SVK:n uskonsisällön artikuloinnin merkityksestä

Meillä Suomen Vapaakirkossa olisi mielestäni paikka keskustella opillisista käsityksistämme. Tunnustuksemme määrittää meidät katolisen kristinuskon edustajiksi (tunnustamme apostolisen uskontunnustuksen mukaisesti yhteisen/yleisen, latinaksi catholicus, seurakunnan), protestanteiksi (Raamattu määrää yksin uskomme ohjeen) sekä herätyskristityiksi, eli evankelikaaleiksi, (toimimme kristillisen uskon herättämiseksi ja säilyttämiseksi).

Olen myös huomannut, että meillä on sisäisestä diversiteetistämme huolimatta tiettyä yhtenäisyyttä ja peruskatsomusta. Kyse ei ole vain opista, vaan myös tavasta elää kristittyinä. Varmaan varhaiset vapaakirkolliset olivat aikoinaan ihan viisaita, kun eivät laittaneet seurakuntayhteyden määrääjäksi muuta kuin sydämen uskon Jeesukseen ja tämän uskon tunnustamista ihmisten edessä.

Olen kuitenkin miettinyt sitä, että aikamme on muuttunut ja muuttuu koko ajan. Yhtenäiskulttuurin aikana, jolloin SVK syntyi, oli selvää, mitä kristityt ajattelevat Jeesuksesta (ja monesta muusta). Nykyisin tällaista konsensusta ei enää samalla tavoin ole. Siksi olisi mielestäni hyvä, että me vapaakirkolliset perehtyisimme teologiaan enemmän ja keskustelisimme yhdessä siitä, mihin me vapislaiset oikeasti uskomme.

Toki Suomen teologisella opistolla tätä tapahtuu koko ajan, mutta mielestäni se täytyisi jalkauttaa seurakuntiin. Olen miettinyt, että tämän tietyn sisäisen yhtenäisyyden ja peruskatsomuksen ääneen sanoittaminen voisi olla ajassamme varsin hyvä ja tarpeellinen asia, toki diversiteettimme huomioon ottaen. Se edellyttäisi ajatustyötä ja keskusteluprosessia.

15

338

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pohtinut_myös

      Juurikin näin!

    • Avoimuutta

      Tuo olisi todella tärkeää! Vapaakirkon tulisi ottaa kantaa myös ns uuskarismaattisiin ilmiöihin kuten torontolaisuuteen. Monet ihmiset Vapaakirkossa eivät edes tajua, että monissa Vapaakirkon seurakunnissa ja tapahtumissa edistetään vahvasti torontolaisuutta, jota he itse eivät missään nimessä kannata. Olisi reilua , että asia nostettaisiin avoimesti pöydälle ja katsottaisiin mitä sitten tapahtuu. Toimittaisiin ainakin avoimesti ja jokainen voisi sitten tehdä omat johtopäätöksensä ja valintansa.

      • yleisönosasto

        Voisiko joku tai jotkut lähettää näitä em. Keskustelun aiheita Suomen Viikkolehteen ?!



      • Perusvapislainen

        Ei kuule luultavasti julkaista. Nämä harhajohtajat kyllä tunnetaan ja tiedetään. Eihän nämä ole vielä edes tulleet herätykseen ja katuneetkaan "sakkokierrostaan".


      • sairastatouhua

        " Vapaakirkon tulisi ottaa kantaa myös ns uuskarismaattisiin ilmiöihin kuten torontolaisuuteen."
        Vapaakirkko on ollut torontolaisuudessa jo vuosia, ellei vuosikymmeniä. Olisi aika tehdä selvä PESÄERO SIITÄ. Hyppimistä ja pomppimista, lippuja heilutellaan .. Himoksenreisuja .
        Nyt on vielä kuulemma asetettu PAKOLLINEN 40€/vuosimaksu ??


      • Karismaatikoissa on ihan aitojakin kaheleita. Ei ole syytä niputtaa kaikkia yhteen. Yleistäminen tekee harvoin oikeutta tosiasioille. Ajatellaan vaikka toisaalta Kenneth Haginia tai Benny Hinniä. jotka ovat ihan oikeasti harhassa, ja toisaalta vaikka Samuel Stormsia ja Gordon Feetä, jotka ovat päteviä karismaattisia teologeja ja eksegeettejä. Jopa Vineyardissa "torontolaisuus" (termiä taidetaan käyttäää nykyisin usein haukkumasanana kaikelle sellaiselle kristilliselle kokemukselle, josta ei tykätä) oli aika marginaali-ilmiö. Tässä yksi Ristin Voiton artikkeli. En siis edusta Vineyardia, mutta teen eron sellaisten uuskarismaatikkojen suhteen, jotka on "kartalla" ja sellaisten, jotka menevät "tutkan ulkopuolelle". (Siis toiset sitoutuvat klassiseen kristilliseen uskoon ja toiset on pihalla terveestä apostolisesta ja raamatullisesta uskontulkinnasta.)
        http://www.ristinvoitto.fi/ristin_voitto/uutiset/toronton_siunaus_ei_ole_tarkea_osa_historiaamme/?numero=6/2016


      • Ymmärrän jonkinverran sitä huolta, mikä liittyy karismaattisuuteen. Kaikki ilmiöinti ei ole tervettä. Eikä sellaista, mikä ei ole tervettä, tule suosia. Kaikki epäterve ei ole kuitenkaan demonista, ihmisten tasapainottomuus ja henkinen pahoinvointi voi myös aiheuttaa sairasta hengellisyyttä.

        Meidän ei tarvitse kuitenkaan pelosta ja ahdistuksesta käsin arvottaa julistajia, liikkeitä ja asioita. Voimme tehdä sen ihan levosta ja rauhasta käsin. Kristus antaa meille rohkeutta, voimaa ja raittiutta, kun häntä seuraamme ja löydämme turvamme hänessä.

        Seuraavassa artikkelissa hieman suomalaista näkökulmaa. Tunsin artikkelissa mainittua Cai Talviota, joka toi Vineyardin Suomeen. Arvostan hänen muistoaan edelleen. Ari Puontikin vaikuttaa minusta fiksulta kristityltä. Hän on Suomen Vineyardin johtajia.
        http://www.ristinvoitto.fi/ristin_voitto/uutiset/vineyard_-kirkko_kasvaa_maltillisesta_radikaaliudesta/?numero=6/2016


    • janotaKristuksenvoimaa

      Kyllä Suomen Vapaakirkon hallituksen pitäisi oikeasti istua alas ja pohtia, mihin Vapaakirkko on matkalla.
      Tuo kysymys tulee entistä tärkeämmäksi, koska koko ajan tulee uusia 'virtauksia', joita halukkaasti otetaan seurakuntien toimintatapoihinkin kysymättä sitä, ovatko ne virtaukset Pyhän Hengen synnyttämiä vai ihmisten synnyttämiä. Noiden virtausten seurauksena monet ovat päinvaston lähteneet seurakunnasta ja etsineet itselleen toisen ruokailupaikan!

      Noita virtauksia halutaan ottaa sen tähden, että niin vähän tulee ihmisiä uskoon ja liittyy Vapaaseurakuntiin; halutaan etsiä jotain uutta ja katsotaan joihinkin seurakuntiin tuolla merten takana, miten ne ovat saaneet ihmisiä suurin joukoin mukaan.

      Ongelma on siinä, että ei haluta käydä seurakuntina Herran eteen kysymään häneltä, miten me voisimme saada omalle paikkakunnalle herätyksen, mitä seurakunnan pitäisi tehdä, että etsivät löytäisivät ja kysyjä saisi vastaukset. Kun meidän omat eväät eivät riitä, ei auta hakea eväitä merten takaa tutkimatta niiden alkuperää ja seurauksia, Voisimme myös kysyä, miksi meillä ei ole Jumalan voimaa, miksi emme voi kulkea eteenpäin alkuseurakunnan lailla, Pyhän Hengen voimassa, jossa Pietarin varjokin jo paransi sairaita. Minun kokemukseni on se, että Jumala ei anna lahjojaan helposti, niitä täytyy janota ja janota koko sydämellään ja suurella kärsivällisyydellä, sillä niiden käyttöön pitää Jumalan meitä kasvattaa jo edeltä.

      Ap. t. 5:15
      Kannettiinpa sairaita kaduillekin ja pantiin vuoteille ja paareille, että Pietarin kulkiessa edes hänen varjonsa sattuisi johonkuhun heistä.

      Minulla ei oikeasti ole vastauksia edelläoleviin, minulla on vain kysymyksiä ja rukous, että voisin vielä nähdä, kun Jumalan voima Jeesuksen Kristuksen kautta ilmenee monien ihmisten kohdalla ja saa heidät kysymään, mitä tämä on?
      Kyynelin kyselen myös aina välillä, miksi minä en ole saanut olla hänen käytössään? Kärsiviä ihmisiä on niin paljon.

      • uskosanaa

        Eikös siellä teoolookisella juuri sitä uuttaviiniä jaeta raamatun siaan ja näin jos se lintisen oppi jataan surakuntiin niin nimenomaan toronnolaisuustta sieltä kylvetään eikä raamatun sanaa.


