Suomessa on onneksi kirkkoja, jotka noudattavat vielä raamatun opetuksia. Minulle on aivan sama, jos jotkut luterilaiset papit homoja ja lesboja vihkivät. Itse he ovat siitä vastuussa loppupeleissä. Erosin luterilaisesta kirkosta, mutta säilytin uskoni Jumalaan ja hänen ainoaan poikaansa Jeesukseen, itsasiassa uskoni vain vahvistui.
Kyllä Jumalaan voi uskoa ilman luterilaista
42
392
Vastaukset
- juuri.noin
Onnea sinulle! Totta, että usko vahvistuu, kun eroaa lut kirkosta koska silloin lähdetään Raamatun ilmoittamalle tielle ja Jumala siunaa niitä jotka tottelevat Sanaa!
- lähdin.kanssa
Kyllä. Kirkon liberaalit eivät yritä eksyttää muita kuin kirkossa olevia!
- erotkaa.kirkosta
mummomuori kirjoitti:
Mikä kirkko tai uskonnollinen yhteisö sinusta sitten on se paras?
Parhaasta en tiedä, mutta on sellaisia, joissa vielä pidetään Raamattu kokonaan Jumalan sanana, eikä lähdetä sielunvihollisen eksyttämänä edes siunaamaan homo/lesbopareja.
erotkaa.kirkosta kirjoitti:
Parhaasta en tiedä, mutta on sellaisia, joissa vielä pidetään Raamattu kokonaan Jumalan sanana, eikä lähdetä sielunvihollisen eksyttämänä edes siunaamaan homo/lesbopareja.
Metkaa, että on aina kovin vaikea kertoa mihin lahkoon sitä tulikaan liityttyä.
Onko siinä ehkä jotain hävettävää?- RepeHellareihin
RepeRuutikallo kirjoitti:
Metkaa, että on aina kovin vaikea kertoa mihin lahkoon sitä tulikaan liityttyä.
Onko siinä ehkä jotain hävettävää?Hellarit on hyvä vaihtoehto.
- nyt.tiedät
RepeRuutikallo kirjoitti:
Metkaa, että on aina kovin vaikea kertoa mihin lahkoon sitä tulikaan liityttyä.
Onko siinä ehkä jotain hävettävää?Ei siinä ole mitään hävettävää, että on lähtenyt kirkosta! Ja jos haluat tietää minne olen lähtenyt niin siinäkään ei ole mitään hävettävää! Olen lähtenyt helluntaiseurakuntaan ja siitä kiitos Jumalalle, että hän näin johdatti!
- totisesti.amen
nyt.tiedät kirjoitti:
Ei siinä ole mitään hävettävää, että on lähtenyt kirkosta! Ja jos haluat tietää minne olen lähtenyt niin siinäkään ei ole mitään hävettävää! Olen lähtenyt helluntaiseurakuntaan ja siitä kiitos Jumalalle, että hän näin johdatti!
Onnittelut ja siunausta!
nyt.tiedät kirjoitti:
Ei siinä ole mitään hävettävää, että on lähtenyt kirkosta! Ja jos haluat tietää minne olen lähtenyt niin siinäkään ei ole mitään hävettävää! Olen lähtenyt helluntaiseurakuntaan ja siitä kiitos Jumalalle, että hän näin johdatti!
Tulihan se sieltä. Kiitokset rehellisyydestä – lypsämällä mutta kuitenkin.
Totta kai. Suomessa on monia eri kristinuskon suuntauksia, joista jokainen voi valita sen, minkä hyväksi kokee.
- löytyneeköuskoa
Uskovat ovat ihan muualla kuin evl.kirkossa.
Uskovia on myös kirkossa. Mutta mehän emme arvioi kenenkään uskoa vaan sen jätämme yksin Jumalalle.
- nähty.on.ei.kirj
mummomuori kirjoitti:
Uskovia on myös kirkossa. Mutta mehän emme arvioi kenenkään uskoa vaan sen jätämme yksin Jumalalle.
Kyllä nämä mummomuori voi ;) mut ei olla milläskään, otetaan lisää aamukahvia ja eletään kuten ennenkin.
Niin, Korkkiruuvin mukaanhan edes vanhoillisimmat kirkkoon kuuluvat eivät ole oikeita uskovia.
- kiiskivastarannalta
mummomuori kirjoitti:
Uskovia on myös kirkossa. Mutta mehän emme arvioi kenenkään uskoa vaan sen jätämme yksin Jumalalle.
Siinä komppaan mummoa, että uskovia on vielä ev.lut. piireissäkin.
Koska Herramme paluu on todella lähellä, on jokaisen uskovan hyvä tutkia onko uskossa.
No hienoa.Toivottavasti saat sieltä hengenheimolaisia homovihallesi ja naisten ali-arvioimisille.
Helluntailaiset ovatkin hyviä oikean polun näyttäjiä. Suurin osa vanhoja addikteja ja elämänsä ryssineitä, sieltäpä se on sitten ihan uudesti syntyneena hyvä ponnistella
Voi tietty olla , että Jeesukselle om selittämistä hänhän muistaaksi luonehti toimintaa sanalla ukokultaisuus.- Totuusvapauttaa_
Viesteistäsi näkyy, että pidät itseäsi muita parempana. Ja olet omasta mielestäsi ilmeisesti todella onnistunut elämässäsi, ja monet muut eivät ole. Olet siis ilmeisesti omasta mielestäsi todella "hyvä" ihminen, parempi kuin muut. Ilmaisit kerran minullekin, että käytännössä ansaitsen helvetin tuomion. Oikein toivoit sitä. Varsinainen tekopyhä valehtelija olet. Juuri kuten Jeesus varoitti tekopyhistä ihmisistä. Itsehän luulet olevasi kuin Jumala ja jakelet ihmisille kirjoituksissasi kadotustuomioita ja kerrot samalla kuinka "hyvä" itse olet. Kirjoituksissasi oikein näkyy vahingonilo, viha ja kostonhimo! Saatanan henki vaikuttaa ihmiseen niin, että ihminen asettuu salakavalasti kadotustuomitsemaan muita. Etkö sitä näe?
Ihminen, joka oikeasti seuraa Jeesusta tuo ilmi Jumalan Sanan, piste. Ja se on rakkautta Jeesukselta. Uskova joka totuudessa Jeesusta seuraa puhuu Jumalan Sanaa totuudessa koska Jeesus sen hänessä vaikuttaa. Kenenkään ei tule toivoa toiselle kadotusta. Jos uskova varoittaa laveasta tiestä joka vie kadotukseen, hän ei toivo sitä ihmisille, vaan toivoo, että muut ymmärtäisivät ottaa Jeesuksen pelastuksen vastaan, jotta he eivät sinne kadotukseen joutuisi! Tämäkään rakkaus puhua totuutta ei tule uskovasta itsestään, vaan Jeesus sen vaikuttaa. Ihmisessä itsessään ei ole mitään hyvää.
Vain totuus vapauttaa. Jos sinulla on Jumalan Sanan kanssa ongelma, kannattaa kääntyä Jumalan puoleen. Häntä vastaan tosin ei voi taistella. Mitkään selittelyt eivät Jumalalle kelpaa. Ainoa tie on Jeesus. Kannattaa siis nöyrtyä kuten kaikkien muidenkin ihmisten on tehtävä ja tunnustaa Jeesus Herraksi ja ottaa Hänen ilmainen iankaikkisen elämän lahja vastaan. Se on nöyrtymistä, kun pyytää anteeksiantoa synneilleen, ottaa Jeesuksen vastaan, ja antaa Jeesuksen vallita itseään Herrana.
- kuihtuva.kirkko
Luterilaisessa kirkossa vain n. 10% uskoo Raamatun Jumalaan joten pieni on porukka.
- todisteetkin
Hyvin todennäköistä siis, että tämänkin palstan "luterilaiset" kuuluvat tuohon 90% iin ja niinhän heidän kirjoituksensa osoittavatkin.
Vaikka itsekin tosin vielä kuulun Suomen kansankirkkoon (eikä tällä hetkellä ole eroamissuunnitelmia), niin kuitenkin kuulua nimenomaan tähän kansankirkkoon, on uskomisen kannalta lopultakin vain kehällinen kysymys. Suomen evlut. kansankirkossa ei ole mitään niin itseisarvoisen kallista etteikö sitä samaa löytyisi muualtakin.
Pitää ottaa huomioon laajempi konteksti kun arvioi eri kirkkokuntia ja niiden opetusta/käytäntöjä. Jopa Luterilainen maailmanliitto edustaa vain osaa maailman luterilaisista. Suomessa n. 70% kansasta kuuluu kansankirkkoon, mutta esim. Amerikassa jossa on vähintään yhtä paljon luterilaisia, on LML:n edustus vähemmistönä.
Samoin jos tarkastellaan luterilaisia kirkkoja maailmanlaajuisesti, niin havaitaan että yleensä entiset pohjoismaisten kirkkojen lähetyskentät edustavat tänä päivänä tunnustuksellisempaa ja selvästi Raamattuun pitäytyvämpää linjaa kuin meidän kirkkomme. Suomessakin löytyy useita tunnustuksellisia, (tosin vielä kooltaan pieniä) luterilaisia kirkkoja. Kansankirkolla EI siis ole mitään monopolia raamatuntulkintaan ja kirkonpitoon! Suomen kansankirkko on yksi mikroskoppisen pieni juonne kristinuskon ja kristillisten kirkkojen historiassa.
Luterilaisuus ei siis ole yhtä kuin arkkipiispa Kari Mäkisen näkemykset tai Suomen kirkolliskokousten päätökset. Luterilaisuus määritellään; -ei tiettyyn kirkkoon kuulumisen kautta -vaan LUTERILAISEN TUNNUSTUKSEN kautta. Luterilainen on se joka uskoo Pyhän Raamatun olevan erehtymätön Jumalan sana ja uskon sekä opin ylin ohjenuora, sekä uskoo luterilaisten Tunnustuskirjojen olevan oikea Raamatun selitys.
Tunnustuskirjat ovat yhteiset kaikille maailman luterilaisille kirkoille. Näen että Suomessa oltaisiin melko varmasti liberaalis-huumassa jos sorkittu Tunnustuskirjojakin jos se ei olisi normi kaikille luterilaisille kirkoille. Varmaa on etteä ellei siitä olisi seuraamassa "maailmanlaajuista häpeää ja kummastelua" niin piispat ja kirkolliskokous olisi sorkkinut likaisilla sorkillaan Tunnususkirjoja. Sitä he eivät kuitenkaan ole uskaltaneet tehdä. Sen sijaan on valittu uustulkinnan tie eli annetaan Tunnustuksen olla mutta eletään käytännössä toisin eikä noudateta sitä.
Kuten sanottu, itse vielä pysyn kirkon jäsenenä sillä näen nämä Mäkisen & co tempaukset sillä tavalla että Saatana tahtoisi kokonaan tyhjentää kirkon uskovaisista, ja kieltämättä sitä matkalla kuitenkin ollaan, mutta itse olen ajatellut pysyä kirkon jäsenenä niin kauan kuin elän. Minulla on paljon siteitä kirkkoon ja se on minulle tärkeä, tahtoisin toimia sen parhaaksi. Se on sitten kokonaan eri asia jos ei enää tulevaisuudessa löydy messua mihin voi osallistua hyvällä omallatunnolla. Sitten on varmaan pakko lähteä.
Suosittelisin että jos koette että on pakko lähteä kirkosta, niin etsikää joku tunnustuksellinen luterilainen kirkko. Sellaisia Suomessakin on mm.:
Lähetyshiippakunta
STLK
SVELS
Mutta kirkon sisältäkin löytyy vielä herätysliikkeistä toimintaa johon voi uskovana olla osallinen. Tosin niidenkin kanssa pitää olla tarkkana.
Suht. luterilaisina ja suht. raittiina vaihtoehtoina pitäisin ainakin seuraavia herästysliikkeitä (aivan pienimpiä en luettele koska toimivat niin paikallisesti että vain harvalla on mahdollisuus löytää yhteys niihin):
Länsi-Suomen Rukoilevaisuus
SLEY
Suomen Raamattuopisto
Paavalin Synodi (ei herätysliike)
Lestadiolainen Rauhan Sana- herätyslikkeet
Minä erosin kirkosta mutta toimin Kansanlähetyksessä ja Raamattuseurassa.
Totta, luterilaisuus on hajaantunut. On perustettu monia yhteisöjä, joissa on paljon mm, babtismin vaikutusta. Uusia oppeja jne.
Kirkko on paljon enemmän, kuin pelkkä "oppilaitos".- Ei.ihan.noinkaan
mummomuori kirjoitti:
Totta, luterilaisuus on hajaantunut. On perustettu monia yhteisöjä, joissa on paljon mm, babtismin vaikutusta. Uusia oppeja jne.
Kirkko on paljon enemmän, kuin pelkkä "oppilaitos".Raamatun oppi on vanha ja ainoa oikea.
Siitä evl.kirkko on nyt luopumassa oikein tosissaan. herätyslikkeet kirjoitti:
Minä erosin kirkosta mutta toimin Kansanlähetyksessä ja Raamattuseurassa.
Yksi ihan käyttökelpoinen vaihtoehtohan on periaatteessa toimia juuri noin, mutta vaarana on (jos jättää kirkon kokonaan pois laskuista) asia on niin että jos pelkästään näiden liikkeiden toiminnassa on mukana, voi jäädä paitsi kirkon aarteiden koko täyteydestä. Nimittäin sakramenttiyhteydestä.
Tarkoitan siis "koko täyteydellä" sitä että kirkko järjestää messuja ja jumalanpalveluksia mutta tietääkseni esim. SEKL ja KRS vain aniharvoin ja silloinkin monesti erikoismessuja. Tuolloinkin kyse on aina kirkon messusta. Pelkkä herätysliikkeen toimintahan ilman emokirkon järjestämiä säännöllisiä viikottaisia messuja on "pelkkää" seuratilaisuuksiin ja muuhun toimintaan osallistumista.
Tässä jää esim. sakaramentit joko kokonaan tai lähes kokonaan pois uskonelämästä, -mikä on erittäin vakava puute ja hengellisesti vaarallinen tilanne. Kristukseen uskova kun ei voi elää ilman säännöllistä ehtoollisen nauttimista. Käydä pelkissä seuroissa sanaa kuulemassa, on kuin ottaisi vain puolet kristillisyydestä ja puolet jättäisi pois. Toki seuratkin ovat siunattuja ja niissä jaetaan myös Jumalan sanaa, mutta eivät ne jumalanpalvelusta korvaa.
Kyllä ilman seuroja voi olla mutta ilman yhteyttä Kristuksen ruumiiseen ja vereen ei voi olla, siitä seuraa hidas hengellinen kuolema. Kyse ei ole niinkään siitä että KOETKO sinä ehtoollisen välttämättömäksi vaan siitä että se ON välttämätön.
Ehtoollista ei ole lupakenen tahansa intoilijan missään seuroissa/kotikokouksissa ottaa omiin käsiinsä vaan sen viettäminen on tapahduttava hyvässä järjestyksessä, sitä hoitamaan kutsuttujen SEURAKUNNAN paimenien kautta ja vakiintuneen kristillisen eukaristialiturgian mukaan. Muu on hurmahenkisyyttä, jos joku intoilija tai itsensä "saarnamieheksi" ylentänyt hengellinen tonttu ilman järjestäytyneen kristillisen seurakunnan ulkonaista kutsua ja virkaan asettamista alkaa viettää omapäisesti ehtoollista luulleen asian olevan sillä hoidettu että ostaa kaupasta viinipullon.
Sen takia, jos aikoo erota kirkosta ja jatkaa yhteyttä kirkon herätysliikkeissä, olisi syytä kyllä etsiä messuyhteisö jossa voi käydä säännöllisesti myös Herran ehtoollisella. Ongelmaksi (jonka ainakin pitäisi johdonmukaista omaatuntoa kolkuttaa) -muodostuu se että periaatteessa kirkon yhteydessä olevat messuyhteisöt viettävät KIRKON eukaristiaa kirkon ja Tuomiokapitulin luvalla. Jos joku taas on eronnut kirkosta, -ainakin itse kokisin etten ehkä pitäisi oikeana käydä enää kirkon ehtoollisellakaan vaan hakeutuisin muun evankelisluterilaisen kirkon ehtoolliselle. Tosin siellä voi tulla teen kysymys siitä ettei sielläkään pidetä oikeana ajaa kaksilla valoilla, istua kahdella jakkaralla jne. kaikkia kivoja sanontoja...
Vaikka kirkon ehtoolliskäytäntö on avoin, periaatteessa ehtoollinen on tarkoitettu vain kastetuille ja konfirmoiduille, kirkon jäsenille uskossa nautittavaksi eikä hurmahenkiseksi tunnustustenväliseksi sekamelskaksi. Tästä on kyllä joitain poikkeuksiakin sovellettu käytännössä. Ehtoollinen on ihmistä-, ei ihminen ehtoollista varten!
Kysynkin siis mielenkiinnosta että miten olet tapauksessasi onnistunut järjestämään yhteyden sakramenttiin jos olet eronnut kirkosta mutta jatkat herätysliikkeen toiminnassa mukana?mummomuori kirjoitti:
Totta, luterilaisuus on hajaantunut. On perustettu monia yhteisöjä, joissa on paljon mm, babtismin vaikutusta. Uusia oppeja jne.
Kirkko on paljon enemmän, kuin pelkkä "oppilaitos"."Kirkko on paljon enemmän, kuin pelkkä "oppilaitos"."
>>> Mutta ilman kristillistä oppia ja siihen sitoutumista, kirkko on todella pelkkä "laitos".- herätysliikkeet
EvLut kirjoitti:
Yksi ihan käyttökelpoinen vaihtoehtohan on periaatteessa toimia juuri noin, mutta vaarana on (jos jättää kirkon kokonaan pois laskuista) asia on niin että jos pelkästään näiden liikkeiden toiminnassa on mukana, voi jäädä paitsi kirkon aarteiden koko täyteydestä. Nimittäin sakramenttiyhteydestä.
Tarkoitan siis "koko täyteydellä" sitä että kirkko järjestää messuja ja jumalanpalveluksia mutta tietääkseni esim. SEKL ja KRS vain aniharvoin ja silloinkin monesti erikoismessuja. Tuolloinkin kyse on aina kirkon messusta. Pelkkä herätysliikkeen toimintahan ilman emokirkon järjestämiä säännöllisiä viikottaisia messuja on "pelkkää" seuratilaisuuksiin ja muuhun toimintaan osallistumista.
Tässä jää esim. sakaramentit joko kokonaan tai lähes kokonaan pois uskonelämästä, -mikä on erittäin vakava puute ja hengellisesti vaarallinen tilanne. Kristukseen uskova kun ei voi elää ilman säännöllistä ehtoollisen nauttimista. Käydä pelkissä seuroissa sanaa kuulemassa, on kuin ottaisi vain puolet kristillisyydestä ja puolet jättäisi pois. Toki seuratkin ovat siunattuja ja niissä jaetaan myös Jumalan sanaa, mutta eivät ne jumalanpalvelusta korvaa.
Kyllä ilman seuroja voi olla mutta ilman yhteyttä Kristuksen ruumiiseen ja vereen ei voi olla, siitä seuraa hidas hengellinen kuolema. Kyse ei ole niinkään siitä että KOETKO sinä ehtoollisen välttämättömäksi vaan siitä että se ON välttämätön.
Ehtoollista ei ole lupakenen tahansa intoilijan missään seuroissa/kotikokouksissa ottaa omiin käsiinsä vaan sen viettäminen on tapahduttava hyvässä järjestyksessä, sitä hoitamaan kutsuttujen SEURAKUNNAN paimenien kautta ja vakiintuneen kristillisen eukaristialiturgian mukaan. Muu on hurmahenkisyyttä, jos joku intoilija tai itsensä "saarnamieheksi" ylentänyt hengellinen tonttu ilman järjestäytyneen kristillisen seurakunnan ulkonaista kutsua ja virkaan asettamista alkaa viettää omapäisesti ehtoollista luulleen asian olevan sillä hoidettu että ostaa kaupasta viinipullon.
Sen takia, jos aikoo erota kirkosta ja jatkaa yhteyttä kirkon herätysliikkeissä, olisi syytä kyllä etsiä messuyhteisö jossa voi käydä säännöllisesti myös Herran ehtoollisella. Ongelmaksi (jonka ainakin pitäisi johdonmukaista omaatuntoa kolkuttaa) -muodostuu se että periaatteessa kirkon yhteydessä olevat messuyhteisöt viettävät KIRKON eukaristiaa kirkon ja Tuomiokapitulin luvalla. Jos joku taas on eronnut kirkosta, -ainakin itse kokisin etten ehkä pitäisi oikeana käydä enää kirkon ehtoollisellakaan vaan hakeutuisin muun evankelisluterilaisen kirkon ehtoolliselle. Tosin siellä voi tulla teen kysymys siitä ettei sielläkään pidetä oikeana ajaa kaksilla valoilla, istua kahdella jakkaralla jne. kaikkia kivoja sanontoja...
Vaikka kirkon ehtoolliskäytäntö on avoin, periaatteessa ehtoollinen on tarkoitettu vain kastetuille ja konfirmoiduille, kirkon jäsenille uskossa nautittavaksi eikä hurmahenkiseksi tunnustustenväliseksi sekamelskaksi. Tästä on kyllä joitain poikkeuksiakin sovellettu käytännössä. Ehtoollinen on ihmistä-, ei ihminen ehtoollista varten!
Kysynkin siis mielenkiinnosta että miten olet tapauksessasi onnistunut järjestämään yhteyden sakramenttiin jos olet eronnut kirkosta mutta jatkat herätysliikkeen toiminnassa mukana?Herätysliikkeet. Kansanlähetyksellä ja SRO:lla on omat messut/Jumalanpalvelukset joissa on ehtoolliset.
- suosittelen.näitä
herätysliikkeet kirjoitti:
Herätysliikkeet. Kansanlähetyksellä ja SRO:lla on omat messut/Jumalanpalvelukset joissa on ehtoolliset.
Kyllä. Niissä käy paljon yhteiskrisrillisiä.
EvLut kirjoitti:
"Kirkko on paljon enemmän, kuin pelkkä "oppilaitos"."
>>> Mutta ilman kristillistä oppia ja siihen sitoutumista, kirkko on todella pelkkä "laitos".Jaa, monessa seurakunnassa kyllä Jeesuksen oppien mukaan mennään. Seurakunta on moninainen kokonaisuus, jossa voi jokainen osallistua sen mukaan,minkä hyväksi katsoo.
- valitettavasti
mummomuori kirjoitti:
Jaa, monessa seurakunnassa kyllä Jeesuksen oppien mukaan mennään. Seurakunta on moninainen kokonaisuus, jossa voi jokainen osallistua sen mukaan,minkä hyväksi katsoo.
Vain harvassa seurakunnassa enää mennään Raamatun oppien mukaan.
suosittelen.näitä kirjoitti:
Kyllä. Niissä käy paljon yhteiskrisrillisiä.
