Miten varautua sähköautoihin, osa 2

kjjafs

Edelliseen kysymykseen *) tuli niin paljon pa$kaa, että aloitan uuden.

Poimin sieltä kuitenkin ne 2 (!) vastausta, joissa oli jotain järkeä:

- Kyllä illan ja yön aikana akku kerkiää lataantua hidaslatauksellakin. Tulevalle latauspaikalle kannattaa kuitenkin vetää 5x2,5 mm² kaapeli, siitä saa tarvittaessa vaikka 11 kW.
- Mennekes pistokkeet ovat vakioitu EU malleihin
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000735332.html
Paras vaihtoehto tätä varten 3x32-63A, minimi 1x16A
http://www.teslaclub.fi/FAQ/Lataus/
www.garo.fi/fileadmin/garofi/Kataloger/AU/Latausasemat_05-13.pdf
https://aaltodoc.aalto.fi/bitstream/handle/.../master_Yurdakul_Ünsal_2014.pdf

Näistä vastauksista oli hyötyä, kiitos niistä, mutta yksi kysymys vielä jäi:

Missä kohtaa autoja latauspistokkeen paikka on, eli mihin kohtaan tallia/katosta kannattaa pistokkeet laittaa?

Vaikuttaa siltä, että variaatioita on, katso vaikka: http://www.sahkoautot.fi/forum/t-1017481/latauspistokkeen-paikka-autossa. Itsellä on tunne, että paras paikka olisi kuskin puolella, jotta piuhan muistaisi aina ottaa pois ennen liikkeelle lähtemistä.

*) http://keskustelu.suomi24.fi/t/14602098/miten-varautua-sahkoautoihin-(johdot-pistokkeet)

45

594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maustepalvelua

      Tuohon tulee vielä mausteeksi autosi akun käyttäminen sähkövarastona sähköverkolle, silloin se edellyttää autoon vaihtosuuntaajaa ja jotain ohjausta, jolla verkkoyhtiö voi sen akun tyhjentää. Kukahan haluaa maksaa siitä vaihtosuuntaajasta extraa...
      Tätä on tosin kaupattu hintaehtoisena, siten että lataus ehtisi tapahtua "halvimpaan" mahdolliseen aikaan ja tyhjennys sitten, kun sähkö on kallista.
      Aikamoista säätöä, jos tuohon joku lähtee, kun liikkeellelähtöajat voivat vaihdella päivittäin ja pitääkö akun olla joka kerta täyteen ladattu vai riittäisikö vähempi.

    • ihanatulevainen

      Tuleviin sähköautoihin kannattaa varautua ainakin seuraavin toimenpitein:

      1. Talviautoilua varten hanki jo nyt pilkkihaalaria, jääraappaa ja tuulilasin peitettä sillä sisätilojen lämmitys akkutoimisella autolla on vain nostalginen muisto menneiltä hyviltä vuosilta jolloin tuulilasiin sai ajon aikana puhallettua lämmintä ilmaa

      2. Totuta jalkasi siihen että käytät autossa lenkkitossuja. Niiden kanssa pääset juoksemaan akkupalon sytyttämästä autosta nopeasti pois

      3. Myös hengityssuojaimia on syytä pitää käsillä nopeasti mukaan napattavaksi jotta litiumakkujen palaessa syntyvät myrkkykaasut eivät pääse hengityselimiin

      4. Tarkista nykyiset matka-ajat useimmin käyttämiisi kohteisiin, ja kerro ne kakkosella tulevaisuutta varten.

      5. Hanki isommat housut ja pidempi vyö. Tulevaisuudessa auton "tankkaus" matkan aikana ei onnistu nykytyyliin 10 minuutissa, vaan joudut auton latautumista "pikalatausasemalla" odotellessasi istuskelemaan tuntikausia ryystämässä ennenkokemattomat määrät ABC:n kaffepullaa.

      Mutta kaikki tämä on sen arvoista että voi ajaa sähköautolla ja ympäristö ei pilaannu. Olkoonkin että se sähköautoon ladattu sähkö tulee kivihiilivoimaloista ja venäläisistä ydinvoimaloista, mutta ei semmosia kannata miettiä.

    • hei.cool.hei

      Jos keskustelunavauksessa pyydetään kirjoittelemaan jotain huuhaapaskaa, niin todennäköisesti sitä myös saa.

    • 1.0tsillä_vielä

      "Itsellä on tunne, että paras paikka olisi kuskin puolella, jotta piuhan muistaisi aina ottaa pois ennen liikkeelle lähtemistä. "
      Luulisi autoissa olevan suojaus joka estää autoa "käynnistymästä" jos on piuha kiinni?
      Omassa tallissa on onneksi voimavirtapistoke, voi siitä sitten mulkata sopivaksi kun tulee sähköauto joskus viiden vuoden päästä..

      • latausasemat

        Jessus että on ihmiset pihalla sähköautoista. Luuletko tosiaan että niitä jostain voimavirtatöpselistä ladataan?


      • samaa_tavaraa
        latausasemat kirjoitti:

        Jessus että on ihmiset pihalla sähköautoista. Luuletko tosiaan että niitä jostain voimavirtatöpselistä ladataan?

        Oletko itse niin sekaisin että luulet sähköautojen lataamiseen käytettävän jotain erikoissähköä.


      • eri_tavaraa
        samaa_tavaraa kirjoitti:

        Oletko itse niin sekaisin että luulet sähköautojen lataamiseen käytettävän jotain erikoissähköä.

        Joo maailmassa on töpselisähköö, ja sitte on sitä kännykänlataussähköö kun tulee siittä USP liittimestä. Muut on erikoissähköö


      • Tuleva_säköautoilija
        samaa_tavaraa kirjoitti:

        Oletko itse niin sekaisin että luulet sähköautojen lataamiseen käytettävän jotain erikoissähköä.

        Just näin! Jos on kerran sähköauto jossa on sähköä ja autotallissa sähköpistoke josta saa lisää sitä sähköä ni mikä tässä nyt on muka ongelma?


      • Kysyn_vaan
        latausasemat kirjoitti:

        Jessus että on ihmiset pihalla sähköautoista. Luuletko tosiaan että niitä jostain voimavirtatöpselistä ladataan?

        Eli uuteen talliin ei kannata asennuttaa voimavirtapistorasiaa koska siitä ei sähköautoon sähköä saa mitenkään? Ladataan valovirralla sitten..


      • tukityöllistyjät
        Kysyn_vaan kirjoitti:

        Eli uuteen talliin ei kannata asennuttaa voimavirtapistorasiaa koska siitä ei sähköautoon sähköä saa mitenkään? Ladataan valovirralla sitten..

        Ei ole näilläkään amispojilla ruusuinen tulevaisuus edessään, jos käsityskyky on tuota tasoa.


      • Nollapäät
        tukityöllistyjät kirjoitti:

        Ei ole näilläkään amispojilla ruusuinen tulevaisuus edessään, jos käsityskyky on tuota tasoa.

        No ei täällä saa mitään järkeviä vastauksia mihinkään. Pelkkää vittuilua kirjoitti mitä hyvänsä. Ilmeisesti tämä palsta on vain sähköalan ammattilaisille, yksikin väärä termi tms. niin alkaa samantien henkilökohtainen solvaus.. Vissiin täällä terrorisoi joku työtön katkeroitunut sähkäri joka haluaa vain päteä eikä keskustella asiallisesti


      • 1__Markkinat

        Sähköautoa varten pienjärjestelmissä asennettu aurinkopaneeliwatti töineen on Saksassa 1500€ Kilowatti.

        Saksassa asennukset on vaativia.

        Lape on yleensä jyrkkä!

        Saksassa monet yrittää asentaa itse. Mutta viranomaismääräykset on Suomeakin tiukemmat.

        https://www.youtube.com/watch?v=8tXYC8SAEDk


      • 1__Markkinat

      • 1__Markkinat

      • zzz.zzz

        Mitä mahtaa maksaa sähköautoon asennettuna sähkötuoli?


    • Täältä_se_lähtee

      Tietenkin paras paikka sähköautoilun varautumiseen on Suomi24!!

    • kolmas_vaihe

      Tuleeko sähköautoihin varautumisesta vielä kolmaskin aloitus??

    • diudiudiu
      • udiduiduidui

        Itseasiassa 12,3mm² olisi paras. Halvimmalla taitaa päästä kun kysyy tarjouksen etukäteen.