      • SiltäVaikuttaa
        uskosanaa kirjoitti:

        Eikös siellä teoolookisella juuri sitä uuttaviiniä jaeta raamatun siaan ja näin jos se lintisen oppi jataan surakuntiin niin nimenomaan toronnolaisuustta sieltä kylvetään eikä raamatun sanaa.

        Torontolaisuus tuhoaa Vapaakirkkoa sisältä päin kuin syöpä!


    • ElävääVettäPlease

      Vapaakirkko on täynnä kaikenmaailman pohdiskelua, teoriaa ja "artikulointia", olemme rutikuiva kirkkokunta.
      Missä on se Elämä ja Yltäkylläisyys, josta raamattu puhuu?
      Johtaako kirkkokuntaa Pyhä Henki vai ihmisviisaus?
      Missä on Jeesus? Onko Hän palavan ensirakkautemme kohde, yli kaiken, keskeisin?
      Elämmekö Hänelle? Olemmeko valmiita kuolemaan Hänen vuokseen?

      • Todiasiaa

        Aamen. Torontolaisuus on sentään elämää, siellä toimitaan Jumalan suunnitelmassa,
        eikä vain pöyhitä Raamatun kertomuksia.


      • Hirveäämenoa
        Todiasiaa kirjoitti:

        Aamen. Torontolaisuus on sentään elämää, siellä toimitaan Jumalan suunnitelmassa,
        eikä vain pöyhitä Raamatun kertomuksia.

        Paholainen ja demonitkin elävät ja saavat voimavaikutuksia aikaan. Sellaista kauheaa menoa mitä torontolaisuuden suossa pyörivien tapahtumissa nähdään Paholainen demoneineen saa aikaan. Sellaisesta elämästä ei ilahdu Jumala vaan pahat henkivallat!Kokemuksien ja huuman perässä juoksevat ajavat itsensä ansaan ja turmioon. Surullista!


    • Yksin_Jeesus

      Kristus painottaa käskyjensä pitämistä ja apostoli Paavali sanoo, että usko ilman tekoja on kuollut. Jättäkäämme teologisointi ja alkakaamme elää. Paholainenkin osaa käyttää teologiaa. Hän tuntee oikealla tavalla teologiset asiat ja hänellä on myös oikea usko. Apostoli Paavali sanoo, että demonitkin uskovat ja vapisevat, mutta me olemme puolestamme asioiden suhteen monta kertaa välinpitämättömiä, me emme edes vapise. Miksi paholainen ei sitten pelastu, vaikka sillä on oikeanlainen teologia ja oikeanlainen usko? Koska sillä ei ole oikeanlaista elämää. Niin yksinkertaisia asiat ovat. Niin helppoja asiat ovat. Me voimme pelkästään elämällä pyhittyä. Jos meillä on oikea, Jumalan tahdon mukainen elämä, me opimme myös Jumalasta monia asioita. Mutta jos meidän elämämme on harhautunut kurssistaan, me päädymme vääränlaisiin asioihin.

      Idän kirkkoisät ovat sanoneet jotakin erittäin hienoa. He ovat sanoneet, että oikeanlainen usko on sitä, että kävelet jatkuvasti viritetyllä langalla. Me emme selitä Raamatun kirjoja oman viisautemme, oman päättelymme, oman ymmärryksemme varassa. Joilla on samanlainen mieli ja ymmärrys, joka kirjoittajilla oli, eli pyhät. Sen tähden kun haluamme päästä perille Raamatun merkityksistä, koska emme itse ole pyhiä, meidän ei tule lähteä selittämään niitä omin päin, vaan meidän tulee etsiä apua pyhiltä ihmisiltä, heidän kirjoituksistaan. Meidän uskomme ei ole teologiaa ja filosofiaa, vaan se on elämää. Meidän täytyy elää niin kuin Kristus on pyytänyt. Kristus ei tuonut maailmaan uutta teologiaa tai filosofiaa. Hän tuli tuomaan maan päälle uudenlaisen tavan elämää. Apostoli Paavali sanoo: ”Tulkaa minun seuraajakseni, niin kuin minä olen Kristuksen seuraaja.” Meidän on jäljiteltävä, seurattava pyhiä kuten he jäljittelivät, seurasivat, Kristusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      136
      3955
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      87
      1939
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1821
    4. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1432
    5. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      53
      1420
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      132
      1348
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      98
      1292
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      70
      1176
    9. Mitä toivot

      Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      69
      1043
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      114
      1033
    Aihe