Ensinnäkin, yhdelläkään herätysliikkeellä ei ole kirkossa mitään "omia" messuja, vaan kaikki messut joita herätysliikkeet järjestävät, ovat kirkon messuja, kirkon luvalla ja ehdoilla järjestettyjä.
Toiseksi, en ole koskaan kuullut että kansanlähetyksellä olisi säännöllistä jumalanpalvelustoimintaa millään paikkakunnalla. Jos olen tässä väärässä, otan toki mielelläni oikeaksi osoitettua tietoa vastaan. Viidesläisyydessä järjestetään kyllä satunnaisesti eri puolilla erilaisia "viihdemessuja" jotka eivät ola oikeita jumalanpalveluksia, vaan kaikenlaisia "Filia-messuja, Suomalaisia messuja yms." Kyse on siis enemmänkin illoista jotka messun nimellä tarjoavat erilaista viihdykettä ja taidenautintoja. Yleensä keskivertoviidesläistä ei kovin paljon "tavallinen, kuiva" jumalanpalvelus kiinnosta eikä sen vietto ole viidesläisillä mitenkään keskeistä ollut koskaan, vaan sitä väheksytään "kuivana muotomenona". Viihde- ja taideillat kyllä vetävät väkeä. Tavallisessa jokapyhäisessä kirkossa eui sen sijaan paljon viidesläisiä yleensä näy. Tästä on tietenki npoikkauksia, itsekin tunnen monia jotka arvostavat jumalanpalvelusta.
Kolmanneksi on hyvin ongelmallista jos meesut koetaan "yhteiskristilliseksi" sillä luterilaisuus eroaa liian paljon vapaiden suuntien uskosta että rehellisesti voisi olla saman katon alla ja samalla ehtoollisella. Itse en ainakaan ikinä osallistuisi vapaasuuntalaisten kanssa yhteiseen ehtoolliseen. Yhteiskristillisyys on yhtä vakavaa sanan totuudesta luopumista kuin liberaalikristillisyyskin. Kummassakin noukitaan vain ne Raamatunkohdat jotka itseä eniten miellyttävät ja jätetään yhteiskristillisessä kanssakäymisessä pois puhe esim. sakramentteja, vanhurskauttamisoppia, sidottua ratkaisuvaltaa, kiliasmia, siionismin harhaa, harhaisia henkioppeja ja monia monia muita koskien, sopien ettei "puhuta niistä mirtkä meitä erottaa".
VAIKKA NE OVAT JUMALAN SANAA!
Yhteiskristillisyys on sielunvihollisen työtä, sekaannusta, sekaoppisuutta ja hurmahenkisyyttä. Se sopii sellaisille joille ei ole niin väliä uskotaanko Raamattua vai ei. Itse en henkilökohtaisesti voi pitää yhteiskristittyä (=Sanankaventajaa) yhtään sen enempää uskovana kuin liberaalikristittyäkään.
Kaikki toiminta jossa Jumalan sanaa sorkitaan ja jätetään siitä jotain pois, on Saatanasta. Parempi on olla rehdisti ja sovinnossa reilusti eri mieltä tunnustaen eroavaisuudet kuin leikkiä Jumalan sanan kustannuksella yhteyttä jota ei oikeasti ole olemassakaan muulla tavalla kuin Sanan totuuksista luopumalla.
- siinähän.se
Jumala ei ole luterilainen!
Uskossa voi elää ilman, että kantaa minkään seurakunnan tunnuksia, ja se saattaa olla jopa helpompaa siten.
- Ei.ihan.niinkään
Mutta uskovien yhteys on ehdottoman tärkeä.
Jeesuksen ja Paavalin opetukset seutakunnasta ovat tärkeät. - Ei.ihan.niinkään
Mutta nykyisin homohien ja pallivälin tuoksut kiinnostavat Luterlaisia enemmän. Imu,Roi!
- Ei.ihan.niinkään
Ei.ihan.niinkään kirjoitti:
Mutta nykyisin homohien ja pallivälin tuoksut kiinnostavat Luterlaisia enemmän. Imu,Roi!
Ota nikiksesi "pallihiki" jos et keksi omaa nikkiäsi.
"Uskossa voi elää ilman, että kantaa minkään seurakunnan tunnuksia, ja se saattaa olla jopa helpompaa siten."
>>> Näin todella kuulee välillä sanottavan, mutta apostolit perustivat järjestäytyneitä seurakuntia joille he asettivat paimenet, eli piispat, presbyteerit ja diakonit, ja seurakunnille he sääsivät ulkonaisen järjestyksen jossa jokaisella on oma paikkansa ja tehtävänsä ja tämä kaikki tapahtui Jumalan käskystä ja tahdosta. Lisäksi apostolit teroittivat kuuliaisuutta seurakuntien paimenille ja kehoittivat olemaan jättämättä seurakunnan kokousta.
Ulkonainen seurakunta on Jumnalan säätämyt. Eivät apostolit eikä Jeesus periustaneet mitään anarkian ja hurmahenkisyyden vallassa olevia "Jeesuksen seurakuntia", jollaisia nykyään tarjotaan ratkaisuksia tähän vaikeaan kirkolliseen tilanteeseen jossa kirkko on saastuttanut alttarinsa.
Tulee hakutua sinne missä hyväsä järjestyksessä ja oikealla tunnustuksella sanaa puhtaasti sarnataan ja sakramentit jaetaan Kristuksen asetuksen mukaisesti. Jokaisen uskovan tulee etsiä ne alattarit joissa julistetaan Hyvän Paimenen äänellä. Sinne tulee hakeutua muiden lampaiden joukkoon jossa oikean kirkon tuntomerkit täyttyvät.- kiiskivastarannalta
Totta, mutta silloin on toisaalta yksin, jos ei löydä itselleen seurakuntaperhettä.
- usko_ota_kaste_tai
luder/luther on kieltänyt palvelemasta muita jumalia!
maksa kirkollisveros ja lopeta järkeileminen niin oot tosi kristitty - kui2
Kyllä, Jumalaan voi uskoa ihan kotona vaan! Ei tartte olla missään kytköksissä uskoakseen Jumalaan ja Jeesukseenkin.
- Minnepakenen
Onnittelen! Säilytit uskosi vaikka erosit kirkosta. Minä olen kait vanhan aikainen uskovainen, kun minä kauhistelen keskustelua homojen vihkimisistä. Jos vihki kaava on sama kuin tavallisesti jossa Jumalan ja seurakunnan ja todistajien läsnä ollessa sanotaan homot vihittävän niin minä häpeän ihmisenä ja jo sivullisena niin paljon tälläistä vihkimistä, että piioutuisin Jumalalta jos voisin. Tällänen Jumalan nimen häpäiseminen on törkeä Jumalan häpäisy. Jumala on pyhä ja se jota sanotaan Jumalan peloksi ei minussa ole rangaistuksen pelkoa vaan kunnioitusta häntä kohtaan kun hän on niin pyhä, ettemme sitä voi aina edes käsittää. Armahda meitä Isä rakas me häpäisemme sinun nimesi, tai rankaise meitä!!
Minä aikoinaan menetin uskoni juuri tuollaisten jyrkkien ja ehdottomien käsitysten vuoksi. Pelon ja uhkailun evankeliumi tai paremminkin keljumi, vaikutti siten, että hylkäsin myös Jumalan.
Kun jälleen sain uskon, en todellakaan liittänyt sitä mihinkään kirkkoon tai yhteisöön. Yhteisöä kuitenkin tarvitaan, ja luterilaiset olivat heitä, jotka ottivat minut vastaan ilman, että olisi pitänyt tehdä sitä sun tätä heitä varten.
Ja myönteinen on ollut yllätys siitä, miten kirkko vastaa hyvin monessa kohtaa näkemyksiäni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706654
- 594512
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s283218- 613017
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161905Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271586- 151574
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401523- 341379
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest471313