Onko "matu" rasistinen ilmaisu?

Tuleeko.tuomio

Entä "mamu", voiko kumpaakaan käyttää? Jos käyttää saako syytteen kiihoituksesta kansanryhmää vastaan?

21

3148

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äidinkielenproffa

En suosittele MATU nimitystä koska hieman negatiivinen kaiku, sensijaan voi käyttää neutraalia ilmaisua: Vuohennussija joka sopii erityisesti geelitötteröille, tummemmille voi sitten käyttää suositeltua Seepranussija nimikettä kuvastaen lämpimän maan oloja paremmin.

• Päässä

Matu = maahantulija
        Mamu = maahanmuuttaja

Siinä sulle rasismia.

• Tarkasti_ottaen

"Mamu" on viranomaistermistössä käytössä oleva lyhenne, joka tarkoittaa maahanmuuttajaa. Sana on yleistynyt myös arkikieleen samalla merkityssisällöllä.

Sanaa loukkaavana pitävät tahot ovat niitä, joiden mielestä maahanmuuttajista ei pidä ilmaista minkäänlaisia kriittisiä mielipiteitä.

"Matu" puolestaan on lyhenne joka on syntynyt väärinymmärrysten välttämiseksi keskustelua selkiyttämään. Mamua ja matua ei tule sekoittaa toisiinsa, vaikka sekoittamista sekä tahattomasti että tahallisesti esiintyykin. Mamun eli maahanmuuttajan ollessa laillisesti maasta toiseen muuttava henkilö, joka huolehtii henkilöllisyytensä todentavista dokumenteista ja muista välttämättömistä toimenpiteistä, tarkoittaa "matu" käytännössä maahan tunkeutujaa.

"Matu" eli maahantunkeutuja ei huolehdi normaaleista muuttamiskäytännöistä, vaan tunkeutuu toiseen maahan. Vaatien tuosta maasta itselleen kaikkea sitä hyvää johon kuvittelee tällä toimenpiteellä olevansa oikeutettu. Matu myös usein tuhoaa henkilöllisyytensä ja matkustushistoriansa todentavat dokumentit maahan päästessään, tarkoituksenaan estää taikka haitata mahdollista palautusprosessia. Tyypillistä maahantunkeutujille on myös käyttää tilanteeseen sopivaksi katsomaansa tarinaa lisäämään mahdollisuuksiaan välttää palautusprosessi. Tällaisia tarinoita ovat muun muassa väitteet vainotuksi tulemisesta, keksitty alkuperä sotatoimialueella, keksitty homoseksuaalisuus, väite alaikäisyydestä jne...

Myöskään "matu" ei ole loukkaava termi, käytettäessä maahan tunkeutuneesta henkilöstä. Laillisen maahanmuuttajan kutsuminen matuksi sensijaan täyttää loukkaavan ilmaisun tunnusmerkistön.

• Parasitoidimatut

Onko sillä mitään väliä, jos asioista puhuu niiden oikeilla nimillä..?

Laiton maahantunkeutuja on silloin laiton maahantunkeutuja eli matu.

Hullunmielettömässä suvakkihuoramediassa tosin näistäkin yritetään vääntää jotain ihmeen "siirtolaisia" ja maahanmuuttajia...

• totuus_esiin

Ruotsissa ainakin tuntuu olevan. Siellähän on sisäinen tutkinta korkean tason poliisiviranomaisesta, joka ihan totuudenmukaisesti lausui ääneen joukkoraiskausten takana olevan kansanosan ja tämän sen perinteisiin liittyvän tavan. En nyt mainitse totuutta itse, vaan lukija voi itse päätellä onko kyseessä kehitysmaamuslimit ja Afrikan väki vai ihan kotoisa paneurooppalainen tapa?

• Talvi_ja_jatkosodassa

osattiin maahantunkeutujia käsitellä.

• fghghfjh

Matua (maahantunkeutuja) ei pidä sekoittaa sanaan matu (maahantulija). Muuten ihan napakka ja kuvaava termi. Normaalista laillisesta maahan muuttajasta kumpaakaan noista termeistä ei tule käyttää, tai voi loukata heidän tunteitaan. Kukapa haluaisi tulla verratuksi matuihin?

• Matu tarkoittaa maahantunkeutujaa mamu taas maahanmuuttajaa.

• uytb67

Sekä joitakin savanni kafferikiitäjäksi taikka savimaja kafferikiitäjä.

• lyhennys
        uytb67 kirjoitti:

Sekä joitakin savanni kafferikiitäjäksi taikka savimaja kafferikiitäjä.

Kafferikiitäjän lyhennys on kaki.

• Virasto

Matu on rasistinen ilmaisu rasistisesti ajatteleville. Virallisesti käytettynä lyhenne matu on maahantulija, esim pakolainen, joka hakee turvapaikkaa. Virallisesti käytettynä lyhenne mamu on maahanmuuttaja, eli ulkomaalainen hklö joka saanut oleskeluluvan tai kansalaisuuden ja täten voi asua maassa.

• Joshätäon

Tupis muistuttaisi paremmin jostain hädästä.

• minun-mielipide---

Maahanmuuttaja tulee laillisesti ja omin varoin, noudattaen Suomen lakeja ja asetuksia.
      Maahantulija tulee kuin kotiinsa, ja vaatii kaikki samat etuudet kuin muilla suomalaisilla on.
      Tunkeutuja on sama kuin tulija, mutta se on vain kärjistetty nimi.
      Pakolainen on sellainen, joka on tullut jollekin pakolaisleirille turvaan sotaa, tai muuta hengenvaaraa. Pakolaiset valitaan ja kuljetetaan usein ryhminä, ja kotoutetaan Suomeen ympäri maata eri kuntiin. Kunnat saavat valtiolta siihen tietyn määrärahan muutamaksi vuodeksi.

• No ketkään muut matuja mamu kansanryhmät eivät kiihoitu, kun ainoastaan nuo suvakit ja hyysärit. Että silleen.

• käenpoikia

Kantasuomalaisesta käytetään nimitystä "kasu". Ei se minua ainakaan loukkaa eikä pöyristytä mitenkään.

• Antakee-armoa

Mikä tahansa on rasistinen ilmaisu. Ainoastaan "Your Royal Highness" on sallittu.

• aatelk

Henkilö, joka hakee turvapaikkaa, ei ole mitenkään laiton maahantulija. Hän tulee kansainvälisten sopimusten mukaan.
      Laiton on henkilö, joka esim, viisumi on vanhentunut tai joka jää maahan sen jälkeen, kun hänen hakemuksensa on kaikissa instansseissa käsitelty.

vohottajat eivät vaan tiedä, se muka tekee työttömän mt-ongelmaisen alkoholistin tärkeäksi mielestää, jos hokee typeriä sanoja matu ja n....i jne.

• 34ew

Mamu?? Mahdoton mulkku???

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5096
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3616
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2993
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2985
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      9
      2896
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2343
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1780
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      135
      1659
    Aihe