Tässäpä hyvä kirjoitus ja kysymys uskonnonvapauslaista: https://www.kotimaa24.fi/blogit/lahetyshiippakunnan-suoja-laissa/
"Taustaksi: Lähetyshiippakunta on muodollisesti ei-rekisteröity yhdistys. Sen ytimenä on Luther-säätiö, joka on nimensä mukaan säätiö. Siis kyseessä ei ole uskonnonvapauslain tarkoittama rekisteröity uskonnollinen yhteisö.
Lähetyshiippakunnan pyhinä pitämiä asioita saa pilkata. Häiritsemällä heidän jumalanpalvelustaan ei saa rangaistusta uskonrauhan rikkomisesta vaan ilkivallasta. He voivat kastaa lapsia, mutta jäsenyyttä ei merkitä väestötietojärjestelmään. He voivat pitää vihkiseremonian, mutta juridinen puoli avioliittoa pitää hakea maistraatista.
Lähetyshiippakunta voi järjestää ehtoollisia, mutta ehtoollisviinistä pitää maksaa alkoholivero. He voivat ostaa hautausmaan, mutta ehtona on varainsiirtoveron maksaminen. He voivat opettaa lapsia, mutta eivät saa oman uskonnon opetusta kunnan koulussa.
Kaikki tämä on toisin kuin esimerkiksi Vapaakirkolla.
Onko Lähetyshiippakunnalla uskonnonvapaus?"
Onko Lähetyshiippakunnalla uskonnonvapaus?
Lukija.huom
1
92
Vastaukset
- Kyselijä-86
He voisivat toki ihan hyvin rekisteröityä uskonnoliseksi yhteisöksi ja saada samat edut kuin muutkin rekisteröityneet. Mutta jostain syystä he eivät ole halunneet niin tehdä. Miksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 702952
- 462564
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322225- 792128
- 951956
- 321702
- 121526
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171487Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?271302Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil191175