Apua, luusiirrännäisiä leukaan ja implantit!!

Mörkö

Apuva... sain ikäviä uutisia hammaslääkärissä ja häkellyin niin paljon etten älynnyt mitään kysyä. Nyt oma hammaslääkäri lähti kuukauden lomalle ja tämä luusiirreasia jäi pahasti vaivaamaan. Olisiko täällä kohtalotovereita??

Menetin pari hammasta tapaturmassa. Nyt on edessä implanttien laitto yläleukaan. Luuta on liian vähän ja tarvitaan luusiirteitä. Implanttileikkauksen yhteydessä talteen kerättävä luusiru ( eli siis implantireiän poraamisen yhteydessä irtoava luuaines) ei riitä alkuunkaan, vaan tarvitaan siirrettä jostain muualta kehosta. Onko kellään tälläisestä kokemusta tai muuten mitään tietoa?

Tehdäänkö nämäkin paikallispuudutuksessa vai nukutuksessa? Tai pikemminkin kuinka isot siirteet vielä tehdään puudutuksella? Mistä luusiirre otetaan?

Onko toipuminen tuskallista?

9

7316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meikpiis75

      Luusiirre voidaan ottaa esim. leuankärjestä tai lonkkaluusta. Lonkasta siirto on käsittääkseni aika yleistä. Mielestäni tämä leikkaus tehdään nukutuksessa. Suuret luusiirteet tehdään muutenkin sairaalassa.

      Siirteen kiinnityksen jälkeen leikkauskohta peitetään kirurgisella pastalla, jota pidetään yleensä noin viikko kerrallaan. Pastaa pidetään yhteensä noin 2-4 vkoa. Pasta estää jälkivuodon ja mekaanisen ärsytyksen, ja siten kivun haava-alueella. Se estää myös ruuantähteitä, mikro-organismeja sekä plakkia kerääntymästä haavaan. Tikit saavat olla paikallaan 10-14 vrk.

      • proteesit 16 vuotta

        kertoisitko vielä lisää luusiirreleikkauksista koska mulla on myös sama ongelma ja hoito edessä jos laitatan implantit proteesieni kiinnikkeiksi? mulla on ollut täysproteesit 16 vuotta kun menetin ensin puolet hampaistani ensimmäisen raskauteni aikana ja loput toisen aikana (onko nykyisin muuten tutkittu paremmin mistä raskauden aikaiset hampaiden menetykset johtuvat kun mä olin esim sillon vain 25)? nyt ienharjantee ovat multa kadonneet kokonaan ja proteesit eivät pysy juuri pohjattunakaan paikaallaan ja mulle on suunniteltu implantteja ja sellaisia metallisia tukikiskoja mihin sitten protskut napsautetaan kiinni. mutta se vaatisi tosi isoja luunsiirtoja että implantit saadaan laitettua mun leukoihin. olisi kiva kuulla mahdollisimman paljon lisätietja tälläsestä hoidosta ja jos jollain on kokemusta?


      • meikpiis75
        proteesit 16 vuotta kirjoitti:

        kertoisitko vielä lisää luusiirreleikkauksista koska mulla on myös sama ongelma ja hoito edessä jos laitatan implantit proteesieni kiinnikkeiksi? mulla on ollut täysproteesit 16 vuotta kun menetin ensin puolet hampaistani ensimmäisen raskauteni aikana ja loput toisen aikana (onko nykyisin muuten tutkittu paremmin mistä raskauden aikaiset hampaiden menetykset johtuvat kun mä olin esim sillon vain 25)? nyt ienharjantee ovat multa kadonneet kokonaan ja proteesit eivät pysy juuri pohjattunakaan paikaallaan ja mulle on suunniteltu implantteja ja sellaisia metallisia tukikiskoja mihin sitten protskut napsautetaan kiinni. mutta se vaatisi tosi isoja luunsiirtoja että implantit saadaan laitettua mun leukoihin. olisi kiva kuulla mahdollisimman paljon lisätietja tälläsestä hoidosta ja jos jollain on kokemusta?

        Minun tietoni aiheesta olivat tuossa edellä. Eivät kuulu varsinaisesti työhöni, luunsiirrot kun ovat enemmän (hammas)lääkärin heiniä.


    • Minttu

      Mullakin meni tapaturmassa kolme hammasta ja sitten mulla siinä samalla murskautui yläleuka muistaakseni 5 palaan ja ne kursittiin ensin kirral takas ja sit ne luutu jotain puol vuotta ja sen aikaan siinä oli irtoileva väliaikainen siltä jonka sain tapaturmasta muistaakseni reilun kuukauden jälkeen sitten reilun puolen vuoden päästä oli ensimmäinen leikkaus ja siinä ne mietti et laitettaisiin lonkasta luusiirre et saatais jokaisella puuttuvalle hampaalle eli 11 12 ja 21 oma implantti tappi mut sit ne lopuks pääty siihen kolmen tunnin pähkäilyn jälkeen et ei oteta siirreettä ja laitetaan vaan 11 ja 12 kohdalle tappi ja 21 korvataan sillalla. Sit laitettiin ien kiinni ja tikit ja sit pari viikkoa ja tikit pois ja väliaikainen silta takas. sit taas puol vuotta odottelua ku sit uus leikkaus jossa laitettiin tapit näkyville ja sit taas tikit ja väliainen silta ja sit olisko ollu parin kuukauden päästä sit siihen oikeet ruuvit ja sit implantti kisko mikä on nyt mulla ollu suussa ilman tippumisia ja sähellyksiä noin pari vuotta. Ainoa vaan et siinä ne mulla epäonnistu et purenta on väärä koska mul on väärä leuka et mul on jatkuva päänsärky mut ei sille mahda mitään kaikkea sitä on kestettävä. Mut ei tää tarkotus ollu pelotella. Ai niin kaikki leikkaukset mul on tehty paikallispuudutuksessa mut jos sitä luuta olis otettu lonkasta niin sit olis nukutettu. Et tämmöinen tarina

    • Roosa

      Kokemusta on. Minulta otettiin lonkasta luuta yläleukaan johon istutettiin kuusi implanttia. Toimenpide tehtiin sairaalassa nukutuksessa. Leikkauksen jälkeen tunsin kipua vain lonkassa. Liikkuminen oli tosi huonoa noin kuukauden verran. Luutuminen yläleuassa kesti noin 5kk, jonka jälkeen alkoi hampaiden sovittelu. Ihailtavasti minun toivomuksiani kuunneltiin. nyt olen erittäin tyytyväinen hampaisiini.

      • Mörkö

        Hei, kiva kuulla että on kohtalotovereita. Mitään muuta kivaa siinä ei tietenkään sitten olekaan ;-)

        Asiaan. Jouduitko olemaan sairaalassa monta päivää ja kauanko sairasloma kesti? Oliko kasvoissa pahasti turvotusta tms (asiakaspalvelussa vähän ikävää olla naama potkupallona) ;-)

        Pystyitkö syömään normaalisti pian toimenpiteen jälkeen?

        Hienoa kuulla että olet ollut tyytyväinen!!!


      • Roosa
        Mörkö kirjoitti:

        Hei, kiva kuulla että on kohtalotovereita. Mitään muuta kivaa siinä ei tietenkään sitten olekaan ;-)

        Asiaan. Jouduitko olemaan sairaalassa monta päivää ja kauanko sairasloma kesti? Oliko kasvoissa pahasti turvotusta tms (asiakaspalvelussa vähän ikävää olla naama potkupallona) ;-)

        Pystyitkö syömään normaalisti pian toimenpiteen jälkeen?

        Hienoa kuulla että olet ollut tyytyväinen!!!

        sairaalassa olin muistaakseni vajaa viikon. Kuumeessa olin yhden päivän. Pääni oli tosi paljon turvoksissa ja sen näköinen kuin olisin ollut pahassakin tappelussa. Mustelmia joka paikassa. Syöminen oli aluksi hankalaa. Liemiruoka meni hyvin. Viisi kuukautta piti pitää sitä väliaikaista proteesia, mutta kyllä siihenkin tottui. Tuntuu vieläkin ihmeelliseltä, että suussani ei missään vaiheessa tuntunut kipua. Kotiin sain hyvät särkylääkkeet joita otinkin lonkkani takia. Kuukauden olin sairaslomalla. Kasvot paranivat aika nopeaan. Lonkka oli pahin, mutta kyllä senkin kesti. Kaikki oli sen arvoista. Tsemppiä sinulle


      • Anonyymi

        Luusiirre yläreunaan , miten se tehdään ?


    • Mörkö

      Aikamoiset remontit siis on edessä. Kiitos kohtalotovereille kertomuksista - tietää vähän mitä `voi odottaa.

      Vielä kiinnostaa muiltakin kysyä sairasloman pituutta ja onko normaalia syömistä joutunut rajoittamaan toimenpiteen jälkeen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5022
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2332
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      42
      1553
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe