Ei siirry valtikka pois Juudalta

dfggaa

Kts. kaaviokuvat linkistä.

Patriarkka Jaakob siunasi kaikki kaksitoista poikaansa ennen kuolemaansa. Tuo siunaus sisälsi samalla myös valtavia profeetallisia sanomia kauas tulevaisuuteen. Jaakob oli muuttanut koko perhekuntansa kansa nälänhätää pakoon poikansa Joosefin luo Egyptiin. Ihmeellisten vaiheiden kautta Joosef oli noussut koko Egyptin maan kakkosmieheksi heti faaraon jälkeen. Olisi luullut, että Jaakob olisi profetoinut Messiaan tulevan juuri Joosefin suvusta, mutta Jumalan Henki ilmoitti toisin. Messias tulisi Juudan suvusta, kuten myöhemmin tapahtuikin.

Mooses oli ennustanut, että Jumala on herättävä ”profeetan, minun kaltaiseni” Israelin kansan keskuudesta. Tuohon Mooseksen ennustukseen viittaavat UT:ssa mm. Johannes evankeliumissaan (katso myös 1:45 ja 6:14) sekä Luukas Apostolien teoissa (3:22 ja 7:37). Sanonnalla ”minun kaltaiseni” Mooses ilmeisesti viittaa siihen, että vaikka Messias onkin Jumalan Poika, Hän on myös täysi ihminen. Samalla se myös sisältää viittauksen siihen, että Jeesus tulisi tekemään samoja tekoja kuin Mooses: Hän oli neljäkymmentä vuorokautta syömättä ja juomatta, Hän ruokki kansan autiomaassa, Hän hallitsi luonnon voimat, Hän on itse elävä vesi, josta kansa voisi juoda jne.

Kuningas Daavid sai aikanaan lupauksen, että hänen valtaistuimensa vahvistettaisiin ikuisiksi ajoiksi. Daavidin omat pojat eivät tuota lupausta täyttäneet, koska maallinen kuningaskunta lakkasi Israelissa noin 600 eKr., kun Juuda vietiin pakkosiirtolaisuuteen Baabeliin. Lupaus toteutui myöhemmin, kun Messias nousi Daavidin suvusta. Jeesuksen syntykirjat löytyvät Matteuksen ensimmäisestä ja Luukkaan neljännestä luvusta.

7

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdsff

      Onko tästä poltettu mitään.

      • rtyyu

        Tästä on poistettu


    • eisiirryei

      Valtikka ei siirry Juudalta.

    • 8678

      Ja Lutherille tämä olikin tärkeä Raamatunkohta, jota hän käsitteli paljion kirjassaan "Juutalaisista ja heudän valheistaan". Kohta osoittaa Jeesuksen messiaaksi vastoin juutalaisten kösityksiä sillä muutoinhan valtikka on Juudalta pois.

    • "Kuningas Daavid sai aikanaan lupauksen, että hänen valtaistuimensa vahvistettaisiin ikuisiksi ajoiksi. Daavidin omat pojat eivät tuota lupausta täyttäneet, koska maallinen kuningaskunta lakkasi Israelissa noin 600 eKr., kun Juuda vietiin pakkosiirtolaisuuteen Baabeliin. Lupaus toteutui myöhemmin, kun Messias nousi Daavidin suvusta. Jeesuksen syntykirjat löytyvät Matteuksen ensimmäisestä ja Luukkaan neljännestä luvusta. "

      Kyllä täytti.

      2 Sam. 7:12,13

      " Kun sinun päiväsi ovat päättyneet ja sinä lepäät isiesi tykönä, korotan minä sinun seuraajaksesi jälkeläisesi, joka lähtee sinun ruumiistasi; ja minä vahvistan hänen kuninkuutensa.

      Hän on rakentava huoneen minun nimelleni ja minä vanhvistan hänen valtaistuimensa ikuisiksi ajoiksi. "

      Kyllä Daavidin poika täytti ja häen nimens oli Salomo. " Hän on oleva minun poikani ja minä olen hänen isänsä niin, että jos hän tekee väärin, minä rankaisen häntä ihmisvitsalla, niinkuin ihmislapsia lyödään." Tämä nyt ulkomuistista.

      Älä lähetä noin typeriä linkkejä joista näkee vain, että tieto on vajavaista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1194
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1016
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      52
      716
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      700
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      588
    Aihe