SVK:n uskonsisällön artikuloinnin merkityksestä

Meillä Suomen Vapaakirkossa olisi mielestäni paikka keskustella opillisista käsityksistämme. Tunnustuksemme määrittää meidät katolisen kristinuskon edustajiksi (tunnustamme apostolisen uskontunnustuksen mukaisesti yhteisen/yleisen, latinaksi catholicus, seurakunnan), protestanteiksi (Raamattu määrää yksin uskomme ohjeen) sekä herätyskristityiksi, eli evankelikaaleiksi, (toimimme kristillisen uskon herättämiseksi ja säilyttämiseksi).

Olen myös huomannut, että meillä on sisäisestä diversiteetistämme huolimatta tiettyä yhtenäisyyttä ja peruskatsomusta. Kyse ei ole vain opista, vaan myös tavasta elää kristittyinä. Varmaan varhaiset vapaakirkolliset olivat aikoinaan ihan viisaita, kun eivät laittaneet seurakuntayhteyden määrääjäksi muuta kuin sydämen uskon Jeesukseen ja tämän uskon tunnustamista ihmisten edessä.

Olen kuitenkin miettinyt sitä, että aikamme on muuttunut ja muuttuu koko ajan. Yhtenäiskulttuurin aikana, jolloin SVK syntyi, oli selvää, mitä kristityt ajattelevat Jeesuksesta (ja monesta muusta). Nykyisin tällaista konsensusta ei enää samalla tavoin ole. Siksi olisi mielestäni hyvä, että me vapaakirkolliset perehtyisimme teologiaan enemmän ja keskustelisimme yhdessä siitä, mihin me vapislaiset oikeasti uskomme.

Toki Suomen teologisella opistolla tätä tapahtuu koko ajan, mutta mielestäni se täytyisi jalkauttaa seurakuntiin. Olen miettinyt, että tämän tietyn sisäisen yhtenäisyyden ja peruskatsomuksen ääneen sanoittaminen voisi olla ajassamme varsin hyvä ja tarpeellinen asia, toki diversiteettimme huomioon ottaen. Se edellyttäisi ajatustyötä ja keskusteluprosessia.

15

332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pohtinut_myös

      Juurikin näin!

    • Avoimuutta

      Tuo olisi todella tärkeää! Vapaakirkon tulisi ottaa kantaa myös ns uuskarismaattisiin ilmiöihin kuten torontolaisuuteen. Monet ihmiset Vapaakirkossa eivät edes tajua, että monissa Vapaakirkon seurakunnissa ja tapahtumissa edistetään vahvasti torontolaisuutta, jota he itse eivät missään nimessä kannata. Olisi reilua , että asia nostettaisiin avoimesti pöydälle ja katsottaisiin mitä sitten tapahtuu. Toimittaisiin ainakin avoimesti ja jokainen voisi sitten tehdä omat johtopäätöksensä ja valintansa.

      • yleisönosasto

        Voisiko joku tai jotkut lähettää näitä em. Keskustelun aiheita Suomen Viikkolehteen ?!



      • Perusvapislainen

        Ei kuule luultavasti julkaista. Nämä harhajohtajat kyllä tunnetaan ja tiedetään. Eihän nämä ole vielä edes tulleet herätykseen ja katuneetkaan "sakkokierrostaan".


      • sairastatouhua

        " Vapaakirkon tulisi ottaa kantaa myös ns uuskarismaattisiin ilmiöihin kuten torontolaisuuteen."
        Vapaakirkko on ollut torontolaisuudessa jo vuosia, ellei vuosikymmeniä. Olisi aika tehdä selvä PESÄERO SIITÄ. Hyppimistä ja pomppimista, lippuja heilutellaan .. Himoksenreisuja .
        Nyt on vielä kuulemma asetettu PAKOLLINEN 40€/vuosimaksu ??


      • Karismaatikoissa on ihan aitojakin kaheleita. Ei ole syytä niputtaa kaikkia yhteen. Yleistäminen tekee harvoin oikeutta tosiasioille. Ajatellaan vaikka toisaalta Kenneth Haginia tai Benny Hinniä. jotka ovat ihan oikeasti harhassa, ja toisaalta vaikka Samuel Stormsia ja Gordon Feetä, jotka ovat päteviä karismaattisia teologeja ja eksegeettejä. Jopa Vineyardissa "torontolaisuus" (termiä taidetaan käyttäää nykyisin usein haukkumasanana kaikelle sellaiselle kristilliselle kokemukselle, josta ei tykätä) oli aika marginaali-ilmiö. Tässä yksi Ristin Voiton artikkeli. En siis edusta Vineyardia, mutta teen eron sellaisten uuskarismaatikkojen suhteen, jotka on "kartalla" ja sellaisten, jotka menevät "tutkan ulkopuolelle". (Siis toiset sitoutuvat klassiseen kristilliseen uskoon ja toiset on pihalla terveestä apostolisesta ja raamatullisesta uskontulkinnasta.)
        http://www.ristinvoitto.fi/ristin_voitto/uutiset/toronton_siunaus_ei_ole_tarkea_osa_historiaamme/?numero=6/2016


      • Ymmärrän jonkinverran sitä huolta, mikä liittyy karismaattisuuteen. Kaikki ilmiöinti ei ole tervettä. Eikä sellaista, mikä ei ole tervettä, tule suosia. Kaikki epäterve ei ole kuitenkaan demonista, ihmisten tasapainottomuus ja henkinen pahoinvointi voi myös aiheuttaa sairasta hengellisyyttä.

        Meidän ei tarvitse kuitenkaan pelosta ja ahdistuksesta käsin arvottaa julistajia, liikkeitä ja asioita. Voimme tehdä sen ihan levosta ja rauhasta käsin. Kristus antaa meille rohkeutta, voimaa ja raittiutta, kun häntä seuraamme ja löydämme turvamme hänessä.

        Seuraavassa artikkelissa hieman suomalaista näkökulmaa. Tunsin artikkelissa mainittua Cai Talviota, joka toi Vineyardin Suomeen. Arvostan hänen muistoaan edelleen. Ari Puontikin vaikuttaa minusta fiksulta kristityltä. Hän on Suomen Vineyardin johtajia.
        http://www.ristinvoitto.fi/ristin_voitto/uutiset/vineyard_-kirkko_kasvaa_maltillisesta_radikaaliudesta/?numero=6/2016


    • janotaKristuksenvoimaa

      Kyllä Suomen Vapaakirkon hallituksen pitäisi oikeasti istua alas ja pohtia, mihin Vapaakirkko on matkalla.
      Tuo kysymys tulee entistä tärkeämmäksi, koska koko ajan tulee uusia 'virtauksia', joita halukkaasti otetaan seurakuntien toimintatapoihinkin kysymättä sitä, ovatko ne virtaukset Pyhän Hengen synnyttämiä vai ihmisten synnyttämiä. Noiden virtausten seurauksena monet ovat päinvaston lähteneet seurakunnasta ja etsineet itselleen toisen ruokailupaikan!

      Noita virtauksia halutaan ottaa sen tähden, että niin vähän tulee ihmisiä uskoon ja liittyy Vapaaseurakuntiin; halutaan etsiä jotain uutta ja katsotaan joihinkin seurakuntiin tuolla merten takana, miten ne ovat saaneet ihmisiä suurin joukoin mukaan.

      Ongelma on siinä, että ei haluta käydä seurakuntina Herran eteen kysymään häneltä, miten me voisimme saada omalle paikkakunnalle herätyksen, mitä seurakunnan pitäisi tehdä, että etsivät löytäisivät ja kysyjä saisi vastaukset. Kun meidän omat eväät eivät riitä, ei auta hakea eväitä merten takaa tutkimatta niiden alkuperää ja seurauksia, Voisimme myös kysyä, miksi meillä ei ole Jumalan voimaa, miksi emme voi kulkea eteenpäin alkuseurakunnan lailla, Pyhän Hengen voimassa, jossa Pietarin varjokin jo paransi sairaita. Minun kokemukseni on se, että Jumala ei anna lahjojaan helposti, niitä täytyy janota ja janota koko sydämellään ja suurella kärsivällisyydellä, sillä niiden käyttöön pitää Jumalan meitä kasvattaa jo edeltä.

      Ap. t. 5:15
      Kannettiinpa sairaita kaduillekin ja pantiin vuoteille ja paareille, että Pietarin kulkiessa edes hänen varjonsa sattuisi johonkuhun heistä.

      Minulla ei oikeasti ole vastauksia edelläoleviin, minulla on vain kysymyksiä ja rukous, että voisin vielä nähdä, kun Jumalan voima Jeesuksen Kristuksen kautta ilmenee monien ihmisten kohdalla ja saa heidät kysymään, mitä tämä on?
      Kyynelin kyselen myös aina välillä, miksi minä en ole saanut olla hänen käytössään? Kärsiviä ihmisiä on niin paljon.

      • uskosanaa

        Eikös siellä teoolookisella juuri sitä uuttaviiniä jaeta raamatun siaan ja näin jos se lintisen oppi jataan surakuntiin niin nimenomaan toronnolaisuustta sieltä kylvetään eikä raamatun sanaa.


      • SiltäVaikuttaa
        uskosanaa kirjoitti:

        Eikös siellä teoolookisella juuri sitä uuttaviiniä jaeta raamatun siaan ja näin jos se lintisen oppi jataan surakuntiin niin nimenomaan toronnolaisuustta sieltä kylvetään eikä raamatun sanaa.

        Torontolaisuus tuhoaa Vapaakirkkoa sisältä päin kuin syöpä!


    • ElävääVettäPlease

      Vapaakirkko on täynnä kaikenmaailman pohdiskelua, teoriaa ja "artikulointia", olemme rutikuiva kirkkokunta.
      Missä on se Elämä ja Yltäkylläisyys, josta raamattu puhuu?
      Johtaako kirkkokuntaa Pyhä Henki vai ihmisviisaus?
      Missä on Jeesus? Onko Hän palavan ensirakkautemme kohde, yli kaiken, keskeisin?
      Elämmekö Hänelle? Olemmeko valmiita kuolemaan Hänen vuokseen?

      • Todiasiaa

        Aamen. Torontolaisuus on sentään elämää, siellä toimitaan Jumalan suunnitelmassa,
        eikä vain pöyhitä Raamatun kertomuksia.


      • Hirveäämenoa
        Todiasiaa kirjoitti:

        Aamen. Torontolaisuus on sentään elämää, siellä toimitaan Jumalan suunnitelmassa,
        eikä vain pöyhitä Raamatun kertomuksia.

        Paholainen ja demonitkin elävät ja saavat voimavaikutuksia aikaan. Sellaista kauheaa menoa mitä torontolaisuuden suossa pyörivien tapahtumissa nähdään Paholainen demoneineen saa aikaan. Sellaisesta elämästä ei ilahdu Jumala vaan pahat henkivallat!Kokemuksien ja huuman perässä juoksevat ajavat itsensä ansaan ja turmioon. Surullista!


    • Yksin_Jeesus

      Kristus painottaa käskyjensä pitämistä ja apostoli Paavali sanoo, että usko ilman tekoja on kuollut. Jättäkäämme teologisointi ja alkakaamme elää. Paholainenkin osaa käyttää teologiaa. Hän tuntee oikealla tavalla teologiset asiat ja hänellä on myös oikea usko. Apostoli Paavali sanoo, että demonitkin uskovat ja vapisevat, mutta me olemme puolestamme asioiden suhteen monta kertaa välinpitämättömiä, me emme edes vapise. Miksi paholainen ei sitten pelastu, vaikka sillä on oikeanlainen teologia ja oikeanlainen usko? Koska sillä ei ole oikeanlaista elämää. Niin yksinkertaisia asiat ovat. Niin helppoja asiat ovat. Me voimme pelkästään elämällä pyhittyä. Jos meillä on oikea, Jumalan tahdon mukainen elämä, me opimme myös Jumalasta monia asioita. Mutta jos meidän elämämme on harhautunut kurssistaan, me päädymme vääränlaisiin asioihin.

      Idän kirkkoisät ovat sanoneet jotakin erittäin hienoa. He ovat sanoneet, että oikeanlainen usko on sitä, että kävelet jatkuvasti viritetyllä langalla. Me emme selitä Raamatun kirjoja oman viisautemme, oman päättelymme, oman ymmärryksemme varassa. Joilla on samanlainen mieli ja ymmärrys, joka kirjoittajilla oli, eli pyhät. Sen tähden kun haluamme päästä perille Raamatun merkityksistä, koska emme itse ole pyhiä, meidän ei tule lähteä selittämään niitä omin päin, vaan meidän tulee etsiä apua pyhiltä ihmisiltä, heidän kirjoituksistaan. Meidän uskomme ei ole teologiaa ja filosofiaa, vaan se on elämää. Meidän täytyy elää niin kuin Kristus on pyytänyt. Kristus ei tuonut maailmaan uutta teologiaa tai filosofiaa. Hän tuli tuomaan maan päälle uudenlaisen tavan elämää. Apostoli Paavali sanoo: ”Tulkaa minun seuraajakseni, niin kuin minä olen Kristuksen seuraaja.” Meidän on jäljiteltävä, seurattava pyhiä kuten he jäljittelivät, seurasivat, Kristusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe