Miksi lapsille pakkosyötetään ideologiaa?

Vapari-humanisti

Alla kommentti tähän: "Sanna Ukkola: Miksi lapsille pakkosyötetään ideologiaa?"
http://yle.fi/uutiset/3-9442474

Miksi tunnustuksellisen uskonnonharjoituksen (jumalanpalvelus, hartaus, jopa johdettu ruokarukoiluttaminen) ymppääminen peruskoulun tai päiväkodin virallisen ohjelman osaksi ja tuputtaminen lapsille/perheille on tabu, jota ei käsitellä? Peruskoululain mukaan koulun tehtäviin ei kuullu uskonnonharjoituksen järjestäminen. Ja opetussuunnitelman mukaan opetuksen tulee olla uskonnollisesti ja poliittisesti "sitouttamatonta". Varhaiskasvatuslaista on poistettu uskontokasvatus, joka oli vielä uutta lakia edeltävässä päivähoitolaissa. Uskonnonharjoituksen, kuten jumalanpalveluksen tarjoaminen lapsille tulisi olla koulutyöpävän ulkopuolella.

7

130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se on varmaankin siksi tabu, että opetuksen sisällöstä päättävät tahoilla ei ole mitään motiivia nostaa asiasta haloota tai on motiivi olla nostamatta haloota. Ehkä he eivät halua suututtaa noita kyseisiä uskovaisia tai ketään muitakaan, jotka pitävät noiden uskovaisten puolta tässä asiassa jostain muista syistä. Puolestaan päättäjiä itseään asia tuskin juuri kiinnostaa.

    • AjattelijanAjatus

      Eiköhän se syy ole se, että asia on jo korjattu. Kuten itsekin totesit, laki on kunnossa tuon asian suhteen. Tunnustuksellista uskonnonopetusta ei ole kouluissa.
      Se, jos joku rikkoo lakia on tietysti eri asia. Yhtä hyvin voisit ihmetellä, miksi ylinopeus tai päin punaisia ajaminen ovat sellasia "tabuja" kun ihmiset tekevät niin vaikka se on laitonta. Jos koulussa opettaja tuputtaa oppilaille omaa uskontoaan, siitä voi ja pitää ensinnäkin tehdä ilmoitus koululle, jotta rehtori voi keskustella asiasta kyseisen opettajan kanssa, ja toiseksi jos tuo ei tepsi, tehdä rikosilmoitus.
      Tuo ei ole tabu. Siitä vain ei ole enää mitään syytä keskustella, kun asia on jo kunnossa.

      • lapsensuulla

        Sinustako on hyvä ettei koulussa ole tunnustuksellista kristinuskoa.
        Kuuntelin tänään Patmosradiosta Esa Heiskan saarnaa. Hänen 6-vuotias poika toimii usein pikkuprofeettana. Ei koskaan lapsi ole kuullut Raamatun saarnoja, joissa Jeesus puhuu vertauksen puusta, jonka juureen on jo kirves laitettu kun puusta ei saada hedelmää.
        Poika oli leikannut paperista kirveen ottanut pienen puun ja kopauttanut puuta kolme neljä kertaa ja sanonut isälle kun tämä oli ihmetellyt lapsen puuhia "Olemme tulleet tähän kirveen ajanjaksoon."

        Raamatussa Israelia verrataan viini- ja viikunapuuhun ja muita maita puihin.

        Jo on kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen. Matt. 3: 10.


        Ja hän puhui tämän vertauksen: "Eräällä miehellä oli viikunapuu istutettuna viinitarhassaan; ja hän tuli etsimään hedelmää siitä, mutta ei löytänyt.
        Niin hän sanoi viinitarhurille: 'Katso, kolmena vuotena minä olen käynyt etsimässä hedelmää tästä viikunapuusta, mutta en ole löytänyt. Hakkaa se pois; mitä varten se vielä maata laihduttaa?'
        Mutta tämä vastasi ja sanoi hänelle: 'Herra, anna sen olla vielä tämä vuosi; sillä aikaa minä kuokin ja lannoitan maan sen ympäriltä. Ehkä se ensi vuonna tekee hedelmää; mutta jos ei, niin hakkaa se pois'." Luuk. 13: 6. - 9.


      • lapsensuulla kirjoitti:

        Sinustako on hyvä ettei koulussa ole tunnustuksellista kristinuskoa.
        Kuuntelin tänään Patmosradiosta Esa Heiskan saarnaa. Hänen 6-vuotias poika toimii usein pikkuprofeettana. Ei koskaan lapsi ole kuullut Raamatun saarnoja, joissa Jeesus puhuu vertauksen puusta, jonka juureen on jo kirves laitettu kun puusta ei saada hedelmää.
        Poika oli leikannut paperista kirveen ottanut pienen puun ja kopauttanut puuta kolme neljä kertaa ja sanonut isälle kun tämä oli ihmetellyt lapsen puuhia "Olemme tulleet tähän kirveen ajanjaksoon."

        Raamatussa Israelia verrataan viini- ja viikunapuuhun ja muita maita puihin.

        Jo on kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen. Matt. 3: 10.


        Ja hän puhui tämän vertauksen: "Eräällä miehellä oli viikunapuu istutettuna viinitarhassaan; ja hän tuli etsimään hedelmää siitä, mutta ei löytänyt.
        Niin hän sanoi viinitarhurille: 'Katso, kolmena vuotena minä olen käynyt etsimässä hedelmää tästä viikunapuusta, mutta en ole löytänyt. Hakkaa se pois; mitä varten se vielä maata laihduttaa?'
        Mutta tämä vastasi ja sanoi hänelle: 'Herra, anna sen olla vielä tämä vuosi; sillä aikaa minä kuokin ja lannoitan maan sen ympäriltä. Ehkä se ensi vuonna tekee hedelmää; mutta jos ei, niin hakkaa se pois'." Luuk. 13: 6. - 9.

        Mainio esimerkki aivopesukasvatuksesta.


      • "Tunnustuksellista uskonnonopetusta ei ole kouluissa."

        Ehkei de jure. De facto on.


    • ikoninurkkaus

      Valitettavasti en saanut ortodoksista opetusta aikoinani.

      Nyt olen tutustunut ortodoksiseen kulttuuriin ja asiat ovat hyvin.

    • vm41

      Ehkä syynä kieltoon on syynä muutenkin jo pitkiksi venyneet muutkin satutunnit, jotka heikentävät lapsen älyn kehittymistä oikeaan suuntaan, eikä näin tehden jätä pyörimään paikoilleen kuin ><Puolukka paskassa<.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1422
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      110
      1173
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1023
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      823
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe