneisuutta. Eikä mitään epäpyhää voi tulla taivaaseen.

        Miten ihminen sitten voi pelastua? Jeesus vastaa:

        "Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä!" (Joh. 3. luku)

        => Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"

        => Jeesus vastasi hänelle: "Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."


        Ihminen on siis syntyessään "liha" joka on turmeltuneisuutensa vuoksi syynalainen eikä kelpaa Jumalalle, vaan hänen pitää uudestisyntyä. Miten se tapahtuu?

        Jeesus opoettaa en tapahtuvan "vedestä ja hengestä" eli kasteessa tapahtuu tämä uudestisyntyminen, veden kautta jossa isä Jumala ottaa hänet lapsekseen, Poika pukee vanhurskaudellaan ja Pyhä henki uudestisynnyttää, Hengen antaen.

        SIKSI lapset tulee kastaa ja heitä opettaa kristillisyyteen, juuri siksi koska syynalaisuus on TOTTA jo vastasyntyneellä! Hän ei ole missääb tapauksessa syytön eikä syyntakeeton.


      • anna_edes_lasten_olla
        Bibeln kirjoitti:

        Se on tunnustettava että tämä oppi ei käy ihmisjärkeen, enkä voi moittia itsekin ihmisenä sinua siitä että se tuntuu mahdottomalta.

        Tästä samasta asiasta luterilaisuus, katolisuus, ortodoksisuus ja kaikki ns. vanhat isot kirkot omaavat yksimielisen opin. Joitain nyanssieroja on, kuten esim. että orotodoksisuudessa katsotaan etteoi ihmisessä oleva Jumalan kuva ole kokonaan turmeltunut. Kuitenkin perisyntiopin allekirjoittavat käytännössä melkein kaikki paitsi vapaat suunnat.

        Kyllä tämä on Raamatussa ihan monessakin paikassa tuotu selkeästi esiin.

        Periaate kuitenkin on että tämä on niitä ns. uskon paradokseja jossa ihmisjräjen päätelmien täytyy kukistua ja ottaa vastaan Jumalan sanan ilmoitus.

        Vastasyntynytkin on perisyntisenä syyllisyyden alainen, rangaistuksen ja kadotuksen lapsi.

        ------------------------------------------------

        Jeesus nimittäin sanoi juuri tämän takia:

        "Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki." (Joh. 3:6)

        vielä: "Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa" (1.Kor. 15:50)

        Miksi liha ja veri ei voi periä Jumalan valtakuntaa? No, juuri siksi että liha tarkoittaa perisyntisyyttä, turmeltuneisuutta. Eikä mitään epäpyhää voi tulla taivaaseen.

        Miten ihminen sitten voi pelastua? Jeesus vastaa:

        "Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä!" (Joh. 3. luku)

        => Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"

        => Jeesus vastasi hänelle: "Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."


        Ihminen on siis syntyessään "liha" joka on turmeltuneisuutensa vuoksi syynalainen eikä kelpaa Jumalalle, vaan hänen pitää uudestisyntyä. Miten se tapahtuu?

        Jeesus opoettaa en tapahtuvan "vedestä ja hengestä" eli kasteessa tapahtuu tämä uudestisyntyminen, veden kautta jossa isä Jumala ottaa hänet lapsekseen, Poika pukee vanhurskaudellaan ja Pyhä henki uudestisynnyttää, Hengen antaen.

        SIKSI lapset tulee kastaa ja heitä opettaa kristillisyyteen, juuri siksi koska syynalaisuus on TOTTA jo vastasyntyneellä! Hän ei ole missääb tapauksessa syytön eikä syyntakeeton.

        Kaada lisää ittelles.Jumalauta kuinka sairas ajatusmaailma.


      • anna_edes_lasten_olla kirjoitti:

        Kaada lisää ittelles.Jumalauta kuinka sairas ajatusmaailma.

        Onhan sekin tapa perustella järjettömyydet, että Jumalan antama oikea oppi on järjetön. Sillä tavalla ei tosin synny keskustelua, vaan pelkkää paasausta. Ei toki ole tarkoituskaan syntyä.

        En osta. Järki on käyttöä varten joka asiassa, poikkeuksetta. Muutakaan meillä ei ole, joten sillä mennään.


      • Bibeln kirjoitti:

        Se on tunnustettava että tämä oppi ei käy ihmisjärkeen, enkä voi moittia itsekin ihmisenä sinua siitä että se tuntuu mahdottomalta.

        Tästä samasta asiasta luterilaisuus, katolisuus, ortodoksisuus ja kaikki ns. vanhat isot kirkot omaavat yksimielisen opin. Joitain nyanssieroja on, kuten esim. että orotodoksisuudessa katsotaan etteoi ihmisessä oleva Jumalan kuva ole kokonaan turmeltunut. Kuitenkin perisyntiopin allekirjoittavat käytännössä melkein kaikki paitsi vapaat suunnat.

        Kyllä tämä on Raamatussa ihan monessakin paikassa tuotu selkeästi esiin.

        Periaate kuitenkin on että tämä on niitä ns. uskon paradokseja jossa ihmisjräjen päätelmien täytyy kukistua ja ottaa vastaan Jumalan sanan ilmoitus.

        Vastasyntynytkin on perisyntisenä syyllisyyden alainen, rangaistuksen ja kadotuksen lapsi.

        ------------------------------------------------

        Jeesus nimittäin sanoi juuri tämän takia:

        "Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki." (Joh. 3:6)

        vielä: "Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa" (1.Kor. 15:50)

        Miksi liha ja veri ei voi periä Jumalan valtakuntaa? No, juuri siksi että liha tarkoittaa perisyntisyyttä, turmeltuneisuutta. Eikä mitään epäpyhää voi tulla taivaaseen.

        Miten ihminen sitten voi pelastua? Jeesus vastaa:

        "Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä!" (Joh. 3. luku)

        => Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"

        => Jeesus vastasi hänelle: "Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."


        Ihminen on siis syntyessään "liha" joka on turmeltuneisuutensa vuoksi syynalainen eikä kelpaa Jumalalle, vaan hänen pitää uudestisyntyä. Miten se tapahtuu?

        Jeesus opoettaa en tapahtuvan "vedestä ja hengestä" eli kasteessa tapahtuu tämä uudestisyntyminen, veden kautta jossa isä Jumala ottaa hänet lapsekseen, Poika pukee vanhurskaudellaan ja Pyhä henki uudestisynnyttää, Hengen antaen.

        SIKSI lapset tulee kastaa ja heitä opettaa kristillisyyteen, juuri siksi koska syynalaisuus on TOTTA jo vastasyntyneellä! Hän ei ole missääb tapauksessa syytön eikä syyntakeeton.

        No noinhan se sanotaan mutta pakko rehellisenä sanoa kun ensimmäistä lapstenlasta vaimo etenkin tuossa kovin odottaa ja tikkuaa nuttuja niin enpä haluaisi olla sen miehen housuissa joka tulisi pari kuukauden päästä selittämään sille kuinka tuossa naperossa on joku pesemätön synti ;)

        Vaikka ei siinä mitään oikein hyvä vaimo on ollut ja tuo lapsenlapsikin varmastikkin sitten kastetaan ja opetaan ihan ihmisentavoilla mutta näin Etelä-Pohjanmaalla, no ihmisiä on tapettu pienemmästikin :d


      • Bibeln
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Onhan sekin tapa perustella järjettömyydet, että Jumalan antama oikea oppi on järjetön. Sillä tavalla ei tosin synny keskustelua, vaan pelkkää paasausta. Ei toki ole tarkoituskaan syntyä.

        En osta. Järki on käyttöä varten joka asiassa, poikkeuksetta. Muutakaan meillä ei ole, joten sillä mennään.

        Sinulla on tietenkin vapaus uskoa tai olla uskomatta, mutta tällaista oppia kirkkomme on aina opettanut, niin on Raamatussa ja niin uskoo melkein koko kristikunta.

        Jumalan ilmoitus on paljon ihmisjärkeä yläpuolella. Lapsi on jo kohdusta asti syntinen.

        " Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valhettelijat hamasta äidin helmasta." (Ps. 58:4)


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Onhan sekin tapa perustella järjettömyydet, että Jumalan antama oikea oppi on järjetön. Sillä tavalla ei tosin synny keskustelua, vaan pelkkää paasausta. Ei toki ole tarkoituskaan syntyä.

        En osta. Järki on käyttöä varten joka asiassa, poikkeuksetta. Muutakaan meillä ei ole, joten sillä mennään.