      • järki_käteen

        Suuruudenhulluutta! Jos latausteho akkuun on 22 kW, se on enemmän kuin tavallisen omakotitalon maksimikulutus. Pelkkä lataus edellyttäisi taloon 35 A pääsulakkeita, siihen päälle vielä talon oikea sähkökuormitus, niin pitäisi olla talossa 63 A päävarokkeet. Taitaisi siinä vaiheesssa haihattelut sähköautosta karista, ison sähköinvestoinnin uhatessa, ja bensan tankkaus Teboililla tuntua taas hyvältä vaihtoehdolta. Noh, onneksi sähköauton latauksen voi tehdä järkevästikin.


      • niksivinkki
        järki_käteen kirjoitti:

        Suuruudenhulluutta! Jos latausteho akkuun on 22 kW, se on enemmän kuin tavallisen omakotitalon maksimikulutus. Pelkkä lataus edellyttäisi taloon 35 A pääsulakkeita, siihen päälle vielä talon oikea sähkökuormitus, niin pitäisi olla talossa 63 A päävarokkeet. Taitaisi siinä vaiheesssa haihattelut sähköautosta karista, ison sähköinvestoinnin uhatessa, ja bensan tankkaus Teboililla tuntua taas hyvältä vaihtoehdolta. Noh, onneksi sähköauton latauksen voi tehdä järkevästikin.

        Minä en ainakaan rupea Carunalta sähköautoni "menovesiä" ostamaan, vaan teen Daihatsun moottorista aggregaatin ja lataan akut sillä. VOi käyttää kyjmmeniä vuosia ja sitten ajan täysin päästöttömästi sähköautoani


      • sähvö
        järki_käteen kirjoitti:

        Suuruudenhulluutta! Jos latausteho akkuun on 22 kW, se on enemmän kuin tavallisen omakotitalon maksimikulutus. Pelkkä lataus edellyttäisi taloon 35 A pääsulakkeita, siihen päälle vielä talon oikea sähkökuormitus, niin pitäisi olla talossa 63 A päävarokkeet. Taitaisi siinä vaiheesssa haihattelut sähköautosta karista, ison sähköinvestoinnin uhatessa, ja bensan tankkaus Teboililla tuntua taas hyvältä vaihtoehdolta. Noh, onneksi sähköauton latauksen voi tehdä järkevästikin.

        Tuo 22 kW latausteho on selvästi yksityiskäyttöön ylimitoitettu. Siitä irtoaisi yön tienoona (12 h), 264 kWh energiaa. Ei taida olla yhdessäkään sähköautossa niin isoa akkua, eikä tarvetta kotona pikalataukselle. Pienenmpikin teho, 11 kW / 3x16A, tuottaisi samassa ajassa 132 kWh energiaa varmaan riittää isommallekin Teslalle.


      • näin.on.näreet

        Auton akun lataamiseen riittää ihan hyvin Salaman 24 V 10 A laturi.


      • diudiudiu

        Tässähän oli kysymys miten VARAUTUA sähköautoihin. Kun perheessä on kolme sähköautoa ja kaikissa pikalataukset, ei 11kW riitä mihinkään, siitä saisi tunnissa yhteen pirssiin 40 km ajelut.


      • elämä_on_valintoja
        diudiudiu kirjoitti:

        Tässähän oli kysymys miten VARAUTUA sähköautoihin. Kun perheessä on kolme sähköautoa ja kaikissa pikalataukset, ei 11kW riitä mihinkään, siitä saisi tunnissa yhteen pirssiin 40 km ajelut.

        Kun saneeraa mökkinsä sähköt kestämään kolmen Teslan yhtäaikaiseen pikalataamisen, niin niillä kustannuksilla tankkaa vaikka neljää bensa-autoa vuosikymmeniä :D


      • sähvö
        elämä_on_valintoja kirjoitti:

        Kun saneeraa mökkinsä sähköt kestämään kolmen Teslan yhtäaikaiseen pikalataamisen, niin niillä kustannuksilla tankkaa vaikka neljää bensa-autoa vuosikymmeniä :D

        Teslassa on 85 kWh akku, eli tunnin pikalataus vaatii, hyötysuhde huomioituna, n. 100 kW tehon. Kolme tällaista autoa vaatisi vähintään 400 A pääsulakkeet. Voisi siinä sähkölaitoksella silmät pyöristyä kun menisi haluamaan omkotitaloonsa 400 A liittymää.


    • asdfdads

      Tuli tähänkin aloitukseen aika paljon pa$kaa.

      Mutta ei se mitään, aloitan kohta uuden.

    • aloituksen_iloa

      Osa 3 on jo aloitettu ja oikeat sähköautoilijat eli Teslan omistajat tuskin tänne tekevät avauksia!

    • kjjafs

      Joo tämäkin tuli aivan helvetin täyteen paskaa niin aloitan uuden. Lopettakaa siis tähän kommentointi ja tulkaa uuteen keskusteluun. Tämän voi sulkea.

    • aaapuuvaaaa

      Pakkomielteitä itsekullakin, toivottavasti näiden sähköautoihin varautuja löytää jostakin muualta kuin täältä apua!

    • oiou

      Sähköautoja alkaa saamaan käytettynä naurettavan halvalla ja varautuminen on entistä ajankohtaisempaa.

      • werer

        Sähköautojen määrä tulee räjähtämään Suomessa lähivuosina.


      • räjähdysvaara
        werer kirjoitti:

        Sähköautojen määrä tulee räjähtämään Suomessa lähivuosina.

        Onhan ne litumakut aika herkästi räjähteleviä. Ei kannata mennä kolaripaikalle töllistelemään.


      • werer

        Äh tuli kirjoitusvirhe - piti tietysti kirjoittaa että suuri määrä sähköautoja tulee räjähtämään Suomessa lähivuosina.


      • ererdasf
        werer kirjoitti:

        Äh tuli kirjoitusvirhe - piti tietysti kirjoittaa että suuri määrä sähköautoja tulee räjähtämään Suomessa lähivuosina.

        Palavia polttomoottoriautoja näkyy tien varsilla tämän tästä.


      • werer
        ererdasf kirjoitti:

        Palavia polttomoottoriautoja näkyy tien varsilla tämän tästä.

        Niin? Entä sitten? Mikä oli pointti?

        Kommentti oli taas sitä puhdasta itseään, tyyliin:
        Minä: "Afrikasta tulevien turvapaikanhakijoiden määrä on taas huomattavassa kasvussa"
        Sinä: "Afrikassa näkyy elefantteja tämän tästä"


      • fdssdfdfs
        werer kirjoitti:

        Niin? Entä sitten? Mikä oli pointti?

        Kommentti oli taas sitä puhdasta itseään, tyyliin:
        Minä: "Afrikasta tulevien turvapaikanhakijoiden määrä on taas huomattavassa kasvussa"
        Sinä: "Afrikassa näkyy elefantteja tämän tästä"

        Pointti on se, että Suomen teillä polttomoottoriautoja enemmän palaa kuin sähköautojen akkuja räjähtelee. Jos haluaa ajella turvallisesti kannattaa vaihtaa sähköautoon.


      • ei_riitä_kilometrit
        fdssdfdfs kirjoitti:

        Pointti on se, että Suomen teillä polttomoottoriautoja enemmän palaa kuin sähköautojen akkuja räjähtelee. Jos haluaa ajella turvallisesti kannattaa vaihtaa sähköautoon.

        Entäpä prosentuaalisesti ajettua kilometriä kohden :)


      • werer
        fdssdfdfs kirjoitti:

        Pointti on se, että Suomen teillä polttomoottoriautoja enemmän palaa kuin sähköautojen akkuja räjähtelee. Jos haluaa ajella turvallisesti kannattaa vaihtaa sähköautoon.

        "Pointti on se, että Suomen teillä polttomoottoriautoja enemmän palaa kuin sähköautojen akkuja räjähtelee"

        Polttomoottoriautoja Suomessa on n.3000-4000 -kertainen määrä sähköautoihin verrattuna. Et kai oikeasti ole noin helvetin typerä?


      • ei_riitä_kilometrit
        werer kirjoitti:

        "Pointti on se, että Suomen teillä polttomoottoriautoja enemmän palaa kuin sähköautojen akkuja räjähtelee"

        Polttomoottoriautoja Suomessa on n.3000-4000 -kertainen määrä sähköautoihin verrattuna. Et kai oikeasti ole noin helvetin typerä?

        Et taida ymmärtää käsitettä "ajettua kilometriä kohden"


      • näin.on

        Teslalla ei paljon kilometrejä mittariin kerry kun ne on latauksessa suurimman osan ajasta.


      • NickNailer

        Ajokilometrien määrä riippuu elämäntyylistä. Itse ajan paljon mutta lyhyitä matkoja. Lataus ei haittaa ollenkaan. On oikeastaan ihan mukavaa olla käymättä bensa-asemilla.

        On minulla kyllä bensa-autokin, mutta harvemmin tulee sillä ajeltua. Ajattelin myydä pois ja potentiaalisia siakkaitakin on käynyt renkaita potkimassa ja koeajamassa. Kakkosautoksi suunnittelin bensakoneen sijasta hybridihärpäkettä.

        Jos hirveesti ajatuttaa, voi toki käydä Motonetissä yms. paikassa pikalatauksessa. Nyt sieltä saa kanta-asiakasetuna ilmaista sähköä 11 kWh per käyntikerta.

        Vaan jos tykkää bensan tai dieselin hajusta ja on muutenkin öljyä vaihtavaa tyyppiä, niin mikäs siinä. Bensallakin pääsee.


      • Cartman
        NickNailer kirjoitti:

        Ajokilometrien määrä riippuu elämäntyylistä. Itse ajan paljon mutta lyhyitä matkoja. Lataus ei haittaa ollenkaan. On oikeastaan ihan mukavaa olla käymättä bensa-asemilla.

        On minulla kyllä bensa-autokin, mutta harvemmin tulee sillä ajeltua. Ajattelin myydä pois ja potentiaalisia siakkaitakin on käynyt renkaita potkimassa ja koeajamassa. Kakkosautoksi suunnittelin bensakoneen sijasta hybridihärpäkettä.

        Jos hirveesti ajatuttaa, voi toki käydä Motonetissä yms. paikassa pikalatauksessa. Nyt sieltä saa kanta-asiakasetuna ilmaista sähköä 11 kWh per käyntikerta.

        Vaan jos tykkää bensan tai dieselin hajusta ja on muutenkin öljyä vaihtavaa tyyppiä, niin mikäs siinä. Bensallakin pääsee.

        "Vaan jos tykkää bensan tai dieselin hajusta"
        Jep, kylläpä tosiaan v*tuttaa ajaa polttomoottoriautolla sillä kaikkihan tietää että koko matkan haisee KOKO AJAN bensa JA diesel auton sisätiloissa niin että tulee päänsärkyä. Bensa- tai dieselautot tosiaan sopivat vain niille jotka tykkäävät ko. hajuista, sillä tunnetusti henkilöautojen matkustamot haisevat aivan älyttömästi bensalle ja dieselille.

        Laitoitko muuten silmät kiinni tuota viimeistä kappaletta kirjoittaessasi, samalla omaa pieruasi haistellen?
        http://southpark.wikia.com/wiki/Smug_Alert!


      • NickNailer
        Cartman kirjoitti:

        "Vaan jos tykkää bensan tai dieselin hajusta"
        Jep, kylläpä tosiaan v*tuttaa ajaa polttomoottoriautolla sillä kaikkihan tietää että koko matkan haisee KOKO AJAN bensa JA diesel auton sisätiloissa niin että tulee päänsärkyä. Bensa- tai dieselautot tosiaan sopivat vain niille jotka tykkäävät ko. hajuista, sillä tunnetusti henkilöautojen matkustamot haisevat aivan älyttömästi bensalle ja dieselille.

        Laitoitko muuten silmät kiinni tuota viimeistä kappaletta kirjoittaessasi, samalla omaa pieruasi haistellen?
        http://southpark.wikia.com/wiki/Smug_Alert!

        Auton tankkauksen yhteydessä kuka tahansa saattaa tankata myös litran bentseeniä, joka on haihtuva ja siten helposti altistusta aiheuttava syöpävaarallinen aine.

        Genotoksiset karsinogeenit (esim. bentseeni, akryyliamidi, 1,3-butadieeni, hydratsiini, akryylinitriili, monet solunsalpaajat, etyleenioksidi, propyleenioksidi, epikloorihydriini, vinyylikloridi, trikloorietyleeni ja 1,2-dikloorietaani) muuttavat solun perimäainesta, eli ne ovat mutageenisia. Monet niistä (esim. bentseeni) muuttuvat vasta elimistön aineenvaihdunnassa DNA-reaktiivisiksi aineiksi.

        Cartmanin kirjoitusten perusteella syöpää onpo tapauksessa syytä lähteä etsimään aivoista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      249
      791
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe