Miten varautua sähköautoihin (johdot, pistokkeet)?

sähköautottuloo

Tästä muutama vuosi eteenpäin niin meilläkin on sähköauto tai kaksi. Talo on rakenteilla. Miten pitää varautua sähköautojen lataamiseen, eli millaisia johtopaksuuksia ym. sähköautojen lataus vaatii? Jostain luin, että tehoa latauspistoke ottaa vähintään jotain 9kW (saattoi olla jopa tuplatenkin), joka on enemmän kuin mikään muu laite talossamme (kiuas 6kW, maalämpöpumppu muistaakseni jossain 2-3kW paikkeilla (täystehomitoitettu, sähkövastus ei ole ollut juurikaan päällä).

62

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihanatulevainen

      Tuleviin sähköautoihin kannattaa varautua ainakin seuraavin toimenpitein:

      1. Talviautoilua varten hanki jo nyt pilkkihaalaria, jääraappaa ja tuulilasin peitettä sillä sisätilojen lämmitys akkutoimisella autolla on vain nostalginen muisto menneiltä hyviltä vuosilta jolloin tuulilasiin sai ajon aikana puhallettua lämmintä ilmaa

      2. Totuta jalkasi siihen että käytät autossa lenkkitossuja. Niiden kanssa pääset juoksemaan akkupalon sytyttämästä autosta nopeasti pois

      3. Myös hengityssuojaimia on syytä pitää käsillä nopeasti mukaan napattavaksi jotta litiumakkujen palaessa syntyvät myrkkykaasut eivät pääse hengityselimiin

      4. Tarkista nykyiset matka-ajat useimmin käyttämiisi kohteisiin, ja kerro ne kakkosella tulevaisuutta varten.

      5. Hanki isommat housut ja pidempi vyö. Tulevaisuudessa auton "tankkaus" matkan aikana ei onnistu nykytyyliin 10 minuutissa, vaan joudut auton latautumista "pikalatausasemalla" odotellessasi istuskelemaan tuntikausia ryystämässä ennenkokemattomat määrät ABC:n kaffepullaa.

      Mutta kaikki tämä on sen arvoista että voi ajaa sähköautolla ja ympäristö ei pilaannu. Olkoonkin että se sähköautoon ladattu sähkö tulee kivihiilivoimaloista ja venäläisistä ydinvoimaloista, mutta ei semmosia kannata miettiä.

      • näin_on_tuleva

        Amen.


    • diudiudiu

      3x16A vähintään 4mm2

    • sähkärj

      Ei kotioloissa tarvitse mitään varttitunnin pikalatausmahdollisuutta. Kyllä illan ja yön aikana akku kerkiää lataantua hidaslatauksellakin. Tulevalle latauspaikalle kannattaa kuitenkin vetää 5x2,5 mm² kaapeli, siitä saa tarvittaessa vaikka 11 kW.

    • EUvakioitu
    • wernerskaliiini

      Haluaisin nähdä sähköauton liikkuvan 30 asteen pakkasessa, alkaa olemaan monenlaisia teknisiä ongelmia, kun se polttomoottoriautollekin tuottaa ongelmia.

      • Vaihdekeppitervassa

        Rajoittaa vain toimintamatkaa ja hidastaa latausta sekä kyytiläiset tarvitsevat oikeat talvivaatteet kuten kuplassa aikanaan.
        Teknisesti toimii paremmin kuin mikään polttomoottorikäyttöinen peli.


      • Ihmeulinaa
        Vaihdekeppitervassa kirjoitti:

        Rajoittaa vain toimintamatkaa ja hidastaa latausta sekä kyytiläiset tarvitsevat oikeat talvivaatteet kuten kuplassa aikanaan.
        Teknisesti toimii paremmin kuin mikään polttomoottorikäyttöinen peli.

        Polttomoottoriautossa pakkanen ei rajoita toimintamatkaa eikä tehoa, ei hidasta tankkausta ja matkustamossa on lämmin.

        Kerro toki mikä se tekninen paremmuus sähköautossa talvella on kun se ei oikein tullut selväksi?


      • supsub
        Ihmeulinaa kirjoitti:

        Polttomoottoriautossa pakkanen ei rajoita toimintamatkaa eikä tehoa, ei hidasta tankkausta ja matkustamossa on lämmin.

        Kerro toki mikä se tekninen paremmuus sähköautossa talvella on kun se ei oikein tullut selväksi?

        No se että sähkömoottori toimii jopa tehokkaammin mitä lähemmäksi mennään absoluuttista nollapistettä jossa suprajohtavuus alkaa.


      • Väärintaas
        supsub kirjoitti:

        No se että sähkömoottori toimii jopa tehokkaammin mitä lähemmäksi mennään absoluuttista nollapistettä jossa suprajohtavuus alkaa.

        Jis tuolle linjalle lähdetään niin siinä tapauksessa tajuatko että mitä kylmemmäksi menee, sitä hauraammaksi muuttuvat sähkömoottorin käämieristeet. Eipä se sähköauto hievahdakaan jos moottori on kierrosoikkarissa tai maasulussa moottorin runkoon eristeiden haljettua. Et tainnut sellaistakaan tajuta kaikessa nokkeluudessasi?


      • ylivoimainen
        Väärintaas kirjoitti:

        Jis tuolle linjalle lähdetään niin siinä tapauksessa tajuatko että mitä kylmemmäksi menee, sitä hauraammaksi muuttuvat sähkömoottorin käämieristeet. Eipä se sähköauto hievahdakaan jos moottori on kierrosoikkarissa tai maasulussa moottorin runkoon eristeiden haljettua. Et tainnut sellaistakaan tajuta kaikessa nokkeluudessasi?

        Sähkömoottori pyörii iloisesti vielä siinä lämpötilassa jossa bensiini on jo jäätynyt.


      • Isäs_kädestä
        ylivoimainen kirjoitti:

        Sähkömoottori pyörii iloisesti vielä siinä lämpötilassa jossa bensiini on jo jäätynyt.

        Niissä lämpötiloissa joissa bensiini jäätyy ei sen sähköauton litiumakusta heru enää tehoja joten saat pyörittää sitä sähkömoottoriasi käsin.

        Menepäs siitä äitis syliin harjoittelemaan trollaamista vielä muutamaksi vuodeksi kun et näköjään osaa.


      • ylivoima
        Isäs_kädestä kirjoitti:

        Niissä lämpötiloissa joissa bensiini jäätyy ei sen sähköauton litiumakusta heru enää tehoja joten saat pyörittää sitä sähkömoottoriasi käsin.

        Menepäs siitä äitis syliin harjoittelemaan trollaamista vielä muutamaksi vuodeksi kun et näköjään osaa.

        Nyt puhuttiin _sähkömoottorista_ ei mistään litiumakuista.


      • Isäs_kädestä
        ylivoima kirjoitti:

        Nyt puhuttiin _sähkömoottorista_ ei mistään litiumakuista.

        Tämä ketju koskee _sähköautoja_ joten sinua fiksumpi voisi kuvitella litiumakkujen olevan olennainen osa aihetta.

        Mutta mennään sitten sinun valitsemallesi tielle jossa voidaan viisastella merkityksettömillä knoppiseikoilla:

        Et tainnut tajuta että myös polttomoottori - niin diesel- kuin bensamoottoritkin pyörivät aivan yhtä iloisesti kuin sähkömoottori lähellä sitä absoluuttista lämpötilaakin?


      • ylivoima
        Isäs_kädestä kirjoitti:

        Tämä ketju koskee _sähköautoja_ joten sinua fiksumpi voisi kuvitella litiumakkujen olevan olennainen osa aihetta.

        Mutta mennään sitten sinun valitsemallesi tielle jossa voidaan viisastella merkityksettömillä knoppiseikoilla:

        Et tainnut tajuta että myös polttomoottori - niin diesel- kuin bensamoottoritkin pyörivät aivan yhtä iloisesti kuin sähkömoottori lähellä sitä absoluuttista lämpötilaakin?

        Missä niin on päätetty että litiumakku on ainoa mahdollinen sähkömoottorin tehonlähde. Ja voihan ne räjähdysmoottoritkin pyöriä iloisesti kun pyörittää niitä sähkömoottorilla.


      • Isäs_kädestä
        ylivoima kirjoitti:

        Missä niin on päätetty että litiumakku on ainoa mahdollinen sähkömoottorin tehonlähde. Ja voihan ne räjähdysmoottoritkin pyöriä iloisesti kun pyörittää niitä sähkömoottorilla.

        Argumenttisi alkavat olla senverran väkinäisiä ja lapsellisia että voin helposti todeta että minä olen tämän väittelyn voittaja, ja sinä olet häviäjä.


      • teknistä_ylivoimaa
        Isäs_kädestä kirjoitti:

        Argumenttisi alkavat olla senverran väkinäisiä ja lapsellisia että voin helposti todeta että minä olen tämän väittelyn voittaja, ja sinä olet häviäjä.

        Jos sinulta loppui argumentit, olet automaattisesti häviäjä :)


      • Isäs_kädestä
        teknistä_ylivoimaa kirjoitti:

        Jos sinulta loppui argumentit, olet automaattisesti häviäjä :)

        Ei vaan sinulta loppui argumentit eli sinä hävisit. LÄL-LÄL-LÄÄ OLET HÄ-VI-Ä-JÄ HAH-HAH-HAA


      • Isäs_kädestä
        teknistä_ylivoimaa kirjoitti:

        Jos sinulta loppui argumentit, olet automaattisesti häviäjä :)

        Tiedätkö miksi sä hävisit? Sen takia että kun sitä mun polttomoottoria pyörittää sun sähkömoottoris, ni sitä sun sähkömoottoria pyörittää polttomoottori. OWNED 100-0. Et pysty enää muuttamaan, tämä laitettiin lukkoon ja lukko merenpohjaan ja ainoa avain ammuttiin aurinkoon. Eli hävisit.
        Revi siitä HÄ-HÄ-HÄ-HÄ LÄLLÄLLÄÄ


      • teknistä_ylivoimaa
        Isäs_kädestä kirjoitti:

        Tiedätkö miksi sä hävisit? Sen takia että kun sitä mun polttomoottoria pyörittää sun sähkömoottoris, ni sitä sun sähkömoottoria pyörittää polttomoottori. OWNED 100-0. Et pysty enää muuttamaan, tämä laitettiin lukkoon ja lukko merenpohjaan ja ainoa avain ammuttiin aurinkoon. Eli hävisit.
        Revi siitä HÄ-HÄ-HÄ-HÄ LÄLLÄLLÄÄ

        Mitä sä hävinnyt täällä enää meuhkaat, eikös hävinneen pidä olla nurkassa häpeämässä?


      • Isäs_kädestä
        teknistä_ylivoimaa kirjoitti:

        Mitä sä hävinnyt täällä enää meuhkaat, eikös hävinneen pidä olla nurkassa häpeämässä?

        HÄH HÄH HÄÄ eikun sä olet jo siellä nurkassa häpeämässä ni ei sinne mahdu enempää ku oot niin läski. Sua taitaa potuttaa kun et keksi enää mitään parempaa LÄL LÄL LÄÄ


      • ylivoima
        Isäs_kädestä kirjoitti:

        HÄH HÄH HÄÄ eikun sä olet jo siellä nurkassa häpeämässä ni ei sinne mahdu enempää ku oot niin läski. Sua taitaa potuttaa kun et keksi enää mitään parempaa LÄL LÄL LÄÄ

        Taidat olla huono jopa häviämäänkin.


      • Isäs_kädestä
        ylivoima kirjoitti:

        Taidat olla huono jopa häviämäänkin.

        Eikun sää ja sun äitis oli huonoja häviämään kun sut sai. KJÄH KJÄH taas vedin sua kölin alta.


      • ylivoima
        Isäs_kädestä kirjoitti:

        Eikun sää ja sun äitis oli huonoja häviämään kun sut sai. KJÄH KJÄH taas vedin sua kölin alta.

        Hoh hoijaa...
        Keksi jotain uutta.


      • Isäs_kädestä
        ylivoima kirjoitti:

        Hoh hoijaa...
        Keksi jotain uutta.

        Eikun keksi sä jotain uutta läski. Ai mut et osaa sori


      • ylivoimainen
        Isäs_kädestä kirjoitti:

        Eikun keksi sä jotain uutta läski. Ai mut et osaa sori

        Ai niin, sultahan loppui jo ne argumentit.
        Ei voi sitten mitään.


      • Isäs_kädestä
        ylivoimainen kirjoitti:

        Ai niin, sultahan loppui jo ne argumentit.
        Ei voi sitten mitään.

        Sun mutsiltas loppui argumentit kun sut sai, läski


    • nimimerkki.toinen

      Uusimman tiedon mukaan vuoden 2021 alusta on sähköautossa lakisääteisesti oltava vaihtosähköakku, mikä helpottaa ja nopeuttaa lataamista. Tuommoinen normaali 63A liitäntä riittää.

      • Heurekat

        Aiotko keksiä sellaisen?


    • oletkokaheli

      Ei sulla tarvitse olla yhtäkään, joten miksi valehtelet kenenkään puolesta?