        Näinpä. Ehkä tässäkin asiassa pitää vähän suhteuttaa ja suodattaa mutta toisaalta minähän olenkin vain pahainen kulttuuri kristitty, libukka.....


      • Bibeln
        nähty.on kirjoitti:

        No noinhan se sanotaan mutta pakko rehellisenä sanoa kun ensimmäistä lapstenlasta vaimo etenkin tuossa kovin odottaa ja tikkuaa nuttuja niin enpä haluaisi olla sen miehen housuissa joka tulisi pari kuukauden päästä selittämään sille kuinka tuossa naperossa on joku pesemätön synti ;)

        Vaikka ei siinä mitään oikein hyvä vaimo on ollut ja tuo lapsenlapsikin varmastikkin sitten kastetaan ja opetaan ihan ihmisentavoilla mutta näin Etelä-Pohjanmaalla, no ihmisiä on tapettu pienemmästikin :d

        Etelä- pohjanmaalla ihmisiä ei ole tapettu Jumalan sanaan uskomisesta. Paremminkin niitä jotka ei usko, on kyyditty venäjän rajalle...

        :-)

        Mutta se mitä sanoit vihaisesta vaimostasi... -enpä haluaisi itsekään sille tulla tätä kertomaan ;-) -onneksi pappi kertoo!

        Mutta jos nyt ihan totta puhtaan niin ihmisten on kyllä vaikeaa tätä hyväksyä, mutta ei Raamattu tässä erehdy. Sen näyttää toteen että jokaisesta ihmisestä tulee paha heti kun se vaan kynnelle kykenee. Vaikka on ihan inhimillinen ajatus luulla vastasyntynyttä viattomaksi, -niin pitää ymmärtää että perisynti ei ole sama kuin tekosynti.

        tekosyntejä tulee vasta sitten kun lapsi siihen kykenee, mutta perisyntisyys (luterilaisuudessa puhutaan syntiSYYDESTÄ) on parhaiten ymmärrettävissä kun sitä verrataan esim. pahaan puuhun. Ihminen on jo syntyessään tällainen viallinen, paha puu, joka kykenee tuottamaan vain pahoja hedelmiä. Hedelmät tulee heti kun puu kykenee niitä tuottamaan.


      • Bibeln kirjoitti:

        Etelä- pohjanmaalla ihmisiä ei ole tapettu Jumalan sanaan uskomisesta. Paremminkin niitä jotka ei usko, on kyyditty venäjän rajalle...

        :-)

        Mutta se mitä sanoit vihaisesta vaimostasi... -enpä haluaisi itsekään sille tulla tätä kertomaan ;-) -onneksi pappi kertoo!

        Mutta jos nyt ihan totta puhtaan niin ihmisten on kyllä vaikeaa tätä hyväksyä, mutta ei Raamattu tässä erehdy. Sen näyttää toteen että jokaisesta ihmisestä tulee paha heti kun se vaan kynnelle kykenee. Vaikka on ihan inhimillinen ajatus luulla vastasyntynyttä viattomaksi, -niin pitää ymmärtää että perisynti ei ole sama kuin tekosynti.

        tekosyntejä tulee vasta sitten kun lapsi siihen kykenee, mutta perisyntisyys (luterilaisuudessa puhutaan syntiSYYDESTÄ) on parhaiten ymmärrettävissä kun sitä verrataan esim. pahaan puuhun. Ihminen on jo syntyessään tällainen viallinen, paha puu, joka kykenee tuottamaan vain pahoja hedelmiä. Hedelmät tulee heti kun puu kykenee niitä tuottamaan.

        Paskasti luotu on siis ihminen.


      • Bibeln
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Paskasti luotu on siis ihminen.

        No, ei nyt ihan niinkään. Jos luet muistin virkistykseksi luomiskertomuksen uudelleen, huomaat että ihminen luotiin kyllä puhtaaksi, viattomaksi ja jopa synnittömäksi. Jopa sanottiin että luotiin "Jumalan kuvaksi".

        Mutta tämä Jumalan kuva turmeltui ja rikkoontui syntiinlankeemuksessa, kuten katekismus sanoo. Aaadam ja Eeva lankesivat syntiin. Heillä oli vapaus, heidän tahtonsa ei ollut (vielä tuolloin) sidottu vaan he valitsivat paholaisen houkutuksen kautta kuoleman ja söivät puusta josta Jumala oli kieltänyt.

        Sen jälkeen Jumala kirosi ihmisen ja määräsi tämä kuolevaiseksi ja Aadam ja Eeva tulivat perisyntiseksi. Tämä paha taipumus kulkee ihmissuvussa perintönä, sanoo Katekismus.

        Alussa näin ei ollut, mutta ensimmäiset ihmiset lankesivat paholaisen houkutukseen, rikkomaan jumalan käskyä koska se näytti heistä makealta. Niin synti maistuu yhä makealta ihmisen suussa mutta jäljestä päin se tuottaa mielikarvauden ja kuoleman.


      • Bibeln kirjoitti:

        Etelä- pohjanmaalla ihmisiä ei ole tapettu Jumalan sanaan uskomisesta. Paremminkin niitä jotka ei usko, on kyyditty venäjän rajalle...

        :-)

        Mutta se mitä sanoit vihaisesta vaimostasi... -enpä haluaisi itsekään sille tulla tätä kertomaan ;-) -onneksi pappi kertoo!

        Mutta jos nyt ihan totta puhtaan niin ihmisten on kyllä vaikeaa tätä hyväksyä, mutta ei Raamattu tässä erehdy. Sen näyttää toteen että jokaisesta ihmisestä tulee paha heti kun se vaan kynnelle kykenee. Vaikka on ihan inhimillinen ajatus luulla vastasyntynyttä viattomaksi, -niin pitää ymmärtää että perisynti ei ole sama kuin tekosynti.

        tekosyntejä tulee vasta sitten kun lapsi siihen kykenee, mutta perisyntisyys (luterilaisuudessa puhutaan syntiSYYDESTÄ) on parhaiten ymmärrettävissä kun sitä verrataan esim. pahaan puuhun. Ihminen on jo syntyessään tällainen viallinen, paha puu, joka kykenee tuottamaan vain pahoja hedelmiä. Hedelmät tulee heti kun puu kykenee niitä tuottamaan.

        Niin nyt kun oikein tuota aloin ajattelemaan ja mielessäni hahmottelemaan niin aika ehkä korjata vähintään "pyssyt" lukkojen taaksen, mahdollisesti patruunat vielä piilottaa toiseen paikkaan. :D

        Vaikka en kyllä usko meidän papin tuollaista edes tulevan sanomaan. Vailla ei sillä uskon mies on ja oikein hyvä pappi mutta myös muuten ihmisen asialla.


      • Bibeln
        nähty.on kirjoitti:

        Niin nyt kun oikein tuota aloin ajattelemaan ja mielessäni hahmottelemaan niin aika ehkä korjata vähintään "pyssyt" lukkojen taaksen, mahdollisesti patruunat vielä piilottaa toiseen paikkaan. :D

        Vaikka en kyllä usko meidän papin tuollaista edes tulevan sanomaan. Vailla ei sillä uskon mies on ja oikein hyvä pappi mutta myös muuten ihmisen asialla.

        Kaikin puolin mukava kuulla!

        Pitääpä lopettaa tältä illalta netissä roikkuminen, joten eipä muuta kun illanjatkoja!


      • Bibeln kirjoitti:

        No, ei nyt ihan niinkään. Jos luet muistin virkistykseksi luomiskertomuksen uudelleen, huomaat että ihminen luotiin kyllä puhtaaksi, viattomaksi ja jopa synnittömäksi. Jopa sanottiin että luotiin "Jumalan kuvaksi".

        Mutta tämä Jumalan kuva turmeltui ja rikkoontui syntiinlankeemuksessa, kuten katekismus sanoo. Aaadam ja Eeva lankesivat syntiin. Heillä oli vapaus, heidän tahtonsa ei ollut (vielä tuolloin) sidottu vaan he valitsivat paholaisen houkutuksen kautta kuoleman ja söivät puusta josta Jumala oli kieltänyt.

        Sen jälkeen Jumala kirosi ihmisen ja määräsi tämä kuolevaiseksi ja Aadam ja Eeva tulivat perisyntiseksi. Tämä paha taipumus kulkee ihmissuvussa perintönä, sanoo Katekismus.

        Alussa näin ei ollut, mutta ensimmäiset ihmiset lankesivat paholaisen houkutukseen, rikkomaan jumalan käskyä koska se näytti heistä makealta. Niin synti maistuu yhä makealta ihmisen suussa mutta jäljestä päin se tuottaa mielikarvauden ja kuoleman.

        Toki tuon sadun tunnen hyvin tarkkaan. Se on vain satu, ei enempää eikä vähempää.


      • taastätäsamaa

        Hmmm
        Luomiskertomus ei ole satu vaan tarina.


      • taastätäsamaa

        Aikansa ihmiset kertoivat tarinoita ja nämä luomiskertomustarina on yksi niistä. Bibeln näyttää pitävän niitä kirjaimellisesti totena. Jos kysenalaistan totuuden niin se loukkaa ihmisiä. Toisen uskonnon tontille on uhkarohkeaa mennä vaikka se tontti josta tarina on tuotu, kuuluu meille.


      • HeiHaloo_
        taastätäsamaa kirjoitti:

        Aikansa ihmiset kertoivat tarinoita ja nämä luomiskertomustarina on yksi niistä. Bibeln näyttää pitävän niitä kirjaimellisesti totena. Jos kysenalaistan totuuden niin se loukkaa ihmisiä. Toisen uskonnon tontille on uhkarohkeaa mennä vaikka se tontti josta tarina on tuotu, kuuluu meille.

        Aikansa ihmiset välittivät tietoa kertomalla sen.


      • HeiHaloo_ kirjoitti:

        Aikansa ihmiset välittivät tietoa kertomalla sen.

        Tarina ei ole sama kun tieto.


    • Bibeln

      Ei ole tarina, eikä satu, vaan kuvaus jälkipolville siitä mitä tuolloin tapahtui.

      Hämmästyttää kun nimim. "taastätäsamaa" olet esittänyt olevasi uskonnoltasi juutalainen ja puhut tuollaisia. Kannattaisiko sinun tutustua vähän paremmin uskontoosi, koska et näytä tuntevan sitä itsekään kovin hyvin?

      Vai oletko "juutalainen" samalla tavalla kuin suurin osa suomalaisista mieltää luterilaisuutensa:

      "kyllä minä johonkin uskon, mutten niinkun kirkko opettaa...-olen siis luterilainen..."

      -silloin sinä et ole juutalainen, vaan jonkinlainen wannabe-juutalainen. Oletko esim. juutalaisessa seurakunnassa mukana? Oletko esitellyt siellä noita individualistisia ajatuksiasi ja jos niin miten menevät läpi?

      • taastätäsamaa

        sanot:

        Ei ole tarina, eikä satu, vaan kuvaus jälkipolville siitä mitä tuolloin tapahtui.

        Vastaan:

        Se ei ole kuvaus jälkipolvia varten, vaan tarina. Samassa kohdassa on kaksi luomiskertomustarinaa.

        Sinä näyt hämmästelevän hämmästyttäviä asioita:" Hämmästyttää kun nimim. "taastätäsamaa" olet esittänyt olevasi uskonnoltasi juutalainen ja puhut tuollaisia"

        Minun ajatukseni eivät ole lainkaan sellaisia, että ne olisivat ongelma.


        Sanot:
        " Kannattaisiko sinun tutustua vähän paremmin uskontoosi, koska et näytä tuntevan sitä itsekään kovin hyvin?"

        Vastaan:
        Harmi, ettet ole juutalainen, sillä voisit tulla seurakuntaan opettamaan miten seurakuntalaisten tulee uskoa.

        Sanot:
        Vai oletko "juutalainen" samalla tavalla kuin suurin osa suomalaisista mieltää luterilaisuutensa.

        Vastaan:
        Minä en ole niitä "juutalaisia" joiden juutalaisuus perustuu sydämen ympärileikkaukseen ja Jeesus-on-Messias-uskoon.


    • setänasse

      Ihminenhän voi olla vaikka minkälainen riivinrauta ulkonäöltään eläessään.Patologihan sen sisäisen kauneuden mahdollisesti aikanaan kaivaa esille;-DD

    • Olipas surkea näkemys ihmisestä...ja niin pihalla kuin olla voi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      155
      2208
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      118
      1673
    3. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      94
      1520
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      97
      1463
    5. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1322
    6. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      219
      1213
    7. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      209
      1202
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      53
      1187
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      99
      1101
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      249
      952
    Aihe