    • sekylläkulkeehyvin

      ""Haluaisin nähdä sähköauton liikkuvan 30 asteen pakkasessa, alkaa olemaan monenlaisia teknisiä ongelmia, kun se polttomoottoriautollekin tuottaa ongelmia. ""

      -Sähköauto lähtee käyntiin vaikka olisi -70 asteen pakkanen.
      -Sähköauton polttoaine ei jäädy vaikka olisi -70 asteen pakkanen.
      -Sähköauto ei tarvitse esilämmittimiä.
      -Sähköauto toimii jopa -120 asteen pakkasessa.

      Sähköauto on ylivoimainen nimenomaan kovilla pakkasilla.

      • realitycheckki

        70 asteen pakkasia ei ole mitattu Suomessa koskaan. 30 asteen pakkasia joka talvi. Käynnistyttyään polttomoottoriauton kone lämpenee ja toimii normaalisti, sähköautossa akut pysyvät kylmänä ja siten toimintakyvyltään huonompina koko matkan ajan. Kokonaisuuden kannalta pitää myös huomioida matkustamon olosuhteet (sisälämpötila ja ikkunoiden sulatus).

        Sähköauto ei ole tosielämän kovissa pakkasissa missään tapauksessa ylivoimainen, vaan päinvastoin.


    • kalliikstulee

      talomme on rakennettu 78. auto paikkoja 30 kpl. jos ne vaidetaan lataus tolpiks pitää taloon tuleva syöttö kaapelikin vaihtaa. keskus huomattavasti isommaks tulee melko kalliiks mutta näistähän ei vihertävät puhu heille kun tsernopili tulee pisto rasiasta

      • nimimerkki.toinen

        Kyllä sopu sijaa antaa. Vuoronperään käydään latauspisteellä lataamassa akkua.
        Ihan niinkuin ennenvanhaan laitettiin nimi pesutupalistaan ja varattiin samalla kuivaushuone.
        Yksi varausvuoro per viikko riittää. Kyllä se onnistuu aivan hyvin.


      • tarkkana_nyt

        Varmaan taloyhtiöiden yhtiöjärjestykseen pitäisi pikaisesti lisätä kirjaus, ettei yhtiössä saa ladata sähkökulkuneuvoja. Olisi sitten helppo ensimmäiselle latausmahdollisuutta kinuavalle sanoa ei. Vaikka joku tarjoutuisi omalla kustannuksellaan latauspisteen rakennuttamaan, sitten pitäisi sama sallia muillekin.
        Eipä aikaakaan kun talon pääsulake ja talojohto kävisivät pieneksi. Näitä kustannuksia olisi sitten hankala periä pelkästään lataajilta.


      • eri-asiat
        tarkkana_nyt kirjoitti:

        Varmaan taloyhtiöiden yhtiöjärjestykseen pitäisi pikaisesti lisätä kirjaus, ettei yhtiössä saa ladata sähkökulkuneuvoja. Olisi sitten helppo ensimmäiselle latausmahdollisuutta kinuavalle sanoa ei. Vaikka joku tarjoutuisi omalla kustannuksellaan latauspisteen rakennuttamaan, sitten pitäisi sama sallia muillekin.
        Eipä aikaakaan kun talon pääsulake ja talojohto kävisivät pieneksi. Näitä kustannuksia olisi sitten hankala periä pelkästään lataajilta.

        Tiedätkö mikä on yhtiöjärjestys ja mitkä ovat järjestyssäännöt?


      • tarkkana_nyt
        eri-asiat kirjoitti:

        Tiedätkö mikä on yhtiöjärjestys ja mitkä ovat järjestyssäännöt?

        Mitä järjestyssäännöt tähän kuuluu, kyllä perustavaa laatua olevat asiat määritellään yhtiöjärjestyksessä.


      • eri-järjestykset
        tarkkana_nyt kirjoitti:

        Mitä järjestyssäännöt tähän kuuluu, kyllä perustavaa laatua olevat asiat määritellään yhtiöjärjestyksessä.

        Kyllä tuo on nimenomaan järjestyssääntöjen asiaa.


      • isännöitsijä
        eri-järjestykset kirjoitti:

        Kyllä tuo on nimenomaan järjestyssääntöjen asiaa.

        Et taida olla oikein perillä näistä asioista. Osakkaiden oikeuksiin ja yhdenvertaiseen kohteluun liittyvät asiat ovat yhtiöjärjestyksessä määriteltäviä. Jopa niiden, sinua vuokralaisena koskevien, järjestyssääntöjenkin on oltava linjassa yhtiöjärjestyksen kanssa.


      • eri-järjestykset
        isännöitsijä kirjoitti:

        Et taida olla oikein perillä näistä asioista. Osakkaiden oikeuksiin ja yhdenvertaiseen kohteluun liittyvät asiat ovat yhtiöjärjestyksessä määriteltäviä. Jopa niiden, sinua vuokralaisena koskevien, järjestyssääntöjenkin on oltava linjassa yhtiöjärjestyksen kanssa.

        Niin, tuota, eihän tässä ole vasta kuin parisenkymmentä vuotta asuntosijoittamista takana, mutta hyvä että sinä asiantuntijana tulet opastamaan minua yhtiöjärjestyksen ja järjestyssääntöjen erosta :) Yhtiöjärjestyksessä siis määritellään mm. yhtiön rakennusten sijainti, huoneistojen pinta-alat ja käyttötarkoitukset ja yhtiövastikkeen ja esim. vesimaksun määräämisen perusteet. Se tulee ihan suoraan ASOY-laista.

        Joku sähköautojen (jo sinänsä perusteeton) latauskielto on verrattavissa johonkin sisätilalämmittimen käyttökieltoon tai parvekegrillauskieltoon, jotka eivät todellakaan ole mitään yhtiöjärjestykseen kirjattavaa asiaa, vaan nimenomaan järjestyssääntöjen asioita.

        En sinuna esiintyisi minään "isännöitsjänä" näillä palstoilla, jos on noin pihalla taloyhtiön perusasioista. Tuskin kukaan oikea isännöitsijä tällaisille palstoille kommentointiin viitsii käyttää monesti vähäistä vapaa-aikaansa.


      • isännöitsijä
        eri-järjestykset kirjoitti:

        Niin, tuota, eihän tässä ole vasta kuin parisenkymmentä vuotta asuntosijoittamista takana, mutta hyvä että sinä asiantuntijana tulet opastamaan minua yhtiöjärjestyksen ja järjestyssääntöjen erosta :) Yhtiöjärjestyksessä siis määritellään mm. yhtiön rakennusten sijainti, huoneistojen pinta-alat ja käyttötarkoitukset ja yhtiövastikkeen ja esim. vesimaksun määräämisen perusteet. Se tulee ihan suoraan ASOY-laista.

        Joku sähköautojen (jo sinänsä perusteeton) latauskielto on verrattavissa johonkin sisätilalämmittimen käyttökieltoon tai parvekegrillauskieltoon, jotka eivät todellakaan ole mitään yhtiöjärjestykseen kirjattavaa asiaa, vaan nimenomaan järjestyssääntöjen asioita.

        En sinuna esiintyisi minään "isännöitsjänä" näillä palstoilla, jos on noin pihalla taloyhtiön perusasioista. Tuskin kukaan oikea isännöitsijä tällaisille palstoille kommentointiin viitsii käyttää monesti vähäistä vapaa-aikaansa.

        Sinustako edelleen tuntuu siltä että autopaikkojen hallintaa ja käyttöä ei määritellä yhtiöjärjestyksessä, vaan järjestyssäännöissä. Mattojen tomutuksen ja hiljaisuusaikojen yhteydessä, niin minkäs minä sille mahdan.


    • wernerskaliini

      Kun tiellä on loskaa, lunta ja jäätä ja talvirenkaat, eikös se aiheuta lisää vierintävastusta ja näin lisää sähköauton sähkön tarpeen kulutusta. Kesäkelillä ajelun ymmärrän, mutta talvella, kun vielä ollaan pakkasen puolella. En oikein usko akkuteknologiaan pakkasenkestävyyteen, todelliset ajomatkat jää lyhyeksi.

      • asdfasdfiuiu

        Talvella ajomatkat jäävät lyhyemmäksi, mutta jos ovat edelleen riittävän pitkiä, niin ei haittaa.


    • sahtötys

      Joku byrokraatti tietysti määrää uusiin kerros ja rivitaloihin x määrän latauspaikkoja rakennettavaksi, sen paikan perustamiskustannukset maksaa siis kaikki, joilla ei edes ole autoa, useampi auton parkipaikka häviää latauspaikan tilalle, parempi olisi jos lasten leikkipaikat hävitettäisiin ja tilalle rakennettaisiin sähköautojen latauspaiikoja. Tästäkään ei varmasti kaikki tykkää.

      • toivottavasti-näin

        Toivottavasti määrää. Kalliimmaksi se tulee niitä jälkeen päin rakennella.


    • pakkasakku

      Sähköautoja on jo talvella testattu ja matka jäänyt kesken. Pistäpä "sekylläkulkeehyvin" linkkiä missä on väitteillesi vahvistusta??

    • nimimerkki.toinen

      Harvoin polttomoottoriautoja tankataan kerrostalon pihalla. Miksi sähköautoja pitäisi siellä tankata? Palo- ja sähköturvallisuus kannattaa ensimmäiseksi huomioon. Joku 1 kA sähköliitäntä jokamiehen käytössä ei oikein vakuuta.

      • sähköautottuloo

        "Miksi sähköautoja pitäisi siellä tankata?"
        Varmaan siksi, että se on niin kätevää.

        Polttomoottoriautojen tankkauspaikkoja ei niin vaan rakennetakaan mihin tahansa. Sähköauton tankkauspaikan voi rakentaa mihin tahansa, mihin tulee riittävän paksu sähköjohto *) ja jossa kuuluu langaton netti jonka kautta laskutuksen voi hoitaa. Tai voi tietysti olla, että tulee jonkinlaisia pre-paid -kortteja, johon voi ladata sähköautontankkausrahaa.

        *) Ulkomailla, jossa aurinkoa on meitä enemmän ympäri vuoden, ovat rakentaneet sähköautojen tankkauspaikkoja tekemällä katoksia, joissa on aurinkosähköpaneeleita katolla ja tankkauspistokkeita jolloin paikan pääälle ei tarvita edes sitä paksua sähköjohtoa.


      • nimimerkki.toinen

        Kun on oikein paljon aurinkopaleeleita ja tuulvoimaloita pihalla tai auton katolla, niin akkujen lataamiseen ei tarvita johtoa ollenkaan. Eikä tarvita muutenkaan, jos käytetään johdotonta latauslaitetta.
        Itse asiassa kaikkein kätevin on johdoton sähkömoottori ja sähkömoottoriton auto. Silloin ei kulu maapallon vähiä energioita mihinkään turhanaikaisiin viherpelleilyihin.


      • pigrjpierpj

        Sähköautot tulevat varmasti vaikka kovasti aiheuttavatkin epäluuloja ja vastustusta, niin kuin kaikki uusi. Jos muutoksen vastustajat oikeasti aina voittaisivat, niin taksin tilallakin olisi yhä edelleen hevosvossikat. Perusteluita silloin 1900 luvun alussa oli varmasti paljon, jotta oltaisiin pitäydytty vanhassa hyvässä ja toimivassa hevoskyydissä.

        Sähköauto nykyisessä muodossaan on vielä lasten kengissä. Ongelmia on varmasti vielä paljon enemmän kuin hyötyjä. Annetaan vaan pienoorien hankkia näitä raakileita ja kehittää hommaa. Näitä edelläkävijöitä tarvitaan, jotta me tavalliset epäilevät tuomakset voimme sitten istua valmiiseen pöytään tai oikeastaan istua valmiiseen autoon.

        Aloittajan kannattaa hommata ainakin valmius, toteutus sitten vaikka vuosikymmenen päässä voi sitten olla ihan toisenlainen kuin nyt kuvitellaan. Tod näk. joku alusta, jonka päälle auto ajetaan ja langaton lataus hoitaa homman tai sitten vaihdettava akku tai sitten jotain ihan muuta. Joten en lähtisi liikaa ennakoimaan liian valmista ratkaisua. Voi joutua muuten maksamaan hommasta kahteen kertaan.


      • Wattituntia
        nimimerkki.toinen kirjoitti:

        Kun on oikein paljon aurinkopaleeleita ja tuulvoimaloita pihalla tai auton katolla, niin akkujen lataamiseen ei tarvita johtoa ollenkaan. Eikä tarvita muutenkaan, jos käytetään johdotonta latauslaitetta.
        Itse asiassa kaikkein kätevin on johdoton sähkömoottori ja sähkömoottoriton auto. Silloin ei kulu maapallon vähiä energioita mihinkään turhanaikaisiin viherpelleilyihin.

        Entä kireän pakkasjakson aikana, korkeapaineella ei usein tuule ja talvella auringonvaloa on vähän.
        Jos normi 16A pistokkeella sähköauton lataus vie toistakymmentä tuntia, niin ei näillä viherleikkisysteemeillä selvitä talvella alle viikossa.


      • Sähköpulakäsillä
        Wattituntia kirjoitti:

        Entä kireän pakkasjakson aikana, korkeapaineella ei usein tuule ja talvella auringonvaloa on vähän.
        Jos normi 16A pistokkeella sähköauton lataus vie toistakymmentä tuntia, niin ei näillä viherleikkisysteemeillä selvitä talvella alle viikossa.

        Ja kohta on ongelma, kun ei ole välttämättä sitä verkkosähköäkään kuin säännösteltynä tuollaiseen aikaan...


      • nimimerkki.toinen

        Sitten vaan ajellaan bensalla niinkuin aina ennenkin. Tai kenties ympäristöystävällisesti puukaasulla.


      • kjasfa
        sähköautottuloo kirjoitti:

        "Miksi sähköautoja pitäisi siellä tankata?"
        Varmaan siksi, että se on niin kätevää.

        Polttomoottoriautojen tankkauspaikkoja ei niin vaan rakennetakaan mihin tahansa. Sähköauton tankkauspaikan voi rakentaa mihin tahansa, mihin tulee riittävän paksu sähköjohto *) ja jossa kuuluu langaton netti jonka kautta laskutuksen voi hoitaa. Tai voi tietysti olla, että tulee jonkinlaisia pre-paid -kortteja, johon voi ladata sähköautontankkausrahaa.

        *) Ulkomailla, jossa aurinkoa on meitä enemmän ympäri vuoden, ovat rakentaneet sähköautojen tankkauspaikkoja tekemällä katoksia, joissa on aurinkosähköpaneeleita katolla ja tankkauspistokkeita jolloin paikan pääälle ei tarvita edes sitä paksua sähköjohtoa.

        Esim. tuollainen:
        https://greentothescene.wordpress.com/2011/09/01/electric-car-charging-station-in-atlantic-station/


      • Kaamosaikaa

      • Kyydistä
        Kaamosaikaa kirjoitti:

        Ja Atlanta sattuu olemaan samoilla leveysasteilla kuin Sahara..., mites tuotot täällä napapiirin alapuolella?
        Tuosta vaikka kuva 9 ja katsot kesää ja talvea käppyrästä.
        Saharassa vuotuinen säteilymäärä noin kaksinkertainen ja sitä saa ympäri vuoden.

        Linkki jäi:
        www.suntekno.fi/resources/public/tietopankki/aurinkoenergia.pdf


    • jormakäteinen

      tosiseikka 1. normi 150 kw auto täysikaasulla muuttaa vain 25% tehoksi muu muuttuu lämmöksi n. 100kw eli peli lämpenee kuin sauna sähköauton 2kw-5kw lämmittimeen jos raaskit tyhjentää akustoa!!! älä vertaa tulevia sähkökojuja teslan hifistely ,tukieuro , överiautoon vaan lähinnä mopoauton ja fiat 500 ( 1960 ) risteytykseen, ja otatko huomioon koko shown päätarkoituksen, sähkölinjat tulevat puuttumaan kaupunkien ympäriltä , koska sähköautot ovat silloin ( sähkönsiirtoautoja ) eli sähköt on hävinneet torpastasi ja ajat polttomoottorilla varustettua sähköautoasi marketin pistokkeeseen ( tietysti jonotusnumeron kautta ) lähde halvan sähkön aikaan klo 02.00 yön pimeyteen , lataa koslasi pikalatauksella ( noin 12 tuntia ) täyteen ja vie sähköautolla sähkö kotiin töpseli seinään ja taas pyörii maalämpöpumpun moottori, kaivon pumppu, netti saa virtaa ja vaimonkin kaalimato latautuu,jos omistat aurinkokennot voit ladata sähköautoasi kesäisin ja ajat taas s marketin pikaluovutuspisteeseen ja saat prismalta ostokupongin jolla voit ostaa ässäarvan voitolla pääset pois tulevaisuuden onnelasta . täällä kaupungeissa kävellään jonossa ja rikkaat ajavat tuplaturbo 6.0 v12 bensakoneilla, silloin autoja on vain kourallinen joten nopeusrajoitukset voi poistaa , öisin ajavat työläiset diisel työkoneillansa ( 24.00-06.00 ) maailma pelastui , siitä iso kiitos kaikille neroille jotka ajoivat omia etujaan.

    • einsteininserkku

      osa2. nyt kannattaa kiireesti ostaa talteen vanha pikkudiisel kärry ( 1.4-2.0l ) , siitä moottorin lämminvesi kiertämään tuvan lattiavesiputkeen tai ihan pattereihin, ja vetopyörästöön akseli jonka varteen vaikka 5 laturia 12-24 volttia , ja muutema 220 v laturi , ja löpöä tankkiin 1e litra , ja on energiaa ( 50kw-120kw lämpö / jännite ) millä pitää tuvan asuttavana halvalla.( diiselin energia n. 15 kw litra ) .

    • ahneenaivottässä

      osa 3 teslan takuu ei ole voimassa jos -30 asteen pakkasessa ei auto ole latauspistorasiassa seuraavana päivänä.......voi herranen aika mahtipontinen 150the tukieuro kuningas on kuin vaivainen 88 vuotias mummo, siinä missä lada 1972 hyrähtää käyntii kuin atomi törmätessään kaveriinsa, ettekö te tajua ,teitä ruiskutetaan suoraan silmään, kohta pitää oleva asuntokin antaa pakolla pois ja saa ekoteltan tilalle, pihvit kielletään ja heinäsirkkapussi käteen, aivot pitää antaa pois ja iso kaali tilalle...........5000mk setelit piti leikata keskeltä 194x, ( s päivä ), sormukset piti luovuttaa pois,älä pissaa maahan, maksa paljon ja lokafirma heittää sen pusikkoon, samaa putsausta.

    • heliumkeiju

      osa4 , kattokaas esim taimaan "sähköinfraa" tollastako viidakkoa haluatte, ja siihen vielä asennustarzanit sähköliaaneihin roikkumaan, meillä ei edes 3g netti ole helsingissä toiminut omakotitalossa , eikä meinaa porukka jaksaa -5 asteen viimassa minuuttia tankata, ni jo ollaan sähköllä niin hoitamassa nettilaskutusta ja nopeata tankkausta muutemasta tolpasta satojen tuhansien halukkaiden jonoissa, tässä kiireen maailmassa ja otatteko sen paskasen 5metrin sähkökiepin toimistoon mukaan vai heitättekö nahkapenkeille? ja mitä jos se jääkin toimistoon kun olette asiakkaalla? eikun sehän on rullalla takaluukussa kuin konsanaan maastoautoissa vararengas, monet unet ja haaveet saatte ottaa ennen kuin 1000 oikosulku räppänää on tässä maassa, ja muista kaa että vesi tulee johtavaksi suolatussa tiessä, ja kattokaa you tubesta miten paljon on "punaista" energiaa 3v sormilitiumissa kun se oikosuljetaan ( kolarissa) mennään saman tien tuuliautoihin ( purjeet katolle ) ni olemme 100% pelastuneita, tai miten ois helium täytteiset hytit ja mentäis leijumalla?

    • biotaikuri

      osa 5 sähköautojen akut painaa 300-600 kg, onpa ekologista kantaa samaa energiakuormaa kaiken aikaa vaikka akusto on liki tyhjä niin paino on aina sama, kuka pähkähullu kantaisi samaa määrää polttoainetta mukanansa? lisäksi nämä litium akut eivät ole mitään lyijyakkuja vaan lähinnä pommeja, siitä tulee myös niiden teho energia!! heittäkää takkaan täysinäinen litium kännykkäakku niin havaitsette mistä puhutaan, eihän öljy/ bensiinikään ole minkään hintainen ilman tuota täysin verotettua hintaa ja sama vero kun mäiskäistään niin on sähkö niin kallista että pitää palata taas fossiilisiin jospa vaikka olisi vero silloin kuten nyt sähkössä, eli melkein ilmaista venetzuelassa maksoi bensiini 2010 0,10c litra!!! iihan yhtä järjetön idea kuin polttomoottorikäyttöinen leivänpaahdin, - hiuskiharrin, ruuvinväännin, tai että ruvettaisiin afrikkaan tekemään eristettyjä taloja kuten suomessakin on tapana...ja käytettäisiin nastarenkaita suomen mallin mukaisesti ja turkit päälle joulukuussa kuten suomessa ja kolattaisiin aavikko helmikuussa kuten suomessa, tuntuu normiihminen ulkoistaneen aivonsa muiden vietäväksi, ja taas päästöistä tuulienergia tuo mukanaan hiukkaspäästöjä, aurinko säteilyä, atomiaenergia säteilyä, sähkö tuotantohiukkaset, ja niille jotka luulevat että puut kasvaa pelkällä ilman hiilidioksiidilla , mitatkaa metsässä kivien kokoja ja kallion pintaa sammaleen alla ja ihmetelkää mihin kallio murenee ja miettikää uudelleen syökö puut fossiilista kalliota ( maata),kivi on ollut punaisena laavana joten sekin palaa ja on fossiili. että sekin bio höpötys on samaa silmään ruiskimista. toisen haitta on toisen hyöty ja sen ihminen todella osaa, puhuu kuin enkeli ja tekee kuin paholainen,mielessä vain oma etu ,joka saavutetaan vain toisen haittana.

    • edistyksellistä_autoilua

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1749
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1654
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      60
      1493
    5. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1414
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      57
      1382
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1349
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1192
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe